'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:47

Roxanneexxx schreef:
Harley is MIJN verzorgpony en dat weet ik maar al te goed! Alles gaat volgens overleg en er zijn afspraken gemaakt waar ik me dan ook strikt aan houd! Vind het een beetje neerbuigend om zo over verzorgsters te praten. Niet iedereen heeft het geluk om van een eigen paard te mogen genieten! Iedereen zijn mening en keuze om wel of geen verzorgster te kiezen. Maar er zijn gelukkig ook dankbare paardeneigennaren die erg blij zijn met een verzorgster zoals de eigenaren van Harley

Niemand doet hier neerbuigend over verzorgsters. Er wordt alleen gesproken over dat sommige verzorgsters niet helemaal goed bezig zijn.

KimD

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 23:40

Precies, lang niet alle verzorgers vallen hieronder. Zoals Marlinde op de vorige pagina, van haar ken ik toevallig het achtergrond verhaal wat betreft haar verzorg pony's. Die eigenaar en Timmy & Xander kunnen ontzettend blij zijn dat ze er is, anders waren die niet meer in leven! :n Het kan dus wel nog, want zo'n verzorgsters als Marlinde wilde ik ook wel. +:)+

Maar over het algemeen is het wel zo dat Hoe jonger ze zijn hoe asocialer en met Hoe meer hoe erger het wordt. Ik vertrouw Door mijn eigen ervaring en door de ervaringen van andere zowat geen enkele meiden meer onder de 14 bij wijze van spreken. Daarboven is het ook vaak alleen onder toezicht. Blijkbaar is de mentaliteit hedendaags totaal anders.

Overigens schrik ik wel van sommige verhalen. :oo

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 00:00

Ik ben bijrijdster, maar heb zelf ook een eigen paard. Mijn bijrijdpaard is altijd mijn bijrijdpaard en doe alles in overleg met de eigenaresse, en gebruik ook haar harnachement voor hem, ondanks dat ik zelf ook best wel eens wat anders zou willen proberen.
Ben ontiegelijk gek op dat beest maar zeg altijd mijn bijrijdpaard, nooit mijn paard.
Zou het niet leuk vinden als iemand mijn paard zegt over mijn paard. Alleen m'n ouders en m'n vriend mogen dat zeggen. Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat nooit van m'n leven aan verzorgers zal beginnen.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 00:04

Wat een enge verhalen! Ik hoop het nooit mee te maken, zelf uit zijn stal halen vind ik al te ver gaan (nou zie ik kinderen ook nog niet zo snel een halster bij hem omdoen }:) )
Ik heb vroeger ook een verzorgpony gehad die ik als 'eigen' mocht beschouwen. Hier was ik erg blij mee en hielp de eigenaar ook waar nodig.
In het verleden wel gehad dat verzorgsters van een vorig paard, afspraken niet nakwamen, maar dit waren over het algemeen 18+ mensen en waren geen 'erge' dingen.
Nu een 16 jarige verzorgster waar ik veel vertrouwen in heb en waarvan ik niet verwacht dat ze rare dingen gaat doen. (Melis, mocht je dit lezen: haal het niet in je hoofd! ~~}> )

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 00:16

Ik ben ook een bijrijder. Ik zal nooit zeggen dat het mijn paard is, maar heb wel moeite soms om mensen uit te leggen wat een bijrijdpaard inhoud aan niet-paarden mensen en al helemaal als het niet-nederlanders betreft (Dus in het engels, zij kennen de term bijrijder al helemaal niet :') dan gaat het meer richting trainer ofzo). Dus dan zou ik voor het gemak maar zeggen "my horse" of "the horse I ride..."

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 00:21

Serieus!? Nu snap ik wel waarom verzorgpony's zo zeldzaam zijn tegenwoordig. Ik ben zelf 15, en heb ook een verzorgpony gehad. (Ik moest stoppen i.v.m lengte en tijd) Maar vaak was de eigennaar aanwezig, en zo niet ging ik gewoon rijden, verzorgen en veegde de stal etc.
Ik vind het heel respectloos dat er kinderen zijn die zo met pony's, spullen en natuurlijk de eigenaar om gaan.
Ik heb het nooit zelf gezien. Alleen wel eens op bok lees je inderdaad we opvallend veel dingen over verzorgers die pony's zo ong. inpikken.

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 00:28

Heb t zelf meegemaakt, mijn haflingrrruin stond op een manege, regelmatig manegemiepen die poown zomaar uit stal halen, ben ook vaak zat uit mijn slof geschoten. Excuus was; ik dacht dat het een manegepony was.
Nu rijd ik een leuk paard van een oude heer, hij is dus aardig op leeftijd en ook al de gezondste niet meer. Mocht hij ooit gaan word paardlief de mijne, maar hoop dat dit nog even niet gebeurt, moet ook even werk gaan vinden, en ik vibd eigenaar maar al te leuk.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 00:35

Ach alsof niemand eens tussen neus en lippen door perongeluk "mijn pony" zegt..

Ik floep het er zelf regelmatig uit.. gewoon onbewust. Niet dat ik daarmee stoer wil doen omdat ik dan een eigen pony lijk te hebben. Nee, gewoon omdat het in de volksmond makkelijker gezegd is dan mijn verzorgpony. Waar een eigenaar zich druk over kan maken.. ik zou nooit doen alsof het mijn eigen dier zou zijn. Alles gaat verder in overleg, wedstrijden, harnachement etc. Maar ik heb soms wel dat ik haar "mn beestje" "mn topper" "mn pony" etc. Noem. Vaak zeg ik ook 't paardje. Maar ach zon onbewuste term. je zegt toch ook niet "goh, ik ga nu even iets uit mn lease auto halen"..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 00:41

Bijrijdster meld zich, schuldig! Had het ook altijd over MIJN pony :Y) }> .

Heb jaren geroepen dat het MIJN pony was (Sjolvir) terwijl ze dat echt nog niet was.
Nou woonde de eigenaar aan de andere kant van NL en elke keer uitleggen dat het niet je eigen pony was, is toch ingewikkelder dan het gewoon je eigen pony noemen :+ .
Kortom het was gewoon MIJN pony. (betaalde overigens ook alles zelf voor haar, behalve dan dat
ik haar nooit had gekocht)
(De meeste mensen wisten overigens wel dat er ergens een bijzondere constructie aan zat en dat ze niet van mij was,
zeker als we dan ook nog eens in de zomer pony's ruilden :Y) Dus ik een andere en zij de "mijne"
weer terug achter hun eigen huis. )
In 2009 heb ik haar gekocht en nu is ze echt van mij. :D

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 00:53

Ja ik meld me ook!
Ik praat ook over mijn paard. Al is ze (nog) niet van mij.
De eigenaren zijn lieve oudere mensen die met haar fokken en verder niets. Ik heb haar beleerd en ben de enige die haar rijd. Ik ben ook degene hoefsmid, tandarts, zadel en zadelmaker, hoofdstel, poetsspullen en de rest van haar spullen voor haar betaald dit doe ik al bijna d'r hele leven en ze is nu 7.
Ik geloof ook niet dat de eigenaren er bezwaar tegen hebben natuurlijk gaat alles wel in overleg het blijft hun paard en hun erf. Ik heb mijn eigen paarden gehad en het voelt voor mij gewoon hetzelfde.

Verzorgpony of bijrijdpaard vind ik ook beide niet echt passende termen. Ik rij haar niet bij, ik ben haar enige ruiter. Verzorgpaard vind ik weer kinderlijk klinken alsof ik haar alleen af en toe poets. En elke keer het hele verhaal uitleggen...
En zodra ze weg moet koop ik haar officieel over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 01:09

ik ben ook lang bijrijder geweest, zei wel vaak "m'n topper" of "m'n maatje", maar nooit echt "mijn pony". Af en toe floepte het er wel eens uit, zovan "weer heerlijk gereden op m'n paardje!" maar als er dan naar gevraagd werd verontschuldigde ik mezelf ook en zei dat het niet echt 'mijn' paard was.
eigenaren van mijn bijrijdpaarden kende ook allemaal m'n ouders (was 14 toen ik begon, ben nu 16), vonden die eigenaren toch altijd wel een fijn idee.
Ik deed nooit iets zonder overleg, snap net dat mensen dat zomaar doen...
Ik ben nu inmiddels in het bezit van mijn eigen paard, een verzorgster heb ik niet nodig, maar als ik al deze verhalen hoor durf ik daar überhaupt niet aan te beginnen.. wist echt niet dat het zo uitzonderlijk was een "goede" bijrijder/verzorger te vinden :n

vind het overigens wel jammer dat vaak alleen de negatieve verhalen verteld worden (niet zo zeer dit topic, gewoon in het algemeen, je hoor vaker "mijn bijrijder hielt zich niet aan de afspraken" dan "het gaat zo goed met mijn bijrijder", bij wijze van spreken)

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 01:59

Ach maak je niet druk het zijn kinderen. De eerste dag dat mijn verzorgster kwam kijken stond die avond I love Rakker in d'r app naam. Alleen maar leuk. En dan zegt ze dat het haar pony is...ik fantaseerde dat als kind ook. Zo lang het kinderen zijn en zij overzien niet dat fantasie geen werkelijkheid is vind ik het prima. Geeft aan dat ik een leuke pony heb.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 02:13

BOKTMANDYY schreef:
Heb t zelf meegemaakt, mijn haflingrrruin stond op een manege, regelmatig manegemiepen die poown zomaar uit stal halen, ben ook vaak zat uit mijn slof geschoten. Excuus was; ik dacht dat het een manegepony was.
Nu rijd ik een leuk paard van een oude heer, hij is dus aardig op leeftijd en ook al de gezondste niet meer. Mocht hij ooit gaan word paardlief de mijne, maar hoop dat dit nog even niet gebeurt, moet ook even werk gaan vinden, en ik vibd eigenaar maar al te leuk.

Pff, ja dat is hier ook soms..
handelsstal, mensen die met kinderen komen kijken en ook door de hoofdstal met pensionpaarden heenlopen.. en maar paardjes aaien stallen opendoen, erg leuk.. maar ik vind het zo rot, kans dat je schimmel overbrengt mocht een paard dat hebben.. of zoals bij ons er een veulen staat of een 2,5 jarige die rennen zo de stal uit by vreemde.

Sunshine1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 02:26

Ik heb op mijn vorige stal ook zoiets meegemaakt. Toen was karel er nog, die is nu overleden. Beestje had artrose en astma en stond daar echt voor zn rust. En Sunshine mn andere shet stond bij hem. Nu kwamen er regelmatig mensen langs om even de paarden te aaien, allemaal prima. Tot ik de vraag kreeg van mensen uit de buurt of ik verzorgstertjes voor mijn pony´s had.. Zo met een paar mensen gepraat. Bleken er hordes meisjes in de leeftijd van 6-12 jaar mijn paardjes 'te verzorgen'. En dit verzorgen bestond uit longeren in de modder, opjagen en slaan met zwepen, er op gaan zitten, en vooral alles stiekem. Uitgezocht wie het waren want oh wat was ik boos.. Naar verschillende ouders toegestapt, die wisselend reageerden. Er waren zelfs ouders die dit normaal vonden. Ben ook een keer flink uit mn slof geschoten toen ik ze eindelijk betrapte. Mn spullen lagen elke keer ergens anders, Dure borstel was ineens pleite, en meer van zulke dingetjes. Bah. Helaas heb ik Karel een paar maanden later in moeten laten slapen, zijn astma was veel erger geworden, en hij kon bijna niet meer lopen. Nogsteeds spookt het door mn hoofd dat die meisjes hem misschien wel bereden hebben en hem zo hebben opgejaagd en dat het daarom ineens zo slecht met hem ging.. Ik spijbelde van school zat dagenlang op stal, om mijn beestjes maar te kunnen beschermen.
Dit is ongeveer anderhalf jaar geleden gebeurt. En nadat Karel ingeslapen was hebben we eindelijk een geschikte stal voor Sunshine gevonden waar ze nu al even staat. Daar kan niet zomaar iedereen bij komen, scheelt dus een hoop stress. Sunshine is nog lange tijd heel erg bang geweest en normaal longeren lukte in het begin niet omdat ze helemaal in paniek raakte.
Het zijn maar kinderen, dat klopt. Maar ook kinderen kunnen veel schade aanrichten wat betreft dieren.

Beetje dramatisch verhaal dit, maar dit topic liet even wat herinneringen omhoog komen. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 02:36

Simpele oplossing deze ergernissen te voorkomen, verzorg en train je paard(en) zélf.
Buiten leden van mijn gezin komt er niemand op onze paarden (er wordt uitsluitend eens een paard uitgeleend als we er zelf op rit bij zijn).
Ik moer er persoonlijk niet aan denken een verzorger op stal te hebben.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 03:16

Kinderen worden inderdaad brutaler.. Om de doodsimpele reden dat ouders geen 'nee' kunnen zeggen en zich aan die woorden houden. De kids weten gewoon niet dat het niet goed is wat ze doen.

Voorbeeld.. Hier rennen kids zo door het plantsoen heen, plukken aan planten en stampen ze plat. Dood normaal vinden ze dat, totdat je vraagt of ze dat ook mogen doen in hun ouders tuin..

Hier trouwens een ' oud ' kind ( 20 +) die zich soms schuldig maakt aan 'mijn/ons' paard. Niet iedereen snapt dat het niet mijn paard is, dus soms is de uitleg van mijn paard simpeler. (Hier doel ik bijv op mannen versieren in de kroeg die teveel bier op hebben..) Ze komen er van zelf achter hoe het werkelijk zit, als dat relevant is.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 11:07

Ik vind wel dat er een andere kant aan zit. Ik rijd een pony voor een man die ik nog nooit ontmoet heb, ik betaal zijn kleindochter een bedrag die ongeveer over een komt aan de onderhouds kosten per maand. Ik ga echt niet overal lopen zeggen mijn verzorgpony. Het is vaak gewoon mijn pony, maar ik vertel er vaak wel bij ik rijd hem voor blabla. In het dorp weet iedereen ook van wie hij is, en ik ga niet doen alsof het mijn bezit is. Ik zal ook nooit met het smoesje aankomen er komt geen tandarts want hij staat niet op mijn naam, als er een tandarts moet komen omdat ik er een bit in wil hebben, ben ik ook bereid die zelf te betalen.
Waar ik wel een hekel aan heb zijn die kinderen waar je aan vraagt is het dan echt je eigen pony? Ik zeg dan altijd meteen nee, maar sommige blijven volhouden van wel. Tot je vraagt wat ze dan betalen aan stalling, of ze hem mogen verkopen enzo. Dan komt het naar boven.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:00

Ik betrap mezelf er ook weleens op dat ik 'mijn' paard zeg wanneer ik het eigenlijk over mijn verzorgpaard heb, maar dat vind ik toch heel wat anders dan zomaar dingen beslissen over een paard dat niet van jou is zonder overleg en terwijl je er niet eens verstand van heb! Echt onbeschoft gewoon!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:08

TS ik kan het alleen maar met je eens zijn. Als je 1x in de week een pony komt verzorgen is het blijkbaar al je pony, vind je dat je boos kan zijn om de keuzes die de eigenaar maakt en om de dingen die je wel en niet mag doen, en open je als verzorgster gewoon een topic als "jouw paard" wordt verkocht, want dat had ze immers in 40voud met jou moeten overleggen, hoe durft zo'n eigenaar zeg; jij hebt er 3 maanden 1x in de week een borstel over gehaald en dan het lef hebben om jouw verzorgpony te verkopen, want och, je hebt zo'n bizarre band en dat moeten ze toch wel inzien!

Ik kan me er ook aan kapot ergeren hoor. Een verzorgster mag een hoop zeggen over mijn pony, ze mag d'r overal showen en ze mag er hartstikke trots op zijn; maar het is nog steeds mijn pony en dus haar verzorgpony en zou het niet kunnen waarderen als ze d'r overal neerzet als 'haar pony'. Kan, mag, maar dan istie wel van haar; inclusief alle rotzorgen die af en toe bij zo'n pony komen :')

Nou is mijn verzorgster heel erg netjes en opgevoed, maar er zijn ook types bij die je echt kan wurgen zowat.. :=

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:16

Als een verzorgster goed met mijn pony en spullen om zou gaan.Heb ik er geen probleem mee dat een meisje zegt dat het haar pony is.Als ze maar geen rare dingen gaat doen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:30

Volgens mij gaat het TS niet zozeer om de term dat je even zegt 'Heerlijk gereden op mijn pony', maar dat de pony toe-geëigend wordt en kinderen het dier te pas en onpas of ongevraagd van alles mee doen. En dat ze het ook overal op internet en andere media verkondigen en erover opscheppen. Dus het gaat net iets verder dan dat je enthousiast roept wat een geweldig paardje je hebt :)

MuttleyMarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:26

Dit is echt heel erg. Ik heb een verzorgpony en ik weet toch echt heel zeker dat ie niet mijn eigen paard is. Dat sommige kinderen dat doen en dan ook nog ruzie over gaan maken. bah. Zo verpesten ze het voor jongere verzorgsters die wel gewoon normaal kunnen doen. Hoe oud zijn ze ( kinderen) als ik vragen mag?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 18:08

beert schreef:
Volgens mij gaat het TS niet zozeer om de term dat je even zegt 'Heerlijk gereden op mijn pony', maar dat de pony toe-geëigend wordt en kinderen het dier te pas en onpas of ongevraagd van alles mee doen. En dat ze het ook overal op internet en andere media verkondigen en erover opscheppen. Dus het gaat net iets verder dan dat je enthousiast roept wat een geweldig paardje je hebt :)

Precies dit! Als iemand voor het gemak mijn paard of mijn pony roept heb ik daar helemaal geen problemen mee. En er zijn ook uiteraard mensen die als 'verzorger' meer verantwoordelijkheid dragen dan de daadwerkelijke eigenaar. Zoals het verhaal van Sjolver en Marlinde bijvoorbeeld, dan heb je in mijn ogen het recht om te zeggen 'mijn'. Dat vind ik iets heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:11

Ik weet niet wat voor een meiden jij dan aantrekt/uitkiest om je pony's te verzorgen.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:15

Precies dit! Als iemand voor het gemak mijn paard of mijn pony roept heb ik daar helemaal geen problemen mee. En er zijn ook uiteraard mensen die als 'verzorger' meer verantwoordelijkheid dragen dan de daadwerkelijke eigenaar. Zoals het verhaal van Sjolver en Marlinde bijvoorbeeld, dan heb je in mijn ogen het recht om te zeggen 'mijn'. Dat vind ik iets heel anders.[/quote]

hier ben ik het volledig mee eens! als bij ons de eigenaar er niet is kunnen we ook nog vanalles doen. er staat een bar in de schuur waar we mee verder kunnen. helaas mogen we nu niet de paardjes van wei naar wei brengen anders konden we dat ook gewoon doen want ik heb bijna overral de sleutel van