Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:03

Sees schreef:
myk_en_shant schreef:
Er zijn ook genoeg eigenaren die het makkelijk zelf kunnen onderhouden, maar een bijdrage vragen om zo zeker te zijn dat de bijrijder blijft komen.
Hier ben ik één van, helaas vaak genoeg meegemaakt in de tijd dat ik het bijrijden gratis deed. De bijrijders dachten dat het vrijblijvend was.

Kijk zodra je zelf geen paard kan onderhouden en je wilt dmv een betalende bijrijder wel een paard kunnen kopen, begin je al in een verkeerde positie.
Aan dit soort constructies moet je niet eens aan willen beginnen, eigenaar niet, maar ook als bijrijder niet.
Dit is een doemscenario in de dop.

Maar als je al het paard hebt en je komt onverwachts in financiële moeilijkheden. En je wil je paard niet kwijt en je probeert van alles om je paard te kunnen houden.
Dan kan ik zeker inkomen dat een eigenaar een bijdrage, zoniet een halve stal vraagt.
Maar dit moet wel ik verhouding staan met wat je er voor terug krijgt.

En dan is het nog steeds aan de bijrijder, kan en wil ik dit betalen.
Kun je niet betalen, dan moet je verder zoeken.

Ik vind zelf nog steeds dat de eigenaar niet voor de hobby van een bijrijder hoeft te betalen.
Zolang bedrag en wat je er voor terug krijgt in verhouding staat, moet dit kunnen.

En ook deze mening deel ik volledig :j.

(handig hoor, ik hoef het zelf niet meer te typen zo :D)

ChajaNoa, op afstamming alleen kun je niet rijden en zegt mij eerlijk gezegd dus ook Diddlyaquat :D.

Het ging er even om dat je dus niet een belachelijk bedrag hoeft te betalen als het een goed paard is.. Ik betaal namelijk helemaal niks dus daarom dat ik dat even op bracht

joyce B

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:12

Een goede vader maakt nog geen goed paard ;) Heb genoeg mislukte Painted Black, Jazz etc afstamnelingen op marktplaats langs zien komen en mijn eigen Flemmingh merrie die op 6 jarige leeftijd Z liep is een kneusje die altijd wat mankeert en al jaren "afgekeurd" is...
Ook genoeg afstammelingen die qua beweging en prestaties niet in de buurt komen van papa...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:15

Een fokker koopt wellicht op afstamming/papier en als ie verstand heeft ook op exterieur en beweging...
Een sportruiter koopt op beweging en rijdbaarheid/instelling...

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:18

joyce B schreef:
Een goede vader maakt nog geen goed paard ;) Heb genoeg mislukte Painted Black, Jazz etc afstamnelingen op marktplaats langs zien komen en mijn eigen Flemmingh merrie die op 6 jarige leeftijd Z liep is een kneusje die altijd wat mankeert en al jaren "afgekeurd" is...
Ook genoeg afstammelingen die qua beweging en prestaties niet in de buurt komen van papa...

Dit is wel een goed paard, daarom geef ik haar als voorbeeld.
Er wedry namelijk gezegd dat het logisch is als je voor een goed paard 250 euro betaald.
Ik vindt het onzin, kwaliteit van het paard heeft er niks mee te maken. En mijn verzorgpaard is ook van goede afstamming en ik doe het gratis.

Dus voordat jullie beginnen over dat afstamming geen goed paard maakt, kijk aub even naar de gehele context :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:29

Sees schreef:
Sallandval in jouw voorbeeld gebruik je het woord baat gewoon verkeerd. Verkeerde context ;). Dan is het geen baat hebben bij maar gunnen, dán ben ik het met je eens maar dat maakt mensen nog steeds niet dom ;).

Nee hoor, schijnbaar hebben wij alleen een andere definitie van baat. Als ik een ander iets van mijzelf laat gebruiken en ik krijg daar een fijn/goed gevoel van dan vind ik dat goede gevoel een vorm van baat hebben bij, al is het geen financiële baat.

Als ik mijn kleding bijvoorbeeld meer gun aan een arme tante dan aan de kringloop dan is dat zo omdat ik dan weet wie het krijgt en omdat ik het leuk vind dat die persoon er blij mee is. Wie weet zie ik dan zelfs nog een blij gezicht van haar of zegt ze een keer 'bedankt' wat mij ook weer een prettig gevoel geeft. Dan heb ík er dus baat bij in de vorm van dat prettige gevoel. Baat hebben bij een goed gevoel van iets weggeven is dus iets anders dan iemand iets gunnen, in elke context.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:21

Ik heb ook gratis goede paarden en pony's gereden van fokkers. mocht er ook mee starten en heb er bij 1 pony en paard wel wel een plusje aan gereden (doorgereden vanaf zadelmak) maar bij andere fokker niet (niet hoger uitgebracht dan ze al gelopen hadden) behalve in training houden. maar wel van geleerd.

Het gaat er denk ik meer om of dat paard een leerpaard voor je is en of het dier in volpension staat op luxe stal en je eventueel ook nog begeleid wordt.

Denken jullie dat die meiden bij dressuurstal van Baalen gratis daar mogen rijden? Die ouders betalen een vermogen voor zo'n pony of paard en de begeleiding die die meisjes krijgen... 150 euro per maand is er niets bij...
Alle waar naar zijn geld. denk ik dan maar.

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:59

Ach het is maar net waar je van houd, mij maakt het niet uit of het een salinero is of een huis tuin en keuken fjord. zolang er een klik is, zit ik goed!
darbij zou ik persoonlijk niet betalen voor ene verzorgpaard
maar daarintegen lever ik ook veel werk bij mijn verzorgpaarden, het zijn er ook 3
waravan er 2 gereden kunnen worden, dus vergt ook wel wat werk

iedereen moet eigenlijk zelf maar uitmaken of ze een bijdrage willen leveren ja of nee
je doet het tenslotte voor jzelf, niet voor de mensen hier !

Blax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 22:57

Marjoow schreef:
Blax schreef:
Hier in Oostenrijk ben je voor een maand stalling meteen 450 euro kwijt hoor. Daarbij had ik ook nog in en uit de wij voeren -50 euro, lessen en wedstrijden. Dus ik was in kwam in de maand al gauw boven de 1000 euro uit. Mijn bijrijderster betaalde 250 in de maand voor 2 keer per week. Natuurlijk stond ik wel op een top stalling en hoefde ze alleen te rijden en poetsen en had ze een hoog opgeleid paard te rijden. Maar hier vind je echt geen verzorgpaard waar je niet voor hoeft te betalen hoor. Er zijn gewoon genoeg mensen die bereid zijn ervoor te betalen.

250,- euro per maand voor 2x in de week rijden :wow: hallelujah, jij durft :=
Sorry maar dat vind ik echt een belachelijk hoog bedrag. Hoe hoog je paard ook opgeleid is :n voor dat bedrag kun je stalling voor een eigen paard betalen... Ook in Oostenrijk :=
En als jij het niet kan betalen zonder bijrijdster die zo'n enorm bedrag neerlegt, waarom heb je dan in godsnaam paarden? Want wat ga je dan doen als een van de paarden een blessure krijgt of een spoedoperatie moet hebben?

Een bijdrage, prima. Maar dit gaat toch wel heel erg ver hoor...

Het stalgeld is voor mij absoluut geen probleem het was meer de tijd waar ik moeilijk mee uitkwam. Toen ik van Nederland naar Oostenrijk verhuisde was het een hele shock voor mij om te zien hoe veel duurder paardrijden hier was, vooral ook voor bijrijders. Het is zeker niet goedkoper dan in Nederland zoals je ergens anders zei. Ik sta wel op een grote sportstal met allemaal paarden die op internationaal niveau liepen. Omdat ik hier voor het eerst een paard kocht realiseerde ik me niet eens dat dat bedrag zo hoog was vergeleken met andere plaatsen, voor twee keer in de week was het de norm om 250 te vragen. Dat betaalde ik ook toen ik bijrijdster was. Ik had er eigenlijk nog nooit zo over nagedacht tot ik dit topic zag. Ik moet er wel bij zeggen dat ik en mijn paard op grand prix niveau presteren en dat het echt een goed sportpaard is. Maar meeste mensen hebben het hier er wel voor over blijkbaar want ik heb nooit een probleem gehad om een bijrijder te krijgen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 23:10

Als een manegeles al snel 25 euro is dan valt 250 euro voor goed paard bijrijden wel mee denk ik. In Nederland willen veel mensen voor dubbeltje op eerste rij zitten. heb het idee dat dat minder is in landen waar het paardrijden nog wat exclusiever en meer voor de rijken is.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 00:11

Hoe komen jullie er toch bij dat een manegeles zo duur is? Dat betaal ik niet eens voor een privéles... Op de duurste manege hier in de buurt is een losse groepsles 18,50 en kost een les bij een kwartaalkaart 16,00.

Voor de privéles (op een paard van de stal) betaal ik 20,00.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 00:18

goldenarrow schreef:
Hoe komen jullie er toch bij dat een manegeles zo duur is? Dat betaal ik niet eens voor een privéles... Op de duurste manege hier in de buurt is een losse groepsles 18,50 en kost een les bij een kwartaalkaart 16,00.

Voor de privéles (op een paard van de stal) betaal ik 20,00.

Ik betaalde 55 per maand :)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 00:44

Het hangt er imo volledig vanaf hoe de situatie is.
Sowieso, vind ik, wanneer je een betalende bijrijder hebt om de kosten te kunnen dekken, je verkeerd bezig bent en min of meer "boven je stand leeft" en dat gaat vroeg of laat fout.

Komt een bijrijder alleen mooi rond paraderen op het paard, vind ik een bijdrage niet zo gek. Dan wel met net tuig, voldoende faciliteiten en dat je veel kan met het betreffende paard.

Is het een echte verzorger en doet deze gewoon alle dingen die nodig zijn terwijl de eigenaar tijd te kort komt op bepaalde dagen tijd in het paard te steken, vind ik dit hulp voor de eigenaar. Mes snijdt dan al aan 2 kanten, eigenaar hulp uit handen en verzorgster een paardje om te doen.

Zelf had ik eerst altijd mijn pony aan huis, maar hier is nu gebouwd dus deze staat een stukje verderop bij iemand en ik ben er ook uitgegroeid.
Op dit moment kom ik om in het verzorgpaardjes aanbod en ik vind het ook niks om alleen te komen rijden.
Een vriendin van mij waarmee ik vanaf kleinsafaan al samen reed heeft altijd paardjes staan voor mij, waarvan ik er 1 ook vast doe. Ik koop regelmatig spullen, maar ik zou geen vaste bijdrage in de maand leveren. Een paard delen zou imo wel weer een optie zijn. Aan de andere kant is onze omgang wat betreft de paarden in zo verre op 1 lijn dat delen qua zeggenschap niet eens veel zou uitmaken, omdat we het vaak toch wel eens zijn. Het is nu wel zo dat deze misschien verhuisd en dan zou ik een stukje verder moeten rijden. Dan valt te overwegen, als deze op de huidige plek blijft staan, wat bij te dragen omdat ik dat anders toch kwijt ben aan benzine.

In dit geval zijn de verhoudingen ook niet eigenaar-verzorgster, maar juist heel gelijkwaardig. Dan zou ik eerder willen bijdragen dan wanneer er echt 1 duidelijk "de baas" is.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 07:40

Helemaal mee eens AnneXxX!

En manegeles 25 euro? :wow:
Op m'n vorige (luxe) manege betaalde we 68 euro, al best duur. Luxe is niet alles, op m'n minder luxe manege nu betaal ik 44 euro per maand en ook nog beter les. Dit voor 1x in de week. Voor 2x in de week als bijrijder wil ik niet meer dan 50-60 euro kwijt zijn omdat het mes aan twee kanten snijdt: ik wil graag rijden, maar de eigenaar heeft meestal niet voor niets een bijrijder nodig en is geen bedrijf zoals een manege.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:15

Eskegirl, je kan het bedrag dat je wil uitgeven berekenen op wat je kan uitgeven.
Daarbij kan je het bedrag ook berekenen op wat je er voor terug wil.
Persoonlijk zou ik per x rijden meer over hebben voor een lokatie waar je meer leert ( dit dus met het oog op ooit een eigen paard - hoe beter je kan rijden, hoe meer keuze in paarden en vaak wat goedkoper dan een braaf leerpaard)
Maar wil je veel rijden en vrijheid dan zal je daar meer aan hebben.
Dus om een bedrag vast te leggen omdat je vind dat het niet duurder zou mogen zijn kan je straks juist het juiste plekje mislopen....
Op sommige plekken zijn de stallingskosten heel hoog, dan zie je ook vaak dat de bijdrage hoger is.
Hoe beter je kunt rijden, hoe meer keuze je hebt.
Wanneer je relatief weinig ervaring hebt is "het voordeel" vpor de eigenaar een stuk minder en "snijdt het mes dus niet gelijk"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:00

Tja, de 'eigenaar heeft niet voor niets een bijrijder "nodig" ' is een gewaagde uitspraak.. Dan zou je ook kunnen stellen dat de bijrijder niet voor niets een bijrijdpaard 'nodig' heeft (wat dan vaak zo min mogelijk moet kosten); de manege is niet leuk/goed meer, men leert niet meer genoeg op de manege of een vriendinnetje heeft een bijrijdpaard al op de betreffende stal.

Mes snijdt aan twee kanten, maar vaak heeft de bijrijder toch echt de eigenaar harder nodig dan de eigenaar de bijrijder nodig heeft hoor, zonder eigenaar heeft de bijrijder namelijk geen bijrijdpaard :=

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:07

Idd, met zo'n uitspraak zou het bij mij al klaar zijn.
Tis imo niet alleen een zin maar ook een houding die daarbij hoort. Graag of niet, want ik heb geen bijrijder nodig, kost me meer dan het opleverd. Voor de pony's is het wel wat meer aandacht, dus dat is "het voordeel",maar ze krijgen buiten dat al genoeg...

Overgens is onze bijdrijder dus wel heel dankbaar en heeft ze in die paar maandjes al heel veel geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:14

sneeuwpop schreef:
Idd, met zo'n uitspraak zou het bij mij al klaar zijn.
Tis imo niet alleen een zin maar ook een houding die daarbij hoort. Graag of niet, want ik heb geen bijrijder nodig, kost me meer dan het opleverd. Voor de pony's is het wel wat meer aandacht, dus dat is "het voordeel",maar ze krijgen buiten dat al genoeg...

Precies. Hier kan onderling op stal ook een hoop opgevangen worden, aan aandacht en buitengang dus geen tekort.

Ik ken EskeGirl wel en ik weet dat d'r houding dan niet 100% zo bedoeld is als ze overkomt, maar het is wel wat je zegt, met zulke uitspraken komt vaak (niet altijd) een houding mee die ik ook niet bij m'n pony hoef te hebben (maar m'n pony spiegelt dus die is er ook niet van gecharmeerd :') als ik iemand niet aardig vind, vind pony d'r ook niet lief vaak haha). Maar wat ik zeg, ik heb nu een hele lieve meedenkende bijrijdster maar die betaalt net zo goed mee :+ Soms moet ik even zeggen hoe iets anders moet of nog even uitleggen waarom sommige dingen niet kunnen (overdreven springen bij het hoofd ) maar daarna is dat ook goed :)

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:26

Er zijn ook zat eigenaren die het zelf allemaal wel aankunnen met tijd en geld maar een verzorger willen zodat het paard wat meer aandacht krijgt. Ik heb zat verzorgers gehad die gewoon een redelijk prijsje betaalde en het geen probleem vonden. Ik zou ook nooit iemand zoeken die er niet voor wil betalen. Het is nou eenmaal een dure sport. En dan is het wel mijn paard maar een verzorger mag het ook wel zien als deels eigen paard.
Vergeet daarnaast niet dat het ook best lastig is voor sommige eigenaren om het dierbaarste wat ze hebben aan iemand anders over te laten. Ik heb er wel moeite mee. Maar wil toch iemand anders er een plezier mee doen.

Daarnaast is een verzorgpaard vaak goedkoper dan op een manege.
Toen ik nog op een manege reed betaalde ik gewoon 120€ per maar voor 6 lesjes. (Ik reed ook wel op een 5 sterren manege) maar voor veel minder zal het niet kunnen zijn. Ik vind dan best dat eigenaren een bijdrage mogen vragen. Verzorgers maken gebruik van het paard maar ook van de spullen. ( ik heb het dan over een bijdrage van 50/80)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:16

Ik ben het gedeeltelijk met je eens MiesWen. Het is inderdaad een dure sport, maar ik heb zelf nog nooit op zo'n dure manege gereden. Zoals ik al zei, de duurste manege hier in de buurt (die overigens ook 5 sterren van de FNRS had) is 16 euro per les met een kwartaalkaart. Wat dus uitkomt op 96 euro voor 6 lessen. Persoonlijk vind ik dat wel een heel stuk minder.

Ik snap ook best dat er heel veel eigenaren zijn die een bijdrage vragen hoor. Maar ik ga daar dan dus niet rijden. De eigenaar van mijn bijrijdpaarden heeft mij ook niet nodig, maar vraagt er ook niks voor. Hij heeft er deels baat bij dat hij het leuk vind om iemand met de paarden bezig te zien en zijn paarden krijgen beweging. Ik heb er baat bij dat ik kan rijden. En als één van de twee de ander een keer nodig heeft, dan staan we ook voor elkaar klaar.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:29

Tja, 16 euro per les is alsnog veel geld naar verhouding als je het mij vraagt.
Als ik de bijdrage die mijn verzorgster per maand betaalt omreken, kom ik op 7 euro per dag/per keer. Ik weet bijna zeker dat er geen enkele manege is die zo goedkoop is en waar je langer dan een uur je gang kan gaan. Sterker nog, zijn er uberhaupt veel hobby's, naast dammen of schaken( ;-) ) die je voor 7 euro per dag kunt uitvoeren?

Iedereen moet uiteraard zelf weten of ze willen betalen voor een bijrijdpaard of niet, maar voor mij klinkt het toch nog steeds gek als mensen zeggen dat ze er per definitie niet voor gaan betalen... wat is dat dan toch? Voor een manege wel meer dan het dubbele, maar ergens waar je meer vrijheid, tijd, eigen tuig en spullen en "eigen paard" ter beschikking krijgt zegt men ineens: Ik zal er nooit voor betalen. :?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:37

Nee hoor, ik rijd niet meer op een manege. Aan de ene kant heel bewust, omdat ik er naar mijn mening niet meer zoveel leer, maar aan de andere kant ook omdat ik het niet wil betalen. Ik heb gratis bijrijdpaarden, waarom zou ik nog :+

Maar even serieus. Toen ik een hele tijd geen bijrijdpaard had heb ik wel even getwijfeld hoor. Maar ik heb het uiteindelijk toch maar niet gedaan. Het is een hoop geld wat je iedere keer moet betalen en dat heb ik het er niet voor over. De stal waar ik nu les is nog vele malen duurder, maar ik rijd op goed gereden paarden die niet afgestompt zijn en waar ik goed les krijg. Dus dan heb ik het geld er wel voor over. Dat ik daar dan maar eens in de twee weken kan rijden, jammer, maar ik heb helaas niet oneindig veel geld.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:45

Maar er is een verschil tussen niet kunnen betalen en niet willen betalen.
Als je het zou kunnen betalen, zou je het dan willen betalen?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:53

ChajaNoa schreef:
Het ging er even om dat je dus niet een belachelijk bedrag hoeft te betalen als het een goed paard is.. Ik betaal namelijk helemaal niks dus daarom dat ik dat even op bracht

Nou wat Joyce zegt, op een naam alleen kun je niet rijden. Dat papa 'bekend/goed' is maakt de nakomelingen nog niet automatisch ook goed ;).

EDIT: ik zie nu je latere bericht pas. Moest even bijlezen. Excuus.
Laatst bijgewerkt door Sees op 10-04-14 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:54

Sees schreef:
ChajaNoa schreef:

Nou wat Joyce zegt, op een naam alleen kun je niet rijden. Dat papa 'bekend/goed' is maakt de nakomelingen nog niet automatisch ook goed ;).

En als aanvulling; het paard op zich moet wel goed gereden worden om goed te kunnen lopen :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:57

sallandval schreef:
Nee hoor, schijnbaar hebben wij alleen een andere definitie van baat. Als ik een ander iets van mijzelf laat gebruiken en ik krijg daar een fijn/goed gevoel van dan vind ik dat goede gevoel een vorm van baat hebben bij, al is het geen financiële baat.

Als ik mijn kleding bijvoorbeeld meer gun aan een arme tante dan aan de kringloop dan is dat zo omdat ik dan weet wie het krijgt en omdat ik het leuk vind dat die persoon er blij mee is. Wie weet zie ik dan zelfs nog een blij gezicht van haar of zegt ze een keer 'bedankt' wat mij ook weer een prettig gevoel geeft. Dan heb ík er dus baat bij in de vorm van dat prettige gevoel. Baat hebben bij een goed gevoel van iets weggeven is dus iets anders dan iemand iets gunnen, in elke context.

Ja hoor ;). WE hebben geen andere definitie, dat IS gewoon niet de definitie ;). Ik begrijp overigens je punt wel hoor, dat is het niet maar je gebruikt het woord gewoon in de verkeerde context en dat schepte bij mij verwarring ;).