Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:47

@Sees; Natuurlijk is het heel netjes van hem en je hoort mij ook absoluut niet klagen hoor! Vond het alleen wel grappig, want als ik dat dus wél erg had gevonden, dan had hij dat meisje er ook niet op laten gaan. Daarnaast was ik ook de enige die dat paard reed (eigenaar rijdt zelf niet) en reed ik haar maar drie dagen in de week. En zelfs dan nog niet altijd.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:48

xSogno schreef:
max66 schreef:
is het erg dat de paarden stil staan dan? Ik denk dat de paarden het niet erg vinden hoor...

Voor sommigen paarden kan dat wel degelijk 'erg' zijn hoor.
Sommige paarden worden snel te dik of worden vervelend als ze niet bezig gehouden worden, of hun conditie gaat dan achteruit en als de eigenaar dan eens in de twee weken wil rijden kan dat niet omdat het paard amper conditie heeft.

Natuurlijk doet een bijrijder het voor zijn eigen plezier, maar in sommige gevallen heeft de eigenaar er zeker wel baat bij hoor.

Voor een paard dat niet bereden wordt moet de voeding aangepast worden naar beneden (kortom: duurder voor de eigenaar als het paard WEL bereden wordt). Ze hoeven dan echt niet te dik te worden.
Conditie gaat natuurlijk wel achteruit maar als je als eigenaar maar 1 keer per twee weken rijdt dan moet je je training daarop aanpassen natuurlijk. Je gaat niet het uiterste vragen van een paard dat twee weken stil heeft gestaan...

Als ik mijn paard niet zou berijden zou ik haar lekker paard laten zijn.... Je kunt nog zoveel andere dingen doen met je paard, behalve rijden. Ik heb nog nooit een paard horen klagen dat ie niks hoeft te doen :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:41

Nou, zoveel geld scheelt het niet wanneer je je paard stil hebt staan, ruwvoerbehoefte blijft grotendeels gelijk (kan zelfs hoger liggen vanwege slechtere conditie) en die 3 happen die ze minder eten gaan niet veel schelen :'). Krachtvoer hebben de meeste paarden niet nodig (ook niet die zogenaamde sportpaarden), tenzij ze echt heel zwaar in training staan of als ze anders niet goed op conditie kunnen blijven (door aandoening ofzo).
En het kan voor sommige paarden wel degelijk vervelend/slecht zijn om niets te doen. Sommige paarden worden strontvervelend als ze niet vaak genoeg wat doen (nu hoeft dat indd niet altijd rijden te zijn) en anderen krijgen last van hun lijf als ze te lang stilstaan of niet getraind worden (dit hoeft ook niet altijd onder de man). Geldt eigenlijk voor alle paarden die bij ons op stal staan of stonden, de een werd klierig, de ander werd stijf en weer een ander ging kreupelen bij te lang stilstaan.
Die van mij vindt het eeeeecht niet erg hoor als ik haar een weekje laat staan, maar als het te lang duurt krijgt ze last van haar lijf.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:47

Die van mij krijgen last van hun lijf als ze te vaak aan het werk gezet worden en hebben dan ook minder zin...
2/3x per week is vaak genoeg om conditie op te bouwen en dan blijft het leuk.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:54

max66 schreef:
Voor een paard dat niet bereden wordt moet de voeding aangepast worden naar beneden (kortom: duurder voor de eigenaar als het paard WEL bereden wordt). Ze hoeven dan echt niet te dik te worden.
Conditie gaat natuurlijk wel achteruit maar als je als eigenaar maar 1 keer per twee weken rijdt dan moet je je training daarop aanpassen natuurlijk. Je gaat niet het uiterste vragen van een paard dat twee weken stil heeft gestaan...

Als ik mijn paard niet zou berijden zou ik haar lekker paard laten zijn.... Je kunt nog zoveel andere dingen doen met je paard, behalve rijden. Ik heb nog nooit een paard horen klagen dat ie niks hoeft te doen :D

Niet elk paard heeft krachtvoer nodig hoor als hij bereden wordt.
Zeg dat tegen mijn bijrijdpaard, die wordt moddervet als hij niet 'getraind' wordt, en ja hij staat buiten en nee hij krijgt geen krachtvoer. Sommige paarden worden dik van lucht..

Maar als de eigenaar nou wel een bosrit wil maken van twee uur, een keer in de twee weken? Dan zal toch echt iemand anders die conditie op peil moeten houden.

Zoals ik al zei geen enkele bijrijder doet het puur van de eigenaar en niet voor zijn eigen plezier, maar er zijn wel degelijk situaties waarin eigenaren beter worden van bijrijders (wat helemaal niet erg is).

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 23:54

@joyce, dat kan natuurlijk ook nog, zo eentje hebben we er ook staan, als je te weinig doet dan is ie vervelend, maar als je teveel doet dan trekt ie dat fysiek weer niet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:24

Mijn paard wordt niet vervelend van stil staan, dik wel maar daar kun je wat aan doen ;). Haffie werd wel vervelend maar als je die in een groot gebied zet en écht paard laat zijn (soort van semi wild) dan zou hij zich ook niet vervelen ;).

xSogno, een eigenaar die de conditie van het paard niet wil onderhouden maar wel 1x in de 2 weken een bos rit van 2u wil maken...? Als paarden overigens 24/7 buiten lopen en je houdt het beperkt qua tempo, moet die 2u trouwens voor een gezond paard geen immense opgave zijn.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:30

Sees schreef:
Mijn paard wordt niet vervelend van stil staan, dik wel maar daar kun je wat aan doen ;). Haffie werd wel vervelend maar als je die in een groot gebied zet en écht paard laat zijn (soort van semi wild) dan zou hij zich ook niet vervelen ;).

xSogno, een eigenaar die de conditie van het paard niet wil onderhouden maar wel 1x in de 2 weken een bos rit van 2u wil maken...? Als paarden overigens 24/7 buiten lopen en je houdt het beperkt qua tempo, moet die 2u trouwens voor een gezond paard geen immense opgave zijn.

Ja ze bestaan hoor, eigenaren die echt mooi weer ruiters zijn en alleen een buitenrit willen maken. Die hebben dan een bijrijder die de rest van de week rijdt. Waar overigens niks mis mee is hoor.

Mijn bijrijdpaard staat in de zomer 24/7 buiten maar buitenrit van twee uur doe je dan niet zomaar hoor, dat houdt ie echt niet vol, tenzij je alleen zou stappen. Zijn conditie moet je echt op peil houden, anders is ie binnen een half uur helemaal af.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:33

xSogno, je sult ze vast wel hebben maar mijn manier is het niet. Ach aan de andere kant, als het paard maar goed verzorgd wordt.

Oké, met die van mij zou dat wel kunnen. Je moet dan geen hele stukken gaan draven maar goed in- en uitstappen en met aangepast tempo zou het wel goed kunnen. Het is wel de vraag of dit heel eerlijk is naar het paard toe ivm spierpijn en weer niets doen de dag erna.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:39

Sees schreef:
xSogno, je sult ze vast wel hebben maar mijn manier is het niet. Ach aan de andere kant, als het paard maar goed verzorgd wordt.

Oké, met die van mij zou dat wel kunnen. Je moet dan geen hele stukken gaan draven maar goed in- en uitstappen en met aangepast tempo zou het wel goed kunnen. Het is wel de vraag of dit heel eerlijk is naar het paard toe ivm spierpijn en weer niets doen de dag erna.

Mijne ook niet, maar is eerlijker dan geen bijrijder hebben en dan alsnog die rit willen maken :) , en die mensen heb je ook.

Heeft er misschien mee te maken dat het een lui trekpaardtype is hoor. Maar als ik bijvoorbeeld een week niet gereden heb door bijv. tentamens dan moet ik het alweer rustig opbouwen tegenover de week daarvoor als ie 3 keer gereden is.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 14:55

xSogno, dat ben ik met je eens.
Het zal inderdaad wellicht ook van paard tot paard (en leeftijd/leefomstandigheden/basisconditie etc) verschillen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:23

Onze bolle heren staan dus idd zo, 24/7 buiten, en behalve op vrijdag en zondag wordt er niets mee gedaan. Echter kon ik niet zeggen dat ze spierpijn kregen (nu doen wij dus ook idd ruim instappen en ruim uitstappen) vergeleken bij mijn merrie soms, dus dat 24/7 buiten maakt echt wel wezenlijk verschil merk ik nu.

En ik ken ze dus ook, paard hele week op stal met overdag wat weidegang en dan in de weekenden uuuurenlang het bos in. Zo zonde voor die dieren!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:27

Die merrie die ik reed werd 3x in de week gereden en stond verder in de kudde 24/7 buiten. Kreeg ook niks extra's bijgevoerd, maar ze bleef te dik. Zelfs toen dat andere meisje er ook op ging rijden bleef ze te dik.

Moet je nagaan wat er zou gebeuren als ze helemaal niet meer reed :+

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:35

Ja bij sommige paarden gaat het heel hard, ik heb zelf ook ooit een obesifjord gehad, die was ook moeilijk slank te krijgen. Die hebben de eigenaren voor mij toen een hele zomer op het weiland gezet terwijl er niks meer mee gedaan werd, beest was tonnetje rond en uiteindelijk is dat haar fataal geworden (koliek).

Maar dat 24/7 buiten maakt een enorm verschil, dan kun je ze makkelijker een weekje laten staan zonder problemen, als ze een beetje basisconditie hebben dan is dat sowieso niet zo'n punt, maar zoals die van mij nu echt een paar weken weinig tot niets gedaan heeft, dan is het dus weer gewoon rustig opbouwen hoor :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:42

Ik ben ook mooi-weer-ruiter, ik ga er op het moment alleen opzitten als het lekker weer is, warm is, en ik met pony naar buiten kan of in de buitenbak kan rijden :+

Heeft m'n pony geen last van hoor, al moet ik zeggen dat ik dus wel fanatiek longeer.. maar goed toen ik d'r vorig jaar een route van de vierdaagse heb laten lopen zonder dat ze die afstand was gewend, heeft ze er ook geen last van gehad. Je hebt natuurlijk buitenrijden en rijden, 2 uur stappen gaat een paard echt niet dood aan :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:45

Goldenarrow, maar als je er eentje hebt die van de lucht al dik wordt, moet je ze natuurlijk ook niet onbeperkt op het gras zetten oid ;). Dan zul je dus aan je voertoevoer iets moeten doen (is makkelijker gezegd dan gedaan hoor).

Chelle, daar gaan ze zéker niet dood aan. Toch is afwisselen in tempo wel beter :o. Je hoeft geen kilometers achter elkaar te draven maar tempowisselingen zijn wel beter dan aan één stuk 10km stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:48

Sees: nee dat is ook zo, heb ik toen ook wel gedaan, maar was alleen om aan te tonen dat er een verschil zit tussen een rustig buitenritje of 2 uur lang in volle galop sjeezen (want paard kan dat niet ongetrained maar de ruiter kan dat denk ik ook écht niet volhouden :+ )

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:55

Chelle, oh ja op die manier. Er zit inderdaad veel verschil in. Nu ik weer ga traininen voor de vierdaagse, time ik echt de stukken draf en galop zodat ik straks wel op minimaal 20min. draven/galoperen zit (is voor mij inderdaad ook weer even wennen :o ). Als ik nergens voor train, doe ik gewoon wat goed voelt voor mij en peerd ;).

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:23

Die paarden die dik worden van lucht kun je beter op een weide zetten waar het gras flink hoog staat, dan zitten er veel minder voedingstoffen in omdat ze die voor de groei hebben gebruikt, en een hooibuik is niet erg, vet wel.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:41

volgens mij kan een buitenrit van twee uur eens per 2 weken best, als je het tempo maar aanpast. Veel stappen dus...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:07

Mijn merrie was er zo eentje die klierig werd als ze langer dan een paar dagen stil moest staan, en van het kijken naar het gras al dik werd, met ook nog fijn overgevoelig voor fructaan ed in t gras. Die kreeg standaard een graasmasker op en dan was het goed te doen. Gelukkig had ik een binnenbak tot mijn beschikking dus kon ik altijd doortrainen

Deze heren waren in de winter van 2013 blijkbaar heel erg ingevallen, lange winter uiteraard, en dat wilden de eigenaren nu voorkomen. En dat is gelukt :+ ze zijn al aan t afvallen, maar er zit nog steeds veel te veel vet aan helaas.

Wij rijden heel veel buiten, as zondag gaan ze weer voor de koets en dat zijn behoorlijk intensieve ritten. Nu niet zozeer omdat er geen plassen liggen, maar er worden dan veel stukken draf en galop gedaan, waar wij ohz weer profijt van hebben want weer wat sterker enzo.

Max66, degenen die ik bedoel gaan dus niet stappen, die gaan t bos in om te crossen, mikken daarna t peerd weer op stal en gaan weer. Of t nu nog zo is weet ik uiteraard niet omdat ik daar niet meer kom, maar mijn tenen zaten vaak gekruld in mijn schoenen van ergernis.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:08

Sees schreef:
Chelle, oh ja op die manier. Er zit inderdaad veel verschil in. Nu ik weer ga traininen voor de vierdaagse, time ik echt de stukken draf en galop zodat ik straks wel op minimaal 20min. draven/galoperen zit (is voor mij inderdaad ook weer even wennen :o ). Als ik nergens voor train, doe ik gewoon wat goed voelt voor mij en peerd ;).

Leuk de vierdaagse! Moet je dan jezelf ook nog trainen als in conditie of trek je dat meteen omhoog met het trainen van je paard?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:22

Ik ben zo'n eens-in-de-week-een-lange-buitenrit-ruiter. Gewoon omdat ik meer dan 100 km van mijn paard af woon :). Daarom zou ik graag een bijrijdster hebben voor doordeweeks.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:16

Hyppolyte, of dat inderdaad maar dan nóg is het gras wat in NL gezaaid wordt vaak geen goed paardegras :o.

Breghje, ik werk zelf dan niet apart aan mijn conditie inderdaad maar gaat gelijk op met peerdebeest ;).

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:44

Breghje schreef:
Ik ga hier toch even tegenin, bij mij is het dus wél zo dat ik de eigenaar help, als ik niet kom staan de paarden stil omdat zij alleen rijden niet leuk vind en het dus ook niet doet. Er zijn dus wel degelijk eigenaren die om die reden een bijrijdster zoeken/tegenkomen, dus dan vind ik het weer een beetje schijnheilig om te zeggen dat een bijrijder de eigenaar totaal niet helpt. Je helpt elkáár. EN ja, ik rijd graag, en zij ook dus hebben we sámen lol van de paarden. Wat overigens ook door haar al mijn paard genoemd wordt. Dus zou ik ermee willen stoppen dan weet ik dat de paarden weer stil komen te staan....

Jij bent toch gaan bijrijden met als 1e doel dat jij wilt paardrijden? Of wilde je eigenlijk niet perse iets met paarden doen, maar wilde je zo graag helpen dat je het bijrijden erbij hebt geaccepteerd?

Een paard bijrijden doe je 9 van de 10 x uit eigen belang. Omdat je zelf wilt rijden. Wil niet zeggen dat je een eigenaar of dier daar ook een plezier mee kan doen. Maar goed.