Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:35

Anke schreef:
Iemand die hetzelfde niveau heeft of hoger dan de eigenaar, vind ik een heel ander verhaal.
Ik krijg ook betaald om paarden voor een ander te rijden of te corrigeren. Echter hebben de meeste
ruiters met rijdtalent een eigen paard of rijden voor een eigenaar de paarden. (vaak voor verkoop)
Dus voor die ene procent, zou ik niet een advertentie helemaal aanpassen, diegene kan altijd zelf een berichtje sturen.
Daarin onderbouwt waarom hij/zij wel een aanwinst zou zijn, maar niet bereid is een bijdrage of een kleinere bijdrage te betalen.
Als je gratis rijdt, heb je mijn inziens ook verder geen 'rechten', als je een bijdrage betaalt, dan is er toch ook een soort van plicht tussen eigenaar en bijrijder.
Zoals eerder al eens genoemd, dan zijn de bijrijder dagen 'heilig' en heb je als eigenaar gewoon pech.
Als iemand niets wil meebetalen, zou ik die persoon ook gewoon op een dag als ik wil rijden afzeggen en zelf rijden.
Bij een betalende bijrijder kun je dat mijn inziens gewoon niet maken.....dus er is wel verschil in hoe je als eigenaar daar tegenover kan staan.

Ik ben echt niet zo'n heel groot talent, maar goed ja, het is niet beginnersniveau en ik neem les.
Mocht er dan de dag zelf afgebeld worden dat ik niet mag rijden omdat de eigenaar wil, dan zou het toch een probleem worden hoor. Ik ga vier a vijf keer per week, qua investering vind ik dat net zoveel waard als betalen...

Ik wil ook helemaal geen paarden rijden voor verkoop omdat ik wel graag wil opbouwen met een paard.

En een eigen paard vind ik momenteel onzin want ik kan altijd ergens een paard rijden, voor niets.

Veel mensen willen een eigen paard dat lekker te rijden is en ook nog eens telkens vooruitgaat qua kunnen, ja daarvoor moet er wel voldoende getraind worden en niet iedereen heeft daarvoor tijd. Dan is een ruiter die ook rijdt wel zo prettig.

En aangezien ik dat win win vindt, zou ik daar niet zo heel erg veel voor willen betalen naast de inzet die ik al doe (niet dat ik niets zou willen bijdragen hoor zeker niet).

ik hoop alleen dat verzorgsters en bijrijders niet gezocht worden omdat het de eigenaren anders toch te duur is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:37

kiki1976 schreef:
Zelf vraag ik geen bijdrage. Maar goed ik ben blij dat ik iemand zou kunnen vinden die met mijn paardje klikt en haar 3x per week zou willen rijden. Omdat ik dat met mijn rug gewoon niet red haar regelmatig te rijden. Voor mij neemt dat de druk weg van alle dagen moeten. Gaat het bij mij niet dan word ze in ieder geval 3x per week gereden. En daar ben ik al heel blij mee.
Wel wil ik dat ze graag met haar gaan lessen (afhankelijk van hun niveau). Die kosten zijn wel voor de bijrijder zelf, maar dat zie ik persoonlijk ook als een extra kans en een investering in jezelf.

Dit dus. Heel veel mensen kunnen om diverse redenen geen vier a vijf keer per week trainen, dus dan helpt het toch je uit de nood als iemand anders dit doet (en dan wel serieus traint en ergens naartoe werkt en niet zomaar alleen voor het plezier hobbelt).

Christadk

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:51

Wat een gezeur over een bijdrage vragen/betalen...pff

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:52

kiki1976 schreef:
Sorry maar laat iedereen in hun waarde over wel of niet laten betalen.
Topic gaat over: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, en niet over wel of niet betalen.
En om eerlijk te zijn vind ik die discussie iedere keer erover een beetje irritant worden.
Sorry moest het ff kwijt :+

.

Het is volgens mij gewoon een reden waarom goede bijrijders vaak niet gevonden worden :+ want die gaan heus niet betalen...
Of toch geen te gekke bedragen.

Want een goede ruiter zal ook uit zichzelf al investeren in les, en desnoods ook eigen materiaal (al is het maar puur EIGEN materiaal als laarzen etc).

En ja ik vind rijden echt heel plezierig, maar als ik énkel voor het plezier zou rijden, dan zou ik met het weer van de afgelopen weken, werkweken van 55 a 60 u en een afstand van dertig km echt geen vier of vijf keer per week rijden :+

Het is natuurlijk elk zijn eigen keuze, daar ben ik het absoluut mee eens. Maar ik ken genoeg prima ruiters die met plezier andermans paarden rijden (zeg maar trainen) maar die daar niet nog eens bovenop gaan betalen.

Een paard heeft er ook baat bij om getraind te worden e, het is wel degelijk iets dat je bijdraagt.

Ik zeg dus niet dat ik het oneens ben, ik denk gewoon dat je op deze manier moeilijk de betere ruiter aantrekt...

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:54

Wat een onzin poes. Ik heb een goede bijrijder en die betaalt ook mee in de kosten. Weliswaar geen halve stalling, maar wel een leuk bedrag.

Maar goed dit topic gaat dus niet over wel of geen bijdrage betalen...heel vervelend die discussies.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:59

Nu wat ik hier merk is dat je als niet betaler met heel veel argumenten kunt komen, en dat dat hier als onzin gezien wordt :+

Het gaat over moeilijk iemand vinden en ik ben overtuigd dat het wel-niet betalen daar een grote rol in speelt.

Wat zou je dan bvb vinden dat ik moet bijdragen?

Eigenaar rijdt eens per week, ik de rest (dus 4-5 of dubbele longe), paard staat op een wei met schuilstal, piste bij de buren, ik neem wekelijks privéles, heb intussen zadel/hoofdstel etc aangekocht (zo goed als alles is eigen materiaal). Ik verwittig wanneer smid/veearts etc moeten komen en ben er vaak bij.

Verder mag ik dus best mijn ding doen en doe ik qua verzorging zo goed als niets.

Ik vind het wel interessant wat je hiervoor zou vragen!

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:04

Argumenten..dat zijn jou argumenten, jou meningen. Dit wilt niet zeggen dat een ander niet wilt betalen. De keus om te betalen voor mijn paard heeft mijn bijrijder zelf gemaakt, ik heb haar nergens toe gedwongen. Ik snap dus niet waar jij je zo druk over maakt....

Daar zou ik afhankelijk vd stallings kosten en het paard zo'n 50/70 euro pm voor vragen. Echter zou ik iemand anders nooit een zadel en of hoofdstel laten kopen. Ook regel ik zelf de hoefsmid/veearts. Het lijkt mij eerder alsof jij de eigenaar bent en de eigenaar de bijrijder. Dat er in dit geval niet betaalt hoeft te worden snap ik, want de eigenaar profiteert al aardig van jou tijd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:10

Nou ik zie het echt als win win hoor in mijn geval, ben er echt heel blij mee :D Vorig jaar had ik twee bijrijdpaarden en twee eigen zadels :D met mijn lange poten past het niet zo snel en zadel op huidige paard lag echt niet meer en een eigenaar die zo weinig rijdt, snapte ik wel dat die niet meteen stond te springen om zo'n investering te doen.

Ik heb wel al vaak voorgesteld om hoefsmid/tandarts te betalen maar dit willen ze niet.

Verder behalve het feit dat ik er veel tijd in steek (en gelukkig rijd ik een auto van het werk) en zo'n 1000 tot 1500 euro per jaar aan les/materiaal vind ik het dus wel luxe.

Het zijn idd voor ieder andere situaties, maar ik heb echt vaak het gevoel dat men 70 euro (en meer) vraagt voor een paard dat amper wat kan, in een plek staat waar je amper kunt trainen door slechte bak of geen licht, maar dat je dan wel nog les moet pakken, op vaste dagen en tijden moet komen en dan ook nog de stal leegscheppen.
Dus bij veel advertenties waar het betalend is, krijg ik dan al schrik.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:15

Mijn bijrijder betaalt 60 euro voor 2 dagen in de week. Paard moet nog veel leren en daarom krijgt ze ook 1 keer per maand les (net van stal verandert dus nog op zoek naar fijne instructrice) en dat zit bij de prijs inbegrepen. We hebben een fijne rijbak met verlichting, helaas is de bak wel snel nat maar kan prima in gereden worden en anders gaat ze naar buiten. Ze heeft hier zelf geen problemen mee, anders was ze wel gestopt. Ik vind de bijdrage zelf erg redelijk. Ze hoeft meestal niet uit te mesten omdat ik het zelf doe, ze rijd vaak met mij mee zodat ze niet hoeft te fietsen. Ze komt nu ook een dag extra per week zonder extra te betalen omdat ze mij er mee uit de brand helpt (nog 2 andere paarden).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:22

Goed maar voor dat geld voorzie jij dus wel materiaal en les is toch ook snel 20 euro denk ik?

Het iss idd maar net wat je overeenkomt hoor, ik zou in dit geval de les zelf betalen (maar wel wekelijks). Verder denk ik niet dat ik hiervoor nog veel zou willen bijbetalen dan, maar het komt wel op hetzelfde bedrag uit ongeveer.

Vorige paard was 1 a 2 keer per week (wekelijks les en eigen zadel, verder betaalde ik niks).

Overigens ben ik maar 1 keer via een advertentie ergens terecht gekomen, anders altijd viavia.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:31

Ja ik betaal het materiaal, mijn paard mijn spullen. Les was 15 euro per 3 kwartier. Nu ga ik toch wel snel richting de 20/25 idd. Voorheen vroeg ik 60 euro excl lessen maar dit meisje kan daarnaast geen les betalen dus vandaar zo gedaan dat ik 1 les per maand betaal. Zelf heb ik ook altijd betaald voor bijrijdpaarden dus vandaar dat ik een bijdrage ook niet gek vind. En degene die er voor kiest mijn paard te gaan bijrijden kiest er uiteindelijk zelf voor, zoals ik al eerder zei dwing ik niemand.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:46

Ik mag van een kennis haar paarden ook bijrijden. Hoef niks te doen, alleen te rijden (en dan netjes poetsen, spullen opruimen en zorgen dat ze er fijn bij staat), maar ik hoef dus amper iets te doen. Hoef er ook niet voor te betalen. Spullen heeft ze zelf allemaal en hoef ik ook niet te kopen. Alleen moet ik leskosten betalen als ik les wil.

Waarom ik niks hoef te doen en niks hoef te betalen en wel altijd mag komen wanneer ik wil (al is het 6 dagen pw)? Ze ziet in mij een investering. Paarden zijn flink opgeknapt sinds ik ze rijd (niet opschepperig oid bedoelt). Haar lesgever heeft ook verschillende keren gevraagd wie er nu precies op de paarden reed, omdat ze zoveel beter lopen nu bij haar. Is toch wel leuk om zo'n complimentjes te horen :o
Ze is dus alleen maar blij als ik vaak kom rijden en wil daarom dat ik geen bijdrage betaal of iets anders doe..

Mocht ik ooit een ander paard gaan bijrijden ben ik best bereid een kleine nette bijdrage te betalen, maar ik ga niet de helft van het stalgeld betalen oid. Vind dat ik al 'betaal' met het rijden van het paard (zolang het paard er dus beter van wordt).
Nogmaals ik ben bereid om geld te betalen, maar op dit moment hoef ik dat niet.

Zelf ben ik ook eigenaresse van een aantal paarden. Ik heb hier geen bijrijders en/of verzorgers voor. Mocht ik daar een bijrijder voor zoeken vraag ik ook een kleine bijdrage en lessen zijn ook voor zijn/haar eigen kosten. Jan en alleman kan er niet op en ik investeer veel tijd in het scholen van de bijrijder. Materiaal mogen ze niet aanschaffen krijg je later alleen maar gedoe over. Eigen kleding en goed schoeisel is wel eigen verantwoordelijkheid. Met materiaal bedoel ik dus echt spullen voor het paard, zoals dekens/zadels etc. Verzorgster zou wat mij betreft niet hoeven betalen. Zij helpt mee met de 'lasten' en heeft niet alleen maar de leuke karweitjes. Mag dan evt meehelpen met trainen van de paarden of gewoon een rondje rijden als 'beloning'.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:06

Jongens, kunnen we niet gewoon kappen over de discussie betalen of niet? Daar is dit topic niet voor toch?

Zag net een leuke voorbij komen op marktplaats :') zoekt een paard om te rijden, liefst meteen te kunnen starten(Z). wil geld voor benzine om op locatie komen, startkaart en kosten :') (is wel subtop ruiter) maar dan alsnog :') Paard mag uiteraard dichter bij haar gestald worden
_O-

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:12

Ik denk dat iedereen zijn/haar eigen redenen heeft om wel of niet te betalen.

Ik heb helaas slechte ervaringen met het betalen voor een pony, maar dat zegt niet dat ik het raar vind dat er een (kleine) bijdrage betaald moet worden. Als er maar duidelijk is waar het geld heen gaat en de eigenaar het niet doet om geldnood zoals in mijn geval helaas.

Wel ben ik het met degen op deze pagina ergens eens dat de bijdrage ergens wel de juiste bijrijder tegen kan houden. Het is ook crisis waardoor steeds minder mensen een grote bijdrage kunnen missen en ik denk dat het voor de eigenaren misschien wel goed is daarover na te denken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:15

Ga aub hier verder erover [VP] Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Vrouwtje is vandaag weer geweest en met Bo aan het werk geweest aan de lijn. Bo moest eerst ff flink haar gymmatiek oefeningen doen vond ze zelf. FF lekker rekken en strekken (lees staart in de lucht, haaks door de bocht, flink bokken) :=
Maar ze kon haar netjes corrigeren wanneer nodig. Tja Bo had haar er wel ff voor over, maar ook dat loste ze netjes op. Een keertje draaide ze gehaaid, maar dat pakte ze ook gelijk goed aan.
Bo had eerst ff een WTF momentje := een vreemde die haar aan durfde te pakken.
Daarna was het niet leuk meer en deed ze netjes haar best.
Liep lekker ontspannen af en toe dravend met d'r neus over de grond.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:20

Celiien schreef:
Jongens, kunnen we niet gewoon kappen over de discussie betalen of niet? Daar is dit topic niet voor toch?

Zag net een leuke voorbij komen op marktplaats :') zoekt een paard om te rijden, liefst meteen te kunnen starten(Z). wil geld voor benzine om op locatie komen, startkaart en kosten :') (is wel subtop ruiter) maar dan alsnog :') Paard mag uiteraard dichter bij haar gestald worden
_O-

Hhahha zo'n figuur heeft eerder ook eens op mijn advertentie gereageerd, wat een mafkees die leven echt in een fantasie wereld 8)7

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:22

kiki1976 schreef:
Ga aub hier verder erover [VP] Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Vrouwtje is vandaag weer geweest en met Bo aan het werk geweest aan de lijn. Bo moest eerst ff flink haar gymmatiek oefeningen doen vond ze zelf. FF lekker rekken en strekken (lees staart in de lucht, haaks door de bocht, flink bokken) :=
Maar ze kon haar netjes corrigeren wanneer nodig. Tja Bo had haar er wel ff voor over, maar ook dat loste ze netjes op. Een keertje draaide ze gehaaid, maar dat pakte ze ook gelijk goed aan.
Bo had eerst ff een WTF momentje := een vreemde die haar aan durfde te pakken.
Daarna was het niet leuk meer en deed ze netjes haar best.
Liep lekker ontspannen af en toe dravend met d'r neus over de grond.

Fijn! Als ik het zo lees heb je er wel een goed gevoel bij?! Wat vond je bijrijder ervan?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:23

kiki1976 schreef:
Celiien schreef:

_O-

Hhahha zo'n figuur heeft eerder ook eens op mijn advertentie gereageerd, wat een mafkees die leven echt in een fantasie wereld 8)7

Op de Boktmarkt ben ik er ook al een aantal tegengekomen hoor.. Tja, dromen mag toch? :P

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:26

_Cowgirl schreef:

Ik heb helaas slechte ervaringen met het betalen voor een pony, maar dat zegt niet dat ik het raar vind dat er een (kleine) bijdrage betaald moet worden. Als er maar duidelijk is waar het geld heen gaat en de eigenaar het niet doet om geldnood zoals in mijn geval helaas.

Wel ben ik het met degen op deze pagina ergens eens dat de bijdrage ergens wel de juiste bijrijder tegen kan houden. Het is ook crisis waardoor steeds minder mensen een grote bijdrage kunnen missen en ik denk dat het voor de eigenaren misschien wel goed is daarover na te denken.

En laten we niet vergeten dat iedereen een reden heeft om wel of geen geld te vragen.
We oordelen vaak uit ervaringen die we zelf gehad hebben.
Een kennis van me vraagt ook geld voor haar paard en best veel degene die hem rijd betaald het en graag ook, ze weet de reden dat het gevraagd word, maar dat vind ze niet erg...Gescheiden moeder met kleine kinderen die dolgraag haar paard wil houden maar het zonder hulp van een ander niet gaat redden. Ik zou zeggen mooi toch dat ze iemand heeft gevonden die haar wil helpen.

kiki1976 Klinkt goed zeg.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:27

Ja klikt goed tot nu toe. Zowel tussen haar en en Bo als tussen ons.
Ze is helemaal weg van Bo.
Je merkte ook gelijk aan Bo dat ze na het werk zich al gelijk meer openstelde voor haar en dat zag ze zelf ook gelijk.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:34

mnkortleve schreef:
_Cowgirl schreef:

En laten we niet vergeten dat iedereen een reden heeft om wel of geen geld te vragen.
We oordelen vaak uit ervaringen die we zelf gehad hebben.
Een kennis van me vraagt ook geld voor haar paard en best veel degene die hem rijd betaald het en graag ook, ze weet de reden dat het gevraagd word, maar dat vind ze niet erg...Gescheiden moeder met kleine kinderen die dolgraag haar paard wil houden maar het zonder hulp van een ander niet gaat redden. Ik zou zeggen mooi toch dat ze iemand heeft gevonden die haar wil helpen.

kiki1976 Klinkt goed zeg.

Ben ik het helemaal mee eens hoor! Als het eerlijk verteld wordt is dat natuurlijk hartstikke mooi om te doen en voor de bijrijder waarschijnlijk een mooie kans. Dit bedoelde ik dus met het moet wel duidelijk zijn waar de bijdrage naar toe gaat. Bij mij was het gewoon geldnood en na 2 maanden flink betalen (ruim 1,5 maand aan stallingsgeld) kon ze het zelf weer en werd ik aan de kant gezet.. Ja, dat is niet de manier.

Maar als het op een goede manier gebeurt begrijp ik het als bijrijder volkomen, mits er gereden kan en mag worden. :D

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:34

kiki1976 schreef:
Je merkte ook gelijk aan Bo dat ze na het werk zich al gelijk meer openstelde voor haar en dat zag ze zelf ook gelijk.

Mooi Kiki!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:53

_Cowgirl schreef:
Ben ik het helemaal mee eens hoor! Als het eerlijk verteld wordt is dat natuurlijk hartstikke mooi om te doen en voor de bijrijder waarschijnlijk een mooie kans. Dit bedoelde ik dus met het moet wel duidelijk zijn waar de bijdrage naar toe gaat. Bij mij was het gewoon geldnood en na 2 maanden flink betalen (ruim 1,5 maand aan stallingsgeld) kon ze het zelf weer en werd ik aan de kant gezet.. Ja, dat is niet de manier.

Maar als het op een goede manier gebeurt begrijp ik het als bijrijder volkomen, mits er gereden kan en mag worden. :D

Als iemand een oplossing zoekt omdat diegene geen geld heeft en geen afscheid wil nemen van zijn of haar dier daar kan ik goed inkomen dat ze een bijdrage vragen, maar om je dan na 2 maanden weer op straat te zetten dat is idd niet bepaald netjes.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:53

kiki1976 schreef:

Fijn joh hopelijk gaat het op deze voet verder.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:23

Ik hoop het ook!