Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:45

Hoeveel dagen eigenlijk? En als de bijrijder een dagje niet kan wordt het paard dus wel verzorgd?

Klinkt wel als iets wat ik leuk zou vinden, haha :).

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 16:45

Zag een zoekertje passeren van iemand die een bijrijdpaard zoekt. Ik stuur een hele uitleg over mijn paardje en dat de bijdrage afhangt van de hoeveelheid dagen en of er lessen genomen worden.
Dat vond ze maar vreemd.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 18:42

Dispar_Vulgo schreef:
Wat zou ik kunnen vragen aan een bijrijder voor m’n sportpaard?

12 jaar, Z dressuur, B springen, top braaf en zo actief als je zelf wilt, dus ook geschikt voor onzekere/bange ruiter.
Mogelijkheden: dressuur, springen (materiaal aanwezig), buiten rijden (bos op korte afstand) en wedstrijden (op stap-afstand 1x per maand).
Klusjes: geen

Echt een leerpaard dus voor iemand die dat zoekt. Dag(en) in overleg.

Nou als jij er al geen geld voor kan vragen kan niemand het toch.. Want klinkt als geschikt voor iemand die vanaf de manege komt. Diegene kan gaan leasen of bijrijden om verder te komen.
Ik zou zeggen, het evenredige deel aan stalgeld in verhouding tot het aantal dagen dat iemand komt, en wedstrijden en lessen zelf.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:00

Als het om lease gaat

In het verleden een paard geleased. En daar betaalde wij de volledige stalgeld voor. maar dat was lease en daar bemoeide de eigenaar zich verder niet mee en dat was in de randstad. Vol pension ook
Toen 325 euro al. Begin tijd van de euro. Daar moest ik dus zelf ook een bijrijder bij zoeken voor de dag dat ik zelf niet kon ;) en manege eigenaar kreeg van ons het geld. Ook zadel en voer etc moest ik zelf voor zorgen. Maar dat is iets anders dan bijrijden.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:45

BeFunny schreef:
Als het om lease gaat

In het verleden een paard geleased. En daar betaalde wij de volledige stalgeld voor. maar dat was lease en daar bemoeide de eigenaar zich verder niet mee en dat was in de randstad. Vol pension ook
Toen 325 euro al. Begin tijd van de euro. Daar moest ik dus zelf ook een bijrijder bij zoeken voor de dag dat ik zelf niet kon ;) en manege eigenaar kreeg van ons het geld. Ook zadel en voer etc moest ik zelf voor zorgen. Maar dat is iets anders dan bijrijden.

Wat is dan het verschil tussen bijrijden en leasen?
Zie ook wel eens advertenties van ‘deeltijd-leasen’ dus voor paar dagen per week. Ik zou verwachten dat dat hetzelfde is als bijrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:37

Dispar_Vulgo schreef:
BeFunny schreef:
Als het om lease gaat

Wat is dan het verschil tussen bijrijden en leasen?
Zie ook wel eens advertenties van ‘deeltijd-leasen’ dus voor paar dagen per week. Ik zou verwachten dat dat hetzelfde is als bijrijden?

Ik vind leasen eigenlijk pas als het praktisch je eigen paard is tegen een x bedrag per maand zonder bemoeienis van de eigenaar.
Zoals autolease eigenlijk.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:37

Zonnebloe,, vind ik ook

TinkerPepsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:50

Ik kom hier ook even lekker zeiken haha

Ik kijk toch een beetje om me heen voor iemand die het leuk vind om 1 of 2 keer in de week mijn pony wat aandacht te geven, buitenritje, lekker poetsen.
Merk toch dat ze weliswaar in beweging prima vind zoals het nu is, maar echt de aandacht mist. Ze loopt echt hele eindes mijn stalgenootjes achterna in de wei, komt elke keer knuffels halen. En ik red het gewoon niet om elke week 5/6 dagen ernaartoe te gaan momenteel. Corona gehad etc.

Reageer ik op mensen die wat zoeken
'ja nee ik zoek een echt paard. Niet zo'n tinker."

De letterlijke reactie van iemand

Als je recreatief een paardje zoekt voor buitenritjes (Wat deze zocht!) zie ik het probleem niet zo tbh, maargoed zal aan mij liggen. Toen ik bijrijd- en leasepaarden deed was ik echt niet zo kieskeurig.

Braaf? Recreatief te rijden? Check > Leggo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:41

Vervelend!
Ik heb sowieso het idee dat bijrijders/verzorgsters vrij lastig te vinden zijn.
Ze hebben hoge eisen of veel keus of ze hebben het doorzettingsvermogen van niets en stoppen na een paar weken omdat ze iets anders/beters hebben of toch geen zin meer.

Hier komen van de week 2 meiden langs, hoop dat 1 van de 2 wat is.

TinkerPepsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:45

Ja precies als ik advertenties zie van sommigen ook...

Paard dient op niveau te lopen
Wedstrijden zijn een eis
Willen geen bijdrage betalen (Bij voorkeur krijgen zij betaald omdat ze je paard 'trainen')
Willen evenmin helpen met de stalwerkzaamheden
Eisen in dagen

dudettes... wtf?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:48

Ik was erg tevreden met mijn verzorgster maar na haar vakantie niks meer van haar gehoord :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:57

Amber_anne schreef:
Ik was erg tevreden met mijn verzorgster maar na haar vakantie niks meer van haar gehoord :

Dat is helemaal wat.
Ik had leuk contact met iemand, we zouden afspreken maar reageert nergens meer op.
Vind ik al irritant zeg dan gewoon ik heb geen zin meer of heb al iets anders.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 16:19

Zonnebloem92 schreef:
Amber_anne schreef:
Ik was erg tevreden met mijn verzorgster maar na haar vakantie niks meer van haar gehoord :

Dat is helemaal wat.
Ik had leuk contact met iemand, we zouden afspreken maar reageert nergens meer op.
Vind ik al irritant zeg dan gewoon ik heb geen zin meer of heb al iets anders.

Dat vind ik ook super irritant, ik heb ook weleens op stal gewacht op iemand die niet kwam...

Van mijn verzorgster snap ik het ook echt niet. Ze kwam al een aantal maanden en had echt wel begrip gehad als ze had gezegd dat ze het niet meer leuk vond

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 16:22

lisannek91 schreef:
Poekkie schreef:
Ik vind 80 euro voor 1x per week ook overdreven. Wedstrijden rijden zal ook niet kunnen met 1x per week rijden, dan moet je toch echt al 2-3x kunnen oefenen.
Daarnaast… is 80 euro 1/7 van de kosten die je aan je paard hebt? Ik hoop van niet want dan ben je bijna 800 euro per maand kwijt. Wel een mooi winstmodel zo als dat lukt.

Ik ook! 80 euro voor 1x per week is een beetje too much...

Dat vind ik ook best veel geld, zeker zonder instructie of zo. Vrijrijden op de manege is vaak goedkoper, en dan hoef ik geen klusjes te doen

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 16:23

Hallo misschien dat ik hier een berichtje mag plaatsen voor een verzorgpaard??

Ik heb altijd paarden voor anderen gereden of alleen verzorgd, ik ben eigenlijk heel flexibel want ik ben huismoeder alleen er is een maar..... ik heb een dochter die verstandelijk/ lichamelijk beperkt is, zij gaat meestal 4 dagen naar de opvang. Het kan voorkomen dat ze ziek is of last van haar epilepsie heeft waardoor ze dus thuis blijft en ik dus automatisch ook. Dat schrikt dus blijkbaar af want dat houd in dat het dan kan voorkomen dat ik toch die dag moet afzeggen. Nou ik vaak wel op een andere dag in halen maar toch loopt het daar op spaak tijdens een eerste gesprek. Iemand misschien daar nog tips of ideeën over ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 16:25

charootje schreef:

Ik heb altijd paarden voor anderen gereden of alleen verzorgd, ik ben eigenlijk heel flexibel want ik ben huismoeder alleen er is een maar..... ik heb een dochter die verstandelijk/ lichamelijk beperkt is, zij gaat meestal 4 dagen naar de opvang. Het kan voorkomen dat ze ziek is of last van haar epilepsie heeft waardoor ze dus thuis blijft en ik dus automatisch ook. Dat schrikt dus blijkbaar af want dat houd in dat het dan kan voorkomen dat ik toch die dag moet afzeggen. Nou ik vaak wel op een andere dag in halen maar toch loopt het daar op spaak tijdens een eerste gesprek. Iemand misschien daar nog tips of ideeën over ?

Daar heeft toch iedere moeder last van, niet alleen iemand die ouder is van een verstandelijke en/ of lichamelijke beperking.
Ik ben zelf moeder van 3 kinderen en heb er uiteraard begrip voor als iemand niet kan vanwege een ziek kind, kan altijd gebeuren.
Misschien zit het hem meer in hoe jij het overbrengt naar de andere partij?

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 16:31

Nee, ik breng het gewoon over. Nu alleen ff extra duidelijk voor uitleg. Klopt iedere ouder heeft daar last van, alleen bij mij komt het denk vaker voor dan bij een ouder met gezond kind.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 17:34

Tuurlijk is er begrip van een ziek kind, alleen in het verleden heb ik er wel eens een bijrijder gehad die om de haverklap af belde. Ja dan hoeft het van mij niet meer, kan ik het net zo goed zelf doen.
Maar ik begin er sowieso niet meer aan om verschillende redenen. Terwijl ik altijd heel makkelijk ben geweest op dat gebied

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:48

Dat snap ik heel goed Cinnepin. Ik vind het zelf ook heel vervelend om te moeten afzeggen, daarin ben ik dan wel flexibel om andere dagen te komen om het te compenseren of als de eigenaar onverwachts zelf niet kan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:35

Ik denk dat het ook afhankelijk is van bepaalde taken. Ik kan mij voorstellen dat als je moet mesten en/of voeren het voor de eigenaar lastig kan zijn als ze toch ook zelf ineens alles moeten omgooien. Dus ik zou vooral zoeken naar een plek waarbij je zulke dingen niet hoeft te doen. Bijrijder hier op stal hoeft alleen maar tijd in de pony te steken poetsen, rijden,longeren of wandelen wat ze zelf wil. Keertje overslaan is dan niet zo'n punt.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:40

TinkerPepsi schreef:
Ja precies als ik advertenties zie van sommigen ook...

Paard dient op niveau te lopen
Wedstrijden zijn een eis
Willen geen bijdrage betalen (Bij voorkeur krijgen zij betaald omdat ze je paard 'trainen')
Willen evenmin helpen met de stalwerkzaamheden
Eisen in dagen

dudettes... wtf?

Heb je zelf een advertentie gezet met wat je biedt en zoekt? Dat lijkt me zinvoller dan zelf mensen benaderen imo. Het kan toch ook gewoon dat iemand niks met Tinkers heeft? Al snap ik het heel goed dat het niet leuk is als iemand zoiets zegt over je dierbaarste bezit. Ik heb toen ik nog bijrijder was ook wel eens ‘nee’ gezegd tegen eigenaars omdat ik mezelf geen match vond met het desbetreffende paard/ pony….dat viel niet altijd in goede aarde maar als iemand dan al niet enthousiast is dan wordt het vaak op de lange termijn niks imo….En gewoon nieuwsgierig maar waar zie jij die advertenties met al die eisen? Want eerlijk gezegd zie ik het eerder andersom: ik zie vooral veel advertenties waarin een bijrijder wordt gezocht en waar aan de bijrijder best pittige ‘eisen’ worden gesteld…

@ Charlotte, wat jammer dat het vinden van een bijrijdpaard stuk lijkt te lopen…het gaat vast goedkomen dat je een leuk paard en eigenaar vindt, voor mij als eigenaar zou het iig geen enkel probleem zijn. Precies wat Tigra zegt, ligt denk ik een beetje aan waar het paard staat en wat er aan verzorging bij jou komt te liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:57

charootje schreef:

Welke omgeving zoek je iets?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 23:32

Tja, als er vaak lastminute wordt afgezegd, dan kan dat best lastig zijn. Je rekent als eigenaar op die dag toch op de nodige verzorging/training/beweging van je paard en je hebt misschien zelf al andere plannen gemaakt. Een keertje is niet erg, maar als het regelmatig gebeurd…

Ik baal ook altijd even als één van mijn verzorgsters afzegt op hun vaste dag, gelukkig gebeurt dat niet al te vaak. En sinds we een groepschats hebbben merk ik dat een ander soms kan vervangen, als ik zelf eigenlijk niet kan. Maar goed, ik heb meerdere verzorgsters/bijrijders omdat ik twee paarden heb, dus dat maakt het wel weer wat flexibeler.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 00:07

Misschien is het een idee om een paard te verzorgen die extra aandacht nodig heeft. Waarbij het dus niet noodzakelijk is om te komen. Paard op pensioen bijvoorbeeld of een jong paard

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 01:36

Zo nu en dan kijk ik eens in dit topic. Ik blijf me toch verbazen over het gemak waarmee bijrijders afhaken of omgaan met eigendom en levende have van een ander. Andersom verbaas ik me ook over de soms flinke bijdrages die gevraagd worden. Mijn ervaring met een eigen paard was dat het me doorgaans geld kostte als ik een stalvrije dag wilde, omdat mijn paard dan tegen betaling in de stapmolen of paddock/wei gezet werd. Een betrouwbare bijrijder kostte me niks (behalve het geduld om die ene betrouwbare te vinden).

Nu zelf 4 jaar bijrijder. Helaas gaat mijn bijrijdpaardje binnenkort verhuizen, maar ik word niet enthousiast van het idee om straks weer op zoek te gaan. Het klikt namelijk ontzettend goed met de eigenaar en het paard. Ik krijg veel vertrouwen en vrijheid en zij weet dat ik altijd kan wanneer zij op vakantie/dagje weg gaat en dat er goed voor haar paard gezorgd wordt. Dus het zal lastig zijn om weer zoiets te vinden. Wellicht komt er via via wat op m’n pad, want op de advertenties met ‘forse bijdrage betalen in ruil voor alle klusjes en wat met het paard mogen doen na 6 mnd grondwerken’ ga ik toch niet reageren.
Gelukkig heb ik op dit moment een jaarling in de opfok staan, dus in het ergste geval komt er geen nieuw bijrijdpaard en wacht ik rustig tot mijn paard uit de opfok komt.