Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:22

Huh, de Amira die LU doet? Merkwaardig verhaal!

Ladyson

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:57

@marocje LU is niet de verzorgster waar ik het over heb hoor! :)

@JastieHorse Ik had vorige week haar dagen overgenomen omdat ze niet mocht fietsen/rijden en vervolgens geen update meer gehoord of iets.. Ze heeft haar spullen opgehaald en een foto zittend op een ander paard geplaatst met de tekst lekker stukje gestapt ofzoiets..

Naar aanleiding van een Facebook bericht van mijn andere verzorgster appt ze met net opeens. Erg bijzonder. Sloten zijn al vervangen :o (al een paar keer ondertussen maar goed)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:00

Nee, dat geloofde ik sowieso al niet gelukkig, maar het gaat dus wel om hetzelfde paard? Naam komt niet heel erg vaak voor denk ik?

Maar apart, gelukkig zijn de sloten vervangen, dat moet toch een fijner gevoel geven schat ik zo..

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:23

Haha goed opgelet! Het is inderdaad de Amira van LU :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:26

Leuk! Volg het fototopic ook nl, dus daar zie ik deze combi regelmatig voorbij komen. (en vandaar dat ik ook wel wist dat je het niet over haar kon hebben ;) )

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:34

Trouwens.. Aangezien dit het bijrijderstopic is waar eigenaren op zoek zijn naar een bijrijdster. Voor degene uit deze omgeving: Ik ga verhuizen en mijn verzorgster verhuist niet mee namelijk.. Dan heb ik het uiteraard over de verzorgster van de positieve verhalen :o Die ander beveel ik niet aan :+

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:04

Phoe jij blij dat je je sloten hebt veranderd. Vind het echt een vreemd verhaal.

Jammer dat LU niet mee verhuist. Ga je wel op zoek naar iemand anders na deze bizarre ervaring?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:22

Helaas al 2 van zulke ervaringen gehad.. Gelukkig bewijst LU het tegendeel :)

Ik ga nog wel op zoek, maar met een andere houding. De bijrijdster die ik had was de beste van het aanbod wat er op dat moment was. Maar nu mijn paard langer buiten gaat komen en de staleigenaresse uitmest tegen vergoeding is het minder noodzakelijk voor mij om een verzorgster te hebben. Ik ga nu alleen nog in zee met iemand waarbij ik het gevoel heb dat het een topper is. Toevallig (ik snap niet waar ze opeens zo snel vandaan komen..) heb ik twee serieuze dames gevonden die in de buurt van Hazerswoude wonen.

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:41

Sneeuwpop, ik heb in mijn advertentie staan dat ik nog kan leren. In 1 uur op een manegepaard kan ik niet een paard zo laten lopen zoals ik en mijn instructeur dat graag zouden willen zien. Daarom ben ik op zoek naar een bijrijdpaard, dan heb ik meer tijd om alle knopjes te vinden. Om een band te creëren, dat kan niet op de manege. Snap je :) ?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:58

@Hippepony Leuke advertentie! Tip vanaf mijn kant, de eerste paar zinnen beginnen allemaal met 'ik'. Als je de zinsopbouw verandert, ziet het er heel anders uit.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:31

Hippepony schreef:
Sneeuwpop, ik heb in mijn advertentie staan dat ik nog kan leren. In 1 uur op een manegepaard kan ik niet een paard zo laten lopen zoals ik en mijn instructeur dat graag zouden willen zien. Daarom ben ik op zoek naar een bijrijdpaard, dan heb ik meer tijd om alle knopjes te vinden. Om een band te creëren, dat kan niet op de manege. Snap je :) ?

Ja ik snap je. Probeerde je handgrepen te geven om jezelf zonder bijrijpaard te verbeteren.
Dan krijg je extra kans om een verzorgpaard te krijgen.

( "ik zinnen" vind ik niet storend)
Succes iig.

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:36

Heel erg bedankt voor jullie hulp! Hopelijk vind ik nu een leuk plekje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:26

:wave:

Zijn er nog mensen hier die mij kennen? Of hebben die allemaal een prachtige bijrijder gevonden en zijn het allemaal nieuwe mensen met gekke verhalen? :P

Ik zit weer in twijfel.. Momenteel gaat 1 pony als een trein, die loopt nu voor de koets en ik kan er mee overweg. Maarja, meteen koets kan je nooit alleen weg .. -O- En zeker als ik wel met de koets kan (wat ik zoveel mogelijk probeer aangezien de pony dat echt super vind) vind ik het behoorlijk zwaar om nog wat met de andere te doen, en die heeft zo graag aandacht... weet alleen niet of die ook graag aandacht van een vreemde heeft := :+

Zou het wat zijn? Paar keer per week mee met de koets en je bezighouden met een pony die je een jaar of 3 mag poetsen en grondwerk mee doen en waar je dan heel misschien mee kan gaan opbouwen om erop te gaan zitten? Enkel als de band sterk genoeg en het vertrouwen van de pony groot genoeg is natuurlijk..

Als ik mijn pony's bekijk dan heb ik bij beiden iets 'neen, die zijn niks voor een ander', vooral niet omdat je je echt moet inzetten om er wat van te maken en je heel erg moet verdiepen gedrag en heel erg aan jezelf moet willen werken. Veel tijd erin steken, nog meer geduld hebben en heel langzaam vooruit gaan maar blij zijn met elk stapje... En dat tegenwoordig.. :=

( de koetspony is tijdje geleden eens door iemand anders gelongeerd omdat ik hem eens wilde zien lopen.. iemand met veel ervaring maar in het 'gewone longeren' .. pony deed na 5 rondjes niks meer, ik zag mezelf staan 7 jaar geleden := En dat gaat bij een verzorger ook zo zijn natuurlijk.. )

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:37

[***] En waarom kan je met een koets dan niet alleen weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:40

Omdat ze mij op het hart gedrukt hebben dat nooit te doen. Als er iets gebeurd is er niet enkel het paard, maar ook nog eens de koets. In je eentje een paard in paniek uitspannen lijkt me niet handig.. en de weg oversteken trouwens ook niet :Y) :))

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 01:21

O oke dan ben ik wss erg makkelijk/nuchter, je vertrouw je paard of je vertrouw het niet en als je je paard niet vertrouw moet je de weg niet op gaan.Zie er hier genoeg alleen voorbij gaan

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:37

Nee hoor [***], heel verstandig, niet alleen de weg op. Mijn pony loopt ook voor de koets en ga ook nooit alleen op pad. ALS er iets gebeurd is het vaak heftiger en ernstiger als wanneer je erop zit. En als je paard onder de man flipt kun je evt. afstappen. Dat kan met een koets niet, je paard is veel verder bij je vandaan en mocht ie het op een rennen zetten, dan bedenkt ie zich niet dat ie 2x zo breed is en dus niet tussen smalle dingen door kan door de kar.

Maar andere vraag, hoe komt het dat jou pony's zo anders als andere pony's zijn? Vindt het namelijk iets wat apart dat beiden zo afwijkend zijn qua gedrag als ik het zo lees, van het gedrag van andere paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:38

mnkortleve schreef:
O oke dan ben ik wss erg makkelijk/nuchter, je vertrouw je paard of je vertrouw het niet en als je je paard niet vertrouw moet je de weg niet op gaan.Zie er hier genoeg alleen voorbij gaan

Ik zou gaan voor erg makkelijk, want hoe braaf je paard ook is, er kan altijd wat gebeuren, buiten heb je ook te maken met invloeden van buitenaf, en dat heeft niks met vertrouwen te maken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:45

Ik kan het alleen maar toejuichen als mensen niet zonder groom erbij op pad gaan met de kar, ik vind het persoonlijk onverstandig het wel alleen te doen.
Vriendin van mij ment als jaren, pony's lopen ZZ en echt super braaf maar ook zij gaat ook nooit zonder groom op de kar.

Ik zie hier ook regelmatig 2 verschillende oudere mannen alleen mennen. De ene rijd eigenlijk altijd door het dorp en de andere langs de provinciale weg.... Maar vind het ook geen fijn/veilig gezicht.
Gewoon een gevoel.....

Gisteravond is ze weer met grondwerk bezig geweest met Bo. Ging super!
Gisteren alleen aan de lead rope en niet los aangezien er nog iemand aan het rijden was.
Was wel grappig want dat meisje die aan het rijden was vroeg of ik haar even wilde helpen. Maar goed dan moet ik wel de bak in haha.
Ik liep langs Bo en die had in eerste instantie zoiets van "hey baasje" en wilde achter mij aanlopen. Maar na een kleine correctie van haar kant ging Bo weer verder fijn aan het werk met haar. Ondanks dat ik dus rond liep in de bak.
Tussendoor moest ik haar weer ff helpen want naar mijn mening moest Bo verder achter haar blijven. Ik houd zelf altijd minimaal een arm lengte aan dat ze uit mijn cirkel moet blijven.
Maar ook daarna kon ik zo weer weglopen en hun weer verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:42

Dank jullie voor de bijval :) Vind de reactie over niet vertrouwen best kort door de bocht. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er ooit wat zou gebeuren, anders ging ik inderdaad de weg niet op, maar toch ga ik liever niet alleen, door wat de rest zegt. Maar krijg beetje het gevoel dat mensen die zelf niet mennen geen idee hebben hoe het voelt of in elkaar zit (misschien heb ik het mis en heb je wel tonnen ervaring hoor, maar je hoort dit soort uitspraken wel vaker van mensen die zelf niet mennen.. ik dacht ook altijd dat het best wel alleen kon, tot ik zelf de leidsels in handen had).. En dat anderen het wel doen, tja, er doen wel meer mensen gekke dingen zal ik maar zeggen :+

@ Crista : geen idee, zal ze erop uitzoeken zeker? :+
De ene pony is echt heel erg verandert door de jaren heen, is helemaal opengebloeid, heb er een super band mee en hij wil enorm zijn best doen voor mij. Spijtig genoeg is dat alleen voor mij, want zodra iemand anders het touwtje vast neemt is hij terug hetzelfde zoals bij mij 7 jaar geleden .. Heb het diverse keren geprobeerd, dus met verschillende mensen, en elke keer was het hetzelfde verhaal. Op zich geen ramp, kan je echt enorm veel van leren, maar moet je wel willen, en dat is tot nu toe niet het geval geweest .. Na een keer of 2 haakten ze af, want bij mij deed die pony dat wel en bij hen lukte het niet .. Verder vraag ik me ook af of het eerlijk is voor de pony om weer helemaal opnieuw met een ander mens te moeten leren werken, zou natuurlijk wel kunnen moest het echt nodig zijn (bij verkoop ofzo, maar dan moet er al echt een ramp gebeuren) maar dat heeft weer jaren nodig (tenzij misschien bij die ene persoon die ik tot nu toe niet gevonden heb :P ) en om dat nu dan te doen zodat een ander er plezier (naja, plezier) van heeft .. ik weet het niet ..

De andere pony is sowieso heel moeilijk van karakter, heel introvert, heel snel bang maar dat zie je er niet aan, en ga je dan gewoon door dan ontploft die en heb je echt een probleem. Komt er ook nog eens bij dat die blind is. Je kan er wel wat mee opbouwen, maar het heeft bij hem echt hééééél veel tijd nodig, meer tijd dan bij een doorsnee paard, en dan mag er niks mis gaan want dan ben je weer 2 stappen achteruit. Voor mij geen probleem, ik heb tijd zat & niks moet, maar verzorgers daarentegen ... Denk niet dat iemand gelukkig wordt van een jaar alleen maar poetsen omdat het paard hen voor de rest nog niet vertrouwt..

Ik vind het moeilijk om uit te leggen wat ik bedoel merk ik. Het is niet dat ik zo spectaculair gekke pony's heb, maar ik weet niet, bij andere mensen werkt het om de 1 of andere reden toch nooit zo :+ Ook niet bij stalgenootjes die ze nu toch al kennen bv., laat staan bij een volledig nieuw persoon. En kan misschien wel, als die persoon er veel tijd in wil steken en echt wil leren over waarom ze zo reageren zoals ze reageren, en hier aan wil werken om dat om te buigen naar iets goeds. Ik ben zelf zo iemand, ben er al jaren mee bezig, ga met mini-stapjes vooruit maar geniet van elk mini-stapje. Alleen, om dit ook nog in een verzorger te vinden ... tegenwoordig ... weet niet of ik er wel aan durf te beginnen :=

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:05

[***] dat is toch gewoon een kwestie van leren kennen? Mijn paarden reageren nu ook anders op een vreemde dan als op mij, maar als ze degene eenmaal kennen vinden ze (bijna) alles prima. Je moet wel iemand een kans geven..niet verwachten dat ze zich gelijk zo gedragen als bij jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:08

Ik ga ook nooit alleen weg met de koets, Sabine.
Gewoon veiligheid voor alles. Zeker in mijn situatie.
De laatste keren nam ik overigens de mini shet mee als hand paard.
Dat ging prima. Is dat een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:13

Met de koets bedoel je? De andere als handpaard meenemen?
Kan misschien wel, is alleen een enorme uitdaging en dan moet ik 2 personen hebben (eentje als groom voor mij, en eentje die zich met het handpaard kan bezighouden) .. Weet niet of dat gaat lukken :+

@ JastieHorse : dat is inderdaad een kwestie van leren kennen :j Alleen moet het wel veilig blijven, en blijken de verzorgers van tegenwoordig (of toch degene die hier langsgekomen zijn) te verwachten dat alles meteen van de 1e keer lukt .. Zeker als ze dan ook nog eens zien dat het bij mij wel "gewoon" kan, dan geven ze er al snel de brui aan .. En daar hebben zowel ik als de pony's niks aan .. Wil hen (vooral de blinde) ook niet constant nieuwe mensen geven om te leren kennen, dat doet ook allemaal geen goed ... Dus als ik zou weten dat ik iemand zou vinden die er ECHT voor zou willen gaan, gewoon omdat hij/zij de pony's super vindt, en er echt jaren voor wil uittrekken om dingen te bereiken (klinkt extreem, maar vooral bij de blinde is het gewoon zo extreem, kan er ook niks aan doen) dan wil ik het wel een kans geven ... Echter moet die persoon er tijd willen insteken en vooral zelf willen leren, ik kan wel zeggen "doe dit of dat", maar ze moeten ook snappen waarom ze dat doen en dat zelf leren zien wanneer ze wat het beste kunnen doen, als ik er steeds moet bij zijn om elke seconde te dicteren kan ik net zo goed er zelf wat mee doen :+ (natuurlijk zal dat in het begin wel zijn, het is altijd zoeken, maar het is wel de bedoeling dat ze na verloop van tijd zelfstandig iets kunnen doen, waarbij het wel veilig blijft voor alle partijen .. ).

Ik heb alles wat ik nu kan & weet zelf ontdekt .. Gewoon via internet, boeken, dvd's, zelf proberen, zelf inzien van dit werkt wel of niet, etc. En dat zoek ik ook in een verzorger, alleen heb ik niet het idee dat die mensen tegenwoordig nog bestaan .. Ze komen 2 uurtjes naar het paard en daarbuiten doen ze er niks meer voor, zelfs als je dingen doormailt die ze kunnen lezen of bekijken doen ze er niks mee .. Tja, dan werkt het gewoon niet .. spijtig genoeg .. pony's weten ook precies wat ze aan een persoon hebben :+

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:19

[***] uit je reacties denk ik dat je best veel wensen en eisen hebt, naar mijn idee wellicht wat te veel voor het realistische. Kan je niet beter op zoek naar een groom ipv een verzorgster?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:20

Ja, ik bedoel inderdaad met de koets.
Ik dacht ook dat het een enorme uitdaging was maar eigenlijk ging het het makkelijk en prima..
Meestal mennen we met 2 of 3 en zeker met 3 is het makkelijk te doen. Overigens liep de shet achter de koets mee. toen we er met 2 op zaten liep hij naast de koets.