Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rosam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 13:21

Tja, ik vind de bijdrage in dit geval zeker op z’n plek. Het zou dan om twee keer per maand lessen gaan (excuses, dus niet wekelijks) en daarnaast een bijdrage. Het paard is een jong, maar talentvol dier dat op een mooie pensionstal staat met goede faciliteiten en fijne uitrijmogelijkheden, waar je ook gebruik van zou mogen maken. Klusjes worden verzorgd door de pensionstal, dus het zou echt alleen om het rijden gaan (2x per week). Je hebt dan echt alleen de lusten, zonder de lasten. Bovendien zullen de stalkosten op zo’n stal waarschijnlijk ook behoorlijk hoog liggen.

Met mijn L-niveau ben ik ook zeker geen sterruiter die het paard veel verder kan helpen zonder lessen erbij.

Helaas is een bijdrage voor mij geen optie. Vanwege mijn 16-jarige leeftijd zou deze bijdrage vooral vanuit mijn ouders moeten komen, maar zij vinden alleen leskosten acceptabel (met enige tegenzin). Een bijdrage voor een verzorgpaard of bijrijpaard vinden ze niet op z’n plek. Ik zal dus helaas toch een plekje moeten zoeken waar de eigenaar blij is met klusjes en eventuele lessen in rijden/grondwerk op eigen kosten, in ruil voor lekker bezig zijn met het paardje. Helaas is een bijdrage in midden Nederland wel vaak gebruikelijk, soms ook alleen al voor grondwerk/verzorgen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 13:40

Je kan natuurlijk altijd een bericht sturen en dit uitleggen zoals hier.
Wie weet mag je kennis komen maken..

Nee heb je, ja kun je misschien krijgen. :)

Maar ik begrijp zowel bijdrage als les halen wel.
Dat zijn kosten die je met een eigen paard ook hebt.

Gini

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 13:53

Een bericht sturen zou ik ook zeker doen. Wie weet valt er wat te regelen.
Daarnaast kan je afspreken wat je ouders een schappelijke bedrag per maand vinden. En dat je binnen dat bedrag een bijrijdpaard zoekt (ongeacht of dat geld dan naar lessen of bijdrages gaat).

Wat ik vroeger ook wel deed als ik iets wilde, was een brief schrijven waarin ik gedetailleerd uitlegde waarom ik het wilde. In dit geval zou die brief dus bv. gaan over wat een mooie kans het is om met een jong paard aan de slag te mogen. Dat je eigen rijkwaliteiten en gevoel voor paardrijden waarschijnlijk met sprongen vooruit zullen gaan, etc.

Nog een optie is om misschien een studentenbaan te zoeken? Dat je de bijdrage uit eigen zak kan betalen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 14:32

Ik zou dat eigenlijk wel ideaal vinden.
2 x in de week rijden waarvan gemiddeld genomen eens per week les, soms een week overslaan. Maar als daar dan ook nog een dikke bijdrage bijkomt is dat teveel. Ondanks dat paarden peperduur zijn gun je het natuurlijk als eigenaar ook je paard. De extra aandacht en het plezier, het extra tutten. Bedoel, je kunt bijv je hond als noodzaak laten uitlaten maar ook bewust kiezen voor die extra service met z’n matties in het bos. Zit ook veel nuance in. Anders zou je je paard ook puur ff kunnen laten longeren als het alleen de beweging is. Het blijft altijd een vraagstuk met velen kanten, de bijdrage.

Sky_High

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 14:46

Bijdrages zijn ook wel een beetje het wilde westen, als eigenaar kun je vragen wat je wil.

Ik zie bijdrages voorbijkomen van 200€, soms voor een sportpaard, maar ook voor paarden ‘zonder niveau’ die op eigen grond staan.

Ik vind het daardoor ook moeilijk bepalen wat redelijk is, zeker omdat ik ook graag les, altijd iets te leren denk ik dan

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 15:07

Maar als op eigen grond een bak ligt die bijna jaar rond goed te rijden is. Waarom moet het dan een stuk goedkoper zijn voor een bijrijder?

Ik geef toe. Ik vroeg geen bijdrage.
Wel elke maand les.

Puntje bij baaltje les werd zelden ingevuld.

Snap ik niet. Willen mensen niet leren?

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 22:28

Nee, er is hele groep mensen die juist een bijrijdpaard willen om van de manege af te zijn en te denken dat ze het inmiddels allemaal wel kunnen.
Ik zoek ook nog steeds, maar denk maar niet dat ik stop met mijn lessen, ik ben wat dat betreft net als DP, ik leer nog steeds genoeg om het leuk te vinden :j

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 22:43

DuoPenotti schreef:
Maar als op eigen grond een bak ligt die bijna jaar rond goed te rijden is. Waarom moet het dan een stuk goedkoper zijn voor een bijrijder?

Wel elke maand les.

Dat filtert wel mooi: iemand die denkt geen les nodig te hebben heb je dus niks aan.

HetIsFriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 23:20

Gini schreef:
Rosam schreef:
Ik kwam onverwacht nog een andere advertentie tegen, paardje staat op slechts 8 minuten fietsafstand op een hele mooie pensionstal. De eigenaar vraagt zowel lessen op eigen kosten als een bijdrage voor twee keer per week rijden. Je hoeft weliswaar geen klusjes te doen (dat wordt door de stal geregeld), maar de klusjes vind ik zelf eigenlijk nooit een probleem haha: het hoort erbij. Het gaat ook niet om een leerpaardje, maar om een jonger paard dat zelf nog veel moet leren. De uitrijmogelijkheden zijn prachtig, maar ik merk dat ik twijfel over de bijdrage; misschien valt er iets te onderhandelen.

Als ik het goed begrijp mag je 2 keer per week rijden en is 1 keer daarvan ook nog een les?
Daar zou de bijdrage ook op afgestemd mogen worden. Want eigenlijk ben jij het jonge paard dan best wel intensief aan het doorrijden.

Ik zou de eigenaar alsnog benaderen en vragen naar de mogelijkheden. Soms zijn ze al lang blij dat ze een betrouwbare bijrijder kunnen vinden en is die bijdrage en hoeveelheid lessen bespreekbaar.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 23:49

Marocje schreef:
DuoPenotti schreef:

Wel elke maand les.

Dat filtert wel mooi: iemand die denkt geen les nodig te hebben heb je dus niks aan.

Is ook niet helemaal waar…mijn bijrijder lest niet, heeft ook nooit op mijn paard gelest. Hij gaat lekker met m’n paard naar t bos. Hij hoeft dus niet zo nodig meer te leren. Ik heb heel veel aan m’n bijrijder want hij helpt mij uit de brand als ik lange werkdagen maak of eens een dagje weg wil. Is maar net wat je wil toch?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 00:21

Marocje schreef:
DuoPenotti schreef:

Wel elke maand les.

Pallatin schreef:
Is ook niet helemaal waar…mijn bijrijder lest niet, heeft ook nooit op mijn paard gelest. Hij gaat lekker met m’n paard naar t bos. Hij hoeft dus niet zo nodig meer te leren. Ik heb heel veel aan m’n bijrijder want hij helpt mij uit de brand als ik lange werkdagen maak of eens een dagje weg wil. Is maar net wat je wil toch?

Het was ook een reactie op DP ;)
Ik begrijp dat iedere eigenaar wat anders wil, daarom is het belangrijk dat je de juiste match hebt. Maar als de eigenaar wil dat je lest, en er reageert iemand dat ie geen lessen meer wil, dan weet je toch dat het niet de juiste match is?

En andersom geldt dat net zo. Als je een paard hebt om lekker bosritten te rijden, dan is het fijn als een bijrijder dat ook leuk vindt. Dat er dan niet wekelijks les gereden wordt lijkt me ook logisch. Een fijne bijrijder wat klikt met het paard (en eigenaar) is ten alle tijde belangrijk lijkt mij :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:30

Ik reanimeer even dit lange topic :)

Heb een paar pagina's terug gelezen maar uiteraard niet alles :D

Voor het eerst in bijna 25 jaar een eigen paard ben ik op zoek naar een bijrijder/verzorger.
Paard heeft een blessure waardoor het beter is als ze tijdens mijn vakantie beweging/wordt door getraind krijgt.
En stiekem lonkt het idee van een dag niet naar stal te gaan soms ook wel met een drukke agenda.

Maar begin ik met zoeken?

Heb nu de vraag gesteld in de "stalapp" en laat het weten aan bekenden.
Maar wat zijn nog meer goede kanalen?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:37

Er zijn veel fb groepen die je zou kunnen gebruiken afhankelijk van de regio. Marktplaats heeft bij mij in het verleden ook wel gewerkt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:48

Daar zat ik al naar te kijken. Wat is de ervaring daarmee?
Reageren dan niet vooral kinderen?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:55

Als je een duidelijke advertentie maakt niet. Heb ik tenminste nooit last van gehad.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:14

Viavia is heel fijn, dus op stal rondvragen.

Zelf heb via fb een bijrijdpaard gevonden, leuk dier maar niet de juiste match. (Kan altijd)

Nu via mp echt een geweldig paard gevonden en een goede match.

Op mp staat idd niet veel, maar een juiste advertentie kan veel doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:01

Ik heb nu deze tekst gedeeld op mijn facebook:

Hi! Misschien dat iemand in mijn netwerk iemand weet die mij kan helpen met de verzorging van Joya?

Ik ben voor Joya, Spaanse merrie 10 jaar 1.62, op zoek naar een bijrijder/ verzorger.
Joya staat op een pensionstal in Egmond.

Joya is, zoals veel Spaanse paarden, enorm mensgericht en ze wil graag aandacht.
Ze heeft duidelijk een eigen mening die ze niet onder stoelen of banken steekt.

Door een blessure moet ze rustig aan worden opgebouwd en volle bak rijden zit er niet in. Ik rijd wel, voornamelijk buiten, recht toe recht aan.

Wat ik zoek:
*Liefst een volwassene
• iemand die niet perse willen rijden, maar (buiten)rijden is wel mogelijk
• iemand die het ook leuk vind om in de omgeving te wandelen, vrijheidsdressuur te oefenen, speurwerk te doen.
• iemand die niet bang is om bitloos te rijden
• iemand die sterk in de schoenen staat en niet angstig is.
• iemand met gevoel voor humor
• geen "mooi weer ruiter"

Het zal gaan om één dag in de week en tijdens mijn vakanties.

Het zou fijn zijn als je tijdens mijn vakanties mijn klusjes op stal (landje uitmesten/ binnen of buiten zetten) zou kunnen overnemen.

HetIsFriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:21

Bij ons in de regio is een vrouw die een aantal paarden heeft en de "unieke kans" biedt voor lease.
Wat je krijgt is een ouder, maar voorheen hoogopgeleid paard dat al een langere tijd weinig/niet gereden wordt. Het mag niet verplaatst worden. Alle kosten zoals hoefsmid, dierenarts komen voor rekening van de leaser MAAR alles wat je doet moet wel in overleg. En dat voor slechts 600euro per maand!

Meine gutte, mensen die 600euro per maand kunnen missen voor een paard waar ze wel alle financiële risico's maar geen zeggenschap dragen, die sparen wel lekker zelf voor een paard geloof ik.

En dit biedt ze dan aan voor altijd minstens 2-3 paarden tegelijkertijd.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:35

Ik hoop dat je iemand vindt, Fransje! :)

@HetIsFriet: hm ja, het feit dat je al die dierenartskosten draagt lijkt me wel echt een pittig nadeel. Voor die prijs zou ik eigenlijk verwachten dat je die kosten niet draagt (tenzij nalatigheid of schuld) en op wedstrijd kan met dat paard.

HetIsFriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:39

Sheran schreef:
Ik hoop dat je iemand vindt, Fransje! :)

@HetIsFriet: hm ja, het feit dat je al die dierenartskosten draagt lijkt me wel echt een pittig nadeel. Voor die prijs zou ik eigenlijk verwachten dat je die kosten niet draagt (tenzij nalatigheid of schuld) en op wedstrijd kan met dat paard.

Ik zou nooit de kosten voor de dierenarts dragen als ik niet zelf mag bepalen of/welke behandelingen gegeven worden. Als je een auto leased dan zitten alle kosten voor onderhoud/mechanische problemen daarbij inbegrepen.

En inderdaad, je zou het paard moeten mogen verplaatsen of op wedstrijd mogen voor dat geld.

Ik heb nog altijd geen verzorger/bijrijder gevonden. Zelfs de vergoeding al laten vallen maar de meeste trekken hier de regio uit om te gaan studeren, en jonger dan 18 wil ik er echt geen hebben bij mijn jonge paardje.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:12

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:25

Oh wat handig zeg! Hopelijk komen er veel matches uit!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:26

Ja, dat zou top zijn!

Ik ga zelf morgen kijken bij een paardje :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:29

Super zeg! Die ga ik stippen. :) Ik zoek ook iemand bij mijn pony maar ik wil niet op Facebook op zoek want ik heb echt een hekel aan FB :o

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:29

Oh super leuk!