Even reagerend op Valerie en Sheran.. Zo werkt het..
Wat betreft de mensen die 50,- per maand duur vinden voor een dag.. Ik bekijk de situatie vanuit de omgeving waar ik woon. Eigenaren zijn gewoon voorzichtig en de kosten in de Randstad zijn torenhoog... Waarom niet iemand erbij zoeken die de risico's niet wil dragen, maar wel mee kan genieten? (Ik merk dat ik toch de verdediging in ga

). Ik vraag 50,- per week voor 1 dag.. maar wie weet waar daarna nog mogelijk is als het klikt.. Ja, dat is dan ca 12,50 per keer. Maar als je je realiseert dat een zwemles gemiddeld 25,- per keer kost.. Een prive les op een gemiddelde manege in de omgeving waar ik woon, kost 25,- per 30 minuten. Op een prive-paard betaal je voor een les ca 15,- per 60 minuten voor een prive-les. Tel daar die 12,50 op, dan ben je 27,50 kwijt voor 60 minuten, dat is dus 13,75 voor 30 minuten. Dat je dan een stal erbij moet mesten, is lijkt me dan een kleine moeite. Alles moet wel in de juiste context geplaatst worden! Daarnaast kun je zelf beslissen wat je die dag doet, als er vertrouwen is kun je ook lekker buiten rijden.
Er zijn behoorlijk wat vooroordelen hier op het forum.. Er wordt voor mijn gevoel voorbij gegaan aan het feit dat een eigenaar ontzettend veel risico neemt en kosten maakt. Tevens krijg ik de indruk, dat mensen vinden dat er misbruik wordt gemaakt van verzorgers. Ik heb voor het kopen van mijn eigen paard 20 jaar paarden verzorgd. Geen moment gedacht dat er misbruik van mij werd gemaakt - ik was blij met het vertrouwen en de liefde van een prive-paard, dat is voor mijn gevoel echt anders. En ik deed alles: mesten, poetsen, ontwormen etc... Ik was ontzettend blij dat iemand het vertrouwen in mij had, dat ik dit goed en met veel verantwoordelijkheid deed. Zo ben ik volwassen geworden bij de paarden. Nu ben ik zelf paardeneigenaar en vind ik het leuk om dit te delen met iemand anders.. ik vind het echter niet meer dan logisch dat daar een bijdrage tegenover staat!
De kosten die een eigenaar in de Randstad maakt zijn hoog - de bijdrage die doorgaans gevraagd wordt is daar een fractie van. Voor een potentiele bijrijder kun je kiezen:
1. Op een manege rijden, ook leuk, geen verplichtingen.
2. Verzorgpaard gratis vinden (is vast mogelijk).
3. Bijrijden/leasen. Zit wat mij betreft tussen 1 en 2 in, maar je krijgt eigen verantwoordelijkheid.
Kortom: Je moet gewoon een goede mail/brief schrijven naar een paardeneigenaar. Je wordt inderdaad niet alleen geselecteerd op leeftijd, maar ook jouw capaciteiten en betrouwbaarheid. Je hebt immers maar 1 paard, waar je zuinig op bent.