Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:45

Ik zou ook niet afknappen als iemand al een tijdje niet gereden heeft.

Als je er zelf onzeker van wordt om na zo'n tijd weer op een (vreemd) paard te klimmen zou je alvast een paar losse lessen kunnen nemen op een manege/rijstal, een paar keer op het paard van kennissen/vrienden stappen, of een paar keer mee gaan op een buitenrit op een huurpaard zodat je er weer even in kunt komen zonder prestatiedruk.

Waar ik wel op afknap is als iemand zichzelf voorstelt op een bepaald hoger wedstrijd/rijniveau terwijl diegene nog nooit wedstrijden heeft gereden op dat niveau en in de praktijk nog geen B wedstrijdniveau haalt.

Ik vertel zelf bijvoorbeeld wel mijn wedstrijdervaring/niveau maar gelijk er bij dat dit afhankelijk is van de match met het paard en ik altijd eerst moet wennen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:04

Tja, mocht ze nog contact opnemen, dan vraag ik waarom ze niet eerder gereageerd heeft en mocht dat antwoord en de antwoorden op mijn vragen (kennen wij elkaar al? Hoe, wie enz.) prima zijn, dan wil ik graag een rij filmpje zien. Ik laat niemand meer op mijn paarden stappen zonder iets van beeldmateriaal gezien te hebben.

Mocht ze op stal komen opdagen als ik daar ben, dan vraag ik daar wel even door hoe of wat. Mijn stalbaas weet wie mijn huidige bijrijder is, dus ik ben niet bang dat een vreemde opeens iets met ze kan gaan doen, mijn kasten hebben een cijferslot en alleen mijn bijrijder en ik hebben de combinatie. Het zijn ook paarden van 850 kg, dus best wel indrukwekkend groot, ik verwacht niet dat iemand het zomaar in zijn bol haalt om die uit de wei/paddock of stal te halen.

Maar het is gewoon vreemd.

Niet dat ze doorverwezen is door iemand die mij kent, maar zomaar naar een stal gaan die je niet kent (kan ook zijn dat ze wel bekend is met de stal), het voelt gewoon wat gek, vooral ook omdat ze eerst veel moeite doet om in contact te komen en dan gelijk niets meer van zich laat horen als ik vraag waar wij elkaar mogelijk van kennen, of ze bekend is met de stal en wie haar doorverwezen heeft. In haar advertentie staat dat ze begin twintig is, dus ook geen tiener of zoiets.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 21:26

Heel erg vreemd, Daphara! Ik ben wel benieuwd wie het nou is en waarom dit de aanpak is...

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 22:17

Er is al even niet meer gereageerd maar toch meld ik me hier :wave: .

Ik ben ondertussen wel weer genezen m.b.t bijrijders, ik heb sinds kort weer (volledig) mijn paard terug.
Ze was goed voor mijn paard hoor, kwam ook netjes op de afgesproken 2 dagen per week, maar echt een bijrijder had ik niet nodig, ik gunde het haar voornamelijk.
Ik kwam ook nooit aan haar vaste dagen, maar ik heb er een punt achter gezet toen ze voor mijn gevoel mijn paard "op gingen eisen". :\

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:27

Aangezien ik weinig tijd heb, heb ik gekozen om een bijrijder te zoeken voor mijn paard.

Ik heb dit nog nooit gedaan, dus ik weet echt niet waar ik moet beginnen. Er komt over een week een vrouw kijken om te zien of het klikt.

Nu maak ik me best veel zorgen over het risico. Mijn paard is nogal breekbaar :j

Hoe hebben jullie het met je bijrijder geregeld qua verzekering/kosten als er iets fout gaat? je weet natuurlijk nooit zeker wat er is gebeurd, en ik zit niet te wachten op een dierenartsrekening van iets dat zij heeft veroorzaakt bij wijze van spreken.

En zijn er verder nog belangrijke dingen die ik in mijn hoofd moet houden bij de eerste ontmoeting?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:33

Nou het belangrijkst lijkt mij dat er een klik is tussen paard en de dame die komt. Daarnaast dat er vertrouwen is van beide kanten.
En eerlijkheid.

Als je je nu al zo'n zorgen maakt moet je jezelf afvragen of dit wel is wat je wil.

Ik heb altijd enkel paarden verzorgd/bij gereden waarbij ik de volle vrijheid en het vertrouwen kreeg. Ik denk dat het op een andere manier uiteindelijk op niks uit loopt.

Succes.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:44

Als je je nu al zorgen maakt zou ik er niet eens aan beginnen eerlijk gezegd. Je bent als eigenaar verantwoordelijk en wettelijk aansprakelijk bij mijn weten. Als je paard schade veroorzaakt onder hoede van de bijrijder ben jij nog steeds aansprakelijk. En wat als je bijrijder zelf gewond raakt door een val van jouw paard? Zijn dingen om over na te denken en uit te zoeken met je verzekering. Ik heb niets geregeld met mijn bijrijder omtrent dierenartskosten, dat is mijn verantwoordelijkheid en een risico wat ik loop. Ik vertrouw mijn bijrijder echter volledig in het goed omgaan met mijn paard.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 06:11

Eens met de anderen. Als je je nu al druk maakt dan kun je beter zoeken naar een andere oplossing. Laat je paard dan trainen door een professional bijvoorbeeld.

Want waar trek je de grens? Verwacht je dat je bijrijder gaat betalen voor de dierenarts als je paard zich verstapt terwijl ze aan het rijden zijn? Mensen en dieren kunnen nou eenmaal gewond raken. En dat kan soms op banketstaaf manieren gebeuren.

Zelf heb ik een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten die ook schade door paarden dekt. Dierenartskosten zijn gewoon voor mij, want het zijn mijn dieren. Nu is mijn bijrijdster 15, dus haar moeder gaat mee of ikzelf. Dus ik weet dat er geen gekke dingen gebeuren. Ik vertrouw ze. We hebben goede afspraken gemaakt wat ze wel en niet mogen. Wn bij twijfel vragen ze het netjes. Anders heeft het geen zin als dat vertrouwen er niet is.

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:49

Natuurlijk moet er vertrouwen zijn, daar ben ik het mee eens.
Het lijkt me echter wel logisch dat het een beetje spannend is om een vreemde bij je paard te laten? Ik ga er ten minste vanuit dat iedereen wel eens heeft nagedacht over dat er wat kan gebeuren.
Ookal heb je wel vertrouwen in die persoon, kan er nog altijd stiekem wat gedaan worden.
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag over aansprakelijkheid!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:58

Nee stiekum dingen doen hoort niet. En twijfel daarover betekend no go.

Ook zonder stiekum wat te doen kan er wel wat mis gaan. Maar dat kan ook bij jezelf gebeuren.

Jij bent en blijft verantwoordelijk voor je paard. Dus is het taak om vooral die persoon te vinden die je vertrouwd.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 10:08

Ik vind het niet raar hoor. Lijkt mij de normaalste zaak van de wereld om daar zorgen over te hebben. Dat iets een zorg is, maakt het nog niet gelijk een situatie waarin je je weg niet kan vinden.

Gewoon even contact opnemen met je verzekering om te kijken of je voldoende gedekt bent, wanneer er schade is tijdens de momenten waarin je bijrijder verantwoordelijk is voor je paard. Verder zal je pas weten of je het goed los kan laten wanneer je iemand vindt waarbij je het gevoel hebt dat je die persoon kunt vertrouwen met je paard. Wat misschien kan helpen is dat je aan stalgenoten laat weten wat de bijrijder wel en niet met je paard mag ondernemen. Dan heb je wat extra ogen die mee kunnen kijken en kan je bijsturen als er dingen worden gedaan of nagelaten waar jij niet blij van wordt. Er gebeuren niet altijd dingen stiekem he. Soms gaat het om iets dat je niet hebt besproken, wat jij logisch vindt, maar de bijrijder misschien niet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 10:11

Ik zou daar zo de kriebels van krijgen. Dat stal genoten op gaan letten wat ik zou doen.

Ik zou het heel begrijpelijk vinden dat een eigenaar in het begin natuurlijk mee kijkt zelf of met anderen. Maar er moet een moment van loslaten komen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 10:18

BeFunny schreef:
Ik zou daar zo de kriebels van krijgen. Dat stal genoten op gaan letten wat ik zou doen.

Ik zou het heel begrijpelijk vinden dat een eigenaar in het begin natuurlijk mee kijkt zelf of met anderen. Maar er moet een moment van loslaten komen.

Bwa niet per se. Ik zou het best wel logisch vinden om de staleigenaar iets te laten weten als ‘deze persoon mag komen rijden maar er is afgesproken om niet springen of alleen te gaan wandelen’ oid en dan af en toe eens te vragen hoe het gaat. Niet dat mensen dan speciaal extra gaan opletten maar je hoort het dan wel als er ergens iets mis gaat. Hoeft je bijrijder ook verder niet te weten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 10:29

Zorgen hebben is logisch. Daarom moet je ook in het begin samen gaan. Dan kun je zien hoe het gaat en zo nodig bijsturen. Ik vond het in het begin ook spannend om bijrijdster met haar moeder alleen te laten gaan. Niet omdat ik hun niet vertrouw, maar omdat ze m'n pony nog niet zo goed kenden als ik ze ken. Maar dat is iets dat ze vooral leren door het zelf te ervaren. Buiten is m'n pony heel pittig, dus als ze buiten wil rijden ga ik wel zelf mee. Maar dat vinden ze zelf ook fijner.

Maar als je bang blijft dat mensen stiekem dingen doen dan moet je jezelf afvragen hoeveel het je oplevert aan de eind van de streep. Het gemiddelde paard, mits die heel de dag buiten loopt met vriendjes, heeft het niet nodig dat iemand komt rijden. Die krijgt z'n beweging toch wel.

Ik zou duidelijk van te voren een proefperiode afspreken. Zodat je kunt zien of er een klik is tussen bijrijder, paard en jou. En dan ook duidelijk vermelden waar je angst zit. Dat werkt uiteindelijk het beste lijkt me. En ik neem aan dat een bijrijder ook wel snapt dat een eigenaar het vertrouwen moet krijgen. Maar als dat vertrouwen er na een tijdje nog niet is dan werkt dat voor beide kanten niet en kun je beter stoppen

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:29

Precies capopjekop, je leert een paard kennen door er gewoon mee om te gaan en je leert ook wat wel kan en wat niet zo handig is met het bewuste paard door te doen.

Uiteraard niet door dingen tegen de afspraken te doen. Maar iemand die dat doet is onbetrouwbaar. Die wil je niet bij je paard.

In het begin gaan er dingen nou eenmaal anders. Maar daar ben je dan voor om daar sturing aan te geven. Maar dat moet je los kunnen laten zodra ze er alleen zijn. Het vertrouwen hebben maar ook geven. Ik denk dat als je de ruimte dat ook terug komt zeg maar en dat het is het belang is van je paard. En dat de bijrijder met een fijn gevoel naar het paard toe gaat win win.

Ook belangrijk is dat je er zelf een goed gevoel bij hebt. Heb je dat niet dan moet je het niet doen ;)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 17:59

BeFunny schreef:

Eens hoor, ik zou er ook de kriebels van krijgen. En dat de bijrijder dat niet hoeft te weten. Betere insteek is dat ze met kleine vragen bij stalgenoot die en die terecht kunnen…
Ik heb een bijrijder omdat die mij kan ontlasten. Als ik een bijrijder moet gaan begeleiden kost t mij meer dan t opbrengt. Daar staat vertrouwen tegen over. Dat een bijrijder het eea anders doet vind ik logisch. Scheelt ook wel wie je hebt: ik heb een ervaren volwassene met misschien wel meer ervaring dan ikzelf heb…Heb je geen goed gevoel bij iemand; verder kijken of helemaal niet doen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 20:04

Op mijn vorige stal deden sommige stalgenoten dit eigenlijk automatisch voor me, een oogje in het zeil houden bij nieuwe verzorgers. Gewoon om te zien hoe het ging en of alles voor mijn paarden en hun paarden veilig ging (moet toch in en uit de kudde). Heb dat zelf nooit gevraagd, maar ik kreeg af en toe eens wat te horen. Zeker bij mijn laatste verzorger die er nu gelukkig nog steeds is. Ze is wat jonger dan dat iedereen prettig vond, maar ik kreeg juist super leuke reacties terug dat ze zo leuk was met mijn paard en lekker bezig was. Dat soort dingen zijn juist ook fijn om te horen. Zeker op doe het samen stalletjes is het fijn als iedereen elkaars paard een beetje in de gaten houdt. Of er geen gekke wondjes zijn, er geen dekens kapot aan een paard hangen of dat er een hek stuk is bijvoorbeeld, maar als er nieuwe mensen rondlopen was dat blijkbaar ook iets waar mensen bewust of onbewust toch een oogje in het zeil op hielden. En dus ook in de positieve zin van het woord. Ik wil zelf ook niet elke keer gaan vragen hoe het geweest is en hoe het allemaal loopt bij mijn verzorger. Hoe leuk is het dan dat je stalgenoot op een willekeurige middag opeens tegen je zegt dat je verzorger zo zelfstandig is en lief omgaat met je paard. <3

Aan de andere kant natuurlijk ook wel is met een vorige verzorger gehad dat ik einde van de dag een berichtje kreeg of ik nog kwam omdat het hooi op was. Had mijn verzorger die dag gewoon te weinig gevuld. banketstaaf, maar kan gebeuren zo aan het begin. Erg fijn dat er dan nog een stalgenootje alert is.

rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:17

Waar kan ik een bijrijder/ruiter in de omgeving van Deventer zoeken/vinden?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 15:22

rijpaarden schreef:
Waar kan ik een bijrijder/ruiter in de omgeving van Deventer zoeken/vinden?

Op boktmarkt, via facebook, marktplaats, plaatselijke rijvereniging?

MimixDaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 22:19

Waar kun je nog meer zoeken voor een bijrijdpaard. ik heb op mp, fb en horsify al oproepjes staan, maar vrij weinig hier in de buurt. Of ze vraag een grote bijdrage of het is niet wat ik zoek.
Ik zoek in de omgeving van roermond, gewoon dressuur matig met afwisseling van balkes of springen, longeren etc. enkele dagen in de week

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 22:37

Wat vind je een hoge bijdrage? Een les op de manege kost je ook zo €20 per keer? Staat wat je graag wil in verhouding tot wat je er voor over hebt?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 22:53

En wat je kunt bieden, dat ook :)

Ik heb mijn bijrijdpaarden vooral via Facebook, en in mijn vorige woonplaats ook via-via. Maar het valt niet altijd mee, het moet net leuk klikken en matchen. Ik heb nu heel erg veel geluk met een fantastisch paard waarmee het super klikt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:14

Nou vooral dat. Wat heb je te bieden.
Ik lees veel advertenties met mensen ( vooral kinderen of jong volwassenen ) die een bijrijdpaard zoeken.
En dat staat er vooral "ik wil dit en ik wil dat". En verder helemaal niets. Kinderen die minderjarig zijn willen wedstrijden rijden. Maar nergens staat wat hun tegenprestatie is.
Een kind van 14 heeft b,v geen rijbewijs, dus wie koopt de trailer en brengt hem/haar naar die wedstrijden?
Ik heb in het verleden wel eens een topic geopend met titel "bijrijders willen steeds meer ".

Ik was als kind al tevreden met als ik ergens een paard kon poetsen. En als ik mocht rijden was dat geluk hebben en zeker geen vereiste.
Bij sommige advertenties denk ik vaak ook dat ze lekker een eigen paard moeten kopen met wat ze allemaal willen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 14:52

Je hebt een punt hoor cinnepin, maar ik zie het ook andersom: eigenaren die ook in mijn ogen enorme bedragen vragen om een paard te mogen bijrijden (zag net eentje voorbij komen voor 525 in de maand, voor 3 dagen in de week 8)7 )
Dus vandaar ook mn vraag aan haar wat vind je een grote bijdrage want dat is per persoon verschillend natuurlijk. En we weten niet hoe haar oproepje er uit ziet, misschien biedt ze de eigenaar heel veel geen idee. In mijn ervaring kom je het best via via aan een bijrijdpaard/bijrijder dus je zou ook nog bij stallen in de buurt kunnen informeren of daar een briefje ophangen. Heel old school, maar werkt toch vaak wel goed.

Nog een edit: ik heb even op horsify gekeken maar jeetje wat een idiote advertenties kom ik tegen….mensen die 50-100 euro vragen of meer om hun paard te laten poetsen of longeren?! Of waar je dan wel op mag rijden maar die een bijdrage vragen van 200-300 per maand en dan ook nog staldiensten moeten meedraaien….pffff ik geloof dat ik iets verkeerd doe als eigenaar

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:44

Bij ons op stal staan ook twee paarden (of e-pony's) waarvoor ruim 200 of 250 euro per maand gevraagd wordt. En daar komt de bijrijder-bijdrage aan stal (40 euro per maand) nog bij.