Please serve on a golden plate! Otherwise, no thank you.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Please serve on a golden plate! Otherwise, no thank you.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:58

Jonge hengst inrijden over iemand die zijn eigen hengst wil inrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:58

Beginnen met jong paard gaat ook over een eigen paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:59

Is bijrijden dan per definitie aan een leeftijd gebonden?
Is een bijrijder dan per definitie geen manegeruiter? Of omgekeerd?
Is longeren dan de basis niet voor beleren?
Is de maat van een paard dan een criterium om het beleren wel of niet goed te doen?

Ik hou het voor gezien, ik ga lekker knorren.
Je hebt gewonnen, geen zin om hier verder nog energie in te stoppen.
Fijn weekend gewenst!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-10-12 02:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 02:00

Cassidy schreef:

En hier weer een jong meisje dat met een veulen bezig wil. Waarschijnlijk vind de baas dat ook niet.

Ik snap met deze topics je punt niet. Wat heeft dat met bijrijders te maken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 02:02

Mindim schreef:
Cassidy schreef:

En hier weer een jong meisje dat met een veulen bezig wil. Waarschijnlijk vind de baas dat ook niet.

Ik snap met deze topics je punt niet. Wat heeft dat met bijrijders te maken?

Als je mijn punt niet snapt, heeft het ook geen zin om het hier uit te leggen.
Welterusten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 02:06

Cassidy schreef:
Is bijrijden dan per definitie aan een leeftijd gebonden?
Is een bijrijder dan per definitie geen manegeruiter? Of omgekeerd?
Is longeren dan de basis niet voor beleren?
Is de maat van een paard dan een criterium om het beleren wel of niet goed te doen?

Ik hou het voor gezien, ik ga lekker knorren.
Je hebt gewonnen, geen zin om hier verder nog energie in te stoppen.
Fijn weekend gewenst!

Ik vind meisjes die shetjes verzorgen inderdaad geen bijrijders.
Situaties die op een manegeruiters slaan die op de manege plaatsvinden, dat vind ik idd niets met bijrijders te maken hebben.
Longeren is een basis voor beleren, Maar weer snap ik niet wat dat me discussie te maken heeft.
Maat van het paard maakt inderdaad niet uit., misschien mochten de meiskes wel alleen poetsen en is het wel helemaal niet de bedoeling dat ze gaan longeren. Of zijn de shetten van een oude boer die er 50 heeft staan en denkt, laat de meisjes ze maar wat aandacht geven. Of dat verstandig is, ik vind van niet, maar dat is een heel andere discussie en heeft toch weinig met dit topic te maken?

Ik snap je punt idd niet, maar misschien kun je het toelichten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 02:12

Heel even en heel kort, want ik heb hier echt geen zin in op dit tijdstip.

We waren via het bijrijden op het punt gekomen dat er mensen zijn die het beleren van hun paard aan kinderen overlaten. Onder het mom van bijrijden en lekker goedkoop.
Vervolgens kom jij met de vraag om voorbeelden, en ik ga om 2 uur 's nachts daarnaar op zoek.
Zal niet allemaal precies matchen maar het is een indicatie van wat er speelt.
In mijn ogen kan een 14 jarige wel degelijk een bijrijder zijn, maat en ras van het paard is geen enkel criterium om het niet goed te doen of je met een jantje-van-leiden er van af te maken. En een 50 jarige boer die een paardje heeft dat ingereden moet worden en daarvoor gebruik maakt van een naieve ruiter die niet doorheeft wat voor risico ze loopt onder het motto bijrijden....valt allemaal in deze categorie.

Misschien kun je me volgen, ga er van uit van niet.

Ik wens je een goede nachtrust toe.

Stipje gaat van het topic af en mocht je me nog spreken willen, ben ik via PB te bereiken.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 02:22

Ik was er ook zo een.. Die kreeg je niet losgeweekt van de verzorgpony's! Ik deed er alles voor.. Op mijn 13e had ik drie verzorgdpaarden en de eigenaren lieten ze gerust voor drie weken over aan mijn zorg.. "Daaaag Lot! Tot over drie weken, we sturen wel een kaartje vanuit Zuid Afrika!" Prachtig vond ik dat, da mensen gewoon hun viervoeter aan mij toevertrouwde en ik nam mijn taak reteserieus.. Ik lette op het voerbeleid, dat ze dik in het stro stonden en goed hun beweging kregen en voor ieder krasje of wondje liet ik de dierenarts komen.. En ja, door regen en hagel... Op m'n fietsje... 8 kilometer heen, 8 kilometer terug.. Met liefde en overgave! Ik nam ze mee op vakantie, poetste het leer, waste de paaden en zelfs hun dekens en chabrakken, belde smid als ik vond dat het een weekje eerder moest, en ik werd bij de eigenaren thuis uitgenodigd toen ze bij huis kwamen staan.. :j Trouwe hond was ik.. Ik was trouwens wel een heks voor de verzorgster van ons oudste paard, als ik vond dat het niet goed was, stond het direct in het schriftje.. Als ik er nou over nadenk heb ik haar best het leven zuur gemaakt :') , maar niks was goed genoeg.. Ze moeten de beste zorg hebben! En als iemand afweek van mijn standaarden hadden ze best een hele kluif aan me :o .. Klein terroristje was ik := .

En ja.. tegenwoordig? Waar vind je ze nog waar je volledig mee op één lijn zit? Die het snappen wat je wilt, hoe correcte zorg in elkaar steekt, die ook de kénnis hebben die je graag zou willen verlangen van ze.. Iedereen wil voor een dubbeltje op de 1e rij zitten, maar zo werkt het gewoon niet.. Zowel de verzorgsters als de eigenaren.. Maar verzorgsters beseffen vaak niet hoe super het is, dat iemand ze de zorg voor hun paard toevertrouwd.. Het is een kapitaal wat daar op stal staat!

Ik heb een heerlijk lieve Tinker, naast mijn vurige KWPN, hardstikke lief paard.. Echter is het een heel gevoelig paard waar je voorzichtig mee om moet springen, ook al lijkt het een dooie.. Niets is minder waar.. Helaas heb ik al eens ervaren dat ze gewoon werd 'misbruikt', ze geeft namelijk geen kick.. Een tikkie meer of minder hoor je haar niet over, ze zal niet bokken, enkel heel hard doorlopen en geen kick geven.. Dat in mijn achterhoofd houdende heb ik besloten dat ik het toch maar zelf doe :o ...
Toen ik achteraf hoorde hoe ze op de verenigingsles over haar praatte en haar 'aangepakt' hebben, heb ik besloten dat ik dat niet meer doe.. Het waren nog wel mensen waarvan ik dacht dat ze gek met haar waren.. Was dat even een zure vergissing! -O-

Zo en nu pitten! :z

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:08

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:17

Bij mij op de manege waren er ook 2 meiden die eindelijk een bijrijdpony hadden gevonden, maar ze moesten hem nog wel even inrijden hoor..
Hier staan er ook 2 op marktplaats. Zoeken ook een bijrijder voor paardje van 2,5/3. Nou dan weet ik al hoe laat het is. Mensen die gewoon gratis iemand zoeken die hun beest even kan doorijden. Ben je dan bijrijder? Ik vind van niet.

Ik denk dat cassidy dit soort verhalen bedoeld.

JuudKaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:52

Hier meld zich een hele blije verzorgster :)

Ik verzorg nu al 6,5 jaar bij deze mensen, in het begin een tinker en dartmoor en shetje, nu 2 welshjes. Ik heb altijd alles mogen proberen van ze (onder begeleiding) zodat ik alles kon leren :) Ik heb hetzelfde idee als de eigenaresse waar ik heel blij mee ben. Ik mag nu alles met ze en ik kom gewoon bijna alle dagen :) Ik was toen der tijd al blij als ik mocht poetsen, rijden maakte me niks uit :P nu kom ik vrijwel elke vrije minuut daar, ik poets ze, veeg de stal, uitmesten, en longeren en weer samen los zetten met eten :)
Vind t jammer dat zoveel verzorgsters/bijrijders perse willen rijden en als dit niet kan het soms toch gewoon doen! Vind dat je iemand helpt en je dan ook aan de regels moet houden :j
Maar er zijn ook top eigenaren! DE eigenarresse van mn pony's zegt altijd, juud als jij bij de pony's bent maak ik me totaal geen zorgen meer :) Dat doet toch wat met je!

Sorry voor t lange verhaal :P

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:58

"Amen"..

Ben inmiddels al bijna een half jaar op zoek naar een bijrijdster voor mijn Z-geweest-maar-niet-meer-op-niveau-dus-spierloos-dressuurknol van 7, maar wilt ook nog niet echt lukken :')

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:13

Ik vraag me toch echt af hoe die zeg maar gerust arrogante bijrijders aan zoveel noten op hun zang komen?

Ik heb verschillende verzorgpaarden gehad, van shetlander, paint, fjord, welshxarabier tot new forest. Maar ik heb nou niet echt het gevoel dat het ene paard beter voor me is geweest dan de andere. Tuurlijk, met de 1 heb ik een wedstrijd gereden wat super leuk was. Maar met andere heb ik super leuke buitenritten gehad ondanks dat ze geen niveau hadden. En eerlijk is eerlijk ik heb van het buitenritten rijden door de polder vaak meer genoten dan van het trainen in de bak.. voor die ene wedstrijd..

Ik snap ook niet hoe sommige er niet helemaal (of helemaal niet?) voor willen gaan. Als het regent of sneeuwt, poept het paard dan niet?.. Moet hij dan ineens niet gemest worden? %)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 20:22

Ik vind meisjes die shetjes verzorgen dan weer wel soort van bijrijdsters.
Ik zie namelijk in alle shetten potentiele menpony's :D

Denk wel dat hoop van die ellende topics met verzorgers die van toeten nog blazen weten, wel de schuld zijn van de eigenaar.
Want je zult als eigenaar toch toezicht moeten houden bij dat jonge grut (de mensen kinders dan he!?) om te kijken of het goed gaat.
Bij gebleken geschiktheid meer vrijheid geven.
Volwassenen vind ik weer ander verhaal, ga dan vanuit als ik heb gezegd, je mag niet achterstevoren zonder cap op Sjol zitten,
dat ze dat ook niet doen.
(Overigens achterstevoren mogen ze van mij best zitten, als het maar welke kant dan ook op is met cap)

Hilarische is dat in mijn geval alle potentiele verzorgers niet eens zijn wezen kijken.

Maar vandaag heerlijk 20 minuten toen het vanochtend nog droog was gedressuurd met mijn pensioenado, die
langzaam weer spieren krijgt en wat meer kracht.
ArGieVai, krijg het idee dat jij het ook zelf moet gaan doen.

En inderdaad het regende en toch vanavond nog 2 uur op stal bezig geweest, paarden moesten echt nu de wei uit.
Kan ik ook niet tegen de boer zeggen, ja, het regent....
Maar zit nu vredig op de bank, wetende dat ze allebie keurig schoon stalletje hebben.
Sjol zat tot haar buik onder de drek, dus nog even afgespoten en andere deken erop.
Ik kan dus lekker slapen want ik weet dat ze er vannacht goed bijstaan.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:30

Sababber schreef:
Ik vraag me toch echt af hoe die zeg maar gerust arrogante bijrijders aan zoveel noten op hun zang komen?

Ik heb verschillende verzorgpaarden gehad, van shetlander, paint, fjord, welshxarabier tot new forest. Maar ik heb nou niet echt het gevoel dat het ene paard beter voor me is geweest dan de andere. Tuurlijk, met de 1 heb ik een wedstrijd gereden wat super leuk was. Maar met andere heb ik super leuke buitenritten gehad ondanks dat ze geen niveau hadden. En eerlijk is eerlijk ik heb van het buitenritten rijden door de polder vaak meer genoten dan van het trainen in de bak.. voor die ene wedstrijd..

Ik snap ook niet hoe sommige er niet helemaal (of helemaal niet?) voor willen gaan. Als het regent of sneeuwt, poept het paard dan niet?.. Moet hij dan ineens niet gemest worden? %)

Ik denk dat de verzorgers er dan vanuit gaan, dat de eigenaren het dan wel doen.... Want ja, het is toch niet hun eigen paardje, dan hebben ze er geen verantwoordelijkheid voor... >;)

Ik zelf ben ook verzorger, bijrijder, hoe je het ook wil noemen. Ik had wel wat 'eisen' maar uiteindelijk ben ik helemaal happy met een pony die aan geen van die eisen voldeed. Nu wel zelf omgeschoold tot sportpony, wat overigens helemaal in overleg met de eigenaren is gebeurd.
Ben trouwens wel bij een heel aantal paarden wezen kijken/proefrijden, maar wist bij de eerste keer al dat het niks ging worden. Dan heeft het ook geen zin om eraan te beginnen.

Ben ook totaal niet bang om mijn handen uit de mouwen te steken. Mesten? Hoeft niet, maar doe het altijd als het nog niet gebeurd is..
Als ik een whapje krijg of ik de paarden wil binnen halen, terwijl ik eigenlijk net weer thuis ben. Tuurlijk! Rijd ik nog even langs.
En ja, ik wil graag rijden en flink trainen want daarvoor ben ik gestopt op de manege en heb ik een verzorgpaardje gezocht. Maar daar tegenover, doe ik ook graag de vervelende (ik vind ze niet vervelend) klusjes.

Maar ik ken ook meiden die echt alleen maar voor het rijden komen. En ja. Ik snap dat je daar gek van wordt als eigenaar. Of meiden die afspraken niet na komen.. Vreselijk!

Ik houd zielsviel van 'mijn' pony en eigenlijk zouden alle bijrijders dat moeten doen. Anders vraag ik me toch wel af waarom je nou perse een bijrijdpaardje wil hebben.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:34

Ikke wil Sjol wel rijden :j, kan ik een hoop van leren (kan met mijn Roosje wel een beetje sturen, maar zet mij er niet bovenop ;) ).

Ik heb hier op het moment een fijne bijrijder. Voor mijn shetten (wel rijden met de wagen ;), pony's zijn kinderpony, leerpony en sportpony in 1).
Maar wat heeft dat lang geduurd. Heb nu een meisje van 13 wat hier als klein purkje heeft leren rijden onder het zadel. Heeft daarna een van mijn pony's gekocht, daar veel van geleerd, veel bixies mee gereden, daarna een grotere pony die helaas verkocht moet worden. Maar thuis zitten zag ze niet zitten, of ze bij me terug mocht komen, ondanks dat ze inmiddels groter is dan mij en dus er absoluut niet meer op kan rijden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 20:36

Fee_ schreef:
Sababber schreef:
)
Ik houd zielsviel van 'mijn' pony en eigenlijk zouden alle bijrijders dat moeten doen. Anders vraag ik me toch wel af waarom je nou perse een bijrijdpaardje wil hebben.

Dat vind ik nou ook het belangrijkste, dat een bijrijder met plezier naar mijn paardje gaat en er van houdt.
En er misschien zelfs wel eens op een dag dat ze normaal niet gaat, gewoon heen gaat, om een aai te geven of een appeltje..

En ik weet dat ze bestaan, nu nog vinden!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:45

Sjolvir schreef:
Dat vind ik nou ook het belangrijkste, dat een bijrijder met plezier naar mijn paardje gaat en er van houdt.
En er misschien zelfs wel eens op een dag dat ze normaal niet gaat, gewoon heen gaat, om een aai te geven of een appeltje..

En ik weet dat ze bestaan, nu nog vinden!

Hihi, fout quotje!

Maar Ik ben het er wel mee eens. Ik ben ook gek op die oude sport pony waar ik op rij! en ik ga door weer en wind. Ze zeggen vaak als het slecht weer is dat ik niet had hoeven komen.. Dan vraag ik ook altijd of ze niet gepoept heeft ;) Kan dat beestje toch niet in de smerigheid laten staan := Als ze van mij was geweest had ik het ook moeten doen.

In eerste instantie ging ik ook met mijn twijfels kijken toen ik hoorde dat het een Welsh zou zijn.. Maar eenmaal daar vond ik haar echt leuk! Meteen advertentie verwijderd ;)

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:51

Merk wel dat mensen vaak geen meiden (en of jongens) willen die net van de manege komen.
Ik heb toen der tijd (bijna twee jaar geleden) een advertentie op bokt en marktplaats gezet waarin ik beschreef dat ik van de manege kwam en graag verder wilde leren. Kreeg nauwelijks reacties.
Een week later plaatste ik een advertentie met wat ik beheerste, maar niet dat ik van de manege kwam.. Kreeg dezelfde dag nog een aantal mailtjes.

En wat ik zelf ervaar, is dat de meiden die van de manege komen (en dus vaak het vertrouwde en gezellige achter zich laten) juist super enthousiast zijn en echt verder willen leren.
Het is ook wel een kunst om de goede advertenties eruit te pikken, maar ook dat is natuurlijk niet altijd betrouwbaar.

Ik was op zoek naar een paard (vanwege mijn lengte) waarmee ik lekker kon dressuren, af en toe een sprongetje en waarmee ik zou mogen buitenrijden. Nadat ik bij 5 paarden ben wezen kijken, was ik er eigenlijk een beetje klaar mee aangezien ik twee keer was afgewezen (je bent toch niet helemaal wat we zoeken, zeeeeeeeer deprimerend). Tot dat de eigenaresse van mijn huidige pony reageerde op mijn advertentie. Ze had een haflinger, en reden zo af en toe eens buiten.
Uiteindelijk toch maar wezen kijken en was gelijk verkocht. Top eigenaresses, leuke gezellige stal en een top pony.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 21:03

Ik heb dan weer niets tegen manegeruiters, ra ra waar ik heb leren rijden... manege...
Kom niet uit een familie waar iemand paarden had.
En nu dus pech voor mijn 2 rijdende achternichtjes is dat ik aan de andere kant van NL woon, hebben ze nog niets aan familielid met brave pony.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:07

Dat van alleen maar manege ervaring kan ik dan enig zins wel weer snappen. Ik heb vaak genoeg gehoord dat mensen zeiden: Ja maar op de manege doen ze dat heel anders! :roll: En dat ze soms ook niet alleen gelaten kunnen worden. Ik bedoel maar, als je een bijrijder neemt, heb je vaak niet de tijd/ mogelijkheid om het paard voldoende beweging te geven.. Dan heb je toch meestal ook geen tijd om zoveel uur met iemand op stal door te brengen.. Dan kan je hem net zo goed zelf rijden.. Al is dat niet in alle gevallen zo natuurlijk

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:19

En ik, als 'verzorger', heb onwijze moeite om een verzorgpaard te vinden. En ik moet toegeven, heb ondertussen ruim 2 jaar niet meer gereden. Maar daarvoor 7 jaar, met wedstrijdjes/springlessen/buitenritten etc. En dan ben ik bereid door weer en wind te komen, te betalen, etc. En ik hoef niet eens te rijden. Een beetje knuffelen en ik ben al super blij. Alleen heb het ondertussen zo gehad dat ik de zoektocht opgegeven heb. Ben al 7x afgewezen en ben er nu klaar mee, komt toch vrij hard aan.

Maar een adres vinden :'( ligt er misschien wel aan dat ik in de randstad woon en hier een verzorgpaard vinden en echt heel moeilijk is. Relatief weinig paarden en heel veel verzorgers.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:28

Ja, das altijd balen jette.. Maar wat ik vooral heb gemerkt is dat het redelijk moeilijl is om echt een leuk adres te vindem, maar als je eenmaal iets hebt wordt je juist gevraagd. Ik hen echt al jeel veel paardjes aangeboden gekregen om bij te rijden (toevallig gisteren nog 1. Alleen daar heb ik helaas echt geen tijd voor) terwijl er juist heel veel advertenties van verzorgers op mp staan hier in de buurt. Dus denk dat veel via via is :j

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:30

En dat geeft maar weer aan dat de beste vaak al bezet zijn. :)) :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:33

Ik ging altijd door regen, hagel, wind en sneeuw (dat laatste wel heel langzaam ivm vaak uitglijden op de gladde polderwegen, maar uiteindelijk kwam ik er wel) voor mijn verzorgpony's. 15 jaar, geen tijd voor jongens en uitgaan want op zondagochtend super vroeg op om stalllen te gaan mesten. Ik was zo trots en blij als mensen mij genoeg vertrouwden en waardeerden (dat heeft dus met het vele stallen uitmesten te maken) om hun viervoeter te berijden.

Ik heb inmiddels mijn eigen paard, maar ook net weer een nieuwe verzorgpony. Een shetlander, en nee dat is mij niet te min, het is idd een potentieele menpony, want ik heb een sulky en tuig nog staan haha.

Wat ik wel fijn vind, is als een eigenaar ook iets van mij durft aan te nemen. Ik hou oprecht van elke pony die ik verzorg en weet inmiddels ook wel het een en ander van gedrag, tuigage, verzorging en stalling. Waarom zou je daar dan als eigenaar en verzorger niet als gelijken over kunnen discussieren?