Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 01:49

ik ben nog van de tijd dat 120 punten een winstpunt was :)) en ik vind het niveau echt enorm omhoog gegaan. En idd, de beste ruiters zitten nog altijd in de kantine, dat was toen al zo en is nog steeds zo.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 08:05

Oh ja, de 120 ptn ook nog enkele gereden. ....

Je hebt wel meer tijd voor je overgangen in de B maar ben wel van mening dat er meer naar de kwaliteit van de overgang wordt gekeken ipv vroeger waar de lokatie belangrijker was dan de uitvoering.

De friezen en andere rassen worden deels ook steeds meer voor de sport gefokt.
Zonder het te laten zien op wedstrijd, vind ik ook wel dat je met een enigsinds geschikt paard in de ring moet komen.
Dus ook niet met een kromme kwpn-er bedoel ik.
In de B en de L zal het nog wel lukken, maar daarna vind ik het wel zwaar voor het paard worden als hij dat moet gaan doen waar hij niet voor is gefokt.

Ben er slechts 1 tegen gekomen die haar paard de schuld gaf en ze zichzelf geweldig vond want niemand kon wat met dat paard. De week ervoor had ze nog super hoge punten en nu liet hij haar zitten blabla. Echt heel jammer zulke, maar die zal op andere plaatsen zonder paard ook zo'n doos zijn en negatief opvallen.

Verder meestal allemaal elkaar succes wensen.

Ik wil ook winnen en vooral goede punten halen, maar dat kun je alleen in de ring laten zien...dus goede of slechte punten moet je zelf rijden.
Soms hogere punten dan verwacht en een enkele x lagere, dat is gewoon een jurysport. Als je daar niet tegen kan moet je gaan springen of dammen ;-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:19

Die 120 punten tijd reed ik alleen onderlinge wedstrijdjes. en 180 punten heb ik nog wel gereden maar dan L2.

Wordt inderdaad erg gelet op het gaan van het paard. En dat is nu net het verschil volgens mij met de F proefjes op een manege. De combinatie en het paard met zijn aanleuning en bewegingen tellen veel zwaarder mee. Daarbij zie ik dat wat op maneges wijken en schouderbinnenwaarts wordt genoemd en de manier van "nagevelijk rijden" en de aanleuning van het paard, vaak niet de manier is die in de dressuursport op officiele wedstrijden gevraagd wordt.

wij waren in de training ook de M en Z oefeningen aan het meenemen. En dan ook nog onder zeer ervaren begeleiding. Maar ik durf echt niet te zeggen dat ik op M, laat staan Z niveau kon rijden... Dat had ik eerst nog maar moeten bewijzen en ik was me er heel goed van bewust dat er nog heel wat te verbeteren was aan die oefeningen en regelmatig de aanleuning en manier van bewegen. De stukjes dat het wel goed gaat geniet je dan van. Ik was zeg maar bewust onbekwaam.

Dat bewustzijn is wat ik vaak mis bij ruiters. zeker die bepaalde groep manegeruiters waar hier over gesproken werd die zichzelf heel wat vind omdat ze in de gevorderde lessen rijden...
En als je dan instructie hebt die zelf nooit succesvol op dat wedstrijdniveau heeft gereden of die de ruiters naar de mond praat hoe goed het gaat en niet de standaard hoog houden en elke keer weer werken richting het echt correct rijden, dan krijgen die ruiters ook een verkeerd beeld over hun "niveau"

En dan kan het flink tegenvallen als een wedstrijdruiter een bijrijder zoekt op minimaal B/L KNHS-wedstrijdniveau (eerlijk gereden zonder ruk en plukwerk en met correct lichaamsgebruik) en wat ze op hun paard/erf krijgen is een over het paard getilde ruiter die de basis van correct ontspannen rondrijden op twee
teugels en sturen met zit/benen/gewicht nog niet begrijpt. En dat is toch het minste wat je zoekt voor je eigen paard om er niet te veel last van te hebben...

En tuurlijk. het ene paard is het andere niet. de een is vel moeilijker ontspanben nagevelijk te rijden dan de ander en je moet ook een paard met gebruiksaanwijzing even leren kennen. Dus hier wordt niet verwacht dat je het paard gelijk de eerste paar keren net zo rond kunt rijden als ikzelf (dan rijd diegene beter dan ikzelf. is super fijn, maar niet een eis ;) ) maar het moet ook niet een drama worden... Dan kun je beter ingrijpen als eigenaar en desnoods vragen af te stappen in belang paard en/of ruiter enbom evt ongelukken te voorkomen. Daar wordt niemand gelukkig van.

Maar dit kan je ook overkomen met mensen die in de achtertuin op verzorgpaarden hebben leren rijden zonder goede begeleiding...
t

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 00:44

Moderatoropmerking:
De laatste berichten in dit topic gaan steeds meer off topic. Houd ajb rekening met het onderwerp en blijf on topic.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:04

LovesKim schreef:
@Sees; Ik verwijt niks hoor! En het is je eigen keuze of je het wil leren, maar was jij het die zei dat manegemutsen niks willen leren? Ik kan het fout hebben ben even in de war, maar ik reageerde daar op dat ik het jammer vind dat er ook zó weinig eigenaren zijn die er een beetje moeite in steken. En ik snap dat je geen bijrijdster wilt waar je veel tijd in moet steken, maar ook ik zal moeten vragen hoe jij wil dat je paard verzorgd word en je spullen. En dat betekent niet dat ik niet weet hoe ik een zadel moet opruimen, maar bij iedereen werkt het anders! :)

Nope dat was ik niet :n. Ik zou het woord manegemutsen niet in mijn mond durven te nemen.

Ik heb uiteraard moeite gestoken in mijn bijrijders en heb ze een gedegen tijd begeleid. Il wil ze uiteráárd wegwijs maken en aan het paard laten wennen maar ik wil ze niet moeten leren rijden, snap je wat ik bedoel?

Ik heb ook in een andere tijd wedstrijden gereden inderdaad :j. Ik vind in de dressuur alles tot de Z niet heel spannend :o. Het is een prestatie hoor daar niet van maar in principe zou iedereen de Z wel moeten kunnen rijden, al zal het soms bloed, zweet en tranen kosten :j.

Ik zal nu geen winstpunt meer rijden in de dressuur denk ik maar dat komt omdat ik de ontspanning vanuit een lange teugel gereden wil hebben en dat wil de jury natuurlijk niet zien :D.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:11

Misschien is Z in jouw ogen niet spannend Sees, maar 90% van de ruiters haalt het niet... Ofwel door eigen gebreken, ofwel door onvoldoende klik met paard ofwel door gebreken van het paard waardoor het het gewenste beeld niet kan laten zien...
Ik hoop die Z(1 en liefst ook 2) nog te halen en daar op een paardvriendelijke en ontspannen manier winstpuntwaardig rond te rijden! Je kunt ook genieten van dressuur rijden het hoeft geen gevecht te zijn! Ook niet op wedstrijd...

Ik vraag mijn verzorgsters/bijrijders ook met "lange" teugels te rijden. Dat zijn ze vaak niet gewend, want op de manege en bij menig basisinstructeur moeten de teugels juist"op maat" maar ik wil eerst ontspanning en een paard dat zelf laag je hand op zoekt en niet een paard dat er door gedrukt of getrokken wordt met korte teugels en vervolgens op de handrem gaat of blijft lopen. Als ze ontspannen laag lopen kun je ze daar vaak wel ronder en nagevelijker rijden en vervolgens komen ze door het activeren van de achterhand wel weer omhoog naar de gewenste "proefhouding"

Het begeleiden bij het rijden vraag ik zelf ook geen geld voor, maar af en toe denk ik wel eens dat ik gek ben dat ik al die uren in en naast de bak sta aanwijzingen te geven voor niets... Die tijd had ik ook kunnen steken in zelf rijden en les nemen...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:23

Joyce, ik geloof niet dat 90% van de wedstrijdrijdende ruiters de Z niet haalt ;). De Z zou, imo, met goede en regelmatige begeleiding (en de tijd ervoor nemen) voor bijna iedere combinatie wel haalbaar moeten zijn. En de een fietst er in een paar seizoenen zo doorheen omdat de combinatie goed is, de jury hen goedgezind is en paard en/of ruiter veel potentie hebben en de ander doet er jaren over maar haalbaar is de Z denk ik voor heel veel combinaties. Ik denk alleen dat slechts een klein percentage van alle ruiters dat als doel voor ogen heeft ;).

De manier waarop ik nu rij is niet meer te vergelijken met vroeger. Ik rij nog steeds niet super al zeg ik het zelf :D maar wel op een betere manier dan vroeger terwijl ik toen dus Z zou hebben mogen starten (in een ver en grijs verleden :D).

Joyce, maar blijf jij ook begeleiden? Ook al rijden je bijrijders al een tijd? Ik bedoel, ik heb wel nog steeds contactmomenten maar echt begeleiden is niet meer nodig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:27

Ik reken de gemiddelde recreatieruiter die nooit dressuur les neemt ook mee in die 90% O:) Misschien is 90% beetje overdreven maar er zijn echt heel veel combinaties die stranden in de L of M (ik zelf ook, had het waarschijnlijk wel verder kunnen schoppen maar dan had ik langer door moeten rijden met beide pony's en/of meer wedstrijden moeten starten). In mijn ogen ben je pas Z als je ook daadwerkelijk winstpunten rijd in die klasse...

ik heb een tijdje een M2 amazone op mijn paard gehad (zwangerschap) en die kon ik snel haar gang laten gaan, maar af en toe hielp ik haar nog wel omdat mijn merrie wel een beetje een gebruiksaanwijzing had. Ze was verder in wedstrijdklassering dan ikzelf, maar met mijn voormalige Z1 paard die snel spanning had en lastig was in aanleuning reed ze het er (nog) niet uit in die paar maanden.
Helaas zijn ze samen over de kop gegaan omdat ze struikelde (was heel lief verder, geen bokken of steigeren ofzo) en toen durfde ze haar niet meer te rijden.

Verder heb ik steeds "manegeruiters" gehad op mijn pony omdat ik zlf mijn paard reed...
Dus dan stond ik er bij voldoende ervaring niet meer elke keer bij, maar meestal toch wel 1x per week of twee weken of ik gaf wat tips als ik zelf ook aan het rijden was. De meesten haken na hoogstens 2 jaar af. Te druk met andere dingen, afstand te ver, overgang naar (ander) paard met nieuwe uitdaging etc. Leeftijd is meestal zo 13/16 jaar...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:48

En dan sta je dus wel gratis mensen op te leiden, waar je na een poos wat meer aan hebt en dan gaan ze weg.. ...
Momenteel hier ook 1, zal niet lang duren voor ze te groot is. Echter wel 1 van de weinigen die heel graag wil leren. Dat is ook de reden dat ze hier mag rijden.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:08

Maar sneeuwpop, wat wil je dan? Dat die mensen maar bij je blijven rijden tot je paard de pijp uit gaat? Omdat je ze anders voor niets hebt staan begeleiden?

Ik vind 2 jaar eigenlijk nog een beste tijd, gezien je in een paar weken tijd echt wel iemand hebt 'gecreëerd' die met je paard om kan gaan. En dan heb ik het niet over het rijden, maar over de omgang. Want de meeste eigenaren geven niet ook les, daar komt een instructeur voor die vaak door de ruiter zelf betaalt wordt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:19

Ik heb in de 15 jaar tijd met regelmatig verzorgsters, maar twee meisjes gehad die op regelmatige basis les hadden op eigen kosten. 1 nam hem regelmatig mee naar manegeles, en een ander deelde ern tijd een les met een vriendin die hier haar pony heeft staan. de anderen willen gewoon gratis vrij rijden (en verzorgen)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:58

Dan ben ik misschien toch die uitzondering in dit geval. Ik vind het niet meer dan normaal om ook te lessen, mits dat in het straatje van de eigenaar past. Veel eigenaren verplichten hun bijrijders trouwens wel om te lessen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:34

Les nemen vind ik inderdaad ook niet raar bij een bijrijdpaard, iedereen heeft les nodig.
Wat ik wel voorbij heb zien komen: 50/60 euro per maand betalen en daarboven op ook nog 1x pw lessen op eigen kosten bij eigenaar's instructeur á 30/40 euro. Dan wordt het weer een beetje veel.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:45

Ik vind het niet meer als normaal om les te nemen als je op een ander zijn paard rijdt. Misschien niet iedere week, maar als je verder wil komen zeker twee keer per maand. Anders naar clubles. Het verbaasd me dan ook dat veel ibijrijders alles te duur vinden. Paardrijden is duur en voor niets gaat de zon op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:47

paardjes123 schreef:
Ik vind het niet meer als normaal om les te nemen als je op een ander zijn paard rijdt. Misschien niet iedere week, maar als je verder wil komen zeker twee keer per maand. Anders naar clubles. Het verbaasd me dan ook dat veel ibijrijders alles te duur vinden. Paardrijden is duur en voor niets gaat de zon op.

Precies.. Mijn bijrijdster betaalt dan ook een bijdrage en we zijn samen op zoek naar een fijne juf voor haar. Ik betaal van die bijdrage dan 2x in de maand een les, wil ze vaker lessen zal het toch echt op eigen kosten moeten, mijn geldboom is ook niet oneindig en goede lessen zijn nou eenmaal prijzig :=

Maar veel bijrijdsters vinden inderdaad alles rondom paarden duur.. Maar ja, niemand zei dan ook dat alles goedkoop is en soms komt dat best hard aan bij een bijrijdster.. :)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:57

Tja als de bijrijder het paard wat kan leren en de eigenaar er daardoor zelf wat aan heeft zoals waarde vermeerdering of zelf daarna er mee kan rijden dan is het een ander verhaal. Maar waarom zou iemand anders haar paard gratis laten rijden door iemand die er kwa kwaliteit niets toevoegd. Hoe aardig de andere ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:00

Tja maar niet iedere eigenaar heeft natuurlijk wat aan 'waarde vermeerdering'.. K bedoel, 't is leuk als mijn pony ineens meer waard wordt omdat m'n bijrijdster ermee rijdt, maar heeft voor mij geen meerwaarde omdat ik m'n pony niet verkoop, en zo zijn er veel meer eigenaren die hun bijrijdster niet hebben om het paard voor meer geld te verkopen, dan zetten ze vaak hun paard wel in training, tenzij je dus inderdaad specifiek naar iemand zoekt vanaf een bepaald niveau :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:02

Ik betaal best veel voor Winston,€75,- per maand. Vind ik dat erg? Absoluut niet. Ik kan en mag álles met hem. Het bos in, springen, nh (soort van :') ) alles kan met Winston. Ik mag ook met de trailer ergens heen, mits het vervoer natuurlijk goed geregeld is.

Daarnaast betaal ik nog benzine om er te komen, hij staat zo'n 10km van mijn huis af. Met de auto is dat €3,- per keer (ik ga 4/5x per week) maar met de scooter is dit ongeveer €6,- voor 7x :) . Sinds begin maart ben ik lid van de club à €250,- per jaar. Hiervoor krijg ik 1x per week les, om de week springen en om de week dressuur.

Als je dat totaal uitrekent, ja dan ben ik onwijs veel geld kwijt aan mijn verzorgpaard wat een hoop mensen belachelijk vinden. Ik zie Winston als mijn eigen paard. Veel word overlegd, de eigenaresse is bereid om dingen te veranderen (zoals blokjes van het zadel verwijderen etc) en in overleg dingen te doen als scheren etc. Waar zij daar eigenlijk nooit last van heeft, zou ik het fijner vinden als hij geschoren word bv. vanwege de clublessen in de winter. Dat hebben we overlegd en dat is wel heel fijn.

Nee ik heb niks te klagen hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:03

Marjoow: Dat is inderdaad een fijne wisselwerking :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:04

chelle_dora schreef:
Tja maar niet iedere eigenaar heeft natuurlijk wat aan 'waarde vermeerdering'.. K bedoel, 't is leuk als mijn pony ineens meer waard wordt omdat m'n bijrijdster ermee rijdt, maar heeft voor mij geen meerwaarde omdat ik m'n pony niet verkoop, en zo zijn er veel meer eigenaren die hun bijrijdster niet hebben om het paard voor meer geld te verkopen, dan zetten ze vaak hun paard wel in training, tenzij je dus inderdaad specifiek naar iemand zoekt vanaf een bepaald niveau :j

Of als je als eigenaar te weinig tijd/ervaring hebt. Bij ons op stal loopt er ook een jongen die heeft 2 paarden maar eigenlijk niet genoeg tijd en weinig ervaring met dressuur. Springen vind hij ook veel leuker en daar is hij goed in. Hij heeft een jong paard (zal dit jaar 4 worden) en daar hebben ze een bijrijder voor gevonden die dat paard wat bij kan leren. Maar niet dat dit paard gauw verkocht gaat worden hoor, dat denk ik echt niet!! :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:06

Lessen vind ik ook vrij normaal als je een bijrijdpaard hebt, dat deed ik ook naast de bijdrage die ik betaalde. Wat ik soms wel lastig vond was dat het een instructeur was die de eigenaar graag zag, ik heb daardoor een paar instructeurs gehad die niet vies waren van het betere zaag- en trekwerk, van die mensen die je aanraden om een spoortje om te doen om een paard voorwaarts te maken enzo :=. Die staan ook echt nog als goed bekend hier in de omgeving trouwens hoor. Heb er echt wel eens opgezeten dat ik dacht, hoe kan dit nou goed zijn voor het paard als ik zoveel gewicht in mijn handen heb en zoveel kracht moet zetten. Werd daar echt naar van...

In sommige gevallen mocht ik mijn eigen instructiemiep gebruiken voor de lessen, dat ging er een stuk prettiger aan toe :j. Heb nu zelf ook een instructrice die helemaal vanuit groningen komt, maar die heeft een hele fijne lesmethode :j. Ze hoeven bij ons niet verplicht te lessen, maar we geven ze wel de kans en we onderwijzen ze met dezelfde theorie.

@marjoow, met alles wat je ermee mag doen vind ik 75 ook nog wel redelijk, die andere kosten die je opnoemt vind ik ook wel logisch, dat soort kosten had ik er ook allemaal bij en mijn verzorgpaarden stonden ook nog wel eens 25km verderop.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 01-04-14 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:07

chelle_dora schreef:
Marjoow: Dat is inderdaad een fijne wisselwerking :)

Ja precies. Maar ik vind wel: voor wat, hoort wat. Ik wil best voor een paard betalen, maar het moet wel een reëel bedrag zijn.

In eerste instantie ging ik 2x per week en betaalde ik €50,-. De andere verzorgster ging 3x in de week. Na een tijdje hebben we dat omgedraaid en ging ik 3x in de week en betaalde ik €60,-. Toen die andere verzorgster dus stopte ging ik €75,- betalen.

Maar ik heb ook al eens bij een verzorgpaard gekeken, waarbij ik 2x in de week mocht komen en álleen dressuur mocht rijden in de bak. Een bosritje zat er sowieso niet in (ook al lag het bos in de achtertuin). Daar zou ik dan €70,- per maand voor moeten betalen én verplicht lessen. Nouja dát vind ik dan gewoon echt te duur worden.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:10

Lessen vind ik niet meer dan normaal mits het geen gigantische bedragen zijn natuurlijk ;)

Ik doe vrijheidsdressuur met mijn verzorgpony (a-pony, ik rij er dus niet mee) en daar neem ik ook gewoon les in, want ik wil niks fout doen natuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:13

Marjoow schreef:
chelle_dora schreef:

Of als je als eigenaar te weinig tijd/ervaring hebt. Bij ons op stal loopt er ook een jongen die heeft 2 paarden maar eigenlijk niet genoeg tijd en weinig ervaring met dressuur. Springen vind hij ook veel leuker en daar is hij goed in. Hij heeft een jong paard (zal dit jaar 4 worden) en daar hebben ze een bijrijder voor gevonden die dat paard wat bij kan leren. Maar niet dat dit paard gauw verkocht gaat worden hoor, dat denk ik echt niet!! :)

Te weinig tijd vind ik dan weer een moeilijke, want wat is te weinig tijd, en gaat het dan om rijden of om de algehele verzorging, zijn weer allemaal dingen om mee te 'rekenen' natuurlijk :)
Maar inderdaad, als je hart bij springen ligt is het fijn als iemand even een fijne basis erin rijdt dressuurmatig, dat ben ik met je eens :) Ik ben heel blij met m'n bijrijdster, zijn 2 dagen in de week dat ik niet hoef te rijden (let wel; rijden, ik ben nu wel weer gewoon dagelijks bij m'n pony te vinden ook op de dagen dat ze rijdt om d'r te verzorgen, uit te mesten, buiten te gooien en d'r hoeven te behandelen :+ ). Zou zij voor vast de verzorging op zich nemen dan zou het wel weer anders worden denk ik, ze heeft de afgelopen weken wel tijdelijk de verzorging ook op zich genomen op haar rijdagen maar ik heb toen ook aangegeven dat dit maar tijdelijk was, dus dat scheelt :+

Mijn bijrijdster kan en mag dus ook lessen met m'n pony, maar wel op mijn voorwaarden en op een manier die mij aanstaat. Tegenwoordig zijn er heel veel manieren van lesgeven en een paard er 'even doorheen rijden' en 95% staat mij niet aan, dus vind ik het wel belangrijk dat het een instructrice is die zij aardig vindt, maar die ik goed genoeg vind om de combinatie te begeleiden.. En vooral eerlijk genoeg :)

Edit: jullie typen snel :+

Marjoow: ik denk dat de prijs ook afhankelijk is van vraag en aanbod. Zo betaalt mijn bijrijdster dan ook 70 euro per maand voor 2x in de week rijden. En op dit moment is dat helaas beperkt tot de bak ja, omdat ik mijn pony met haar niet genoeg vertrouw om naar buiten te gaan; ik vertrouw haar wel, en ik vertrouw m'n pony ook, alleen m'n pony neemt graag een loopje met d'r en ik vind het dus niet verantwoord om die combinatie dan nu naar buiten te sturen. Als zij wel naar buiten wil, ga ik er vanuit dat ze dit wel even bespreekt, dan kan ik een keer mee om te kijken hoe het gaat en of het verantwoord is (al is ze het op dit moment wel met me eens dat het niet zo'n wijs plan is, eerst de binnenbak, dan de buitenbak en dan eens naar buiten :+ )

maar goed, in principe is de opbouw ook dat ze verder niks aan de verzorging hoeft te doen, wat ik al zei, afgelopen weken heeft ze het wel opgepakt maar ook dat is gewoon in overleg gegaan en duidelijk gemaakt dat het tijdelijk was, nu is er weer rust en kan ik de verzorging zelf weer oppakken, dus heeft ze daar geen omkijken naar :j
maar goed, daar komen nu dus 2x in de maand lessen bij, als zij meer wil lessen kan en mag dat maar dan zijn de extra kosten voor haarzelf :j ik denk zelf dat 2x in de maand mooi is, dan heeft ze tussen de lessen 3x om voor zichzelf te rijden en dan weer een les om weer verder te raken, anders heb je ook maar 1x om te oefenen en dat is ook niks :j

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:18

JoyceB maar bedoel je dan 90% van ALLE ruiters of 90% van alle startende ruiters?

De ene (wedstrijd)ruiter is de andere ook niet. Op zich is het niveau wat je op wedstrijd hebt gereden of het feit of je überhaupt ooit gestart bent, voor mij niet doorslaggevend hoor. Ik vind de klik met het paard (en met mij :o ) veel belangrijker. Maar je kunt er volgens mij wel vanuit gaan dat als iemand M start (bijvoorbeeld) dat je deze persoon minder hoeft bij te brengen over bijvoorbeeld de verzorging dan iemand die vers van de manege komt. En iemand die een tijd verantwoordelijk is geweest voor een dier hoef je al helemaal weinig uit te leggen. Het enige wat dan overblijft is dan de klik (met rijden).

Les nemen zou ik als bijrijder denk ik wel doen maar voor mijn bijrijder vind ik het niet essentieel. Ze doet het af en toe wel maar ik verplicht haar tot niets. Als ze lest, betaalt ze dit zelf alhoewel ik laatst wel de les heb betaald omdat ze mijn les overnam op mijn verzoek.

Marjoow, je reiskosten moet je als bijrijder natuurlijk wel bij je kosten rekenen maar deze verdwijnen niet in de zak van de eigenaar ;). Dit zou dus voor de bijrijder een reden kunnen zijn om een bepaald paard niet bij te gaan rijden omdat de totale kosten dan teveel worden maar het is geen reden voor de eigenaar om de kosten te verlagen ;).

Ik, maar dat is persoonlijk hè, vind € 70 voor 2x in de week rijden niet veel. Al zou ik op den duur inderdaad ook wel graag wat anders/meer doen dan alleen dressuren. Bij gebleken geschiktheid zou dat ook moeten kunnen, toch?