kosten verzorgpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:39

superwoman schreef:
jiskaringo schreef:
ik denk altijd, jij doet iets voor een ander(het verzorgen, en eigenlijk ook rijden) omdat die niet genoeg tijd heeft. dus zou die jou moeten betalen.
maar omdat je toch mag rijden, zou jij de eigenaar weer moeten betalen. dus als je het zo bekijkt, is het het beste om niks te betalen :+

Rijden is niet altijd zo voordelig voor de eigenaar hoor... ;)
Vind dat altijd erg naief gedacht.
Meeste verzorgsters rijden tot L niveau... die moeten nog ontzettend veel leren en dat doen ze door kilometers te maken. Manege-paarden zijn vaak erg "afgestompt" en reageren niet meer zoals andere paarden dat doen en daarop leer je dus veel minder of zelfs verkeerde dingen. Dit oefenen op je paard zorgt vaak voor scheefheid, waardoor je je paard dus weer extra en op tijd m,oet rechtrichten. Scheefheid kan leiden tot ernstige lichamelijk problemen.

Imo hangt het kostenplaatje af van wat men elkaar kan bieden.
Soms heeft de eigenaar een verzorgster nodig en betaald de verzorgster dus in Natura
en soms stelt een eigenaar zijn paard ter beschikking voor wat vergoeding in de stallingskosten. (wat dus verschilt per stal)
Dat laatste gebeurd vaak door ruiters die vroegah ook die kans hebben gehad en zelf toch niet 5 x per week rijden...

maar niet ALLE manege paarden zijn afgestompt. de meeste wel ja, maar sommige(op mijn manege) zijn heel erg vurig, en heethoofden enz. en we krijgen erg vaak nieuwe paarden, en die zijn dan in iedergeval niet afgestompt :+
maar dat heeft er niks mee te maken. en de eigenaar kiest er zelf voor of de verzorgster mag rijden of niet. ik zoek op dit moment ook een verzorgpony/paard, maar ik hoeft echt niet te rijden hoor! als het mag, leuk, heel leuk zelfs. maar het hoeft niet perse! als ik een shetje mag verzorgen, zou ik er vrijheidsdressuur mee doen, wandelen, als het mag vrijspringen, en gewoon lekker tuttelen en knuffelen! dat vind ik al helemaal geweldig! ik weet, er zijn veel meisjes(vooral van mijn leeftijd) waarbij het alleen maar om rijden gaat. die komen, rijden, en gaan.
wat ik ook altijd een beetje stom vind, is dat mensen verzorgers zoeken van boven de 18, of soms wel 20. omdat het paard nogal pittig is.
ik ken genoeg mensen, die boven de 20 zijn, en die voor geen meter kunnen rijden, of met paarden om kunnen gaan.
maarja, het gaat om de leeftijd. hun zijn verantwoordelijker! terwijl ik iemand ken, waarvan de eigenaar heeft gezegd dat er niemand anders dan haar op mag rijden, iedereen er op laat rijden. dat vind ik nou echt erg! en niet iedereen rijd boven de L nee, maar die kans heb je ook niet als je geen eigen/verzorg paard hebt. ik vind dat mensen mensen zoals ons ook de kans moeten geven!
ik snap dat een paard duur is, maar de eigenaren hebben het paard, en als ze geen verzorgers hebben, moeten ze het ook betalen.
en de verzorgers, willen een verzorgpaard, omdat ze geen geld hebben voor een eigen paard.
niet iedereen is gezegend met zoveel geld :+

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:34

Girl In The Mirror schreef:
Yv_ schreef:
Girl In The Mirror: De prijzen die je opnoemt van plaatsen uit het Westland kloppen ook niet echt hoor... Stallen met een binnenbak in het WL zijn 300-375, stallen met een buitenbak zijn rond de 250-300. Ook niet echt goedkoop. Kun je beter richting Midden Delfland kijken, daar zijn de stallen over het algemeen wat goedkoper.

wtf, dat is even duur als Den Haag zelf. :wow: V oorschoten en leidschendam betaal je 160 tot 250 voor een stal met respectievelijk een buitenbak of binnenbak. :oo

Dan noem je ook wat, dat is de andere kant van de wereld ;) haha!
Overigens heb ik het niet helemaal goed gezegd, die prijzen zijn van stallen die ik ken in Monster en Poeldijk en Wateringen. Geheid dat als je naar Naaldwijk en de Lier enzo gaat goedkoper uit bent, maar dat is dan ook stukken verder weg van fijne uitrijmogelijkheden. Vanaf de eerste plaatsen die ik noem zit je natuurlijk binnen no time op het strand of in madesteijn/uithof.
Den Haag vind ik over het algemeen juist goedkoper, op Beresteijn en HCW na, maar die zitten aan hetzelfde uitrijgebied.
Anyway, flink dure hobby dus vind dat een bijrijdsfer best een gedeelte mag delen. :)

Yv_

Re: kosten verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:39

Even een nieuw berichtje, kan niet zo goed scrollen met mijn telefoon.

Jisca...: die leeftijdsgrens moet je nie lt zien als ervaringsgrens, maar als verantwoordelijkheid. Ik vraag ook altijd 18+.. waarom?omdat ik emotioneel eraan kapot ga als ik een jonge verzorgster zou hebben en er zou ooit wat gebeuren! Daarbij reageren en ook geen penny's, worden je spullen over het algemeen sneller gebruikt alsof het van hunzelf is en weten ze sneller of er echt iets met een paard aan de hand is wat hulp nodig heeft of dat het niet zo ernstig is.. Tuurlijk heb je uitzonderingen, maar ik ga niet wactten op doe ene uitzondering die zich eventueel zou melden. Dan maar leeftijdsgrens.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:56

Yv_ schreef:
Girl In The Mirror schreef:
wtf, dat is even duur als Den Haag zelf. :wow: V oorschoten en leidschendam betaal je 160 tot 250 voor een stal met respectievelijk een buitenbak of binnenbak. :oo

Dan noem je ook wat, dat is de andere kant van de wereld ;) haha!

Ligt toch even dicht bij Den Haag als Monster en Wateringen :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:32

jiskaringo schreef:
maar niet ALLE manege paarden zijn afgestompt. de meeste wel ja, maar sommige(op mijn manege) zijn heel erg vurig, en heethoofden enz. en we krijgen erg vaak nieuwe paarden, en die zijn dan in iedergeval niet afgestompt :+

Maar paarden leren heel snel.
Als snel reageren de paarden niet meer zoals ze zouden moeten reageren.
Vurig en heet zijn karakter-eigenschappen en heeft niks met de juiste manier van reageren op de hulpen te maken .

Mijn paarden zijn imo heel braaf, maar manege-ruiters die op "de moeilijke" paarden/pony's van de manege mogen en kunnen rijden die "bakken" er op mijn paarden écht niks van. Sturen is 1 van de dingen die standaard fout gaat en tevens tempo houden (paard loopt dus onder hun uit of is totaal niet stabiel in tempo) ) , terwijl de paarden op de manege wel "luisteren" (puur omdat ze weten wat de bedoeling is)
Ik heb al meerdere meiden gehad die "dachten" dat ze best goed konden rijden, maar werden even op de feiten gedrukt door 1 van mijn paarden... :+

jiskaringo schreef:
[wat ik ook altijd een beetje stom vind, is dat mensen verzorgers zoeken van boven de 18, of soms wel 20. omdat het paard nogal pittig is.
ik ken genoeg mensen, die boven de 20 zijn, en die voor geen meter kunnen rijden, of met paarden om kunnen gaan.
maarja, het gaat om de leeftijd.

Maar dit heeft ook met ervaring en inzicht te maken. Als ik kijk naar jonge meiden, maken zij eigenlijk ook allemaal de standaard fouten, welke ik zelf ook heb gemaakt := Kan gevaarlijk zijn voor verzorgster en paard.
Ook kan het te maken hebben met de aansprakelijkheid. Het is toch anders bij iemand die "volwasssen" is. (volgens de wet)

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:39

Yv_ schreef:
Even een nieuw berichtje, kan niet zo goed scrollen met mijn telefoon.

Jisca...: die leeftijdsgrens moet je nie lt zien als ervaringsgrens, maar als verantwoordelijkheid. Ik vraag ook altijd 18+.. waarom?omdat ik emotioneel eraan kapot ga als ik een jonge verzorgster zou hebben en er zou ooit wat gebeuren! Daarbij reageren en ook geen penny's, worden je spullen over het algemeen sneller gebruikt alsof het van hunzelf is en weten ze sneller of er echt iets met een paard aan de hand is wat hulp nodig heeft of dat het niet zo ernstig is.. Tuurlijk heb je uitzonderingen, maar ik ga niet wactten op doe ene uitzondering die zich eventueel zou melden. Dan maar leeftijdsgrens.

ik weet wat je bedoelt, maar heel vaak zie je toch staan omdat het een pittig paard is.
en ja, het gaat ook vaak om verantwoordelijkheid ja,
en als ik een verzorgpaard zou hebben, weet ik dat ik niet kan doen alsof het mijn eigen paard is.
veel mensen doen dat, en dat weet ik ook, maar dat gaat wel ten koste van de mensen die het wel goed doen.
als ik een eigen paard zou hebben, zou ik een bekende er op laten rijden, die ongv. de zelfde rij stijl hebben als ik.
ik weet dat iedereen daar naar zoekt, maar ik wilde het er toch even bij zetten :+
maar wat ik erg vind, is niet dat er mensen op zouden rijden die iets minder goed rijden, maar gewoon goed voor het paard zorgen,
en geen gekke dingen doen. maar gewoon af en toe beetje dressuur, als het kan een sprongetje...
maar dat vind ik beter dan al die hoge dressuur mensen(niks op tegen hoor!!) waarvan de meeste de paarden in de krul rijden door zagen...
dat vind ik pas je paard verpesten!!

en superwoman,

ik snap helemaal wat je bedoelt. maar alsnog vind ik dat dat op mijn manege niet echt het geval is(behalve de beginnerspaarden)
en ik zeg ook niet van mezelf dat ik heel goed kan rijden ofsoo+) :+
maar daarom word het wel een beetje verpest voor de manege meisjes, door de mensen die zeggen, jaa, ik rijd op de moeilijkste paarden,
en ik rijd dus super goed!!!! ik word daar zelf ook wel een beetje gek van..
maar ik ben nou niet echt een typisch manege meisje, heb ook al verzorgpaarden gehad :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:01

jiskaringo schreef:
maar wat ik erg vind, is niet dat er mensen op zouden rijden die iets minder goed rijden, maar gewoon goed voor het paard zorgen,
en geen gekke dingen doen. maar gewoon af en toe beetje dressuur, als het kan een sprongetje...
maar dat vind ik beter dan al die hoge dressuur mensen(niks op tegen hoor!!) waarvan de meeste de paarden in de krul rijden door zagen...
dat vind ik pas je paard verpesten!!

Dat laaste is ook een paard verpesten en ik geloof niet dat mensen dat soort verzorgsters zoeken ;)
Het ging mij erom dat rijden niet een wederdienst hoeft te zijn.... het eigenlijk in de meeste gevallen ook niet is en ik het dus logisch vind dat de bijrijder dan best wat kan betalen. Deze kan er immers veel van leren en meestal zelfs veel meer dan in de manege-lessen.

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 08:47

Ik betaal helemaal niets alleen de lessen die ik neem en als ik iets voor hem wil kopen. Ik mag zovaak komen als ik wil, maar ik doe ook alles. Uitmesten, tuig poetsen ect ect.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:44

eigenlijk schandaglig dat mensen er geld voor willen. Het komt erop neer vaak dan, dat mensen weinig tijd hebben en toch iemand willen over de vloer om hun paard te verzorgen en rijden. Dan wilt iemand dat doen ( vaak jonge meiden ) en zouden ze er nog voor moeten betalen ook. Vind ik onterecht. Bij mij willen ook wel 's mensen komen om mijn paarden te verzorgen en rijden, maar ik kan het allemaal zelf goed bijhouden en het blijven dieren, er kan altijd wat gebeuren, dus ik heb het liever niet, een vreemde bij mijn paarden. Niet dat ik die mensen dan niet vertrouwd, maar de paarden niet. Zelf ken je ze door en door en je weet precies hoe ze zijn, wat ze doen en hoe ze reageren op dingen, waar ze bang voor zijn. Ik vind het onverantwoord.

iloontje92

Re: kosten verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:42

Ik betaal nu 65 euro in de maand voor 2 dagen per week. Behalve rijden ook dingen als uitmesten, voer klaarzetten en als het even kan paarden van of op het land zetten in de zomer. En om de week nog een dag erbij voor les (zit niet bij de 65 euro inbegrepen). Dit vindt ik nog wel een redelijk bedrag, ik woon ook in Den Haag. Voor mijn vorige verzorgpaardje betaalde ik 100 euro per maand, 2 dagen per week. Maar deze stond op een manege, ik hoefde dus niet uit te mesten of voer klaar te zetten. Wel is de helft van de 100 euro bijrijderskosten en dus voor manege. Ik denk dat het bedrag ook sterk afhankelijk is van waar je verzorgpaard staat. Want de bijrijderskosten van de manege kunnen ook aardig oplopen tegenwoordig. Mijn huidige verzorgpaardje staat op een pensionsstal in Poeldijk. Zelf vindt ik dit behalve de mindere kosten ook veel prettiger.

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:47

ik betaal ook nix
ik rijdt 3 a 4 keerin de week erop daaronder 1x les,
de lessen bij de ponyclub betalen mijn ouders voor mij,,
ik mest de stall ook uit
de eigenaar zelf rijdt er ook nog op,, en daar kan ik het hardstikke goed mee vinden ;)

en soms koop je een keerwat voor je verzorgpony o.a. dekjes, peesjes, hoofdstel.

xx

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 07:21

Ik heb ook een verzorgster die een paar keer per week rijd, die betaald me niks en hoeft ook echt alleen maar te rijden/longeren.
Ik sta all-in. Alleen de lessen en straks eventueel wedstrijden moet ze zelf betalen.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:09

Tja, daar blijven de meningen over verdeeld.
Ten eerste ligt het natuurlijk aan het deel van Nederland. In het oosten wordt het over het algemeen gek gevonden om te betalen als verzorgster. In de randstad is het bijna overal normaal.

Voor twee-drie dagen rijden vind ik €50-€75 euro per maand reëel, ongeacht of je moet mesten of niet.

Mijn bijrijdpaard kost €50,- per maand voor twee-drie dagen. In het begin hoefde ik niets te betalen, onder de voorwaarde dat ik wekelijks les reed om op dezelfde manier te leren rijden en het paard onder begeleiding te leren kennen. Helemaal super natuurlijk!

En even eerlijk, dat is àltijd nog goedkoper dan manegelessen waar je geen steek van leert.

Ik heb ooit een bijrijdpaard afgewezen om de kosten, dat bedroeg €100,- per maand (2x per week rijden), daarbij moest ik 1x per week lessen op eigen kosten (€25,-) én ook nog eens verenigingsgeld (€15,- per maand) betalen.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:55

als je hem ook verzorgt enzo, vind ik dat je er gewoon op mag rijden.
Maar echt naar manegelessen enzo ongeveer 50 euro?