Daniella_88 schreef:Al een tijdje lees ik sporadisch mee in dit topic. Interessante invalshoeken komen er voorbij, zowel vanuit de personen die een bijrijder zoeken als vanuit de bijrijders zelf.
Na jarenlang eigen paarden te hebben gehad en het overlijden van mijn paard afgelopen jaar, wil ik mezelf als bijrijder aanbieden. Nu vind ik het best lastig om een juist kanaal te vinden daarvoor. Het meest voor de hand liggend leek mij Marktplaats, dus daar heb ik een advertentie geplaatst. Eerder las ik hier dat FB groepen ook handig konden zijn. Ik heb zelf geen FB, maar zou via een vriendin wel kunnen reageren. Hebben jullie verder tips voor kanalen of via-via?
Ook zou feedback op mijn (zoek)tekst welkom zijn. Ik weet waar ik zelf als paardeneigenaar op lette voorheen, maar niet hoe dit overkomt bij iemand die een bijrijder zoekt. Wat ik heb beoogd duidelijk te maken, is dat er voor mij een wens is om gelijkgestemdheid te vinden. Juist om de kans op een potentiële match te vergroten en niet om een stempel oid te drukken. Het is me niet helemaal duidelijk of ik de tekst hier letterlijk mag posten (omdat ik die dus in een advertentie heb staan en hier niet geadverteerd mag worden), maar in dat geval kan hij verwijderd worden.
Het is een hele lap, op voorhand bedankt als je me van feedback wilt voorzien.
Verantwoordelijke en veelzijdige bijrijder aangeboden
"Hoi! Ik ben Daniëlla, 35 jaar en onlangs verhuisd naar Nieuwegein. Via deze weg bied ik mij aan als bijrijder voor 1-2 keer per week.
Niet alleen paardeneigenaren zoeken naar een speld in een hooiberg; ook voor bijrijders is het vinden van een passende combi uitdagend. Ik vind het belangrijk dat zowel jij, jouw paard en ik samen een match zijn. Daarom hieronder wat achtergrondinfo.
Bijna een jaar geleden is mijn eigen paard helaas overleden en na 16 jaar meerdere paarden te hebben gehad, heb ik besloten niet meer aan een nieuw paard te beginnen. Wel blijft het verlangen bestaan naar de omgang met paarden en het kunnen ‘zijn’ in nabijheid van deze fijne dieren.
Ik ben een veelzijdige ruiter en heb een brede interesse. In de loop der jaren heb ik ervaring opgedaan met dressuur, springen, TREC, patrouille-/buitenritten, clickertraining (R+), Parelli en lange teugelen. Ook heb ik me verdiept in bijvoorbeeld gezondheid, huisvesting, voeding en gedrag.
Je kunt mijn persoonlijkheid typeren als een sociale introvert, denker met een gevoelig hart, rustig, duidelijk, open en eerlijk. Ik ben leergierig, sta open voor andere invalshoeken en kan meebewegen indien nodig. Ik ben 1.74m lang en weeg 75 kg.
Dressuurmatig heb ik me de laatste jaren toegelegd op rechtrichten, balans en harmonie. Ik heb veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van mijn ruitergevoel in combinatie met de natuurlijke voorkeursbeweging van het paard.
Deze manier van trainen heeft mijn ogen geopend in hoe doorgaans paardgereden wordt en hoe weinig er eigenlijk echt naar de biomechanische (on)mogelijkheden wordt gekeken. Dit maakt mij dan ook (gezond) kritisch ten aanzien van een bij te rijden paard en maakt de match tussen mijzelf en de eigenaar minstens zo belangrijk. Gelijkgestemdheid over welzijn en trainingsvormen zijn voor mij een uitgangspunt.
Ik zou het fijn vinden om uiteindelijk verschillende dingen te (mogen) doen. Van alleen dressuurmatig in de bak rijden, word ik niet gelukkig. Uiteraard begrijp ik dat eerst wederzijds vertrouwen opgebouwd moet worden en in de loop van de tijd uitbreiding van activiteiten mogelijk is. Bereid tot het betalen van een (passende) vergoeding en mee te helpen in verzorging en onderhoud.
Mocht dit je aanspreken, kom ik graag met je in contact."
Ik moet eerlijk zeggen dat ik je tekst vrij lang vindt en ingewikkeld qua taalgebruik. Ik snap de termen en waar je het over hebt wel. Echter leest het niet makkelijk weg. Veel dingen kan je ook uitleggen of vertellen als je bij iemand gaat kijken. Ik krijg het benauwd van het laatste stukje van “kritisch kijken ten aanzien van en Gelijkgestemdheid over welzijn en trainingsvormen zijn voor mij een uitgangspunt”. Het is goed dat je je verdiept hebt in training en welzijnsvormen in de omgang met paarden. Ik zou het dan anders omschrijven, meer algemeen. Dat je je daarin hebt verdiept en ervaring in op hebt gedaan. Het stukje kritisch zou ik weglaten. Niet banketstaaf bedoeld, maar ik zou verder kijken als ik dat zou lezen. Ik wil namelijk iemand die met mij de liefde voor mijn paard deelt en lekker met hem bezig is, maar niet iemand die mij de les gaat lezen bewijs van spreken of een extreem kritische mening heeft. Wellicht dat andere eigenaren daar anders over denken.