en ik vind het niveau echt enorm omhoog gegaan. En idd, de beste ruiters zitten nog altijd in de kantine, dat was toen al zo en is nog steeds zo. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
en ik vind het niveau echt enorm omhoog gegaan. En idd, de beste ruiters zitten nog altijd in de kantine, dat was toen al zo en is nog steeds zo.
) maar het moet ook niet een drama worden... Dan kun je beter ingrijpen als eigenaar en desnoods vragen af te stappen in belang paard en/of ruiter enbom evt ongelukken te voorkomen. Daar wordt niemand gelukkig van.LovesKim schreef:@Sees; Ik verwijt niks hoor! En het is je eigen keuze of je het wil leren, maar was jij het die zei dat manegemutsen niks willen leren? Ik kan het fout hebben ben even in de war, maar ik reageerde daar op dat ik het jammer vind dat er ook zó weinig eigenaren zijn die er een beetje moeite in steken. En ik snap dat je geen bijrijdster wilt waar je veel tijd in moet steken, maar ook ik zal moeten vragen hoe jij wil dat je paard verzorgd word en je spullen. En dat betekent niet dat ik niet weet hoe ik een zadel moet opruimen, maar bij iedereen werkt het anders!
. Ik zou het woord manegemutsen niet in mijn mond durven te nemen.
. Ik vind in de dressuur alles tot de Z niet heel spannend
. Het is een prestatie hoor daar niet van maar in principe zou iedereen de Z wel moeten kunnen rijden, al zal het soms bloed, zweet en tranen kosten
.
.
. De Z zou, imo, met goede en regelmatige begeleiding (en de tijd ervoor nemen) voor bijna iedere combinatie wel haalbaar moeten zijn. En de een fietst er in een paar seizoenen zo doorheen omdat de combinatie goed is, de jury hen goedgezind is en paard en/of ruiter veel potentie hebben en de ander doet er jaren over maar haalbaar is de Z denk ik voor heel veel combinaties. Ik denk alleen dat slechts een klein percentage van alle ruiters dat als doel voor ogen heeft
.
maar wel op een betere manier dan vroeger terwijl ik toen dus Z zou hebben mogen starten (in een ver en grijs verleden
).
Misschien is 90% beetje overdreven maar er zijn echt heel veel combinaties die stranden in de L of M (ik zelf ook, had het waarschijnlijk wel verder kunnen schoppen maar dan had ik langer door moeten rijden met beide pony's en/of meer wedstrijden moeten starten). In mijn ogen ben je pas Z als je ook daadwerkelijk winstpunten rijd in die klasse... paardjes123 schreef:Ik vind het niet meer als normaal om les te nemen als je op een ander zijn paard rijdt. Misschien niet iedere week, maar als je verder wil komen zeker twee keer per maand. Anders naar clubles. Het verbaasd me dan ook dat veel ibijrijders alles te duur vinden. Paardrijden is duur en voor niets gaat de zon op.

) alles kan met Winston. Ik mag ook met de trailer ergens heen, mits het vervoer natuurlijk goed geregeld is.
. Sinds begin maart ben ik lid van de club à €250,- per jaar. Hiervoor krijg ik 1x per week les, om de week springen en om de week dressuur.
chelle_dora schreef:Tja maar niet iedere eigenaar heeft natuurlijk wat aan 'waarde vermeerdering'.. K bedoel, 't is leuk als mijn pony ineens meer waard wordt omdat m'n bijrijdster ermee rijdt, maar heeft voor mij geen meerwaarde omdat ik m'n pony niet verkoop, en zo zijn er veel meer eigenaren die hun bijrijdster niet hebben om het paard voor meer geld te verkopen, dan zetten ze vaak hun paard wel in training, tenzij je dus inderdaad specifiek naar iemand zoekt vanaf een bepaald niveau
. Die staan ook echt nog als goed bekend hier in de omgeving trouwens hoor. Heb er echt wel eens opgezeten dat ik dacht, hoe kan dit nou goed zijn voor het paard als ik zoveel gewicht in mijn handen heb en zoveel kracht moet zetten. Werd daar echt naar van...
. Heb nu zelf ook een instructrice die helemaal vanuit groningen komt, maar die heeft een hele fijne lesmethode
. Ze hoeven bij ons niet verplicht te lessen, maar we geven ze wel de kans en we onderwijzen ze met dezelfde theorie.chelle_dora schreef:Marjoow: Dat is inderdaad een fijne wisselwerking
Marjoow schreef:chelle_dora schreef:Tja maar niet iedere eigenaar heeft natuurlijk wat aan 'waarde vermeerdering'.. K bedoel, 't is leuk als mijn pony ineens meer waard wordt omdat m'n bijrijdster ermee rijdt, maar heeft voor mij geen meerwaarde omdat ik m'n pony niet verkoop, en zo zijn er veel meer eigenaren die hun bijrijdster niet hebben om het paard voor meer geld te verkopen, dan zetten ze vaak hun paard wel in training, tenzij je dus inderdaad specifiek naar iemand zoekt vanaf een bepaald niveau
Of als je als eigenaar te weinig tijd/ervaring hebt. Bij ons op stal loopt er ook een jongen die heeft 2 paarden maar eigenlijk niet genoeg tijd en weinig ervaring met dressuur. Springen vind hij ook veel leuker en daar is hij goed in. Hij heeft een jong paard (zal dit jaar 4 worden) en daar hebben ze een bijrijder voor gevonden die dat paard wat bij kan leren. Maar niet dat dit paard gauw verkocht gaat worden hoor, dat denk ik echt niet!!
Ik ben heel blij met m'n bijrijdster, zijn 2 dagen in de week dat ik niet hoef te rijden (let wel; rijden, ik ben nu wel weer gewoon dagelijks bij m'n pony te vinden ook op de dagen dat ze rijdt om d'r te verzorgen, uit te mesten, buiten te gooien en d'r hoeven te behandelen
). Zou zij voor vast de verzorging op zich nemen dan zou het wel weer anders worden denk ik, ze heeft de afgelopen weken wel tijdelijk de verzorging ook op zich genomen op haar rijdagen maar ik heb toen ook aangegeven dat dit maar tijdelijk was, dus dat scheelt 

)
ik denk zelf dat 2x in de maand mooi is, dan heeft ze tussen de lessen 3x om voor zichzelf te rijden en dan weer een les om weer verder te raken, anders heb je ook maar 1x om te oefenen en dat is ook niks
) veel belangrijker. Maar je kunt er volgens mij wel vanuit gaan dat als iemand M start (bijvoorbeeld) dat je deze persoon minder hoeft bij te brengen over bijvoorbeeld de verzorging dan iemand die vers van de manege komt. En iemand die een tijd verantwoordelijk is geweest voor een dier hoef je al helemaal weinig uit te leggen. Het enige wat dan overblijft is dan de klik (met rijden).
. Dit zou dus voor de bijrijder een reden kunnen zijn om een bepaald paard niet bij te gaan rijden omdat de totale kosten dan teveel worden maar het is geen reden voor de eigenaar om de kosten te verlagen
.