betalen van bijrijdsters

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:52

bello2005 schreef:
hoe weet jij wat ik wel en niet snap??? en hier word niet over ' ik kan het niet betalen en daarom neem ik een bijrijdster die mee wilt helpen de kosten te delen' gepraat. hier gaat het om de luxe van een eigenaar van het paard

En jij kunt aan de buitenkant aflezen of het financieel of uit tijdgebrek noodzakelijk is, of dat het "luxe" is?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:53

bello2005 schreef:
ik blijf er bij ik vind het onzin,, het is mijn hobby en niemand hoeft voor mijn hobby te betalen als ik zelf;)
maar ik ben klaar hier;)

dat zitten we toch allemaal op 1 lijn.
iedereen moet betalen voor zijn hobby, eigenaren en bijrijders.

klaar :D

Pauline

bello2005 schreef:
ik blijf er bij ik vind het onzin,, het is mijn hobby en niemand hoeft voor mijn hobby te betalen als ik zelf;)
maar ik ben klaar hier;)

Mooi. Dan kan de ts haar eigen mening vormen met alle gegeven antwoorden.
:')

Anoniem

bello2005 schreef:
maar ik ben klaar hier;)

Spreek jij jezelf even tegen zeg..
Niemand hoeft voor je hobby te betalen.. Behalve als het paard er toevallig al staat ofzo? :')

_Renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:54

Een paard hebben kost nou eenmaal geld. Inderdaad, tegenwoordig wil iedereen er geld voor, omdat het nou eenmaal duur is. Ikzelf heb ook een bijrijdster en zij betaalt een klein bedrag per maand en haar eigen lessen. Hiervoor heeft ze drie dagen per week de gelegenheid om mijn paard te doen en dan mag ze alles. Lekker buiten rijden, naar het park/bos, springen etc. De andere dagen doe ik hem zelf. En inderdaad, hier betaalt ze voor. Ik ga niet betalen om de hobby van een ander te bekostigen, zoals al eerder genoemd is. En als je naar een manege gaat, betaal je toch ook minstens 15 euro per les? Het is helaas niet gratis, dus als ik een bijrijdster heb, betaalt ze ook mee, omdat zij net als ik plezier heeft en geniet van mijn paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:54

bello2005 schreef:
maar ik ben klaar hier;)

Je spreekt jezelf echt zo ontzettend tegen. Maar goed, nu afwachten of TS nog wat te zeggen heeft.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:55

bello2005 schreef:
maar ik ben klaar hier;)

Dan is er maar 1 oplossing...

Goed sparen, 3000 - 5000 euro apart zetten om een fijn paardje te kopen, kleine 1000 - 1500 euro erbij optellen om het harnachement te betalen, maandelijks 200 - 400 euro investeren in huisvesting van het diertje, kleine 80 euro per maand aan de wekelijkse lessen die je wilde nemen en dan onderaan de streep ook nog wel een kleine 200 euro per maand reserveren voor hoefsmid, dierenarts en/of verzekeringskosten.

Probleem opgelost, iedereen blij *\o/*

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:56

bello2005 schreef:
je kunt hier bij ons op de manege kiezen of hij volledig van jouw word of dat hij ook nog in de les word gebruikt.

een privepony is van iemand die er voor gekozen heeft om voor het dier te zorgen.. om de een of andere manier wil diegene dat er iemand anders op rijd maar je wilt er wel geld voor vangen.. dat punt vind ik niet kunnen

En waarom is dat anders dan? Waarom mag een eigenaar er niet voor kiezen te worden betaald voor het uitlenen van zijn eigendom? Het is ten slotte toch zijn eigendom. Net zoals een manegepaard het eigendom is van de manege? Leg eens uit waarom jij vindt dat dat anders is?

Zeker als het paard op een manege staat is het helemaal niet nodig om een bijrijder te hebben. Als je een keertje niet kan, is er altijd wel iemand die in kan springen, of je kunt hem in de stapmolen laten zetten of zo.

Babootje

Re: betalen van bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:58

Ik weet in ieder geval alvast wie er bij mij NIET hoeft te komen om bij te rijden _O- _O- _O- _O-

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:02

Persoonlijk ben ik van mening dat het vragen van een bijdrage (en de hoogte hiervan) aan verschillende situaties ligt. Niveau bijrijder, maar ook niveau paard, of de eigenaar tijd tekort komt voor het dier, ja of nee, of het een doe-het-zelf-stalling is, etc.

De eigenaren van de verzorgpaarden (6, waarvan meerdere stallen) die ik in mijn tienerjaren bezocht vroegen geen van allen een bijdrage. Immers bewees ik hun een dienst: 2x per week hoefde zij niet naar het paardje toe; paardje werd door mij verzorgd en schoongemaakt, de stal werd gemest, paardje werd gevoerd, etc. Daar stond tegenover dat ik mocht rijden.
Merendeel van de paarden die ik verzorgde waren recreatiedieren. Oudere pony's, braaf basispaard met een oudere eigenaresse, etc. Stuk voor stuk heb ik een geweldige tijd gehad met de dieren en ook een goede band met de eigenaren. Ik ben ze dan ook heel dankbaar dat ik er welkom was!

In veel van de gevallen echter die hierboven genoemd worden snap ik dat de eigenaresse geld wil.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:03

ik kan alleen mijn ervaring vertellen,

ik heb 10 jr bijrijdsters gehad die allemaal de helft mee betaalden :j
de helft stalling en helft smid

ze reden dan 2 tot 4 dagen mijn paard
en nooit gezeur gehad dat het te duur was, nu had ik wel volwassen bijrijdsters die ook wisten wat een paard kost qwa onderhoud
zelf konden ze geen paard betalen en dit was voor hun een `goedkope`oplossing om toch een soort van eigen paard te hebben.

1 vrouwtje stopte toen de 2de kind zich aanmeldde , is ook erg makkelijk om dat als bijrijdster te doen je hoeft dan niet je paard te verkopen maar je stopt gewoon.
en de andere ging verhuizen en heeft nu zelf paarden aan huis.

voor mij was het lekker om wat extra geld te hebben om nieuwe spullen te kopen voor het paard

en mijn bijrijdster had een eigen kast met alles erin zoals zadel hoofdstel poetsspullen

elke hobby kost geld en ik wilde mijn paard best delen met iemand die ook liefde had voor mijn paard
maar niet voor niks

nu heb ik er geen meer, dit paard is niet geschikt voor meerdere ruiters en ik heb zelf ook meer tijd nu mijn kind wat ouder is.

ik persoonlijk erger me dood aan meiden die alles voor niks willen.....en vinden dat ze jou een gunst verlenen om op jouw paard te rijden
nou zulke meiden hoef ik niet hoor!

het zal best regio gebonden zijn ,ik lees vaker dit soort topics......maar ik heb nooit zonder gezeten en ze betaalden netjes mee.
ze waren mij dankbaar dat ik mijn paard beschikbaar stelde voor hun hobby :j kijk en zo hoort het!!
nu heb ik waarschijnlijk mazzel gehad dat er ervaren meiden bij mij kwamen die erg zuinig op mijn paard en spullen waren.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:12

Als ik ergens een paard moet rijden, dan krijg ik ervoor betaald. En terecht, het is mijn werk en daar ben ik goed in. Nu heb ik een goed paard nodig voor een opleiding en heb ik de beschikking gekregen over een hoog opgeleid paard, waar ik niets meer aan hoef te doen, behalve gewoon lekker mee rondsturen.

Dat paard komt hier op mijn kosten, kortom, daar BETAAL ik dus voor. Waarom zou de eigenaar de kosten moeten dragen, omdat ik een fijn paard wil rijden, wat in feite hoger opgeleid is, dan dat ik zelf ben? Ik vind het een ander verhaal als ik er bijvoorbeeld een sportpredikaat op moet rijden. Dan heb ik er werk aan en lever ik een dienst. In dit geval zocht ik een fijn paard, wat grotendeels voor mij 'hobby' is, waardoor ik er niet zelf niet nog 1 hoef aan te schaffen. Dus ja, dat paard rijd ik theoretisch gezien bij en ja, daar betaal ik in theorie ook voor...

En dan heb ik notabene een professioneel bedrijf en de nodige papieren en prestaties op naam staan?!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:55

Heb nog niet alles gelezen moet zo gaan werken maar zal even kort antwoord geven op de vragen zoals ik het zie.

Waarom moet ik dan wel betalen om op iemand z'n paard te passen/uit te laten?
Zoveel redenen buiten dat je een paard ter beschikking hebt, krijg je ook de spullen en de accomodatie erbij. Voor mij zou er wel degelijk verschil in zitten of ik mijn paard stal voor 100 euro in de maand of dat ik er elke maand 300 euro voor betaal. Betaal ik die 300 of misschien wel meer. Heb je vaak ook meer luxe als een binnenbak en dat soort zaken en geen klusjes. Daar profiteer je ook al bijrijder van en je kan als bijrijder daar ook voor kiezen.

Waarom wordt een bijrijder niet betaald voor geleverde diensten?
Als je als bijrijder betaald wil worden dan zul je van goede huize moeten komen en het paard ook iets kunnen leren en beter kunnen maken. Daarnaast moet het ook nog een meerwaarde hebben. Als ik voor mijn recreatie paard een ruiter vind die Z heeft gereden en dat graag met het paard wil doen. Prima ga je gang maar daar betaal ik niet voor want dat heeft voor mij geen meerwaarde. Dus naast dat je het paard wat moet kunnen leren zal de eigenaar er ook wat in moeten zien. Het wil niet zeggen omdat je het paard wat zou kunnen leren dat je direct betaald word. Als jij zonder paard zit en graag wil rijden. Moet je het doen met aanbod wat er is en als de mensen die er zijn geen interesse hebben om het paard hogerop te krijgen zal je ook niet betaald worden en misschien zelf moeten betalen ondanks dat je er nog wat aan zou kunnen toevoegen.

Kwestie van vraag en aanbod. Wat zoek jij en wat bied een ander aan.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:25

Ik vind het ook geheel afhankelijk van de situatie. Ik heb zelf paarden en heb genoeg ervaring, dus ik rijd op andere paarden om kennissen/vrienden uit de brand te helpen (gratis) of ik verleen echt een dienst en krijg daar dan ook een vergoeding voor (bijv. paard voor een ander verkopen, gehele verzorging overnemen of paard zadelmak maken). Meestal komen ze dan ook bij mij te staan, dus dan moeten de onkosten in elk geval vergoed worden. Het is voor mij geen voordeel om die paarden te rijden, dus ik ga er in geen geval voor betalen.
Mocht ik nou willen leren van een hoger opgeleid (boven basissport) paard, dan zou ik daar wel voor willen betalen.

Misschien zoek ik ooit iemand voor mijn Z-merrie. Er hoeft niet geknutseld te worden aan het paard, ze hoeft niet gedeeld te worden met nog meer verzorgers (voor mijn part gaat de nieuwe ruiter er leuk mee op concours, mocht hij/zij dat willen) en ik regel zelf de verzorging (staan aan huis). Lijkt me niet raar als ik daar een bijdrage voor zou vragen. Ik blijf haar anders gewoon zelf rijden.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 30-09-13 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:32

Ik heb het eerder ook gedaan betalen voor een paard!..

hun wouden op wedstrijd, en ik wou het ook, maar was wel een eis van hun. Ik kon alles betalen, inschrijf geld, startkaart, vervoer, en kosten qua eten omdat hun meegingen.

Daarbij had hij altijd ijzers( al voor mij omdat ze veel mende). Die moest ik betalen ivm wedstrijden.
Ze schoven alles op mij af.

Ik betaalde uiteindelijk 240 euro Per maand.
Ze wouden weer omhoog, heb er voor gepast.
Ze hebben nooit weer een bijrijdster gehad.. wie wil dat er voor betalen?
Als je dat kan betalen per maand, dan kan je ook een paard onderhouden.

Gelukkig is het nu anders, en fokken en rijden wij zelf paarden.
Maar mag ik ooit een bijrijdster nodig hebben hoef ze daar geen geld voor te betalen.
Wedstrijd is tot mogelijkheid, dat zijn wel eigen kosten, Startkaart en inschrijfgeld.
Ze zou zo mee kunnen op wedstrijd, en les naar de club.
Wil ze prive les is eigen kosten.
Ze krijgt alle mogelijkheden, voor de extra mogelijkheden moet ze zelf betalen, wedstrijden prive les, etc.
Dat zijn optie's die de bijrijder kiest en beter van word.
Maar zelf een maandelijks bedrag ontvangen hoef ik echt niet.
Ben al lang bij dat ze mij helpt om een paard te rijden, en het dier aan dacht te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:43

De enige reden waarom ik geld zou vragen, is zodat je net wat meer zekerheid dat iemand er ook echt voor gaat. :)
Tot nu toe is dit trouwens nog nooit voorgekomen en dat zal ook niet zomaar veranderen.

Ik denk dat het ook aan de situatie ligt.
Zelf heb ik bijvoorbeeld echt een verzorgster nodig, maar ik heb ook weleens een verzorgster gezocht zodat ik iemand anders ook de kans kon geven om van mijn paard te genieten.
Bijv. mensen die zelf ook graag een eigen paard zouden willen, maar het bv. niet kunnen betalen.

jenoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 14:26

ik heb nu een deel teruggelezen, maar merk dat jullie mijn vraagstelling niet goed lezen.
Het gaat om de situatie waarin eigenaar geen tijd heeft en iemand erbij nodig heeft.
Ik ben van mening dat dit een dienst voor een dienst zou moeten zijn (ik zorg voor jou paard, en jij laat mij met jou paard werken)
de vergelijking met het oppassen wordt wel gepakt, maar met de uitlaatservice van de hond niet.
een buurvrouw bij mij laat met veel liefde mijn hond uit en geniet hier enorm van, ik betaal haar daarvoor, ik zorg voor eten, dierenarts en materialen voor de hond en zij gaat (bijvoorbeeld) lekker een middag naar het strand...
Ik ben overigens zelf 24 en draag wel degelijk bij aan training van een paard, ben meer benieuwd naar de beweegredenen van eigenaren waarom wel/niet betalen.
sommige reacties vind ik vrij aanvallend, misschien niet direct naar mij, dan wel naar andere.
dat vind ik wel jammer.
Voor de rest vind ik het best interessant. (ik woon zelf in de randstad ovrigens, stalling is hier al snel 250+ en dan heb je niet per se een binnenbak)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:32

Dan is het nog de vraag, heeft de eigenaar geen tijd om te rijden of voor de algehele verzorging? Nog steeds ontbreekt het aantal dagen en de faciliteiten van de stal. Heel rot, maar op basis daarvan kan de bijdrage dus al enorm schelen.
Je leeftijd heeft niets te maken met bijdragen in de training van het paard. Er zijn genoeg 14jarigen die een paard echt beter kunnen maken qua rijden en techniek, en genoeg 40jaren die dat absoluut niet kunnen.
De prijzen in de randstad ben ik me zeer van bewust, woon er zelf ook en juist daarom ben ik dus benieuwd,wat moet je, wat mag je, en hoeveel dagen heb je lol. Want ja, op basis daarvan kan dus echt wel de prijs flink hoog worden.
Iemand die bijvoorbeeld op prinsenstad staat met een paard, en iemand mag er 3 a 4 dagen in de week op doen en laten wat ze willen.. Ja dan vind ik 150 euro per maand niet heel gek. Vaak mag je dan nog meerijden in de lessen daar ook en als je daar de stalling prijzen van hoort sla je stijl achterover.

Maar om op je vraagstellingen direct antwoord te geven..

Waarom moet ik dan wel betalen om op iemand z'n paard te passen/uit te laten?
Omdat je niet op het paard aan het passen bent en je bent 'm ook niet aan het uitlaten. Je mag je hobby uitvoeren op het dier van een ander, maakt gebruik van het dier, de spullen, en de faciliteiten. Heeft niets met oppassen of uitlaten te maken, maar met je hobby uitoefenen.
Waarom wordt een bijrijder niet betaald voor geleverde diensten?
Omdat je wel verdomd goed moet kunnen rijden om 'diensten' te kunnen leveren. Wat is je niveau? En heeft de eigenaar gevraagd naar iemand die het paard rijdt en in ruil daarvoor een bijdrage levert in de stal? Of heeft de eigenaar gevraagd om iemand die het paard op niveau brengt en onderhoudt? Moet je 20 stallen uitmesten, of is het paard zadelen en wegrijden en hoef je verder niets te doen?
Hoe zit dit nu precies, waar ligt de grens?
Er is geen grens. Het is een kwestie van vraag en aanbod, en voor jou 10 anderen.

Maar wat ik al zei, op basis van alleen 150 euro en verder niks aan moetjes en maggies en geen tijdsindicatie kan er weinig zinnigs worden gezegd.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:33

Je moet toch ook betalen voor het rijden van een manege pony? Dus ik vind het niet meer dan normaal om ook te betalen voor het rijden van een particulieren pony, vaak zitten hier veel meer voordelen aan vast. Daarbij kun je altijd nog zeggen dat je geen klusjes wilt doen omdat je daar niet voor betaald, maar ik zou je hard uitlachen als je bij mij aan zou komen en een prijs zou vragen voor het rijden van mijn paard. Verzorgen is wat anders, dat is leuk voor beide partijen, jij wat meer met paarden bezig zijn en ik wat meer rust. Zou daar tevens ook niet voor betalen, je doet t toch voor je plezier? Het is geen baan.

jenoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 14:41

't is voor mij nu gewoon een interesse puntje, heb zelf nu geen verzorgpaard, in het verleden wel een aantal gehad, tot een half jaar terug.
Een aantal voor betaald en een aantal gratis.
Wat ik schrijf, het is voor mij gewoon een interesse in beweegredenen hoe wat waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:43

Dus het is een interessepuntje, ik dacht dat je een bijrijdpaard op het oog had.
Dan vraag ik me af waar je het vandaan hebt dat iedere eigenaar standaard geen tijd heeft voor hun paard.. :+

En nogmaals.. Hoeveel dagen en de faciliteiten zijn gewoon heel erg bepalend voor de prijs van het bijrijden, evenals alle moetjes en maggies.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:45

jenoes schreef:
't is voor mij nu gewoon een interesse puntje, heb zelf nu geen verzorgpaard, in het verleden wel een aantal gehad, tot een half jaar terug.
Een aantal voor betaald en een aantal gratis.
Wat ik schrijf, het is voor mij gewoon een interesse in beweegredenen hoe wat waarom.

Dan heb je hier 106 pagina's vol beweegredenen.

[VP] Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

En nog een aantal pagina's met de visie van de eigenaren op bijrijders

[VP] Please serve on a golden plate! Otherwise, no thank you.

Veel leesplezier.

jenoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 14:49

he? ik had nog een reactie geplaatst...
dat ik het wel goede puntjes vind om mee te nemen in de overwegingen... maar er is mij bijv. gevraagd om een paard te verzorgen in een blubberbak, een vol-met-smerigheid-stal en een modderland stalling was daar 250 p/m excl. voer, en ik zou voor 4 dagen 200,- moeten betalen...
Als verzorger-to-be kan je niet onderhandelen over ' ik wil wel betalen maar dan verplaats jij je paard' eigenaar zou wel zot zijn haha.
(ooit op een dag sta ik aan de andere kant van deze stelling en zou ik waarschijnlijk ook een -kleine- bijdrage vragen voor materieel/verzekering van het paard, dan is het gelijk een stuk minder erg als er een keer een touwtje breekt of borstel sneuvelt.)

jenoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 14:49

thanks voor de links!

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:50

Voor mijn vorige paard heb ik ook een bijrijder gehad maar zij was er omdat ik het fijn vond dat hij niet alleen door mij werd bereden en daarbij had ik aanspraak en eens een vrouw op stal ipv de boer waar hij stond. Had tijd zat en zo velen met mij. Maar soms wil je ook wel eens een dag niksen. En als er dan meiden zijn die een dag willen paardrijden nou helemaal goed, maar niet gratis. Het is geen fiets dat je even leent.

Jenoes en wat maakt dat uit? Ik kom ook op een stal met veel blubber als het heeft geregend maar men heeft het er prima naar zijn zin. En daarbij is het wat de gek ervoor geeft. Als die eigenaresse 200 euro wilt vangen dan moet zij dat gewoon zo houden, het is aan jou of je gek genoeg bent om het ervoor over te hebben. Ieder mens heeft zo zijn eigen voorkeuren en omdat iets niet in jouw straatje past wilt niet zeggen dat dit maar niet kan.. Paard staat niet op locatie dat jou aanspreekt..nou lekker verder zoeken dan.