Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:42

Fijn Kiki! :D

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:56

Hier meldt een fanatieke bijrijder zich eventjes, want ik wil even kort iets kwijt....

Ik rijd:
1 keer per week een paard op mijn vorige stal bij
6 dagen per week een paard op een sportstal ( alleen ik rijdt haar )

Ik denk dat als je op zoek bent naar een serieuze en goede bijrijder, je beter geen bijdrage kunt vragen. In mijn optiek zou je toch blij moeten zijn dat iemand anders gratis je dier verzorgd en traint.

Als je wel een bijdrage vraagt, dan trek je denk ik onervaren mensen aan.
Ik zou ook geld kunnen vragen, maar dat doe ik niet, want ik doe het voor mijn plezier.

Tis maar een tip, doe ermee wat jullie willen natuurlijk. Enkel deel ik mijn mening vanuit de bijrijder hoek ;)

( helaas heb ik mijn paardenmeisje afgelopen November moeten in laten slapen, dus ik weet hoe het is om eigenaar te zijn )

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:08

Is zo waar wat jullie zeggen, best lastig om haar op die manier uit handen te geven.
Maar voorlopig blijf ik het wel ff allemaal zelf doen omdat ik nu bezig met een bepaald supplement af te bouwen. En dat doe ik liever zelf O:) Veel te bang dat ze straks weer last heeft haha

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:20

De bijrijder van mijn kwpner betaalt ook mee en die is serieus en ervaren (geen bijzonder hoog niveau maar kan prima rijden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:25

Carmy81 schreef:
Hier meldt een fanatieke bijrijder zich eventjes, want ik wil even kort iets kwijt....

Ik rijd:

Ik denk dat als je op zoek bent naar een serieuze en goede bijrijder, je beter geen bijdrage kunt vragen. In mijn optiek zou je toch blij moeten zijn dat iemand anders gratis je dier verzorgd en traint.

Ik zou ook geld kunnen vragen, maar dat doe ik niet, want ik doe het voor mijn plezier.

Tis maar een tip, doe ermee wat jullie willen natuurlijk. Enkel deel ik mijn mening vanuit de bijrijder hoek ;)

( helaas heb ik mijn paardenmeisje afgelopen November moeten in laten slapen, dus ik weet hoe het is om eigenaar te zijn )

Verzorgt; lang niet alle bijrijders moeten ook verzorgen.
Traint? Lang niet alle bijrijders kúnnen daadwerkelijk trainen. :)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:31

Carmy is wel zo makkelijk gezegd, maar mijn ervaring is juist andersom. Geen bijdrage reageert Jan en alleman op, dus de beginners ook, die dan ook nog beweren dat ze super kunnen rijden.

Nou één ritje op één van mijn lespaarden Haflingers, dan weten ze gelijk dat ze dus echt nog niet kunnen rijden.

Sinds ik verplichtt les bij mij afnemen heb ingezet als een manier van betaling. Vind ik serieuzere verzorgsters / bijrijders.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:04

Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat het niveau is van manegeruiters ik kom daar nooit is niet mijn ding, ik erger me al snel aan iets. :+

kiki1976 Klinkt goed en je hoef toch niet perse thuis te blijven al is het straks misschien wel fijn als je het kan doen als het vertrouwen er is.

Lous schreef:
Zat gisteren nog te denken.
Qua bijrijders heb je tegenwoordig eigenlijk gewoon 3 groepen:

De westrijdruiter die graag met je paard verder wil komen, als het kan wedstrijden rijden, en bezig zijn met de sport. Dressuur,springen,western.

De recreatieruiter, lekker rustig naar buiten met je paard, genieten van de natuur. Beetje crossen hier en daar.

En de ruiter die gewoon niks wil betalen. Beetje aanklooien met je paard, springen, dressuren, buiten rijden, maar verder niet heel serieus. De mooiweerruiter dus.

Helaas valt mijn haf net buiten alles. Ik denk dat het daarom gewoon vrij moeilijk is.

Een combinatie van kan toch ook leuk zijn. :)

Carmy81 schreef:

Ik rijd:

Jij kan misschien een paard verder helpen als bijrijder zijnde en mogen hun blij zijn dat je het gratis doet, maar ik ben er nog geen 1 tegen gekomen die dat kan en hier hebben ze alleen maar geld gekost en sommige een hoop geld.
Echt bewust trainen heb ik er hier ook nog geen 1 zien doen, komt misschien omdat ik maar tinkers heb.
Maar goed ik denk dat de meningen hier over altijd zullen verschillen en daar worden we het nooit over eens.

Ik vind dat het ieders recht is om wel of geen geld te vragen voor wat voor paard dan ook en met wat voor reden dan ook.
Het is niet altijd zo dat je er iemand mee uit de brand help, het is ook vaak zat een kwestie van iemand anders wat gunnen en als iemand anders daar nu geld voor over heeft wat maakt dat dan uit degene die willen betalen zoeken een paard waarbij ze moeten betalen en degene die niet willen betalen die zoeken een gratis paard.
En als jij een paard wil trainen en daar geld voor wil hebben dan ga je toch ergens rijden waar je betaald word en als je geen geld hoef dan doe je het lekker gratis.
Simpel toch snap niet dat zoveel mensen daar altijd maar weer over blijven zagen je ben toch vrij om te kiezen niemand die je wat verplicht, paarden genoeg, eigenaren genoeg.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:19

Amen _/-\o_ *\o/* +:)+

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:37

Pff, gaat toch weer stroef hier.

Er was een vrouw met interesse, maar bleek niet in de bak te willen rijden. Ze wilde alleen maar het bos in... >;) Tsja, dat laat ik iemand dus echt niet zomaar doen.
Toen ik m'n paard verzorgde, heb ik pas na een paar jaar een buitenrit op hem gemaakt. Alleen met hem (dus met z'n 2en) naar buiten doe ik pas sinds hij van mij is (dus 8,5 jaar later!!). Niet omdat ie zo moeilijk is, maar hij heeft wel een gebruiksaanwijzing en ik vind het belangrijk dat iemand eerst al z'n knopjes en trucjes begrijpt en respect en vertrouwen van hem heeft. Begin is dan bij "op de grond", dan pas rijden (in de bak) en heeeeeeeeeeeeel veel later pas alleen naar buiten. Maargoed, dat is mijn mening en dit geldt voor mijn paard. :+

Verder reacties van 16-jarigen, vind ik ook moeilijk.. Kan ik überhaupt zo'n meisje een hele paddock en twee stallen laten uitmesten? Alleen rijden gaat um sowieso niet worden. Maar op de grond domineert hij zulke meiden misschien ook wel en dan "verpesten" ze het voor mij.. (als je niet consequent bent met m'n paard, dan kan ik weer van voor af aan beginnen)

Kon m'n huidige bijrijdster maar een wondermiddel slikken zodat ze weer kon komen!!!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:16

he, balen em_, bij mij mogen ze ook niet zomaar op buitenrit gaan. alleen de verzorgsters waarvan ik weet dat ze met respect met mijn dieren omspringen.
heb namelijk een verzorgster gehad die tot nu toe erg bont gemaakt met allerlei regels aan de laars te lappen. zoals mijn haflinger in het bos flink af te raggen, mijn haf was toen al 21 jaar.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:43

Ik begrijp niet zo goed waarom je altijd meteen aangevallen wordt als je een mening geeft... pffff
Het was maar een tip en goed bedoeld. Succes ermee......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:53

Carmy81 schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom je altijd meteen aangevallen wordt als je een mening geeft... pffff
Het was maar een tip en goed bedoeld. Succes ermee......

Zo aangevallen als wij ons blijkbaar voelen, voel jij je ook. We komen hier toch echt wel met enigzins nuttige argumenten waarom je echt niet alle bijrijdsters zomaar moet laten rijden voor nop, maar daar ga je niet op in. :=

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:18

Leuk, ik als ex-eigenaar mét bijrijders en nu bijrijder kom ook even binnenvallen.

Omdat ik járen eigen paarden heb gehad, weet ik ook hoe een eigenaar erin staat.
Over de bijdrage:
vroeger met mijn pony liet ik mijn bijrijdster een bijdrage betalen. Daarvan betaalde ik weer les voor haar. Ik hechtte veel meer waarde aan een klik en ontwikkeling van mijn pony dan aan die paar tientjes. Ik heb er immers zelf voor gekozen om een paard te kopen. We reden hem echt 50/50 en er waren wel wat regels waar ze zich aan moest houden (niet naar buiten etc.)
Later met mijn paard vroeg ik wel een bijdrage en waren eventuele extra kosten als les voor haar. De bijdrage die ik kreeg was 50,-. Ze mocht er in overleg dan ook alles mee en reed 3-5 dagen per week. Er werd wel verwacht dat er wat drolletjes geschept werden.
Verder geen stalwerk, buitenzetrooster of iets dergelijks.

Zelf als bijrijder betaal ik liever geen bijdrage, maar geef dat uit aan les en dergelijke. Wanneer er wel een bijdrage wordt gevraagd wil ik niet meer dan 50,- betalen. Tenzij er echt sprake is van "als eigen" kunnen beschouwen (les, wedstrijden, 4 dagen per week), dan kan er overlegd worden.

Ik heb best wat te bieden, veel ervaring, serieus, verantwoordelijk, maar bij veel eigenaren bleek de financiële vergoeding het belangrijkste toen ik aan het reageren was op advertenties.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:44

Ik denk dat op dit moment de financiële bijdrage voor een eigenaar idd belangrijker wordt, omdat we nu nog steeds volop in de crisis zitten.
De paarden zijn vaak al langer in het bezit, zeg maar dat ze in de goede jaren zijn aangekocht. Tja en op dit moment wordt alles maar duurder en duurder.
Dus proberen mensen op deze manier de kosten wat te drukken, wat aan de ene kant te begrijpen is. Maar aan de andere kant moet je ook eerlijk blijven en niet het onderste uit de kan willen halen

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:03

Ik begrijp de vraag voor een bijdrage ook wel, maar wees dan realistisch als je het niet meer kan betalen en zoek echt een leaser voor enkele dagen.
Dan moet je als eigenaar alleen wel ook wat "eisen" los kunnen laten. Denk aan meer vrijheid, zonder het belang van je paard uit het oog te verliezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:06

Sandraa schreef:
Ik begrijp de vraag voor een bijdrage ook wel, maar wees dan realistisch als je het niet meer kan betalen en zoek echt een leaser voor enkele dagen.
Dan moet je als eigenaar alleen wel ook wat "eisen" los kunnen laten. Denk aan meer vrijheid, zonder het belang van je paard uit het oog te verliezen.

Sommige mensen zoeken dan ook een leaser ipv een bijrijder :) imo moet je nooit het belang van je paard uit het oog verliezen; of het nou een verzorgster, bijrijdster of leaser is.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:12

Gelukkig zijn er zat serieuze ruiters met ervaring die wel willen mee betalen. Ik vind ook niet dat wij kunnen oordelen over iemand die wel of geen geld vraagt of dat iemand wel of niet bereid is mee te betalen..

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:45

Het wel of niet betalen heeft m.i. alles te maken met de vrijheid die je krijgt.
Niet betalen, dan doe je wat de eigenaar wil. Dan ben je 'in dienst' en je betaling is dat je het paard mag rijden.
Wel betalen geeft meer vrijheid. Tenminste, zo zou het moeten zijn. Helaas ben ik door de jaren zat eigenaars tegengekomen die zonder problemen je bijdrage in ontvangst nemen maar waarbij je elke week weer te horen krijgt wat je wel en niet mag.
Ik betaal graag, betaal nu ook 150 pm en koop daarnaast nog van alles en neem op eigen kosten les. Natuurlijk mest ik uit en help ik mee met klusjes op het terrein. Dat zou ik ook doen als het mijn eigen paard was. Het enige wat ik vraag van de eigenaar is vertrouwen. Dat eigenaar mij vertrouwt met het dier en ik dus kan doen wat ik wil en wanneer ik wil.
Zonder vertrouwen geen bijrijder. Lijkt me vreselijk vermoeiend om er constant boven op te willen zitten.
Ik denk ook dat te veel eigenaars helemaal geen bijrijder willen maar die alleen maar nemen vanwege tijd- of geldgebrek. Lastig uitgangspunt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:37

Citaat:
Ik heb best wat te bieden, veel ervaring, serieus, verantwoordelijk, maar bij veel eigenaren bleek de financiële vergoeding het belangrijkste toen ik aan het reageren was op advertenties.

Als de bijdrage vast staat, snap ik dat ze daar aan vast houden.
Een paard kost veel geld en voor de eigenaar kan dat een afweging zijn om er wel of niet aan te beginnen.
Er is geen 1 verzorgster die vind dat ze niks of weinig te bieden heeft, alleen zijn er genoeg verhalen van eigenaten die slechte ervaringen hebben.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:43

Mara2000, als eigenaar kom je veel dingen tegen wanneer je een bijrijder hebt. En dat kan behoorlijk tegen vallen.
Vertrouwen moet ook verdient worden en als dat al eerder geschonden is, wordt het streeds moeilijker.
Eigenaar trekt wel aan het kortste end wanneer er iets mis gaat, dus snap best dat loslaten lastig is.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:02

Vertrouwen is er nooit vanaf de 1e dag, dat moet opgebouwd en dat moet je verdienen.
En dat dat moeilijk is snap ik. Sterker, ik geloof dat ik nooit een bijrijder zou kunnen hebben. :D
Maar je kunt niet heel veel geld gaan vragen en er dan bovenop blijven zitten wb controle. Dan moet je geen geld vragen of weinig.
Leeftijd speelt natuurlijk mee, ik ben een volwassen bijrijder en zit al 40 jaar tussen de paarden. Van kinderen verwacht ik niet veel verantwoordelijkheid en daar zou ik dan ook hele andere afspraken mee maken als met een volwassene. Kinderen zou ik een redelijke bijdrage laten betalen als je er zelf bij moet zijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:06

Tja, helaas zijn volwassen ook niet altijd betrouwbaar is gebleken...
Met geld koop je geen vertrpuwen, dus ik snap niet wat het bedrag er mee te maken heeft eigenlijk.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:32

Dat schreef ik ook niet..
Ik had het in mn 1e bericht over het verschil wat er zou moeten zijn in de vrijheid van de betalende en niet betalende bijrijder.
Omdat ik helaas maar al te vaak zie dat eigenaren 150 of meer per maand vragen maar ook nog eens precies willen regelen wat de bijrijder op zijn dagen moet of niet mag. Basisregels moeten duidelijk zijn, dat spreekt voor zich. Maar verder moet je je betalende bijrijder ruimte durven geven om het paard op zijn manier te kunnen verzorgen.

Dus moet er vertrouwen zijn tussen eigenaar en bijrijder. Staat inderdaad volledig los van geld. Maar zonder vertrouwen geen bijrijder. Begin er dan niet aan.
Er zijn ontzettend veel slechte bijrijders, maar er zijn ook ontzettend veel eigenaren die nooit aan bijrijders moeten beginnen.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:51

sneeuwpop schreef:
Citaat:

Als de bijdrage vast staat, snap ik dat ze daar aan vast houden.
Een paard kost veel geld en voor de eigenaar kan dat een afweging zijn om er wel of niet aan te beginnen.
Er is geen 1 verzorgster die vind dat ze niks of weinig te bieden heeft, alleen zijn er genoeg verhalen van eigenaten die slechte ervaringen hebben.

Een paard kost zeker veel geld, maar als eigenaar moet je wel beseffen dat jíj de keuze maakt verantwoordelijk te zijn voor het desbetreffende paard.
Een bijrijder heeft het te doen met het paard wat jij koopt , de stal die jij uitkiest, de voorwaarden die jij stelt etc. Ik vind het niet reëel dat er dan bedragen van 100,- gevraagd worden voor 2 of 3 keer per week rijden en dan ook nog verantwoordelijk zijn voor de verzorging die dagen zoals buitenzetroosters en weilanden uitmesten. Natuurlijk is het ook de keuze van de bijrijder om geen eigen paard te kopen, zoals nu in mijn geval. Maar je doet wel concessies in het paard waar je mee rijdt, de stal waar hij staat en wat je er mee mag.

Ik heb reacties gehad van een net aangereden paard, zou mij 100,- per maand kosten, moest doorgereden worden voor de verkoop. Dat slaat toch nergens op? Dan wil ik geld toe :Y)

En dat een paard duur is, ja dat weet ik. Heb zelf 15 jaar paarden gehad. Maar dat wilde ik zelf, en ik vond zijn welzijn voorop staan. Dus ging op zoek naar de beste match qua bijrijder en niet op zoek naar de persoon die bereidt was wat geld neer te leggen. Je hebt meiden die fantastisch zijn, maar de financiële middelen niet hebben. Die streep je dus bij voorbaat al af. Misschien zouden er wat meer succesverhalen zijn als er minder vanuit het financiële oogpunt gekeken werd.

En als je een paard niet kan betalen, moet je misschien overwegen om hem te verkopen en bijrijder te worden. Wat nou als je bijrijder plots wegvalt?

En als laatste je opmerking over wat te bieden hebben; ik ben naast mijn eigen paarden járen bijrijder geweest, en alleen maar tevreden eigenaren. Zo tevreden dat er in 1 geval het paard uiteindelijk geschonken werd.... Dus daar twijfel ik niet aan :7

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:54

Mara2000 schreef:
Dat schreef ik ook niet..
Ik had het in mn 1e bericht over het verschil wat er zou moeten zijn in de vrijheid van de betalende en niet betalende bijrijder.
Omdat ik helaas maar al te vaak zie dat eigenaren 150 of meer per maand vragen maar ook nog eens precies willen regelen wat de bijrijder op zijn dagen moet of niet mag. Basisregels moeten duidelijk zijn, dat spreekt voor zich. Maar verder moet je je betalende bijrijder ruimte durven geven om het paard op zijn manier te kunnen verzorgen.

Dus moet er vertrouwen zijn tussen eigenaar en bijrijder. Staat inderdaad volledig los van geld. Maar zonder vertrouwen geen bijrijder. Begin er dan niet aan.
Er zijn ontzettend veel slechte bijrijders, maar er zijn ook ontzettend veel eigenaren die nooit aan bijrijders moeten beginnen.

Eens, ik vind het bizar dat er de helft van de kosten gevraagd wordt en dan mag je er niks mee. Ja zo werkt het niet.

Zag hier een aanbieding voorbij komen van dat Z1 paard bij Schellekens gestald. Ja, daar zou ik dus wel weer voor willen betalen. Maar daar staat ook wat tegenover vanuit de eigenaar. Goed opgeleid paard, goede accommodatie en veel vrijheid