Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:53

Maar waarom zou je niet vopr die binnenbak mogen kiezen?
Je koopt een paard voor jezelf, niet om het paard een plezier te doen. Nu vind ik wel dat je het paard goed moet verzorgen, daar niet van!
Maar ga de dingen nu niet verdraaien. Paardrijden doe je voor jezelf en zet daardoor het paard niet op de eerste plaats.
Als iemand graag binnen rijdt en daarvoor wil betalen is daar niks mis mee. Dat jij het anders zou doen vind ik prima.

Een bijdrage is imo gewoon persoonlijk. Op sommige lokaties en gebieden is het meer gebruikelijk dan andere.
Gratis rijden vind ik een grote gunst. Die beesten kosten elke dag gewoon echt geld, waar de bijrijder gebruik van maakt.

Anoniem

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:56

Binnenbak staat niet direct gelijk aan een paard wat niet buiten komt.. Het is heel banketstaaf dat het aan jouw kant wel zo is, maar ik geniet hier van een binnenbak en een paard wat buiten komt.. Goed, niet in de winter 24/7 buiten en zal ik het dus zelf moeten regelen, maar dat is op geen enkele stal hier in de buurt (behalve de hit-actief). En dan zijn de meeste stallen zonder binnenbak hier ook nog eens duurder dan waar ik nu sta.. Dus dan ben ik erg blij met m'n binnenbak, want of ik dan ergens anders het zelf moet regelen 's winters en geen fijne rijdbare bak heb, of dat hier moet doen.. Dan doe ik dat toch liever hier :+

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:58

Ik heb het over hoe het er op deze stal aan toegaat. Maar de mensen die er staan niet weg willen omdat ze anders hun buitenbak missen. En ergens knaagt het wel aan ze dat hun paard niet voldoende buiten komt, maar toch blijven ze voor zichzelf kiezen. Plus dat een groot deel een bijdrijder nodig heeft om de stalling te betalen.

Was er bij ons een binnenbak, prima. Handig. Maar als de keuze er is tussen een binnenbak of buitengang voor het paard is die voor mij heel snel gemaakt. Natuurlijk zijn er stallen waar het beide kan, maar bij degene die ik noem niet.

@sneeuwpop. Het gaat hier om de afweging buiten komen of een binnenbak. Zelfs in de richtlijnen van de dierenbescherming is minimaal 4u vrij bewegen voor een paard. Ik vind 23uur per dag op stal misdadig en daar is een paard van nature niet voor gemaakt. De paarden op de stal met binnenbak hebben ook veel gedrags problemen, terwijl op de stal waar de paarden veel buiten komen ze er opvallend beter bij staan.
Laatst bijgewerkt door AvWShots op 14-04-14 11:04, in het totaal 2 keer bewerkt

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:00

PaysBas schreef:
@Anke; Een auto kost ook geld als hij alleen voor je deur staat. Denk maar eens aan de verzekeringen, ANWB & onderhoud etc.

Zie mijn reactie voor die van jou... Graag goed lezen voordat je een reactie op mij geeft.

Citaat:
@paysbas. Een auto kost wél elke dag geld. Of betaal jij voor de dagen dat je hem laat staan soms geen wegenbelasting en verzekering.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:22

Citaat:
Maar waarom zou je niet vopr die binnenbak mogen kiezen?
Je koopt een paard voor jezelf, niet om het paard een plezier te doen. Nu vind ik wel dat je het paard goed moet verzorgen, daar niet van!
Maar ga de dingen nu niet verdraaien. Paardrijden doe je voor jezelf en zet daardoor het paard niet op de eerste plaats.
Als iemand graag binnen rijdt en daarvoor wil betalen is daar niks mis mee. Dat jij het anders zou doen vind ik prima.

Een bijdrage is imo gewoon persoonlijk. Op sommige lokaties en gebieden is het meer gebruikelijk dan andere.
Gratis rijden vind ik een grote gunst. Die beesten kosten elke dag gewoon echt geld, waar de bijrijder gebruik van maakt.

Je mag best voor een binnenbak kiezen, ieder voor zich, maar meestal hangen dergelijke accommodaties samen met weinig tot geen weidegang voor het paard en dat is echt geen verzinsel. Soms hebben ze de mazzel dat ze in de zomer in ieder geval een paar uurtjes naar buiten mogen, maar 's winters is dat vrijwel nooit het geval. Dan kies je dus niet voor het welzijn van je paard, maar voor je eigen luxe. Het hebben van een paard is altijd vanuit eigenbelang, maar je kunt dan evengoed wel het welzijn van je paard in het oog houden. Paard staat bij mij altijd op de eerste plaats, ik heb haar absoluut uit eigenbelang hoor, maar als zij iets nodig heeft, of iets niet kan, dan zet ik mijn eigen behoeften daar absoluut voor opzij.

En het gaat er nog steeds om dat als jij graag een binnenbak wilt, dat je daar nog steeds je verzorgster niet voor HOEFT te laten betalen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:36

hyppolyte schreef:
@breghje, wij hebben ook een soortgelijke manier van doen hoor, meestal gaan we samen op pad. Als we er niet zijn dan mogen ze op het land oefenen, poetsen of een stukje met de wandelen aan de hand. Rijden gebeurt alleen als wij er zelf bij zijn.
Wij hebben onze bijdrage trouwens aangepast aan de bijrijdsters, die lag eerst hoger, maar dat konden de een niet betalen en de ander kon wat minder vaak komen, aangezien we liever 2 leuke meiden met gevoel voor het rijden en de paarden hadden dan een hogere bijdrage, hebben we het zo gedaan.

Leuk! Wij gaan altijd op pad, of als het heel erg naar regen neigt dan gaan we in de paddock grondwerk doen.

AnnaXxX, mijn paard stond op een stal mét een binnenbak én met élke dag (jawel, ook met regen, ijzel, sneeuw ed) de hele dag buiten op de wei. En ik betaalde kaal 150 euro per maand. Was een doe het zelf stal dus voer ed kwam er nog bij, maar ze zijn er dus wel. Hier in de regio is ook een stal waar je 450 volpension betaald en waar je paard een uurtje buiten komt als het de eigenaar uitkomt. Of als je er 5 euro per keer voor betaald. En ja, ik mis mijn binnenbak nu best wel eens, vond het heeeerlijk dat ik altijd kon trainen het hele jaar door omdat mijn paard dat ook nodig had. Dus zowel voor ruiter als voor paard is een binnenbak fijn. Paard hoeft niet elk jaar in t voorjaar opnieuw "opgestart" te worden maar kan lekker zijn conditie behouden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:48

Wij hebben alleen een buitenbak maar paard loopt evengoed het hele jaar door :D. Van een beetje regen gaan we niet dood, het regent niet de hele dag en als het echt alleen maar blijft regenen is het bos nog altijd een stuk droger en een dag vrij af en toe is ook goed voor een paard. Eerlijk is eerlijk, ik ben dan ook geen binnenbak gewend omdat, inderdaad, dat hier in de regio al gauw betekent dat de paarden minder buitenkomen. En als er één ding is waar ik never nooit op zou inleveren, dan is het buitengang voor mijn paard ;).

Wat betreft de bijdrage voor het bijrijden; er wordt hier vaak gesproken over het liever hebben van een trouwe bijrijder dan een bijdrage. Waarom of/of? Ik heb en/en en dat is IMO het meest ideale.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:10

Wij trainen maar 2x per week, dus als het dan regent proberen we een andere dag. We smelten idd niet van een beetje miezer, maar ik heb geen zin in mezelf zeikwaterdoornat te laten regenen en ziek te worden, het is hier allemaal polder en dus zo open als maar kan. En alleen in t weekend hebben we een chauffeur voor de trailer, dus ik vind t best zo eigenlijk. :D

Eén van de redenen dat ik nu dus idd bijrijd en niet zelf een paard heb is omdat de stal waar Bregh woonde gestopt is, en de rest hier in de regio ook idd óf weidegang heeft en geen binnenbak (laat staan een goede buitenbak) óf een binnenbak en totaal geen weidegang. En daar lever ik ook noooit op in, ik reed een half uur enkele reis naar Bregh toe omdat zij het daar goed had.

Dus dan lekker bijrijden, deze haarballen staan 24/7 buiten met open stallen waar ze altijd inkunnen én wei genoeg.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:23

PaysBas schreef:
@Anke; Een auto kost ook geld als hij alleen voor je deur staat. Denk maar eens aan de verzekeringen, ANWB & onderhoud etc.

Daarom had ik het ook alleen over geen brandstofkosten als hij stil staat. ;)
Een paard heeft altijd 'brandstofkosten' ook als hij/zij niet bereden of getraind wordt. :Y)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:47

@sees, wij hebben ook en/en, alleen hebben wij de bijdrage dus iets naar beneden geschroefd omdat ze het anders niet konden betalen. Ook prima :j.

Een bak in de buurt is absoluut fijn, maar dat hoeft voor mij geen binnenbak te zijn, hier is het inderdaad ook zo dat de stallen die een binnenbak hebben, geen weidegang bieden voor de paarden (heel soms kunnen ze in de zomer 4 uurtjes in ploegen het land op) ik vind het welzijn van mijn paard dan belangrijker dan het hebben van een binnenbak (of een bak an sich). Ik moet zeggen dat ik het hebben van een bak/ponyclub in de buurt wel mis, maar ik mis het bos/duin/strand waar ik eerst in de buurt zat veel meer :j. Daar was het makkelijker met op conditie houden, hoewel dat nu ook meer afhangt van de gesteldheid van mijn paard dan met de uitrijmogelijkheden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:16

Breghje, wat zonde dat die stal is gestopt. Hoe komt dat dan?
Buienalarm is my best friend :Den dan kun je toch redelijk tussen de buien doorrijden blijkt. En als het écht alleen maar blijft regenen, dan hebben paard en bijrijdpaard geluk ;). En anders is het in het bos inderdaad vaak wel droog (in de polder is dat wel anders ja). Overigens heb ik een lange regenjas en een waterdichte rijbroek en daar kom ik een heel eind mee. We hebben een binnenbak op 20min. rijden maar ja dan ben ik ook nat eer ik er ben. Ik zou met de trailer kunnen maar dat vind ik dan vaak weer teveel moeite :o.

Als mijn bijrijder het niet meer zou kunnen betalen, zou ik misschien ook de bijdrage wel naar beneden schroeven hoor. Ben heul heul blij met haar maar € 55,- voor een volwassene zou haalbaar moeten zijn.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:41

AnneXxX schreef:
@vescero. Ik zeg toch nergens dat wanneer er geen bijdrage wordt betaald er ook geen les genomen moet worden.

Uhh... ik volg het even niet? Ik heb het toch ook nergens over les? verklaar u nader :-)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:49

Sees: drie zeur en zeik klanten waarvoor nooit iets goed genoeg was, die amper ervaring hadden met paarden maar wel het aller hoogste woord wilden voeren altijd. Tsja. Dan op een gegeven moment is de lol er wel af zeg maar. :D ;) :+

Edit: op zondag kunnen we dat wel hoor, wat schuiven, maar op de vrijdag zitten we aan bepaalde tijden vast dus vandaar. Maar ik moet wel toegeven dat we tot nu toe maar één hele keer hebben hoeven te grondwerken uit noodzaak, dus tot nu toe piep ik echt niet. :D

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:37

Vesceron schreef:
AnneXxX schreef:
@vescero. Ik zeg toch nergens dat wanneer er geen bijdrage wordt betaald er ook geen les genomen moet worden.

Uhh... ik volg het even niet? Ik heb het toch ook nergens over les? verklaar u nader :-)

Foutje zie ik nu, moest paysbas zijn. Over het investeren.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:37

Ik betaal niet voor mijn (bij) rijdpaard.
Ik kom hier nu al 5 jaar op stal bij super lieve oudere mensen die zelf niet rijden maar 7 friese merries hebben voor de hobby en de fok. En ik heb hier mijn vaste paard waar ik dus de enige ben die er iets mee doet.
Dat houdt in dat ik haar zadelmak gemaakt heb en verder er alles mee doe wat je ook met een eigen paard doet. Ik les 2 keer per week en ga buitenrijden wanneer ik wil.

Wel betaal ik zelf alle spullen voor dr. Ze heeft zelf alleen een halstertouw en verder niets. Dus dekens zadel hoofstel enz is allemaal van mij.
Ook de bijhorende kosten zoals zadelmaker, tandarts hoefsmid betaal ik.

En heel simpel als ik hier weg moet, wat er wel aan zit te komen omdat ze het huis te koop hebben staan. Dan koop ik haar zelf. Ik wil de vrijheid blijven hebben die ik nu heb en zo'n paard vind ik nooit meer.

De gedachte dat ik haar moet delen en dat er een eigenaar in mn nek staat te hijgen en ik daarvoor moet betalen..
Ik zit gelukkig in een goedkope regio en voor de bedragen die ik hier voorbij zie komen onderhoud ik haar zelf wel.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:14

Breghje, dat is zonde van een schijnbaar fijne plek.

AmvBeek, fijn dat je haar dan tzt zelf kan kopen. Overigens vind ik eigenaren die zelf weinig tot niets met hun paard doen niet vergelijkbaar met de meeste eigenaren in dit topic ;).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:35

Dit zie je vaak hij fokkers.
het is anders dan bijrijden en je krijgt zo ongeveer een paard ter beschikking waarbij je (groten)deels verantwoordelijk bent voor de verzorging en training. je betaalt vaak geen bijdrage in stalgeld maar je bekostigt wel je eigen spullen voor het paard en je eigen lessen wedstrijden en soms speciale dingen als ijzers, fysio, zadelmaker etc. Als je mazzel hebt tref je een fokker/eigenaar die wel zorgt voor passend zadel en die je vervoert naar wedstrijden en voorleest en de hoefijzers betaalt. Maar ja. je kunt je vast voorstellen dat ze geen 5 tot 10 op maat gemaakte zadels achter de hand houden voor al hun fokmerries...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:04

Neuh, dat is dan vaak weer niet zo, je mag al blij zijn als ze uberhaupt een knap zadeltje hebben liggen voor je. Bij ons in de buurt zit er ook zo'n boertje die dat doet, die heeft zelfs vorig jaar een nieuw paardje gekocht voor zijn bijrijdertjes, dan heb je echt een prachtplekje te pakken hoor :j.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:27

Ja inderdaad hij heeft de paarden voor de fok, maar ook omdat ze het zo leuk vinden dat wij er plezier mee hebben.
Er liggen boven wel wat hele oude zadeltjes, maar ik heb toch liever een goed passend dressuurzadel vooral omdat Friezen al niet zo makkelijk zijn qua pasvorm. Wel moet de zadelmaker regelmatig komen omdat ze dus vaak drachtig is en wisselt qua omvang.

Maar inderdaad ik rij haar niet echt bij ik ben haar enige ruiter. Daarbij betekend ze zoveel voor me na al die jaren dat ik of haar niet meer laat gaan.
En de bijbehorende kosten zijn er ook omdat ik haar rij dus die betaal ik uiteraard zelf.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:31

Op die manier heb ik zelf ook gereden. Bij de Fries in mijn profiel ben ik toen helaas afgehaakt. Tijdgebrek maar vooral ook gebrek aan goed passend zadel. Had al tig zadels meegenomen om te passen ( eigen kn was te smal geworden) maar lagen geen van allen goed en zag het niet zitten om een duur nieuw zadel op maat te laten maken voor een paard waarvan ik niet wist hoe lang ik haar zou kunnen blijven rijden. Daarbij was ze zo scheef dat wanneer ze rechtsom aan de longe in moest buigen ze achter onregelmatig hing lopen en ik met rijden rugpijn kreeg omdat het zadel steeds scheef zakte. Eigenaren vonden het niet nodig haar te laten nakijken door de fysio en dat met dat ik vanaf haar uit volle galop in de omheining klapte door ongelukje met opstapkrukje... maakte dat ik afhaakte.

Ik heb best willen investeren in paarden van anderen door ze door te rijden vanaf zadelmak, op wedstrijd uit te brengen op eigen kosten of weer in conditie op te bouwen en veel les te nemen en zorgde voor eigen spullen, maar ik moest wel op 1 lijn zitten met de eigenaren qua verzorging en manier van trainen en me gesteund/serieus genomen of gewaardeert voelen. Anders hield ik het niet vol.

Met een eigen paard heb je zelf invloed op hoe het dier er bij staat en onder welke (trainings)omstandigheden. Hoef je geen eigenaren te overtuigen van het belang van hoefsmid/dierenarts/fysio/zadelmaker en voelt het logischer om die kosten zelf te maken dan voor een paard van een ander.
Maar ja, je hebt dan ook echt alle risico's...

Zoals nu 1 bijna 23 jarige die alleen nog recreatief rustig gereden kan worden en 1 voormalig dressuurpaard die al 4 jaar "kapot" hier rondloopt de andere paarden te domineren op vaak niet zo'n lieve manier waardoor je er niet makkelijk een ander paard bij zet bang voor ruzie en nog een kapot paard.

Dus wat zal ik doen in de toekomst? Ben er nog niet uit...

Vandaag de pensionpony (van vriendin) voor het eerst in een jaar weer even gereden. leuk beestje maar ook niet zo soepel maar probeer er zo eerst maar weer een beetje in te komen zonder verplichtingen en zonder kosten ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 07:46

Conclusie....
"Gratis" is een relatief begrip en "betalen" kan op veel manieren...

Paarden houden is een dure hobby en ze kosten veel geld of ze nu wel of niet gereden worden en of ze aan huis staan of in pension...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:30

Eigenlijk kunnen we beter postzegels gaan sparen he :')

Even offtopic, wat heb jij trouwens een prachtige stal zeg! :wow:

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:59

hyppolyte schreef:

Geloof dat mijn vriend dan dolblij zou zijn :+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:08

Anke schreef:
hyppolyte schreef:

Geloof dat mijn vriend dan dolblij zou zijn :+

Dammen!! :)) Maar dan wel met zwarte en witte paarden duhuh!! _O- _O-

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:10

Wat zouden we dan een hoop tijd en geld overhouden!! :D :D :D :D :D :D
(maar ook hééééél sáái!!) _/-\o_