Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xSogno schreef:max66 schreef:is het erg dat de paarden stil staan dan? Ik denk dat de paarden het niet erg vinden hoor...
Voor sommigen paarden kan dat wel degelijk 'erg' zijn hoor.
Sommige paarden worden snel te dik of worden vervelend als ze niet bezig gehouden worden, of hun conditie gaat dan achteruit en als de eigenaar dan eens in de twee weken wil rijden kan dat niet omdat het paard amper conditie heeft.
Natuurlijk doet een bijrijder het voor zijn eigen plezier, maar in sommige gevallen heeft de eigenaar er zeker wel baat bij hoor.
max66 schreef:Voor een paard dat niet bereden wordt moet de voeding aangepast worden naar beneden (kortom: duurder voor de eigenaar als het paard WEL bereden wordt). Ze hoeven dan echt niet te dik te worden.
Conditie gaat natuurlijk wel achteruit maar als je als eigenaar maar 1 keer per twee weken rijdt dan moet je je training daarop aanpassen natuurlijk. Je gaat niet het uiterste vragen van een paard dat twee weken stil heeft gestaan...
Als ik mijn paard niet zou berijden zou ik haar lekker paard laten zijn.... Je kunt nog zoveel andere dingen doen met je paard, behalve rijden. Ik heb nog nooit een paard horen klagen dat ie niks hoeft te doen
Sees schreef:Mijn paard wordt niet vervelend van stil staan, dik wel maar daar kun je wat aan doen. Haffie werd wel vervelend maar als je die in een groot gebied zet en écht paard laat zijn (soort van semi wild) dan zou hij zich ook niet vervelen
.
xSogno, een eigenaar die de conditie van het paard niet wil onderhouden maar wel 1x in de 2 weken een bos rit van 2u wil maken...? Als paarden overigens 24/7 buiten lopen en je houdt het beperkt qua tempo, moet die 2u trouwens voor een gezond paard geen immense opgave zijn.
Sees schreef:xSogno, je sult ze vast wel hebben maar mijn manier is het niet. Ach aan de andere kant, als het paard maar goed verzorgd wordt.
Oké, met die van mij zou dat wel kunnen. Je moet dan geen hele stukken gaan draven maar goed in- en uitstappen en met aangepast tempo zou het wel goed kunnen. Het is wel de vraag of dit heel eerlijk is naar het paard toe ivm spierpijn en weer niets doen de dag erna.
Sees schreef:Chelle, oh ja op die manier. Er zit inderdaad veel verschil in. Nu ik weer ga traininen voor de vierdaagse, time ik echt de stukken draf en galop zodat ik straks wel op minimaal 20min. draven/galoperen zit (is voor mij inderdaad ook weer even wennen). Als ik nergens voor train, doe ik gewoon wat goed voelt voor mij en peerd
.
Breghje schreef:Ik ga hier toch even tegenin, bij mij is het dus wél zo dat ik de eigenaar help, als ik niet kom staan de paarden stil omdat zij alleen rijden niet leuk vind en het dus ook niet doet. Er zijn dus wel degelijk eigenaren die om die reden een bijrijdster zoeken/tegenkomen, dus dan vind ik het weer een beetje schijnheilig om te zeggen dat een bijrijder de eigenaar totaal niet helpt. Je helpt elkáár. EN ja, ik rijd graag, en zij ook dus hebben we sámen lol van de paarden. Wat overigens ook door haar al mijn paard genoemd wordt. Dus zou ik ermee willen stoppen dan weet ik dat de paarden weer stil komen te staan....