Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:27

Voor mijn verzorgpony betaal ik niks, heb ik alleen de lessen betaald.
Maar doe ook alle klusjes, mesten, waterbak schoonmaken, stallen uitvegen. Voeren als ze er niet zijn.

Daarnaast staat ons paard er ook. Voor 320 per jaar. Als ze op vakantie zijn voeren we ze, en mijn vriend is hovenier, dus doet hij daar soms de tuin, en zijn uurloon wordt weer van de stalling afgetrokken.

Vereniging betalen mijn vriend en ik samen, zijn paard, en ik rij. De DA kosten zijn ook voor hem.
Dus wat betaal ik? De leuke dingen :+.

Sees

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:45

Wauw Ess_Ramona, dat is nog eens een mooie deal?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:04

Sees schreef:
JoyceB maar bedoel je dan 90% van ALLE ruiters of 90% van alle startende ruiters?

De ene (wedstrijd)ruiter is de andere ook niet. Op zich is het niveau wat je op wedstrijd hebt gereden of het feit of je überhaupt ooit gestart bent, voor mij niet doorslaggevend hoor. Ik vind de klik met het paard (en met mij :o ) veel belangrijker. Maar je kunt er volgens mij wel vanuit gaan dat als iemand M start (bijvoorbeeld) dat je deze persoon minder hoeft bij te brengen over bijvoorbeeld de verzorging dan iemand die vers van de manege komt. En iemand die een tijd verantwoordelijk is geweest voor een dier hoef je al helemaal weinig uit te leggen. Het enige wat dan overblijft is dan de klik (met rijden).

Les nemen zou ik als bijrijder denk ik wel doen maar voor mijn bijrijder vind ik het niet essentieel. Ze doet het af en toe wel maar ik verplicht haar tot niets. Als ze lest, betaalt ze dit zelf alhoewel ik laatst wel de les heb betaald omdat ze mijn les overnam op mijn verzoek.

Marjoow, je reiskosten moet je als bijrijder natuurlijk wel bij je kosten rekenen maar deze verdwijnen niet in de zak van de eigenaar ;). Dit zou dus voor de bijrijder een reden kunnen zijn om een bepaald paard niet bij te gaan rijden omdat de totale kosten dan teveel worden maar het is geen reden voor de eigenaar om de kosten te verlagen ;).

Ik, maar dat is persoonlijk hè, vind € 70 voor 2x in de week rijden niet veel. Al zou ik op den duur inderdaad ook wel graag wat anders/meer doen dan alleen dressuren. Bij gebleken geschiktheid zou dat ook moeten kunnen, toch?

Nee maar dat doe ik ook niet? :) Ik geef alleen aan dat het voor mij wel meer kost dan enkel het x bedrag per maand :P

Maar precies, als je dan op den duur wat meer mag gaan doen dan alleen dressuur, en dat zat er dus gewoon niet in. Springen was een no-go (waarom weet ik niet eens meer) en het bos ging ze nooit goed vinden. NH kon niet echt, want het was niet een heel betrouwbaar paard...

Kijk persoonlijk zou ik mijn bijrijder nooit zó veel vrijheid geven als dat de eigenaresse van Winston doet. Vorig jaar heb ik Winston mee genomen naar een strandrit, terwijl de eigenaresse zelf niet mee was en voor Winston was het de eerste keer. Nu weet ik dat Winston ontzettend braaf en mak is en zij weet dat ik hem wel aankan. Maar toch, zo ver weg van huis...

En ik hoef natuurlijk verder niks te doen aan Winston. Voeren, mesten alles word gewoon gedaan. Ik heb letterlijk alleen de lusten :) Ja een of twee keer per jaar kastopruiming en tuig invetten. Maar dat hoort er gewoon bij.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:54

Dan heb je wel een heel mooi mazzeltje te pakken hoor :j. Ik heb bij mijn verzorgpaarden soms ook echt veeeeeel meer vrijheid gehad dan dat ik zelf zou geven, maar ik ben normaal dus sowieso niet van de bijrijdsters, rij mijn paard liever gewoon zelf :). Dit is puur omdat de omstandigheden zo drastisch veranderd zijn in korte tijd en omdat ze er zoveel lol in hebben.
Ben evengoed wel heel blij dat ik bij een aantal mensen die vrijheid kreeg, maar echt begrijpen deed ik het niet, was er toen ook echt heilig van overtuigd dat ik het toch heel anders zou doen als ik een eigen paard had, heb ik gedaan ook :j. Heb ze ook wel eens gereden voor 75 euro p.m. en dan mocht ik 3x komen geloof ik, bij de anderen altijd onbeperkt. Vind 70 euro voor maar 2x alleen maar in de bak rijden inderdaad best veel, zeker als je dan dus ook niets anders mag doen zoals springen of vrijwerken o.i.d.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 18:34

Ik ben veel te neurotisch om de zorg uit handen te geven :+

Verzorg en rijd (nu even niet, want hij staat kreupel) het paard van een vriendin sinds kort bij. Haar paard was grote vriendjes met die van mij en we gingen ook altijd samen rijden. Ze staat op een doe het zelfstal, dus doe ook gewoon de verzorging. En om eerlijk te zijn vind ik het heerlijk om lekker even de stal uit te mesten en hooi klaar te leggen. Lekker muziekje op en het is een uitstekende manier om mijn hoofd even leeg te maken. En zij hoeft die dagen dat ik ga helemaal niet naar stal. En als 1 van ons een keertje minder tijd heeft gaat de ander.

Maar ik zou er wel echt moeite mee hebben om een bijrijder zoveel vrijheid te geven. Ben ook lekker hypocriet, want ik wil zelf die vrijheid wel. Maar dat is dus een goede reden om geen bijrijder te nemen als ik zelf een paard weer heb. Of om die slechte eigenschap van mezelf te verbeteren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:41

@sees
ik denk ook dat de combinatie bepalend is en ik reken inderdaad 90 van alle ruiters. Als je alle wedstrojdruiters neemt en je kijkt naar een heel leven lang proberen met meerdere paarden zal het % vast hoger liggen. maar een groot deel van de combinaties haakt echt af voor ze de Z bereikt hebben. om verschillende redenen.

En inderdaad wedstrijdklasseribg is niet zaligmakend. sommige ruiters zijn heel goed in jonge paarden trainen, anderen in corrigeren en braaf maken van probleempaarden. weer anderen rijden super netjes op bepaalde paarden maar bakker er met een ander paard niets van en weer anderen rijden wel in de Z maar zou ik liever niet mijn paard laten yrainen door kort lontje of wel erg harde aanpak...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 23:27

@goldenarrow, dat heb ik dus ook :'). Doe de dingen ook graag op mijn eigen manier, vandaar dat ik op een gegeven moment een eigen paard gekocht heb. Ben niet zo goed in het conformeren aan wat anderen willen, zeker niet als ik het ergens niet mee eens ben _O-

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 23:35

Heel herkenbaar haha. Ik heb het geluk dat ik met alle bijrijdpaarden die ik heb echt veel vrijheid had. Zoals die man waar ik rijd/reed zei; 'Het is jouw paard.' Waar ik dan weer lekker tegenin ging. Toppunt was toen hij mij kwam vragen of een bijrijder van één van zijn andere paarden op 'mijn' paard mocht rijden omdat die van haar met een peesblessure stond :')

Ik wil me best aanpassen trouwens, maar ik moet wel een beetje vrijgelaten worden in de manier waarop ik dingen doe :')

26_Deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 05:56

Ik ga er ook echt niet voor betalen.. Natuurlijk wil je wat extra's zoals les rijden of andere spullen betaal je dit zelf.. Maar vind idd dat je de eigenaar wel helpt omdat deze de tijd niet heeft anders zoek je imo geen verzorgster

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 07:37

Dan heb je het topic niet gelezen, want er zijn andere redenen om aan een verzorgster/bijrijder te beginnen.

Daarbij doe je het niet omdat je de eigenaar wil helpen, maar omdat je wil rijden.
Je helpt dus vooral jezelf.

Prima hoor, maar vind het schijnheilig om te zeggen dat je de eigenaar wilt helpen, terwijl je het toch echt voor jezelf doet.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:47

Of je de eigenaar inderdaad helpt hangt van de situatie af waarom ze een bijrijder zoeken, als je helemaal niks wilt betalen dan zul je waarschijnlijk wat langer moeten doorzoeken.

@goldearrow, dat had ik ook, de 1e reed ik vanwege zwangerschap, ze kwam ook vrijwel nooit op stal, dus de hele verzorging kwam zo ongeveer op mij terecht (vond ik heeeeelemaaaaaaal niet erg ;) ), maar daardoor mocht ik wel alles met haar doen, het bos in, strand op, springen, lessen, zonder zadel rijden, grondwerk, ik heb echt zoveel van dat paard geleerd toen :j. Uiteindelijk heeft ze haar ook verkocht, had mijn paard toen net 2 jaar en geen mogelijkheid om er 2 te onderhouden, anders had ik haar zeker gekocht :j.
Ik heb er ook nog wel echt moeite mee gehad hoe weinig de eigenaren met hun paarden deden hoor, kon me daar echt niets bij voorstellen en kan dat nog steeds niet :n. Kijk voor mij was het toen een voordeel omdat ze zich niet met mij bemoeiden, maar ik vroeg me toch wel regelmatig af waarom die mensen een paard hadden. 1 eigenaar reed echt maximaal een keer in de week (meestal minder), dan trok ze dat beest in de krul en kon ik de rest van de week weer aan de bak :+, er stond nog een ander paard ook, die hadden ze gekocht voor de 'oma', maar die kon helemaal niet paardrijden en die vond ze zelfs een beetje eng :'). Dat paardje heb ik dus voor haar gereden en heb haar toen leren paardrijden, was wel heel erg leuk, wederom weer een hoop van geleerd :j.

Ik wil me tot op zekere hoogte ook best aanpassen, maar als het om het welzijn van het paard ben ik niet zo goed in concessies doen :n. Net als dat ik niet met sporen ga rijden omdat ie niet voorwaarts zou zijn, of een slof omhang omdat ie anders kliert ofzo.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:16

Ik vind het niet gek hoor dat sommige eigenaren weinig met de paarden doen.
Verschillende fase in je leven...
Zo bijv een zwangerschap en met een baby blijft er soms maar weinig tijd en energie over (snachts voeden)
Maar ook een drukke baan kan ineens belangrijker zijn dan het rijden van je paard - zeker als hij verder toch goed verzorgd wordt. Ziekte is er ook een omstandigheid waardoor het kan veranderen. Je paard verkopen is een grote stap...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:42

Ik heb ook een periode weinig gedaan (relatie uit, huis moeten zoeken, meer gaan werken etc) en nu staat hij voor 2,5 maand in training. Ik kom maar 1 x in de week terwijl ik best dagelijks langs zou kunnen komen. komt me nu gewoon effe goed uit.

Denk als ik ooit in een fase kom dat een paard even niet mijn prioriteit heeft dat ik hem dan liever volledig uit handen geef aan iemand dan dat ik hem verkoop.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:53

tsja waarom zoek ik verzorgers, eigenlijk heel simpel.
ik heb een stel kleine pony's die met mijn dochter hebben gelopen in de sport en met ons show team meedoen. Ze zijn hier gekomen en afscheid nemen door verkoop doe ik liever niet. maar ze werken graag dus......
Het leukste zijn kleinere kinderen erop, met enthousiaste ouders die onder mijn toezicht en begeleiding leren wat het is om een eigen pony te hebben. ze mogen mee op show (Horse Event etc) of oudere kinderen/ volwassenen die het leuk vinden om vrijheidsdressuur te doen, te mennen en die het heerlijk vinden om met kleinere ponies te werken.
Helaas niet te vinden, wordt voor de jongere kinderen al gauw gezien als dumpplek en makkelijke oppas en de ouderen vinden rijden het belangrijkste :(
heb de moed (haast) opgegeven dat ik nog leuke verzorgers tegenkom

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:02

joyce B schreef:
@sees
ik denk ook dat de combinatie bepalend is en ik reken inderdaad 90 van alle ruiters. Als je alle wedstrojdruiters neemt en je kijkt naar een heel leven lang proberen met meerdere paarden zal het % vast hoger liggen. maar een groot deel van de combinaties haakt echt af voor ze de Z bereikt hebben. om verschillende redenen.

En inderdaad wedstrijdklasseribg is niet zaligmakend. sommige ruiters zijn heel goed in jonge paarden trainen, anderen in corrigeren en braaf maken van probleempaarden. weer anderen rijden super netjes op bepaalde paarden maar bakker er met een ander paard niets van en weer anderen rijden wel in de Z maar zou ik liever niet mijn paard laten yrainen door kort lontje of wel erg harde aanpak...

Ik denk idd dat als je het aantal fanatieke wedstrijdruiters pakt, dat een veel hoger percentage de Z bereikt. Van het aantal wat de Z niet bereikt is uiteraard niet alles te wijten aan talent maar ook aan andere dingen. Beëindigen van de sport, verkoop paard, blessure etc ;).

Wedstrijdniveau is voor mij ook niet zaligmakend maar het is wel een niveauconstatering. De manier waaróp dat niveau wordt bereikt staat dan nog ter discussie. Maar ik denk wel dat iemand die regelmatig op wedstrijd gaat iig veel/genoeg van de verzorging weet?

GoldenArrow, hm, ik zou het als bijrijder eigenlijk toch óók wel fijn vinden als de eigenaar het van tevoren met mij overlegt als er nóg iemand op het paard zou gaan rijden, iig als ik er voor betaal. En uiteráárd ligt de eindbeslissing bij de eigenaar hoor maar ik zou het wel netjes vinden :o.

Ik zie niet in waarom je je bijrijder niet vrij zou laten? Ik ga er van uit dat je ze vertrouwt :o ? Mijn bijrijdster mag alles hoor. Wedstrijden rijden, naar buiten, springen, clinincs doen etc etc. Als ze ergens heen gaat met mijn paard overleggen we dat en aangezien ik het vervoer heb, rij ik dan eigenlijk altijd zelf.
Dees, even het hele topic lezen zou wel schelen ;).

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:06

sneeuwpop schreef:
Dan heb je het topic niet gelezen, want er zijn andere redenen om aan een verzorgster/bijrijder te beginnen.

Daarbij doe je het niet omdat je de eigenaar wil helpen, maar omdat je wil rijden.
Je helpt dus vooral jezelf.

Prima hoor, maar vind het schijnheilig om te zeggen dat je de eigenaar wilt helpen, terwijl je het toch echt voor jezelf doet.

Ik ga hier toch even tegenin, bij mij is het dus wél zo dat ik de eigenaar help, als ik niet kom staan de paarden stil omdat zij alleen rijden niet leuk vind en het dus ook niet doet. Er zijn dus wel degelijk eigenaren die om die reden een bijrijdster zoeken/tegenkomen, dus dan vind ik het weer een beetje schijnheilig om te zeggen dat een bijrijder de eigenaar totaal niet helpt. Je helpt elkáár. EN ja, ik rijd graag, en zij ook dus hebben we sámen lol van de paarden. Wat overigens ook door haar al mijn paard genoemd wordt. Dus zou ik ermee willen stoppen dan weet ik dat de paarden weer stil komen te staan....

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:22

is het erg dat de paarden stil staan dan? Ik denk dat de paarden het niet erg vinden hoor...

Je helpt een eigenaar wel door het paard te trainen met de bedoeling het paard naar een hoger niveau te tillen. In dit geval zo'n geval vind ik dat de eigenaar jou moet betalen, maar in alle andere gevallen denk ik toch dat je het voor je eigen plezier doet. Niet dat daar iets mis mee is hoor, integendeel. Het is superfijn als een paardeneigenaar jouw de mogelijkheid biedt om te kunnen rijden en jij niet de kosten en verantwoordelijkheid hebt van een eigen paard.
Ik vind dat je in dit geval best een (kleine) bijdrage kunt betalen voor gebruik van het paard en de spullen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:27

max66 schreef:
is het erg dat de paarden stil staan dan? Ik denk dat de paarden het niet erg vinden hoor...

Voor sommigen paarden kan dat wel degelijk 'erg' zijn hoor.
Sommige paarden worden snel te dik of worden vervelend als ze niet bezig gehouden worden, of hun conditie gaat dan achteruit en als de eigenaar dan eens in de twee weken wil rijden kan dat niet omdat het paard amper conditie heeft.

Natuurlijk doet een bijrijder het voor zijn eigen plezier, maar in sommige gevallen heeft de eigenaar er zeker wel baat bij hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:30

Mijn bijrijdster mag ook een hoop, maar wel in overleg, en bij voorkeur op de dagen die ze zelf uitgekozen heeft. Als ze iets wil ondernemen op 'mijn' dagen kan ze het voorleggen, maar als ik nee zeg houdt het verhaal ook snel op, ze heeft zelf de vrije keus gehad namelijk in de dagen dus in die zin 'beperk' ik haar wel natuurlijk, maar goed, dat is het risico wat je loopt op het moment dat je dagen uitkiest :+ Net als dat ik wel aan haar kan vragen of ik spontaan op de vrijdag mag rijden, maar netjes is het niet want het is haar dag en dat dien ik te respecteren, dus al is het 28 graden en gaat iedereen naar buiten, ga ik die dag met knol wandelen omdat het haar dag is, niet meer dan netjes, want die dag heeft zij uitgekozen. Andersom geldt dat dus net zo natuurlijk :j

M'n knol vind het niet erg om stil te staan qua training maar ze wordt er wel vervelend van. Maar goed, ook al rijd ik niet dan longeer ik wel dus helemaal stil staan doet ze sowieso niet, dat scheelt :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:37

max66 schreef:

Je helpt een eigenaar wel door het paard te trainen met de bedoeling het paard naar een hoger niveau te tillen. In dit geval zo'n geval vind ik dat de eigenaar jou moet betalen, maar in alle andere gevallen denk ik toch dat je het voor je eigen plezier doet. Niet dat daar iets mis mee is hoor, integendeel. Het is superfijn als een paardeneigenaar jouw de mogelijkheid biedt om te kunnen rijden en jij niet de kosten en verantwoordelijkheid hebt van een eigen paard.
Ik vind dat je in dit geval best een (kleine) bijdrage kunt betalen voor gebruik van het paard en de spullen.

Nee hoor, ze hebben twee jaar stilgestaan toen zij aan het bouwen waren en ze hebben niet geklaagd en zijn nu veel en veel te vet :D , maar de eigenaresse is nog fanatieker dan ik met rijden alleen het alleen rijden doet ze niet. We zijn al naar het strand geweest meerdere malen, gaan zeer regelmatig naar het bos of koetsen of in de bak oefenen, noem maar op. Echterrrrr ik betaal niks. Nooit gedaan, zal ik ook nooit doen (zie mijn eerdere posten hier in t topic) en de eigenaresse wil dat ook niet, dat heeft ze me vanaf minuut één duidelijk gemaakt. Enige reden ook waarom ik reageerde is dat er dus wel degelijk eigenaren zijn die wegens tijd- of wat dan ook voor tekort een bijrijder zoeken, het is echt niet zo dat alle eigenaren het zo fijn vinden of uit altruistische ideeën hun paard willen delen dat ze een bijrijder hebben. Tuurlijk zijn er die ook, maar er zijn er ook die het gewoon nodig hebben. Waar ook niks mis mee is uiteraard. Zoveel mensen/eigenaren, zoveel wensen. En als je dan als team elkaar vind en het klopt is dat toch gewoon super?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:07

Ik schrijf nergens dat de eigenaar er geen baat bij kan hebben.

Alleen de reactie dat een eigenaar in alle gevallen een bijrijder vraagt vanwege dat ze een bijrijder nodig hebben klopt niet.

Ook dat je zo graag wilt helpen ook niet - je wilt een fijn paard om te rijden en een eigenaar waar je mee door 1 deur kan.
Puur eigenbelang - wat niet erg is! Alleen het verdraaien vind ik erg.

Het is fijn als je elkaar kunt helpen en soms helpt de 1 de ander wat meer - niks mis mee.

Alleen ga het dus niet mooier maken dan het is, nergens voor nodig.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:29

Weet je, ook al zijn eigenaren er mee geholpen en zijn zij op zoek gegaan naar een bijrijder omdat ze zelf geen tijd of zin hebben, dan nóg vind ik een bijdrage niet raar ;).

Er is geen enkele bijrijder die op een dag denkt: ik heb eigenlijk geen zin om een paard te rijden maar ik zal eens een eigenaar uit de brand helpen :D. Uiteindelijk is zowel het zoeken naar een bijrijdpaard als het zoeken naar een bijrijder een 'egoïstische' keuze namelijk om er zelf beter van te worden. En als een eigenaar daar een bijdrage voor vraagt en een bijrijder vindt die dat wil betalen, prima toch? En als de bijrijder geen bijdrage wil betalen, dan gaat 'ie een deurtje verder, ook prima.

EDIT: typen blijft lastig ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:31

Mee eens met wat sneeuwpop zegt dus :j.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:39

sneeuwpop schreef:
Ik schrijf nergens dat de eigenaar er geen baat bij kan hebben.

Alleen de reactie dat een eigenaar in alle gevallen een bijrijder vraagt vanwege dat ze een bijrijder nodig hebben klopt niet.

Ook dat je zo graag wilt helpen ook niet - je wilt een fijn paard om te rijden en een eigenaar waar je mee door 1 deur kan.
Puur eigenbelang - wat niet erg is! Alleen het verdraaien vind ik erg.

Het is fijn als je elkaar kunt helpen en soms helpt de 1 de ander wat meer - niks mis mee.

Alleen ga het dus niet mooier maken dan het is, nergens voor nodig.

Nee idd, dat dikgedrukte klopt ook niet, dat stel ik ook vast. Ik weet ook dat ik een topplek heb hoor, knijp ik echt mijn handjes voor samen, en zij doet dat met mij ook daarom werkt het ook.

Zij heeft mij geholpen het verlies van mijn paard te verwerken door te mogen rijden, en ik help haar door samen lekker te rijden (en les te geven af en toe) en dus is het zeker bij ons een win win situatie.

Ik denk dat we het in grote lijnen ook wel eens zijn, zeker wbt het eigenbelang dat aan beide kanten meewerkt en wat er ook moet zijn, anders heb je bijrijdsters die afhaken en eigenaren die het niet meer zien zitten. Je moet er allebei voordeel aan hebben, anders is het korte termijndenken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:41

Ik reageerde op de post van 28-deeees.

Vond die post echt naar om te lezen. Nooit dat er zo iemand op mijn erf mag komen ....