Helemaal niet blij met verzorgsters, graag jullie advies..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Re: Helemaal niet blij met verzorgsters, graag jullie advies..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:32

Ja joh, je weet zelf al wat je wilt toch, weg ermee? Gewoon met je ouders praten en dan begrijpen ze je keuze wel en dan kun je altijd nog een andere bijrijder zoeken die wel aan je eisen voldoet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:33

Bunga, vergeet niet, het zijn kinderen!! Een bloedneus gaat veelal gepaard met veel bloed, ze zal wellicht pijn hebben gehad en zeker geschrokken zijn. Met zulke jonge kinderen is het jullie verantwoordelijkheid om er te allen tijde bij te blijven als je het mij vraagt :o.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:33

Bunga schreef:
Het feit dat ik bepaal wanneer de hoefsmid moet komen, wanneer ze ontwormt moeten worden, ik er op rijdt, ik ze borstel en mijn vader ze een aantal plakken hooi per dag geeft :)
Daarnaast zadel ik hem niet op met de verzorging, want het voeren van de dieren is zijn hobby. We hebben niet alleen paarden namelijk.

Edit: zulke jonge meisjes hadden voor mij niet gehoeven, omdat je er bij moet zijn terwijl ze urenlang vlechten in de haren willen leggen, en ik daar de tijd niet voor hem, en mijn vader eigenlijk evengoed niet.
Ik heb contact met een bokker die een maal in de week extra wilt komen rijden, ik rij zelf een keer in de week en ik wilde lessen gaan volgen, dat is drie tot vier maal in de week beweging. Verder staan ze 24 uur per dag buiten, alle dagen in het jaar..

Meer dan genoeg voor een paard dat altijd buiten staat, en eerlijk gezegd denk ik dat het paard liever in de wei staat dan dat zijn manen door kleuters worden gevlochten haha :D

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 16:34

Sees schreef:
Bunga, vergeet niet, het zijn kinderen!! Een bloedneus gaat veelal gepaard met veel bloed, ze zal wellicht pijn hebben gehad en zeker geschrokken zijn. Met zulke jonge kinderen is het jullie verantwoordelijkheid om er te allen tijde bij te blijven als je het mij vraagt :o.

Is ook zo, maar gezien wij daar de tijd niet voor hebben en ik er niet voor gekozen heb denk ik dat ik het best gewoon met mijn ouders kan praten vanavond

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:34

Bunga, ik zou je jaloerse gevoelens wel delen denk ik. Ik vind niet dat je vreemd reageert. Ik zou afscheid nemen en als je vader dan toch zo graag iemand wil dan maar opzoek naar iemand waar je meer vertrouwen in hebt.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:34

Sees schreef:

Dat klopt, en daarom moet je dus eigenlijk niet van die jonge kinderen in de wei hebben, vooral niet met oudere paarden. Als ik jou was zou ik ze echt niet meer laten komen. en als je vader echt hulp wilt, dan zou ik gewoon naar een ouder iemand zoeken.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:35

Zulke jonge kinderen moet je niet eens alleen bij je paarden willen hebben. Zulke jonge kinderen zijn leuk om mee te nemen zodat ze je Shet kunnen invlechten terwijl jij je grote paard poetst, bij wijze van spreken. Ik zie ze niet als volwaardig bijrijder/verzorgster.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:35

PP >> VP

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:36

Dat jullie verzorgers zoeken voor je paarden staat volgens mij los van de vraag of dat deze meisjes moeten zijn. Dus kijk dat je dat met je ouders bespreekt:
- Hebben we hulp nodig?
- Hoe zou die hulp er idealiter dan uit zien? (Taken, verantwoordelijkheden, kosten, betrouwbaarheid etc)
- Voldoen de twee meisjes die er nu zijn aan dat profiel?

Ik weet niet waar jullie wonen, maar met een beetje rondvragen, advertenties etc. heb je snel al wel iets meer keus uit verzorgers dan wat toevallig maar aan komt lopen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 16:36

Kirsha schreef:
Zulke jonge kinderen moet je niet eens alleen bij je paarden willen hebben. Zulke jonge kinderen zijn leuk om mee te nemen zodat ze je Shet kunnen invlechten terwijl jij je grote paard poetst, bij wijze van spreken. Ik zie ze niet als volwaardig bijrijder/verzorgster.

Zo zie ik het ook helemaal in, maar mijn ouders niet, dus vandaar deze vragen voor mijzelf zodat ik zeker weet dat het niet mijn jaloezie is die overhand neemt bij de beslissing :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:37

Sees schreef:

Eens. En in dat geval kun je het beter zelf doen dan dat je erbij gaat zitten terwijl die meiden met je paarden bezig zijn imo. Kun je niet, zoals al eerder voorgesteld hier, op zoek naar een verzorgster die wel aan je eisen voldoet? Dit lijkt een beetje een noodoplossing terwijl er vast wel oudere verzorgsters te vinden zijn :)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 16:38

Vanillia schreef:
Sees schreef:

Eens. En in dat geval kun je het beter zelf doen dan dat je erbij gaat zitten terwijl die meiden met je paarden bezig zijn imo. Kun je niet, zoals al eerder voorgesteld hier, op zoek naar een verzorgster die wel aan je eisen voldoet? Dit lijkt een beetje een noodoplossing terwijl er vast wel oudere verzorgsters te vinden zijn :)

Nogmaals, wij waren helemaal niet opzoek naar een extra verzorgster, het verzorgen zelf gaat ons prima af.
Ik heb contact met een bokker die het leuk vind om extra te rijden, waardoor de paarden meer beweging krijgen. Een verzorgster is helemaal niet noodzakelijk..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:38

Bunga schreef:
Dat had er toch een iemand bij het paard kunnen blijven of op zijn minst even terug kunnen gaan kijken? En dat is lack aan verantwoordelijkheidsgevoel denk ik zo..

Dat weet ik niet. Ik was er niet bij. Ik weet niet hoe ernstig de bloedneus was, of er wellicht nog andere complicaties waren. No offence, maar de gezondheid van een mens gaat voor het materieel.

Ze hebben geprobeerd je borstels schoon te maken, wat ik ook netjes vind. Zo zou je het ook kunnen bekijken :).

Overigens ben ik het wel met het gros eens dat kinderen van 13/14 jaar niet alleen bij paarden moeten zijn.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:38

Bunga schreef:
Kirsha schreef:

Zo zie ik het ook helemaal in, maar mijn ouders niet, dus vandaar deze vragen voor mijzelf zodat ik zeker weet dat het niet mijn jaloezie is die overhand neemt bij de beslissing :)

Ach welnee. Noem het maar voorzichtigheid, ik sta er hetzelfde in. Ik heb sowieso geen bijrijder (en begin er ook niet aan) maar ik zou écht niet rustig thuis zitten als ik wist dat ze noemhetmaaropwat aan het uitspoken waren met mijn paardenbeest. Ik ben daar veel te paranoia voor.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:40

Ik verzorgde en reed met 13 af en toe een hengst die al jaren stil stond, een KWPN met de kolder in de kop etc. en ik reed altijd alleen (boerderij met weinig klanten, klanten die er stonden kwamen niet veel, moeder ging niet mee).

Dat ze met een bloedneus zomaar kunnen gaan 'want het zijn maar kinderen' vind ik de grootste kul, vaak genoeg (van mijn 12e tot nu toe) bloedend naast het paard gezeten, spieren gescheurd/gekneusd, huid open gereten en andere vreselijk pijnlijke dingen, toch zette ik geen poot van het terrein voor het paard / de paarden verzorgd en gevoerd terug op de wei stonden, klaar.

Kinderen dumpen en anderen (het liefst bekenden) zoeken, mijn moeder denk ook af en toe dat iedereen op mijn pony komt (die zij deels betaald) maar nadat ik haar een keer goed duidelijk heb gemaakt dat dat veel te gevaarlijk is overlegd ze telkens met mij voor ze kinderen zegt dat ze erop mogen, super. Zorg ook dat je vader dat goed weet, wat nu een bloedneus was is de volgende keer een gebroken been, arm, nek.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:52

Aan de ene kant snap ik je heel erg goed, ik zou er ook goed jaloers van worden als mijn vader besloot dat iemand anders mijn paard kan rijden omdat ik het druk heb met school. Vooral omdat je eigenlijk geen verzorger nodig hebt.

Aan de andere kant hebben die meisjes nog niks fout gedaan. Ja, ze heeft een bloedneus gehad, maar dat zal wel niet met opzet zijn gebeurd. Ze hebben geprobeerd om je borstels schoon te maken en dat gewoon dom aangepakt, maar ze hebben het in ieder geval wel geprobeerd (niet dat je daar wat voor koopt, maar het is in dit geval onredelijk om boos op de meisjes te worden terwijl ze het gewoon proberen). En je weet hoe dat met 13 jarige gaat, die gaan fantaseren en voor je het weet hoor je via via dat ze aan de olypische spelen gaan deelnemen met je veulen ofzo.

De aansprakelijkheid is ook een wrang stukje... je kunt inderdaad je vader er niet non stop naar laten kijken, maar misschien kun je de meisjes 'les' geven over hoe om te gaan met paarden. Ik kreeg mijn eerste verzorgpony's ook als totale leek op mijn 13e, en daar heb ik heeeeeel veeeeeel van geleerd, en ook wel eens domme dingen mee gedaan, nu ik terug denk had ik best iemand kunnen gebruiken die mij het een en ander uitlegde en verbood.

En als je het echt niet wilt... dan zul je dat op een of andere manier met je vader moeten bespreken.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:52

Misschien zijn deze meiden niet zo geschikt, maar ik snap dat jaloerse gedoe nooit zo. Als je niet zoveel tijd hebt waarom zijn er dan twee paarden? Ze zullen vast goed verzorgd worden hoor, maar waarom zo jaloers zijn? Jij maakt er de tijd niet voor, een ander wel, zo krijgt paardje alsnog zijn aandacht en beweging snap dat probleem nooit zo. Waarom jaloers zijn?. Maak zelf wat meer tijd vrij als je het zo erg vind dat een ander aan 'jouw meisje' zit. Bedoel niet dat het veel uitmaakt als paard lekker buiten staat nodige verzorging krijgt maar maak dan tijd. Zit op de uni, 3 uur reistijd, paard staat 3 kwartier fietsen hier vandaan, heb een baantje en woon op mezelf, maar ga toch iedere dag heen...... Ti's maar net waar je tijd voor maakt. Nogmaals je moet het zelf weten, maar waarom die jaloezie als een ander je paard liefde en beweging geeft. Paardje blij jij tijd over. Wat is het probleem?
Laatst bijgewerkt door xSogno op 16-09-13 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:53

Ik zou gewoon op je gevoel afgaan..
Je vader duidelijk maken dat dit echt niet kan, ze zijn onverantwoordelijk!
Ben het totaal eens met XSlvna! Als je paarden verzorgd zijn zij prioriteit nummer 1!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:55

Cilli96 schreef:
Ben het totaal eens met XSlvna! Als je paarden verzorgd zijn zij prioriteit nummer 1!

Niet als je gewond raakt. Dan zijn mensen prioriteit nummer 1.

xSlvna

Re: Helemaal niet blij met verzorgsters, graag jullie advies..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:59

Meen je je gaat dood van een bloedneus? Wat wil je thuis doen? Net niks meer dat op stal.
Toen ik mijn kuit gescheurd had ben ik nog gaan rijden en vervolgens longeren, voeren etc. Wat had ik willen doen, 'Mama kom me halen' en thuis op de bank zitten? Veranderd niks aan de 'verwonding' en niks aan het paard. Ben vaak genoeg doorgereden met een bloedlip of snee in mijn gezicht (kopstoot door bokkesprongen), ook toen ik 12 was, pech hebben, als ik af stap het ik die snee nog altijd.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:00

_San87_ schreef:
Cilli96 schreef:

Ik denk dat mening hier heel erg in kunnen verschillen, voor mij is het dier nummer 1, als ik op dat moment verantwoordelijkheid over het dier heb, dan zal ik eerst het dier veilig stellen en dan mezelf verzorgen(zolang dit kan, als je bijvoorbeeld uitglijd en je rug breekt zou ik gewoon iemand bellen om hulp voor mij en het paard/pony)

Ik kan ook heel goed begrijpen als anderen hier anders overdenken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:01

Niet iedereen is hetzelfde xSlvna. Als ik al een verzorger zou willen wil ik ook dat ze verantwoordelijk zijn naar zichzelf. Dat jij perse doorgaat wil niet zeggen dat iedere eigenaar dat zou willen. Met een schaafwondje kan iedereen door maar op het moment dat er iets ergs gebeurt wil ik dat ze eerst hun zelf verzorgen paard wacht wel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:03

xSlvna schreef:
Meen je je gaat dood van een bloedneus? Wat wil je thuis doen? Net niks meer dat op stal.
Toen ik mijn kuit gescheurd had ben ik nog gaan rijden en vervolgens longeren, voeren etc. Wat had ik willen doen, 'Mama kom me halen' en thuis op de bank zitten? Veranderd niks aan de 'verwonding' en niks aan het paard. Ben vaak genoeg doorgereden met een bloedlip of snee in mijn gezicht (kopstoot door bokkesprongen), ook toen ik 12 was, pech hebben, als ik af stap het ik die snee nog altijd.

Dan ben jij mss net die uitzondering. Ik kan goed snappen dat die meisjes mss in paniek geraakt zijn. Een bloedneus kan flink veel bloed geven en ze waren waarschijnlijk al geschrokken van die kopstoot, dus dat ze dan niet meer helemaal helder nakunnen denken vind ik niet zo gek. Op die leeftijd hoort er gewoon begeleiding bij te zijn. Dit kun je die meiden niet aanrekenen, je mag er best wat van zeggen dat je het liever anders opgelost had zien worden. Maar ik vind gewoon dat er op die leeftijd begeleiding moet zijn. Blijkbaar was de vader van de ts te ver weg om te kunnen ingrijpen en dat vind ik fout.

Ik heb hier ook jonge meiden rondlopen die met mijn pony's aan de slag gaan. Maar ik ben er altijd bij. Als ze al wat langer hier lopen dan ga ik vrolijk vast hooi voeren of de wei uitmesten terwijl zij poetsen en opzadelen. Maar dan ben ik altijd in een straal van max 100 meter afstand. Mocht er iets gebeuren dan ben ik er snel bij.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:06

Tigra_ schreef:
Niet iedereen is hetzelfde xSlvna. Als ik al een verzorger zou willen wil ik ook dat ze verantwoordelijk zijn naar zichzelf. Dat jij perse doorgaat wil niet zeggen dat iedere eigenaar dat zou willen. Met een schaafwondje kan iedereen door maar op het moment dat er iets ergs gebeurt wil ik dat ze eerst hun zelf verzorgen paard wacht wel.

En een bloedneus is iets ergs? Sorry ik vind van niet, en meer dan je neus dichthouden kun je toch niet, opstal niet en thuis niet. Sowieso als je met zijn 2 bent, een houd haar neus dicht en de ander verzorgt het paard af, daarvoor ben je niet alleen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:06

xSlvna schreef:

Eerst kijken of de persoon oké is, daarna kan het paard verder verzorgd worden. Wanneer er meerdere mensen zijn, dan kan dit tegelijkertijd gebeuren.

Dat jij graag wilt doorrijden met een gescheurde kuit ( :? ), dat is helemaal jouw zaak. Maar ik kijk altijd eerst na of iemand niet ernstig gewond is, voor zover ik dat kan zien. Daarna is het paard aan de beurt. En zo hoort het imo ook.

Cilli96 schreef:
_San87_ schreef:

Ik denk dat mening hier heel erg in kunnen verschillen, voor mij is het dier nummer 1, als ik op dat moment verantwoordelijkheid over het dier heb, dan zal ik eerst het dier veilig stellen en dan mezelf verzorgen(zolang dit kan, als je bijvoorbeeld uitglijd en je rug breekt zou ik gewoon iemand bellen om hulp voor mij en het paard/pony)

Ik kan ook heel goed begrijpen als anderen hier anders overdenken.

Het paard was toch veilig? De materialen niet, maar die zijn vervangbaar.

Voor mij is het dier nummer 1 wanneer de mens die een ongeluk heeft gehad verzorgd is.

Maar goed, dat doet er ook verder niet toe. Tijd voor een gesprekje met paps en mams, TS.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 16-09-13 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt