Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:21

hyppolyte schreef:
Dan nog vind ik het knap dat je dat in die tijd redt... ik ben al gerust 3 kwartier bezig met zadelen, heel soms als ik een mega speedy ritje wil doen dan ben ik in een kwartiertje klaar. Maar in 1,5 uur aankomen, paard pakken, zadelen, rijden en weer verzorgen na het rijden ben ik gemiddeld toch veeeeeeeeel meer tijd kwijt. En onze bijrijdsters gelukkig ook :j. Doe je er verder helemaal niks mee dan? Hoelang heb je dit verzorgpaardje ondertussen al? En, aangezien je geen antwoord hebt gegeven op mijn eerdere vraag, merk je dan echt geen verschil tussen het verzorgpaard en een manegepaard?

3 kwartier aan het zadelen :wow: Holy moly.

Wat ik doe als ik geen les heb, even poetsen (in de winter niet heel grondig aangezien hij dekenloos staat). Nu wat meer poetsen omdat hij aan het verharen is. Opzadelen, hoofdstel in, cap op en gaan? Kost mij 15/20 minuutjes? Dan rijden, 3 kwartier ongeveer. Afzadelen, even rollen en op stal. Ja ongeveer anderhalf uur :)

Het verschil tussen verzorgpaard en het manegepaard? Verantwoordelijkheden, mogelijkheden en de band die je opbouwt met je paard :)

Sissi87

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:27

Daar ben ik het dus wel met je eens, ik kan ook in 2 uur klaar zijn op stal hoor....

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:28

Ik was met mijn verzorgpaarden altijd minimaal de hele middag kwijt, toen ik er nog meerdere naast elkaar had waren het gewoon hele dagen :'). Er bestaat ook nog zoiets naast het functioneel bezig zijn met je paard. Ik neem de tijd voor mijn paard, loop haar altijd even na of alles nog heel is, met zadelen ben ik een complete neuroot, het moet perfect liggen, een zadel wat niet goed ligt richt zoveel schade aan :=. Dus ja, daar neem ik alle tijd voor. Ik heb geen paard om alles vlug vlug te doen.
Juist als ie zonder deken staat dan ga je toch grondig poetsen? Dan heb je tenminste iets te poetsen. Doe je dan echt helemaal niets anders dan alleen maar komen rijden en gaan?

Het is gewoon jammer dat je zelf dus niet inziet dat je nog een heleboel te leren hebt over paarden en het paardrijden wanneer je van de manege afkomt. Als ik kijk naar hoe ik van de manege afkwam en hoe het nu is, dan heb ik toch gelukkig wel echt enorm veel bijgeleerd... Mede dankzij de verzorgpaarden die ik heb gehad, maar vooral dankzij mijn eigen paard en de paarden die ik heb gecorrigeerd.
Ik weet nog dat ik dacht dat ik het grondwerken wel onder de knie had omdat ik het bij 2 van mijn verzorgpaarden wel kon. Tot ik het probeerde bij de draver van mijn vriendin, als ik daar nu nog wel eens aan terugdenk :')..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:35

hyppolyte schreef:
Ik was met mijn verzorgpaarden altijd minimaal de hele middag kwijt, toen ik er nog meerdere naast elkaar had waren het gewoon hele dagen :'). Er bestaat ook nog zoiets naast het functioneel bezig zijn met je paard. Ik neem de tijd voor mijn paard, loop haar altijd even na of alles nog heel is, met zadelen ben ik een complete neuroot, het moet perfect liggen, een zadel wat niet goed ligt richt zoveel schade aan :=. Dus ja, daar neem ik alle tijd voor. Ik heb geen paard om alles vlug vlug te doen.
Juist als ie zonder deken staat dan ga je toch grondig poetsen? Dan heb je tenminste iets te poetsen. Doe je dan echt helemaal niets anders dan alleen maar komen rijden en gaan?

Het is gewoon jammer dat je zelf dus niet inziet dat je nog een heleboel te leren hebt over paarden en het paardrijden wanneer je van de manege afkomt. Als ik kijk naar hoe ik van de manege afkwam en hoe het nu is, dan heb ik toch gelukkig wel echt enorm veel bijgeleerd... Mede dankzij de verzorgpaarden die ik heb gehad, maar vooral dankzij mijn eigen paard en de paarden die ik heb gecorrigeerd.
Ik weet nog dat ik dacht dat ik het grondwerken wel onder de knie had omdat ik het bij 2 van mijn verzorgpaarden wel kon. Tot ik het probeerde bij de draver van mijn vriendin, als ik daar nu nog wel eens aan terugdenk :')..

Omdat ik minder tijd besteed heb ik meer te leren? :')

Ik geloof dat jij ook nog wat te leren hebt :')
Grondig poetsen als hij zonder deken buiten staat? Lekker zijn hele vetlaag wegpoetsen zodat hij het goed koud krijgt in de winter. Ja, lijkt me een strak plan :')

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:43

Haha vetlaag wegpoetsen? Dan mag je wel flink hard schrobben!
Zand dat blijft zitten en lekker met je zadel en ander tuig schuurt en dan de vacht aantast, daar krijgt ie het koud van :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:45

Vesceron schreef:
Zand dat blijft zitten en lekker met je zadel en ander tuig schuurt en dan de vacht aantast, daar krijgt ie het koud van :+

Ik ga hier niet eens op in. Wat een zielig gedoe.
Algemeen bekend dat je een groot deel van de vetlaag weg haalt als je elke dag grondig poetst.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:48

Marjoow schreef:
Vesceron schreef:

Algemeen bekend dat je een groot deel van de vetlaag weg haalt als je elke dag grondig poetst.

vind dit ook wat overdreven ja, weet je hoe dik die vetlaag is? Met wassen gaat ie er wel af ja. Beter dunnere vetlaag dan schuurplekken omdat je het zand er nog op zit met rijden...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:51

Sissi87 schreef:
Marjoow schreef:

vind dit ook wat overdreven ja, weet je hoe dik die vetlaag is? Met wassen gaat ie er wel af ja. Beter dunnere vetlaag dan schuurplekken omdat je het zand er nog op zit met rijden...

Oke dus omdat ik niet supergrondig poets blijft al het zand er op zitten.
Wauw, wat een logica hier :')

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:56

Ben jij altijd zo koppig? Zeg gewoon dat je koste wat kost niks van een ander aan wil nemen, en jouw waarheid de waarheid is,, word hier gewoon simpel van zeg...

hyppolyte

Oh maar ik ben ook nog lang niet uitgeleerd, verschil is dat ik me daarvan bewust ben, en jij duidelijk nog niet, das ook al zo'n mooi stukje in het leerproces.

Voordat jij de vetlaag weg hebt ben je wel even bezig inderdaad, tenzij je 'm elke dag gaat staan wassen heb je daar niet zoveel risico op. Teveel poetsen met verharen is juist weer niet altijd goed omdat bij sommige paarden het verharen niet zo soepel meer gaat en ze dus nog geen nieuwe vacht zomervacht eronder hebben zitten en je ze dan dus kaal poetst. Weer een van die dingetjes die je kunt leren.

Mijn 2e deeltje staat los van het eerste deel van mijn verhaal, voor de zoveelste keer, het zou wel eens fijn zijn als je wat minder defensief en selectief zou gaan lezen. Je beantwoordt ook nog steeds mijn vragen niet....

@sissi, inderdaad, schoolvoorbeeld van een koppig klein kind, ondanks de leeftijd :+

Suuskipje

Ik persoonlijk vind het ook vervelend om te lezen dat manegeruiters afgewezen worden enkel omdat ze alleen manege ervaring hebben. Ik denk dat er genoeg mensen in dit topic zitten die voor hun bijrijdpaard ook enkel manege ervaring hebben gehad. Waarom zou jij wel die kans mogen hebben maar andere manegeruiters niet?
Iemand van een manege kent het grovere werk, maar er zitten er zeker tussen die al wat gefinetuned zijn :)
De maneges waar ik op heb gereden heb ik ook wel eens paarden onder mijn billen gehad die werkelijke bommetjes waren, maar ook bv een superfijne merrie van Gribaldi (die tijdelijk in de lessen liep) en die kon ik als ik zo arrogant mag zijn ( :D ) toch wel aardig rondsturen :)
En zo meerderen met mij, op mijn laatste manege was er bijvoorbeeld een wedstrijdteam waar ruiters voor geselecteerd werden en een vast wedstrijdpaard krijgen. Recent zijn ze voor het eerst officieel gestart en meer dan de helft heeft een winstpunt dacht ik!

Het is dus jammer dat manegeruiters gelijk afgewezen worden zonder dat ze zich kunnen bewijzen.

Edit: stomme typo

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:58

Sissi87 schreef:
Ben jij altijd zo koppig? Zeg gewoon dat je koste wat kost niks van een ander aan wil nemen, en jouw waarheid de waarheid is,, word hier gewoon simpel van zeg...

Nee ik weet wat de waarheid ís en ik weet ook dat de eigenaresse van mijn verzorgpaard er precies zo over denkt ;)

hyppolyte schreef:
Oh maar ik ben ook nog lang niet uitgeleerd, verschil is dat ik me daarvan bewust ben, en jij duidelijk nog niet, das ook al zo'n mooi stukje in het leerproces.

Voordat jij de vetlaag weg hebt ben je wel even bezig inderdaad, tenzij je 'm elke dag gaat staan wassen heb je daar niet zoveel risico op. Teveel poetsen met verharen is juist weer niet altijd goed omdat bij sommige paarden het verharen niet zo soepel meer gaat en ze dus nog geen nieuwe vacht zomervacht eronder hebben zitten en je ze dan dus kaal poetst. Weer een van die dingetjes die je kunt leren.

Mijn 2e deeltje staat los van het eerste deel van mijn verhaal, voor de zoveelste keer, het zou wel eens fijn zijn als je wat minder defensief en selectief zou gaan lezen. Je beantwoordt ook nog steeds mijn vragen niet....

@sissi, inderdaad, schoolvoorbeeld van een koppig klein kind, ondanks de leeftijd :+

Je hoort mij nergens zeggen dat ik niet meer bij hoef te leren hoor?
Maar dit gekleineer door jullie ben ik zat. Als je niet wilt dat ik defensief reageer, misschien moet je dan eens ophouden met die enorme aanval.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:00

Maar dat recht heeft een eigenaar toch? Als ik tegen mijn vriend zeg ik wil NIET dat jij erop gaat, gaat ie er niet op, daar dealt ie mee en anders heeft ie pech... waarom word een manegeruiter in dit gesprek zo "beschermt" van alle kanten.....

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:00

Sissi87 schreef:
Maar dat recht heeft een eigenaar toch? Als ik tegen mijn vriend zeg ik wil NIET dat jij erop gaat, gaat ie er niet op, daar dealt ie mee en anders heeft ie pech... waarom word een manegeruiter in dit gesprek zo "beschermt" van alle kanten.....

Omdat ze van alle kanten aangevallen worden en beschuldigd worden van onervarenheid misschien?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:01

Marjoow schreef:
Sissi87 schreef:

Nee ik weet wat de waarheid ís en ik weet ook dat de eigenaresse van mijn verzorgpaard er precies zo over denkt ;)

[quote="hyppolyte"]

Haha, nu zeg je het al zeg, IK weet wat de waarheid is en de eigenaar van je vzpaard ook, is dat dan meteen de waarheid ook? Dat is JOUW waarheid lieverd

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:02

Marjoow schreef:
Sissi87 schreef:

Omdat ze van alle kanten aangevallen worden en beschuldigd worden van onervarenheid misschien?

Dan mogen er wel heel veel vriendjes van paardenmeisjes zich in dit gesprek voegen, die voelen zich ook beschuldigd zeker omdat ze niet op t paard van hun vriendinnetje mogen :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:03

Leer eens een beetje respect op te brengen. Misschien dat JIJ niet weet hoe de vacht van een koudbloed werkt, hoeft niet te betekenen dat ik hier geen waarheden vertel.
En als je nou eens ophoud met dat gekleineer, schat, hoeven we ook niet op de man te gaan spelen.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:04

Dat is wat jij doet de hele tijd hoor.. maar goed, heb al eerder gezegt in dit topic stop met deze discussie want het gaat over de kosten van een vzpaard, als dan iedereen door blijft kletsen, tja dan voeg ik me er ook in... sorry hoor he :(:)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:05

Marjoow schreef:
Nee, vol pension is inderdaad dat ik niet of te mesten vegen etc. Kleine stal. Ja een keer per jaar doe ik samen met de eigenaresse de kast opruimen. Ik zie niet waarom ik me daarvoor moet verantwoorden?

Les kan nooit kwaad. Dat is toch de reden dat Anky ook nog lest? :)

Als jij alleen hoeft te rijden, zul je minder snel ervaring opdoen op andere vlakken dan als je wel alles er om heen ook moet doen...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:07

Suuskipje schreef:
Ik persoonlijk vind het ook vervelend om te lezen dat manegeruiters afgewezen worden enkel omdat ze alleen manege ervaring hebben. Ik denk dat er genoeg mensen in dit topic zitten die voor hun bijrijdpaard ook enkel manege ervaring hebben gehad. Waarom zou jij wel die kans mogen hebben maar andere manegeruiters niet?
Iemand van een manege kent het grovere werk, maar er zitten er zeker tussen die al wat gefinetuned zijn :)
De maneges waar ik op heb gereden heb ik ook wel eens paarden onder mijn billen gehad die werkelijke bommetjes waren, maar ook bv een superfijne merrie van Gribaldi (die tijdelijk in de lessen liep) en die kon ik als ik zo arrogant mag zijn ( :D ) toch wel aardig rondsturen :)
En zo meerderen met mij, op mijn laatste manege was er bijvoorbeeld een wedstrijdteam waar ruiters voor geselecteerd werden en een vast wedstrijdpaard krijgen. Recent zijn ze voor het eerst officieel gestart en meer dan de helft heeft een winstpunt dacht ik!

Het is dus jammer dat manegeruiters gelijk afgewezen worden zonder dat ze zich kunnen bewijzen.

Edit: stomme typo

Prima dat manegeruiters de behoefte hebben zich te willen bewijzen maar niet over de rug van mijn paard :n ;).

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:07

Marjoow, sorry maar het zielige gedoe komt echt van jou af.
Als ik uberhaupt al overwogen had een manegeruiter als bijrijder te gaan kiezen, heb jij er bij deze zeker voor gezorgd dat ik dat niet meer zal doen.

Ik heb mijn paard niet gekocht om manegeruiters een kans te geven deze te verpesten, met een kleine kans dat ik een goede tref die hem misschien niet zo gek veel kwaad doet. Ik heb mijn paard niet gekocht om manegeruiters een kans te geven te experimeteren en proberen. Ik heb mijn paard niet gekocht om manegeruiters te moeten begeleiden, sturen, corrigeren en daarna mijn paard te moeten corrigeren en herstellen.
Je zal vast hartstikke goed zijn, maar ik heb vrdmme geen mountainbike gekocht die ik bij de fietsenmaker breng als die kapot is, ik heb een paard gekocht om een combinatie mee te vormen en als ik daar al hulp bij wil, is het mijn goed recht selectief te zijn in wie ik daarvoor kies.
Wat verplicht ons eigenaren om andere een kans te geven???? Ik kan daar echt pissig om worden, omdat eigenaren geen manegeruiters selecteren zijn het gelijk allemaal oneerlijke kl**tzakken?! Als jij een nieuwe auto koopt moet je hem dus ook maar aan iedereen die je tegen komt uitlenen die geen auto heeft, want hey, zij verdienen ook een kans?! sorry hoor, maar een paard is geen speelgoed wat je zomaar uitleent, heb je enig idee hoe kostbaar zo'n paard voor een eigenaar is? Zowel financieel als emotioneel??

Ik hoop voor jou en alle manegeruiters dat er mensen zijn die wel de gok willen nemen en hun paarden wel beschikbaar stellen aan manegeruiters en ik hoop dan weer voor hen dat het een goede gok is, maar je kan hier gaan schreeuwen wat je wilt, wat mij betreft heb je het stereotype bevestigd en komt er bij mij geen manegeruiter meer aan mijn paard.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:08

Sees schreef:
Marjoow schreef:
Nee, vol pension is inderdaad dat ik niet of te mesten vegen etc. Kleine stal. Ja een keer per jaar doe ik samen met de eigenaresse de kast opruimen. Ik zie niet waarom ik me daarvoor moet verantwoorden?

Les kan nooit kwaad. Dat is toch de reden dat Anky ook nog lest? :)

Als jij alleen hoeft te rijden, zul je minder snel ervaring opdoen op andere vlakken dan als je wel alles er om heen ook moet doen...

Kun jij misschien denken, maar zo moeilijk is uitmesten niet hoor. Heb dat ook vaak zat mogen doen. En alle andere klusjes eromheen. He, 3x raden waar ;)

En weet je, ik ben hier klaar mee. Ik ga me niet langer verantwoorden voor jullie. Zielig en sneu gedrag om zo te gaan reageren.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:10

Marjoow schreef:
Sissi87 schreef:

Wat een onzin Marjoow. We hebben echt tot in den treuren netjes en correct uitgeleg waaróm we geen manegeruiters op onze paarden willen. Niks geen aanval. Ik leg het rustig en netjes uit maar dáár ga je dan vervolgens niet op in. Omdat je weet dat ik gelijk heb? Of hoe moet ik dan zien?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:11

Sees schreef:
Marjoow schreef:

Wat een onzin Marjoow. We hebben echt tot in den treuren netjes en correct uitgeleg waaróm we geen manegeruiters op onze paarden willen. Niks geen aanval. Ik leg het rustig en netjes uit maar dáár ga je dan vervolgens niet op in. Omdat je weet dat ik gelijk heb? Of hoe moet ik dan zien?

Speciaal voor jou nog eens dan:

Citaat:
Ook met al die ervaringen, waarbij ik kan begrijpen dat je huiverig word met manegeruiters, vin ik nog steeds dat je mensen een kans moet geven. En met een kans bedoel ik niet langs laten komen of laten rijden, gewoon het mailtje lézen en niet afhaken bij het woordje manege. Dat is het enige wat ik vraag.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:13

Kunnen we ff stoppen nu met het heen en weer ge quote?