Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 17:45

Pallatin schreef:
@Gizeppie, is t geen optie om aan te geven dat rijden er vooralsnog niet in zit? Maar alleen grondwerk? Dan loopt je minder risico en als t vertrouwen er is kan je dat op den duur wel doen als t goed voelt. Ze zijn er echt wel; bij mij op stal lopen ook wat meiden die trouw elke week vrijheidsdressuur doen of longeren met hun verzorgpaard. Niet omdat paard in kwestie geblesseerd is maar gewoon een beetje te heftig is ohz voor die meiden.

@NoGo: het is mij destijds niet gelukt om toen mijn paard 4/5/6 was een fijne bijrijder te vinden die wilde lessen. Ja of 1x keer en dan telkens gemekker. Ik heb uiteindelijk een superhandige stalgenoot betaald om mn paard af en toe te rijden. Zij vond m leuk, verbeterde hem ook en ik had wat meer tijd

Chablis ben ik aan het opbouwen. Ik ben er vandaag voor het eerst weer op gegaan (top braaf). De komende 2 weken stap ik een 20 min/half uur in de bak of buiten. Na het inspuiten en met zijn tussen pees blessure (die aardig goed was de laatste controle) zal ik er rekening mee moeten houden dat ik heel langzaam mag opbouwen (5 min stappen, 1 min draven). Ook moeten er rustdagen tussen zitten. In de winterperiode is hij slechter als in de zomerperiode. Ik kies er dan vaker voor hem aan de hand mee te nemen dan onder het zadel. Alleen ik hoop dat een verzorger of bijrijder zoiets ook kan waarderen zeg maar. Kijk voor mij maakt het als eigenaar weinig uit als ik een dag niet kan rijden, maar wellicht voor een verzorger wel. Het betekent namelijk wel als ik een dag heb gereden dat de 2 dagen erna niet gereden kan worden. En als hij ingespoten is dat hij soms een maand niet gereden kan worden.

Als ik er zelf ben vind ik het niet zo erg als iemand erop zit. Dan kan ik zien wat er gebeurd. Chablis is braaf onder het zadel, kan soms wel eens weg springen of een keer om draaien als er wind staat, maar hij is geen paard wat er vandoor gaat. Maar het is geen paard wat standaard z’n rondje loopt. Hij is slim zat en verveeld zich snel. Je moet m wel bezig houden.

Chablis is met wandelen buiten erg braaf, zeker als hij af en toe wat mag snacken onderweg. Maar ook hier moet ik langs de weg (super goed verkeersmak), maar als er groot verkeer is of een auto moet je passeren is er weinig ruimte en moet je wel weten hoe je dat moet doen.

Longeren op een korte cirkel mag hij in draf en galop niet. In de winter periode doen we dit heel af en toe, omdat hij soms echt een raket is en zijn energie even kwijt moet. Maar dressuur aan de hand, heel licht grondwerk zou kunnen, zolang de draaien niet te kort zijn kan dat.

Ik denk dat het aanvoelen is. Ik vind het wel spannend moet ik bekennen. Het is denk ik afhankelijk van hoe handig is ze en hoe doet mijn paard het erop. Maar ik ben wel eerlijk dat ik eigenlijk geen tijd heb maanden te investeren, voordat iemand zelfstandig kan gaan. Al heb ik wel een paard met wat bijzonderheden. Daar ben ik me bewust van. Misschien idd iemand zoeken die ik kan betalen voor de zorg. Als dit niks is.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:52

Dag allemaal!
wegens nieuw werk ben ik voor het eerst op zoek naar een bijrijdster voor mijn merrie. Ik maak zelf geen gebruik van facebook, Instagram etc en voel weerstand om die aan te maken voor deze zoektocht. Ik ben benieuwd hoe kansloos jullie het achten om iemand te vinden buiten deze kanalen?

Mijn merrie is 162 groot en ik ben zelf 168 en 60kg. Veel groter en zwaarder zie ik niet zitten voor haar, maar zoek wél iemand met veel ervaring (want jong en talentvol dier) dus mijn voorkeur gaat uit naar een volwassen vrouw of een jongvolwassen persoon.

Het betreft een 4 jarige zwarte merrie van Trafalgar die nu een jaar onder het zadel is, ik rij dressuur, springen en crosslessen met haar en ze is in alles even ongecompliceerd en werkwillig, echt een ontspannen, nuchter dier.

Super verkeersmak zowel in groep als alleen en ik ga regelmatig met haar in het bos rijden. Ze is alleen te laden en ik heb een eigen trailer op stal staan waar gratis gebruik van gemaakt mag worden. Stal heeft geen binnenbak maar wel een 20x60 zeer nette buitenbak met eb en vloed bodem die jaarrond keurig droog blijft. Paard staat hele dagen buiten in kuddeverband, zomers weide en winter paddock. Er hoeven geen klusjes gedaan te worden, ze staat volpension. Enkel wat brok voeren na het rijden en afspuiten bij warm weer.
Top kwaliteit maat zadels (dressuur en springen) aanwezig alsmede alle mogelijke benodigdheden voor het uitoefenen van de sport.

Ik ben zelf 37 dus niet eens zo'n oude pruim, maar heb ooit eens besloten social media niet te gebruiken en dat bevalt me prima tot nu toe. Maar als ik meelees hier op t forum lijken die kanalen wél het meest mainstream voor dergelijke oproepen, dus ik twijfel tussen mijn principes en mijn behoefte iemand te vinden..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:15

Ik ben destijds via marktplaats bij mijn bijrijdpaard terecht gekomen. Daar had ik op een oproep voor een ander paard gereageerd. Helaas was die al voorzien, maar ze had in overleg mijn gegevens aan een stalgenoot doorgegeven die nog nergens een oproep had geplaatst. Dat is bijna 5 jaar een supermatch geweest tot die eigenaar ging verhuizen. Vanaf daar ben ik op dezelfde stal weer doorgeschoven naar andere stalgenoten die een vliegende keep konden gebruiken. Echt een vast bijrijdpaard was er niet meer gekomen, omdat ik toen zelf al een jong paard had gekocht dat snel uit de opfok zou komen. Nu sta ik er zelf met mijn paard.

Dus zonder SM kan je ook best nog wel iemand vinden. Weten stalgenoten niet toevallig een fijn iemand die net of binnenkort zonder bijrijdpaard komt te zitten? Of ken je ook mensen op stallen rondom je eigen stalling die iemand aan je kunnen doorverwijzen? Laat mensen om je heen ook vooral weten dat je op zoek bent.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:14

Viavia kan heel fijn zijn, maar zelf ben ik via mp aan mijn bijrijdpaarden gekomen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:27

Zonder social media zou beginnen met zoeken via via bij stalgenoten.
Misschien is er iemand met een oud, of juist erg jong, of geblesseerd paard die je wel wilt helpen?

Als je een stalapp hebt zou ik daar beginnen met een oproepje daarin.

BenaLaars

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:56

Ik zoek niet iemand die me tijdelijk kan helpen maar juist iemand die langdurig op zoek is naar een (wedstrijd)paard waarmee ik een relatie kan opbouwen en de zorg en verantwoordelijkheden mee kan delen. Ik weet zo niemand in mijn omgeving die daar geschikt voor is. Heb stalgenoten natuurlijk laten weten op zoek te zijn.

Oskarrino

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:06

Ik zou eerst via via proberen bij stalgenoten of ze nog iemand kennen, daarna kan je op marktplaats bijv maar ik vind Horsify fijner. Kreeg op marktplaats alleen maar 10-15 jarigen terwijl er duidelijk benoemd staat 18+. Op Horsify iets meer serieuzere reacties.