Wat is een normaal bedrag om te vragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:51

Suzanne_18 schreef:
AliceTwingo: Mijn reactie was niet kleinerend bedoelt, hooguit behoorlijk geirriteerd betreft de voorgaande reactie van Saffire waarin zij de aanname lijkt te doen dat iedere eigenaar die een bijdrage vraag dat geld nodig heeft om aan het eind van de maand de rekeningen te kunnen betalen. Die overigens nou ook niet bijzonder vriendelijk was. Ik had dat misschien op een andere manier kunnen brengen, dat ben ik achteraf met je eens. Zelf heb ik ruim 12 jaar paarden van anderen gereden/verzorgd/beleerd. Ik heb op de manege gereden, heb pony's en paarden verzorgt in ruil voor een ritje/les, heb bijdrage betaald voor de betere paarden waarvan ik kon leren, en heb geld gekregen voor de paarden die ik beleerd heb. Been there, done it all. Ik ken dus ook de andere zijde van het verhaal en weet idd wel een beetje waarover ik praat.

Wat betreft het kosteloze bijrijpaard. Ik zeg niet dat er iets mis mee is wanneer een eigenaar geen bijdrage vraagt. Alleen maar leuk als je zo'n plekje kan vinden. Het enige waar ik mij over verbaas is dat er een aantal zijn die geen enkel begrip lijken te hebben tegenover eigenaren die dat wel doen om goede en gegronde redenen. Iets wat ook niet op een bepaald vriendelijke wijze wordt gebracht. In sommige gevallen worden deze paardeneigenaren nog net niet als criminelen afgeschreven, zo lijkt het in ieder geval over te komen. Zoals ik al eerder aangegeven had, vraag ik zelf geen bijdrage omdat er naast het rijden ook de minder leuke klusjes gedaan moeten worden bij mij op stal. Maar als ik in de gelegenheid was geweest mijn paarden op een luxe stal te zetten waar je alleen maar hoeft te komen om te rijden en tutten zou ik zeker een bijdrage vragen.

Saffire: Als iemand een paard koopt, denkt die persoon daar voldoende tijd voor te hebben, wat op dat moment ook zeer waarschijnlijk zo is. Nu is het nog steeds het geval dat iemands leven op onverwachte momenten rare wendingen kan nemen waardoor iemand wat krapper in zijn tijd komt te zitten. Gevolg is dat het paard tekort wordt gedaan. Het baasje zoekt vervolgens iemand die het paard wil verzorgen of bijrijden in belang van het dier. Zeg dus niet dat je nooit aan een verzorgster/bijrijder zal gaan, je weet niet wat de toekomst brengt. Of verkoop jij je paard als je 1 of 2 dagen in de week even wat krapper in je tijd zit? Dat lijkt me niet.

ik heb daar inderdaad geen respect voor.
omdat ik het belachelijk vind om een bijdrage te vragen

als je paard koopt weet je van te voren dat je elke dag tijd moet hebben , en geld genoeg ook.
daarom heb ik geen eigen paard.

xAlice

Re: Wat is een normaal bedrag om te vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:05

saffire: als je nou als tiener een paard koopt.. maar als je ouder wordt ga je studeren.. Dan krijg je veel minder tijd en miss wel problemen met het geld.. Dan is het toch niet erg om een bijrijdster
te nemen ?
en tja, als die persoon dan ook nog eens geldgebrek heeft.. dan is het wel een mooie oplossing als de verzorgster een kleine bijdrage geeft ..
ik weet niet.. ik vind het eigenlijk onzin om een bijdrage te vragen maar ik snap wel dat iemand het doet..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:39

AliceTwingo schreef:
saffire: als je nou als tiener een paard koopt.. maar als je ouder wordt ga je studeren.. Dan krijg je veel minder tijd en miss wel problemen met het geld.. Dan is het toch niet erg om een bijrijdster
te nemen ?

Tja, is dat erg? Ik ga die persoon niet aan de schandpaal nagelen. Maar ik vind dat je zulke dingen moet incalculeren. Toen ik 15 was, had ik ook al genoeg geld bijeensgespaard en ik wou doodgraag een paard. Maar ik heb nagedacht. Binnen drie jaar zou ik aan het studeren zijn, voor minstens 4 jaar. En idd, ik zit nu in mijn tweede jaar en als ik een paard had gehad, had ik het zowel qua tijd als qua geld niet aangekund. En ik zou niet willen dat mijn ouders dan maar mijn paard moeten sponsoren.
Financieel terugvallen op een bijrijdster vind ik eigenlijk not done. In het leven komt niet alles jouw richting uit, opofferingen zijn nodig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:11

Ik ga mee met Saffire, ik vind het ook niet normaal om geld te vragen aan een bijrijdster of verzorger. Wij hebben nu tijdelijk een bijrijdster omdat ik zwanger ben en een paar maanden dus niet kan rijden. Dat is onze eigen keus en ons probleem om op te lossen (mijn man kan ivm werk niet alle dagen rijden) want het is ons paard, dus vind ik het niet meer dan logisch dat we aan onze bijrijdster geen bijdrage vragen. Sterker nog, zij levert ons een dienst en we zouden als je het puur zakelijk gaat bekijken eigenlijk haar moeten betalen.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:10

Saffire en Gini: Dan zullen jullie nooit een paard kunnen hebben want iedereen heeft wel momenten in zijn leven dat ze noodgedwongen druk zijn waardoor ze niet zo veel tijd hebben voor hun paard als ze graag zouden willen. Veel dingen kan je idd incalculeren zoals een opleiding en een baan, maar er gebeuren ook genoeg dingen waar je geen grip op hebt waardoor je krap in je tijd komt te zitten. Denk maar eens aan ziekte, scheiding, werkeloosheid en nog heel veel andere zaken die je kunnen overkomen. Daar kies je niet bewust voor. Willen jullie dan zeggen dat je in die gevallen je paard waar je zo veel van houd weg doet vanwege jullie standpunt? Daar geloof ik helemaal niets van. Je zal in zo'n geval alles op alles zetten om je paard te houden.

Als je er tegen aan kijkt zoals jullie zeggen te doen, zou je ook tegen het hebben van een verzorg/bijrijpaard moeten zijn. Maar de een heeft een verzorgpaard en de ander is zoekende. Dat kan ik niet helemaal rijmen eerlijk gezegd. Jullie vinden het van de gekke dat als je een paard hebt en door omstandigheden niet voldoende tijd hebt, dat je dan je paard houd en een verzorgster/bijrijder zoekt. Maar jullie willen wél een verzorgpaard. Dan houden jullie in feite iets in stand waar jullie zo tegen lijken te zijn of zie ik dat nou heel verkeerd? Leg me dát nou eens uit...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:43

Eerst en vooral: ik ben niet tegen het hebben van een verzorger/bijrijder, dat heb je mij nooit horen zeggen. Moest ik later een paard hebben en er zou een moment komen dat ik zelf niet genoeg tijd heb om mijn paard de nodige zorgen te geven dan zou ik dolblij zijn als iemand mijn paard wilt komen verzorgen/bijrijden.
Maar ik ga dan toch geen bijdrage vragen? Dat is waar ik op 'tegen' ben (tegen klinkt zo raar, ik ga heus niet met spandoeken rondlopen en alle betalende bijrijders boycotten ;) ). Je geeft en je neemt, zowel de eigenaar, als de bijrijder/verzorger. De een wordt geholpen door de ander en vice versa.

Financieel ga ik zorgen dat er een enorme rek op zit. Zodat ik geldproblemen zo veel mogelijk kan uitsluiten. Natuurlijk kan je niet alles voorzien in het leven. Daarom juist dat je zo veel aandacht moet besteden aan die dingen die je wel kan voorzien (zoals studeren).
Als ik mijn paard financieel moet onderhouden door het vragen van een geldsom aan mijn verzorger/bijrijder, ben ik niet goed bezig. IK heb gekozen om een paard te kopen, het is MIJN paard, het is MIJN verantwoordelijkheid, mijn verzorger/bijrijder moet daar niet voor opdraaien.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 08:03

Suzanne_18 schreef:
Saffire en Gini: Dan zullen jullie nooit een paard kunnen hebben want iedereen heeft wel momenten in zijn leven dat ze noodgedwongen druk zijn waardoor ze niet zo veel tijd hebben voor hun paard als ze graag zouden willen. Veel dingen kan je idd incalculeren zoals een opleiding en een baan, maar er gebeuren ook genoeg dingen waar je geen grip op hebt waardoor je krap in je tijd komt te zitten. Denk maar eens aan ziekte, scheiding, werkeloosheid en nog heel veel andere zaken die je kunnen overkomen. Daar kies je niet bewust voor. Willen jullie dan zeggen dat je in die gevallen je paard waar je zo veel van houd weg doet vanwege jullie standpunt? Daar geloof ik helemaal niets van. Je zal in zo'n geval alles op alles zetten om je paard te houden.

Als je er tegen aan kijkt zoals jullie zeggen te doen, zou je ook tegen het hebben van een verzorg/bijrijpaard moeten zijn. Maar de een heeft een verzorgpaard en de ander is zoekende. Dat kan ik niet helemaal rijmen eerlijk gezegd. Jullie vinden het van de gekke dat als je een paard hebt en door omstandigheden niet voldoende tijd hebt, dat je dan je paard houd en een verzorgster/bijrijder zoekt. Maar jullie willen wél een verzorgpaard. Dan houden jullie in feite iets in stand waar jullie zo tegen lijken te zijn of zie ik dat nou heel verkeerd? Leg me dát nou eens uit...

ik heb nooit gezegt dat mensen geen verzorgster mogen zoeken, alleen dat ik het zelf nooit zou doen
integendeel ben juist blij dat ze ze zoeken heb ik wat te doen :+

en ik nooit een eigen paard hebbe echt wel :D ;)

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:08

Ik heb ook nergens geschreven dat jullie gezegd hebben dat jullie tegen een verzorgpaard hebben zijn. Het was niet meer dan een aanname van mijn kant aangezien jullie de indruk wekte zo fel tegen mensen te zijn die hun paard houden op het moment dat ze door wat voor omstandigheden dan ook niet genoeg tijd hebben en dan kiezen voor een verzorgster/bijrijder. Dat blijkt nu anders te zijn, maar ik vond het niet meer dan logisch dat wanneer je tegen het een bent, je dan ook tegen het ander zou moeten zijn. Anders meet je wel een beetje met 2 mate en daar viel ik over. Maar nogmaals, het is nu duidelijk dat dat anders ligt en dat ik jullie verkeerd begreep. Dat is het vervelende van een stuk tekst, het komt vaak anders over dan bedoelt was.

Ja, dat geven en nemen ben ik zeker met jullie eens, maar wel tot op zekere hoogte. Het moet in evenwicht zijn. Als er meer gegeven wordt dan genomen vind ik het niet meer dan eerlijk dat daar een tegenprestatie tegenover staat. Hetzij in natura, hetzij in een financieele vergoeding.

Jullie zijn het denk ik wel met me eens dat wanneer jullie een paard voor iemand opleiden/beleren dat het fijn en wel zo netjes is als daar een beloning tegenover staat. Je krijgt bijvoorbeeld betaald of wordt op een andere manier beloond voor je moeite en prestatie's.

Helemaal leuk natuurlijk maar draai het eens om. Jij bent zoekende naar een leuk verzorgpaard. Eigenlijk heb je de ambitie om te kunnen groeien binnen de paardesport maar van huis uit niet de mogelijkheden om dat te kunnen doen. En dan staat er ineens de perfecte advertentie die je zoekt op internet!! Doorgewinterd wedstrijdpaard dat nog niet aan zijn pensioen toe is en nog wel in is voor een rondje concours rijden. Er wordt een bijrijder gevraagt die deze fitte heer, fit wil houden. Nivo amazone onbelangrijk. Braaf te rijden en in de omgang, idiaal leerpaard. 3 á 4 dagen in de week naar eigen wens in te vullen. Je hoeft alleen maar te rijden en te knuffelen, je hebt een binnen en buitenbaan tot je beschikking, een goed zadel en wedstrijden worden 2 keer per maand op de stal georganiseerd. Er wordt een bijdrage van 100,- euro in de maand gevraagd. Ook in dit geval is het een kwestie van geven en nemen, maar er wordt je nu wel heel erg veel gegeven. Is het dan ook onterecht dat er een bijdrage gevraagt wordt?

Had dit zelfde paard nou op een stal gestaan waar je ook moet mesten, vegen, voeren en misschien af en toe nog eens een ander klusje moet doen is het niet meer dan logisch dat jij als tegenprestatie lekker kan rijden. In zo'n geval zou een bijdrage van jou kant geheel onterecht zijn. Sterker nog, als jij dan een dag extra klusjes komt doen omdat die hoog nodig moeten gebeuren zou je daar best beloont voor mogen worden. En stel nou dat je met dit paard wedstrijden zou willen en mogen gaan rijden lijkt het me niet meer dan logisch dat je de kosten daarvan zelf betaald en de eigenaar wat geeft voor de benzine omdat dit zeer waarschijnlijk de persoon is die jou en je verzorgpaard moet brengen en halen. Als de eigenaar er op staat dat jij wedstrijden met het paard gaat rijden is het natuurlijk wat anders, dan verzorgt de eigenaar de kosten.

Nog een andere blik op de zaak. Je weet dat je als verzorgster een kwetsbare positie hebt en zonder pardon het laantje uitgestuurd wordt als je niet meer nodig bent. Op het moment dat jij een bijdrage betaalt, koop je eigenlijk ook bepaalde rechten. Als je dat goed doet laat je dat zwart op wit vast leggen als het om een grotere bijdrage gaat. Dat maakt je inspraak in bepaalde zaken aanzienlijk groter. Eigenlijk huur je op een aantal dagen je "eigen paard" zonder dat je de risico's van een eigenpaard hebt. Idiaal als je wel een eigen paard wil, maar om wat voor reden die stap nog niet wil of kan nemen.

Een bijdrage is in die zin een voordeel voor de bijrijder want je kan niet zomaar zonder zeer goede rede weg gestuurd worden want je betaald tenslotte iedere maand een behoorlijk bedrag en je hebt meer mogelijkheden dan met een verzorgpaard, want daar betaal je tenslotten ook voor. Een eigenaar heeft een stukje zekerheid dat een bijrijder ook echt komt, het is immers zonde van het geld dat een bijrijder investeerd en dat vervolgens weggooit door geen gebruik te maken van waar deze voor betaald. Dat is voor veel eigenaren ook een belangrijk aspect in het kiezen voor het vragen van een bijdrage.

Zoals je in de bovenstaande voorbeelden hebt kunnen lezen is het niet altijd een tekort aan geld van een eigenaar om te kiezen voor een betalend bijrijder. Ik ben benieuwd hoe jullie tegen de situatie's die ik hierboven schets aankijken.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:48

Ik ben het helemaal met je eens...
de situaties verschillen dusdanig dat je niet gewoonweg kunt zeggen dat een bijdrage vragen slecht is..
in sommige gevallen is een bijdrage meer dan terecht en in andere gevallen is het gewoon onbeschoft..

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:45

als je een professioneel paard hebt wat wedstrijden rijd en je wil daar dan een bijdrage voor, dan vind ik huur een professioneel iemand dan.
die kan het betale

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:52

Er zijn ook genoeg bijrijdsters die het kunnen betalen hoor. :)*

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:59

Suzanne_18 schreef:
Helemaal leuk natuurlijk maar draai het eens om. Jij bent zoekende naar een leuk verzorgpaard. Eigenlijk heb je de ambitie om te kunnen groeien binnen de paardesport maar van huis uit niet de mogelijkheden om dat te kunnen doen. En dan staat er ineens de perfecte advertentie die je zoekt op internet!! Doorgewinterd wedstrijdpaard dat nog niet aan zijn pensioen toe is en nog wel in is voor een rondje concours rijden. Er wordt een bijrijder gevraagt die deze fitte heer, fit wil houden. Nivo amazone onbelangrijk. Braaf te rijden en in de omgang, idiaal leerpaard. 3 á 4 dagen in de week naar eigen wens in te vullen. Je hoeft alleen maar te rijden en te knuffelen, je hebt een binnen en buitenbaan tot je beschikking, een goed zadel en wedstrijden worden 2 keer per maand op de stal georganiseerd. Er wordt een bijdrage van 100,- euro in de maand gevraagd. Ook in dit geval is het een kwestie van geven en nemen, maar er wordt je nu wel heel erg veel gegeven. Is het dan ook onterecht dat er een bijdrage gevraagt wordt?

Tja, even heel cru gesteld. De eigenaar van dat paard is vragende partij, hij heeft de advertentie geplaatst. De eigenaar heeft de tijd/zin niet meer om dat paard fit te houden. Hij zoekt iemand die dat wil doen in zijn plaats. Dus nee, de bijrijder zou in mijn ogen niets moeten betalen.

Nu besef ik als nadenkende mens ook dat er een grijs gebied bestaat.
VOOR MIJ zijn er eigenlijk drie grote basisonderscheidingen:
1. de eigenaar betaalt: paard staat in training, wordt zadelmak gemaakt, opgeleerd of in het geval van een staljongen/groom.
2. niemand betaalt: de eigenaar helpt de verzorger/bijrijder door een paard aan te bieden, de verzorger/bijrijder helpt de eigenaar door rijden/klusjes. (Lessen en wedstrijden worden uiteraard wel door de verzorger/bijrijder betaald).
3. de huurder betaalt: op verschillende maneges/stallen worden huurpaarden (leasepaarden) aangeboden. Voor een bepaald bedrag per maand heb je als het ware een eigen paard.

Nu is het idd meer en meer de trend om (in het voordeel van de eigenaars) 2 en 3 te combineren. Als beide partijen daarmee tevreden zijn, wie ben ik dan om de les te spellen? Maar bij MIJ zou het niet pakken.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:15

Maar Gini, als dus het paard word beleerd door de bijrijdster of echt professioneel wordt getraind dan moet de eigenaar dus wel betalen..
maar als de bijrijdster door het paard ontzettend veel kan leren en dus echt een goede kans krijgt hoeft die niet te betalen ?
Als iemand nou zijn paard beschikbaar stelt voor iemand die geen paard kan betalen om alles mee te mogen op bepaalde dagen dan is het toch niet meer dan eerlijk dat daarvoor wel een bijdrage wordt gevraagd ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:16

Bijna iedereen gaat ervanuit dat de eigenaar of geen geld heeft of geen tijd heeft om het paard te verzorgen. Er zijn ook gewoon mensen die het leuk vinden om iemand de kans te bieden om op het paard te rijden. Ik heb zelf ook verzorgsters gehad, terwijl ik mijn pony's kan onderhouden en ik of zelf tijd heb of ze op de wei staan. Ik vind het leuk dat iemand anders ook plezier van mijn dieren hebben. Ik vraag geen geld, maar ik snap best dat andere mensen dat wel doen.

Als eigenaar ben je verantwoordelijk voor het paard, leent je paard, accomedatie plus zijn spullen uit. Daar mag best een bijdrage tegenover staan. Maar dan vind ik niet dat de verzorgster ook nog allemaal klusjes moet gaan doen en ze moet wel lekker kunnen rijden, want daar betaald ze dan immers voor.

Flower96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:01

ik rijd 1 keer in de week, rijd mest, haal water uit de put, voer, er is geen bak maar rijd in de duinen en op het strand, moet delen en ik betaal 40 euro.
velen verklaren mij voor gek, maar toch ben ik heel blij dat ik dit mag doen en heb er geen spijt van. :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:26

AliceTwingo schreef:
Maar Gini, als dus het paard word beleerd door de bijrijdster of echt professioneel wordt getraind dan moet de eigenaar dus wel betalen..

Beleerd door bijrijder = geval 2
Beleerd door prof = geval 1
Getraind door bijrijder = geval 2
Getraind door prof = geval 1

Een bijrijder is iemand die hobbymatig paarden rijdt/verzorgt.

AliceTwingo schreef:
Als iemand nou zijn paard beschikbaar stelt voor iemand die geen paard kan betalen om alles mee te mogen op bepaalde dagen dan is het toch niet meer dan eerlijk dat daarvoor wel een bijdrage wordt gevraagd ?

Met een degelijk leasecontract zou dit nog bespreekbaar zijn. Maar zomaar geld in de handen van de eigenaar duwen zonder meer, nee dat vind ik niet kunnen.

Kijk, jullie kennen mijn standpunt.
Ik denk het volgende: ofwel is een paard van mij en betaal ik alles, ofwel is een paard NIET van mij en betaal ik NIETS.
Ik ben blij dat de eigenaar van mijn verzorgpaarden er ook zo over denkt. Die is veel blijer als ik zo nu en dan een halster koop of dat mijn mama de dekens repareert dan dat ik elke maand een envelop met geld in zijn handen duw.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:53

ja maar waarom zou je een bijdrage betalen dan ??
omdat je dure spullen gebruikt van een ander( vertrouwen ??)
omdat het een duur paard is( een paard is een paard bij mij )

kijk ik heb voor mn verzorgpony die ik gehad heb ook zat gekocht maar niet omdat het moest of ik iets kapot had gemaakt

ik zou het in ieder geval nooit doen een bijdrage betalen ,
en waarom niet

1 ik vind het onbeschoft
2 dan kan ik net zo goed op een manege gaan rijden ( ben ik minder kwijt)
3 ik zie het als geen vetrouwen hebben in de verzorgster, dus persee bevestiging moeten hebben dat hij/zij komt

ik heb nog geen enkele rede gezien waarom ik het wel zou moeten

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:06

een paard is een paard:
natuurlijk is dat zo, maar er zit wel verschil tussen een paard wat niks kan en waar je heel veel moeite voor moet doen om hem goed te krijgen en een paard wat alles kan, zelfs meer dan jij ..

2. dan kan ik net zo goed op een manege gaan rijden ( ben ik minder kwijt)
dat is echt onzin.. op een manege kun je 1x in de week op een (regelmatig afgestompt) paard voor zo'n 50,- in de maand.. bij een verzorgpaard kun je meestal meerdere keren in de week rijden voor vaak ook iets van 50,- in de maand..
ik vind een bijdrage van meer dan 50,- wel te veel ;)

3. ik zie het als geen vertrouwen hebben in de verzorgster, dus persee bevestiging moeten hebben dat hij/zij komt
ik weet niet of je al die topics hebt gezien, maar hoe vaak komt het wel niet voor dat mensen met een goed vertrouwen ontzettend worden misbruikt..
ik snap wel dat je er als eigenaar geen vertrouwen meer in hebt hoor..

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:22

Ik loop alweer een tijdje mee te lezen, maar wat ik me dan afvraag.. wat is dan het verschil tussen een lease-paard en een bijrijdpaard?
Ik vind een verzorgpaard een paard dat je verzorgt voor de eigenaar, klusjes doet en heel soms op rijd. Zo vind ik dat ik echt een verzorgpaard had. Ik deed veel klusjes en als het weer een keertje toeliet en alle klusjes waren gedaan (dat waren er nogal wat!) reed ik. Dat was ongeveer 1x in de 3 maanden.
Een bijrijdpaard is imo een paard die je verzorgt, klusjes doet (dus in natura betaald) en een paar keer in de week op mag rijden. Ik vind dus ook dat je daarvoor echt geen vergoeding hoeft te betalen op een paar uitzonderingen na.
Een lease-paard vind ik een paard die je verzorgt, waar je voor betaald en op rijd voor een vast aantal keer in de week. Ik vind dus alleen in dat geval, dat je wat moet betalen.
Ik weet niet of ik nou helemaal off-topic aan het praten ben, maar dit schoot me zo even te binnen ;)

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:32

Gini: Wat jij in 1,2 en 3 zegt is min of meer ook wat ik zeg, al verschillen we dan in mening over de grootte van de bijdrage. In geval van een bijdrage huur je eigenlijk het paard voor een bepaald aantal dagen in de maand. Op die dagen is het jou paard en mag je er mee doen wat jij wil binnen de afgesproken grenzen.

Saffire: Ik heb echt maar een zinnig antwoord op je reactie, of eigenlijk een vraag... Wat is de afmeting van het bord dat je voor je hoofd hebt? Heb je enig inlevings voormogen of gevoel voor redelijkheid, want dat kan ik in je laatste reactie echt niet terug vinden. Je hebt het eerder gehad over geven en nemen en wanneer dat uit ballans is dat daar een tegen prestatie tegenover moet staan. Jij rijd een paard in voor iemand en daar krijg je geld voor. De boel is in evenwicht... Iemand zoekt een verzorgster en dat ben jij. Je doet de klusjes en rijd het paard. Jij blij, eigenaar blij. De boel is in evenwicht... Jij krijgt de kans een geweldig beest te rijden en zelf als amazone te groeien. Je mag er alles mee en je hoeft niet eens te mesten. De boel is uit evenwicht, je neemt in verhouding meer dan dat je geeft... En je was zo voor het geven en het nemen!! Hmmm... Typisch dat je daar alleen voor bent als het in jou voordeel is. In deze wereld wordt dat meten met 2 maten genoemd. En voordat je de beerput weer opentrekt over mijn voor jou snijdende reacties, lees die van jezelf nog even na...

Er zijn idd mensen die van hun bijrijder geen bijdrage verwachten, helemaal leuk als je zo'n plek treft, maar dat maak nog niet dat eigenaren die dat wel doen onbeschoft zijn om het maar even in jou bewoording te zeggen.
Laatst bijgewerkt door Suzanne_18 op 01-02-10 21:04, in het totaal 5 keer bewerkt

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:56

Jeaninee_Ier: Zoals in dit topic omschreven is een verzorgster iemand die echt het paard verzorgt waar de minder leuke dingen als mesten, vegen en voeren ook bij horen. Zo iemand mag ook rijden als tegenprestatie voor de verzorging.

Een bijrijder is binnen dit topic iemand die betaald voor het rijden van het paard en verder geen vervelende klusjes hoeft te doen. Eigenlijk lease je dan een paard.

Dan hebben we nog de stal-ali/stal-sloof of gewoon iemand met een groot hart. Deze mensen voorzien hun verzorgpaardje van een schoon bed, geven ze eten, vegen hun straatje, zorgen voor een goede borstelbeurt en gaan lekker met ze wandelen zonder daar iets voor terug te verwachten. Ode aan deze mensen die vaak de engelen voor onze oude en/of kreupelen paardjes zijn of juist de jonkies waar niet naar omgekeken word omdat er nog niet op gereden kan worden.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:59

een bijrijder hoeft niet perse te betalen hoor..

ik denk eerder zo:
verzorger: idd, verzorgen, borstelen, gratis, af en toe klusjes.
bijrijder: ook rijden, verzorgen, af en toe klusjes
lease: betalen, rijden, geen klusjes, meer rechten..

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:05

AliceTwingo schreef:
een bijrijder hoeft niet perse te betalen hoor..

ik denk eerder zo:
verzorger: idd, verzorgen, borstelen, gratis, af en toe klusjes.
bijrijder: ook rijden, verzorgen, af en toe klusjes
lease: betalen, rijden, geen klusjes, meer rechten..

Zo kan je het ook bekijken ;) Laten we het er op houden dat iemand die een bijdrage betaald least.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:18

poeh, er zijn echt teveel reactie's waar ik op wil reageren :')
nou ja, ik ga proberen mezelf in het kort samen te vatten:

Suzanne_18 heeft het imo mooi verwoord. Ik kan zo snel niet iets opnoemen waar ik het niet mee eens ben :) Het is absoluut afhankelijk van de mogelijkheden die geboden en/of aangeboden worden.
Gini haalde het volgende rijtje dan ook letterlijk uit mijn mond:
Citaat:
1. de eigenaar betaalt: paard staat in training, wordt zadelmak gemaakt, opgeleerd of in het geval van een staljongen/groom.
2. niemand betaalt: de eigenaar helpt de verzorger/bijrijder door een paard aan te bieden, de verzorger/bijrijder helpt de eigenaar door rijden/klusjes. (Lessen en wedstrijden worden uiteraard wel door de verzorger/bijrijder betaald).
3. de huurder betaalt: op verschillende maneges/stallen worden huurpaarden (leasepaarden) aangeboden. Voor een bepaald bedrag per maand heb je als het ware een eigen paard.

Wanneer verzorger/bijrijder/prof (etc) een paard écht iets kan beleren is het niet meer dan normaal dat daar wat tegenover staat, ondanks het feit dat diegene het hobbymatig doet het is en blijft beleren.
eigenlijk heb ik nog een ander soort gelijk rijtje in mijn hoofd:

Verzorgpaard: De eigenaar heeft tijd tekort, en zoekt daarom een verzorger. De verzorger zelf is op zoek naar een paard om te verzorgen. Beiden doen elkaar hiermee plezier, daarom betaalt niemand elkaar. Verzorger doet ook klusjes zoals uitmesten, niet om in voluta te betalen maar omdat verzorgen meer dan alleen rijden is.
Bijrijdpaard: Het woord zegt het al, klusjes zijn hier meestal niet van toepassing. De verzorgster hoeft alleen te rijden. Wanneer de eigenaar tijd te kort heeft zou ik niet weten waarom de verzorger moet betalen. Als eigenaar heb je zelf gekozen voor een paard en bent daarmee akkoord gegaan met de kosten en andere verantwoordelijkheden. Eventueel zou je als je echt in geldnood komt door (plotselinge)omstandigheden je paard kunnen gaan aanbieden als leasepaard.
leasepaard: De leaser wil dolgraag een eigen paard maar kan dit helaas niet volledig betalen, een leasepaard is hierbij de perfecte uitkomst omdat je vaak maar een paar dagen hoeft te leasen. De kosten zijn minder hoog, maar je hebt toch wat meer inbreng(liefst leasen met contract voor minder kans op misverstanden) daarbij heb je toch een soort van eigen paard. Als eigenaar is dit ook gunstig als hij/zij in tijdnood maar vooral in geldnood zit (door omstandigheden die je door de jaren heen tegen kunt komen) Een leerpaard vind ik ook onder een leasepaard vallen omdat dit voor de ruiter dan een kans uit duizenden is.

Zo dit rijtje is trouwens mijn mening, geen feiten ;) Zo zie ik de 'soorten' paarden.
Je moet dus als eigenaar jezelf afvragen wat je wel en niet te bieden hebt, en wat bij jou hoger in het lijstje staat(is het meer de tijd of het geld wat ik tekort kom?)
Als verzorger moet je je afvragen wat je kan betalen of wat je ervoor over hebt. Gratis en voor niets is natuurlijk altijd het mooiste, maar een goed leerpaard om te rijden tegen een reeël bedrag is toch ook niet gek?

Zelf als eigenaar heb ik gekozen voor de term verzorgpaard. En zo heb ik onze a-welsh dan ook aangeboden op markplaats. Ik had en heb tijdtekort (heb mijn d pony ook nog te verzorgen) daarbij ben ik te groot voor een pony van 1.18. Ik zocht dus iemand die haar wou verzorgen. Zou heus geen nee tegen een vrijwillige bijdrage zeggen want ja kost allemaal verdraait veel geld.
Maar als ik zie dat die twee zo wijs met elkaar zijn en het dier zijn welverdiende aandacht krijgt ben ik tevreden *D

dit zal wel een eeuwige discussie blijven denk ik ;) elk mens denkt immers anders hierover.. zowel verzorger als eigenaar. Ik zal zeggen zoek degene op die er hetzelfde over denkt als jij :)
Zoals mijn vader altijd zegt: op elk pannetje past wel een dekseltje :j

edit: de reactie's na Jeaninee_Ier had ik nog niet gezien of gelezen, excuses als ik in herhaling val ;)

zolady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:59

ik vind zelf een bijdragens onzin.
jij neemt de verzorging van het paard over op de dagen dat de eigenaar niet kan waarom zou je daarvoor moeten betalen?
krijg je ook zeggenschap over het paard mag je lessen en wedstrijden rijden dan snap ik dat er best een bijdragen gevraagd mag worden maar anders vind ik het de grootste onzin!