Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:34

Mdominique schreef:
Ik heb zelf ook niet op een manege gereden en daar rijd ik ook niet, maar het lijkt me dat er toch ook wel goede maneges zijn dus ook goede manegeruiters zijn :? Maar het is ook weer zo dat de eigenaren moeten beslissen wie ze op hun paard laten. Maar waarschijnlijk denken ook veel mensen als je 12 bent net als ik en je lest dat je al standaard op een manege rijd.. Ik les op een zorgboerderij (mijn moeder werkt daar ik hoor daar officieel niet hihi) en ik les om dingen te leren en ik heb daar ook een verzorgshet die ik altijd poets en heel veel eromheen maar daar leer je juist van :) ik heb ook veel advertenties geplaatst maar daar had ik niet in gezet dat ik niet op een manege rijd en wel leste dus ik denk dat die mensen waarschijnlijk gewoon dachten o een manege ruiter dat wil ik niet ik kijk wel verder :') maar als jullie niet iemand van een manege op je paard zouden willen zouden jullie het dan met iemand die al verschillende bijrijdpaard en pony's heeft gehad en verzorg dan wel op je paard laten?? :)

Mdominique, bij mij zou je niet 'afgewezen' worden op je ervaring (dat blijkt toch pas als je een keer langs bent gekomen om proef te rijden) maar wel op je leeftijd :o.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:35

LovesKim schreef:
Hyppolyte: Nou, ik heb eigenlijk bijna alleen gelezen dat eigenaars niet bereid zijn óm het te leren.

Het is overigens niet dat ik dit niet WIL hoor, ik heb er alleen de tijd niet voor :o. Vandaar ook mijn zoektocht naar een ervaren iemand.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:35

myk_en_shant schreef:
Hahaha. Ja Kim, ook met slecht weer hebben paarden beweging nodig en dit wordt vaak vergeten.
Ik sta ook gewoon in de regen les te geven en met snerpende koude oosten wind.

Vaak wordt dit vergeten door bijrijders, en kun je een keer niet rijden vanwege zwembad bak. Kun je uiteraard ook een keer een tutteldagje inplannen.
Maar helaas heb ik vaak de pech mooiweer ruiters te treffen, die bij de eerste druppel regen al afbellen.

Ik sluit mij volledig aan met wat hyppolyte en sneeuwpop zeggen, heb regelmatig manegeruiters gehad als verzorgster voor Marijke. Ik moest toen best veel uren instoppen om ze op de juiste manier te laten werken met d'r.

Daarnaast heb ik een aantal lesklanten die ook op een manege gereden hebben. En iedere keer als ze de eerste les van mij hebben gehad zeggen ze dat ze in al die jaren manege nooit zoveel geleerd hebben, dan in het ene uurtje bij mij.

Telkens verwonder ik me weer, dat er op bepaalde manege's bij de basis al zoveel fout gaat.
Een verrotte houding, fietssturen en maar rammen met de benen en als het kan meppen met de zweep.

Dat fietssturen waar jij het over hebt (neem aan door de wendingen?) Heb ik ook altijd zo geleerd van iemand die zeer hoog aangeschreven staat in de academische rijkunst..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:57

Ik denk dat daar nog wel een verschil tussen zit, met rechtrichten krijg je het fietsstuur indd ook mee, maar dan is dat bovenlichaam indraaien en op beide teugels gelijke druk, ene teugel van de hals, ander tegen de hals. Fietsstuur bij de manege is vaak alleen maar je handen gebruiken, dus dan krijg je een strakke teugel en van de hals, ander slap. Dat stukje gelijke druk en lichaam meebewegen wordt nog wel eens overgeslagen :').

Wat myk_en_shant zegt is bij mij ook een veelgehoorde opmerking, dat ze die ene keer bij mij al zoveel meer hebben geleerd dan in de jaren op de manege, dat zegt toch al genoeg dan. Er zitten hier best een aantal maneges die hoog aangeschreven staan (eentje waarvan de ruiters ook regelmatig mee gaan op wedstrijden).

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:00

hyppolyte schreef:
Ik denk dat daar nog wel een verschil tussen zit, met rechtrichten krijg je het fietsstuur indd ook mee, maar dan is dat bovenlichaam indraaien en op beide teugels gelijke druk, ene teugel van de hals, ander tegen de hals. Fietsstuur bij de manege is vaak alleen maar je handen gebruiken, dus dan krijg je een strakke teugel en van de hals, ander slap. Dat stukje gelijke druk en lichaam meebewegen wordt nog wel eens overgeslagen :').

Aaaaah, ja dat bovenlichaam meedraaien lijkt me ook niet meer dan dat je altijd hoort te doen..ik d8 ben ik nou gek aan t worden :+

hyppolyte

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:07

Nee hoor, ik dacht hetzelfde als jij :'). Elke methode heeft zo zijn eigen benaderingen natuurlijk. Bovenlichaam indraaien is ook logisch, maar of ze het dan ook echt doen is een tweede, en vooral die gelijke druk en nog een belangrijke, handen stilhouden!!! Ook zoiets :=

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:16

goldenarrow schreef:
Wat ik eigenlijk wilde zeggen met dat ene jaar dat ik die opleiding heb gedaan (die overigens niet alleen over paarden ging, dat was maar een klein deel) is dat je wel een deel uit de boeken kan leren, maar dat je echt de praktijkdingen (zoals het omdoen van bandages) alleen kan leren door het te doen. En dat ik heel veel theorie weet.

En precies dít is waarom ik denk dat de gemiddelde manegeruiter minder ervaring heeft dan iemand die een eigen paard heeft (gehad) of langdurig een bijrijdpaard heeft gehad ;).

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:18

Sees schreef:
goldenarrow schreef:
Wat ik eigenlijk wilde zeggen met dat ene jaar dat ik die opleiding heb gedaan (die overigens niet alleen over paarden ging, dat was maar een klein deel) is dat je wel een deel uit de boeken kan leren, maar dat je echt de praktijkdingen (zoals het omdoen van bandages) alleen kan leren door het te doen. En dat ik heel veel theorie weet.

En precies dít is waarom ik denk dat de gemiddelde manegeruiter minder ervaring heeft dan iemand die een eigen paard heeft (gehad) of langdurig een bijrijdpaard heeft gehad ;).

En dan kom je dus bij een punt waarbij het onmogelijk is voor "manegeruiters" om een verzorgpaard te vinden ;)
Je word niet aangenomen omdat je geen ervaring zou hebben, maar je kan ook geen ervaring opdoen omdat je niet word aangenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:25

En dat is heel vervelend, maar niet het probleem van de eigenaar.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:26

Marjoow schreef:
En dan kom je dus bij een punt waarbij het onmogelijk is voor "manegeruiters" om een verzorgpaard te vinden ;)
Je word niet aangenomen omdat je geen ervaring zou hebben, maar je kan ook geen ervaring opdoen omdat je niet word aangenomen.

Ja wellicht wel en dat is jammer voor veel manegeruiters zonder extra ervaring die een bijrijdpaard zoeken maar dit is kun je eigenaren niet aanrekenen ;).

Zo gaat het met sollicitaties toch ook? De beste kandidaat met de meeste ervaring wordt aangenomen. Met bijrijders is het doorgaans niet anders. En uiteindelijk zijn er ook zat eigenaren die een manegeruiter zonder veel ervaring wel de kans willen geven. Deze mensen hebben wellicht meer tijd en zin om de manegeruiter te begeleiden, ik heb dat niet en daarbij vind ik mijn paard er dus ook niet geschikt voor. De manier waarop ik rijd, leer je simpelweg niet op een manege :o.
Laatst bijgewerkt door Sees op 27-03-14 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:27

Ach er zijn heus wel eigenaren bij wie je wel een kans krijgt als manegeruiter. Zoveel mensen die al een eigen paard hebben gehad en nu niet meer zijn er echt niet hoor. Sommige eigenaren zullen dan bereid zijn om wat concessies te doen wat betreft leeftijd of ervaring of iets anders en andere zullen 2 jaar wachten tot de juiste bijrijder bijkomt.

Gelukkig kan iedere bijrijder en eigenaar voor zich zelf bepalen of ze de verbintenis aan willen gaan of niet en is er bijna op ieder potje wel een dekseltje te vinden.

Mijn paarden zou ik ook niet als experiment willen gebruiken voor een 12-jarig mangemeisje gebruiken.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:32

Nee hoor marjoow, want er zijn nog steeds wel mensen die manegeruiters een kans geven, doen wij ook. Alleen niet iedere manegeruiter krijgt een kans van elke eigenaar, zo werkt het nu eenmaal. De echte doorzetters vinden altijd wel wat, zoals gezegd gaan die dan inderdaad klusjes doen op stallen etc. sommige kansen krijg je, andere moet je creëren.

Niet iedereen heeft een paard waar je zo iemand op kunt zetten, die van mij is daar wel braaf genoeg voor en die heeft ook zo nu en dan wel eens een beginner erop, maar zelfs bij haar moet ik dat niet te vaak doen :n

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:22

Ik hoor het de laatste tijd inderdaad vaker, betalen voor je verzorgpaard.

Ik vind het geheel logisch indien de ruiter veel mag rijden en veel met het paard mag doen. Voor één keer in de week rijden zou ik no way (bijvoorbeeld) de helft van het stalgeld gaan betalen..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:39

Das trouwens ook wel leuk en aardig....maar vaak willen de verzorgsters die net van de manege komen en heel veel begeleiding nodig hebben, daar ook niet voor betalen. En dat terwijl mijn privelessen a 30 per half uur zijn en dat met eigen paard ;-)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:14

joyce B schreef:
Maar heb je zelf al wel L1 met einstpunten gereden? Want uiteraard lijkt het makkelijk. En als je al een aantal keer L1 ervaring hebt opgedaan met verschillende paarden of je hebt een fijn paard te rijden valt het wel mee qua oefeningen maar aangezien gemiddeld per ring maar 25 tot 50% een winstpunt haalt op wedstrijden valt het winstpuntwaardig rondrijden blijkbaar nog wel eens tegen... Oordeel dus pas wanneer je zelf het niveau gereden hebt...
Ik reed met een d pony die binnen kijkerig was het hele binnenseizoen amper een winstpunt om vervolgens in het buitenseizoen in een paar wedstrijden voldoende punten had en ook in de L2 nog een paar puntjes en prijzen reed maar vervolgens binnen weer problemen kreeg. thuis rijden is makkelijker dan onder druk in vreemde kijkerige omgeving met kritische jury en omstanders. Beste stuurlui staan vaak aan wal bij de dressuur...

Nope, ik niet! :) Maar mijn moeder rijd nu ik gok 35 jaar paard, verschillende paarden gehad, en kan nu niet meer rijden, vandaar dat mijn moeders paard doorgeschoven is naar mij. Maar ik ben elke keer meegeweest met mijn moeder op wedstrijd. Ze is tot de M1 gekomen, en daarna heeft ze ook stop gezegd. Friesje van ons is een paard waar ze al heel trots op is dat ze uberhaupt zo ver is gekomen. Ze wil met begeleiding misschien weer eens gaan beginnen maar door vele blessures komt het er niet van. Maar ze zegt zelf ook dat er een zeer groot verschil tussen wedstrijden vroeger en nu zitten, ook kwa rijniveau. Vrouw in de L1, paard moest plassen met inrijden, madame blijft met haar dikke kont in het zadel zitten, gevolg is dat paard amper kan plassen. Ik kan het natuurlijk fout hebben, maar mijn moeder vertelde me dat de L1 doorkomen veel te makkelijk is (onterechte punten etc) En ze overschat zichzelf écht niet, maar als ze me dan verteld over wie ze het heeft, zie ik zelf ook wel hoe fout dat zit. En die ruiters blijven dan ook haken bij de L en komen niet verder omdat ze niet correct kunnen rijden. ;)

@Sees; Ik verwijt niks hoor! En het is je eigen keuze of je het wil leren, maar was jij het die zei dat manegemutsen niks willen leren? Ik kan het fout hebben ben even in de war, maar ik reageerde daar op dat ik het jammer vind dat er ook zó weinig eigenaren zijn die er een beetje moeite in steken. En ik snap dat je geen bijrijdster wilt waar je veel tijd in moet steken, maar ook ik zal moeten vragen hoe jij wil dat je paard verzorgd word en je spullen. En dat betekent niet dat ik niet weet hoe ik een zadel moet opruimen, maar bij iedereen werkt het anders! :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:31

Als je nu oude beelden bekijkt, dan is het niveau van vroeger echt niet beter.
Dacht het zelf eerst ook, maar wsl komt dat ook wel dat ik klein was en op keek tegen de mensen die wedstrijden reden...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:35

Loveskim, het gaat bij verzorgsters van de manege niet om een BEETJE moeite.
Daarbij kan een verzorgster ook stoppen op het moment dat de eigenaar eindelijk wat meer uot handen kan geven en het dus eindelijk vruchten af werpt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:36

ik kom uit de tijd dat 156 punten een winstpunt was. Je had wel L1 en L2 maar dan de oude proeven waar je met de B nog gewoon moest halthouden bij het binnenkomen. 10 jaar geleden...
Toch moet je eerst zelf ervaren hebben hoe moeilijk of hoe makkelijk een klasse is door winstpunten (of niet) te rijden vind ik. Vn de kant ziet alles er makkelijk uit, maar ga het zelf dan maar doen en overtuig de jury dat je winstpuntwaardig rijd op dat niveau denk ik dan maar... Had ook kennisjes die de grootste mond hadden langs de kant. Wisten alles beter en heel kritisch kijken naar anderen, maar die reden zelf in een B proefje niet eens elke keer een winstpunt... Dan denk ik: wees maar wat bescheidener in je kritiek...
Het is die sfeer die het wedstrijdrijden (en vooral dressuur) minder leuk maakt...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:55

Die van 10 jaar geleden idd ook gereden met halthouden en 156 ptn winst.
Vond dat niet moeilijker trouwens.
Wel is zelf doen iets heel anders dan kijken .....

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:57

Daarom moet je ook gewoon gaan springen, veel leuker :P :))

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:02

hyppolyte schreef:
Daarom moet je ook gewoon gaan springen, veel leuker :P :))

Haha maar dan moet je toch eerst een dressuurwedstrijdje hebben gedaan...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:22

Oh, ben maar niet bang dat ik mezelf overschat hoor! Ik zal nu op dit moment inderdaad geen L proef kunnen rijden met mijn paard, maar dat is ook omdat die er zelf ook niet klaar voor is momenteel. Ik rijd nu alleen springlessen op de manege, en thuis rijd ik dressuur. Vind springen ook veel leuker, maar heb nu niet het paard en de mogelijkheden tot springwedstrijden. :) En Sneeuwpop, ik had het ook niet helemaal over het niveau maar om de sfeer langs de kant. En je moet inderdaad zelf ervaren, maar mijn moeder heeft het zelf ervaren en ik heb het zelf gezien bij een vriendin van me. Ging wedstrijden rijden, ze kwam ook niet verder dan de L terwijl ze toch 'oh zo goed kon rijden'.

Ik weet wel wanneer iets niet goed is en wanneer wel, en ik rijd zelf absoluuut niet perfect, helemaal niet zelfs, maar ik zie echt wel wanneer een ruiter in de L haar paard met macht in de krul trekt en zo ook haar paard het proefje rond stuurt. Dan denk ik toch echt dat diegene niet verder gaat komen in de L, en ik vraag me al heel erg af hoe ze uberhaupt terecht is gekomen in de L.

Oh ja mijn moeder is trouwens ook ooit zonder punten een B proefje verloren.. Tja, dat hoort erbij en dat kan zelfs de beste overkomen! :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:42

Loveskim, dan had ik je verkeerd begrepen ;-)

De sfeer zal per lokatie aardig verschillen en ook deelnemers...
Ik zoek de lokaties uit, maar soms zit er wel eens een deelnemer tussen......
En ach we zijn gewoon allemaal anders toch ;-)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:59

Dat klopt, maar je hebt er toch soms mensen tussen zitten... Poeh poeh. Mam deed sinds L alleen mee aan wedstrijden voor het Friese paard, merk dan toch wel al een verschil.. Ik had altijd een beetje het idee dat op wedstrijden voor alle paarden ze altijd beetje aangekeken werd met het idee van 'Oh, een fries'. Maar dat kan ook gewoon een idee zijn.

Vooral mensen die zichzelf zo geweldig vinden rijden, ik kan daar gewoon echt niet tegen. En als ze dan geen punten hebben, een hele heisa maken bij de prijsuitreiking.. Is gewoon jammer van de paardensport.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:43

Friezen zie je hier logischerwijs meer :P, maar er zaten ook bij ons juryleden tussen die ze liever voor de kar/koets zagen... Dat wordt steeds beter trouwens... Maar de Friezen en amazones ook uiteraard ;)
Dat is alleen niet alleen zo met friezen maar ook met haflingers, fjorden etc tussen de paarden...

Ik vind vooral de B nu makkelijker. Veel meer tijd om je overgangen te rijden (hele korte zijde met 2 hoeken ipv tussen 2 letters in 1 hoek en het halthouden in het begin er uit scheelt ook en ook geen ingewikkelde figuren of moeilijke wendingen meer... Wel middenstap, die zat er eerst nog niet in volgens mij?