Betálen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Borg

Re: Betálen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:12

Ik heb het eerst ook zonder bijrijder gedaan, gewoon alleen voor vakantie iemand regelen en dan een flesje parfum of zo meenemen, maar dat vond ik toch wat onbevredigend en mijn paard is een fijn leerpaard, daar kan ik iemand anders ook gelukkig mee maken, maar dat hoeft dan niet gratis. Ik hoef er niet rijk van te worden, maar ik vind 50 euro per mnd tegenover de 400 euro per mnd die het mij kost niet te gek.
Wanneer iemand voor de leut wat paarden en pony's aan huis heeft staan is het misschien wat anders, maar dit paard is voor mij een heel bezit, staat op een dure stal en heeft een duur zadel op zijn rug. Ik respecteer ook de dagen van mijn bijrijder. Wanneer het gratis zou zijn, heb je misschien als eigenaar ook eerder de neiging een bijrijder weer af te bellen als je wel zelf de hele week wilt rijden.
En als iemand die 50 Euro niet kan betalen, dan is paardrijden misschien niet haalbaar. ik kon dat vroeger ook niet betalen en moet er nu ook hard voor werken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:54

paarden aan huis staan ook niet gratis hoor Knipoog
Als ik kijk wat wij de afgelopen 2 jaar hebben moeten investeren om onze voorzieningen op te bouwen dan had ik daar rustig 10 jaar op een pensionstal met binnenbak kunnen staan...

Als je alleen je variabele kosten van voer en strooisel telt lijk je inderdaad goedkoper uit te zijn, maar daar blijft het natuurlijk niet bij als je ook stallen, weide met omheining en onderhoud, bak, paddock, verlichting, water, etc moet verzorgen en onderhouden...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:07

joyce B schreef:
Kan me best voorstellen dat mensen dan zeggen dat je met een betalende bijrijder meer zekerheid hebt. In elk geval wat rijden betreft. Je betaalt er immers voor? Dan moet je ook gaan!

Maar zou je dat werkelijk willen dan? Iemand die komt, omdat ze 'toch al betaald heeft', en niet omdat ze voor je paard wil komen zorgen?
Misschien ben ik dan nu een van de arrogante mensen in dit topic, maar komt het niet vaak voor dat de minder goed rijdende of minder betrouwbare mensen (let op: ik bedoel dus niet dat mensen die minder ervaring hebben meteen onbetrouwbaar zijn en vice versa Lachen ) betalen, en de meer ervaren mensen niet?
Ik denk dat je met een bijdrage vragen niet meteen meer verzekerd bent van betrouwbaarheid en rijkunsten. Ik denk dat een goede verzorger uiteindelijk toch wel bij een paard terecht komt, gratis, zolang je maar inzet toont en een paardenmens bent Lachen

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:12

Mijn ouders betalen, dat zegt dan nog niets over mijn betrouwbaarheid en rijkunsten?!.. Huilen van het lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:39

als ze niet komen, heb je er in el kgeval nog dat bedrag per maand aan overgehouden waarmee je voor je paard weer dingen beter kunt regelen... Zoals iemand betalen om je paard extra buiten te zetten bijvoorbeeld...

Hier hoeft iemand niet te betalen hoor... Maar het is wel leuk meegenomen als ieman dat wel doet, of dingen voor het paard zelf koopt (die nodig zijn)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:51

joyce B, dat is nu precies de reden dat ik niet betaal. Daar kan beste misbruik van gemaakt worden, en daarom vertrouw ik het niet.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:24

Wanneer je half stalgeld gaat vragen oid dan lijkt het er wel op dat je het anders niet zou kunnen betalen. nogmaals, ik vind 50 Euro voor 2-3x per week rijden niet teveel en geen enkele sport is gratis. Trouwens, een manegepaard verorgen is een stuk duurder en die deel je dan met heel wat meer mensen en daar kun je nooit 2-3x per week op rijden, want die lopen al zo veel.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:33

kitty_gomez schreef:
maar ja aan de andere kant jij vraag iemand om de zorg, omdat je er even geen tijd voor hebt.

zij bewijst een betrouwbare dienst.

Dat kan inderdaad 1 kant van het verhaal zijn ja.

Maar er zijn ook genoeg eigenaren die wel 7 dagen per week kunnen
maar 1 of meerdere dagen afgeven omdat ze iemand anders de kans
willen geven om van hun paard te genieten.
Ik vind dat er bij het laatste geval zeker wel wat tegenover mag staan.

Bovendien weet ik niet of je enig idee hebt wat stalling en bijvoorbeeld
een fijn zadel kost maar daar maakt de bijrijder op dat moment ook
gebruik van natuurlijk.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:54

Afgod amen!

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 18:44

Heb dit topic eens door zitten lezen en verschillende dingen tegen gekomen waar ik het wel/niet mee eens was.

Ik heb zelf altijd paarden verzorgd waarvoor ik moest betalen. Voor de een 100 euro per maand, voor de ander 30. Verschillende bedragen dus. Nu ik zelf een paard heb, denk ik er ook over na om een verzorgster te nemen. Om 2 redenen:

1. Ik heb zelf tot kort áltijd paarden verzorgd, dus ik wil iemand ook die kans geven.
2. Ik vind het ook fijn om 2 dagen in de week iets anders te doen, daarnaast moet ik ook naar school en heb ik daar ook mijn tijd voor nodig.

Aangezien het nog om een jong paard gaat en ik aan het begin de enige zal zijn die erop rijdt, vraag ik geen bijdrage. Later (over 2/3 maanden) zou mijn verzorgster ook kunnen rijden. Het enige wat ik dan wil, is dat ze geld investeerd in lessen. En natuurlijk af en toe eens wat worteltjes haalt of eens een keer een halster kopen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 20:02

Lijkt me een hele verstandige aanpak Nathalie! Zolang mijn nieuwe verzorgster iedere week priveles rijdt hoef ik er ook niets voor te hebben. Na een maand of twee heb je de basis wel te pakken (de mijne is 7) en dan is 1 les per maand zat.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 00:19

Buiten het feit dat ik niet mee zou kúnnen betalen sta ik er ook niet achter. Althans wat een verzorgpaard aan gaat. Ik vind het ook winst voor beide partijen. Je zoekt een verzorgster omdat je het zelf niet gedaan krijgt allemaal. Het werk wat een verzorgster doet mag best beloond worden met af en toe eens te rijden, al is het maar 1 keer per week.

Ik vind het echter een ander verhaal als je je paard volledig aan iemand wilt verleasen. Wat dus inhoudt dat jij zelf niets meer met het paard doet en de verzorgster alles doet en dus ook als enige werkt met het paard en 'm mag gebruiken en uitbrengen in de sport.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 00:25

Ps.

Ik ben het er wel mee eens dat je een verzorger eventueel op eigen kosten kunt laten lessen, zodat je weet dat je paard ook op jouw gewenste manier gereden wordt en er altijd begeleiding en toezicht bij is. Al vind ik dan nog dat het er erg aan ligt hoeveel werk je verzorgster verricht. Als je echt iemand hebt die zo ontzettend veel doet voor jou en je paard, zou ik daar zelf als eigenaar zijnde erg veel moeite mee hebben. (Mits het niveau van de ruiter natuurlijk goed genoeg is.)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:11

Iemand met een eigen paard lest toch ook? Dat wordt toch ook niet voor diegene betaald?

Ik ben het er mee eens dat als je verwacht dat iemand gaat lessen elke week, dat je een minder hoge bijdrage in maandelijkse kosten kunt verwachten. Als iemand geld had voor een eigen paard, dan zou diegene dat vast zelf ook wel gedaan hebben, dus meestal heb je te maken met mensen met beperkt budget.

Ik snap niet waarom mensen die een paard van een ander mogen rijden en verzorgen voor een paar dagen per week voorgetrokken moeten worden, en minder hoeven bij te dragen in tijd/werk/verzorging/financien, dan wanneer je een eigen paard zou hebben... Dat kan er bij mij gewoon niet in dat het als onredelijk wordt gezien, of als misbruik maken van een verzorgster of bijrijdster...

Het lijkt mij alleen maar eerlijk delen! Tenzij een eigenaar erop verdient (maar dan moet de bijdrage wel erg hoog zijn) en dan wordt het gewoon verhuren of verleasen...

Er zijn verschillende manieren om een paard te leasen.
Via maneges kun je soms leasen, waarbij je een bepaald bedrag betaald voor een bepaald aantal dagen of uren per week dat je het paard mag gebruiken. Sommige maneges laten dan ook nog die paarden 1 uur per dag, of een paar uur per week meelopen in manegelessen, dus niet eens het alleenrecht.

Soms kun je paarden leasen van een particulier of leasebedrijf.
De een leent het paard volledig uit, je mag het paard zelf ergens stallen op eigen kosten. Soms moet je ook niet alleen het stalgeld zelf opbrengen, maar ook nog een bepaald bedrag als leasebijdrage betalen (vergelijk met leasen van een CV ketel of huurkoop)

En dan zijn er ook particulieren die hun paard voor een bepaald aantal dagen per week hun paard verleasen tegen een bijdrage in de kosten van stalling en evt. onderhoud.
En zo doen veel paardeneigenaren die een bijdrage vragen aan hun "bijrijder"

Een bijdrage alleen als je ook wedstrijden mag rijden vind ik onzin. Er zijn veel mensen die wel willen paardrijden, maar die geen wedstrijdambities hebben. Zoals ook veel paardeneigenaren geen wedstrijden rijden. Het gaat erom of dat paard en de eigenaar bij je passen en je met het paard mag en kan doen wat jij graag zou willen. En soms kan/mag niet alles, maar ben je wel tevreden met wat je wel kan en mag.

En dat mensen het geld niet nodig hebben, of de hulp harder nodig hebben dan een bijdrage, of gewoon iemand een plezier willen doen en een kans bieden en er niets voor terug hoeven is heel mooi en heel fijn. Dat is een plus!
Maar dat maakt niet dat de mensen die dat in alle redelijkheid wel willen, misbruik maken, of onredelijke eisen stellen...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:20

ik heb met enige verbazing naar sommige reacties gekeken... tuurlijk kan ik me situaties indenken waar je als bijrijder niet zou betalen. als jij nou zo goed rijdt en het paard voor de eigenaar traint dan zou je je bijna kunnen laten betalen in sommige gevallen Knipoog en dan is het logisch als je niks betaalt.

Maar in de meeste situaties vind ik het niet meer dan normaal dat er een bijdrage in de kosten geleverd wordt. want je hebt op jou dagen wel een paard tot je beschikking, waar je mee kunt rijden en verzorgen, en dat is toch wat meer dan je zou kunnen met een manegeles, waar je óók voor betaald.

Ik heb jarenlang paarden bijgereden en bijna altijd een bijdrage geleverd. En ZEKER m'n eigen lessen betaald. zou toch bizar zijn als de eigenaar dat moet gaan betalen zeg, het is toch ook je eigen rijkunst die je ermee verbeterd?

Ik heb nu een eigen paard. ik ben nog niet aan het kijken voor een bijrijdster maar ik sluit niet uit dat dat er van gaat komen. Enerzijds omdat ik me herinner hoe blij ik vroeger zelf met m'n bijrijpaarden was, en hoeveel tijd en liefde ik in die paarden heb gestoken. die extra aandacht wil ik best voor mijn paard Lachen
en daarnaast red ik het nu best qua tijd, maar af en toe een dagje niet hoeven kan ook lekker zijn. en vooral ook met vakanties lijkt het me fijn om op een vast persoon terug te kunnen vallen die mijn paard goed kent.

Maar ook financieel: mijn paard staat op een dure stal. een bijrijdster heeft een goed paard tot haar beschikking (met een goede verantwoordelijke bijrijdster mag diegene VEEL met mijn paard), een duur zadel, en alle andere spullen, waar ik heel zuinig ben. Ze kan gebruik maken van een luxe accommodatie. Waarom zou diegene dan geen bijdrage leveren?

Het zou geen enorme bijdrage hoeven zijn, zeker als ik weet dat die ene goede verzorger niet zoveel geld te besteden heeft maar wel veel liefde en aandacht voor mijn paard zal hebben. Maar paarden zijn een dure hobby, waarom zou ik geen bijdrage mogen vragen als ik iemand laat delen in mijn hobby?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:16

Ik heb ook een verzorgpony, waar we 100 euro per maand voor betalen. Tis wel veel, maar ik mag als ik wil iedere dag komen, heb een buitenbak en longeerbak, meestal voor mij alleen, een poetsplaats, een waterplaats om hem af te sponzen, en als de bakken te nat zijn om op te rijden, kan ik op het erf rijden, buitenrijden mag ook, maar van hun moet ik eerst mijn ruiterbewijs hebben gehaald, voordat ik de openbare weg opga...
Maar omdat allebei mijn ouders het drukker gaan krijgen, en ik ook 1 x per week les heb, mag ik nog maar 1 keer per week komen, en dan is 100 euro toch wel een beetje veel, dus willen ze rond de 15 euro per week betalen. Maar toen mijn vader dat zei, bleek dat ze verder gaan verhuizen dan dat ze eerst van plan waren... Dat is een halfuur rijden met de auto, tis in een andere provincie! Huilen

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 01:14

ik vind wel dat er een verschil zou mogen komen in verzorgsters/bijrijders.
iemand die komt om te rijden op een stal waar alles al gedaan word aan "klusjes"en waar de eigenaar dan ook dik voor betaald mag best een bijdrage in de kosten vragen.
echter verzorgsters: dus de mensen die ook de hele verzorging op zich nemen hoeven van mij niets bij te dragen in de kosten.
maar alles wat kapot gaat (en dan bedoel ik niet door de gewone slijtage) of zoekraakt dient wel zelf te worden vervangen.
ik zie het inderdaad (in mijn geval) ook als een win-win situatie waardoor ik geen vergoeding vraag.
ook omdat ik niet alleen de "rijke"kinderen wil, maar ook mensen die geen eigen paard en dus ook geen bijdrage kunnen betalen een kans wil geven op een heerlijk leven met paarden.
wel komt het vaker voor dat de verzorgsters denken dat ze personeel zijn en dat ze geld vragen voor hun diensten.
daar kan ik dan weer niet helemaal bijkomen, omgekeerde wereld idee...

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:13

Ik betaal niks.
De paarden staan in een pensionstal waar gevoerd en uitgemest wordt door personeel van de stal.
Ik poets graag en uitgebreid en rij ook serieus met ze (ook lessen) Wel neem ik regelmatig een zak appels/penen of muesli mee. Dat scheelt voor het baasje ook weer wat...

Vaak is het een ontlasting van de eigenaar dus dan doe je ze er alleen een plezier mee. Ik vind niet dat je dan hoeft te betalen...
Ik heb leuke paardjes waar ik alles mee kan maar hoef nooit iets te betalen.
Vandaar dat ik het in de toekomst ook niet van plan ben haha

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:23

Ik begin te denken dat ik als eigenaar hier de kluns ben.
Mijn paard kost me 400 Euro per maand, moet ik nog zelf mesten ook!

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:36

Ja, daar kies je toch voor?
Je wilt een eigen paard en daar horen kosten bij.
Bij ons op stal moet een eigenaar 250 euro betalen en dan wordt er door personeel gevoerd en gemest.
400 is wel errug veel!!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:38

Is niet alleen stal, ook hoefsmid en verzekering. En mijn bijrijdster betaalt toch echt een kleine bijdrage hoor.
Ik respecteer echter ook haar dagen. Word jij nooit opzij gezet omdat het de eigenaren zo uitkomt?

Aardpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:46

Ik zelf betaal de wedstrijdkosten en het geld voor de benzine (eigenaar rijdt me overal heen omdat m'n ouders dat niet kunnen vanwege tijdgebrek enzo)

Maar echt een vergoeding om te rijden nee, voor de wedstrijdkosten worden gewoon gedeeld en benzinekosten vergoeden wij dus aan eigenaresse.. Knipoog
Verder is het ook zo dat als ik iets extra nodig heb (bv. martingaal ofzo) zij dat best wil betalen voor mij Knipoog

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:43

Borg schreef:
Is niet alleen stal, ook hoefsmid en verzekering. En mijn bijrijdster betaalt toch echt een kleine bijdrage hoor.
Ik respecteer echter ook haar dagen. Word jij nooit opzij gezet omdat het de eigenaren zo uitkomt?

Dat is zo ja...als de eigenaren komen rijd ik op een ander paard waarvan de eigenaar nooit komt. (ik heb twee paardjes die ik verzorg)
En ik werk in een ziekenhuis met onregelmatige diensten dus ik kom ook vaak 's morgens en dan zijn die eigenaren er nog niet. Dat is dus wel fijn.
Van 1 paard moet ik me dus wel een beetje aan hun schema aanpassen..
Maar dan heb ik altijd de andere nog haha

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:07

Dat gebeurt hier niet. Haar dagen zijn haar dagen. Natuurlijk ruilen we wel eens, of neem ik dagen over wanneer zij niet kan en andersom. Ik zet hem wel eens extra los op zo'n dag, maar ik zal zelf nooit zomaar gaan rijden, al heb ik vakantie.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:22

Ik zou niet durven!

Ik heb simpel weg m'n eigen dagen en daar kan ik me prima aan houden. Wil ik eens vaker rijden dan kan ik dat altijd vragen, kan Noran's eigenaresse eens niet dan mag ik 'm ook vaak doen. No problemo, doe het maar al te graag! Ja

Maar zulke dingen gebeuren wel in overleg!!