Betalen jullie de staleigenaar ook een bedrag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:33

Chaos schreef:
Nee. Sowieso niet standaard al zijn er wel situaties voorbij gekomen waar we over hebben zitten dimdammen. Bijvoorbeeld:

Situatie 1: Pensionklant besluit 3 betaalde bijrijders te nemen en heeft dan zelf geen stallingskosten meer maar nog wel dagen dat ze komt. Zijn wij het als pensionhouder absoluut niet mee eens, maar zover kwam het uiteindelijk gelukkig niet.

Situatie 2: Wij hebben als bedrijf zijnde twee instructeurs. Bij ons lessen als pensionklant is iets voordeliger als wanneer je geen pensionklant bent. Je kunt kiezen voor eigen instructie en betaald dan 5€ per uur voor gebruik bak. Dit omdat wij er geen klant aan hebben en een ander geld verdient op ons bedrijf.

Situatie 3: Wij bieden leasepony's en paarden aan inclusief lessen voor 2, 3 of 4 dagen per week. Dit is voor ons een belangrijk inkomen. Nu heb ik twee pensionklanten die twee van mijn beste leasers (die beiden heel knap kunnen rijden) graag zouden hebben als verzorger/bijrijder voor 2 dagen in de week. Gelukkig hebben ze dit eerst naar ons toe gecommuniceerd maar wij zitten nu wel hard na te denken over welke constructie te gaan gebruiken. Wij kunnen de leasers niet missen en gunnen de meiden en de pensionklant het plezier van het rijden van diverse paarden...

over situatie1
als eigenaar van het paard bepaal je toch zelf wat en hoe je het doet?
lijkt mij niet dat de stalhouder dat gaat bepalen :?

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:36

En wij als stalhouder besluiten toch ook zelf wat we doen. :+

Wij zitten niet te wachten op 3 bijrijders per paard + een koppeltje dat ook nog meerdere dagen per week komt. Dan zit je op totaal aantal mensen voor 1 paard al op 5/6 per week. Knap veel.
Daarbij vinden wij het niet netjes dat je als paardeneigenaar geen stallingskosten meer hebt, maar daar mag ieder zijn eigen mening over hebben.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:38

Chaos schreef:

Wij zitten niet te wachten op 3 bijrijders per paard + een koppeltje dat ook nog meerdere dagen per week komt. Dan zit je op totaal aantal mensen voor 1 paard al op 5/6 per week. Knap veel.
Daarbij vinden wij het niet netjes dat je als paardeneigenaar geen stallingskosten meer hebt, maar daar mag ieder zijn eigen mening over hebben.

dit voorbeeld zal niet vaak voorkomen denk ik, ik heb dat nog nooit gehoord.
ik heb een tijd 2 bijrijdsters gehad voor mijn appaloosa en die betaalden allebei een deel mee, en soms namen ze hun kind mee
maar nog nooit een pensionhouder gehad die daar iets van zei.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:42

Chaos schreef:
Nee. Sowieso niet standaard al zijn er wel situaties voorbij gekomen waar we over hebben zitten dimdammen. Bijvoorbeeld:

Situatie 1: Pensionklant besluit 3 betaalde bijrijders te nemen en heeft dan zelf geen stallingskosten meer maar nog wel dagen dat ze komt. Zijn wij het als pensionhouder absoluut niet mee eens, maar zover kwam het uiteindelijk gelukkig niet.

Situatie 2: Wij hebben als bedrijf zijnde twee instructeurs. Bij ons lessen als pensionklant is iets voordeliger als wanneer je geen pensionklant bent. Je kunt kiezen voor eigen instructie en betaald dan 5€ per uur voor gebruik bak. Dit omdat wij er geen klant aan hebben en een ander geld verdient op ons bedrijf.

Situatie 3: Wij bieden leasepony's en paarden aan inclusief lessen voor 2, 3 of 4 dagen per week. Dit is voor ons een belangrijk inkomen. Nu heb ik twee pensionklanten die twee van mijn beste leasers (die beiden heel knap kunnen rijden) graag zouden hebben als verzorger/bijrijder voor 2 dagen in de week. Gelukkig hebben ze dit eerst naar ons toe gecommuniceerd maar wij zitten nu wel hard na te denken over welke constructie te gaan gebruiken. Wij kunnen de leasers niet missen en gunnen de meiden en de pensionklant het plezier van het rijden van diverse paarden...

Situatie 1: ik zie niet in wat jullie daarmee te maken hebben. Ik als eigenaar betaal het afgesproken bedrag aan stalgeld, en daarvoor wordt mijn paard verzorgd en mag ik de faciliteiten gebruiken. Of ik dat nu 1 of 7 keer per week doe, of door jantje of pietje laat doen met mijn paard, is helemaal mijn zaak. Daar ben ik eigenaar voor. Als jullie vinden dat dat bv teveel stroom verbruikt dan is dat een teken dat je je stalgeld te laag hebt ingeschat, da's niet mijn probleem.

Situatie 2: vind ik niet normaal. Het gebruik van die bak heb ik nl al betaald aan het begin vd maand. Als ik de bak exclusief voor mezelf zou willen reserveren voor een uur vind ik een bijdrage wel kunnen.

Situatie 3: Da's iets tussen de klanten, de leasers en jullie maar die leasers zijn jullie eigendom niet. Als ze willen stoppen met de lease om elders te gaan bijrijden zijn ze daar toch vrij in?

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:45

Arrabel schreef:
Jannepauli schreef:
Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom een stalhouder extra geld zou mogen vragen als één van zijn pensionklanten haar/zijn paard één of meerdere keren door een ander zou laten rijden. De eigenaar betaalt immers al voor stalling en gebruik van de faciliteiten?
Ik zou de stalhouder vragen waar dat extra inkomen voor is.

Dat heb ik gevraagd, en het antwoord is dan het stroom, water en licht.
Ik begreep het niet, en daarom ging het gesprek er ook vrij heftig aan toe.
Of Mientje of Pietje nou rijd, wat maakt dat dan uit, dezelfde faciliteiten worden gebruikt.
Maar ik ben een klant en de bijrijder niet, zo werd het een beetje uitgelegd...
Of je nou met 10 man in een huis woont of alleen dat maakt verschil, dat werd ook gezegd, en dat begrijp ik wel.
Of je nou met 10 man stroom water en licht gebruikt of alleen.
Maar met een bijrijder is dat niet het geval het is toch of Mientje rijd of Pietje rijd.
Maar het maakt niet uit wat ik denk, het is zo en het bedrag moet betaald worden waardoor ik nu mijn paard ga verliezen omdat die 50 euro extra me nekt.

Maar of nu je bijrijder stoom , water en licht gebruikt die 2 dagen of jij dat doet ? zit geen verschil in toch :+

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:46

mirgino schreef:
Chaos schreef:

dit voorbeeld zal niet vaak voorkomen denk ik, ik heb dat nog nooit gehoord.
ik heb een tijd 2 bijrijdsters gehad voor mijn appaloosa en die betaalden allebei een deel mee, en soms namen ze hun kind mee
maar nog nooit een pensionhouder gehad die daar iets van zei.

Hier ook meerdere met twee betalende bijrijders. Helemaal geen probleem. Heb ik ook nooit gezegd. ;)

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:47

Rapperijder schreef:
Chaos schreef:

Situatie 1: ik zie niet in wat jullie daarmee te maken hebben. Ik als eigenaar betaal het afgesproken bedrag aan stalgeld, en daarvoor wordt mijn paard verzorgd en mag ik de faciliteiten gebruiken. Of ik dat nu 1 of 7 keer per week doe, of door jantje of pietje laat doen met mijn paard, is helemaal mijn zaak. Daar ben ik eigenaar voor. Als jullie vinden dat dat bv teveel stroom verbruikt dan is dat een teken dat je je stalgeld te laag hebt ingeschat, da's niet mijn probleem.

Situatie 2: vind ik niet normaal. Het gebruik van die bak heb ik nl al betaald aan het begin vd maand. Als ik de bak exclusief voor mezelf zou willen reserveren voor een uur vind ik een bijdrage wel kunnen.

Situatie 3: Da's iets tussen de klanten, de leasers en jullie maar die leasers zijn jullie eigendom niet. Als ze willen stoppen met de lease om elders te gaan bijrijden zijn ze daar toch vrij in?

Je trekt alles zo vreselijk uit zijn verband dat ik de moeite niet ga nemen te reageren. :+

Okee ik doe het toch, kort en bondig, wellicht snap je het dan wel. ;)

1: Ik heb het nergens over stroom ik heb het over drukte.
2: Foute aanname, bij les is de bak voor jezelf.
3: Dus jij zou zonder blikken of blozen klanten bij een ander weghalen? Staat je netjes. Doe ik als instructie nog niet eens.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 19-11-12 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:48

Rapperijder schreef:
Chaos schreef:

Daar heb je als stalhouder in zeker zin zeker wel wat mee te maken niet de financiële kant maar wel dat zo iemand mensen meebrengt waar jij geen inspraak in hebt, die mensen nemen ook weer mensen mee, daar zit je als stalhouder ook niet op te wachten dat jan en alleman op je terrein rond loopt. Je hebt een pensionstal voor de paarden en voor hun eigenaar en niet voor de hele buurt om daar gezellig te komen rondhangen.
Je weet helemaal niet wat voor volk het is en wat ze daar allemaal lopen te doen.

Het is het terrein van de stalhouder dat jij daar toevallig een stalletje huurt geeft je niet het recht om alles zomaar te doen wat je wil. Het is hun terrein en ze zijn daar ook verantwoordelijk voor.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 19-11-12 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:48

Hoe dan uit z'n verband? Nog even afgezien van dat ze alleen kan reageren op wat jij zelf aan informatie geeft en een reactie na zo'n uitgebreide reactie van RR toch minstens op z'n plaats zou zijn.

ChaosJarig

Re: Betalen jullie de staleigenaar ook een bedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:51

Had de reactie een minder 'ik ben klant en ik ben koning' gehalte gehad had ik ws uitgebreider gereageerd. :D

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:53

Allereerst: belachelijk dat je daarvoor moet betalen, zoals de rest hier vind ik dat je als pensionklant al betaald hebt, dan moet je niet dubbel moeten gaan betalen. Ik rijd twee paarden bij, onze pensionhouder vindt het allemaal best, zolang hij netjes de stalhuur krijgt en je de boel netjes houdt hoor je hem niet klagen. Lekker makkelijk verdienen zou het anders zijn!!
Een en ander is iets anders wanneer je apart bakhuur zou betalen, maar dat zou dan ook gewoon via eigenaar en dus pensionklant moeten zijn en niet via degene die een afspraak heeft met de eigenaar. Onzin!

Over het verhaal van Chaos. Als pensionhouder heb je een huurovereenkomst met je klant. Hieraan zijn voorwaarden te verbinden, maar dan moet het wel in de overeenkomst staan. Vind het nogal vergaande bemoeiienis van jullie om bijvoorbeeld situatie 1 zo aan te pakken. Voor jullie maakt het niet uit wie er betaald, hoe dit betaald is enzovoorts. Bemoeien jullie je ook met wat voor baan iemand heeft om het paard te bekostigen? Uiteindelijk komt dat namelijk geheel op hetzelfde neer.

Situatie 2 heb ik iets meer begrip voor, mits je een huurovereenkomst hebt waarin dit besproken is. Maar als stalhouder kan je in het algemeen niet bepalen van wie er les gegeven wordt. Als jullie enkel stalling en weidegang/bak faciliteren, mag een ieder dat gebruiken zoals hij/zij goeddunkt. Al ga je zandkoekjes bakken met je paard in de bak, als het netjes achtergelaten wordt, andere ruiters/gebruikers niet gehinderd worden heb je daar als staleigenaar niets over te zeggen. Je verhuurt namelijk de ruimte, je stelt deze beschikbaar, hoe deze gebruikt wordt is, mits geen verkeerd gebruik, niet door de verhuurder te bepalen.

Situatie 3. Ook hierover verbaas ik mij zeer, wat hierboven ook gezegd wordt, leaser zijn jullie eigendom niet. Als zij besluiten over te stappen is dit in feite hetzelfde als dat ze zouden besluiten te stoppen, daar heb je ook niets over te zeggen. Zouden jullie dit verbieden/hier geld voor gaan vragen dan maken jullie er een soort non-concurrentie beding van. Lijkt me niet verstandig.

Daarnaast denk ik dat als je zo onredelijk met je pensionklanten omgaat, dit geldt zowel voor de pensionhouder van TS als op Chaos, dat je snel al je klanten kwijt raakt!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:55

Nog nooit van gehoord, het lijkt me dat je voor 1 paard betaald, en het paard (met de ruiter) kan dan gebruik maken van de faciliteiten, en wat maakt het dan uit of ruiter piet of klaas op het paard zit? Zou dus ook betekenen dat als je bijvoorbeeld een week op vakantie ben en iemand anders rijd je paard, of als je 3 verzorgers heb ze alle drie moeten betalen aan de staleigenaar? Nee vind ik echt nergens over gaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:56

ElizeVdS schreef:
Daarnaast denk ik dat als je zo onredelijk met je pensionklanten omgaat, dit geldt zowel voor de pensionhouder van TS als op Chaos, dat je snel al je klanten kwijt raakt!

Ach sommige pensionklanten ben je ook liever kwijt dan rijk, je maakt je stal meer exclusief en houdt meer de persoonlijke benadering met bepaalde regels kan me helemaal voorstellen dat je bijrijder en verzorger aan banden legt. Zeker bij de kleinere stallen wil je gewoon overzicht houden. Ik zou er namelijk geen probleem mee hebben want ik wil geen andere op mijn paard en die zijn er genoeg.
Zelfde als je zelf paarden verhuurt/lease dan is het vrij logisch dat je daar inkomsten uit moet halen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:57

Chaos schreef:
Had de reactie een minder 'ik ben klant en ik ben koning' gehalte gehad had ik ws uitgebreider gereageerd. :D

Zo denken de meeste mensen er toch over lijkt mij zo. Je gaat niet volpension stalgeld betalen om daarna nog eens voor vanalles en nog wat bij te moeten betalen. :(
Het stalgeld is per paard, niet per ruiter!

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:57

Tigra_ schreef:
Rapperijder schreef:
Het is het terrein van de stalhouder dat jij daar toevallig een stalletje huurt geeft je niet het recht om alles zomaar te doen wat je wil. Het is hun terrein en ze zijn daar ook verantwoordelijk voor.

Als ik als bijrijder van een pensionklant mensen meeneem ben ik hiervoor verantwoordelijk, eventueel via de pensionklant. De pensionhouder heeft hier geen verantwoordelijkheid voor, tenzij er iets gebeurt als: zijn hond bijt degene die ik meeneem; zijn ondeugdelijke staldeur raakt los en verwordt mijn gast. Als mijn gast een ongeluk/iets veroorzaakt, is de pensionhouder hiervoor niet verantwoordelijk.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:58

ik heb het wel eens gehoord op een luxe manege

ik zou het zelf achterlijk vinden

wel heb ik begrip voor staleigenaren die het niet leuk vinden als je 3 bijrijders hebt en dan denk ik met name aan veiligheid en diefstal e.d.
het moet wel een beetje leuk blijven

en dat sommige bijrijders zowat de hele stalling betalen tja dat moeten ze lekker zelf weten, gaat de staleigenaar niks aan natuurlijk

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:00

Chaos schreef:
Allereerst: belachelijk dat je daarvoor moet betalen, zoals de rest hier vind ik dat je als pensionklant al betaald hebt, dan moet je niet dubbel moeten gaan betalen. Ik rijd twee paarden bij, onze pensionhouder vindt het allemaal best, zolang hij netjes de stalhuur krijgt en je de boel netjes houdt hoor je hem niet klagen. Lekker makkelijk verdienen zou het anders zijn!!
Een en ander is iets anders wanneer je apart bakhuur zou betalen, maar dat zou dan ook gewoon via eigenaar en dus pensionklant moeten zijn en niet via degene die een afspraak heeft met de eigenaar. Onzin!

Over het verhaal van Chaos. Als pensionhouder heb je een huurovereenkomst met je klant. Hieraan zijn voorwaarden te verbinden, maar dan moet het wel in de overeenkomst staan. Vind het nogal vergaande bemoeiienis van jullie om bijvoorbeeld situatie 1 zo aan te pakken. Voor jullie maakt het niet uit wie er betaald, hoe dit betaald is enzovoorts. Bemoeien jullie je ook met wat voor baan iemand heeft om het paard te bekostigen? Uiteindelijk komt dat namelijk geheel op hetzelfde neer.

Situatie 1 is helemaal niet 'aangepakt'. Waar halen jullie het vandaan. :P
Paard functioneerde niet onder zoveel mensen dus is teruggegaan op 2. Waar wij nog nooit wat van gezegd hebben.

Situatie 2 heb ik iets meer begrip voor, mits je een huurovereenkomst hebt waarin dit besproken is. Maar als stalhouder kan je in het algemeen niet bepalen van wie er les gegeven wordt. Als jullie enkel stalling en weidegang/bak faciliteren, mag een ieder dat gebruiken zoals hij/zij goeddunkt. Al ga je zandkoekjes bakken met je paard in de bak, als het netjes achtergelaten wordt, andere ruiters/gebruikers niet gehinderd worden heb je daar als staleigenaar niets over te zeggen. Je verhuurt namelijk de ruimte, je stelt deze beschikbaar, hoe deze gebruikt wordt is, mits geen verkeerd gebruik, niet door de verhuurder te bepalen.

Goh. Wij hebben een heel duidelijke overeenkomt waar alles heel precies in beschreven is.

Situatie 3. Ook hierover verbaas ik mij zeer, wat hierboven ook gezegd wordt, leaser zijn jullie eigendom niet. Als zij besluiten over te stappen is dit in feite hetzelfde als dat ze zouden besluiten te stoppen, daar heb je ook niets over te zeggen. Zouden jullie dit verbieden/hier geld voor gaan vragen dan maken jullie er een soort non-concurrentie beding van. Lijkt me niet verstandig.

Waar verbaas je je over? Dat er overlegd wordt? Wij niet. Onze leasers mogen ten alle tijden stoppen. Echter word er bij ons op stal netjes overlegd. Zo hebben we 3 pensionklanten die instructeur zijn. Willen klanten wisselen van instructeur wordt dit altijd gecommuniceerd onderling om misverstanden en dus concurrentie-strijd op stal te voorkomen. Is niet vanuit de pensionhouder zo geregeld, dit doen ze zelf. We houden graag alle partijen blij en doen daar dus ook veel aan. Onze klanten vinden ons helemaal niet onredelijk, scheelt weer dat dat het belangrijkst is, en niet mensen van Bokt.

Bedankt voor de ws goed bedoelde maar zeer overbodige tip. Mensen zijn heel tevreden met ons en wij met hen. :)
Laatst bijgewerkt door Chaos op 19-11-12 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:01

Rapperijder schreef:
Chaos schreef:

Zo denken de meeste mensen er toch over lijkt mij zo. Je gaat niet volpension stalgeld betalen om daarna nog eens voor vanalles en nog wat bij te moeten betalen. :(
Het stalgeld is per paard, niet per ruiter!

Wij zijn geen stalhouder geworden om naar ieders pijpen te dansen. Dus of je volgt ons beleid en bent daar tevreden mee, of je gaat ergens anders heen. Nu zijn wij een kleinschalige stal, altijd weide en zeer goede faciliteiten. Mensen vinden ons beleid prettig omdat het duidelijk is, alles op papier staat en de gezelligheid die heerst onderling is gewoon fijn. Nauwelijks geroddel, geen gepoch met paard of spullen en iedereen gunt elkaar zijn winstpunten en prijzen.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 19-11-12 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:02

Overigens vind ik het niet onredelijk dat een stalhouder afspraken maakt over de hoeveelheid bijrijders. Ik had het puur over het feit dat er gesproken werd dat de bijrijder(s) de stalkosten dekten (daarnaast: met stalkosten ben je bij een paard nog lang niet aan de werkelijke kosten).

Wat ik daarom ook schrijf: in een huurcontract kunnen bepaalden voorwaarden gesteld worden, waaronder dat je bijvoorbeeld niet meer dan een of twee bijrijders hebt. Een dergelijke voorwaarde zou ik zowel uit perspectief van de stalhouder, de mede-stalgenoten als vanuit het welzijn van het paard alleen maar applaudiseren!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:04

Maar Chaos, ergens heeft Rapperijder wel een punt. Gevoelsmatig zijn er veel stalhouders die bij iedere scheet die dwars zit een opening zien om extra aan te verdienen.

In situatie 1 heb je er idd weinig mee te maken wat de eigenaar van een paard aan bijdrage vraagt. Tuurlijk snap ik dat het raar zou zijn als iemand er bij wijze van aan zou verdienen met 3 bijrijders, maar het is een afspraak tussen eigenaar paard en bijrijder en daar sta jij buiten. Of zie ik dat nou zo verkeerd?
Vind het overigens wel 'normaal' om even met de staleigenaar te overleggen dat je een bijrijder wilt en diegene even voor te stellen, zodat ze weten wie er op het terrein rondlopen.

Situatie 2 zou ik ook minder vinden. De drempel om bij iemand van mijn eigen keuze te lessen wordt zo verhoogd, terwijl ik wel stalgeld betaal incl. gebruik faciliteiten. Is het dan niet fair als de instructrice die €5,- zou afdragen ipv de pensionklant. Ik begrijp je redenatie, maar om je klant de daar de dupe van te laten zijn vind ik niet helemaal eerlijk.

En situatie 3, tsja, die leasers zijn idd niet je eigendom. Zeer netjes van je klanten om het bij je aan te kaarten, maar stel dat de leasers zouden stoppen om ergens anders bij te gaan rijden, dan ben je ze ook kwijt.

Edit: mosterd na de maaltijd geloof ik, nu ik alle berichten teruglees die inmiddels al weer geplaatst zijn.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:05

Chaos: je hoeft het niet met me eens te zijn. Maar als je dit alles netjes in een overeenkomst hebt staan, dan is het toch prima, zijn we het dus blijkbaar over eens. Hoef je er dus ook niet zo sarcastisch op te reageren. Maar als je me quote, wil je dan jouw stukjes apart zetten, nu lijkt het net of ik alles geschreven heb. Kan ik niet zo waarderen.

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:10

Jibbel:

Ik gaf alleen voorbeelden waarover gedacht is. Ik zeg helemaal nergens dat er ook daadwerkelijk iets op uitgevoerd is, behalve bij de tweede situatie.

Situatie 3: Ze zijn vrij te stoppen maar laten graag de ouders de keus ipv dat kinderen iets word aangeboden ze dolenthousiast zijn en het niet blijkt te werken. We houden juist iedereen tevreden. Twee klanten vragen om twee goede ruiters. Ik heb een groot bestand met lesklanten waar een paar heel goede tussenzitten die ik graag een bijrijdpaard zou gunnen omdat zij bijv. leasen niet kunnen betalen maar ze als ruiters wel potentie hebben. Dat is wat ik ermee bedoel aan te geven. De pensionklanten vragen niet voor niets bij mij naar een bijrijder. Echter zien de pensionklanten voornamelijk de leasers omdat die hier meerdere dagen per week zijn. Het is dus niet gezegd dat ze perse een leaser een aanbod willen doen.

Situatie 2 kan ik heel makkelijk over zijn. Die betaald of de klant of de instructeur. Hier op stal wisselt het. Net wat lesklant/lesgever met elkaar afspreken. En je kunt ook altijd nog naar instructie toe (doen wij als pensionhouder ook).
Laatst bijgewerkt door Chaos op 19-11-12 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:12

Zeer ongebruikelijk, heb er in elk geval nog nooit van gehoord.

Stalgeld is per paard, inderdaad, en is een stallings/gebruiksovereenkomst tussen stalhouder en paardeneigenaar.

Bijbetalen in het geval van TS is helemaal idioot: Ts heeft aangegeven op dit moment zelf helemaal niet meer te (kunnen) rijden, en daarom een ander op haar paard te laten rijden: dat is voor de stalhouder dus lood om oud ijzer: er wordt daardoor niets meer verbruikt.

Bovendien: stel dat je als eigenaar 3 x per week komt, en rijdt (dus van de faciliteiten gebruik maakt), zou je als eigenaar dan opeens moeten gaan bijbetalen als je paard (bijvoorbeeld) verder in conditie en opbouw is en je gaat daardoor 5 x per week komen en rijden?

Een onbegrijpelijke (behalve geldbeluste) handelwijze van de stalhouder: niet correct en komt ook erg berekenend, onsympathiek en betuttelend over naar de paardeneigenaar.

Zou voor mij een reden zijn om bij zo'n stal weg te gaan... want wat is het volgende dat bedacht gaat worden om er een slaatje uit te slaan...?

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:12

ElizeVdS schreef:
Chaos: je hoeft het niet met me eens te zijn. Maar als je dit alles netjes in een overeenkomst hebt staan, dan is het toch prima, zijn we het dus blijkbaar over eens. Hoef je er dus ook niet zo sarcastisch op te reageren. Maar als je me quote, wil je dan jouw stukjes apart zetten, nu lijkt het net of ik alles geschreven heb. Kan ik niet zo waarderen.

Ik reageer helemaal niet sarcastisch.
En dat is vervelend, maar ik kan niet knippen en plakken op mijnn telefoon.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 16:15

Citaat:
In situatie 1 heb je er idd weinig mee te maken wat de eigenaar van een paard aan bijdrage vraagt. Tuurlijk snap ik dat het raar zou zijn als iemand er bij wijze van aan zou verdienen met 3 bijrijders, maar het is een afspraak tussen eigenaar paard en bijrijder en daar sta jij buiten. Of zie ik dat nou zo verkeerd?
Vind het overigens wel 'normaal' om even met de staleigenaar te overleggen dat je een bijrijder wilt en diegene even voor te stellen, zodat ze weten wie er op het terrein rondlopen.

Maar dat is bij mij helemaal niet het geval, mijn bijrijder zou dan maandag, woensdag en vrijdag gaan rijden, en nogmaals het is een verantwoordelijke volwassen vrouw en geen jengelend kind die de boel even komt verstoren of uren blijft plakken.
Ik zou mijn paard dan dinsdag, donderdag en in het weekend rijden (of mijn bijrijder eventueel nog 1 dag in het weekend)
Dit heb ik kunnen regelen omdat mijn bijrijder een super tof mens is mij niet wilde laten vallen in deze situatie (mijn relatie is over en alleen zou ik de kosten niet kunnen dragen)
Dus ik was ontzettend blij dat we deze overeenkomst hadden, maar dat gaat nu dus over omdat de staleigenaar ook nog is 50 euro van mijn bijrijder wilt hebben.
En dan heb ik het dus niet over 3 bijrijders die met 5 vriendjes en vriendinnetjes tegelijk komen, of mensen die niet met paarden om kunnen gaan.
Gewoon 1 bijrijder die rijd als ik er niet ben, dus in principe veranderd er niks alleen dat er een ander "poppetje" op mijn paard rijd en hem mest.
Ik heb haar ook trouwens gewoon voorgesteld en zelfs aangekondigd dat ik een bijrijder aan het zoeken was.
Laatst bijgewerkt door Arrabel op 19-11-12 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt