Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 18:15

Helaas! Maar dan nog, niet haar paard, niet haar probleem, zou ik zeggen... Anders wordt het met lease, dan heeft ze ook daadwerkelijk iets te zeggen en een half paard.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 18:19

Ik vind 80 euro voor 1x per week ook overdreven. Wedstrijden rijden zal ook niet kunnen met 1x per week rijden, dan moet je toch echt al 2-3x kunnen oefenen.
Daarnaast… is 80 euro 1/7 van de kosten die je aan je paard hebt? Ik hoop van niet want dan ben je bijna 800 euro per maand kwijt. Wel een mooi winstmodel zo als dat lukt.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 18:21

Poekkie schreef:
Ik vind 80 euro voor 1x per week ook overdreven. Wedstrijden rijden zal ook niet kunnen met 1x per week rijden, dan moet je toch echt al 2-3x kunnen oefenen.
Daarnaast… is 80 euro 1/7 van de kosten die je aan je paard hebt? Ik hoop van niet want dan ben je bijna 800 euro per maand kwijt. Wel een mooi winstmodel zo als dat lukt.

Ik heb nog nooit iemand horen vertellen over 1/7 rekenen als bijrijders kosten. Dus daar werk ik niet mee.

Maar winst draaien doe ik zeker niet iig. In tegenstelling.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 19:31

Nee idd, jij vraagt nog veel meer dan het stalgeld / aantal dagen. 3 bijrijders zo en je hebt je paard gratis :D

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 19:58

Poekkie schreef:
Nee idd, jij vraagt nog veel meer dan het stalgeld / aantal dagen. 3 bijrijders zo en je hebt je paard gratis :D

Waar slaat dit nou weer op? Ik ben hartstikke zuinig op mijn paard en ik heb helemaal geen behoefte aan zoveel mensen die aan mijn paard gaan klooien. Ik zoek gewoon 1 persoon zodat ik iets meer mijn handen vrij heb voor mijn dochtertje.

Doe niet zo stom...

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:18

Ik vind het bedrag ook veel en eigenlijk weinig wat je er voor terug krijgt. Dat is namelijk in de bak rijden met een paard daar ook nog eens moeilijk kan gaan doen als er merries zijn.

Wat zijn de pluspunten voor een bijrijdster om jouw paard te kiezen tegenover andere paarden of lessen op een manege? Is het paard bijvoorbeeld op een bepaald niveau dat iemand iets kan leren? Worden er op stal wedstrijden georganiseerd?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 21:10

Ik vind dat ook veel.
En zou daar dus niet eens op reageren. Ik gok er zomaar op dat dat de voornaamste reden is dat je nog niemand hebt.
Je wil iets meer tijd voor je dochtertje. Dus de bijrijder voegt voor jou iets toe. Maar daar moet ook nog flink voor betaald worden.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 22:57

Absolem schreef:
Poekkie schreef:

Waar slaat dit nou weer op? Ik ben hartstikke zuinig op mijn paard en ik heb helemaal geen behoefte aan zoveel mensen die aan mijn paard gaan klooien. Ik zoek gewoon 1 persoon zodat ik iets meer mijn handen vrij heb voor mijn dochtertje.

Doe niet zo stom...

Dr staat een smiley bij hè? Ik denk dus niet dat Poekkie het serieus meent…

En verder; je kunt t altijd proberen. Misschien heb je geluk en vind je iemand die dit er voor overheeft en de skills heeft om met een hengst om te gaan en een beetje leuk kan rijden. Maar eerlijk, goede betrouwbare bijrijders die een beetje fatsoenlijk kunnen rondsturen zijn dun bezaaid, je wilt ten slotte ook niet iemand die je paard verrijdt…. Mijn ervaring is idd dan toch dat je of iemand daarvoor betaald of genoegen neemt met een handige ervaren ruiter die dit leuk vindt voor 1x in de week maar geen financiële bijdrage levert. Het hengst zijn maakt het ook lastiger: hoe filter je er de mensen uit die hun eigen kunnen en ervaring overschatten? Hij kan nog zo braaf zijn maar omgaan met een hengst vereist imo toch meer kunde en kennis dan een standaard ruiter heeft….

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 23:57

Absolem schreef:
Ik ben ook op zoek naar iemand voor donderdag en occasionally een dag in het weekend. Vraag 80 euro per maand, jonge fries. Mag wedstrijd mee gereden worden als er een goede klik is en ik er vertrouwen in heb. Maar wel een hengst. Er zijn geen uitrij mogelijkheden. Maar is prima te rijden tussen de merries zolang je een beetje stevig in je schoenen staat. Hij zal nooit een rodeo geven of steigeren ofzo. Hooguit een keertje brullen of zijn hals er op zetten als je zelf zit te slapen.

Mensen zijn een beetje bangig voor het feit dat ie hengst is denk ik.

Dat zou kunnen. Of wellicht is 1 dag in de week net te weinig voor een ambitieuze ruiter die hier en daar een wedstrijd wil rijden. Valt niet mee om de juiste persoon te vinden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zou reageren. 1 dag vindt ik te weinig. Ik zou dan zelf toch eerder richting de 2 nog liever 3 dagen gaan. Zeker als je wedstrijden zou willen rijden en vaak heb je dan ook wel les nodig blijft er weinig over om echt zelf vrij aan de slag te kunnen.

Ik zit ook zelf steeds meer met het idee er iemand bij te zoeken maar heel eerlijk denk ik dat voor mij de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.
Je bent zelf als eigenaar toch ook een deel van je vrijheid kwijt met een bijrijder erbij.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 07:47

@ Tigra, dat klopt er zitten voor en nadelen aan maar in mijn geval wegen de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen. Ik kan veel makkelijker eens op vakantie of een dagje weg of hoef dan na een lange werkdag en werkborrel niet perse nog naar stal. Mijn bijrijders gaan alleen met mn paard naar t bos terwijl ik dat niet doe; m’n paard wordt daar wel makker van. De een is heel handig en repareert wel ns iets op stal of aan mn tuig en het allerbelangrijkste: ze hebben echt een klik met mijn paard

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:08

Waar plaatsen jullie een advertentie?

Op mp zie ik wel het een en ander langskomen, maar heel eerlijk, vooral advertenties met hoge eisen die er maanden op staan...

Plaatsen jullie nog op andere plekken?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:10

Facebookgroepen :)

mystery3434

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:02

Ik heb mensen in mijn omgeving gevraagd of zij mijn paard wouden verzorgen, want ik vind het moeilijker om mijn paard 'af te geven' aan iemand die ik niet ken.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:04

Ik ga mij ook maar eens melden.
Een verzorger vinden lijkt gewoon onmogelijk of alleen meisjes van 12 t/m 16 jaar die zich melden.

Ik heb een jong merrie met veulen aan de voet. Pas als het veulen afgespeend is ga ik haar inrijden.
Het eerste jaar zal dus zeker niet rijden zijn....... en daar haakt iedereen op af.
Schijnbaar willen mensen alleen maar kunnen rijden, ik vraag er niks voor. Ik vind het belangrijk dat mijn merrie alles wat ik al geleerd heb, ook bij andere gaat doen.Eigenlijk kent ze alle commando`s al vanaf de grond. Dus halt, stap, galop en sturen met teugels kan ook. Wijken voor druk, schouder binnenwaarts en buitenwaarts. Netjes haar achterhand van links naar rechts sturen etc.
Met longeren is ze heel fijn en gevoelig aan de hulpen en alleen wandelen zonder ander paard erbij kan ze nu 20 tot 30 minuten.

Vanwege het veulen vraag ik wel iemand met ervaring en minimaal 18+ ik wil niet verantwoordelijk zijn voor minderjarigen.

Dit lijkt echt een onmogelijke zoektocht en als niemand alleen wil verzorgen en grondwerken, ga ik strak ook niemand zoeken die erop mag rijden.
Het alleen rijden mentaliteit bevalt mij totaal niet eigenlijk.

Stel ik nu rare eisen? Ik vraag er overigens niks voor. Wel met opmerking als ze straks is ingereden door mij en je mag over ruim 1 jaar gaan rijden, dan ga ik een kleine bijdrage vragen want regelmatig de zadelmaker laten komen is geen goedkoop grapje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:16

Mijn ponys worden ook niet gereden en heb er inmiddels 3 volwassen dames bij lopen. Ze kunnen wel met de ponys wandelen.. Het kan dus wel.. Heeft wel veel geduld gekost ze te vinden, want idd vooral jonge meiden of moeders met dochters van 11 die al 7 jaar ervaring hebben :+ . Niks ertegen hoor, maar ik vraag iet voor niks 18+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:21

Nouja kijk als je nu iemand kan vinden die jou gratis wil helpen. Dan vind ik het onzinnig dat op het moment dat er gereden mag worden ineens betaald moet worden. En ik denk dat mensen daarop afhaken.

Voor enkel verzorgen betaal ik niet. Voor rijden wel. Maar als ik eerst een jaar heb geholpen en het gevoel zou hebben dat er doordoort voortgang in het paard zit. Zou je bij mij niet meer aan hoeven komen met betalen.

Dan zou je nu voor de hulp zelf aan moeten bieden om iets te betalen. Je zoekt iemand met verantwoordelijkheidsgevoel want jij wil niet verantwoordelijk zijn. Iemand die weet om te gaan met een jong dier.

Tijd is ook geen goedkoop grapje. De tijd die iemand op stal rond brengt kan die ook werken. En een verantwoordelijk iemand staat daar bij stil.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:37

Humpiedumpie schreef:
Mijn ponys worden ook niet gereden en heb er inmiddels 3 volwassen dames bij lopen. Ze kunnen wel met de ponys wandelen.. Het kan dus wel.. Heeft wel veel geduld gekost ze te vinden, want idd vooral jonge meiden of moeders met dochters van 11 die al 7 jaar ervaring hebben :+ . Niks ertegen hoor, maar ik vraag iet voor niks 18+

Hoe heb je die gevonden dan?

BeFunny schreef:
Nouja kijk als je nu iemand kan vinden die jou gratis wil helpen. Dan vind ik het onzinnig dat op het moment dat er gereden mag worden ineens betaald moet worden. En ik denk dat mensen daarop afhaken.

Voor enkel verzorgen betaal ik niet. Voor rijden wel. Maar als ik eerst een jaar heb geholpen en het gevoel zou hebben dat er doordoort voortgang in het paard zit. Zou je bij mij niet meer aan hoeven komen met betalen.

Dan zou je nu voor de hulp zelf aan moeten bieden om iets te betalen. Je zoekt iemand met verantwoordelijkheidsgevoel want jij wil niet verantwoordelijk zijn. Iemand die weet om te gaan met een jong dier.

Tijd is ook geen goedkoop grapje. De tijd die iemand op stal rond brengt kan die ook werken. En een verantwoordelijk iemand staat daar bij stil.

Ik zoek niet iemand met als doel dat mijn merrie vooruit gaat. De vooruitgang ga ik zelf doen. Ik zoek echt gewoon iemand die bij paarden zijn als hobby ziet en niet rijden op 1 heeft staan.
Dus echt verzorgen, knuffelen, grondwerk wat ze dus al kent en wandelen wat ze ook al kent. Ik dacht alleen het zal ook fijn zijn als ze alles ook bij andere doet, dat het gewoon lekker een allround paardje wordt. De eerste keren zal ik er ook bij zijn om alles rustig uit te leggen en de verzorger dingen te leren. Veel mensen kennen geen grondwerk en mijn jonge merrie kent echt al heel veel. Dus het is eerder andersom dat je van mijn jonge merrie kan leren.
Alleen omdat ze een veulen heeft wil ik geen minderjarige, het doel is wel dat de verzorger er ook zelfstandig heen kan en dan wil ik niet voor minderjarige verantwoordelijk zijn. Een veulen kan namelijk wel onverwachts uit de hoek komen, vandaar ook iemand die dit begrijpt.
Als ik mijn merrie beleerd heb en de knopjes zitten er goed op, dan is rijden ook mogelijk maar dus niet in het begin. De verzorger gaat mijn merrie dus niet beleren dat ga ik echt zelf doen en als het goed gaat mag mijn verzorger er ook op maar dan wil ik er ook wel wat voor gaan vragen 30 of 40 euro. Dagen ben ik flexibel in, voor mij is 2 genoeg maar als iemand er 3 wilt kan ook.

Maar schijnbaar staat bij iedereen rijden op nummer 1. Als ze straks wel is ingereden dan ga ik ook niet meer zoeken. Het alleen rijden mentaliteit staat mij tegen. Met paarden werken is meer dan alleen rijden.

En ik blijf altijd verantwoordelijk voor mijn eigen dier, alleen de verantwoordelijkheid van minderjarige en een combinatie van een veulen en een jonge merrie die wil ik niet. Overigens minderjarige bij mijn 22 jarige zonder toezicht zal ik ook niet willen, en die zet echt geen stap verkeerd maar als minderjarige heb je toch minder overzicht en dan vind ik bij grote dieren toch wel dat er een verantwoordelijke bij moet zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:45

Nouja rijden op nr 1 is wel wat anders dan minimaal een jaar niet kunnen/mogen rijden. Ik heb mijn eigen paarden ook niet om naar te kijken. Maar dat wil niet zeggen dat het rijden op nr 1 staat. Ik zou dat wel belangrijk vinden. Voor je het weet zorg je ruim 1 jaar voor een paard om vervolgens aan de kant gezet te worden als er wel gereden zou kunnen worden. Want dan ben je bv ineens geen ervaren ruiter of hebben ze geen hulp meer nodig. Ik ken die geintjes wel.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:29

Tigra_ schreef:
Nouja rijden op nr 1 is wel wat anders dan minimaal een jaar niet kunnen/mogen rijden. Ik heb mijn eigen paarden ook niet om naar te kijken. Maar dat wil niet zeggen dat het rijden op nr 1 staat. Ik zou dat wel belangrijk vinden. Voor je het weet zorg je ruim 1 jaar voor een paard om vervolgens aan de kant gezet te worden als er wel gereden zou kunnen worden. Want dan ben je bv ineens geen ervaren ruiter of hebben ze geen hulp meer nodig. Ik ken die geintjes wel.

Zo heb ik het nooit bekeken. Ik hang altijd erg vast aan degene die ik ken. Dus iemand op zij zetten daar denk ik geen eens over na. Maar er zullen vast genoeg mensen zijn die hierin wel teleurgesteld zullen zijn en ze kennen mij natuurlijk niet.
Lastig dan eigenlijk.

Maar daarbij heb ik dan wel weer, als ze over 1 jaar (Waarschijnlijk sneller) is ingereden en degene die nu allemaal niet wilde omdat ze perse wilde rijden die hoeven dan ook niet meer aan te kloppen. Het is graag of niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:47

Ik heb 3 jaar voor een jonge pony gezorgd. Begonnen toen hij een jaarling was. Toen hij 4 jaar was en braaf genoeg voor kindjes hoefde ik niet meer te komen.
Veel verdriet van gehad…

Nog niet zo lang geleden heb ik een klein half jaar voor een grote IJslander gezorgd. Alleen grondwerk, longeren en wandelen etc… Werd hij onder het zadel beleerd en vervolgens verhuisd ze van stal ver van mij vandaan.

Nu heb ik zelf maar weer een paard. :+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 07:27

Hennos schreef:
Humpiedumpie schreef:

Hoe heb je die gevonden dan?

BeFunny schreef:

Ik zoek niet iemand met als doel dat mijn merrie vooruit gaat.

maar wel iemand die jou nu tijd uit handen neemt, als dat allemaal niet mee speelt en je het zelf ook kan, dan zou ik wachten totdat je iemand ook een rijpaard kan aanbieden. Dat is nu nog maar de vraag of dat gaat gebeuren dan kun je ook kijken of die persoon op dat vlak een match is. En rijden moet zeker niet op één verzorgen is heel leuk maar als je een bijrijdpaard zoekt dan wil je de mogelijkheid om te rijden en er zijn ook mensen die zoeken een verzorgpaard maar die zouden wel eens kunnen schrikken van jou eissen

De vooruitgang ga ik zelf doen. Ik zoek echt gewoon iemand die bij paarden zijn als hobby ziet en niet rijden op 1 heeft staan.
Dus echt verzorgen, knuffelen, grondwerk wat ze dus al kent en wandelen wat ze ook al kent. Ik dacht alleen het zal ook fijn zijn als ze alles ook bij andere doet, dat het gewoon lekker een allround paardje wordt. De eerste keren zal ik er ook bij zijn om alles rustig uit te leggen en de verzorger dingen te leren. Veel mensen kennen geen grondwerk en mijn jonge merrie kent echt al heel veel. Dus het is eerder andersom dat je van mijn jonge merrie kan leren.
Alleen omdat ze een veulen heeft wil ik geen minderjarige, het doel is wel dat de verzorger er ook zelfstandig heen kan en dan wil ik niet voor minderjarige verantwoordelijk zijn. Een veulen kan namelijk wel onverwachts uit de hoek komen, vandaar ook iemand die dit begrijpt.
Als ik mijn merrie beleerd heb en de knopjes zitten er goed op, dan is rijden ook mogelijk maar dus niet in het begin. De verzorger gaat mijn merrie dus niet beleren dat ga ik echt zelf doen en als het goed gaat mag mijn verzorger er ook op maar dan wil ik er ook wel wat voor gaan vragen 30 of 40 euro. Dagen ben ik flexibel in, voor mij is 2 genoeg maar als iemand er 3 wilt kan ook.

Maar schijnbaar staat bij iedereen rijden op nummer 1. Als ze straks wel is ingereden dan ga ik ook niet meer zoeken. Het alleen rijden mentaliteit staat mij tegen. Met paarden werken is meer dan alleen rijden.

En ik blijf altijd verantwoordelijk voor mijn eigen dier, alleen de verantwoordelijkheid van minderjarige en een combinatie van een veulen en een jonge merrie die wil ik niet. Overigens minderjarige bij mijn 22 jarige zonder toezicht zal ik ook niet willen, en die zet echt geen stap verkeerd maar als minderjarige heb je toch minder overzicht en dan vind ik bij grote dieren toch wel dat er een verantwoordelijke bij moet zijn.

Ik heb ook rijden absoluut niet op één. Mijn verzorgpaard nu is 26 en kan bij lange na niet altijd op gereden worden. Momenteel als er wel gereden wordt enkel stap en ik betaal zelfs nu. De instelling van de eigenaar was ook je mag alle keren rijden. Maar wel rekening houdend met het paard. En je weet dat er een moment komt dat dat niet helemaal meer gaat. Ik heb absute vertrouwen gekregen en totale vrijheid. Niks van het moet op deze manier en dat is veel waard en zegt mij dat er ook niet zomaar gezecht wordt "pak je spullen maar

Maar mijn instelling bij iemand waar ik een jaar lang voor niks wel tijd kan investeren maar op het moment dat er gereden kan worden ik ineens zou moeten betalen die kan het bij mij vergeten.
Want ja zadelmaker kost geld. Spullen om te longeren ook. Maar iemands tijd ook. En ook al is het leuk. Een instructrice vind het hopelijk ook leuk maar investeerd ook geen gratis tijd.

Je moet je eigen instelling wijzigen. De kans is groot dat jij over een jaar een andere bijrijder zoekt omdat degene die enkel heeft verzorgt kwa rijden niet past bij wat jij zoekt op het paard die alleen jij in mag rijden dat doe je ook met een reden ;) en dat is nogal wat als iemand wel tijd investeerd en een band opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:13

Via marktplaats, horsify en de buurtapp nextdoor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:02

Hennos schreef:
Ik ga mij ook maar eens melden.
Een verzorger vinden lijkt gewoon onmogelijk of alleen meisjes van 12 t/m 16 jaar die zich melden.

Ik heb een jong merrie met veulen aan de voet. Pas als het veulen afgespeend is ga ik haar inrijden.
Het eerste jaar zal dus zeker niet rijden zijn....... en daar haakt iedereen op af.
Schijnbaar willen mensen alleen maar kunnen rijden, ik vraag er niks voor. Ik vind het belangrijk dat mijn merrie alles wat ik al geleerd heb, ook bij andere gaat doen.Eigenlijk kent ze alle commando`s al vanaf de grond. Dus halt, stap, galop en sturen met teugels kan ook. Wijken voor druk, schouder binnenwaarts en buitenwaarts. Netjes haar achterhand van links naar rechts sturen etc.
Met longeren is ze heel fijn en gevoelig aan de hulpen en alleen wandelen zonder ander paard erbij kan ze nu 20 tot 30 minuten.

Vanwege het veulen vraag ik wel iemand met ervaring en minimaal 18+ ik wil niet verantwoordelijk zijn voor minderjarigen.

Dit lijkt echt een onmogelijke zoektocht en als niemand alleen wil verzorgen en grondwerken, ga ik strak ook niemand zoeken die erop mag rijden.
Het alleen rijden mentaliteit bevalt mij totaal niet eigenlijk.

Stel ik nu rare eisen? Ik vraag er overigens niks voor. Wel met opmerking als ze straks is ingereden door mij en je mag over ruim 1 jaar gaan rijden, dan ga ik een kleine bijdrage vragen want regelmatig de zadelmaker laten komen is geen goedkoop grapje.

Maar wat bied je eigenlijk aan? Iemand die jouw merrie en veulen gratis helpt opvoeden en inrijden? Ik ben zo begonnen als verzorger. Gratis en voor niets, maar ik was wel 14 jaar toen. Ik heb tot mijn 20-21ste bij die hobbyfokker rondgehangen en achteraf gezien heel veel dingen gedaan waar andere mensen centjes voor krijgen. Dagelijkse zorg, opvoeden, inrijden, trainen, groomen wanneer ze wedstrijdklaar waren,... ik heb mezelf sindsdien altijd maar gesust met het idee dat ik betaald werd in ervaring. En dat is ook zo, als ik niet daar terecht was gekomen had mijn paardenleven er heel anders uit gezien.

Nu ik een ervaren volwassene ben zou hetzelfde aanbod mij inderdaad niet meer zo snel aanspreken. Nu zou ik verloond willen worden voor het verzorgen, opvoeden, inrijden en trainen van een paard.

Ik zou dus ofwel de leeftijdseis laten vallen ofwel duidelijker maken wat je eigenlijk aanbiedt. Wat heb jij een ervaren, volwassen persoon te bieden?

lisannek91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:39

Poekkie schreef:

Ik ook! 80 euro voor 1x per week is een beetje too much...

lisannek91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:41

Pallatin schreef:
@ Tigra, dat klopt er zitten voor en nadelen aan maar in mijn geval wegen de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen. Ik kan veel makkelijker eens op vakantie of een dagje weg of hoef dan na een lange werkdag en werkborrel niet perse nog naar stal. Mijn bijrijders gaan alleen met mn paard naar t bos terwijl ik dat niet doe; m’n paard wordt daar wel makker van. De een is heel handig en repareert wel ns iets op stal of aan mn tuig en het allerbelangrijkste: ze hebben echt een klik met mijn paard

Dat is sowieso een must, iemand die een goede klik heeft met het paard.