Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:30

Je zit te ver voor mij Leo. :P

Sure_lee

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:33

In die topics mag je verder niet reageren zie ik. Snap ik wel hoor. Mag dat dan bijvoorbeeld wel hier als een soort van kletstopic? Net als bij het weggeeftopic bijvoorbeeld?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:33

Ik weet eigenlijk niet of het hier wel mag? :+

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:37

Horen we vanzelf als het gebeurt :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:37

Daarom. :=

HetIsFriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 15:04

Hoe staan jullie tegenover minderjarigen die zelfstandig je paard willen verzorgen/bijrijden? Ik heb een reactie van een meisje van 17, wordt deze zomer 18. Ik heb gezegd dat ze sowieso wel kan komen proefrijden en dan daarna kunnen gaan kijken hoe we het afstemmen. Ik vermoed ook dat ze niet genoeg ervaring heeft voor mijn voorwaartse paard, maar dat kan ze dan beter zelf ervaren dan op voorbaat worden afgewezen. Maar misschien zit ik ernaast en is het wel een heel leuke match?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 15:07

Mijn bijrijders zijn wat ouder, maar ik werk heel veel met deze leeftijdsgroep en merk dat het verschil in verantwoordelijkheidsgevoel en relativeringsvermogen heel erg groot is. Vaak kan je dit al wel halen uit de manier van communiceren.

Ik heb wel liever iemand met minder “handigheid”/ervaring en veel motivatie, dan andersom.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 16:17

Ik heb daar geen moeite mee. Ik heb een meisje die nu 12 is. Toen ze begon was ze 11 en kwam ze met haar moeder. Na een paar maanden kwam ze zelfstandig. Ze mag van mij alleen niet het terrein af zonder begeleiding van een volwassene.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 16:51

HetIsFriet schreef:
Hoe staan jullie tegenover minderjarigen die zelfstandig je paard willen verzorgen/bijrijden? Ik heb een reactie van een meisje van 17, wordt deze zomer 18. Ik heb gezegd dat ze sowieso wel kan komen proefrijden en dan daarna kunnen gaan kijken hoe we het afstemmen. Ik vermoed ook dat ze niet genoeg ervaring heeft voor mijn voorwaartse paard, maar dat kan ze dan beter zelf ervaren dan op voorbaat worden afgewezen. Maar misschien zit ik ernaast en is het wel een heel leuke match?

Verschilt enorm per persoon . De ene heeft een grote mond en kan voor geen meter rijden . De andere is verrekte handig .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 18:03

Ik heb in principe de afspraak beneden de 16 alleen als er ook iemand thuis is of bij de paarden. Als er dan iets gebeurd is er iemand in de buurt die kan helpen.

Als dan na een tijdje is gebleken dat iemand echt serieus is en zijn mannetje staat tussen de paarden dan wordt het soms wel wat minder strikt.

Maar ook voor volwassenenen is het veiliger om niet alleen bezig te zijn met en tussen de paarden. Ongeluk zit in klein hoekje!

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:35

Hopelijk zit ik in het juiste topic om dit te vragen.
Ik zit erover na te denken om mijn Shetlander kruising pony aan te bieden als verzorgpony. Nu vroeg ik mij af wat een pony een goeie verzorgpony maakt?
Wat moet de pony allemaal kunnen, wat vinden verzorgers eigenlijk leuk om met een verzorgpony te doen? Is een beetje tutten en wandelen voldoende bijvoorbeeld, of moet ik ook denken aan vrijheidsdressuur, en ander grondwerk?
Hoe bepalen jullie wat verzorgers wel en niet mogen doen?
Dit gebied is best wel nieuw voor mij, dus ik ben heel benieuwd!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:16

In mijn ervaring is alleen een beetje tutten voor de meeste mensen niet genoeg. Ze zijn er wel, maar je moet ze met een vergrootglas zoeken die dat genoeg vinden voor de lange termijn. Dus als er meer mee kan, zoals bijvoorbeeld grondwerk, vrijheidsdressuur, wellicht zelfs mennen als de pony dat kent, dan is de kans groter dat je iemand vindt.

Wij hebben hier een fokkerij, dus wij zoeken ook mensen die niet per se willen rijden, maar het juist leuk vinden om ook met het jonge grut te knuffelen of de fokmerries lekker te poetsen of wat grondwerk te doen. Voor mensen die echt graag en voor langere tijd komen is er ook veel mogelijk. Voor onze vorige verzorger hebben we bijvoorbeeld haar favoriete merrie zadelmak gemaakt zodat ze er lekker mee kon rijden. Maar die deed ook echt heel veel voor en met de paarden. Dan heb je gewoon echt een fijne samenwerking. Ik vind het nog altijd jammer dat ze nu weg is en haar eigen paarden heeft. Gelukkig nu een andere hele fijne verzorger, maar ze heeft nu helaas wat minder tijd. Maar als ze er is neemt ze vaak wel de tijd om meerdere paarden te poetsen en vlechten, dus dat is heel fijn.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:42

Voor mij persoonlijk (als volwassene) zou ik dan wel lekker met een shet aan de slag willen. Wandelen, grondwerk, longeren, misschien lange lijnen etc, afhankelijk van wat ie kan. Vrijheidsdressuur zou ik mee uitkijken, omdat kunstjes verkeerd kunnen gaan.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 22:58

Als je geen ruitertje zoekt maar iemand voor ‘ernaast’ dan is het denk ik vooral belangrijk dat de pony gewoon braaf en lief is want ik ga er vanuit dat je dan niet perse een volwassene zoekt? Denk dat t belangrijkste is dat het ook bij je pony past; houdt je pony van tutten en wandelen? Zoek dan iemand die dat ook leuk vindt.
Bij mij op stal staan meerdere mensen met een shet of mini waar dus niet op gereden wordt. Niet iedereen wil perse rijden. Meiden doen er idd vrijheidsdressuur mee, longeren, wandelen in het bos. Een stalgenootje fietst ernaast, of doet lange teugelwerk

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:35

Ik dacht ik stel de vraag hier even. Ik zit in een regio waar het moeilijk is een bijrijder te vinden. 1 van mijn paarden wordt snel te dik, dus in beweging blijven is belangrijk. Om te zorgen dat ik niet telkens moet rijden, heb ik sinds een half jaar en jonge bijrijder. Ik merk alleen dat er totaal geen interesse is (naar mijn mening) om ook dingen rondom het paard te leren. Recent had het paard koliek op de dag dat zij zou komen. Tijdens het wachten op de dierenarts heb ik haar laten weten het paard is ziek en je kunt niet rijden. Reactie terug: oke dan kom ik niet.

Idem met zadelmaker. Deze komt dan en dan. Reactie oke dan kom ik niet.

Zelf had ik echt meer interesse verdacht. Dus ow cool zadelmaker komt (kan ik wat van leren)

Of paard is ziek, wat heeft ze? Beterschap? Etc

Verdacht ik daarin teveel?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:02

En als je dat eens vraagt/zegt, je mag ook komen als de zadelmaker er is, is misschien wel interessant voor je.
Wat krijg je dan voor antwoord?
Misschien dacht ze wel dat ze dan niet welkom was?

Maar helaas zijn er tegenwoordig ook genoeg die het meer zien als een manege, uurtje rijden en weer klaar.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 06-04-25 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:36

@ scrabbel, hoe oud is die bijrijder? Komt ze alleen of met een ouder? Als ze zelfstandig komt en niet al te jong is zou ik het gewoon bespreken. Maar ga wel eerst voor jezelf na of je het een dealbreker vindt als er niet meer betrokkenheid wordt getoond of dat je het voor lief neemt gezien het moeilijk is om iemand te vinden

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 15:06

Ze is 13/14. Komt 1 dag meestal alleen, andere dag met ouders. Dat alleen zou geen dealbreaker zijn, het verbaasd mij alleen enorm. Ik was vroeger een echte penny wou alles weten en leren. Een combinatie van factoren speelt al, waardoor ik waarschijnlijk afscheid ga nemen. (En zelf dus ook al niet meer heel uitgebreid op dingen in ga)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 15:28

Ik zou blij zijn met wat je hebt. Als het een nette bijrijder is die afspraken nakomt en je paardje fijn rijdt is het goed, want dat is wat je nodig had. De lat der verwachtingen alsmaar hoger leggen, kan als je het dan ook kunt aanvaarden als niemand er nog over kan springen.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 17:14

Gini schreef:
Ik zou blij zijn met wat je hebt. Als het een nette bijrijder is die afspraken nakomt en je paardje fijn rijdt is het goed, want dat is wat je nodig had. De lat der verwachtingen alsmaar hoger leggen, kan als je het dan ook kunt aanvaarden als niemand er nog over kan springen.

Dat is het niet. Afspraak was dat ze ook zou lessen. Gebeurd niet. Hoe je met been moet rijden kent ze nog niet. Stuurt dus 100% op teugels. Paard liep op een duur volledig over tempo stuwende, waarop ouder zegt, laat hem maar een beetje meer doorlopen geef je advies, dan doet ze het die x zo, maar de volgende keer niet meer. Kwam op een duur regelmatig niet zonder iets te laten weten. Aangesproken daarop, nu laat ze het wel weten. Is er denk ik 60% van de tijd, anders ziek. Telefonisch niks te overleggen want neemt telefoon niet op (nieuwe generatie) dus alleen app.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 17:40

Als iemand zich niet aan de afspraak houd (zoals in jouw geval lessen) is het bij mij exit. Been there, done that. Ik ben dan veels te lief, maar mijn paard dus mag echt wel eisen stellen (haha dit werd mij verteld toen).

Niet komen opdagen zonder afbericht is bij mij helemaal 1000% exit . Fijn dat ze dat nu wel laat weten, maar ik zou geen vertrouwen meer hebben hoor :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:18

Dan is er inderdaad meer aan de hand dan alleen een mindere betrokkenheid wanneer het paard koliek heeft en zou ik afscheid nemen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 13:14

scrabbel schreef:
Ik dacht ik stel de vraag hier even. Ik zit in een regio waar het moeilijk is een bijrijder te vinden. 1 van mijn paarden wordt snel te dik, dus in beweging blijven is belangrijk. Om te zorgen dat ik niet telkens moet rijden, heb ik sinds een half jaar en jonge bijrijder. Ik merk alleen dat er totaal geen interesse is (naar mijn mening) om ook dingen rondom het paard te leren. Recent had het paard koliek op de dag dat zij zou komen. Tijdens het wachten op de dierenarts heb ik haar laten weten het paard is ziek en je kunt niet rijden. Reactie terug: oke dan kom ik niet.

Zelf had ik echt meer interesse verdacht. Dus ow cool zadelmaker komt (kan ik wat van leren)

Heb je ondertussen een keuze gemaakt? Voor mij zou het klaar zijn, als klinkt dit makkelijk gezegd. Dit is geen match.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 14:26

scrabbel schreef:

Jij verwacht niets teveel vind ik. Hier zou het exit bijrijdster zijn bij zoveel des interesse. Onze bijrijdsters hoeven niets te betalen en geen les verplichtingen oid dus totaal onkosten vrij. Enkel in de winter 1x per week de paddock en stallen van mest ontdoen en inloopstallen opstrooien. Ze mogen zelfs tegen onkostenvergoeding met onze auto en trailer en de paarden op pad. Maar ik verwacht wel interesse in het welzijn en dat is er gelukkig ook. Zo komen ze beiden gerust extra voor medische behandeling en als rijden dan niet mogelijk is dan wel even laten gras happen aan de hand of poetsen of wat dan maar wel mogelijk is. Nu zijn onze bijrijdsters absoluut goud waard hoor! Enorm getroffen en hier gekomen via mond op mond reclame. De ene heeft zelfs ons jongste paard ingereden en de andere gaat mee als groom met hem mennen en leer ik ondertussen ook zelf te mennen.

Als ik de verhalen hier lees dat besef ik wederom hoe wij het getroffen hebben. Wij doen alles zelf rondom de paarden tot hooien en stro binnen halen toe. Ze helpen overal met mee. Gaan wij een week op vakantie dan zijn de paarden wel het laatste waar wij ons zorgen om hoeven te maken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 16:35

scrabbel schreef:

Nee je verwacht zeker niet teveel.
Die had van mij terug gehoord, okee prima ik bel je wel als er weer gereden kan worden..Dus nooit ;)

Ik heb altijd veel vrijheden gehad maar kwam altijd door weer en wind ook vaak zelf met een hoefsmid gestaan omdat een eigenaar niet kon. Of dat ik een keer met spoed een Dierenarts moest bellen omdat een paard zich verslikte en erin leek te blijven. En ook wel gehad dat een paard maanden niet gereden kon worden en ik braaf twee keer per week kwam verzorgen en grondwerken toen dat weer kon. Of dat een eigenaar een tijd niet kon dat ik het volledig over nam incl zoeken naar tijdelijk een extra hulp.

Valt en staat wel met wat is afgesproken natuurlijk
Als een eigenaar geen vertrouwen heeft in een verzorgster/bijrijder zou ik als bijrijder ook denken daar ga ik niet zo hard voor lopen. Maar als er kansen zijn voor de bijrijder en veel mag dan moet daar wel toewijding tegenoverstaan vind ik. Een paard is een dier en als je daar een klik mee hebt dan is alles leuk om te mogen mee maken ;)