bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xHelene

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:12

Dat is een mooie regeling varekaj!
Als jij haar zo veel vrijheid geeft ontvang je dat ook wel weer terug of niet?
Ik bedoel, ik krijg ook ontzettend veel vrijheid en ik doe met liefde de stallen uit mezelf. Dat was bij mijn vorige bijrijpaardje wel anders! Daar werd ik op alles gecontroleerd en de omgang was gewoon niet fijn tussen eigenaar en mij. Daar zou ik nooit wat uit mezelf doen voor haar, ik was daar puur en alleen voor dat paard!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:16

xHelene schreef:
Tuurlijk niet voor niks!
Voor je paard! Jij hebt niet genoeg tijd dus moet je je bijrijder goed inwijden anders komt het soweiso niet goed. En trouwens, een brijrijder of verzorger helpt jou ook uit de brand dus zo raar vind ik het niet dat niet iedereen bereid is te betalen ;)

Hangt er vanaf hoe die verzorgster de eigenaar uit de brand helpt.
Bij mij is dat nooit opgegaan omdat ik nooit een verzorgster nódig heb gehad. Verzorging deed ik ook altijd zelf (aan huis) en de paarden kunnen echt wel zonder het rijden. (zeker op het niveau van en gemiddelde verzorgster)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:06

superwoman schreef:
Brainless schreef:
@Superwoman
En ik vind het juist als eigenaar leuk iemand (gratis!) de kans te geven een leuk paard te rijden.

Waarom moet dat gratis?
Moet zeggen dat ik na een hoop gezeik al helemaal geen zin meer heb in verzorgsters (op 2 leuke na) , maar dat ze bij mij als veel kansen gehad hebben om op goede paarden die goed aan hulpen staan te mogen rijden. (en dan natuurlijk nog het soms helpen tijdens het rijden - zodat ze duidelijk beter gingen rijden)

Waarom niet??
Mijn laatste bijrijdster had ook een leuk dier onder haar kont, en ik vond het leuk voor haar dat ze daar verder mee kon omen dan op haar "gewone" manege.
Ook wil ik ten alle tijden zeggenschap houden over mijn eigen paarden en dat geef je voor een gedeelte uit handen als je je paardje voor bepaalde dagen verleasd/verhuurt.

Ik heb liever een leuke bijrijdster waarmee het met mij en mijn paardje klikt (en die niet kan/hoeft te betalen) dan 1 waarmee het mss niet zo klikt.
Mijn ervaring is dat degene die niet hoeven te betalen dankbaarder zijn en daardoor meer inzet tonen dan iemand die betaald en verwacht dat die bepaalde dagen het paard klaar voor haar staat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:39

Brainless schreef:
Waarom niet??
Mijn laatste bijrijdster had ook een leuk dier onder haar kont, en ik vond het leuk voor haar dat ze daar verder mee kon omen dan op haar "gewone" manege.
Ook wil ik ten alle tijden zeggenschap houden over mijn eigen paarden en dat geef je voor een gedeelte uit handen als je je paardje voor bepaalde dagen verleasd/verhuurt.

Ik heb liever een leuke bijrijdster waarmee het met mij en mijn paardje klikt (en die niet kan/hoeft te betalen) dan 1 waarmee het mss niet zo klikt.
Mijn ervaring is dat degene die niet hoeven te betalen dankbaarder zijn en daardoor meer inzet tonen dan iemand die betaald en verwacht dat die bepaalde dagen het paard klaar voor haar staat.

Dat eerste geldt dus ook voor die van mij, de zeggenschap ook trouwens, zou niet weten waarom ze ineens zeggenschap zouden krijgen. Gewoon hun vaste dagen en ik was niet moeilijk met uitval of extra dagen.
Verzorging deed ik toch wel.
Een verzorgster waar het niet mee klikt hoef ik ook niet :Y)
Ik wou juist geen verzorgster die me zóó dankbaar was, maar juist iemand die door te betalen iets terug deed en we zo meer als "gelijke" met elkaar om konden gaan. Heeft voor mij goed gewerkt!
Mijn ervaring is dat bij degene (2 stuks) die niet hoefte te betalen maar wel een klusje deden (juist omdat ze niks konden betalen maar zo graag een goed paard wilde om te rijden) de inzet juist minder was, alsof ik zó blij moest zijn met hen. }:0

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:50

Mijn bijrijdster hoeft echt niet op haar knieën om te tonen hoe dankbaar ze is hoor :)

Mijn idee is als ze betalen ze die dagen "recht" hebben op een berijdbaar paard.
Met een niet betalende zonder, vaste dagen bijrijdster komen ze omdat ze zelf willen en niet omdat ze nu eenmaal betaald hebben.
Toen mijn andere paardje bevangen stond kwam ze om te helpen met de verzorging.
Ook toen "haar" paardje niet gereden kon worden ging ze mee naar de dierenarts en kwam ze extra om met hem te stappen.
Bij mij hoeven ze geen klusjes te doen alleen mijn paardje aandacht en evt. beweging geven.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:58

@Brainless

ik deel jouw ervaring totaal niet.[ en van vele andere ]
ik heb jaren betalende bijrijdsters gehad en daar had ik een super klik mee[ anders waren ze ook niet op mijn paard gekomen]
je laat toch niet iemand bij jouw geliefde paard waar je niet mee op kan schieten???
dankbaar hoefden ze mij niet te zijn.
en inzet van deze meiden was super!
toen mijn appie dikke ogen had is mijn bijrijdster die niet vlakbij woonde 3x p/d gekomen om haar ogen te zalven,wat 8x per dag moest gebeuren.

en de draver die ik daarvoor had daar liep mijn bijrijdster ook 30 min naast en dat 3 mnd lang
hun deden dat uit liefde voor het dier
en zij hadden niet de instelling; ik betaal dus ik wil/moet rijden op mijn dagen!

ik denk [ weet wel zeker] dat de meiden die bij mij gereden hebben hele mooie mensen zijn met liefde voor dieren
ik heb nooit gehoord van hun dat ze mede eigenaar wilde zijn,of zeggenschap wilde,ze wilden ook zelf door blijven betalen
hun redenering...als het mijn eigen paard geweest was had ik ook alle kosten gehad.

waarschijnlijk trok ik alleen zeer gemotiveerde echte paarden liefhebbers aan die niet alleen aan hun rijdagen dachten
en over het bedrag is nooit moeilijk gedaan,ook omdat zij zelf reageerden op een adv waar dat in vermeld stond.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:35

Brainless schreef:
Mijn bijrijdster hoeft echt niet op haar knieën om te tonen hoe dankbaar ze is hoor :)

Mijn idee is als ze betalen ze die dagen "recht" hebben op een berijdbaar paard.
Met een niet betalende zonder, vaste dagen bijrijdster komen ze omdat ze zelf willen en niet omdat ze nu eenmaal betaald hebben.
Toen mijn andere paardje bevangen stond kwam ze om te helpen met de verzorging.
Ook toen "haar" paardje niet gereden kon worden ging ze mee naar de dierenarts en kwam ze extra om met hem te stappen.
Bij mij hoeven ze geen klusjes te doen alleen mijn paardje aandacht en evt. beweging geven.

Nee hoor, ook niet die ervaring.
Toen het paard een poosje kreupel was kwamen ze ook gewoon lekker poetsen en aandacht geven.
Net als mirgino dezelfde ervaring dat ze vonden dat het betalen erbij hoorde, omdat die paarden gewoon geld kosten en een eigen paard nog veel duurder zou zijn mét alle zorgen en risico's erbij.
Ik zie het probleem met de vaste dagen ook niet. Tuurlijk wílden ze komen en op die dagen hadden ze er tijd voor... en op de andere dagen hadden ze het (te) druk. Zelf móet ik elke dag de verzorging doen.....doe ik ook nog steeds met veel liefde anders had ik er ook niet voor gekozen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:44

Mijn instelling is nu eenmaal anders.
Ik vind het leuk een ander de kans te geven ook te rijden.
Toentertijd had ik nu eenmaal een leuk paardje staan waar mijn bijrijdster veel plezier mee heeft gehad en ik het "raar" vind daar geld voor te vragen.
Dat een ander dat doet moeten ze zelf weten natuurlijk, maar ik doe het niet.
Zelf heb ik ook nooit hoeven te betalen (alleen les als ik dat wilde), en mocht van alle spullen (trailer/tuig ed) gebruik maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:59

Mijn insteek was hetzelfde.
Mijn paarden werden vaak niet gereden (wat ik totaal niet erg vind) en zo kon ik iemand anders ook de mogelijkheid geven op een verzorgpaard (omdat ik vroegah ook die kans had gehad)
Alleen kost mij een verzorgster wel veel werk/energie. Ik wil wel dat ze ervan leren en beter gaan rijden én moet mijn paarden regelmatig weer scherp maken aan de hulpen en rechtrichten. Dáár mag naar mijn idee wel wat tegenover staan én vind ik niet dat ik hoef te betalen voor andermans hobby. Mijn kosten aan die paarden gaan ook door en ik krijg ook geen gratis les...

Ik denk toch dat jij meer hebt of iig minder werk hebt aan een bijrijder dan ik...
Ik snap ook wel dat sommige geen bijdrage vragen, maar snap ook waarom sommige dat wel doen

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:11

Moesten ze dan ook door betalen als ze bv. een maand niet konden rijden?
Dat zou ik namelijk wel vreemd vinden.
Ik zou het niet doen. Komen en verzorgen, geen probleem. Maar je betaald om het rijden en niet voor de rest...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:20

Jessicajoann schreef:
Ik zou het niet doen. Komen en verzorgen, geen probleem. Maar je betaald om het rijden en niet voor de rest...

moeten ? nee niks moet :D
ze wilden het zelf :j
net zoals ik een betalende bijrijdster zocht, en ik niemand verplichtte om op mijn paard bij te rijden
diegene die op mijn adv reageerden wilden dus bij betalen om te rijden [ en ook de rest]

en mijn bijrijdsters wilden zelf blijven betalen toen mijn paard ziek werd hun redenering?....als het mijn paard zou zijn gingen alle kosten ook door
ze gingen altijd mee naar de kliniek als ze konden,echt super! :j
en ook als ik ooit zelf geen paard meer zou hebben en ik zou bij iemand gaan bijrijden zou ik daar gewoon voor willen betalen :j
waarom niet!!
een paard kost erg veel geld en waarom zou ik dan wel gaan rijden [ en alles daarom heen ]en daar niks voor willen betalen?
maar goed zo denk ik :7 :j

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:22

Ik vind het ook een beetje gek. Maar als de 'meisjes' / 'dames' jou uit de brand helpen vind ik dat je inderdaad geen geld kan vragen. Jij kiest voor je paard. Jij hebt een iemand nodig die je helpt, dan vind ik dat die persoon jou niks hoeft te betalen. Anders om gezien vind ik het redelijk normaal. Maar ik dit gebeurd niet vaak en persoonlijk hoeft dat van mij ook niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:23

Jessicajoann schreef:

Ik had afgesproken dat ze betalen als vergoeding voor de stallingskosten, dus ja, ook betalen als het paard kreupel zou worden.
Nogmaals dar was van te voren goed afgesproken.
Als verzorgster heb je dan natuurlijk wel altijd de keuze om ermee te stoppen. Als eigenaar betaal je ook niet alleen om te rijden en gaan je kosten ook door als het paard kreupel is, sterker nog, meestal worden de kosten meer door een d.a rekening :(:)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:25

Gerda20 schreef:
Ik vind het ook een beetje gek. Maar als de 'meisjes' / 'dames' jou uit de brand helpen vind ik dat je inderdaad geen geld kan vragen. Jij kiest voor je paard. Jij hebt een iemand nodig die je helpt, dan vind ik dat die persoon jou niks hoeft te betalen. Anders om gezien vind ik het redelijk normaal. Maar ik dit gebeurd niet vaak en persoonlijk hoeft dat van mij ook niet.

Maar dat is in veel gevallen niet zo! Er zijn er genoeg die hun paard aanbieden omdat ze zelf toch niet (veel) rijden en het paard mag maar hoeft niet elke dag bereden te worden...

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:39

Het is meer dat ik vaak lees 'ze rijden op mijn paard dús moeten ze daarvoor betalen'. Dan denk ik natuurlijk, dan betaal ik niet als ik niet rijd. Aangezien je ook echt daarvoor betaald.
Als je afspreekt dat het om de stalling gaat is het wat anders, maar ik zou niet weten of ik dan door betaal.
Want ik betaal natuurlijk voor het gebruik van het paard, ik ben de eigenaar niet dus ik vergelijk me daar ook niet mee.

Zelfde als een abbonemt op mijn telefoon wat opeens geen internet leverde. Dan ga ik ook moeilijk doen om daarvoor te betalen.

Ach misschien zou ik door betalen. Maar ik kan op dit moment gewoon niet betalen. Ook wel zuur dat sommige mensen daar niet over nadenken, niet dat jullie daarom allemaal gratis moeten hoor (A)
Maar er word gezegd; bijrijders wíllen niet betalen, gaat dus ook niet altijd op..
En soms mag er ook wel eens van de andere kant gekeken worden, net als verzorgers dat ook doen.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik snap de meeste wel,heb alleen een andere mening

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:45

Jessicajoann schreef:
Ach misschien zou ik door betalen. Maar ik kan op dit moment gewoon niet betalen. Ook wel zuur dat sommige mensen daar niet over nadenken, niet dat jullie daarom allemaal gratis moeten hoor (A)

Kan dat goed begrijpen en kan ik me ook indenken, maar voor (ons) mij is het ook niet gratis en moet daarvoor ook dingen laten...
En dat de 1 in een beter bedje is geboren dan de ander is nu eenmaal ook niet eerlijk, maar wel het leven...
(en ja "mijn huisje heeft ook z'n kruisje" ;) )

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:08

Ik was 40+ toen ik me pas een eigen paard kon veroorloven hoor.
Sterker nog, ik kon als tiener niet eens manegelessen betalen.

Mijn investering: paard plus zadel en andere toebehoren: 13.000 euro.
Vaste kosten per jaar: 4.500 euro.
Investering bijrijdster per jaar: 600 euro. Mwah...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:38

Ook al zou een bijrijdster mee betalen; bij mijn paarden geen inspraak hoor! :D
En als 'eigen' beschouwen vind ik ook erg ver gaan.

@ TS, 100 euro is zo gek nog niet hoor.
Alleen ben ik het wel eens met sommige reacties dat je niet het paard moet aanschaffen dat je op het oog hebt als je het enkel kunt betalen met een betalende bijrijster. Daar ga je namelijk op stuk lopen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:06

TanteSabien schreef:
Ik pieker er niet over om te gaan betalen voor een paard van een ander.
Die betalen mij maar.

Ze hebben iemand nodig die hun paard aandacht en beweging geeft en het liefst ook nog hoger op rijdt.
Dan huur je dus iemand in en laat je niet iemand betalen voor hetgeen je zelf niet kan.

Zou een mooie bak zijn zeg als ik mijn huis geschilderd wil hebben en ik tegen de schilder zeg: ja heej luister ff, je moet er wel voor betalen hoor want zo doe jij ook weer ervaring op he.

Dacht het niet dus.

En daarbij hoor je geen paard te kopen als je hem niet zelf kan onderhouden.

Dus bijrijders die niet willen betalen? groot gelijk: Laat je er maar voor betalen!

Ik zeg amen. _/-\o_
Ben het hier inderdaad mee eens.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:11

Nou ik ben het hier ook zeker mee eens! Ik ga ook niet mijn vrije tijd geven om vervolgens ook nog te betalen zodat de ander er ten alle tijden beter van word! Echt niet. Misschien hard maar ja ik vind dat het gewoon zo is. Ik heb mijn paarden ook niet gekocht om ze te gan verhuren omdat ik ineens geen tijd of geld meer heb.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:41

Gerda20 schreef:
Nou ik ben het hier ook zeker mee eens!Ik ga ook niet mijn vrije tijd geven om vervolgens ook nog te betalen zodat de ander er ten alle tijden beter van word! Echt niet. Misschien hard maar ja ik vind dat het gewoon zo is. Ik heb mijn paarden ook niet gekocht om ze te gan verhuren omdat ik ineens geen tijd of geld meer heb.

En zo zie ik het ook van de eigenaarskant :=
Ik zie niet hoe je er als eigenaar beter van wordt eigenlijk.
Paard kost "altijd" meer geld dan wat je kan krijgen van een verzorgster en in mijn geval worden de paarden niet hogerop gereden, maar moet ik ze juist corrigeren (scherp aan de hulpen zetten en extra rechtrichten) De tijd die ik eraan moet besteden wordt eigenlijk ook meer dan zonder verzorgsters, de paarden vrij geven kost mij iig minder werk.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:07

Ik lijk wel gek: paard gekocht, 300 euro stalling per maand, hoefsmid, entingen en wat nog meer.
Terwijl ik er gratis bij een ander van kan genieten?

Gelukkig heb ik als eigenaar nog altijd het laatste woord hierin :-)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:52

Tja ik heb 3 kinderen... die kosten ook een hele boel en dat terwijl ik betaald kon oppassen op die van een ander. (wel de lusten niet de lasten).

Ik ben nog geen 100E per maand kwijt voor 2 paardjes.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:14

Brainless schreef:
Tja ik heb 3 kinderen... die kosten ook een hele boel en dat terwijl ik betaald kon oppassen op die van een ander. (wel de lusten niet de lasten).

Ik ben nog geen 100E per maand kwijt voor 2 paardjes.

Vind kinderen toch heel wat anders.
Paardrijden is echt een sport/hobby wat je o.a bij maneges kan doen.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:48

Mooi...een topic over bijrijders!

Ik zit in dubio.
Ik krijg de kans een leuk, ervaren paard te leasen.
Paard staat 15 km bij mij vandaan, dus moet er best veel voor verrijden.
Er is geen binnenbak of bos op loopafstand aanwezig.

Maar, de eigenaar vraagt een bedrag van 150 euro, zonder lessen ( maar geeft zelf wel lessen).
Voor mij is 150 euro echt heeeel veel geld, en ik ben niet zo van rijden in de regen, hetgeen nogal eens voorkomt in Nederland.

Het betreffende paard wordt tevens in de les gebruikt, en het rijden gaat dan in overleg.

Wat vinden jullie hiervan?
En is het als "zoekende" geoorloofd om af te dingen ( hoewel dat normaal gezien niet mijn ding is..)
Want als ik alles bij elkaar optel, vind ik het toch best duur..