JoyceB maar bedoel je dan 90% van ALLE ruiters of 90% van alle startende ruiters?
De ene (wedstrijd)ruiter is de andere ook niet. Op zich is het niveau wat je op wedstrijd hebt gereden of het feit of je überhaupt ooit gestart bent, voor mij niet doorslaggevend hoor. Ik vind de klik met het paard (en met mij

) veel belangrijker. Maar je kunt er volgens mij wel vanuit gaan dat als iemand M start (bijvoorbeeld) dat je deze persoon minder hoeft bij te brengen over bijvoorbeeld de verzorging dan iemand die vers van de manege komt. En iemand die een tijd verantwoordelijk is geweest voor een dier hoef je al helemaal weinig uit te leggen. Het enige wat dan overblijft is dan de klik (met rijden).
Les nemen zou ik als bijrijder denk ik wel doen maar voor mijn bijrijder vind ik het niet essentieel. Ze doet het af en toe wel maar ik verplicht haar tot niets. Als ze lest, betaalt ze dit zelf alhoewel ik laatst wel de les heb betaald omdat ze mijn les overnam op mijn verzoek.
Marjoow, je reiskosten moet je als bijrijder natuurlijk wel bij je kosten rekenen maar deze verdwijnen niet in de zak van de eigenaar

. Dit zou dus voor de bijrijder een reden kunnen zijn om een bepaald paard niet bij te gaan rijden omdat de totale kosten dan teveel worden maar het is geen reden voor de eigenaar om de kosten te verlagen

.
Ik, maar dat is persoonlijk hè, vind € 70 voor 2x in de week rijden niet veel. Al zou ik op den duur inderdaad ook wel graag wat anders/meer doen dan alleen dressuren. Bij gebleken geschiktheid zou dat ook moeten kunnen, toch?