Allereerst: belachelijk dat je daarvoor moet betalen, zoals de rest hier vind ik dat je als pensionklant al betaald hebt, dan moet je niet dubbel moeten gaan betalen. Ik rijd twee paarden bij, onze pensionhouder vindt het allemaal best, zolang hij netjes de stalhuur krijgt en je de boel netjes houdt hoor je hem niet klagen. Lekker makkelijk verdienen zou het anders zijn!!
Een en ander is iets anders wanneer je apart bakhuur zou betalen, maar dat zou dan ook gewoon via eigenaar en dus pensionklant moeten zijn en niet via degene die een afspraak heeft met de eigenaar. Onzin!
Over het verhaal van Chaos. Als pensionhouder heb je een huurovereenkomst met je klant. Hieraan zijn voorwaarden te verbinden, maar dan moet het wel in de overeenkomst staan. Vind het nogal vergaande bemoeiienis van jullie om bijvoorbeeld situatie 1 zo aan te pakken. Voor jullie maakt het niet uit wie er betaald, hoe dit betaald is enzovoorts. Bemoeien jullie je ook met wat voor baan iemand heeft om het paard te bekostigen? Uiteindelijk komt dat namelijk geheel op hetzelfde neer.
Situatie 1 is helemaal niet 'aangepakt'. Waar halen jullie het vandaan. 
Paard functioneerde niet onder zoveel mensen dus is teruggegaan op 2. Waar wij nog nooit wat van gezegd hebben.Situatie 2 heb ik iets meer begrip voor, mits je een huurovereenkomst hebt waarin dit besproken is. Maar als stalhouder kan je in het algemeen niet bepalen van wie er les gegeven wordt. Als jullie enkel stalling en weidegang/bak faciliteren, mag een ieder dat gebruiken zoals hij/zij goeddunkt. Al ga je zandkoekjes bakken met je paard in de bak, als het netjes achtergelaten wordt, andere ruiters/gebruikers niet gehinderd worden heb je daar als staleigenaar niets over te zeggen. Je verhuurt namelijk de ruimte, je stelt deze beschikbaar, hoe deze gebruikt wordt is, mits geen verkeerd gebruik, niet door de verhuurder te bepalen.
Goh. Wij hebben een heel duidelijke overeenkomt waar alles heel precies in beschreven is.Situatie 3. Ook hierover verbaas ik mij zeer, wat hierboven ook gezegd wordt, leaser zijn jullie eigendom niet. Als zij besluiten over te stappen is dit in feite hetzelfde als dat ze zouden besluiten te stoppen, daar heb je ook niets over te zeggen. Zouden jullie dit verbieden/hier geld voor gaan vragen dan maken jullie er een soort non-concurrentie beding van. Lijkt me niet verstandig.
Waar verbaas je je over? Dat er overlegd wordt? Wij niet. Onze leasers mogen ten alle tijden stoppen. Echter word er bij ons op stal netjes overlegd. Zo hebben we 3 pensionklanten die instructeur zijn. Willen klanten wisselen van instructeur wordt dit altijd gecommuniceerd onderling om misverstanden en dus concurrentie-strijd op stal te voorkomen. Is niet vanuit de pensionhouder zo geregeld, dit doen ze zelf. We houden graag alle partijen blij en doen daar dus ook veel aan. Onze klanten vinden ons helemaal niet onredelijk, scheelt weer dat dat het belangrijkst is, en niet mensen van Bokt.Daarnaast denk ik dat als je zo onredelijk met je pensionklanten omgaat, dit geldt zowel voor de pensionhouder van TS als op Chaos, dat je snel al je klanten kwijt raakt!
Bedankt voor de ws goed bedoelde maar zeer overbodige tip. Mensen zijn heel tevreden met ons en wij met hen.