Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:02

Ik vind het rijtechnisch toch wel een verschil als iemand F8 rijd of L1 dressuur op knhs wedstrijden. Er wordt anders naar het paard, de ruiter en de proef gekeken. Men verwacht in de L1 een veel beter lopend paard dan in een F8 proefje. ook de concurrentie is anders. bij de knhs rijd je vaak tegen zeer ervaren wedstrijdruiters die elke keer weer nieuwe jonge paarden doorrijden en op wedstrijd uitbrengen. Die ruiters kom je op de manege meestal niet tegen in de F proefjes.

Marjoow schreef:
Nou leg mij dat gemiddelde niveau is uit dan. Waar meet je niveau aan, wat is je gemiddelde meetlat, etc etc?

.....

Ja, leg dat maar eens uit. Ervaring is niet te meten aan cijfertjes. Een heleboel andere dingen kun je inderdaad aan cijfertjes linken. L1 niveau, betekent dat dat je ineens heel veel ervaring hebt?

Meer dan bij het F8 diploma waarbij je theoretische vragen krijgt? ;)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:09

Ik ben toch ooit ook van de manege gekomen en daarna privépaarden gaan verzorgen en bijrijden. Dit heb ik jaren gedaan en heel veel ervaring opgedaan voor een eerste echt 'eigen paard' . Ik had niet bijzonder veel ervaring en zeker geen topruiter, maar ons eerste bijrijdpaard werd enkel recreatief buiten bereden en dáár had ik op zich wel aardig wat ervaring mee. Als dingetjes waren als plekjes of twijfels, belde ik gewoon de eigenaresse of schreef het op in het schriftje wat we hadden of vroeg advies aan stalgenoten: is altijd goed gegaan tot ieders tevredenheid! Maar als ik eerlijk ben zou ik nu zo iemand als ik toen zelf was, zelf niet aannemen als bijrijdster op dit moment. :+
Daar hebben we gewoon het paard niet voor, ze is niet zo vergevingsgezind :D en we willen echt dressuurmatig vooruit. Toch hebben we superleuke meid van 18 jaar die van de manege kwam maar ook al 2,5 jaar een verzorgpony had gehad waar ze was uitgegroeid. Eerste keer rijden ging niet superfantastisch maar na een privéles zag ik wel dat ze potentie had en eerlijk reed. De eerste tijd heeft zij geen bijdrage betaald maar mocht ze dit investeren in privélessen bij mijn instructrice. Daar lest ze nog af en toe maar op vrijwillige basis en betaald nu wel een bijdrage. Ik ben blij dat we haar de kans hebben gegeven en ben van mening dat je echt naar de combinatie paard/ruiter moet kijken. Sommige meiden hebben er gewoon gevoel voor tenslotte of je nou van de manege komt ja of nee.

hyppolyte

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:17

Dat is zo, dat ontkent ook niemand, maar niet iedereen heeft daar dus zin in en dat is hun goed recht.

Ik wil niet vervelend doen en bedoel dit ook niet als aanval, heb zojuist een filmpje gezien van marjoow met haar verzorgpony en helaas zie je daar dus net datgene wat hier in de discussie naar voren komt. Als je op die manier op mijn doodbrave paard waar mijn nichtje van 8 zo op kan rijden, dan heb je toch echt pech, die zet haar nek vast en dan kun je trekken wat je wilt, maar die gaat dan echt niet loslaten (en dat doet je verzorgpaard daar ook niet). Het van achteren naar voren rijden en contact houden van voren (ipv zagen/spelen en handen vastzetten) is zo verschrikkelijk belangrijk. De andere paarden in die les zie je allemaal achter de teugel lopen, staarten die zwiepen, valse knikken en weggedrukte ruggen. Als je je paard echt fijn en nageeflijk wilt hebben lopen dan zul je anders te werk moeten gaan dan wat daar in de lessen gebeurt.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:37

L1 is echt niet zo'n geweldig niveau hoor. Daar kan bijna iedereen komen. Pas vanaf de M1 zie je de ruiters afvallen die niet geschikt zijn en hun paarden verkeerd rijden. Mijn ervaringen met wedstrijden zijn dat je de L1 wel doorkomt ook al zaag je je paard naar beneden. Maar hee, dat zijn mijn ervaringen he! :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:15

Dubbel.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 26-03-14 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:20

Zijn genoeg die de B nog niet eens uitkomen. Ik vind wel een groot verschil tussen beoordelen van pony's en paarden.

Ik vraag dus naar ervaring en wijs iemand niet af om het woord manege maar kijk naar het totale plaatje. Het liefst kies je de mensen met de meeste ervaring. Ik laat bij meerdere reacties niet altijd iedereen langskomen. zeker niet als je tien reacties krijgt. dan kies je er twee of drie uit die het beste lijken en hoop je dat diegene die je zoekt er tussen zit en zo niet nodig je weer iemand uit. diegenen die niet geschikt lijken geef je een berichtje terug met bedankt voor de reactie en een afwijzing...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:27

zie mijn post op de vorige pagina:
Ik bedoel dan nog niet eens het rijden, maar meer het omgaan en de verzorging en de verantwoordelijkheid voor mijn paard, DAT geef ik liever niet uit handen (aan een manegeruiter)!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:36

Ik heb nooit bij ponywedstrijden gekeken :) Dus ik weet het verschil ook niet. Maar L1 is echt niet zo heel speciaal hoor.. Vind ik dan hé!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:40

Wow, er is heel veel gepost vandaag :+ Maar wilde nog even op iets van een paar pagina's terug reageren.

hyppolyte schreef:
Citaat:
Precieze temperatuur van een paard: Kan je zo op internet vinden.
Hoeveel galopsprongen tussen hindernissen: Kan je zo op internet vinden en vereist wat gezond verstand.
Wat je het beste kunt doen bij mok: Kan je zo op internet vinden.
Verschil houding cross/springen: Kan je zo op internet vinden.
Wat er in ruwvoer zit: Is zeer lastige stof, menig eigenaar weet dit niet. Je kan het op internet vinden hoe dit zit, maar zelfs na dat jaar paardenopleiding is het lastig.
Strookbegrazing of korf: Op internet staan de voor- en nadelen. En vereist wat gezond verstand.
Symptomen die paarden krijgen van mineralentekort: Kan je zo op internet vinden.
Welke verschillende manieren je bijgezet kan longeren: Kan je zo op internet vinden.
Paard rechts of links laden: Kan je zo op internet vinden.

Alles wat je opnoemt kun je inderdaad op internet vinden, maar kun jij naar aanleiding van wat je op internet hebt gevonden beoordelen of je te maken hebt met droge of natte mok? En of je die inwendig of uitwendig moet behandelen? De galopsprongen, kun je met de informatie van internet zo je sprongen ook daadwerkelijk uittellen als je op een paard stapt? Kun je een knap parcours bouwen met de theorie die je van internet afplukt? Kun je het verschil zien tussen een speknek en een eiwitnek n.a.v. de info van internet? Weet je precies wat je moet doen bij hoefbevangenheid en weet je dan ook dat niet alles voor elk paard werkt? Je longeren met bijzet is nog het mooiste voorbeeld, als je dat vanaf het plaatje doet dan heb je dikke kans dat je je paard verkloot omdat je geen flauw benul hebt van wat je aan het doen bent, dan heb je dus een paard met een rugprobleem waar je maanden mee bezig bent omdat je hebt bedacht hoe je dat van internet kunt plukken.
Ik heb zelf een paard gehad die in de eerste tijd dat ik haar had echt met verschrikkelijke mok heeft gestaan, alles geprobeerd, internet uiteraard ook geraadpleegd. Uiteindelijk is ze er vanaf gekomen omdat ik wat verder ging kijken dan wat internet bood en kwam ik erachter dat het verband hield met de zuurtegraad van de weide waar ze op stond en sinds ik dat weet, staat ze niet meer met mok. Als ze met mok staat weet ik dat er wat moet gebeuren met het land waar ze op staat. Dat soort dingen leer je simpelweg niet op een manege en meestal ook niet eens als verzorger, maar alleen als eigenaar. Je kunt 100x op internet kijken, maar echt leren doe je pas in de praktijk. Op een manege doe je die ervaring niet op, bij een verzorgpaard soms wel. Dat er toevallig 1 iemand is die een opleiding heeft gedaan voor een jaar, heet een uitzondering.

Wat ik heb opgenoemd heb ik niet zelf bedacht maar heeft iemand anders hier gepost. Ik antwoord alleen maar :)

Op heel veel van je vragen is het antwoord nee. Ik wist niet eens dat er een verschil was tussen verschillende soorten mok :) Weer wat geleerd. Wat ik eigenlijk wilde zeggen met dat ene jaar dat ik die opleiding heb gedaan (die overigens niet alleen over paarden ging, dat was maar een klein deel) is dat je wel een deel uit de boeken kan leren, maar dat je echt de praktijkdingen (zoals het omdoen van bandages) alleen kan leren door het te doen. En dat ik heel veel theorie weet. Om op het longeren met bijzet terug te komen; Ik weet in theorie wat voor verschillende soorten bijzet je hebt, en waarom je die gebruikt. Dat betekend niet dat ik het in de praktijk ook kan gebruiken. Maar omdat het hier alleen ging om het kennen van verschillende soorten bijzet, ja, dat kan je zo van internet afplukken.

Overigens heb ik manege-ervaring, bijrijd-ervaring én eigen paard-ervaring. En dan nog weet ik niet alles. Zo had mijn pony toen schimmel bij zijn mondhoek. Ik dacht eerst dat zijn lip misschien tussen de ring en het bit klem was komen te zitten, omdat het bloedde. Toen het geheeld was heb ik dus wat uierzalf gesmeerd om te kijken of dat hielp. Toen bleek dat het niet hielp heb ik het aan mijn instructrice gevraagd. Daar heb ik weer tips voor gekregen en toen kon ik het oplossen. Het zalfje op zijn lip krijgen was weer een ander verhaal, maar uiteindelijk heb ik dat door oefenen geleerd (paard trok het hoofd steeds weg. Door steeds te belonen vond hij het uiteindelijk prima). Wondbehandeling is ook zoiets. Je kan er veel over lezen, maar je moet het doen om te leren hoe het moet. En niet bang zijn voor bloed helpt ook :+ Maar er zijn ook veel dingen die ik als eigenaar zijnde niet geleerd had, omdat het nooit bij mij was gebeurd, en die ik later als bijrijder weer wél leerde.

En ik kan met ál ( :') ) mijn ervaring ook niet de eerste keer knap met elk paard wegrijden. Ik kan met heel veel paarden wegrijden, maar dan ziet het er niet altijd even mooi uit. Paard op stal wat ik rijd ging de eerste keer helemaal nergens over en het koste erg veel moeite om het eruit te rijden. De tweede keer ging het al vele malen beter. Paard van een vriendin (die ik sinds vorige week bijrijd) hetzelfde verhaal. Is alweer maanden terug dat ik daar voor het laatst op heb gezeten en de eerste keer ging weer helemaal nergens over. Afgelopen keer ging het al veel beter.

Zo, gelijk ingehaakt op het manegeruiter verhaal. Ben zelf ook iemand die manegeruiters verdedigt, maar ben het zeker niet met Marjoow eens. Vind het dan ook erg jammer dat sommige eigenaren nu geen manegeruiter meer zullen komen laten rijden vanwege haar verhaal. Manegeruiters moeten inderdaad veel leren, maar zelfs als ex-eigenaar weet ik echt niet alles. Dat blijkt maar weer uit mijn quote :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:53

hyppolyte schreef:
Dat is zo, dat ontkent ook niemand, maar niet iedereen heeft daar dus zin in en dat is hun goed recht.

Ik wil niet vervelend doen en bedoel dit ook niet als aanval, heb zojuist een filmpje gezien van marjoow met haar verzorgpony en helaas zie je daar dus net datgene wat hier in de discussie naar voren komt. Als je op die manier op mijn doodbrave paard waar mijn nichtje van 8 zo op kan rijden, dan heb je toch echt pech, die zet haar nek vast en dan kun je trekken wat je wilt, maar die gaat dan echt niet loslaten (en dat doet je verzorgpaard daar ook niet). Het van achteren naar voren rijden en contact houden van voren (ipv zagen/spelen en handen vastzetten) is zo verschrikkelijk belangrijk. De andere paarden in die les zie je allemaal achter de teugel lopen, staarten die zwiepen, valse knikken en weggedrukte ruggen. Als je je paard echt fijn en nageeflijk wilt hebben lopen dan zul je anders te werk moeten gaan dan wat daar in de lessen gebeurt.

:r :r :r

Walgelijk om zo'n persoonlijke reactie te posten. Bah. Dit is dus een les van de ponyclub, om even duidelijk te zijn. Geen manege dus. Ik heb geen zin om mij tegenover jou te moeten gaan verantwoorden, maar ik hoop toch dat je wel weet dat elk paard anders is en anders gereden moet worden. Over lesgenoten ga ik niets zeggen, ik rijd amper een maand bij die club :roll:
Laatst bijgewerkt door Marjo op 26-03-14 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:04

Maar heb je zelf al wel L1 met einstpunten gereden? Want uiteraard lijkt het makkelijk. En als je al een aantal keer L1 ervaring hebt opgedaan met verschillende paarden of je hebt een fijn paard te rijden valt het wel mee qua oefeningen maar aangezien gemiddeld per ring maar 25 tot 50% een winstpunt haalt op wedstrijden valt het winstpuntwaardig rondrijden blijkbaar nog wel eens tegen... Oordeel dus pas wanneer je zelf het niveau gereden hebt...
Ik reed met een d pony die binnen kijkerig was het hele binnenseizoen amper een winstpunt om vervolgens in het buitenseizoen in een paar wedstrijden voldoende punten had en ook in de L2 nog een paar puntjes en prijzen reed maar vervolgens binnen weer problemen kreeg. thuis rijden is makkelijker dan onder druk in vreemde kijkerige omgeving met kritische jury en omstanders. Beste stuurlui staan vaak aan wal bij de dressuur...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:10

Marjoow, toch weer jammer dat je het zo opvat, zoals ik al zei was het geen aanval en dat hoef je dus ook niet walgelijk te noemen, ik verwoord gewoon normaal wat ik zie op dat filmpje en dat het een ponyclubles is maakt niet uit, het gaat om de manier van rijden (en ponyclubs zijn voor mij persoonlijk niet heel veel anders dan manegelessen, maar daar gaat het niet om). Ik brand je niet af, benoem alleen dat je op die manier bij mijn paard dit niet hoeft te proberen. Nadeel is dat dit soort methoden dus ook vanuit een manege als goed wordt aangemerkt en ik heb ondertussen geleerd dat dit niet het plaatje is wat je na wilt streven.
Even voor de duidelijkheid, ik ben zelf ook geen sterruiter hoor, maar ik weet wel het verschil hoe het wel en niet moet.
Was er al bang voor dat je het als een persoonlijke aanval zou zien maar dat was dus niet mijn bedoeling.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:14

hyppolyte schreef:
Marjoow, toch weer jammer dat je het zo opvat, zoals ik al zei was het geen aanval en dat hoef je dus ook niet walgelijk te noemen, ik verwoord gewoon normaal wat ik zie op dat filmpje en dat het een ponyclubles is maakt niet uit, het gaat om de manier van rijden (en ponyclubs zijn voor mij persoonlijk niet heel veel anders dan manegelessen, maar daar gaat het niet om). Ik brand je niet af, benoem alleen dat je op die manier bij mijn paard dit niet hoeft te proberen. Nadeel is dat dit soort methoden dus ook vanuit een manege als goed wordt aangemerkt en ik heb ondertussen geleerd dat dit niet het plaatje is wat je na wilt streven.
Even voor de duidelijkheid, ik ben zelf ook geen sterruiter hoor, maar ik weet wel het verschil hoe het wel en niet moet.
Was er al bang voor dat je het als een persoonlijke aanval zou zien maar dat was dus niet mijn bedoeling.

Als je het niet als persoonlijke aanval bedoelt, waarom komt het dan zo onwijs beschuldigend over? En beter nog, wat voor toevoeging heeft het aan de hele discussie om zoiets te posten?
Ponyclubles gelijk aan manegelessen? Nouja, als jij dat zo ziet :') Ik merk toch wel degelijk veel verschil tussen de clubles en manegeles.
En dat ik zo niet op jouw paard hoef te rijden, daar ga ik niet over oordelen want ik ken jou niet. Ik ben wel iemand die in het begin heel erg aftastend is bij een paard. Elk paard heeft andere methodes nodig en daar kun je je als ruiter op aanpassen :)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:27

Privéles van een gediplomeerd instructeur, manege les, clubles maakt allemaal niet uit, als er niet op de juiste manier les gegeven wordt, kunnen de ruiters nooit echt verder komen dan de hobbel fase.
En dit ligt dan niet aan de ruiter maar aan de lesgeefmens.
De ruiters zullen misschien wel op de juiste niveau kunnen komen, mits ze op de juiste manier les krijgen.

Als je op de juiste manier les krijgt kun je zelfs op een gegeven moment zelfs een starre manegepaard weer lekker laten lopen.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:33

Nou en ik vind het dan alsnog knap dat ik als manegeruiter een super leuke vz pony heb van 5 jaar waar ik heerlijk mee naar het bos kan.
En ook vind ik het knap dat ik als manegeruiter een kinderpony aan het lopen krijg onder begeleiding van de groepsles op de manege....
Ik geloof dat als ik nu opzoek ga naar een nieuw vz paard en alle eigenaren zoveel eisen stellen ik niet eens door de voorselectie kom :=
Natuurlijk snap ik dat je het beste voor je paardje wil. Maar ik vraag me dan ook af wat de toegevoegde waarde is voor jullie om een verzorger te nemen? En dan het liefst 1 die je ervoor betaald. Wat ik opzich (zie mijn posts 100 pagina's terug) redelijk vind. Maar als je een verzorger/bijrijder zoekt op niveau zit je al snel op de echte wedstrijdruiters die er geld voor vragen.
En als jij je paardje goed kent zie je in de eerste keren proefrijden of de klik er is en of het wat kan worden. Elke manegeruiter is anders. Je moet het in je hebben anders zou je nooit "goed" kunnen leren rijden.
Mij moet je bijv. niet op een pas beleerde pony zetten die nog volledig doorgereden moet worden. Hier heb ik á geen zin in (is niet wat ik zoek op paardrijgebied) en b niet wat ik kan. Wellicht wel onder begeleiding van goede privélessen maar dan kom je weer bij punt a :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:33

Dat was niet mijn bedoeling, als het zo overkwam excuses. Ik moet hier ook bij toevoegen dat ik menig paardeneigenaar dit ook zie doen trouwens hoor, dit is niet alleen maar voorbehouden aan manegeruiters. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat ze op de maneges vaak zoveel bezig zijn met het plaatje, dat ze voorbij gaan aan wat je nou eigenlijk zou moeten willen bereiken en dat is ontspanning. Wat mijn ervaring is, is dat je manegeruiters vaak in eerste instantie een hoop moet afleren, het 'spelen' is een van die dingen. Ik heb het ook zo meegekregen hoor, maar ben er ondertussen achter dat dat toch niet de manier is om je paard lekker te laten lopen :n.
Dat je bij elk paard een andere aanpak nodig hebt is absoluut waar, maar de basis an sich is hetzelfde bij ieder paard waar je opstapt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:41

Mikkiej, dat is ook zo, je kunt in de eerste paar minuten rijden al beoordelen of het wat gaat worden of niet, omdat je je paard kent en weet wat wel en niet gaat werken. Wat je zegt over dat jij niet geschikt bent om een jong paard in te rijden, prima, dan beschik je over voldoende zelfkennis om dat te beoordelen, helaas heeft niet iedereen dat besef (ik ben daar zelf ook vrij snel achter gekomen dat ik daar toch nog niet klaar voor was na een paar jaar manegeles en een paar bijrijdpaarden :') )
En zoals ik al tig keer heb gezegd, hebben wij 2 hele leuke verzorgsters die zo van de manege komen en die het heel leuk doen, maar ze missen echt nog wel een hoop ervaring, nu vinden wij het niet erg om daar tijd in te steken, maar voor iemand die daar geen zin in heeft staat het dan toch vrij om daar niet voor te kiezen.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:47

hyppolyte schreef:
Dat was niet mijn bedoeling, als het zo overkwam excuses. Ik moet hier ook bij toevoegen dat ik menig paardeneigenaar dit ook zie doen trouwens hoor, dit is niet alleen maar voorbehouden aan manegeruiters. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat ze op de maneges vaak zoveel bezig zijn met het plaatje, dat ze voorbij gaan aan wat je nou eigenlijk zou moeten willen bereiken en dat is ontspanning. Wat mijn ervaring is, is dat je manegeruiters vaak in eerste instantie een hoop moet afleren, het 'spelen' is een van die dingen. Ik heb het ook zo meegekregen hoor, maar ben er ondertussen achter dat dat toch niet de manier is om je paard lekker te laten lopen :n.
Dat je bij elk paard een andere aanpak nodig hebt is absoluut waar, maar de basis an sich is hetzelfde bij ieder paard waar je opstapt.

Is zeker waar hoor!
Toen ik op mijn huidige manege kwam rijden werd ik de 2e les op een paard gezet die eigenlijk heel makkelijk loopt, maar als je iets verkeerd doet gaat ie met je aan de haal. Was bij mij dus ook het geval (was toen 16) en het eerste wat de instructrice zei was "oke, er is veel werk aan de winkel, waar heb je in g*dsnaam leren rijden".
Alle paarden (op de kinderpony's na) hebben wedstrijden gelopen, sommigen tot de Z1, Z2 dus ze kennen alles. Natuurlijk kan je het niet vergelijken met privépaarden. Je kan zeker merken dat ze soms door minder ervaren ruiters worden gereden. Maar al deze paarden hebben het in zich en hier wordt ook hard aan gewerkt tijdens de lessen. En als je het dan goed doet is het zo'n super gevoel als je het paard lekker aan het lopen hebt en zie je geen verschil meer tussen manegepaarden en pensionpaarden.
Zo vroeg een lesklant of de pony waar ik de laatste keer op reed van mezelf was....

Het gaat mij erom dat heel vaak alle mengeruiters over 1 kam worden gescheerd. Iets waar natuurlijk iets voor te zeggen is, maar geef ze een kans, zeker als de potentie er is. Maar ze moeten het ook WILLEN en dat heeft denk ik met de mentaliteit van de jeugd te maken. Op de manege zijn ze stoer omdat ze in de gevorderde les rijden en de lastige paarden onder hun kont krijgen. Maar op de privépaarden staan ze nog onderaan en komen ze erachter dat ze nog een hoop moeten leren. Dat is lastig, confronterend en geeft ze een deuk in hun echo..

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:48

hyppolyte schreef:
Mikkiej, dat is ook zo, je kunt in de eerste paar minuten rijden al beoordelen of het wat gaat worden of niet, omdat je je paard kent en weet wat wel en niet gaat werken. Wat je zegt over dat jij niet geschikt bent om een jong paard in te rijden, prima, dan beschik je over voldoende zelfkennis om dat te beoordelen, helaas heeft niet iedereen dat besef (ik ben daar zelf ook vrij snel achter gekomen dat ik daar toch nog niet klaar voor was na een paar jaar manegeles en een paar bijrijdpaarden :') )
En zoals ik al tig keer heb gezegd, hebben wij 2 hele leuke verzorgsters die zo van de manege komen en die het heel leuk doen, maar ze missen echt nog wel een hoop ervaring, nu vinden wij het niet erg om daar tijd in te steken, maar voor iemand die daar geen zin in heeft staat het dan toch vrij om daar niet voor te kiezen.

Klopt zeker, het was ook geen aanval naar jou toe. :) Maar dingen die me opvielen in de huidige discussie

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:56

Mikkiej Zo'n ritje van pas beleerd en doorrijden heb je al gehad met Stitch, dus ik weet dat je dat niet weer wil.
Je hebt nu een erg leuke pony aan Aika

Maar jij hebt gewoon ontzettend getroffen dat Suzanne jouw die kans wilde geven toen.
En je hebt aan Robijntje een ontzettende goede leermeester gehad en daar pluk je nu de vruchten van.
Maar jij ben al jaaaaaren geen manegeruiter meer, je bent dat niveau al voorbij sinds je Robijntje ging doen.

Maar jij weet ook dondersgoed wat jouw kunnen en beperkingen zijn.
Kijk als je toen der tijd bij mij zou gekomen zijn voor Marijke had ik ook gezegd van kom maar. Je kent Marijke, in de bak een ontzettende braverik.

Maar had ik toen Shanti gehad en niet Marijke, dan had ik waarschijnlijk wel getwijfeld. Je had dan mogen proefrijden, maar als het tijdens het proefrijden niet lekker zou gaan. Dan had ik je niet genomen als bijrijder, want Shanti was je dan om maar zo te zeggen, een maatje te groot voor je geweest.
En je weet ik ben daar altijd ontzettend eerlijk in geweest.

En helaas zijn niet alle bijrijders ( voornamelijk manegeruiters) die ik gehad heb, eerlijk tegen mij geweest. En dit is voor mij toch de doorslag geweest om buiten de manege te gaan kijken voor een bijrijder voor Valentino.

Dus aangezien ik aan de eigenaren lijn sta en de vervelende ervaringen deel met meerdere eigenaren. Kan ik heel goed begrijpen dat er huiverig gedaan wordt over manegeruiters.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 01:05

Ben ik helemaal met je eens José!
Waarschijnlijk was ik, als ik op 13 jarige leeftijd Shanti was gaan rijden er zelf wel afgestapt omdat ik het niet durfde of er zelf achter kwam dat het niet ging werken.

En ik denk ook dat het de mentaliteit is. Zoals in mijn vorige post. Vroeger (nog niet eens zo heel lang geleden) was het allemaal anders naar mijn idee. We fietste door weer en wind naar de paarden en we konden "niet eens rijden" nee, dat kon en kan daar niet in de winter. Maar als er nu een drupje valt komen ze niet.
Laatst stonden ze me raar aan te kijken dat ik ging rijden in de regen... Euh ja, ook met regen moet een paard bewegen. En anders krijg ik afkickverschijnselen. :D

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 08:22

Wat mij het meest stoort aan een manegeruiter waar ik ervaring mee heb gehad is dat ze op de manege hebben gezegd dat ze goed kunnen rijden (moeilijke en jonge pasrden mogen rijden) en daar zelf bijna heilig in geloven. Deze mensen geven dan ook liever het paard de schuld als iets niet lukt - wat ook vaak op de manege wordt geleerd ( pak hem aan, jij bent de baas- uitspraken) Zelfs als je ze helpt en het dan wel goed gaat - het als je weg loopt en het lukt weer niet- het toch aan het paard ligt hoe duidelijk kun je het krijgen......??????

Gelukkig zijn er op de manege ook wel mensen die wel graag willen leren en niet eigenwijs zijn - toevallig nu ook hier 1 op onze pony. Maar wel hebben ze een hoop begeleiding nodig en kun je ze niet met elk paard weg laten lopen. (Ernaast en erop)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:51

Citaat:
Het gaat mij erom dat heel vaak alle mengeruiters over 1 kam worden gescheerd. Iets waar natuurlijk iets voor te zeggen is, maar geef ze een kans, zeker als de potentie er is. Maar ze moeten het ook WILLEN en dat heeft denk ik met de mentaliteit van de jeugd te maken. Op de manege zijn ze stoer omdat ze in de gevorderde les rijden en de lastige paarden onder hun kont krijgen. Maar op de privépaarden staan ze nog onderaan en komen ze erachter dat ze nog een hoop moeten leren. Dat is lastig, confronterend en geeft ze een deuk in hun echo..

Dat is nou net waar we het dus steeds over hebben, op het moment dat ze op de manege bovenaan staan, staan ze met een privépaard nog steeds onderaan de ladder. Als ze zich dat realiseren en verder willen komen, prima! Wanneer ze zich dat echter niet realiseren en zich afsluiten voor de ontwikkeling die ze nog door moeten maken houdt het gewoon op.

Verder sluit ik me aan bij sneeuwpop, ook de ruiters die wel aanleg hebben, moeten nog steeds intensief begeleid worden.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:04

Hahaha. Ja Kim, ook met slecht weer hebben paarden beweging nodig en dit wordt vaak vergeten.
Ik sta ook gewoon in de regen les te geven en met snerpende koude oosten wind.

Vaak wordt dit vergeten door bijrijders, en kun je een keer niet rijden vanwege zwembad bak. Kun je uiteraard ook een keer een tutteldagje inplannen.
Maar helaas heb ik vaak de pech mooiweer ruiters te treffen, die bij de eerste druppel regen al afbellen.

Ik sluit mij volledig aan met wat hyppolyte en sneeuwpop zeggen, heb regelmatig manegeruiters gehad als verzorgster voor Marijke. Ik moest toen best veel uren instoppen om ze op de juiste manier te laten werken met d'r.

Daarnaast heb ik een aantal lesklanten die ook op een manege gereden hebben. En iedere keer als ze de eerste les van mij hebben gehad zeggen ze dat ze in al die jaren manege nooit zoveel geleerd hebben, dan in het ene uurtje bij mij.

Telkens verwonder ik me weer, dat er op bepaalde manege's bij de basis al zoveel fout gaat.
Een verrotte houding, fietssturen en maar rammen met de benen en als het kan meppen met de zweep.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:31

LovesKim, zoals ik al aangaf, wijs ik niemand bij voorbaat af op enkel manege-ervaring maar als ik kan kiezen om er twee uit te nodigen en de een rijdt 26 jaar en heeft 10 jaar eigen paarden gehad en de ander rijdt 8 jaar op een manege, tja... Dan moet het contact met degene die 'enkel' manege-ervaring heeft wel érg leuk zijn wil dat doorslaggevend zijn

Sallandval, ik heb het idee dat jij in dit hele topic standaard een andere mening hebt dan ik :D. Niets mis mee overigens hoor, het viel me alleen op. Hoe Marjoow 'behandeld' wordt, heeft ze IMO écht aan haarzelf te danken. Actie en reactie. Haar allereerste posts waren al meteen niet al te vriendelijke namelijk :o.

Verder geef jij aan niet zo te geloven dat al die privépaarden niet geschikt zouden zijn voor een beginner. Ten eerste kun je een doorgewinterd manegepaard écht niet vergelijken met een privépaard dat doorgaans maar door een persoon gereden wordt ;). Ten 2e heb ik al eerder aangegeven in dit topic dat een vriendinnetje van mij (met toevallig uitsluitend manege-ervaring) een ongeluk heeft gehad met mijn paard met 7 ribben die op meerdere plaatsen waren gebroken, een klaplong, een geperforeerde lever, langdurige ziekenhuisopname en meerdere operaties tot gevolg, dat gaat je niet in de koude kleren zitten kan ik je wel vertellen ;(. En dit zou iedereen hebben kúnnen overkomen maar ik acht die kans echt kleiner bij iemand die meer dan uitsluitend manege-ervaring heeft :j.

Zo nu even de rest bijlezen ;).