Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Miriam91 schreef:Ik vind dat de argumenten elkaar opwegen.
Bijrijder helpt de eigenaar uit de brand
In ruil daarvoor mag de bijrijder dingen met het paard doen en rijden
En waarom zoeken mensen een verzorger? Meestal omdat ze niet genoeg tijd hebben om elke dag naar hun paard te gaan. Dit omdat manlief en kids ook nog aandacht willen, en anders vriend en vriendinnen wel. Dan is een verzorger toch een perfecte uitkomst? Je paard krijgt aandacht en misschien ook nog beweging en jij bent niet 365 dagen per jaar met je paard bezig.
Je helpt elkaar dus waarom zou je dan moeten betalen (als verzorger of eigenaar)?
joyce B schreef:omdat je als eigenaar al heel veel betaald voor het hebben en onderhouden van een paard en ook al het werk moet doen omdat dat hoort bij het heben en onderhouden van dieren... Dat hoort bij het hebben van een paard en het paardrijden. Een dier kost geld in onderhoud. En als je een klein beetje het gevoel van een "eigen" paard wil, is het best redelijk als je daar ook een " klein" beetje een bijdrage in die kosten voor over hebt.
Tuurlijk liever gratis. helemaal omdat ik zelf al 2 paarden heb te onderhouden met al het werk en alle kosten van dien.
Maar kan het wel begrijpen.
verder is het dus kwestie van vraag en aanbod.
Is er veel vraag naar verzorgpaarden, en weinig paarden, dan kan een bijdrage iemand over de streep helpen zijn paard ter beschikking te stellen voor 1 of meer dagen per week dat de eigenaar niet pers'e zelf hoeft te rijden. Of, vaker in geval van 24 uur op stal, het paard 2x per dag laten verzorgen en trainen/rijden zodat het vaker uit de box komt. Paard blij, eigenaar blij en bijrijder blij...
Is er veel paardenaanbod en te weinig mensen die op voldoende niveau rijden, dan zullen die mensen niet snel gaan betalen, want genoeg eigenaren die blij zijn dat hun paard gratis gereden en verzorgd wordt en ze er niet iemand voor in hoeven huren om het dier te trainen en uit te brengen (erg duur als dat professioneel gebeurd, maar vaak wel sneller en meer resultaat dan door een verzorgster of bijrijdster uit laten brengen.)
En tenslotte dan dus het laatst geval met sterk tekort aan kwalitatief voldoende rijdende ruiters. Mensen wordt gevraagd om tegen een vergoeding hun paard bij te rijden of te trainen.
De laatste 2 scenario's zie ik veel gebeuren in onze regio. (het Noorden, platteland/dorpen)
Veel meiden rijden gratis. Betalen om te rijden komt weinig voor. Wel eigen kosten als les en wedstrijden betalen.
En meiden wordt gevraagd een paard of meerdere paarden door te rijden, zadelmak te maken, op wedstrijd uit te brengen en krijgen bijvoorbeeld (deel van) lesgeld vergoed, of (deel van) wedstrijdkosten of zelfs een bedrag per keer of per maand voor het rijden.
StillAngel schreef:Mensen zeggen nu dat het zoiezo veel kost die paarden, maar waarom neem je er een als je je daarover zorgen moet maken? Verstandig hoor, een verzorgster nemen voor het geld..(zeg niet dat iedereen dat doen maar sommige zeker wel, maakt niet uit hoe die rijdt etc dan)
Lizzle schreef:StillAngel schreef:Mensen zeggen nu dat het zoiezo veel kost die paarden, maar waarom neem je er een als je je daarover zorgen moet maken? Verstandig hoor, een verzorgster nemen voor het geld..(zeg niet dat iedereen dat doen maar sommige zeker wel, maakt niet uit hoe die rijdt etc dan)
Je kan het ook zo zien dat een verzorgsters die betaalt wel wat gemotiveerder lijkt (in de ogen van een eigenaar) dan een niet-betalende verzorgster.
magda_90 schreef:Lizzle. betalen motiveert mij niet bepaaldwat mij wel motiveert is als ik verder mag komen met de paarden in de zin van dat ik allerlei dingen erbij mag leren zowel in verzorging als eventueel het rijden.
StillAngel schreef:Nou, als je een verwend rijk penny meisje heb wil je dat toch niet?Ouders die zeggen; ga maar eerst op verzorgpony oefenen lieverd. En zo gebeurd dat..Er zijn heel veel meiden die hard moeten werken voor hun geld en geenzin hebben om dat aan verzorgpony uit te geven
Dan maximaal 20 euro want dat betaal je ook voor 2 lessen op een manege.
Citaat:Zijn zulke meiden er tegenwoordig nog? Dan zijn ze hier van harte welkom. Zonder bijdrage!
StillAngel schreef:Lizzle schreef:Je kan het ook zo zien dat een verzorgsters die betaalt wel wat gemotiveerder lijkt (in de ogen van een eigenaar) dan een niet-betalende verzorgster.
Nou, als je een verwend rijk penny meisje heb wil je dat toch niet?Ouders die zeggen; ga maar eerst op verzorgpony oefenen lieverd. En zo gebeurd dat..Er zijn heel veel meiden die hard moeten werken voor hun geld en geenzin hebben om dat aan verzorgpony uit te geven
Dan maximaal 20 euro want dat betaal je ook voor 2 lessen op een manege.