Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:46

Collie2008 schreef:
Breghje schreef:
Ik ga hier toch even tegenin, bij mij is het dus wél zo dat ik de eigenaar help, als ik niet kom staan de paarden stil omdat zij alleen rijden niet leuk vind en het dus ook niet doet. Er zijn dus wel degelijk eigenaren die om die reden een bijrijdster zoeken/tegenkomen, dus dan vind ik het weer een beetje schijnheilig om te zeggen dat een bijrijder de eigenaar totaal niet helpt. Je helpt elkáár. EN ja, ik rijd graag, en zij ook dus hebben we sámen lol van de paarden. Wat overigens ook door haar al mijn paard genoemd wordt. Dus zou ik ermee willen stoppen dan weet ik dat de paarden weer stil komen te staan....

Jij bent toch gaan bijrijden met als 1e doel dat jij wilt paardrijden? Of wilde je eigenlijk niet perse iets met paarden doen, maar wilde je zo graag helpen dat je het bijrijden erbij hebt geaccepteerd?

Een paard bijrijden doe je 9 van de 10 x uit eigen belang. Omdat je zelf wilt rijden. Wil niet zeggen dat je een eigenaar of dier daar ook een plezier mee kan doen. Maar goed.

Mij is het paard aangeboden omdat mijn eigen paard ingeslapen was, en zij wist hoeveel ellende ik ermee had gehad, en zij wilde dat ik lekker kon gaan genieten van haar paarden sámen met haar. Ik ben dus NIET zelf op zoek gegaan naar een bijrijdpaard :) .

Dus ja, ik doe zowel het paard als de eigenaar een plezier in mijn specifieke geval. En daar hebben we samen zoals je kan lezen, heel veel plezier in.

En als een eigenaar geen plezier of hulp of profijt heeft van een bijrijder, dan neem ik aan dat ze de bijrijder heel erg snel wieberen ;) , anders heeft het geen enkele zin imho. Je moet elkaar helpen, en het moet matchen. Een eigenaar zoekt niet voor niets een bijrijder, ook mijn eigenaar niet.

Edit, en ik betaal er ook nog eens niks voor ook!! :D

Collie2008

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 11:37

Oke da's wel anders als de eigenaar je zelf benaderd vind ik inderdaad

Maar je mag best minder kattig reageren hoor met je (zoals je kan lezen) bedoel, tis weekend, het regent niet enzo :+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:24

Collie2008 schreef:
Oke da's wel anders als de eigenaar je zelf benaderd vind ik inderdaad

Maar je mag best minder kattig reageren hoor met je (zoals je kan lezen) bedoel, tis weekend, het regent niet enzo :+

Wie kaatst kan de bal verwachten. :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:04

Breghje schreef:
En als een eigenaar geen plezier of hulp of profijt heeft van een bijrijder, dan neem ik aan dat ze de bijrijder heel erg snel wieberen ;) , anders heeft het geen enkele zin imho. Je moet elkaar helpen, en het moet matchen. Een eigenaar zoekt niet voor niets een bijrijder, ook mijn eigenaar niet.

Precies dat, als het me met bijrijder meer tijd en moeite kost als zonder dan hoeft het al niet meer.
Wat heb ik er als eigenaar dan nog aan?

Helaas door schade en schande wijzer geworden komt er hier dan ook niemand meer op mijn paarden.
Verkoop ik ze nog liever als we ze ooit eens zelf niet meer verzorgen kunnen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:21

Wat vervelend dat zoveel mensen een 'nare' ervaring hebben met bijrijders. Ik heb dat gelukkig niet.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:39

Ik gelukkig ook niet, maar ben des al niet te min wel selectief met wie ik wel of niet op mijn paard laat enz.
Het is m'n kostbaarste bezit dus daar ben ik erg zuinig op :-)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:14

Sassy schreef:
Breghje schreef:

Precies dat, als het me met bijrijder meer tijd en moeite kost als zonder dan hoeft het al niet meer.
Wat heb ik er als eigenaar dan nog aan?

Helaas door schade en schande wijzer geworden komt er hier dan ook niemand meer op mijn paarden.
Verkoop ik ze nog liever als we ze ooit eens zelf niet meer verzorgen kunnen.

Pcies, ik heb ook wel eens bij adressen gereden waar ik na een poosje dacht hmm nee dit is t niet, of andersom. Even goede vrienden, doorzoeken. Maar wel heel erg jammer idd dat er bij jou niet ééntje tussen zat die fijn aanvoelde. Bij de meesten heb ik toch wel meerdere jaren gereden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:05

Vesceron, oh absoluut hoor, ik ook maar bij mij waren meteen de 1e twee bijrijders een schot in de roos. Inmiddels rijden ze beiden alweer 3 jaar bij mij :j.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 01:41

Sees; dan heb je idd heel veel geluk gehad met de eerste 2 bijrijders! ik heb zelf ook ooit voor een bijrijder/verzorger gezocht en ik kreeg alleen maar mensen die mijn merrie toen niet goed konden rijden (heb er wel een aantal laten komen) dus als ik weer iemand zou vinden zou het wel iemand zijn die heel wat jaren eigen paarden gereden heeft en weet hoe hij/zij moet rijden (omdat ik niet met hem wil terug vallen zoals vele mensen dat niet zouden willen) :)

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:40

Tot nu toe heb ik bijna alleen maar ervaringen waar ik niet hoefde te betalen voor een verzorgpaard. We maakten afspraken waar het voor zowel eigenaar als voor mij een voordeel had. Ik kon gratis rijden, en zij hoefden bijvoorbeeld niet zelf uit te mesten oid. Ik ben geen mooi-weer-ruiter, ik kom mijn afspraken na. Later werd ik toch gevraagd om wel te betalen. Hier ben ik op zich wel toe bereid, maar dan moeten er nog duidelijkere afspraken gemaakt worden. Zo vind ik bijvoorbeeld dat als ik een vast bedrag betaal per maand, dat ik ook mag verwachten dat ik het afgesproken aantal keren mag/kan rijden. Natuurlijk heeft de eigenaar het paard in de eerste plaats voor zichzelf, maar dan hoor ik wel graag van tevoren wanneer paard niet beschikbaar is.

DaphneC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:49

ik heb tot nu toe 3 verzorgpaarden gehad en nooit betaald. maar merk nu (nu mn lieve verzorgpaardje verhuisd is en ik opzoek ben naar een nieuwe) het erg lastig is om er 1 te vinden waar je niet voor hoeft te betalen. en een beetje vind ik niet erg maar sommigen noemen 150 euro een kleine bijdrage en dan mag je 2 keer per week rijden dat vind ik wel een beetje te ver gaan. vooral omdat zij kennelijk geen tijd genoeg hebben voor hun eigen paard.... jammer dat mensen tegenwoordig overal geld voor willen en niet anderen een plezier gunnen waarbij ze zelf ook een voordeel hebben. sorry moest het ff kwijt hahaha

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:40

Misschien eerst lezen voordat je dingen neerzet die je kwijt wilt.
150 is een hoop geld, maar je moet het nog altijd wel in verhouding zien met wat je er voor terug krijgt en watde kostprijs is voor je kunt zeggen of het duur is.
En het is niet altijd zo dat de eigenaar te weinig tijd heeft.

Daarbij vind ik je laatste opmerking over het gunnen van 2 kanten komen. Waarom zou de verzorgster de eigenaar de " gemaakte" kosten niet gunnen terwijl de verzorgster die dag(en) mag rijden?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:41

DaphneC, de eigenaar heeft er niet altijd 'baat' bij en het is ook niet per definitie zo dat een eigenaar zelf geen tijd heeft (zoals al vaak te lezen was in dit topic ;)).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:41

Sneeuwpop is me net voor :D.

DaphneC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:59

laat ik het zo zeggen dan de mensen waar ik een 'aanbod' van heb gehad, hadden zelf heel weinig tijd, wilden van mij 100/150 euro en dan mocht ik niet zelf kiezen wanneer ik zou komen. ik heb het dus niet over iets algemeens, maar over wat mij is overkomen. sorry als dit niet duidelijk was maar om mij meteen af te kraken vind ik niet zo ver.... jammer

ps. sneeuwpop wat je met je laatste zin zegt snap ik niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:08

Heuy, niet zelf kiezen is in veel gevallen zo hoor; vaste dagen afspreken is dus ook 'niet zelf kiezen'. :+

Jij vind het niet zo 'fair' dat jij gelijk afgekraakt wordt, maar lees je eigen eerste bericht in dit topic even objectief, dan ben je zelf net zo 'unfair' bezig.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:19

Sees schreef:
DaphneC, de eigenaar heeft er niet altijd 'baat' bij en het is ook niet per definitie zo dat een eigenaar zelf geen tijd heeft (zoals al vaak te lezen was in dit topic ;)).

Volgens mij is iedereen die deelneemt aan zo een constructie zonder er baat bij te hebben een beetje dom.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:28

Jij geeft af op mensen die er geld voor vragen, terwijl je dat ook andersom kunt zien dat sommige geen bijdrage willen betalen om hun hobby uit te voeren.
Paard kost veel geld, elke dag, dus ook de dag dat de verzorgster erop rijdt. Dan is het toch netjes om daar wat voor te betalen?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:44

Sallandval, ik heb bij een buurman de pony mogen verzorgen. Geloof echt niet dat hij er baat bij had. Hoefde niks te betalen. Later wel biks en de hoefsmid betaald, maar dat was uit eigen beweging (en belang).
Vind het niet netjes om hem en anderen daarom dom te noemen.

En voor sommige eigenaren is alleen de bijdrage het voordeel...
Dus geen winst, maar wat minder onkosten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:03

sneeuwpop schreef:
Sallandval, ik heb bij een buurman de pony mogen verzorgen. Geloof echt niet dat hij er baat bij had. Hoefde niks te betalen. Later wel biks en de hoefsmid betaald, maar dat was uit eigen beweging (en belang).

Al eens bedacht dat hij het misschien wel leuk vond om jou dat te laten doen? Dat is ook een vorm van 'baat hebben bij' imo. Voor veel mensen hier is het niet genóeg om een ander een plezier te doen dus willen ze een vergoeding erbij, maar dat wil niet zeggen dat iemand die geen geld vangt er geen baat bij heeft. Het is alleen een ander soort baat.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:01

Dat tegenwoordig meer eigenaren een bijdrage vragen, vind ik niet zo raar. Alles wordt gewoon steeds duurder.
Als er dan iemand mee komt liften in de lusten van een 'eigen' paard, mag deze ook bijdragen in de lasten.
Het mes snijdt aan twee kanten. Verzorgen is vaak wel gratis en rijden kan op nog genoeg plaatsen gecompenseerd worden met klussen/meehelpen ipv geld.
Ik heb liever iemand die 3/4 keer per week meedraait in de verzorging/taken, dan iemand die 1 keer per week komt en financieel een bijdrage levert.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:22

Bij mijn bijrijdpaard hoef ik ook geen bijdrage te betalen.
Moet alleen wel voeren, mesten en de stallen aanvegen als ik er ben, maar dat is een klein halfuurtje werk bij elkaar. De afspraak is ook dat je tijdig afzegt en ook komt als het slecht weer is om te mesten en voeren.
Dat gaat al 1,5 jaar erg goed en ben erg blij met de eigenaresse, het is echt een hele lieve vrouw!
In verband met tijdgebrek stop ik eind deze maand, maar ze is zo lief om dan te zeggen dat ik haar altijd mag bellen om langs te komen en dat het ook geen probleem is als ik nog een tijdje 1 keer per week wil komen. Ik heb aangeboden dat zij me altijd mag bellen als ze op vakantie gaat om een keertje te komen.
Zo snijdt het mes aan twee kanten en gaat het met duidelijke afspraken en heldere communicatie prima :) .

Blax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:55

Hier in Oostenrijk ben je voor een maand stalling meteen 450 euro kwijt hoor. Daarbij had ik ook nog in en uit de wij voeren -50 euro, lessen en wedstrijden. Dus ik was in kwam in de maand al gauw boven de 1000 euro uit. Mijn bijrijderster betaalde 250 in de maand voor 2 keer per week. Natuurlijk stond ik wel op een top stalling en hoefde ze alleen te rijden en poetsen en had ze een hoog opgeleid paard te rijden. Maar hier vind je echt geen verzorgpaard waar je niet voor hoeft te betalen hoor. Er zijn gewoon genoeg mensen die bereid zijn ervoor te betalen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:11

sallandval schreef:
sneeuwpop schreef:

Al eens bedacht dat hij het misschien wel leuk vond om jou dat te laten doen? Dat is ook een vorm van 'baat hebben bij' imo. Voor veel mensen hier is het niet genóeg om een ander een plezier te doen dus willen ze een vergoeding erbij, maar dat wil niet zeggen dat iemand die geen geld vangt er geen baat bij heeft. Het is alleen een ander soort baat.

Nou in het begin niet hoor.. .
Denk eerder dat hij had verwacht dat ik er al snel mee zou stoppen....

Nee, sommige mensen zijn gewoon aardig op hun eigen manier.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:42

Blax schreef:
Hier in Oostenrijk ben je voor een maand stalling meteen 450 euro kwijt hoor. Daarbij had ik ook nog in en uit de wij voeren -50 euro, lessen en wedstrijden. Dus ik was in kwam in de maand al gauw boven de 1000 euro uit. Mijn bijrijderster betaalde 250 in de maand voor 2 keer per week. Natuurlijk stond ik wel op een top stalling en hoefde ze alleen te rijden en poetsen en had ze een hoog opgeleid paard te rijden. Maar hier vind je echt geen verzorgpaard waar je niet voor hoeft te betalen hoor. Er zijn gewoon genoeg mensen die bereid zijn ervoor te betalen.

250,- euro per maand voor 2x in de week rijden :wow: hallelujah, jij durft :=
Sorry maar dat vind ik echt een belachelijk hoog bedrag. Hoe hoog je paard ook opgeleid is :n voor dat bedrag kun je stalling voor een eigen paard betalen... Ook in Oostenrijk :=
En als jij het niet kan betalen zonder bijrijdster die zo'n enorm bedrag neerlegt, waarom heb je dan in godsnaam paarden? Want wat ga je dan doen als een van de paarden een blessure krijgt of een spoedoperatie moet hebben?

Een bijdrage, prima. Maar dit gaat toch wel heel erg ver hoor...