Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:11

Goldenarrow, ja oké ik weet niet hoe moeilijk het vinden van zo'n plek is:o. Bij ons op stal is die plek iig. Er staan ca. 25 paarden bij ons op stal en ± 15 daarvan hebben een bijrijder en die krijgen net zoveel vrijheid als de mijne.
Echt, je kunt het zo gek niet bedenken of het mag en kan. En natuurlijk is het voor een bijrijder nóg fijner als dat dan ook nog gratis kan, dat begrijp ik best. Ik heb gewoon moeite met mensen die per definitie nooit zouden willen (ik heb het dus niet over kunnen) betalen :o.

Als jij alleen maar zou lessen en dus al die vrijheden die je nu met je bijrijdpaard(en) hebt op moet geven, zou je dat dan op den duur niet gaan missen? Ik vind de lessen echt super maar af en toe mijn hoofd leegmaken op een heerlijke buitenrit vind ik ook wel érg fijn ;).

Paulette lest zeker nog hoor (heb ik haar afgelopen maandag nog gevraagd :D) maar ik doelde meer op dat haar manier van rijden meer mijn manier is dan die van Anky :o.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:11

Unicorn_xX schreef:
Ik vind het stom :')
Hangt er wel vanaf of je veel verdient of niet.

Ik ben een arme student, kan niet voor een eigen paard betalen en ook niet voor een verzorgpaard...
Heel jammer vind ik dat je moet betalen...

Maar dat is niet het probleem van de eigenaar ;). Je kan ook een bijbaantje nemen en daar een bijdrage van betalen.

Sees

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:13

Chelle, helemaal niet raar overigens hoor, aan de stal kun je heel veel van de gezondheid van je paard terug zien :j.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:28

Goldenarrow, ga ik het anders vragen, aangezien jij een top plek heb gevonden, anders krijg ik nooit een beeld haha.

Stel dat jou stal, de plek en paarden waar je nu bijrijd/lest van de aardbodem verdwijnen en je gaat op zoek naar iets anders, ben je dan bij voorbaat niet bereid te betalen? Ook niet als je in dezelfde setting terecht zou komen maar hier wel voor zou moeten betalen?

Je geeft namelijk aan liever te blijven lessen (a la hoeveel euro? 15 ofzo?) maar niet 7 euro per dag voor een bijrijdpaard... nu heb ik het financieel niet slecht, maar als je geen 7 of 14 euro per week extra te besteden hebt, dan gaat het financieel wel erg slecht :o

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:56

Even om te verbeteren, ik bedoelde inderdaad niet: de eigenaar heeft mij nodig, hij moet maar blij zijn dit ík wil komen, zo denk ik niet. Imo is het iets wat aan twee kanten snijdt, geven en nemen.
Wat ik wilde zeggen, is dat ik als ik ergens zou bijrijden, ik niet zoveel wil betalen als op de manege, omdat het mes aan twee kanten snijdt. Ik wil rijden en de eigenaar wil iemand die op zijn paard rijdt (zo beter geformuleerd?). Een bijdrage is passend, omdat een paard duur is. Maar zoveel vragen als op een manege is niet passend in de constructie, omdat maneges winst moeten maken en een eigenaar niet.

Uiteraard hangt het van meer factoren af. Als ik op een stal kom met een hobbelige buitenbak, waar ik moet mesten/vegen (wat ik niet erg vind voor de duidelijkheid) en met een paard waar ik weinig van leer, betaal ik minder dan als ik op een luxe stal met binnenbak kom en een paard waar ik veel van kan leren.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:03

Sees schreef:
Unicorn_xX schreef:
Ik vind het stom :')
Hangt er wel vanaf of je veel verdient of niet.

Ik ben een arme student, kan niet voor een eigen paard betalen en ook niet voor een verzorgpaard...
Heel jammer vind ik dat je moet betalen...

Maar dat is niet het probleem van de eigenaar ;). Je kan ook een bijbaantje nemen en daar een bijdrage van betalen.

Ik val ook onder de noemer "arme student". Maar, ik woon gewoon thuis en heb een bijbaan bij de appie. Ik krijg 100 euro stufi per maand en daarvan betaal ik mijn verzorgpaard... Dan houd ik ook nog over :P

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:04

Eske, Toch, als ik er over nadenk, vind ik ook dat een moeilijk te bevatten redenatie. Je krijgt namelijk wel veel meer vrijheid dan op een manege. Bovendien betaal je voor één uur op een manege terwijl je een bijrijdpaards doorgaans de hele dag tot je beschikking hebt. In een manegeles kun je niet zelf bepalen wat je doet, met een bijrijdpaard wel. Winst maak je als eigenaar nooit, niet met die bedragen die hier genoemd worden ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:07

Maar EskeGirl, vaak is de prijs niet berekend met het tarieven van maneges in het achterhoofd, maar 'gewoon' naar verhouding van het aantal dagen dat de bijrijder rijdt en het stalgeld wat per maand betaalt wordt.

Een eigenaar zal zichzelf echt niet als manege zien en er dus ook echt geen winst op maken, maar eigenaren houden het wel graag in verhouding (althans, ik wel :+ ) En dat zal vaak dus ook de hoogte van de bijdrage bepalen :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:12

Sees schreef:
Eske, Toch, als ik er over nadenk, vind ik ook dat een moeilijk te bevatten redenatie. Je krijgt namelijk wel veel meer vrijheid dan op een manege. Bovendien betaal je voor één uur op een manege terwijl je een bijrijdpaards doorgaans de hele dag tot je beschikking hebt. In een manegeles kun je niet zelf bepalen wat je doet, met een bijrijdpaard wel. Winst maak je als eigenaar nooit, niet met die bedragen die hier genoemd worden ;).

Misschien is het moeilijk te snappen. Ik snap ook wel dat je als eigenaar geen winst maakt met 50/60 euro per maand, dat zou pas leuk zijn :=.
Wat ik al zei, omdat het mes aan twee kanten snijdt: De eigenaar wil dat iemand op zijn paard rijd (nodig hebben of baat bij hebben laat ik even buiten beschouwing) en ik wil een paard rijden, anders dan op de manege. Mooi, dan kunnen we elkaar helpen. En om dat 'elkaar helpen' gaat met me.
Want betaal je voor het rijden, of betaal ik voor de slijtage aan het tuig? Betaal ik voor het paard of de accommodatie?

Een manege is doorgaans een bedrijf, daarom is het duur, ze moeten winst maken.
Een eigenaar die een bijrijder zoekt, wil geen geld verdienen en gaat het er met een bijrijder ook nooit uithalen. En men 'helpt' elkaar. Ook daarnaar moet gekeken worden.

Stel je voor, je hebt een paard maar hebt het druk met je baan. Je zoekt een bijrijder voor twee keer in de week, omdat je wil dat je paard onder het zadel beweging krijgt (in deze situatie heeft de eigenaar dus de bijrijder nodig, dat verschilt natuurlijk). Een meisje wil jouw paard best beweging geven, omdat ook zij rijdt, slijt ook door haar het tuig en de hoeven. Ook is de hobby zelf niet gratis, dus is een bijdrage op zijn plaats.
Imo betaal ik als bijrijder dus voor slijtage, niet meteen voor het rijden zelf. Zeker omdat paarden duur zijn, en de eigenaar niet jouw hele hobby hoeft te bekostigen.

Edit: Chelle's post.
Dat ben ik dus met je eens. Zoals ik al zei: als een paard bij een boer staat met een kleine, slechte bak (ik zeg maar wat) voor 150 euro per maand, dan is 50 euro niet in verhouding.
Als je paard op een luxe stal als Prinsenstad of Chardon staat (al gauw 350/400 euro de maand) zal 60/70 euro sneller in verhouding zijn.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 10-04-14 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:14

Chelle, ik vind het vaak niet eens in verhouding :o. Mijn bijrijdster betaalt € 55,- per maand voor 10 tot 12x per maand, dat is echt peanuts in vergelijking met wat mijn bonte mij per maand kost. Maar goed, daar ging het mij niet om en jou volgens mij ook niet (kan me vaag herinneren dat jij een keer een bedrag hebt genoemd wat ik erg netjes vond).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:18

EskeGirl:
waarom zou dat niet in verhouding zijn?

Stel, je mag 2x in de week rijden. 150 deel je dus voor het gemak even door 30 dagen, 5 euro per dag. Als je dat dus maal 8 doet, zit je op 40 euro in de maand. En die 10 euro 'winst' is dan nog geen winst hoor, als je nog de kosten van hoefsmid e.d. erbij berekent. Tuurlijk, die heb je zonder bijrijder ook, alleen als bijrijder moet je je niet enkel op 'stallingskosten' verkijken want aan maandelijkse kosten kan je wel meer kwijt zijn. Tuurlijk, dat is iets waar een eigenaar voor kiest als deze een paard aanschaft, maar dus ook waar een bijrijder voor kiest op het moment dat ze dus wel of geen bijdrage betalen. Nou zal niet iedereen letterlijk op de dag uitrekenen maar gewoon een klein gemiddelde rekenen. Dan zal dat 50 euro zijn, dan klopt die verhouding toch aardig.

Alleen is de manegeles dan inderdaad luxer, droger, fijner en wellicht net zo 'duur'. Alleen dan mis je wel, zoals Sees uitlegt, enige vorm van vrije keuze :)

Edit: Sees, nee als je alle maandelijkse kosten gaat berekenen en verdelen dan schrik je je af en toe het apenlazerus :+ Ik had toen 't bedrag genoemd van 70 euro, was berekend op basis van het stalgeld wat ik gemiddeld betaal (soms kom ik wat lager uit en soms een stuk hoger) en dat hou ik gewoon aan als vaste bijdrage, ik ga dat ook niet per maand veranderen, zit een bijrijder ook niet op te wachten :+

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:24

Dat klopt Chelle :j

Ik mijn hoofd maak ik de rekensom: Ik betaal 50 euro per maand voor 2x in de week voor een stalling van 150 euro (ik weet dat er kosten bovenop komen, maar ik hou het even op stalling.
Ik betaal dus 1/3 deel van de stalling, alleen kom ik niet 1/3 deel van de tijd bij het paard. Dan vind ik 30/40 euro meer in verhouding, wat jij al zegt.
Ik betaal voor een stalling van 350 euro 1/7 deel van de stalling. Ik kom 8 dagen in de maand, wat dus meer dan dat 1/7 deel is, dus is een wat hogere bijdrage meer in verhouding.

Maar ik denk dat we het nooit eens worden :+.
Voor mij is het punt: Ik heb geen geld voor een paard. Ik ben 16 en ik heb geen baantje, dus geen extra inkomsten op zakgeld na. Mijn ouders betalen mijn manege, zo'n 44 euro in de maand. Dat betekend voor mij dat ik een budget zou hebben van +- 50 euro als ik een bijrijdpaard zou willen.
Aanbod en vraag verschillen vaak nogal, dus is het zoeken niet simpel. Een kwestie van water bij de wijn voor beide partijen? Misschien wel, ik weet het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:26

EskeGirl, mwah, 2 dagen in de week is toch echt al ongeveer 1/3e van de week :+ Week heeft nog steeds maar 7 dagen natuurlijk, dus kom ik nog altijd wel op +/- 1/3e uit maar misschien laten mijn rekenskills me in de steek :+

Tja, water bij de wijn.. Over het algemeen doen veel eigenaren al veel water bij de wijn, en als eigenaar weet je wat je hebt (een fijn paard) en moet je vaak nou eenmaal maar afwachten wat je krijgt (fijne bijrijder? paard nog fijn genoeg? vertrouwen?)

Ik snap jou ook wel hoor, dat voorop gesteld. Maar een eigenaar kan onmogelijk rekening houden met álle arme studenten, álle bijstandmoeders die zo graag willen rijden en álle talentvolle ruiters die zó veel meer kunnen dan alleen manegeponies rijden maar zo weinig te besteden hebben voor een eigen paard.

K bedoel, aan het eind van de maand zijn we allemaal ook arme paardeneigenaren die soms beter hadden kunnen gaan breien :+

Edit: en niet dat ik m'n pony niet leuk vind of zo gruwelijk duur vind :+ Maar aan het eind van het ritje hebben we allemaal geld wat we liever of beter in iets anders kunnen steken, en soms moet je prioriteiten stellen. Paardeneigenaren die hun paard niet kunnen betalen moeten hun paard maar verkopen, maar dan dekn ik op mijn beurt ook, mensen die geen geld kunnen uitgeven aan hun hobby, kunnen die hobby dan gewoon niet uitoefenen. So be it dan toch? :+

En ach, laten we even voorop stellen dat ik correcte omgang met m'n pony ook vele malen belangrijker vind dan de hoogste prijs bieden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-04-14 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:27

Tsja ik heb nooit problemen gehad met een paardje te vinden, maar ook nooit vast meebetaald. Wel vaak genoeg spullen gekocht.
Zelf bij mijn pony "vroeger" vond ik het toch 100% op 1 staan, dat degene die kwam de beste voor mijn pony zou zijn en niet degene die de hoogste bijdragen zou leveren.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:29

Dat klopt Chelle, hoewel het voor de bijrijder ook afwachten is: Klikt het met de eigenaar? Pony? Is de pony echt zo fijn als bij het proefrijden?
Het blijft een lastige discussie, zeker over hoogte van bijdrage.

Het enige waar we het over eens zijn is denk ik dat het voor beide (zeker eigenaar?) compenseren is, en dat je goed moet kiezen aan wie jij je paard toevertrouwt en bij wat voor de paard de bijrijder terecht komt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:41

EskeGirl schreef:
Misschien is het moeilijk te snappen. Ik snap ook wel dat je als eigenaar geen winst maakt met 50/60 euro per maand, dat zou pas leuk zijn :=.
Wat ik al zei, omdat het mes aan twee kanten snijdt: De eigenaar wil dat iemand op zijn paard rijd (nodig hebben of baat bij hebben laat ik even buiten beschouwing) en ik wil een paard rijden, anders dan op de manege. Mooi, dan kunnen we elkaar helpen. En om dat 'elkaar helpen' gaat met me.
Want betaal je voor het rijden, of betaal ik voor de slijtage aan het tuig? Betaal ik voor het paard of de accommodatie?

Ja ik snap sommige dingen idd niet en/of ben ook gewoon koppig :D.
Op een manege help je elkaar toch ook :D. Jij wil rijden, zij willen geld verdienen. Aangezien je doorgaans veel meer mag en kan met een bijrijdpaard, zou je daar dus eigenlijk méér voor moeten betalen dan voor een manege imo. Je zit dan alleen nog met het stukje les waar je meer voor betaalt. Dat snap ik alhoewel ik wel denk dat je wellicht van een bijrijdpaard zo mogelijk nog meer leert ;). Maar als je eigenaar nou instructeur/trice is en je lesgeeft, zou je imo dus best meer mogen betalen dan op een manege als je daarnaast alle vrijheid krijgt die je op een manege niet krijgt.

Nogmaals, ik heb er geen problemen mee als eigenaar en bijrijder samen afspreken dat er niets of slechts een schijntje betaald hoeft te worden hoor. Ik heb alleen wat moeite met sommige uitspraken van bijrijders in dit topic waarvan het LIJKT alsof ze voor een duppie op de eerste rang willen zitten :o.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:48

AnneXxX spullen zit niet iedere eigenaar op te wachten (heb je het topic doorgelezen :o )?

Ik heb én (IMO) de beste bijrijder én een bijdrage, hoeveel beter kun je het hebben :D.

En inderdaad Chelle, ik denk dat de mensen zonder paard 'rijker' zijn dan de mensen met paard hoor. Spaargeld, wat is dat :+ ? En ik ben het eigenlijk wel met je eens dat je je hobby idd gewoon eigenlijk niet uit kan voeren als je geen geld hebt. Ik bedoel, de voetbalvereniging zegt ook niet: ah joh, kun je de contributie niet betalen, nou laat dan maar zitten, kom maar gewoon gratis.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:56

Haha, nou iedereen die bijrijders/bijrijdpaarden bij de vleet heeft mag natuurlijk zo koppig zijn als 'ie wil, gelijk heeft 'ie!

Maar iedereen die niks kan vinden omdat zijn eisen te hoog zijn zal wat water bij de wijn moeten doen. Zo simpel ligt het gewoon.

Strikt genomen is het natuurlijk een kwestie van 'wat de gek ervoor geeft'. Je kunt niet echt spreken van een vaste waarde die overal geldt, daar komt het in dit topic eigenlijk op neer.

Zo zou ik dus nooit betalen om te mogen bijrijden, maar dat komt dus omdat ik geen enkele behoefte heb aan de luxe van solaria, binnenbakken en andere fraaie tierelantijnen. Zo lang je dat niet hebt en een beetje kunt blijven zitten heb je in deze regio de rijpaarden letterlijk voor het uitkiezen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:01

Sallandval, nou ja en regio zal ook nog wel veel verschil maken inderdaad.

Op onze stal heb je geen solarium of andere tierelantijnen, wel de mooiste en meest uitgebreide uitrijmogelijkheden van (bijna) heel Nederland, veel vrijheid, gemoedelijkheid en mogelijkheden. Ik zou nooit een bijrijder uitnodigen die bij voorbaat al aangeeft niet te willen betalen :o. Over het algemeen is dat een ander type mens dan ik gebleken :o. Maar eenieder staat uiteraard vrij daarin eigen keuzes te maken. De keuze is reuze :D.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:09

Sees schreef:
Sallandval, nou ja en regio zal ook nog wel veel verschil maken inderdaad.

Op onze stal heb je geen solarium of andere tierelantijnen, wel de mooiste en meest uitgebreide uitrijmogelijkheden van (bijna) heel Nederland, veel vrijheid, gemoedelijkheid en mogelijkheden. Ik zou nooit een bijrijder uitnodigen die bij voorbaat al aangeeft niet te willen betalen :o. Over het algemeen is dat een ander type mens dan ik gebleken :o. Maar eenieder staat uiteraard vrij daarin eigen keuzes te maken. De keuze is reuze :D.

Ach ik weet niet, ik ben niet zo van het koppelen van gedrag aan persoonskenmerken door middel van vooroordelen aangezien onderzoek aantoont dat omgeving meer invloed op het gedrag heeft dan persoonlijkheid.

Wie weet zou ik iets heel anders zeggen als ik in een duurdere regio woonde en zou jij ook een andere mening hebben als je in een goedkopere regio woonde, of zouden we het helemaal met elkaar eens zijn geweest als we een persoonlijk gesprek hadden in plaats van een digitale conversatie.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:12

Ik zal later even op de rest reageren, zit nu op mijn foon en dar typt lastig :+

Maar wat is er mis met voor een duppie op de eerste rang zitten? Als je dat voor elkaar krijgt en iedereen is daar tevreden mee, dan is er toch ook geen probleem mee? En iedereen doet het trouwens. Je gaat immers niet voor hetzelfde hoofdstel 20 euro meer betalen, die zoek je dan ook zo goedkoop mogelijk lijkt me.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:23

Ik blijf het leuk vinden deze discussie, want zoals sommigen (misschien al) weten betaal ik ook niet, ga ik dat ook niet doen omdat ik niet persé hoef te rijden, en wil ik persé rijden dan koop ik wel weer een eigen paard (hoewel de stallingen hier in de buurt echt totaal niet aanbieden wat ik wil maar goed dat is een ander verhaal) en ik ben bijrijdster :D .

Wat dus wel is, wij rijden altijd met twee, eigenaresse op één paard en ik op "mijn" paard. Kan één van ons niet, rijden we die dag niet. We rijden vaste dagen, maar indien mogelijk schuiven we uiteraard.

Maar we gaan bijna elk weekend naar bos, strand, koetsen, buiten, polder, bakwerk, afijn noem maar op. Als ik zo meelees, hebben wij een unieke construktie blijkbaar, want aan de ene kant heb ik alle vrijheid om met dat paard te doen wat ik wil en heb ik zeer zeker inspraak in wat we gaan doen, aan de andere kant kan ik hem dus niet zomaar pakken en alleen weggaan. Nu scheelt het dat ik daar ook geen behoefte aan heb, maar ik lees ook dat sommige bijrijdsters er niet op zitten te wachten dat de eigenaar er constant bij blijft.

Ik heb daar dus echt totaal geen last van, zij kent mijn paard als haar broekzak, ik spijker haar bij met dressuur, en we hebben samen veel lol.

Zijn er meer van dit soort constructies hier, of is het echt alleen dat de bijrijdster alléén rijd met het paard?

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:26

@sees. Spullen zaten ze bij mij wel op te wachten, waren ook dingen die ze anders zelf ook hadden gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:28

Anne, maar dan rijst de vraag, als de bijrijder stopt die de spullen heeft gekocht, wie neemt dan de spullen mee :+ Daarom zullen veel eigenaren denk ik niet op spullen zitten te wachten op die manier. K bedoel, iedereen moet kopen wat ie wil hoor :p Maar een dekje of halster vervang niet altijd een bijdrage.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:29

De bijrijder neem ik aan :=
Ik heb ook een hoop gekocht voor Winston, maar zodra ik stop met winston neem ik alles mee hoor :=