Wat betaal/vraag jij (bijrijdpaard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat betaal/vraag jij?

Niks
97 (59%)
minder dan 50
16 (9%)
tussen de 50 en 80
31 (19%)
tussen de 80 en 100
11 (6%)
tussen de 100 en 150
5 (3%)
tussen de 150 en 200
1 (0%)
meer dan 200
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 162

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:00

Vroeger KREEG ik voor het rijden van +- 10 friezen, een vergoeding van €300,- per maand.
Ik deed dan ook ong. 4 keer per week de stallen en reed de jonge paarden in.wedstrijden en clubgeld en alles werd voor mij betaald.maar ik zorgde dan ook voor 10 paarden.
Later heb ik een paardje bijgereden voor mijn baas en betaalde ik 75 euro per maand (helft van het stalgeld), dit was mijn eigen keus omdat de stalling voor hem te duur werd.
Ik mocht alles met het paardje doen, reed +- 3 x per week en hoefde geen stallen te doen.
Ik zou in jouw geval niet meer dan €50,- per week vragen.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:02

Oh sorry mijn fout. Ik denk dat je gewoon het beste het geld wat je voor stalling betaald door 7 kunt delen, en dat keer het aantal dagen wat ze rijd in 1 week. De uitkomst is het bedrag wat zij moet betalen.

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:03

Ik betaal niets voor mijn bijrijd pony.
Het is helaas wel 14 km. van huis (6 km. van mijn school)
Ik rijd er 2x per week op in een weiland.
Ik kan niet buitenrijden omdat de pony niet verkeersmak is,
En ik kan niet springen bij gebrek aan hindernissen.

Heb ik trouwens geen probleem mee, want het is een schat van een pony.
Pony wordt nu verkocht, maar mag eventueel op de nieuwe pony van de eigenaresse blijven rijden.
Daar mag ik wel mee naar buiten, enz, dit is een hele makke haflinger.

Ik zou persoonlijk niet gaan betalen voor een bijrijd pony.
Ik vint het heel normaal dat het gedaan wordt, maar ik heb er gewoon simpelweg geen geld voor.

Rebecca09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 19:10

Xjosee schreef:
Oh sorry mijn fout. Ik denk dat je gewoon het beste het geld wat je voor stalling betaald door 7 kunt delen, en dat keer het aantal dagen wat ze rijd in 1 week. De uitkomst is het bedrag wat zij moet betalen.

Dan kom ik dus op bijna 100 uit dus dan is het inderdaad vrij redelijk
Gezien het bedrag dat ik wil vragen lager ligt en zij er het meeste voordeel van heeft enz.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:20

Ikzelf betaalde niks en vroeg ook niks.
Dat laatste zou ik nu niet meer doen, maar er nu wel een vergoeding voor vragen. Heb altijd een eigen paardje gehad en daarnaast trainde ik paarden die op dezelfde stal stonden. Niet veel paarden, meestal zomaar eentje erbij naast mijn eigen paard. En die 'bijrijdpaarden', die gingen er nou niet bepaald slechter op lopen. Vandaar dat ik het in de toekomst niet meer voor gratis doe. Vooral omdat het mij ook tijd kost en ik er veel energie in heb gestoken om een paard zo goed mogelijk te laten lopen. Een hoog bedrag zou ik niet vragen, ik ben immers geen topruiter, maar gewoon een normaal reeel bedrag voor de tijd en energie die ik er in steek.

_PaaRdJeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:50

Ik betaal helemaal niks voor mijn verzorg paarden, en heb ik ook nooit gedaan. Ik mag met ze naar strand/duin en in de binnen of buitenbak rijden. ze staan op een redelijk luxe stal (260 euro). ik hoef verder niks te doen, de stallen af en toe opstrooien omdat die gemest worden door de eigenaar van de manege.
ik ben als het nodig is wel bereid om de smit te betalen, dat heb ik bij mijn vorige verzorg pony's ook altijd gedaan, maar daar mocht ik verder ook alles mee. :D

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:55

Ik vroeg/vraag geen geld aan mijn bijrijdster.
De enige vereiste die ik heb (buiten natuurlijk het correct om gaan met de paarden) is dat er af en toe les genomen wordt met het paard.

shet_rules

Re: Wat betaal/vraag jij (bijrijdpaard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:59

Ik betaal niks krijg zelfs me les betaald en heb de pony iedere dag het enige wat ik moet betaalen zijn me springlessen maar die wil ik zelf en als er iets kapot is hoe ik als het niet door mijn schuld zegmaar kapot is gegaan hoef ik het niet te betaalen maar als ik bijv iets laat vallen en het gaat kapot is het wel voor mijn kosten :D en ook bijv als ik ergens naar toe wil hoef ik maar te zeggen en ik word gebracht dus eigelijk heb ik het heeel luxe :')

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:12

Ik vind dat als je een bijrijder neemt voor je paard je er geen geld voor mag vragen. Jij heb gekozen een paard te nemen en als je dan zelf geen 7 dagen wil en/of omdat je het te duur vind een bijdragen wil vind ik dat je er niet aan moet beginnen. Je moet blij zijn dat op de dagen dat jezelf niet kan je paardje gedaan wordt voor je en er lekker mee getut en gereden word. Dat degenen lessen en wedstrijden moet betalen vind ik wel meer dan normaal. Zelf heb ik een verzorgster gehad (nu niet meer) die mog alles met me pony en ik verwachte alleen eens in de zoveel tijd dat ze een zakje wortelen/appels mee nam.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:19

Marlis schreef:
Ik vind dat als je een bijrijder neemt voor je paard je er geen geld voor mag vragen. Jij heb gekozen een paard te nemen en als je dan zelf geen 7 dagen wil en/of omdat je het te duur vind een bijdragen wil vind ik dat je er niet aan moet beginnen. Je moet blij zijn dat op de dagen dat jezelf niet kan je paardje gedaan wordt voor je en er lekker mee getut en gereden word. Dat degenen lessen en wedstrijden moet betalen vind ik wel meer dan normaal. Zelf heb ik een verzorgster gehad (nu niet meer) die mog alles met me pony en ik verwachte alleen eens in de zoveel tijd dat ze een zakje wortelen/appels mee nam.

wat een onzin zeg!
dat moet ieder toch voor zichzelf weten,en als je het bedrag er niet voor over hebt dan ga je dus niet op dat paard rijden.
wat is er op tegen om voor de centjes je paard te verhuren?

er zijn zat mensen die dat graag doen ,die geen zin hebben om altijd met begeleiding op de buitenrit te gaan en dan op de klok moeten letten.

ik was op de dagen dat de bijrijdster er was ook op stal om andere dingen te doen.

ik had ze juist voor de bijdrage :D

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:25

Ik betaal 50 euro per maand
dat ik betaal is omdat de eigenaresse der anders niet meer kan betalen, verder kom ik 6/7 keer in de week. en voer dan ook elke dag, mest uit in de winter, en kan alles met der doen :) verder ben ik er als de osteopaat of hoefsmid komt als ze niet kan (ze woont in noord(of zuid)-holland en de pony staat hier in overijssel)

RosaJennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:22

Ik zie hier een hoop verschillende meningen en bedragen voorbij komen maar ik zou graag willen weten wat jullie van deze situatie vinden:

Een vriendin van mij rijdt een Friese merrie, ze mag niet zelfstandig rijden, alleen als de eigenaar er is, dit is niet omdat ze beginnend ruiter is of de merrie onbetrouwbaar is etc. Ze heeft alleen een buitenbak tot haar beschikking, wat overgens een grote rommel is; stukken hout steken uit, geen normaal hek eromheen, diepe kuilen etc, ze moet zelf minimaal 3x per week de stal zelf uitmesten, zadel+hoofdstel gebruikt ze van de eigenaresse; de rest van de spullen heeft ze zelf moeten kopen. De eigenaresse komt vaak afspraken niet na wat inhoud dat ze ongeveer 2x in de week kan rijden
En zij moet iedere maand €50,- betalen, ik persoonlijk vind dit erg veel geld als je kijkt wat ze er voor terug krijgt.
Maar ik zou graag jullie mening hierover willen horen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:29

RosaJennifer schreef:
Ik zie hier een hoop verschillende meningen en bedragen voorbij komen maar ik zou graag willen weten wat jullie van deze situatie vinden:

Een vriendin van mij rijdt een Friese merrie, ze mag niet zelfstandig rijden, alleen als de eigenaar er is, dit is niet omdat ze beginnend ruiter is of de merrie onbetrouwbaar is etc. Ze heeft alleen een buitenbak tot haar beschikking, wat overgens een grote rommel is; stukken hout steken uit, geen normaal hek eromheen, diepe kuilen etc, ze moet zelf minimaal 3x per week de stal zelf uitmesten, zadel+hoofdstel gebruikt ze van de eigenaresse; de rest van de spullen heeft ze zelf moeten kopen. De eigenaresse komt vaak afspraken niet na wat inhoud dat ze ongeveer 2x in de week kan rijden
En zij moet iedere maand €50,- betalen, ik persoonlijk vind dit erg veel geld als je kijkt wat ze er voor terug krijgt.

mijn mening :7

als ze het teveel vind, stop er dan mee!

niemand MOET betalen,je doet dat vrijwillig omdat je op dat paard wilt rijden
ik neem aan dat er vooraf gepraat word over hoe en wat?

dan kan je zelf kiezen of je het daarmee eens bent.

dat klagen achteraf dat het teveel geld is voor teveel doen 8)7

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:31

Verplaatst van VSW naar VP.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:31

Ik vraag niks.
Zij mag zo vaak komen als ze wilt (behalve op zondag).
Mesten enzo hoeft niet (staan 24/7 buiten).
Ze mag niet alleen naar buiten (wel als haar vriendin of zo mee fietst). En er niemand anders op laten als ik er niet ben.

RosaJennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:35

mirgino schreef:
RosaJennifer schreef:

mijn mening :7

als ze het teveel vind, stop er dan mee!

niemand MOET betalen,je doet dat vrijwillig omdat je op dat paard wilt rijden
ik neem aan dat er vooraf gepraat word over hoe en wat?

dan kan je zelf kiezen of je het daarmee eens bent.

dat klagen achteraf dat het teveel geld is voor teveel doen 8)7

Vooraf zijn er geen afspraken gemaakt over een geldbedrag want ze zou eigelijk helemaal niks gaan betalen en natuurlijk vind ze het niet erg om geld te betalen want zij weet echt wel wat alles kost

En ermee stoppen is natuurlijk een optie als je het er niet mee eens bent, maar dat is natuurlijk veel makkelijker gezegd dan gedaan; ze verzorgd haar namelijk al bijna 8 jaar en kan eigelijk geen afscheid meer van haar nemen.
Het onderwerp is al meerdere malen besproken maar de eigenaresse beloofd een hele boel maar komt gewoon niks na

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:37

ik heb een verzorgster voor 2x per week
maar vraag haar daar nix voor...

2 redenen daarvoor
allereerst omdat ik het onzin vind om haar wat te vragen om mee te betalen aan kosten, terwijl ze mij 2 dagen per week "ontlast" om het hier thuis draaiende te houden zeg maar

en tevens vind ik
als ik er geld voor zou vragen
zou het voor mijn gevoel niet meer mijn paard zijn, omdat ze dan mee betaald, zou ze ook meer "rechten" hebben
(als ik ineens besluit dat ik over wil/ga naar een andere stal, en zij zou zeggen: Ben het hier niet mee eens en betaal toch een X bedrag mee per maand dus ik kan hier dan ook over meebeslissen)...
Maar das puur mijn gevoel denk ik?
(hoop ik eigenlijk)
hahaha

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:28

DiegoWendy schreef:
zou het voor mijn gevoel niet meer mijn paard zijn, omdat ze dan mee betaald, zou ze ook meer "rechten" hebben

Maar die rechten stoppen theoretisch gezien ook gewoon wanneer zij niet meer betaalt :)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:30

:j
maar zolang ze door zou betalen
heeft ze naar mijn idee meer te zeggen denk ik...
Maar... kan ook puur mijn gevoel zijn hoor ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:31

Wat zou een verzorgster/bijrijder over je paard te zeggen hebben dan? Dat begrijp ik niet helemaal.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:34

Naar mijn idee, omdat ze dan meebetaald, heeft ze ook meer rechten om over bepaalde dingen mee te beslissen...
kan het geloof ik niet zo goed uitleggen :o ... hahaha
Maar omdat ze dan ook natuurlijk mee draait met bepaalde kosten, kunnen er ook meer noten op de zang komen
Wederom... kan ik het geloof ik niet zo goed uitleggen :o

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:42

Ghehe geeft niet! Maar ik kan me niet voorstellen dat ik zou denken dat een beslissing ook voor een groot deel van mij af zou hangen als de eigenaresse het niet zou willen. Sowieso staat welzijn van paard altijd voorop vind ik, en daar heeft een bijrijder (maar ook eigenaar vind ik) zich naar te schikken :)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:47

:j zeker weten
paardje gaat zeker voor
en ik bedoel dit ook zeker niet verkeerd
het is gewoon mijn gevoel

Ik hoorde wel eens hier en daar van mensen die betaalden voor een paard van:
Ja, hallo, nu wil ik er mee buiten rijden maar dat mag niet van de eigenaar
maar ik betaal gewoon mee...
Dat soort taferelen zou ik niet willen.
Als ik op dat moment beslis dat ik niet wil dat er iemand met mijn paard naar buiten gaat, gebeurd dat ook niet.

Maar ik geef mijn verzorgster alle vrijheid zelf daar in hoor
ze mag van mij zelf bepalen en inschatten of ze wel of niet naar buiten kan en of ze wel of niet iets kan/mag doen met paardje.
Daarin ben ik echt vrij.

Maar mede ook omdat ze mij ontlast
zou ik nooit iets durven vragen qua bijdragen
Ik blij, zij blij en paardje blij...

Ik vind de beste oplossing :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:47

DaniBanani schreef:
Iddel schreef:
Ik vind het eigenlijk een beetje onzin dat een bijrijder geld moet betalen, de bijrijder levert de eigenaar een dienst wanneer deze geen tijd heeft voor het paard. Zou juist andersom moeten zijn...

Maar een bijrijder vind het leuk om te doen, het is een soort privilege. Tenslotte kost een paard huren van de manege ook geld. En ik denk dat het overgrote merendeel van de manegeruiters niet komt voor de instructie, maar voor het uurtje paardrijden. Dus ook dan betaal je voor het rijden.

Ik vind het best redelijk om geld te vragen, mits daar voldoende tegenover staat. Moet iemand uitmesten, water bijvullen, tuig poetsen, etc., vind ik dat je een stuk minder mag vragen dan wanneer iemand alleen maar hoeft te rijden, en ook buitenritten mag maken, binnen- en buitenbak..dan hebben ze er alleen maar lol van, en daar mag van hun kant ook wel iets tegenover staan dan. Tachtig euro vind ik echt héél veel geld voor 2-3 dagen per week, maar ik woon niet in Amsterdam, kan me voorstellen dat het daar duurder is.

Maja, daar verschillen wij toch van mening.
Ik vind dat het nog altijd het paard van de eigenaar blijft en dus zijn ook de kosten voor de eigenaar. Heb in mn vorige bijrijdpaard erg veel tijd, moeite en energie gestoken. Mede dankzij de instructrice van toen, liep het paard gewoon een stuk beter. Dan vind ik het logisch dat een eigenaar de bijrijder een bedrag betaalt, zeker wanneer je er als mij veel tijd in steekt..

Ik vind het niet logisch dat een bijrijder moet betalen. Dat je een bijrijder vraagt om een paar klusjes te doen, okey dat kan ik me voorstellen. Maar maandelijks een bedrag betalen omdat je een paard berijdt, omdat de eigenaar hier niet toe in staat is of te weinig tijd heeft..

Tsja.. Ik zal in ieder geval echt niet gaan betalen voor een bijrijdpaard. Ik bewijs de eigenaar een dienst, omdat zij/hij op bepaalde dagen geen tijd heeft om voor het paard te zorgen. Als de eigenaar wil dat het paard ook op die dagen wordt bereden, prima, maar ik ga er niet voor betalen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 05:33

mirgino schreef:
Marlis schreef:

wat een onzin zeg!
dat moet ieder toch voor zichzelf weten,en als je het bedrag er niet voor over hebt dan ga je dus niet op dat paard rijden.
wat is er op tegen om voor de centjes je paard te verhuren?

er zijn zat mensen die dat graag doen ,die geen zin hebben om altijd met begeleiding op de buitenrit te gaan en dan op de klok moeten letten.

ik was op de dagen dat de bijrijdster er was ook op stal om andere dingen te doen.

ik had ze juist voor de bijdrage :D

Dat is jou mening. Ik zeg ook niet dat jij het niet mag. Wat iedereen doet moeten ze zelf weten. Wat ik gezegd heb is gewoon mijn mening en daar blijf ik bij. Je maakt zelf de keuze voor een bijrijder en als je er een heb vind ik dat je daar al blij mee moet zijn. Je paard krijgt dan immers de aandacht en beweging die die hoort te hebben.