sandr0 schreef:vind t wel verbasend dat mensen wel op een manege paard rijden en er voor willen betalen maar als een eigenaar geld er voor vraagt is t ineens stom.
Ik vind een manegepaard en een verzorgpaard dan ook niet te vergelijken. 
Toen ik op de manege reed ging het simpel gezegd zo: paard halen, borstel erover, zadel erop, les, zadel eraf en weg.
Bij mijn vorige vz-paard deed ik de stallen en andere klusjes, ik nam les met het paard, reed wedstrijden, kocht allerlei spullen. Kortom het paard ging erop vooruit, ik ging erop vooruit. Eigenaar blij, ik blij. Niemand die hoeft te betalen. Je bewijst elkaar een dienst. 
En zo blijft het in mijn ogen.
Ik betaal nu voor mijn bijrijdpaard en het enige wat ik dan doe is daar heen, borstelen en rijden. Wert ook prima aangezien ik niet zo veel tijd meer heb als vorige jaren.
Maar als ik van allerlei klusjes ga doen en de eigenaar heeft bovendien zelf geen tijd voor z'n paard, ga ik daar bovenop echt niet betalen. En die klusjes zijn niet met tegenzin, maar de eigenaar moet verder bijna niet meer naar z'n paard kijken, dat vind ik op zich al tegenprestatie genoeg.