Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:58

Vesceron schreef:
Maar er is een verschil tussen niet kunnen betalen en niet willen betalen.
Als je het zou kunnen betalen, zou je het dan willen betalen?

Ik zou het in principe wel kunnen betalen, maar ik wil het niet betalen. Buiten dat ik dan met de andere lessen die ik doe zou moeten stoppen, heb ik het gevoel dat ik op een manege niet veel meer leer.

Nee, zelfs al zou ik het kunnen betalen en daarnaast nog kunnen blijven doen wat ik al doe, dan nog zou ik het niet willen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:23

Ik heb echt geluk met mijn bijrijders als ik het zo lees.
Een aantal bijrijders hier komt op mij (bij voorbaat mijn excuses, ik wil niemand voor het hoofd stoten maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen) ondankbaar of verwend over. Zelf willen/kunnen ze geen paard betalen en vinden ze dat ze op de manege niets meer leren maar betalen voor een bijrijdpaard ho maar :o.

Ik begrijp dat echt niet en zou bijna de bijrijders ook geen bijrijdpaard meer gunnen daardoor :o. Ik word een beetje triest van die instelling ;(...

Mijn paard is mijn meest kostbare bezit. Mijn gelukkigste en verdrietigste momenten heb ik met hem gedeeld, er is geen moment op een dag dat hij niet onbewust in mijn gedachten is. Bewust denk ik dat hij toch ook zeker tussen de 15 en oneindig veel keer eventjes in mijn gedachten opkomt als ik niet bij hem ben.
Als ik naar buiten kijk en de lucht betrekt, als ik een haar van hem op mijn kleding vind, als ik een afspraak met iemand probeer te plannen (eerst even kijken of ik het om stal heen kan plannen :D), als ik een foto zie van een paard en gewoon zo maar op onbewaakte momenten op een dag.
Ik word badend in het zweet wakker als ik nachtmerries over hem hem, mijn ogen vullen zich met tranen als ik er aan denk dat er een dag komt dat hij er niet meer zal zijn ;(, als hij zich niet lekker voelt, ben ik ook niet 100%.
Alles wat ik doe/denk/vind/besluit/voel is met hem in gedachten: verhuizen/solliciteren/geld uitgeven/plannen maken etc etc etc. Ik heb een leuk, veelzijdijg paard, sta op de gezelligste stal van Nederland met de mooiste uitrijmogelijkheden, trailer en auto zijn aanwezig. Je kunt het zo gek niet bedenken of je mag het doen met mijn paard.
Een bijrijder hoeft niets te doen aan klusjes en is volledig vrij om wat dan ook te doen op de dagen dat mijn paard 'haar' paard is. Ik ben harstikke flexibel en vind alles goed. Ik laat gráág iemand daar mee in delen en het voelt echt ondankbaar als iemand niet op waarde weet te schatten wat ik uit handen geef door bij voorbaat al geen bijdrage te willen betalen en daar nog een mening over te hebben ook:o.

En uiteráárd is het voor mij ook fijn maar ik heb geen bijrijder nódig.

AvWShots

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:26

De bijdrage in de maand heeft imo niks wat je paard voor jou voor waarde heeft te maken. Dat ik in de meeste gevallen geen bijdrage zou willen betalen is omdat de verhouding tussen de verzorgster en eigenaar dan veranderd.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:26

Amen _O_

Edit, het heeft daar wel degelijk mee te maken, het is inderdaad wel je kostbaarste bezit wat je even aan iemand meegeeft, daar mag best wat tegenover staan :j ook financieel

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:29

goldenarrow schreef:
Vesceron schreef:
Maar er is een verschil tussen niet kunnen betalen en niet willen betalen.
Als je het zou kunnen betalen, zou je het dan willen betalen?

Ik zou het in principe wel kunnen betalen, maar ik wil het niet betalen. Buiten dat ik dan met de andere lessen die ik doe zou moeten stoppen, heb ik het gevoel dat ik op een manege niet veel meer leer.

Nee, zelfs al zou ik het kunnen betalen en daarnaast nog kunnen blijven doen wat ik al doe, dan nog zou ik het niet willen.

Ik doelde niet op betalen voor manege lessen, ik doelde op betalen voor een bijrijdpaard.

EDIT: en inderdaad Sees, ik kan het ook gewoon niet begrijpen :?
Je hoeft geen wereldbedragen neer te tellen, maar je allerliefste hobby uitvoeren, met ontzettend veel vrijheid, de mogelijkheid een combinatie te vormen met een paard die je op jou dagen als eigen kunt beschouwen, springen, dressuren, lessen, buitenrijden, wedstrijden, clinics, alles kan... maar 7 euro per dag is voor dat alles te veel??
Nogmaals, iedereen heeft het recht om niet te willen betalen voor iets, maar ik persoonlijk snap dat gewoon niet en vraag me dan af hoe dierbaar die hobby dan voor je is.
Laatst bijgewerkt door Vesceron op 10-04-14 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:31

AnneXxX schreef:
De bijdrage in de maand heeft imo niks wat je paard voor jou voor waarde heeft te maken. Dat ik in de meeste gevallen geen bijdrage zou willen betalen is omdat de verhouding tussen de verzorgster en eigenaar dan veranderd.

Dat heeft weinig met de bijdrage te maken maar met de personen die hierin betrokken raken. Als mijn bijrijdster niet had betaalt, had de verhouding precies hetzelfde geweest; je mag tot op zekere hoogte een hoop met de pony, er kan een hoop in overleg, maar ik ben de eigenaar, schikt het je niet, ben je vrij een deurtje verder te kijken natuurlijk. Maar ik kan niet zeggen dat de verhouding anders is met mijn bijrijdster omdat ze betaalt hoor, want als ik zo vrij mag zijn is mijn bijrijdster volwassener dan de gemiddelde 13jarige, is ze wel aardig wereldwijs al en daarom kan ik wel spreken dat ik toch een soort vriendschap met haar heb en daarom ook een hoop van haar kan hebben en dus ook met haar kan bespreken, ondanks de bijdrage.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:34

chelle_dora schreef:
AnneXxX schreef:

Dat heeft weinig met de bijdrage te maken maar met de personen die hierin betrokken raken. Als mijn bijrijdster niet had betaalt, had de verhouding precies hetzelfde geweest; je mag tot op zekere hoogte een hoop met de pony, er kan een hoop in overleg, maar ik ben de eigenaar, schikt het je niet, ben je vrij een deurtje verder te kijken natuurlijk. Maar ik kan niet zeggen dat de verhouding anders is met mijn bijrijdster omdat ze betaalt hoor, want als ik zo vrij mag zijn is mijn bijrijdster volwassener dan de gemiddelde 13jarige, is ze wel aardig wereldwijs al en daarom kan ik wel spreken dat ik toch een soort vriendschap met haar heb en daarom ook een hoop van haar kan hebben en dus ook met haar kan bespreken, ondanks de bijdrage.

Mee eens, de verhouding tussen mij en mijn bijrijder is ook in geen enkel op zicht veranderd sinds zij een bijdrage levert.
Zou ook geen idee hebben in welk op zicht dat iets zou kunnen veranderen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:42

No offense Sees, maar dat vind ik niet helemaal gezond eigenlijk...

Ik heb ook een eigen paard gehad. Was er helemaal gek mee. Maar dat hield niet in dat hij mijn leven bepaalde. Natuurlijk plande ik wel dingen eromheen, hij moest immers wel eten en een schone stal krijgen, maar ik dacht niet de hele dag alleen maar aan hem.

Wat betreft het betalen. Nee, ik betaal niet in geld. Ik betaal voor lessen, dat dan weer wel. Maar daarnaast help ik de eigenaar met allerlei soorten klusjes. Zo hebben we een tijdje terug de vogeltjes samen ingeënt, omdat dat met z'n tweeën beter gaat dan in je eentje. Of toen het veulen met een wond in zijn been stond ben ik iedere dag gegaan om de wond te verzorgen. Is dat dan ondankbaar? Nee, dat vind ik niet. Ik ben de eigenaar heel dankbaar. Maar ik 'betaal' gewoon op een andere manier denk ik dan.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:46

Ik lees altijd mee en wil toch reageren...zo gezond ben ik dan ook niet hihi ik denk wel meer dan 15x per dag aan mijn paarden en is dat dan erg? Zoals Sees zegt zijn hun mijn alles en mijn leven draait ook echt om de paarden (hond) heen :=

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:50

Hoh nee, ondankbaar wil ik het niet noemen hoor!! Klusjes of geen klusjes, dat label wil ik niemand aanhangen! Als de eigenaar van jou paard het ook prima vind dat je niet betaald, wie ben ik dan om dat in de war te schoppen.

Wat ik (geheel persoonlijk) wel vreemd is dat er mensen zijn, waaronder jij :-) die bijvoorbaat, per definitie al aangeven niet bereid zijn om te betalen.
STEL, in het gekke geval dat jou huidige eigenaar zegt dat ze toch een bijdrage wil, laten we zeggen die 7 euro per keer, ben je dan vertrokken? Of stel dat jou huidige bijrijdpaard spontaan van de aardbodem verdwijnt en je kunt alleen nog maar bijrijden als je betaald, die 7 euro per keer, zou je dan je hobby opgeven?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:00

Ik vind een vergoeding ook zeker op zijn plaats. Afhankelijk van de stal & faciliteiten, uitrijmogelijkheden en wat je zelf moet doen aan klusjes op stal. Ook afhankelijk van wat je met het paard kan en mag, vind ik dat een vergoeding echt wel terecht is. Bij voorbaat al aangeven dat je geen vergoeding wilt betalen lijkt mij ook de verkeerde insteek. Als je geen geld wilt betalen, probeer dan te onderhandelen door bijvoorbeeld aan te bieden om klusjes te doen en dergelijke.

Als ik alles omreken wat ik voor Winston betaal kom ik per jaar op zo'n €1150,- uit en dan reken ik de startkaart voor wedstrijden en benzine niet mee. Ik ga 4 a 5x per week, voor het uitrekenen neem ik dan 4x. Dat komt uit op €5,50 per keer dat ik naar Winston ga. Even erbij in rekening nemen dat ik 1x per week les heb, vind ik dit echt niet veel. Voor de manege betaalde ik €55,- per maand, 11 maanden per jaar. Dat is ongeveer €12,50 per les.
Hoor je mij klagen? Echt niet! Joh, ik heb er mijn eigen paard voor, alleen heb ik er natuurlijk niet alles over te zeggen en is hij op papier van een ander. En ik heb geen onverwachte kosten als dierenarts en dergelijke. Win-win!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:16

Ik zou niet per direct vertrekken als de eigenaar geld gaat vragen. Maar ik zou wel zeggen dat ik dan bepaalde dingen niet meer kan doen. Ik zou de 3x+ terug moeten schroeven naar 1x per week en ik zou geen les meer kunnen nemen. Of hij daar dan zo gelukkig van zou worden betwijfel ik dan.

Als ik een andere plek zou moeten zoeken en overal moet ik voor betalen, dan ga ik niet meer bijrijden, afhankelijk van de bijdrage natuurlijk. Dan blijf ik gewoon lekker lessen op stal.

Ik zou dan ook bij die man blijven rijden omdat het zo'n topplek is. Hij is heel aardig en ik mag alles doen wat ik wil. Maar gelukkig vind hij een bijdrage onzin omdat hij er net zoveel plezier aan heeft als ik.

Overigens heb jij ook het woord ondankbaar niet in de mond/vingers genomen, maar Sees wel en daar reageerde ik eigenlijk op :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:23

AnneXxX schreef:

En? Dus? wat is het probleem daarvan? Ik neem niet aan dat jij vindt dat je als niet-eigenaar op gelijke hoogte staat qua beslissingsbevoegdheid met de eigenaar of doel je ergens anders op?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:28

goldenarrow schreef:
No offense Sees, maar dat vind ik niet helemaal gezond eigenlijk...

Ik heb ook een eigen paard gehad. Was er helemaal gek mee. Maar dat hield niet in dat hij mijn leven bepaalde. Natuurlijk plande ik wel dingen eromheen, hij moest immers wel eten en een schone stal krijgen, maar ik dacht niet de hele dag alleen maar aan hem.

Wat betreft het betalen. Nee, ik betaal niet in geld. Ik betaal voor lessen, dat dan weer wel. Maar daarnaast help ik de eigenaar met allerlei soorten klusjes. Zo hebben we een tijdje terug de vogeltjes samen ingeënt, omdat dat met z'n tweeën beter gaat dan in je eentje. Of toen het veulen met een wond in zijn been stond ben ik iedere dag gegaan om de wond te verzorgen. Is dat dan ondankbaar? Nee, dat vind ik niet. Ik ben de eigenaar heel dankbaar. Maar ik 'betaal' gewoon op een andere manier denk ik dan.

Dat mag jij vinden ;). Dit is mijn eerste eigen paard en alles wat ik ooit wilde (qua bouw, karakter, kleur e.d.). Datzelfde gevoel ga ik met een ander paard niet meer krijgen. Daarbij bepaalt mijn karakter en hetgeen paardlief en ik allemaal hebben meegemaakt, mijn gevoel voor hem. Ik ga ver voor mijn paard, verder dan een aantal misschien maar wel zo ver als je IMO als eigenaar zou móeten gaan :j.

Je lest voor jezelf, niet voor de eigenaar. Je wil er zélf beter van worden. Ik heb liever een bijrijder die geen lessen nodig heeft :o. Dat mijn bijrijdster af en toe wel les neemt, juich ik alleen maar toe maar ze heeft het niet nódig om mijn paard goed te rijden. Ze heeft een prima niveau van zichzelf.

Jij helpt met klusjes, dát zou je als een vorm van betaling kunnen zien maar dat hoeft bij mij dus niet.
Laatst bijgewerkt door Sees op 10-04-14 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:34

Goldenarrow, ja op mij komt het ondankbaar over :o ik kan er niets anders van maken :o. Niet als eigenaar en bijrijder overeenkomen dat en geen bijdrage betaald hoeft te worden maar wél als mensen van tevoren aangeven per definitie niet te willen betalen, sorry...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:35

Sees schreef:
Jij helpt met klusjes, dát zou je als een vorm van betaling kunnen zien maar dat hoeft bij mij dus niet.

Afhankelijk van wat de klusjes zijn vind ik wel dat je hier je betaling op aan kan passen. Ik vind namelijk niet dat je onwijs veel hoeft te betalen per maand als je ook 2x per week de stal staat uit te mesten en ook op stal nog allerlei klussen moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:36

Maar dan is er wel, zoals iemand geloof ik al aangaf (weet niet, ben de draad hier af en toe kwijt :+ ) een verschil tussen uitmesten of een paar dollen rapen. Moet je inderdaad 2x in de week een vieze natte stal leegscheppen is dat wat anders dan even 3 mesthopen eruit halen. Ik ben echt een pietlut met m'n stal, pony moet en zal er droog bij staan dus haal zelf sowieso iedere dag de natte plekken en de drollen eruit, dus dan is het uitmesten niet een fysiek gigantisch zware klus of last :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:37

Marjoow, op zich vind ik dat ook maar uiteindelijk kan een eigenaar vragen wat hij/zij wil, het is vervolgens aan de bijrijder om te beslissen of hij/zij dat niet wil.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:40

Dat mag. Ik wéét dat het niet ondankbaar is. Liever iemand die verder gaat dan de meeste bijrijders wat betreft klusjes, ook bij de paarden waar ik niet op rij, dan iemand die betaalt en alleen maar komt rijden en verder niks doet.

En les is voor iedereen goed. Zelfs Anky lest. En ik mag toch hopen dat die 'op hoog niveau genoeg' is. Ik geloof ook niet in mensen die geen les nodig hebben. Maar dat is mijn bescheiden mening. Daarnaast gaat het paard er ook op vooruit als ik les. Het gaat hier trouwens wel om paarden die nog niet of net zijn ingereden. Ik kan het ook wel zonder les, maar met les gaat het altijd net wat beter of valt het kwartje sneller.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:41

chelle_dora schreef:
Maar dan is er wel, zoals iemand geloof ik al aangaf (weet niet, ben de draad hier af en toe kwijt :+ ) een verschil tussen uitmesten of een paar dollen rapen. Moet je inderdaad 2x in de week een vieze natte stal leegscheppen is dat wat anders dan even 3 mesthopen eruit halen. Ik ben echt een pietlut met m'n stal, pony moet en zal er droog bij staan dus haal zelf sowieso iedere dag de natte plekken en de drollen eruit, dus dan is het uitmesten niet een fysiek gigantisch zware klus of last :+

Volgens mij was ik dat, heb ik wel ergens gezegd inderdaad.
Maargoed als je 2x per week gaat zit er een verschil in, of je nou 2x moet drollen scheppen of 2x de hele stal moet mesten.
Overigens valt uitmesten bij ook onder alles eruit en schoon erin, anders gewoon drollen scheppen :P

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:42

goldenarrow schreef:
Als ik een andere plek zou moeten zoeken en overal moet ik voor betalen, dan ga ik niet meer bijrijden, afhankelijk van de bijdrage natuurlijk. Dan blijf ik gewoon lekker lessen op stal.

Hier wil ik trouwens nog wel even op reageren want dit begrijp ik niet helemaal :o. Ik weet natuurlijk niet hoeveel vrijheid jij krijgt op de stal waar je lest en hoe geweldig het niveau van de lessen is maar hoe kan 1x in de week les waarvoor je wèl wil betalen nu op tegen bijvoorbeeld 1x in de week volledig het eigen paard gevoel? Dus als jij 25km buiten wil rijden; doe je dat, als je een uur wil dressuren; go your gang, als je een parcourtje op wil bouwen; have fun, wil je gaan zwemmen met paard; enjoy? Hoe kan één uur les opwegen tegen al die vrijheid vraag ik me dan af?

EDIT: pfff 't is maar goed dat mijn weekend straks begint ;).
Laatst bijgewerkt door Sees op 10-04-14 13:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:44

goldenarrow schreef:
Dat mag. Ik wéét dat het niet ondankbaar is. Liever iemand die verder gaat dan de meeste bijrijders wat betreft klusjes, ook bij de paarden waar ik niet op rij, dan iemand die betaalt en alleen maar komt rijden en verder niks doet.

En les is voor iedereen goed. Zelfs Anky lest. En ik mag toch hopen dat die 'op hoog niveau genoeg' is. Ik geloof ook niet in mensen die geen les nodig hebben. Maar dat is mijn bescheiden mening. Daarnaast gaat het paard er ook op vooruit als ik les. Het gaat hier trouwens wel om paarden die nog niet of net zijn ingereden. Ik kan het ook wel zonder les, maar met les gaat het altijd net wat beter of valt het kwartje sneller.

Het grappige is dat mijn bijrijdster én betaalt én net een beetje harder loopt dan anderen (soms zelfs niet betalende) bijrijders :j. En dat waardeer ik enorm:o. Ze begrijpt dat een bijdrage helemaal niet zo gek is én is niet te beroerd zijn om klusjes te toen (ook al hoeft ze dat niet).

Overigens is het niet zo dat als zij het niet meer zou kunnen betalen dat ze direct zou moeten stoppen van mij. Zeker niet. Inmiddels doen we mijn paard al 3 jaar samen en de bijdrage is niet de reden dat ik gráág wil dat ze blijft ;).

Les is zeker goed, maar mijn bijrijdster heeft het niet nódig om mijn paard zo te rijden zoals ik denk dat het goed is ;).

EDIT: en Anky heeft zeker niveau en het is heel knap wat ze doet maar geef mij maar liever iemand als Paulette van Zorn bijvoorbeeld :j, haar manier van rijden sluit meer aan bij wat ik denk dat fijn en goed is voor een paard.

EDIT: leesbaar typen is nog niet makkelijk :D.
Laatst bijgewerkt door Sees op 10-04-14 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:51

Je moet eerst nog maar eens zo'n plek vinden Sees. Hoeveel mensen hier in het topic zeggen immers niet dat een bijrijder niet naar buiten mag of niet mag springen. De plek heb ik nu, gratis, maar de kans is klein dat ik nog zo'n plek kan vinden. En ja, ik vind les belangrijker dan alleen maar boscrossen. Ik rijd nu op een westernstal en ik rijd zelfs maar 1x in de 2 weken. Ik vind het zelfs vervelend als ik wel zou kunnen rijden, maar niet zou kunnen lessen. Ik wil vooruit, als ik zou stoppen met lessen zou ik alleen maar stil blijven staan. Dus ja, ik les liever dan dat ik al dat soort dingen doe.

Edit; Paulette van Zorn zal zeker weten ook nog lessen. Je kan er iedere naam invullen natuurlijk.

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:02

Ik vind het stom :')
Hangt er wel vanaf of je veel verdient of niet.

Ik ben een arme student, kan niet voor een eigen paard betalen en ook niet voor een verzorgpaard...
Heel jammer vind ik dat je moet betalen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:04

Marjoow schreef:
chelle_dora schreef:

Volgens mij was ik dat, heb ik wel ergens gezegd inderdaad.
Maargoed als je 2x per week gaat zit er een verschil in, of je nou 2x moet drollen scheppen of 2x de hele stal moet mesten.
Overigens valt uitmesten bij ook onder alles eruit en schoon erin, anders gewoon drollen scheppen :P

Oh dat zou wel kunnen, ik zie zoveel namen voorbij schieten :')

Mwah, als je paard een viespeuk is op z'n box dan is uitmesten wel een crime ja (denkt even aan vorige paard terug.. viespeuk, iedere dag weer...)
Maar ben nu gezegend met een hele schone merrie, dus al zou ik een dag niet uitmesten dan kan ik daarna ook niet spreken van een zware uitmestklus :') Alles eruit doe ik sowieso zelf, m'n box is me heilig :+

En dat zal vast in veel ogen ongezond zijn :+ Dat is dan maar zo :+