Betálen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Re: Betálen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 12:50

Ik vind dat de argumenten elkaar opwegen.

Bijrijder helpt de eigenaar uit de brand
In ruil daarvoor mag de bijrijder dingen met het paard doen en rijden

En waarom zoeken mensen een verzorger? Meestal omdat ze niet genoeg tijd hebben om elke dag naar hun paard te gaan. Dit omdat manlief en kids ook nog aandacht willen, en anders vriend en vriendinnen wel. Dan is een verzorger toch een perfecte uitkomst? Je paard krijgt aandacht en misschien ook nog beweging en jij bent niet 365 dagen per jaar met je paard bezig.

Je helpt elkaar dus waarom zou je dan moeten betalen (als verzorger of eigenaar)?

Symme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:31

Ik doe 1 dag per week het paard van de moeder van een vriendin van mij (en met vakanties etc. haar paard) ik betaal er niks voor ook omdat ik niet op haar rijd, maar koop af en toe wel dingen als een poets-blok o.i.d. geen enkel probleem vind alleen maar leuk om te doen.

Haffielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:11

Miriam91 schreef:
Ik vind dat de argumenten elkaar opwegen.

Bijrijder helpt de eigenaar uit de brand
In ruil daarvoor mag de bijrijder dingen met het paard doen en rijden

En waarom zoeken mensen een verzorger? Meestal omdat ze niet genoeg tijd hebben om elke dag naar hun paard te gaan. Dit omdat manlief en kids ook nog aandacht willen, en anders vriend en vriendinnen wel. Dan is een verzorger toch een perfecte uitkomst? Je paard krijgt aandacht en misschien ook nog beweging en jij bent niet 365 dagen per jaar met je paard bezig.

Je helpt elkaar dus waarom zou je dan moeten betalen (als verzorger of eigenaar)?

Mee eens

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:43

omdat je als eigenaar al heel veel betaald voor het hebben en onderhouden van een paard en ook al het werk moet doen omdat dat hoort bij het heben en onderhouden van dieren... Dat hoort bij het hebben van een paard en het paardrijden. Een dier kost geld in onderhoud. En als je een klein beetje het gevoel van een "eigen" paard wil, is het best redelijk als je daar ook een " klein" beetje een bijdrage in die kosten voor over hebt.

Tuurlijk liever gratis. helemaal omdat ik zelf al 2 paarden heb te onderhouden met al het werk en alle kosten van dien.
Maar kan het wel begrijpen.
verder is het dus kwestie van vraag en aanbod.

Is er veel vraag naar verzorgpaarden, en weinig paarden, dan kan een bijdrage iemand over de streep helpen zijn paard ter beschikking te stellen voor 1 of meer dagen per week dat de eigenaar niet pers'e zelf hoeft te rijden. Of, vaker in geval van 24 uur op stal, het paard 2x per dag laten verzorgen en trainen/rijden zodat het vaker uit de box komt. Paard blij, eigenaar blij en bijrijder blij...

Is er veel paardenaanbod en te weinig mensen die op voldoende niveau rijden, dan zullen die mensen niet snel gaan betalen, want genoeg eigenaren die blij zijn dat hun paard gratis gereden en verzorgd wordt en ze er niet iemand voor in hoeven huren om het dier te trainen en uit te brengen (erg duur als dat professioneel gebeurd, maar vaak wel sneller en meer resultaat dan door een verzorgster of bijrijdster uit laten brengen.)

En tenslotte dan dus het laatst geval met sterk tekort aan kwalitatief voldoende rijdende ruiters. Mensen wordt gevraagd om tegen een vergoeding hun paard bij te rijden of te trainen.

De laatste 2 scenario's zie ik veel gebeuren in onze regio. (het Noorden, platteland/dorpen)
Veel meiden rijden gratis. Betalen om te rijden komt weinig voor. Wel eigen kosten als les en wedstrijden betalen.
En meiden wordt gevraagd een paard of meerdere paarden door te rijden, zadelmak te maken, op wedstrijd uit te brengen en krijgen bijvoorbeeld (deel van) lesgeld vergoed, of (deel van) wedstrijdkosten of zelfs een bedrag per keer of per maand voor het rijden.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 04:00

joyce B schreef:
omdat je als eigenaar al heel veel betaald voor het hebben en onderhouden van een paard en ook al het werk moet doen omdat dat hoort bij het heben en onderhouden van dieren... Dat hoort bij het hebben van een paard en het paardrijden. Een dier kost geld in onderhoud. En als je een klein beetje het gevoel van een "eigen" paard wil, is het best redelijk als je daar ook een " klein" beetje een bijdrage in die kosten voor over hebt.

Tuurlijk liever gratis. helemaal omdat ik zelf al 2 paarden heb te onderhouden met al het werk en alle kosten van dien.
Maar kan het wel begrijpen.
verder is het dus kwestie van vraag en aanbod.

Is er veel vraag naar verzorgpaarden, en weinig paarden, dan kan een bijdrage iemand over de streep helpen zijn paard ter beschikking te stellen voor 1 of meer dagen per week dat de eigenaar niet pers'e zelf hoeft te rijden. Of, vaker in geval van 24 uur op stal, het paard 2x per dag laten verzorgen en trainen/rijden zodat het vaker uit de box komt. Paard blij, eigenaar blij en bijrijder blij...

Is er veel paardenaanbod en te weinig mensen die op voldoende niveau rijden, dan zullen die mensen niet snel gaan betalen, want genoeg eigenaren die blij zijn dat hun paard gratis gereden en verzorgd wordt en ze er niet iemand voor in hoeven huren om het dier te trainen en uit te brengen (erg duur als dat professioneel gebeurd, maar vaak wel sneller en meer resultaat dan door een verzorgster of bijrijdster uit laten brengen.)

En tenslotte dan dus het laatst geval met sterk tekort aan kwalitatief voldoende rijdende ruiters. Mensen wordt gevraagd om tegen een vergoeding hun paard bij te rijden of te trainen.

De laatste 2 scenario's zie ik veel gebeuren in onze regio. (het Noorden, platteland/dorpen)
Veel meiden rijden gratis. Betalen om te rijden komt weinig voor. Wel eigen kosten als les en wedstrijden betalen.
En meiden wordt gevraagd een paard of meerdere paarden door te rijden, zadelmak te maken, op wedstrijd uit te brengen en krijgen bijvoorbeeld (deel van) lesgeld vergoed, of (deel van) wedstrijdkosten of zelfs een bedrag per keer of per maand voor het rijden.

Of een vergoeding is de drempel waardoor een eigenaar ervoor kiest om een bijrijder extra te laten komen. Paard staat toch stil op de wei die dag, wat opzich voor het paard zelf niks uitmaakt. Maar bijrijder blij want ze heeft een paard te rijden, en eigenaar blij want ze krijgt een vergoeding voor het uitlenen van haar paard, wat altijd relaxed is..

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:12

Ik denk dat alles wel tegen elkaar opweegt..en alles verschilt per eigenaar. Ik heb verzorgpaarden gehad waar ik niets voor hoefde te betalen, waar de eigenaar graag meedacht (ik was eigenlijk de volledige berijder) maar niets deed. Daarna heb ik een verzorgfjord gehad...deze was eigenlijk zo goed als van mij. Ik betaalde alleen 80 euro voor de stalling. De rest betaalde de eigenaresse. Zij kwam alleen nooit kijken en belde ook nooit. Nu ben ik 21 en morgen komt mijn eerste eigen paardje. Voorlopig heb ik geen bijrijdster nodig, als dit wel nodig wordt, ligt het denk ik volledig aan de situatie op dat moment of ik een vergoeding vraag. Ik zou alleen nooit aan de 'penny meisjes' beginnen. Het is een stal zonder binnenbak, (ik heb altijd alleen buiten gereden) en ik vind dat dus niet erg...maar veel meiden zouden dat een gruwel vinden. Ik heb wel het geluk dat een van de buitenbakken het hele jaar door te berijden is(geen plassen en bevriest niet)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:30

Mensen zeggen nu dat het zoiezo veel kost die paarden, maar waarom neem je er een als je je daarover zorgen moet maken? Verstandig hoor, een verzorgster nemen voor het geld..(zeg niet dat iedereen dat doen maar sommige zeker wel, maakt niet uit hoe die rijdt etc dan)

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:48

StillAngel schreef:
Mensen zeggen nu dat het zoiezo veel kost die paarden, maar waarom neem je er een als je je daarover zorgen moet maken? Verstandig hoor, een verzorgster nemen voor het geld..(zeg niet dat iedereen dat doen maar sommige zeker wel, maakt niet uit hoe die rijdt etc dan)

Je kan het ook zo zien dat een verzorgsters die betaalt wel wat gemotiveerder lijkt (in de ogen van een eigenaar) dan een niet-betalende verzorgster.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:29

Lizzle. betalen motiveert mij niet bepaald wat mij wel motiveert is als ik verder mag komen met de paarden in de zin van dat ik allerlei dingen erbij mag leren zowel in verzorging als eventueel het rijden.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:14

Lizzle schreef:
StillAngel schreef:

Je kan het ook zo zien dat een verzorgsters die betaalt wel wat gemotiveerder lijkt (in de ogen van een eigenaar) dan een niet-betalende verzorgster.

Nou, als je een verwend rijk penny meisje heb wil je dat toch niet? Knipoog Ouders die zeggen; ga maar eerst op verzorgpony oefenen lieverd. En zo gebeurd dat..Er zijn heel veel meiden die hard moeten werken voor hun geld en geenzin hebben om dat aan verzorgpony uit te geven Knipoog Dan maximaal 20 euro want dat betaal je ook voor 2 lessen op een manege.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:21

2 lessen per week? En dan 20 euro per week? Of per maand?

Ik ging uit van ong. dezelfde kosten als 1x per week manegelessen. (ong. 50 gulden per maand in die tijd, stalling was 250 gulden geloof ik, exclusief uitmesten)
En dan werd er 3 keer per week gereden/verzorgd en kon er mee gelest worden, onder begeleiding buiten gereden en moest de stal uitgemest worden (meestal alleen drollen scheppen en evt. natte plek weghalen want ik mestte zelf uitgebreider uit op de andere dagen)

Helaas werkte dat niet zo goed, en nadien heb ik altijd niet-meebetalende verzorgsters gehad bij mijn pony. Ik redde het financieel toch wel, en het was al moeilijk genoeg iemand te vinden die het echt leuk vond en goed voor mijn pony zorgde.
Ik heb in al die jaren 1 meisje gehad die echt alle vertrouwen en vrijheid had en ook alleen met Andrew naar les en op buitenrit ging. En 1 vrouw die het ook echt om het verzorgen gaat, meehielp met alle paarden verzorgen en de boel netjes houden en Andrew heel veel liefde en aandacht heeft gegeven en ook dingen voor hem gekocht heeft. Dus niet voor zichzelf, maar dingen die hij nodig had... Dat vond ik ook ontzettend leuk.

Ik heb zelf nooit hoeven betalen, maar was niet te beroerd om te werken en te helpen. Alle pony's verzorgen, uitmesten van alle stallen, ook als het vies en nat was en dikke blubber overal en je met zware kruiwagens ergens een landje in moest lopen om de mest neer te gooien.
Helpen voeren, water geven, ook als de leidingen bevroren waren en we met emmertjes moesten sjouwen vanuit de douche van die vrouw...
Sjouwen met pakken hooi, zakken voer en zaagsel...
Hard werken, maar ook heel veel leren over paarden verzorgen en ook veel lol met de andere meiden.
Veel verantwoordelijkheid voor jonge meiden van zo'n 13/14/15 jaar. De eigenaresse liet ons gerust een dag of een weekend de paarden verzorgen zodat zij naar familie kon. Dat vertrouwde ze ons toe... En we deden ook ontzettend ons best om alles goed te doen en de pony's er goed verzorgd bij te hebben staan zodat we haar vertrouwen niet beschaamden.

Zijn zulke meiden er tegenwoordig nog? Dan zijn ze hier van harte welkom. Zonder bijdrage!

Ik heb Andrew 5 jaar heel intensief verzorgd tot ik hem overkocht. Ik was 18 toen ik hem ging verzorgen.
Ik zetten hem buiten wanneer hij nog op stal stond, haalde hem binnen aan het eind van de middag of avond. Voerde hem, mestte de stal uit en de paddock, smeerde hem in tegen de jeuk, gaf hem zijn wormenspuiten, zorgde dat hij water had. Alles wat er op dat moment moest gebeuren deed ik uit mijzelf.

Ik ging niet alleen heen wanneer het mooi weer was en ik kon rijden. Ging ook heen alleen om even te poetsen, aandacht te geven en te verzorgen.

De eigenaren verzorgden hem op de dagen dat ik niet kon. Ik kwam er zo'n 3 tot 6 dagen in de week. Ik had ook les met hem.
Het voelde zo ongeveer als een eigen pony. De overgang naar eigen pony was dan ook niet groot, behalve dat ik nu alle kosten had en ik eindverantwoordelijke was.

De meeste meiden die ik tegen gekomen ben in mijn periode met verzorgsters hebben niet heel veel doorzettingsvermogen, gaat het meer om het rijden, dan om de pony verzorgen, en klusjes doen ze vaak niet uit zichzelf, maar moet je ze "opleggen"
Het gaat allemaal wat te makkelijk. Vies weer? Ik kom niet... Geen zin? Ik kom niet... Er wordt vrij makkelijk afgebeld of overgeslagen.
Kan me best voorstellen dat mensen dan zeggen dat je met een betalende bijrijder meer zekerheid hebt. In elk geval wat rijden betreft. Je betaalt er immers voor? Dan moet je ook gaan!

De houding en arrogantie die ik hier soms lees in dit topic staat voor mij als voorbeeld hoe er tegenwoordig door meiden gedacht en gereageerd wordt...
Ik krijg steeds meer de neiging om dan maar te zeggen: Het hoeft van mij niet meer... Ik zorg zelf wel voor de paarden (samen met de andere paardeneigenaren hier) en voor de rest gaan ze maar met vakantie of pensioen als ik er te weinig tijd voor heb om te trainen. Het paard wordt er niet ongelukkiger van, als hij verder maar liefde en aandacht en gezelschap heeft en goed verzorgd wordt...

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:25

magda_90 schreef:
Lizzle. betalen motiveert mij niet bepaald wat mij wel motiveert is als ik verder mag komen met de paarden in de zin van dat ik allerlei dingen erbij mag leren zowel in verzorging als eventueel het rijden.

Bij mij idem dito hoor, maar misschien dat sommige eigenaren dat meer als een verbondenheid zien. Dat een verzorgster bereid is energie en geld in hun paard te steken en door er voor te betalen wat meer aan vast zit, opzegtermijn bijvoorbeeld.

Ik speculeer maar wat hoor. Vork

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:56

@JoyceB: Nouja het ligt net aan welk gebied je aan het zoeken ben. Wij hebben hier totaal geen verzorgpony's binnend e 20 km..En al sik er een heb wil ik niet eens rijden, omdat ik het paard best onzeker ben en vooral eigen paarden kunnen daar soms heftig op reageren. Ik zou gewoon liever lekker willen wandelen, poetsen etc. maar daar wil ik dan echt geen geld voor betalen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:59

StillAngel schreef:
Nou, als je een verwend rijk penny meisje heb wil je dat toch niet? Knipoog Ouders die zeggen; ga maar eerst op verzorgpony oefenen lieverd. En zo gebeurd dat..Er zijn heel veel meiden die hard moeten werken voor hun geld en geenzin hebben om dat aan verzorgpony uit te geven Knipoog Dan maximaal 20 euro want dat betaal je ook voor 2 lessen op een manege.

En dan? Dan kun je het dus niet permitteren om paard te rijden. Dan ga je er later ZELF maar hard voor werken. Bij mij dwarrelen er ook alleen maar blaadjes uit mijn boom. En verder sluit ik me graag bij JoyceB aan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:13

Citaat:
Zijn zulke meiden er tegenwoordig nog? Dan zijn ze hier van harte welkom. Zonder bijdrage!

*Springt op en neer*
Al moet eerst die schouderblesure weg zijn anders is ie zo weer overbelast Nagelbijten / Gniffelen

x_LoTjE_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:15

Ik ben zelf ook verzorger van het paard van een vriendin.
Het paard staat gestald op een manege. Ik betaal haar een deel van de stalkosten (90€/maand) en in ruil rij ik 2 tot 3 dagen in de week. Mag er alles met het paard doen: lessen nemen, springen, dressuur, verzorgen wanneer ik wil, gebruik al het materiaal. Wanneer er bepaalde beslissingen moeten genomen worden, vraagt ze steeds mijn mening en nemen we deze samen.
Ik vind het op deze manier wel een fijne regeling Knipoog

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:53

StillAngel schreef:
Lizzle schreef:

Dat is dus ook zo'n houding.. toen ik 14, 15 en 16 was, ging vrijwel al mijn geld naar de paarden. Dan maar wat minder kleren, minder make-up, een keertje bios minder. De paarden waren voor mij meer waard. Als zo iemand bij mij aankomt en vraagt of hij/zij mijn pony mag rijden, dan zal ik ook alles doen om die persoon te steunen in het rijden van mijn pony en er hogerop mee komen.
Ik betaal ookal sinds mijn 17e mijn pony zelf, ik heb zelfs de aankoop en alles zelf betaalt. Zó belangrijk zijn paarden voor mij, en zo iemand zou ik dan ook willen. Die meiden lijken er bijna niet meer te zijn.
Mijn punt: als je echt wil, dan doe je er ook alles voor en d.m.v. geld vragen kun je als eigenaar al een beetje testen wie het er voor over heeft om zijn geld eraan te besteden. Ik zou ook zeker bijv. bereid zijn om over het bedrag te praten, zodat de bijrijder het wel makkelijk kan betalen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:05

In mijn situatie wil ik geen geld geven. Ik ben momenteel met autorijlessen bezig en daarna wil met het overgebleven geld doorsparen voor een paard. Als ik daarnaast ook nog voor een verzorgpaard moet betalen dan komt er van die ideen helemaal niks meer, zo zie ik het wel.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:40

Keuzes maken dus, zul je later nog veel vaker meemaken. Je kunt je geld maar 1x uitgeven.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:42

En niet aan een verzorgpaard dus. Dat kon 'vroeger' nog.

KimRemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:08

als je toch alles met hun paarden mag doen?
zie ik der niet vanin dat je ze niet geld geeft je gebruikt tenslotte ook hun spullen enzo.

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:54

De eigenaresse van mijn verzorgpaardje vraagt geen geld aan mij. Dit komt omdat de manege waar ik rijd bijrijderskosten vragen.(wat wel gebruikelijk is hier in de randstad). Nu betaal ik dus €35 per maand aan de manege,waardoor ik wel zo vaak als ik wil de les in kan! Dit is echt een buitenkansje voor me,want dat is niet makkelijk te vinden.

Als de eigenaresse ook nog een bijdrage had gevraagd had ik dat enigzins ook wel kunnen begrijpen. Even krom gezegd,ik maak gebruik van haar pony en haar spullen,maar 100'en euro's vind ik dan ook weer overdreven voor een verzorgpaardje/bijrijdpaardje.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:52

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:56

Ik vind het niet erg om 365 dagen per jaar per dag even met mijn paard bezig te zijn, maar er zijn momenten dat het gewoon fijn is dat je je paard aan iemand kunt overlaten die er mee vertrouwd is, zoals bij ziekte of vakantie. Dan is het ook wel zo eerlijk om op andere momenten tijd af te staan zodat ze een band op kunnen bouwen. Dat hoeft niet de werld te kosten, maar welke sport is nou gratis??? Voor een sportschool oid betaal je toch ook al gauw 50 euro per maand?

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:58

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt