Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:54

Ik denk dat er veel vraag is naar iemand die bijvoorbeeld elke week lest. Hoe vaak je daarnaast eventueel vrij wilt rijden is natuurlijk aan jezelf. Iemand die alleen maar lest zullen mensen ook heel blij mee zijn

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:14

DuoPenotti schreef:
Ik had dat eerder als "eis"
Je lest regelmatig op eigen kosten. Verder geen bijdrage ook geen klusjes.
Maar dat regelmatig lessen werd 3 keer gedaan en toen nooit meer....
regelmatig was 1 keer per 2 weken of zelfs 1 keer per maand als het ander te duur zou zijn.

Gemiste kans denk ik dan.... je hebt een paard waarmee je op kunt bouwen, maar investeren zlefs in hunzelf vinden sommige toch teveel gevraagd....

Ja precies, zo zie ik het ook. Het is een investering in jezelf en in het paard. Die bijrijder heeft zo te horen een goede kans laten schieten.

Leuk om andere verhalen vanuit de bijrijderskant te horen :) En dat meer mensen denken dat er mogelijk wel vraag naar is.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:34

xIrlijn schreef:
Ik hoop niet dat jullie dit vervuiling van het topic vinden, maar ik ben benieuwd hoe eigenaren hiernaar kijken:

Wat vinden jullie van de constructie waarin iemand voor eigen rekening met jouw paard lest bij jouw instructeur? En daarnaast eventueel een klein klusje doet (binnen/buiten zetten, voeren, etc)?

Dit is namelijk iets wat ik heel fijn zou vinden als 'bijrijder'. Mijn idee hierachter is dat je als eigenaar weet dat je paard onder begeleiding van iemand die je kent en vertrouwt gereden wordt. Als ruiter krijg je de kans om op een wat hoger niveau en gerichter te trainen dan op de gemiddelde manege.

Maar misschien is dit hartstikke naïef gedacht. Daarom ben ik benieuwd naar jullie kijk hierop en de voor- en nadelen in jullie ogen :D

Toen ik nog bijrijder was leste ik op eigen kosten elke week bij de instructrice van de eigenaar. Ik hoefde toen verder geen klusjes te doen. Eerst reed ik zelfs alleen onder begeleiding van de instructrice omdat het paard in kwestie net zadelmak was. Na een poosje reed ik daarnaast ook een of twee keer per week alleen, ik vond dat ook fijn zodat ik adhv de lessen zelf kon oefenen.

Nu als eigenaar vond ik regelmatig lessen bij mijn instructrice een vereiste voor bijrijders, met name ook omdat daar een paar manege ruiters tussen zaten en dan is een jong privé paard toch andere koek. Dat bleek ook wel want dat liep op niks uit, die meiden verkeken zich op hun eigen rij-kunsten…. :') Met 1 uitzondering, maar dat meisje had altijd zelf paarden gehad dus die kon echt lekker rondsturen. Ik heb nu al een tijd 2 bijrijders die ook allebei eigen paarden hebben gehad en het liefst in het bos rijden. Die lessen niet en dat vind ik ook niet nodig, ze rijden beide met een zachte hand en hebben een goede stille zit. Ik ben er bij beide mannen in het begin bij geweest om te kijken hoe ze reden en zag al snel ‘dat t goed was’ :')
Ik denk dat t ook een beetje afhangt van wat de eigenaar voor ogen heeft met t paard; loopt t paard regelmatig wedstrijden dan zou ik ook een bijrijder willen die investeert in les. Maar zoek je zoals ik iemand die een goede klik heeft met het paard, vriendelijk en eerlijk rijdt en paardlief bos-bomproof maakt dan zijn lessen misschien niet zo’n noodzaak. Ze mogen hier van mij altijd lessen als ze willen, maar in de praktijk is het bos toch aantrekkelijker voor hun :D

Voor jou een tip: kijk diep in je hart naar wat jij als bijrijder het leukste vindt om te doen en zoek daar een passend bijrijdpaard/ eigenaar bij, ik heb t al eerder gezegd: imo heb je dan de meeste kans op een wederzijdse klik voor lange tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:16

Ik deed klusjes en nam ook les op eigen kosten. Zowel rijles als grondwerkles. Ik vind dat belangrijk om als combinatie te kunnen groeien maar ook omdat je zelf nooit bent uitgeleerd.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 08:55

xIrlijn schreef:
Ik hoop niet dat jullie dit vervuiling van het topic vinden, maar ik ben benieuwd hoe eigenaren hiernaar kijken:

Wat vinden jullie van de constructie waarin iemand voor eigen rekening met jouw paard lest bij jouw instructeur? En daarnaast eventueel een klein klusje doet (binnen/buiten zetten, voeren, etc)?

Dit is namelijk iets wat ik heel fijn zou vinden als 'bijrijder'. Mijn idee hierachter is dat je als eigenaar weet dat je paard onder begeleiding van iemand die je kent en vertrouwt gereden wordt. Als ruiter krijg je de kans om op een wat hoger niveau en gerichter te trainen dan op de gemiddelde manege.

Maar misschien is dit hartstikke naïef gedacht. Daarom ben ik benieuwd naar jullie kijk hierop en de voor- en nadelen in jullie ogen :D

Bedoel je dat je dan echt 1x in de week komt om te lessen en that's it, of wil je zelf ook nog vaker in de week heen? En wil je dan alleen onder begeleiding rijden, dat je die overige dagen iets in de trant van longeren of grondwerk doet, of wil je wel ook gewoon rijden zonder les? Ik kan dat nog niet helemaal uit je verhaal opmaken.

Ik denk dat eigenaren het alleen maar fijn zouden vinden als je op regelmatige basis lest! Ik als eigenaar in ieder geval wel :)

Maar iemand die alleen 1x in de week komt om te lessen zou ik zelf wat minder vinden. Zeker in vakanties of met ziekte is het toch wel fijn om iemand te hebben die dan wat vaker kan/kan bijspringen.

Daarnaast; Je leert vaak pas waar je tegen aan loopt als je na je les zelf weer gaat oefenen en er iets niet lukt wat in je les wel lukte. En juist door dat zelf oefenen en oplossingen zoeken tot de volgende les leer je naar mijn idee het meeste.

Dat ik zelf nog bijrijder was leste ik 1x in de week of 1x in de 2 weken en kwam over het algemeen gewoon 3x in de week. Uiteraard reed ik dan niet 3x in de week, ik deed ook regelmatig longeren e.d. Maar dan had je wel de tijd om je geleerde dingen in je les eigen te maken en zelf te oefenen :)

Mocht het je echt alleen om 1x in de week lessen gaan, kijk dan ook eens verder dan de manege. Hier in de buurt heb je bijv. De Passage Hoeve, zij geeft een x aantal lesjes op der eigen paarden die allemaal op hoger niveau gelopen hebben. Misschien heb je ook zoiets bij jou in de buurt ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:22

Ik les ook bij de Passage Hoeve én met mijn eigen bijrijdpaard (die wel bijgestuurd moet worden). Maar de lesgeefmethodes lijken wel een beetje te botsen bij mij, ik kon na een maand ineens niets meer op de Passage Hoeve terwijl het eerst juist super fijn ging...

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:44

Ik volg ook even, als potentiele bijrijder. Ik overweeg om zelf een advertentie te zetten, op horsify bijvoorbeeld. Maar wat zet je er in? Ik kan best aardig rijden (al zeg ik het zelf), maar ik heb geen KNHS-wedstrijdervaring (wel af en toe voor de lol een FNRS-proefje gereden, we hebben een volwassenen-'wedstrijd'groepje op onze manege). Klusjes vind ik prima, betalen ook. Maar alleen grondwerk of wandelen vind ik niet genoeg. En de advertenties in mijn regio gaan toch vooral over het vasthouden van hoog niveau óf alleen poetsen en tutten.
Zelf reageren op advertenties vind ik sowieso lastig. Hoe beschrijf ik wat ik kan?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:51

Wees duidelijk en eerlijk in war je wil,wat je kan bieden en wat je kan. Zijn er dingen waar je goed in bent/vaak complimenten over krijgt/voor gevraagd wordt? Wat zegt je instructrice over je?

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:19

Sheran schreef:
Ik les ook bij de Passage Hoeve én met mijn eigen bijrijdpaard (die wel bijgestuurd moet worden). Maar de lesgeefmethodes lijken wel een beetje te botsen bij mij, ik kon na een maand ineens niets meer op de Passage Hoeve terwijl het eerst juist super fijn ging...

Haha grappig dat jij dit ook hebt! Ik heb van heel wat verschillende instructeurs les gehad op een aantal verschillende paarden. Ik kon overal altijd lekker mee wegrijden, maar bij de passage Hoeve bakte ik er in het begin echt helemaal niks van :') Na een les of 3 had ik daar ook wel redelijk door hoe de knopjes werkte, echter ben ik daarna gestopt daar.

Maar misschien dat zoiets wel leuk/fijn is als je echt alleen maar 1x in de week wilt lessen en niet bij een manege :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 16:30

Sheran schreef:
Wees duidelijk en eerlijk in war je wil,wat je kan bieden en wat je kan. Zijn er dingen waar je goed in bent/vaak complimenten over krijgt/voor gevraagd wordt? Wat zegt je instructrice over je?

Ik heb er twee (ik rijd twee keer in de week). De ene vindt me vaak te lief, omdat ik niet luister als ze roept dat ik het paard een tik moet geven :) . Van de ander krijg ik vaak complimenten omdat ik een scheef paard (een beetje) rechter krijg tijdens het rijden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 16:52

Ik vind het juist belangrijk dat iemand meer willen en bereid is op eigen kosten les te nemen. Dst kan rijles zijn,maar mag ook grondwerkles zijn of vrijheidsdressuur. Om maar iets te noemen. Wel instructie in overleg zodat het ook past bij wat ik prettig vind.

En helpen op stal hoort er bij. Dat doen de eigenaren van de pensionpaarden hier ook.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:21

Bedankt voor je reactie Pallatin! Fijn om jouw ervaring te lezen. Jullie hebben misschien wel gelijk dat uiteindelijk zelf puzzelen in aanvulling op de les ook een mooie meerwaarde is. Zo had ik er zelf nog niet naar gekeken :)

larissa96 schreef:
xIrlijn schreef:

Bedoel je dat je dan echt 1x in de week komt om te lessen en that's it, of wil je zelf ook nog vaker in de week heen? En wil je dan alleen onder begeleiding rijden, dat je die overige dagen iets in de trant van longeren of grondwerk doet, of wil je wel ook gewoon rijden zonder les? Ik kan dat nog niet helemaal uit je verhaal opmaken.

Ik denk dat eigenaren het alleen maar fijn zouden vinden als je op regelmatige basis lest! Ik als eigenaar in ieder geval wel :)

Maar iemand die alleen 1x in de week komt om te lessen zou ik zelf wat minder vinden. Zeker in vakanties of met ziekte is het toch wel fijn om iemand te hebben die dan wat vaker kan/kan bijspringen.

Daarnaast; Je leert vaak pas waar je tegen aan loopt als je na je les zelf weer gaat oefenen en er iets niet lukt wat in je les wel lukte. En juist door dat zelf oefenen en oplossingen zoeken tot de volgende les leer je naar mijn idee het meeste.

Dat ik zelf nog bijrijder was leste ik 1x in de week of 1x in de 2 weken en kwam over het algemeen gewoon 3x in de week. Uiteraard reed ik dan niet 3x in de week, ik deed ook regelmatig longeren e.d. Maar dan had je wel de tijd om je geleerde dingen in je les eigen te maken en zelf te oefenen :)

Mocht het je echt alleen om 1x in de week lessen gaan, kijk dan ook eens verder dan de manege. Hier in de buurt heb je bijv. De Passage Hoeve, zij geeft een x aantal lesjes op der eigen paarden die allemaal op hoger niveau gelopen hebben. Misschien heb je ook zoiets bij jou in de buurt ;)

Het gaat mij in eerste instantie echt om lessen, omdat ik dat absoluut het leukste en fijnste vind. Maar dat is, nu ik er over nadenk en jullie reacties lees, ook een veilige keuze omdat ik dan zeker weet dat ik niks fout kan doen :+ Zoiets als de Passage Hoeve zou perfect zijn, maar helaas zit dat voor zover ik weet niet in mijn omgeving (Leeuwarden). Ik zoek rustig door. Bedankt voor het meedenken!

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 19:23

Hier ook opzoek naar een bijrijder i.v.m zwangerschap. Heb hem nu een week online staan op verschillende facebookgroepen en website's maar nog 0.0 reactie helaas :(

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 19:24

In welke omgeving zoek je iemand? Misschien kun je de advertentie eens delen voor tips?

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 07:37

Ineke2 schreef:
In welke omgeving zoek je iemand? Misschien kun je de advertentie eens delen voor tips?

Ik zoek iemand in Friesland, Boijl.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:23

Weet iemand hoe het juridisch zit indien een bijrijder een financiële bijdrage doet?
Ik heb wel eens gehoord dat je WA moeilijk kan doen bij een ongeval?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:12

miramii schreef:
Weet iemand hoe het juridisch zit indien een bijrijder een financiële bijdrage doet?
Ik heb wel eens gehoord dat je WA moeilijk kan doen bij een ongeval?

Bel met je verzekering, de AVP verzekering moet soms aangepast worden, soms niet. Zodra er sprake is van een betalende bijrijder, dan kom je in grijs gebied en is het per verzekeringsmaatschappij verschillend wat wel of niet gedekt wordt.

Mijn verzekering was er duidelijk over, als mijn bijrijders een bijdrage zouden gaan betalen, moest er een ander (duurder) AVP pakket afgesloten worden, omdat ik feitelijk een dienst lever en mijn paarden dan niet meer onder “huisdieren” zouden vallen.

In dit topic staat ook nog meer info:
[TAO] WA verzekering voor bijrijder paard

Hoe dan ook, diegene die je het beste kan informeren is je verzekeringsmaatschappij

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 22:51

Ik vroeg me even af wat gangbare bijdrages zijn momenteel. Paar jaar terug betaalde ik maandelijks 60-80eu voor 2/3 dagen per week. Nu twee maal voorstellen gekregen voor 150eu per maand voor 2 dagen... Ik begrijp dat alles duurder wordt maar dit is een verdubbeling binnen twee jaar...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 23:05

Tutti_Frutti schreef:
Ik vroeg me even af wat gangbare bijdrages zijn momenteel. Paar jaar terug betaalde ik maandelijks 60-80eu voor 2/3 dagen per week. Nu twee maal voorstellen gekregen voor 150eu per maand voor 2 dagen... Ik begrijp dat alles duurder wordt maar dit is een verdubbeling binnen twee jaar...

Dat zijn belachelijke bedragen, niet doen.
Hier privé zou ik 50-75 euro vragen voor 2/3 dagen met eigen buitenpiste, prima spullen en brave paardjes met goede basis (geen megahoog niveau maar wel perfect om 70+ te halen in de initiatieproeven bvb). Huidige bijrijdster komt zelfs gratis.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 23:13

Ik vraag 50 euro, daarvoor mag iemand zo vaak komen als ze wil en staan er 2 fijn gereden, brave en super leuke paarden. Daarnaast ben ik zelf werkzaam als instructeur op het gebied van grondwerk, clickertraining en gedrag, dus een bijrijder kan ook nog veel leren. Het bedrag is voor mij ook eerder symbolisch, ik vind het fijn dat iemand er ook iets voor over heeft. Daarnaast vraag ik om mee te helpen met het mesten van de paddock paradise als je er bent. Dat is ongeveer een half uurtje werk.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 23:19

Ik schrok er ook van... Maar helaas is de keuze niet reuze hier. Ik zoek rustig verder dus :)

Klinkt als een ontzettend goede deal bij jou, Amable!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 23:22

Thanks! Mijn huidige bijrijdster is ook erg blij :) Ze komt uit de meer traditionele paardenhouderij en is in opleiding voor honden gedragsdeskundige. Fijn, want haar mindset is echt al goed en ze snapt veel van gedrag. Leuk om met haar weer te praten over gedrag in zijn algemeen en de verschillen en overeenkomsten tussen honden en paarden. Het is voor haar een opluchting dat er ook in de paardenwereld verbetering zit :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 00:30

Wat ik vaak zie langskomen als bijdrage is €50,- voor 2 dagen of €50,- voor 1 dag en 70/75 euro voor 2 dagen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 02:20

Amable schreef:
Ik vraag 50 euro, daarvoor mag iemand zo vaak komen als ze wil en staan er 2 fijn gereden, brave en super leuke paarden. Daarnaast ben ik zelf werkzaam als instructeur op het gebied van grondwerk, clickertraining en gedrag, dus een bijrijder kan ook nog veel leren. Het bedrag is voor mij ook eerder symbolisch, ik vind het fijn dat iemand er ook iets voor over heeft. Daarnaast vraag ik om mee te helpen met het mesten van de paddock paradise als je er bent. Dat is ongeveer een half uurtje werk.

Het is dat ik een eigen paard heb, maar als dat niet zo was was ik graag als bijrijder bij jou in de leer gegaan! Vind je filmpjes echt enorm leerzaam.
Weer on topic: ik wilde niks hebben als bijdrage, want vind betrouwbare en fijne ruiters erg dunbezaaid. En ik mest zelf uit, dus dat is wel een klusje wat gedaan moet worden, dus van hoeft een bijdrage echt niet. Maar de bijrijder in kwestie heeft ook een eigen paard die nu met pensioen is en weet wat een paard onderhouden in deze regio kost dus hij wilde perse wat bijdragen. Dat is 50 per maand. Doorgaans komt ie 1x per week, maar ik ben heel flexibel dus meer mag altijd.
Ik vind het zelf een beetje raar dat je voor 2x in de week zoveel meer moet betalen? Imo is het een wisselwerking: ik een dagje paardloos en hulp als er wat is en de ander lekker lol met m’n knol…

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:16

Tja ik vind het altijd een lastige discussie. Ik denk dat het afhangt van het paard (opleidingsniveau, hoe braaf en fit), de locatie (goede rijbak, uitrijmogelijkheden), verplicht klusjes erbij moeten doen en natuurlijk wat en hoe vaak je met het dier mag doen. Mijn huidige bijrijdster was de afspraak 50 euro voor 1x per week in het bos rijden. Inmiddels gaat ze eigenlijk vaak wel 2 a 3 keer en dat is prima. Achteraf had ik er best meer voor willen vragen. Ze hoeft geen klusjes te doen en kan eindeloos de veluwe verkennen op een goed opgeleid en fit paard. Dit is ook precies wat zij zoekt, voordat ze hiermee begon reed ze 1x per maand een buitenrit bij de mill ranch voor 50 euro. Ik heb niemand nodig, paard staat lekker 24/7 buiten en wordt sowieso elke dag gezien en gevoerd, dus is puur omdat ik weet dat hij het leuk vindt. Als iemand hier 150 euro voor zou vragen zou ik het ook best snappen en geoorloofd vinden.

Maar... Ik ga mijn paard binnenkort naar regio Utrecht (Hollandsche Rading) verhuizen dus helaas stopt dat... Dan zal de situatie voor mij ook gaan veranderen omdat ik in september een intensieve full time studie begin en op een doe-het-zelf plekje ga staan. Ik hoop nu dus iemand te gaan vinden die wel mee kan helpen met de verzorging en 1 ochtend in de week een dienst wil doen (voeren en uitmesten voor 5 paarden). Ik moet zeggen dat mijn gevoel nu zegt dat het niet netjes is om die situatie ook nog een vergoeding te vragen. Maar ik moet me nog even er in verdiepen wat de 'norm' is in deze omgeving.