Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 09:01

Annwfyn schreef:
Pff het komt nog niet helemaal bij me aan..
Eerst post ik hier dat ik het geweldig heb met mijn bijrijdster, vervolgens post ik dat ik moet verhuizen en haar achter moet laten..

En nu post ik... Dat mijn pony vandaag is overleden, dus alle zorgen waren voor niets =(
Acute koliek DA met spoed gekomen, maar gaf het geen kans meer (operatie slagingskans was minder dan 10%)

Pfff jeetje, dat is niet niks zeg... Heeele dikke knuffel en sterkte... :( en als je toch moet verhuizen en je wil een keer ponyknuffelen dan geef je maar een brul hoor... Bah, zo naar! :(

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 09:14

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:08

Gezellig! En spannend dat de verhuizing doorgaat! Je geeft maar een brul hoor, pony kan goed troosten :)

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:12

Nu ik eindelijk ben gestopt met hockey en volgens jaar mag gaan paardrijden wil ik nu wel actiever op zoek gaan naar een verzorgpony/paard. Ik heb hier nog helemaal geen ervaring in en mijn rijden is ook echt nog op de basis. Voor het begin zou ik al heel erg blij zijn als ik een paard of pony mag gaan verzorgen en een band mee kan opbouwen. De mogelijkheid om te kunnen rijden zou ik tof vinden, maar is geen pré. Ik geniet van elk contact met paarden.
Maar om rondom Amsterdam/Diemen zoiets te vinden voor 2 dagen in de week is echt niet te doen.. mocht er iemand dan een verzorgster of bijrijder zoeken dan is dit wel op minimaal L niveau of voor 3+ dagen..

Iemand tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:27

Sterkte Annwfyn, ik zit er nog tegen aan te hikken, vrijdag nemen we afscheid van Yaira.

Kirsten, gewoon door blijven zoeken, zelf een advertentie zetten op Bokt.
Er is een topic over hoe vind ik een verzorg pony, misschien staan daar meer tips in waar je wat aan hebt.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 11:17

He wat een nare verhalen zeg, sterkte!

Van de week komt waarschijnlijk een meisje, 15 jaar bij mij. Om te zien of het klikt tussen haar en mijn pony, en of zij en im het zien zitten. Wanneer dit positief is, dan word ze de verzorgster/bijrijdster.

Vind het allemaal wel spannend en ook wel eng, geef tenslotte mijn grootste trots voor een stukje uit handen, maar heb momenteel niet genoeg tijd voor hem en dat vind ik ook niet wat.

Maar nu ff (misschien een dom) vraagje.
stel je voor je bijrijdster krijgt een gebroken been door jou'n pony (gevallen met rijden of iets)
Is dat dan haar eign risico? Of is dat zegmaar te verhalen op mij omdat het mijn pony is?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 12:43

Ik twijfel, stel jij, bijv je hond of paard gooit een bal door een raam dan is dat op jouw WA verzekering te verhalen. Bij materiele schade dus. Ik weet alleen niet of dat ook geldt voor ziektekosten? Het is wel van belang dat je paard ook verzekert is in jouw WA, dat is niet bij elke verzekering.

jamietinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 20:54

iik volg dit even :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:21

Ladyson schreef:
Ik twijfel, stel jij, bijv je hond of paard gooit een bal door een raam dan is dat op jouw WA verzekering te verhalen. Bij materiele schade dus. Ik weet alleen niet of dat ook geldt voor ziektekosten? Het is wel van belang dat je paard ook verzekert is in jouw WA, dat is niet bij elke verzekering.

Gewoon je verzekering bellen en vragen of je paard verzekerd is.

Ziekte kosten van een mens dat door je paard in de prak zit. (als dat iemand anders is dan jij zelf uiteraar)
Dat valt onder de WA van diegene van wie het paard is.

(zei ik heel wijs, omdat ik een keer mijn groom in de prak heb geholpen, alle extra kosten die ze heeft gemaakt, eigen risico etc. zijn uiteindelijk terug betaald door mijn WA verzekering)

Wel een kanttekening, er was toen wel een discussie of het ongeluk mijn schuld was of een ongeluk.
Is nogal een gedoe geweest, maar uiteindelijk heeft verzekering alles betaald.

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:17

rockey schreef:
en ik moet helaas ook weer opzoek...

http://www.bokt.nl/markt/ad/260716/fijn ... waar-paard

bijrijdster die ik had was echt super maar zit helaas met lichamelijke klachten :(

Wauw, wat baal ik dat je niet hier in de buurt woont _/-\o_, volgens mij moet het wel lukken iemand te vinden :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:04

Mariska, even antwoord op jouw vraag. Ik heb hem hier paar maanden terug heel erg in verdiept.

In principe is de eigenaar van een paard altijd aansprakelijk voor de schade die zijn paard aan iets of iemand toericht.
Echter, als iemand bv onder invloed op het paard kruipt of inbreekt en een trap krijgt oid dan is het jammer maar helaas voor die persoon.

Er zit ook nog een verschil in een been breken of invalide raken.
Je WA Verzekering vergoed enkel en alleen(áls ze al vergoeden - even navragen dus) als jouw paard schade heeft toegebracht aan iemand waardoor blijvend letsel is ontstaan. Dus zij betalen dan iedere maand een bedrag aan de persoon die blijvend invalide is. Een gebroken been wordt gewoon vergoed uit zorgverzekering.

Bovendien denk ik niet zozeer dat bijrijders naar de eigenaar van hun verzorgpaard zullen wijzen als er iets gebeurt, tenminste ik zou dat vreemd vinden.
Want je stapt er zelf op en ik vind dat je (en zeker als meerderjarige) gewoon een verantwoordelijkheid neemt door op het paard te stappen. Kijk als iemand jou zomaar op een paard zet dat jij niet kent en dat beest is helemaal gek in zn bol en jij hebt daar geen kennis van dan vind ik dat de verantwoordelijkheid bij de eigenaar ligt. maar vaak is dit gelukkig neit het geval.

Nogmaals, 'gewone' schade wordt vergoed vanuit zorgverzekeraar van de ruiter(gebroken been, noem maar op) en blijvende letselschade(dwarslaesie, hersenbeschadiging etc) worden vergoed vanuit de WA van de eigenaar.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:16

Anke schreef:
rockey schreef:
en ik moet helaas ook weer opzoek...

http://www.bokt.nl/markt/ad/260716/fijn ... waar-paard

wauw...wat een mooi kans voor een bijrijder!

en waarom krijg ik dan eigenlijk haast geen reacties.... -O-

ik snap het niet, advertentie is toch duidelijk en helder, of wat denken jullie?

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:36

@rocky: erg gave ad en indd echt een buitenkansje :)

Wat ik zelf heb gemerkt als eigenaar die een bijrijder zocht is dat het niveau niet zo heel hoog ligt ( althans bij de dames die bijmij kwamen klikken). Gelukkig is de huidige bijrijder een goede en eerlijke ruiter :) .

Mogelijk zijn mensen wat geintimideerd door het niveau?... weet het ook niet hoor maar ik zou mezelf ( met 25jaar rij ervaring maar puur recreatieve ruiter) al als 'niet goed genoeg' inschatten voor jou paard... :)

Maar dat kan natuurlijk meer over mij zeggen dan over je ad.

Succes ermee.. ik heb ook lang gezocht maar opeens kom je toch iemand tegen :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 00:53

Eileen_ schreef:
Hoihoi,
Ik lees hier zelf al heel lang mee, niet omdat ik opzoek ben naar een bijrijdster of bijrijdpaard, maar omdat ik t gewoon 'leuk' vind om de verhalen hier te lezen. Hoe sommige verzorgsters ermee omgaan... Jemig, snap dat echt nier.
Valt me alleen wel op dat sommige eigenaren hier de bijrijdsters wel heel weinig kans geven. Voor bijrijdster is het natuurlijk allemaal nieuw en wennen. Ik bijvoorbeeld heb die kans wél gekregen, gelukkig. Toen ik begon met mn huidige bijrijdpaard ging t okk niet vlekkeloos. Ik was best stil en voorzichtig op t begin, wou t niet fout doen. Denk dat hier al een paar uit dit topic zouden zijn afgehaakt.. Tijdje later was ik er ook nog 3x achter elkaar op 1 dag er van af gevallen. Terwijl paard eigenlijk een méga braaf paard is, die normaal gesproken geen stap verkeerd zet. Was toen door een paar dingen; 1. Paard zat in een gigantische 'dip', was heel dominant geworden en had er gewoon geen zin in (nier door mij hoor, was ze al toen ik kwam) 2. Ik reed er nog niet zo lang en ook niet erg goed, omdat ik nier wist HOE 3. Zadel lag nier goed, 3e val was met zadel en al :+
Na deze dag is t eigenlijk alleen maar beter gegaan (mede dankzij instructrice)... Was totaal niet consequent omdat eigenaresse dit ook niet is, en wou t niet verkeerd doen. Ben echt 100% veranderd en durf best te zeggen dat ik t paard ook verbeterd heb. Rijd er nu alweer 2,5 jaar en denk dat als ik t hierzo lees, t bij de meeste hier bij dag 1 al mocht vertrekken :D terwijl t uiteindelijk toch heel goed matcht.

Wou ik ff kwijt, omdat in dit topic alleen wordt bekeken vanuit de eigenaar. Maar denk dat t ook belangrijk is om eens te kijken naar hoe t voor een bijrijdster is. Ik snap heel goed dat je t beste wilt voor je paard. Snap ook heel goed dat niet iedereen zoveel geduld en vertrouwen heeft zoals de eigenaresse van mijn bijrijdpaard, ik heb t ook wel erg getroffen.. Maar toch denk ik dat als je een goeie wilt vinden, je de bijrijdster soms toch wat meer kans moet geven en fouten moet laten maken (daar leer je immers van)..

Om even in te gaan op jou reactie.
Ik ben altijd heel goed van vertrouwen geweest en gun iemand nog steeds het voordeel van de twijfel, maar er is hier al zoveel gebeurd dat ik toch op mijn hoede blijf en mijn huidige bijrijdster weet dit en we praten hier ook over.

Hier een quote die ik een beetje aangepast heb sommige dingen waren niet relevant.

mnkortleve schreef:
Het is wel van een aantal jaar met diverse bijrijders.

1. 1 die mijn paard aan het hoofdstel vast zette omdat ze niet stil bleef staan tijdens het opstappen, gevolg paal uit de grond en paard haar mondhoeken helemaal uitgescheurd, ruim 6 maanden niet met een bit in kunnen rijden.
2.Draden niet dicht gedaan paarden er uit.
3. Na nadrukkelijk gezegd te hebben dat er op mijn hoogdrachtige merrie niet meer gereden mocht worden omdat ze het niet meer trok kwam ik onverwachts eerder achter en was ze op haar aan het rijden en springen :oo van haar hebben we snel afscheid genomen. :=
4. Box niet dicht gedaan, paard had dik 20 kg biks op liep buiten aan de weg en heeft ruim 3 dag last van koliek gehad en ik moest me niet aanstellen wat er was toch niks ergs gebeurd. |o
5. Voor een extra wedstrijd opgegeven terwijl ik nadrukkelijk gezegd had dit niet te willen en nog vol blijven houden dat ze afgezegd had, gelukkig heeft de wedstrijdcommissie me toen verzekerd dat ze niet meer deel zou nemen. :\
6. Zien dat je paard slecht loop, maar dat ze niks van je aan willen nemen en het allemaal beter weten.
7. Na tig keer gezegd te hebben vlechten uit te halen na het rijden ze laten zitten en dat kostte dik 30 cm.
8. Steeds maar weer een stijf/kreupel paard op de wei. ;(
9. Een tot bloedens kapot gereden mond. ;(
10. Spullen (zadel ed) zomaar ergens neer gescheten en dan raar opkijken dat ze niet meer hoeven te komen.
11. Als ik niet thuis was heel snel weer weg zijn.
12. Als het paard niet lekker was weg blijven want er was dan toch niets te doen.
13. Met regen dan smelt je en dan werd er met een smoes al gauw afgebeld of dmv een sms.
14. Afspreken dat de paarden gevoerd zouden worden omdat ik weg moest en dan kwam je thuis hadden ze niks gehad.
15. Weg zijn en een sms krijgen dat het wel heel erg regende en dat ze niet gingen...en dat eten dat ze zouden krijgen dan.... :?
16. Commentaar hebben dat ik mee kijk bij een rijles op mijn paard, omdat zij betaalde en niet ik...mmm... en al die tijd gratis rijden dan. >;)

Ik kan nog wel even door gaan.......

Ik heb nu een bijrijdster die voor alles open staat heel wat anders dan de vorige, heel gezellig, ze gaat van het weekeind ook mee doen aan een clinic. 8-)

Annwfyn Jeetje zeg dat is verschrikkelijk, sterkte.

Starxpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:25

Hoi mag ik me. Melden? Alleen om te lezen want ik ben juist de bijrijder :)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:00

Ik doe ook iets fout geloof ik.. 0 reacties op mn advertentie :') Ik heb best een leuk paard in de aanbieding hoor :+

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:05

Misschien schrikt het mensen af dat hij erg heet kan worden?
Ook hier nog steeds niets hoor!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:10

hmm ja.. geen idee hoe ik dat anders zou kunnen verwoorden? Het is gewoon nog een puppie.. Onzeker paard + onzekere ruiter dan gaat ie echt beren zien en is er geen land meer meete bezeilen. Heb je zelf rust en kan je dat op hem overbrengen is het echt een mak lammetje.. Maar misschien wekt mn ad. de indruk dat hij half wild is? :+

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:22

hihi ja heb ook geen idee hoe mensen er naar kijken. Toch geduld hebben denk ik!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:07

Denk ook dat de locatie niet echt helpt. Het is echt achteraf en vanuit de stad met de fiets is echt geen doen. Dus tenzij je daar zelf in t dorp woont heb je echt een auto nodig.. valt iedereen onder de 18 al af.. maarja t was kiezen tussen een manege (lees 23 uur p dag op stal) of een half uurtje met de auto..

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:48

PenP2014 schreef:
Denk ook dat de locatie niet echt helpt. Het is echt achteraf en vanuit de stad met de fiets is echt geen doen. Dus tenzij je daar zelf in t dorp woont heb je echt een auto nodig.. valt iedereen onder de 18 al af.. maarja t was kiezen tussen een manege (lees 23 uur p dag op stal) of een half uurtje met de auto..

Mij zou dat niet afschrikken, ik woon hier in uitgestorven gebied dus ik moet ook altijd een stukje rijden wil ik een paard zien. Maar ik ben dan wel een 18+er met auto :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:09

Als ik al lees bij de advertentie's waarin ze een bij rij paard of verzorg paard zoeken lijkt wel of het grote gros al zoekt binnen een straal van 5km. Onder het mom van, ik moet fietsen.

Starxpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:16

ik ben ook bijrijder en mijn vorige verzorgpony stond 9,5 km fietsen
als je echt graag een verzorgpony wilt heb je dat er toch wel voor over?

haha of het ligt aan mij maar na 2 jaar zoeken was ik ook echt HEEL erg blij dat ik deze kans kreeg.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 22:13

Paard te heet, die van mij te saai, andere te geleed, die van mij te simpel?
Ik weet het neit meer hoor....

Nou ja, hier is zondag potentiele bijrijdster geweest, op zich wel leuke meid.
Sjol nam zwaar een loopje met haar, maar ik ken Sjol, dat is af en toe echt een rat!
(aangezien ze nu zo ongeveer al etend naar de vereniging is gelopen, vloek! apekop!)

Bijrijdster had geen rijspullen bij zich, dus heeft niet gereden.
Zou eventueel afgelopen maandag bij de les komen kijken, waar ze dan met pown in zou moeten,
maar ze is niet geweest.

Dus geen idee, maar moet zeggen als ze niet wil, dan graag nu dat laten weten ipv eerst beginnen en dan weer afscheid nemen.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 22:35

"Stukje" (<10 km) fietsen ervoor over moeten hebben vind ik ook hoor. Ik fietste vroeger ook rustig een uur. Maar paard staat echt in een buitengebied en dan ben je vanuit de stad echt rustig 2,3 uur aan t fietsen :') bushaltes hebben ze ook nooit van gehoord :+ das nie handig nie.
Sjolvir ja lastig is dat.. ik heb ook liever dat je dan gelijk eerlijk bent ipv met lichte tegenzin komt en na een paar keer toch weer stopt. Mijn paard stelt een af en aan van meisjes ook niet zo op prijs althans.. eenkennig tiepje :=