superwoman schreef:jiskaringo schreef:ik denk altijd, jij doet iets voor een ander(het verzorgen, en eigenlijk ook rijden) omdat die niet genoeg tijd heeft. dus zou die jou moeten betalen.
maar omdat je toch mag rijden, zou jij de eigenaar weer moeten betalen. dus als je het zo bekijkt, is het het beste om niks te betalen
Rijden is niet altijd zo voordelig voor de eigenaar hoor...![]()
Vind dat altijd erg naief gedacht.
Meeste verzorgsters rijden tot L niveau... die moeten nog ontzettend veel leren en dat doen ze door kilometers te maken. Manege-paarden zijn vaak erg "afgestompt" en reageren niet meer zoals andere paarden dat doen en daarop leer je dus veel minder of zelfs verkeerde dingen. Dit oefenen op je paard zorgt vaak voor scheefheid, waardoor je je paard dus weer extra en op tijd m,oet rechtrichten. Scheefheid kan leiden tot ernstige lichamelijk problemen.
Imo hangt het kostenplaatje af van wat men elkaar kan bieden.
Soms heeft de eigenaar een verzorgster nodig en betaald de verzorgster dus in Natura
en soms stelt een eigenaar zijn paard ter beschikking voor wat vergoeding in de stallingskosten. (wat dus verschilt per stal)
Dat laatste gebeurd vaak door ruiters die vroegah ook die kans hebben gehad en zelf toch niet 5 x per week rijden...
maar niet ALLE manege paarden zijn afgestompt. de meeste wel ja, maar sommige(op mijn manege) zijn heel erg vurig, en heethoofden enz. en we krijgen erg vaak nieuwe paarden, en die zijn dan in iedergeval niet afgestompt
maar dat heeft er niks mee te maken. en de eigenaar kiest er zelf voor of de verzorgster mag rijden of niet. ik zoek op dit moment ook een verzorgpony/paard, maar ik hoeft echt niet te rijden hoor! als het mag, leuk, heel leuk zelfs. maar het hoeft niet perse! als ik een shetje mag verzorgen, zou ik er vrijheidsdressuur mee doen, wandelen, als het mag vrijspringen, en gewoon lekker tuttelen en knuffelen! dat vind ik al helemaal geweldig! ik weet, er zijn veel meisjes(vooral van mijn leeftijd) waarbij het alleen maar om rijden gaat. die komen, rijden, en gaan.
wat ik ook altijd een beetje stom vind, is dat mensen verzorgers zoeken van boven de 18, of soms wel 20. omdat het paard nogal pittig is.
ik ken genoeg mensen, die boven de 20 zijn, en die voor geen meter kunnen rijden, of met paarden om kunnen gaan.
maarja, het gaat om de leeftijd. hun zijn verantwoordelijker! terwijl ik iemand ken, waarvan de eigenaar heeft gezegd dat er niemand anders dan haar op mag rijden, iedereen er op laat rijden. dat vind ik nou echt erg! en niet iedereen rijd boven de L nee, maar die kans heb je ook niet als je geen eigen/verzorg paard hebt. ik vind dat mensen mensen zoals ons ook de kans moeten geven!
ik snap dat een paard duur is, maar de eigenaren hebben het paard, en als ze geen verzorgers hebben, moeten ze het ook betalen.
en de verzorgers, willen een verzorgpaard, omdat ze geen geld hebben voor een eigen paard.
niet iedereen is gezegend met zoveel geld
V oorschoten en leidschendam betaal je 160 tot 250 voor een stal met respectievelijk een buitenbak of binnenbak. 
Kan gevaarlijk zijn voor verzorgster en paard.