Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:13

Marjoow schreef:
Kun jij misschien denken, maar zo moeilijk is uitmesten niet hoor. Heb dat ook vaak zat mogen doen. En alle andere klusjes eromheen. He, 3x raden waar ;)

En weet je, ik ben hier klaar mee. Ik ga me niet langer verantwoorden voor jullie. Zielig en sneu gedrag om zo te gaan reageren.

Ik had het niet alleen over uitmesten ;). En alleen als je dagelijks de stal uitmest, weet je bijvoorbeeld hoe het precies gesteld is met de mest van je paard. Hard, zacht, veel onverteerd krachtvoer, kleur, geur hoeveelheid etc etc.

Als je alleen maar rijdt en verder niets, leer je over de andere dingen ook niet bij, of wel?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:14

Mensen, zouden we het een beetje aardig kunnen houden?
Bah, dit topic heeft ondertussen een nate bijsmaak, eigernaren vs mamegeruiters :n.
Even terug naar de basis van dit topic?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:14

Sees schreef:
Marjoow schreef:
Kun jij misschien denken, maar zo moeilijk is uitmesten niet hoor. Heb dat ook vaak zat mogen doen. En alle andere klusjes eromheen. He, 3x raden waar ;)

En weet je, ik ben hier klaar mee. Ik ga me niet langer verantwoorden voor jullie. Zielig en sneu gedrag om zo te gaan reageren.

Ik had het niet alleen over uitmesten ;). En alleen als je dagelijks de stal uitmest, weet je bijvoorbeeld hoe het precies gesteld is met de mest van je paard. Hard, zacht, veel onverteerd krachtvoer, kleur, geur hoeveelheid etc etc.

Als je alleen maar rijdt en verder niets, leer je over de andere dingen ook niet bij, of wel?

Jemig, jij kent mij echt goed of niet?

Ik weet een hoop meer dan waar jij mij crediet voor geeft, maargoed das jouw onwetendheid en dat is niet mijn probleem.

Vesceron

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:19

Serieus? Zielig en sneu gedrag om zo te reageren?? Echt mijn vingers jeuken (toetsenbord dan he) maar ik ga me niet verlagen tot dat niveau... als laatste valt het wel heel erg op waar je wel en niet op reageer... grappig om te zien wel :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:19

Edit

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:21

Ik denk sowieso dat eigenaren het volste recht hebben zelf te bepalen wat ze doen; of ze nu afhaken bij het woord 'dressuurruiter', 'parelli', 'eventer', of 'manege', dat is nog altijd aan henzelf om die keuze te maken. Net zo goed als dat je een potentiële verzorger/bijrijder niet kunt verplichten te reageren op een tinker/fjord/3jarige Gribaldi/28jarige Nimmerdor als ze een paard zoeken om mee te gaan crossen, ook al zullen er best tinkers/fjorden/3jarige Gribaldis/28jarige Nimmerdors zijn die een cross kunnen lopen.

En ik kan me inderdaad heel goed voorstellen dat je de _gemiddelde_ manegeruiter niet als bijrijder prefereert. Ik heb de uitzonderingen die hier worden aangehaald nog niet meegemaakt, maar wel de stereotypen. En als je een paard hebt dat daar tegen kan, en je zelf geen problemen hebt om daar de begeleiding bij te geven is er helemaal niets mis mee. Maar het krampachtige overtuigen dat 'manegeruiters echt wel kunnen rijden' komt op mij erg ongelukkig over. Dan zou ik eerder tijd steken in iemand die zich ervan bewust nog veel te moeten leren, op alle gebieden. Want je kunt mij idd niet overtuigen dat je met 10 jaar rijden op een manege gemiddeld gezien net zoveel hebt geleerd als iemand met een eigen paard in diezelfde tien jaar. En dan zijn er altijd de uitzonderingen, maar die bevestigen de regel.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 26-03-14 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:23

Marjoow schreef:
Speciaal voor jou nog eens dan:

Citaat:
Ook met al die ervaringen, waarbij ik kan begrijpen dat je huiverig word met manegeruiters, vin ik nog steeds dat je mensen een kans moet geven. En met een kans bedoel ik niet langs laten komen of laten rijden, gewoon het mailtje lézen en niet afhaken bij het woordje manege. Dat is het enige wat ik vraag.

Voordat je nog eens zo hoog van de toren blaast, léés in vredesnaam toch eens wat ik heb geschreven:

Sees schreef:
Eigenaren hóeven helemaal niemand een kans te geven, daar zijn ze eigenaar voor ;). Ik geloof maar zo dat alle lieve en verstandige eigenaren die hier in het topic actief zijn wel zo menselijk zijn dat áls ze de ervaring in de advertentie niet verder gespecificeerd hebben en ze kríjgen een mail van een manegeruiter, dat ze die dan heus op een nette, correcte manier zullen afwijzen dmv een reactie :j.

Marjoow schreef:
Jemig, jij kent mij echt goed of niet?

Ik weet een hoop meer dan waar jij mij crediet voor geeft, maargoed das jouw onwetendheid en dat is niet mijn probleem.

Je laat je in dit topic iig niet van je beste kant zien :n...
Laatst bijgewerkt door Sees op 26-03-14 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:23

Marjoow schreef:

Iedere dag? Ook als het regent, koud is of je eigenlijk niet zoveel zin hebt. Ook als je wat ziekjes bent of weinig tijd hebt en je dus het rijden moet laten om de stal te mesten. Ook als je vriendinnen een dag willen gaan shoppen.

Sorry Marjoow, ik snap echt waar je vandaan komt, paar pagina's geleden verdedigde ik zelf nog de manegeruiters en dat doe ik eigenlijk altijd nog. Maar waar ik niet omheen kan is dat je als manegeruiter gewoon nog maar een fractie weet van wat er allemaal komt kijken bij een paard houden. En nog leer ik bij, nog rijzen er bij mij twijfels waardoor ik te rade moet gaan bij een meer ervaren persoon.

Ik vind zeker dat een manegeruiter de kans moet krijgen om een bijrijpaard of verzorgpaard te vinden, zeker. Maar dat er eigenaren zijn die hun paard daar niet voor willen uitlenen, dat kan ik heel goed begrijpen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:25

Weet je wat, blijven jullie lekker persoonlijke aanvallen plaatsen, heel volwassen. Ik heb al lang aangegeven wat ik er van vind, en daar blijf ik bij.

Jullie denken mij door en door te kennen maar je komt niet eens in de buurt. Blijf speculeren, verdoe vooral je tijd. Succes ermee.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:28

Verder ben ik het volkomen eens met Vesceron, Gini en Lielle.

Mijn paard is té kostbaar en te dominant om de gemiddelde manegeruiter op te zetten. Ik zet duidelijk in mijn advertentie dat ik iemand zoek die 20+ en zelfstandig is en iemand die langere tijd ervaring heeft. Als een manegeruiter zich daar in herkent, mag hij/zij reageren. En als het contact leuk verloopt, mag hij/zij zelfs komen. Mijn ervaring leert mij echter dat de doorsnee manegeruiter NIET geschikt is voor mijn paard en ik heb vervolgens als eigenaar het volste recht om niet in zee te gaan met die persoon.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:30

Marjoow schreef:
Weet je wat, blijven jullie lekker persoonlijke aanvallen plaatsen, heel volwassen. Ik heb al lang aangegeven wat ik er van vind, en daar blijf ik bij.

Jullie denken mij door en door te kennen maar je komt niet eens in de buurt. Blijf speculeren, verdoe vooral je tijd. Succes ermee.

We denken niets, pretenderen niets Marjoow. Heb je wel door dat jij nu doet wat je eerder nog zo walgelijk vond? Het over één kam scheren van personen?

Ik, en meerdere met mij, heb echt meerdere keren duidelijk onderbouwd waarom ik de doorsnee manegeruiter niet geschikt acht maar daar reageer je niet op.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:38

Ik heb even alles gelezen, en ook ik heb manegeruiters verdedigd. Nu, na deze hele discussie, kan ik er in komen dat sommige eigenaren geen manegeruiter meer op hun paard willen hebben. Sommige brengen het netjes, sommige vind ik - jammer genoeg - overkomen alsof ze zich een stuk beter voelen dan een manege ruiter. Ik vind het ook een nare opmerking dat door Marjoow het beeld van 'manegeruiters' slechter is geworden, want nog steeds is iedereen anders. Ik denk dat geen enkele bijrijdster meteen weg kan rijden met een paard waar ze voor het eerst op zit. En ook ik zal moeten vragen hoe het werkt met voeren bij dat paard, ook al voer ik elke dag Yds. Ik heb - gelukkig - niet van mijn eigen paard geleerd hoe een koliek aanval eruit ziet, dit heb ik dan wel weer op de manege geleerd.

Nu begrijp ik dat er héél veel maneges zijn waar het niveau heel slecht is, en waar bar slechte ruiters vandaan komen. Maar wat ik enkel heb proberen duidelijk te maken in mijn eerdere posts is dat er ook toch enkele ruiters zijn die het wel kunnen, maar hier zitten alleen maar eigenaren die het liefst geen manegeruiter hebben, dus ik krijg ook een beeld dat iedereen bij het woord manegeruiter al afhaakt. Ik ben ook een manegeruiter, maar heb wel een paard. Als ik dan manegeruiter in mijn mailtje zet, wordt er dan ook meteen afgehaakt? :) En dat is gewoon een vraag. Geen aanval.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:42

als je dat als enige ervaring zou neerzetten, zit die kans er wel in. Dat hangt er ook vanaf wat voor mailtjes ik verder zou krijgen (allemaal hypothetisch trouwens, ik zoek niets), en voor wat voor paard het zou zijn. Overigens vind ik uit jouw bericht zelfkennis spreken, en dat vind ik het belangrijkste. Zelfoverschatting heb je niets aan. Overigens ken ik wel ruiters die zo op - vrijwel - ieder paard wegrijden, maar die hoeven meestal ook niet te zoeken naar een bijrijdpaard.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:46

LovesKim, je hebt gelijk dat het altijd even aftasten is voordat je een combinatie wordt met een paard :j. Mijn ervaring is echter wel dat ik minder uit hoef te leggen aan mensen die een eigen paard hebben gehad. En ik zeg niet per definitie dat dat altijd beter is want die zitten misschien vaster geroest en zijn zijn soms minder geneigd iets aan te nemen wat de eigenaar zegt. Maar ik heb helaas niet de tijd om de gemiddelde manegeruiter wegwijs te maken. Dát, en het feit dat ik denk dat mijn paard daar niet geschikt voor is, maakt dat ik uit ben gekomen bij iemand met meer ervaring.

Er zijn zéker goede manegeruiters. Ik zou overigens iemand om het woord manegeruiter niet bij voorbaat al afwijzen MITS het contact fijn is en deze persoon wel al langer rijdt.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:54

Maar stel, Sees, dat je een aanbod krijgt van een leuke meid van rond de 20, met 15 jaar ervaring enkel op de manege, maar wel weet hoe je een paard verzorgd. Zou je deze genoeg ervaring vinden hebben of niet? :) Ben gewoon eens benieuwd wat jij 'meer ervaring' vind. Iedereen heeft namelijk andere normen en waarden.

En inderdaad, ik zou voor Yds ook niet iemand willen die pas 3 jaar rij ervaring heeft. Ik vind dat ook vrij weinig, en zeker als het alleen manege is. Maar iemand die zomaar begint met een eigen paard, zonder rij ervaring, noem ik ook zeker niet ervaren. Ook al kun je die geen manegeruiter noemen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:14

LovesKim, zoals hier al vaker aangegeven is, gaat het er vooral om of iemand nog bereid is om iets bij te willen leren. Sommige manegeruiters zitten zo vast in de manegeregeltjes en in hun waan dat ze geweldige ruiters zijn, daar kun je echt niets mee. Maar iemand die wel bereid is te leren en aanleg heeft, daar kun je nog iets mee bereiken. Maar dan nog blijft het een kwestie van of je het zou willen en een heleboel mensen die willen daar de tijd en energie niet insteken, maar dat schijnt niet te mogen.

@marjoow, het blijft jammer dat je nergens inhoudelijk op ingaat en eigenlijk alleen maar aan het blèren bent dat je zo aangevallen wordt, terwijl dat helemaal niet het geval is. Zoals ik al eerder zei, door jouw hele manier van doen in dit topic heb je er eigenlijk alleen maar meer voor gezorgd dat de eigenaren helemaal geen manegeruiters meer in de buurt willen laten van hun paard. Ik zal bij een volgende keer ook nog even 2x nadenken als ik weer een manegeruiter langs zie komen, gelukkig heb ik ook nog 2 goede voorbeelden rondlopen die dat stereotype niet bevestigen zoals jij dat tot nu toe gedaan hebt.

Mdominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:38

Ik heb zelf ook niet op een manege gereden en daar rijd ik ook niet, maar het lijkt me dat er toch ook wel goede maneges zijn dus ook goede manegeruiters zijn :? Maar het is ook weer zo dat de eigenaren moeten beslissen wie ze op hun paard laten. Maar waarschijnlijk denken ook veel mensen als je 12 bent net als ik en je lest dat je al standaard op een manege rijd.. Ik les op een zorgboerderij (mijn moeder werkt daar ik hoor daar officieel niet hihi) en ik les om dingen te leren en ik heb daar ook een verzorgshet die ik altijd poets en heel veel eromheen maar daar leer je juist van :) ik heb ook veel advertenties geplaatst maar daar had ik niet in gezet dat ik niet op een manege rijd en wel leste dus ik denk dat die mensen waarschijnlijk gewoon dachten o een manege ruiter dat wil ik niet ik kijk wel verder :') maar als jullie niet iemand van een manege op je paard zouden willen zouden jullie het dan met iemand die al verschillende bijrijdpaard en pony's heeft gehad en verzorg dan wel op je paard laten?? :)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:46

Hyppolyte: Nou, ik heb eigenlijk bijna alleen gelezen dat eigenaars niet bereid zijn óm het te leren. Dan krijg je natuurlijk een wisselwerking.. Eigenaar wil niks leren, dus ruiter denkt ook van dan laat ook maar zitten. Maar dat heb je natuurlijk ook andersom, ruiter wil niks leren dus eigenaar denkt dan van laat maar. En inderdaad, je hebt er tussen zitten die zichzelf prachtig vinden rijden, maar er zijn er ook die wél willen leren. Maar dan moet je ook een goede leermeester hebben. Je hebt namelijk ook eigenaren die zichzelf prachtig vinden rijden, maar ondertussen peerd naar beneden zagen en denken dat ze het paard nu fijn nagevelijk kunnen rijden. Dan kun je wel een eigenaar zijn van een paard, maar een manegeruiter die haar paard niet omlaag zaagt en gewoon vanuit ontspanning paard omlaag laat komen, vind ik meer ervaring hebben op dat moment als die eigenaar. :)

En dat mag van mij best hoor, maar als je een manege ruiter hebt die wel prima kan rijden en ervaring heeft met verzorging van paarden, en ja, ook die zijn er, kan deze beter voor je paard zijn als iemand die bijrijder-ervaring heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:58

Marjoow ik heb je al 10x geloof ik zien typen dat je iets anders ging doen omdat je 'ons' zo kortzichtig, vervelend, naar et cetera vindt. Ga dan ook wat anders doen, want je zet nu voor mij in ieder geval écht het prototype manegeruiter neer, namelijk :

'Ik weet wél heel veel van paarden af, mocht op de manege op moeilijke ponies rijden en ik kan tot niveau F nog wat rijden en daar kwam ook een theorie examen bij'.

Sorry, ik als eigenaar zijnde (die overigens in d'r hele leven geen enkele wedstrijd heeft gereden, en overigens ook niet op een manege is begonnen omdat ik verwend was en m'n moeders paard mocht verzorgen en rijden) heb daar dus absolúút geen boodschap aan, ten eerste omdat ik van de maneges hier in de omgeving weet dat ze gewoon geen geweldige manegeruiters hebben, en deze anders vaak paarden en ponies op dezelfde manege verzorgen/rijden, en omdat de manegeruiters die ik wél langs heb laten komen, van verschillende maneges overigens, wel hebben bewezen dat het rondje rijden wat je hier op de maneges doet totaal niet in verhouding staat tot het rijden én verzorgen van een pony of paard.

Nee, ik zal niet direct iemand negeren of afwijzen die het woordje 'manegeruiter' noemt, maar wél als dat niet in combinatie is met 'ervaring met verzorg/eigen paarden', en ik zal het ook negeren als het in combinatie gaat met zwaarder dan 55 kilo, groter dan 1.70m en jonger als 13 jaar. Zijn allemaal punten waar ik dan hártstikke op discrimineer, maar dat is gewoon omdat ik er én ontzettend slechte ervaringen mee heb, én ik het niet verantwoord vind om iemand met deze punten los te laten met mijn jonge, soms wat eigenwijze, sterke, laat ingereden pony van 1.46 en een korte rug aan de gang te laten gaan. Zo moest ik de vorige (die al jaaaaaaaaaren op de manege reed en ze kon het héél goed) dus uitleggen dat als ik zeg uitmesten, ik niet bedoel een riek pakken en ernaar kijken, als ik zei voer klaarzetten dat ik dan niet bedoelde 'geef pony 3 kilo snoep en peen' en dat je na het losgooien dus een paard even moet borstelen voor je de deken omdoet omdat het zand anders gaat schuren, aangezien die van mij gewoon kort haar heeft onder de deken. Dat zijn dingen die je op de manege niet meekrijgt, en dat snap ik ook prima, maar zo iemand ga ik dus geen tijd, energie én pony voor opofferen omdat maar geleerd te krijgen. Evenals de meid die toch eigenlijk groter en zwaarder was dan ze zei, en puntje bij paaltje achteraf bij een ander niet eens op kwam dagen op de afgesproken dagen; terwijl ik van die manege wel wist dat er in ieder geval goed lesgegeven werd, maar buiten het feit dat ze gewoon groter en zwaarder was, kon ze ook niet met m'n pony door de bak rijden. En nou geloof ik echt zo dat ik een wat lastigere pony heb, die je niks kado geeft, en dat je niet de eerste keer direct als anky door de bak heen kan rijden, maar die knol is echt niet lastig vooruit te krijgen, als je maar niet aan de teugels hangt. Doe je dat wel, ja sorry, ik heb weinig zin (en het heeft ook gewoon weinig zin) om 2x in de week een half uur lang aan iemand te moeten vertellen om de teugels los te laten, om er vervolgens zélf maar op te gaan om te laten zien hoe het dan wel moet; dat had ze dus al wél op de manege geleerd (en dat weet ik omdat ik daar stage heb gelopen) en ze doet het gewoon niet; sorry, dan houdt het van mijn kant ook op.

En ja, dan discrimineer ik op leeftijd, lengte, gewicht/kontomvang, en de kwestie of je alleen manege ervaring hebt of al weet wat een stal uitmesten inhoudt. Dat klinkt misschien heel banketstaaf en heel ondankbaar, maar ik ben zélf geen manege, mijn pony is géén manegepony en de tijd die ik dan continu moet steken in het corrigeren van een ander, kan ik er net zo goed zélf dan opzitten, want anders ben ik dubbel werk aan het doen; iemand anders' rijden corrigeren en vervolgens m'n pony corrigeren.

En ik heb nu gewoon scheitmazzel met een hele lieve meid, die ook nog eens correct rijdt; maar raadt eens: 13 jaar (dus niet jonger), niet te groot, niet te zwaar, én ervaring met eerdere bijrijdpaarden én ponies, dus niet enkel de manege ervaring. Komt van een eindje karren met de auto, als ze op de fiets moet doet ze er geloof ik een uur over, maar die hoef ik werkelijk waar níks meer uit te leggen, als ik iets extra vraag doet ze dat met plezier en ik krijg altijd hele lange verslagen met hoe het precies gegaan is, en dan weet ik ook gewoon dat het zo gegaan is. Maar waarom? Omdat die meid ervaring heeft, en ik zocht geen groentje, ik zocht wel iemand die wist dat een pony geen aai-object is.

En ik heb écht m'n best gedaan met manegeruiters, maar veel roepen hetzelfde maar kunnen even weinig, en dát is waar veel eigenaren dan ook over struikelen: tussen roepen en kunnen zit een wereld van verschil, en tja, dan zullen er ten onrechte mensen worden 'afgewezen' zonder dat ze zich hebben kunnen bewijzen. Maar je hebt het wel over je paard, een levend wezen, en eentje die je niet uit kunt leggen dat er iemand wat van 'm moet leren, anders was het een stuk makkelijker geweest, maar m'n pony spreekt helaas nog steeds alleen de taal van het hinneken en daarom heb ik er maar voor gekozen om er dan in ieder geval iemand op te laten die "mijn" taal spreekt en dit dus ook prima kan vertalen naar m'n pony, zodat de pony er in ieder geval lol van heeft.

En ja, dan zijn wij als eigenaren vaak heel egocentrisch dat we er geen jaar begeleiding in gaan stoppen; als dat allemaal geen punt was geweest, hadden eigenaren vaak in eerste instantie niet eens aan een bijrijdster begonnen.

Was het bij de maneges anders geweest? Dus veel meer met de verzorging, het uitmesten, blessureleed behandelen et cetera behandeld? Dan had ik wellicht heel anders naar de 'alleen ervaring op de manege'ruiters gekeken. Maar dat is hier in de buurt nou eenmaal niet zo, en dan moet je keuzes maken alvorens je daar je paard aan blootstelt.

Je laat toch ook niet 100 mensen kennis maken om op je kind te passen, die zijn net zo kwetsbaar maar die selecteer je ook op ervaring en kennis.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:30

Marjoow schreef:
Gini schreef:
Niet iedereen wilt zijn paard als leerpaard opgeven. ;)

Want iemand even kort uitleggen hoe je een paard fatsoenlijk poetst is zo erg :')

Dit is nou niet echt wat vedoeld wordt met leerpaard...
Al moet ik toegeven dat ik vaak genoeg inderdaad ook nog moet uitleggen dat een paatd wel een stevige en grondige massage en poetsbeurt wil ipv alleen oppervlakkig zand of modder wegvegen...
Controleren benen op mok en ogen en tussen de billen schoonmaken? Nee. vergeten ze...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:33

Gut, die arme Marjo wordt hier wel behoorlijk afgekamd zeg. Wat zegt ze nou helemaal dat niet waar is?

En wat een onterecht trots gedoe over paarden die te moeilijk, jong, koppig, dominant of wat ook zijn voor een manegeruiter. Mijn rijpony is nu nog jong, maar ik mag toch hopen dat ze volgend jaar of over een paar jaarbraaf genoeg is dat er zelfs een beginnende manegeruiter op kan. Mijn zelfgefokte is al kinderproof.

Gehoorzaamheid lijkt mij toch ook een trainingsdoel, maar schijnbaar ben ik daar ook al de enige in in dit topic :+ .

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:40

Gehoorzaamheid is niet hetzelfde als leerpaard waar je diverse fouten op kunt en mag maken.

En een kinderpony is ook niet hetzelfde als een sensibel rijpaard. ( heb ze beide en ook eigen fok)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:44

ik zou sowieso nooit een bijrijder nemen, maar ALS ik dat zou doen zou mijn voorkeur zeker niet uitgaan naar een manegeruiter.
Ik heb zelf als kind (ik ben nu 47) van mijn 9de tot mijn 19de bij een manege gereden. Dan heb ik het over 1 uur les in de week. Tussendoor wel eens op een paard van een ander (verzorgpaard) maar in principe 1 x in de week les.

Nu ik een eigen paard heb merk ik dat je heel anders kijkt naar paarden in zijn algemeenheid, maar zeker naar mijn eigen paard, alleen al omdat IK nu verantwoordelijk ben voor het welzijn van mijn paard. Ik heb veel meer geleerd over de verzorging, de hoeven, de tanden, bespiering, harnachement, skelet, ziektes en weidebeheer, dan dat ik in die 10 jaar op die manege (als kind) ooit geleerd heb. Je hoeft je daar dan gewoon niet mee bezig te houden, dat doet namelijk de eigenaar/stalhouder.
Ik ken mijn paard door en door en zie als ze zich niet lekker voelt of als er iets is, gewoon omdat ik veel naar haar kijk en dagelijks met haar bezig ben.

Een manegeruiter (of bijrijder in zijn algemeenheid) zullen nooit zo naar mijn paard kijken zoals ik dat doe en daarom zal ik daar nooit op vertrouwen. Zij zullen nooit zo begaan zijn met mijn paard als ik zelf, gewoon omdat het hun paard niet is. Een manegeruiter die maar 1 x in de week lest op de manege (ook al doen ze dit al 10 jaar) ontbeert imo de ervaring en knowhow, ik ga gewoon mezelf na....

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:47

Hoho, niet te snel conclusies gaan trekken he, die van mij zijn netjes opgevoed hoor. Houdt nog steeds niet in dat ik daar iedereen op laat. En marjoow heeft deze reacties zelf op het geweten hoor, als ze enigszins normaal was blijven reageren en ook inhoudelijk in was gegaan op de vragen die haar gesteld werden dan waren de reacties heel anders geweest. We hebben 5 pagina's lang geprobeerd om haar netjes uit te leggen wat er bedoeld werd, maar het geduld houdt ook een keer op.

@max66, dat is inderdaad zo, maar dat krijgen we sommige mensen dus niet aan het verstand gepeuterd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:52

Mijn pony is lief genoeg om een 4 jarig meisje ermee los te laten lopen en stappen, maar ze weet verdomd goed wat ze op dr rug heeft... Pony is prima opgevoed, alleen een beetje te wijs.... Dus nogal overhaaste conclusie... K sluit me verder aan bij hypolyte