Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:08

Sees schreef:
Marjoow schreef:
Ja, leg dat maar eens uit. Ervaring is niet te meten aan cijfertjes. Een heleboel andere dingen kun je inderdaad aan cijfertjes linken. L1 niveau, betekent dat dat je ineens heel veel ervaring hebt?

Meer dan bij het F8 diploma waarbij je theoretische vragen krijgt? ;)

Ervaring is héél goed te meten dmv cijfers :j. Iemand die 6 jaar 1x in de week rijdt heeft minder rijervaring dan iemand die 27 jaar lang 5x in de week heeft gereden. Nu zou het uiteraard theoretisch zo kunnen zijn dat degene met 'slechts' 6 jaar rijervaring beter kan rijden dan degene die 27 jaar rijdt, but I doubt it ;).

Iemand die een nette L1 proef neer kan zetten heeft inderdaad óf meer ervaring dan iemand die een nette F8 proef neerzet óf is zo donders getalenteerd met net zo veel of weinig ervaring dat die wel gescout zou worden :D.

En L1 is nog behoorlijk basis IMO :o.

Vind ik dus niet. Ervaring is namelijk niet iets wat op élk paard van toepassing is. De ene die 6 jaar lang 1x in de week heeft gereden op sensibele paarden, zal beter met een gevoelig dier overweg kunnen dan diegene die 27 jaar 5x per week heeft gereden op 'harde' paarden.

De een zoekt een recreatieruiter voor zijn paard met veel lef, de ander zoekt een wedstrijdruiter met ambitie. Aangezien dát al verschilt, is er ook een verschil in (gewenste) ervaring van de eigenaar.

Manegeruiter zijn zegt niks.

Sissi87 schreef:
Ben ik ff blij dat ik in m'n hele leven maar 8 weken op een manege heb gereden..... de ervaring was toch echt op toe doen bij mijn eigen paard en vzpaarden hoor.

Ben ik even blij dat ik 12,5 jaar op een manege heb gereden. Heb daar zoveel geleerd over paarden die ik nu toe kan passen bij mijn verzorgpaard.[/quote]

Oh, grow up please

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:09

Marjoow, ben je eigenlijk manegeruiter?

Want ik ben op zich ook gewoon vers uit een manege bij een paar jonge verzorgpaarden terecht gekomen. En natuurlijk als manegeruiter heb je een kleine basis paardenkennis. Maar wat ik geleerd heb vanaf dat ik met die jonge paarden aan de slag kon, dat is verdwijnt die manege ervaring toch echt in het niets. En in het begin ben ik vaak op mijn bek gegaan (ook letterlijk als een paard ineens besloot van niet meer braaf aan het touwtje te lopen). Ik ben blij dat de eigenaar van die paarden mij een kans gegeven heeft, absoluut, maar ik kan heus wel begrijpen dat niet iedereen daar om staat te springen. Want ik was een nitwit, ik was gelukkig wel verantwoordelijk en leergierig, maar op dat moment toch een nitwit.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:10

Marjoow schreef:
Vind ik dus niet. Ervaring is namelijk niet iets wat op élk paard van toepassing is. De ene die 6 jaar lang 1x in de week heeft gereden op sensibele paarden, zal beter met een gevoelig dier overweg kunnen dan diegene die 27 jaar 5x per week heeft gereden op 'harde' paarden.

De een zoekt een recreatieruiter voor zijn paard met veel lef, de ander zoekt een wedstrijdruiter met ambitie. Aangezien dát al verschilt, is er ook een verschil in (gewenste) ervaring van de eigenaar.

En uit deze post spreekt duidelijk, het spijt me enorm, écht een tekort aan ervaring die je onder meer wel zou hebben opgedaan als je ooit een eigen paard zou hebben gehad...

I'm done...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:11

Haha van een sensibel paard naar een "hard" paard is makkelijk hoor. Kun je dan ook gelijk nog corrigeren en sensibeler maken.

sneeuwpop

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:13

Sees dat was toch allang duidelijk?
Dacht ook dat ze jonger was :-)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:14

Marjoow schreef:
miss_lizje schreef:

Bepaal jij dan dat eigenaren dat niet mogen?
Ik mag weigeren wie ik wil om wat voor reden dan ook om op mijn paard te gaan zitten. Daar is het mijn paard voor.
Als ik eis dat je alleen welkom ben met een clownsneus als verzorger, is dat mijn goed recht hoor.

En ik vind dat dus belachelijk, dat mag toch? Alleen hoop ik dat er ook mensen zijn die inzien dat manegeruiters meer kunnen dan wat er over het algemeen van ze gedacht word. Dat mensen zich niet blindstaren op het woordje manege, maar gewoon kijken naar de ervaring die ze daadwerkelijk hebben.

Dat mensen bij het woordje manege gelijjk denken "ow laat maar" zal 9 van de 10 keer door vervelende ervaringen komen. Je kan gaan stamvoeten en scheeuwen "oneerlijk, oneerlijk!" maar so be it als een eigenaar daar geen trek in heeft.

Veder sluit ik mij bij Sees aan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:15

Sissi87 schreef:
Marjoow schreef:

Ben ik even blij dat ik 12,5 jaar op een manege heb gereden. Heb daar zoveel geleerd over paarden die ik nu toe kan passen bij mijn verzorgpaard.

Oh, grow up please

Oh sorry, ik wist niet dat jij de enige was die zulke steken onder water mocht posten :)

Gini schreef:
Marjoow, ben je eigenlijk manegeruiter?

Want ik ben op zich ook gewoon vers uit een manege bij een paar jonge verzorgpaarden terecht gekomen. En natuurlijk als manegeruiter heb je een kleine basis paardenkennis. Maar wat ik geleerd heb vanaf dat ik met die jonge paarden aan de slag kon, dat is verdwijnt die manege ervaring toch echt in het niets. En in het begin ben ik vaak op mijn bek gegaan (ook letterlijk als een paard ineens besloot van niet meer braaf aan het touwtje te lopen). Ik ben blij dat de eigenaar van die paarden mij een kans gegeven heeft, absoluut, maar ik kan heus wel begrijpen dat niet iedereen daar om staat te springen. Want ik was een nitwit, ik was gelukkig wel verantwoordelijk en leergierig, maar op dat moment toch een nitwit.

Ja, tot en met zaterdag ben ik een manegeruiter ;)

En ik heb veel geleerd op deze manege. Nee ik ga niet op een jong paard zitten en ja dat heeft te maken met dat ik geen ervaring heb met jonge paarden. Betekent dat dat geen enkele manegeruiter een jong paard zou kunnen rijden? Nee, want er zullen heus mensen zijn die dat wel kunnen.

Sees schreef:
Marjoow schreef:
En ik vind dat dus belachelijk, dat mag toch? Alleen hoop ik dat er ook mensen zijn die inzien dat manegeruiters meer kunnen dan wat er over het algemeen van ze gedacht word. Dat mensen zich niet blindstaren op het woordje manege, maar gewoon kijken naar de ervaring die ze daadwerkelijk hebben.

En als dat dus alleen manegeervaring is, is dat voor het gemiddelde bijrijdpaard en de gemiddelde eigenaar, blijkt uit de posts hier, dus niet voldoende ;).

Je zult iemand die vers van de manege komt nu eenmaal meer moeten begeleiden en niet iedereen heeft daar de tijd voor noch zin in

(ik heb ernstig het gevoel in herhaling te vallen :D)

Goh, dat gevoel heb ik ook maargoed :)

Maar zeg eens, hoeveel ervaring zou je nodig moeten hebben om in aanmerking te mogen komen voor een bijrijdpaard? Vers van de manege, dat ligt er dus maar net aan (zoals ik ook al vaaaaaaaaak heb gezegd) van wélke manege je komt, wat je op die manege hebt gedaan, wat je aan kennis hebt opgedaan... Ponykampen die je hebt gevolgd. Zelfs werkstukken en spreekbeurten die je op school hebt gegeven geven jou meer kennis over paarden. Boeken, penny's die je leest. Allemaal plekken waar je ervaring op doet die je in de praktijk kunt brengen.

sneeuwpop schreef:
Haha van een sensibel paard naar een "hard" paard is makkelijk hoor. Kun je dan ook gelijk nog corrigeren en sensibeler maken.

Goh natuurlijk had ik het ook over de ANDERSOM versie.

Sees schreef:
Marjoow schreef:

En uit deze post spreekt duidelijk, het spijt me enorm, écht een tekort aan ervaring die je onder meer wel zou hebben opgedaan als je ooit een eigen paard zou hebben gehad...

I'm done...

Welk tekort dan? Het feit dat ik elk paard opsich bekijk? En elke ruiter opsich?
Goh, wat een tekort :)

miss_lizje schreef:
Marjoow schreef:

Dat mensen bij het woordje manege gelijjk denken "ow laat maar" zal 9 van de 10 keer door vervelende ervaringen komen. Je kan gaan stamvoeten en scheeuwen "oneerlijk, oneerlijk!" maar so be it als een eigenaar daar geen trek in heeft.

En wát is er nou verkeerd aan om OOK de andere kant van het verhaal te belichten en DUIDELIJK te maken dat je niets bereikt met door gelijk iemand af te slaan bij het woordje manege?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:16

Ik heb zelf een eigen paard gehad, maar hoe weinig tijd ik ook had heb nooit gedacht over een bijrijder, juist omdat ze of te weinig ervaring hebben, en ja een manegeruiter op een paard van 1.80 die bakkabouters ziet, dan lig je er in no time af.... nee bedankt, dan ikzelf maar... en daarnaast vertrouw ik ook bijna niemand (is mijn eigen probleem misschien) zelfs mijn eigen vriend laat ik niet alleen met m'n paard

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:17

Sissi87 schreef:
Ik heb zelf een eigen paard gehad, maar hoe weinig tijd ik ook had heb nooit gedacht over een bijrijder, juist omdat ze of te weinig ervaring hebben, en ja een manegeruiter op een paard van 1.80 die bakkabouters ziet, dan lig je er in no time af.... nee bedankt, dan ikzelf maar... en daarnaast vertrouw ik ook bijna niemand (is mijn eigen probleem misschien) zelfs mijn eigen vriend laat ik niet alleen met m'n paard

Oke, en wat nou als die "manegeruiter" ervaring heeft met zulke paarden? Wij hebben ook paarden die overal bakkabouters zien hoor... En ook ruiters die daarmee overweg kunnen.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:19

Marjoow schreef:
Sissi87 schreef:

Oke, en wat nou als die "manegeruiter" ervaring heeft met zulke paarden? Wij hebben ook paarden die overal bakkabouters zien hoor... En ook ruiters die daarmee overweg kunnen.

Hahahahaha, koop jij nou eerst je eigen paard maar.... de mijne was een kwpner met het hete en sensibele van een arabier... ik kan je vertellen daar wil je ECHT niet opzitten als je dat niet gewend bent..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:21

Sissi87 schreef:
Marjoow schreef:

Hahahahaha, koop jij nou eerst je eigen paard maar.... de mijne was een kwpner met het hete en sensibele van een arabier... ik kan je vertellen daar wil je ECHT niet opzitten als je dat niet gewend bent..

Goh dan begrijp je het nog steeds niet he :')

Oke, ik koop mijn eigen paard. Omdat ik zo van fjorden houd, word het natuurlijk een fjord. Na een aantal jaar gaat dat dier dood door koliek of whatever. Met die fjord heb ik het tot M2 dressuur gebracht.

Nu heb ik genoeg ervaring om op jouw sensibele paard te rijden? :)

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:26

Marjoow schreef:

Hahahahaha, koop jij nou eerst je eigen paard maar.... de mijne was een kwpner met het hete en sensibele van een arabier... ik kan je vertellen daar wil je ECHT niet opzitten als je dat niet gewend bent..[/quote]

Oke, ik koop mijn eigen paard. Omdat ik zo van fjorden houd, word het natuurlijk een fjord. Na een aantal jaar gaat dat dier dood door koliek of whatever. Met die fjord heb ik het tot M2 dressuur gebracht.

Nu heb ik genoeg ervaring om op jouw sensibele paard te rijden? :)[/quote]
Ik denk dat jij het niet begrijpt, mijn zin bestaat uit 2 aparte delen, wil niet zeggen dat het 1 met het ander te maken heeft? Had ik er voor de duidelijk even bij moeten zetten zeker...
Ik heb het daarnaast ook niet over ervaring?? Tenminste ik lees dat nergens terug hoor.
Je kijkt te eenzijdig.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:28

Helpen op een privéstal kost je misschien nog wel minder tijd ook dan een verzorgpaard.

Er is dus wel een gemiddeld niveau, je neemt van een heeeeele grote groep alle niveaus en dan maak je vervolgens een berekening waardoor je op een gemiddelde uitkomt. Alles wat onder dat niveau zit presteert onder het gemiddelde, en alles wat beter presteert zit dan op een bovengemiddeld niveau voor een manegeruiter...... Kan dus heel goed :j.

Vind trouwens dat je inderdaad wel erg beperkt kijkt naar alle opmerkingen. Je generaliseert nu zelf trouwens ook over fjorden, die kunnen namelijk ook heel goed heel sensibel zijn.... :+

Wat je dus nog steeds niet wilt snappen is dat er zoveel meer bij het hebben van een eigen paard komt kijken dan wanneer je ze enkel verzorgt en al helemaal als je alleen maar bezig geweest met manegelessen. Is vergelijkbaar met oppassen op een kind, het ermee werken en ze daadwerkelijk hebben, zit een wezenlijk verschil in.
Op een manege leer je het grove werk, de basis, op een verzorgpaard leer je vervolgens wat meer verfijnen en met een eigen paard komt de daadwerkelijke finetuning, of je nou recreatief of wedstrijdgericht rijdt, dat is om het even. Ik mag toch hopen dat je nu begint te merken dat je verzorgpaard toch heel anders te rijden is dan wat je in de manegelessen doet.
Wat nou zo jammer is van je pogingen tot verweer is dat je het stereotype steeds alleen maar bevestigt, je weigert ook maar op enige manier mee te denken vanuit de positie van een eigenaar en daarmee bevestig je de ervaringen die de mensen hier met manegeruiters hebben alleen nog maar meer. Tot nu toe kom je over als een eigenwijze ruiter die pretendeert de wijsheid in pacht te hebben en dus niet in staat in om iets vanuit een ander perspectief te bekijken of iets van een ander te willen opsteken. Jouw gedrag in dit topic is nou precies de reden waarom sommige mensen dus geen zin heeft in een manegeruiter.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 26-03-14 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:31

Sissi87 schreef:
Marjoow schreef:

Nu heb ik genoeg ervaring om op jouw sensibele paard te rijden? :)

Ik denk dat jij het niet begrijpt, mijn zin bestaat uit 2 aparte delen, wil niet zeggen dat het 1 met het ander te maken heeft? Had ik er voor de duidelijk even bij moeten zetten zeker...
Ik heb het daarnaast ook niet over ervaring?? Tenminste ik lees dat nergens terug hoor.
Je kijkt te eenzijdig.

Leer even quoten aub want dit is echt ontzettend irritant

Dus als je ervaring hebt met meerdere sensibele paarden mag het wel? Want in dat geval ken ik wel een ruiter. Ohja, ze komt wel van een manege.

Dat is dus het hele punt hier. Iedereen is anders. Als iemand jou een mailtje stuurt en zegt 10 jaar ervaring te hebben met paarden, het klikt met jouw paard en het gaat super goed. Pas na een tijdje kom je er achter dat ze 10 jaar ervaring heeft opgedaan op een manege. Schop je haar er dan uit??

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:31

hyppolyte schreef:
Helpen op een privéstal kost je misschien nog wel minder tijd ook dan een verzorgpaard.

Er is dus wel een gemiddeld niveau, je neemt van een heeeeele grote groep alle niveaus en dan maak je vervolgens een berekening waardoor je op een gemiddelde uitkomt. Alles wat onder dat niveau zit presteert onder het gemiddelde, en alles wat beter presteert zit dan op een bovengemiddeld niveau voor een manegeruiter...... Kan dus heel goed :j.

Ik zou niet weten hoe dat minder tijd is _O- Ik ben 2 uur kwijt, inclusief half uur reizen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:33

Marjoow schreef:
miss_lizje schreef:

En wát is er nou verkeerd aan om OOK de andere kant van het verhaal te belichten en DUIDELIJK te maken dat je niets bereikt met door gelijk iemand af te slaan bij het woordje manege?

*even fictief* Als ik al meerdere manegeruiters heb geprobeerd als bijrijder en dat liep allemaal uit tot niks ga ik niet nogmaals hetzelfde proberen.
*niet meer fictief* Ik heb al genoeg bijrijders gezien op de stal waar ik eerst stond bij de andere mensen. Bijna allemaal zijn ze weggestuurt door de eigenaren omdat ze gewoon onder het niveau waren dat de eigenaar van betreffende paard zocht.
Natuurlijk zal er vast wel ergens een exelente manegeruiter lopen, maar hoe je het ook went of keert, de verhouding goede manege ruiter en slecht/matige manegeruiter ligt toch niet echt 50/50. Ik denk dat als ik langs de 2 a 3 maneges die hier in de buurt zijn langs ga ik er misschien 1 vind die ik op mijn paard durf te zetten (als ik die persoon al vind). Dat is er dan misschien 1 op de hoeveel andere ruiters die daar nog lopen?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:35

Natuurlijk snap ik dat je huiverig bent dan, maar de vergelijking gaat gewoon niet op. Bij mij in de buurt zit een privestal die manegelessen aanbied. Een manege is het niet. Maar ruiters van die stal zouden dus voorrang krijgen op anderen enkel omdat zij het label "manegeruiter" niet dragen. En dát vind ik een kwalijke zaak.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:39

sneeuwpop schreef:
Denk dat als eigenaars dit lezen, ze alleen nog maar meer zullen twijfelen over een bijrijder met manege niveau. :-)

Precies. De punten die hier de laatste pagina's aangedragen worden "ter verdediging van de benadeelde manegeruiters" bevestigen bij mij alleen maar de overtuiging dat daar een behoorlijk gebrek aan inzicht is.

En dat is dan ook een van de redenen waarom ik met dit paard níet zou beginnen aan een bijrijder met alleen manege-ervaring. En dat zeg ik als ex-happy-manegeruiter, maneges an sich heb ik helemaal niks op tegen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:47

Marjoow ik begrijp de strekking van je verhaal wel, ik heb ook wel het gevoel te begrijpen waar jij heen wil maar het feit dat jij de ervaring van eigenaren met manegeruiters onderuit haalt, klopt gewoon niet. Daar kun je NIET over discussiëren ;).

Dat de ene manegeruiter de andere niet is, heb ik nu al verschillende keren aangegeven. Óók heb ik al verschillende keren aangegeven dat ik geen tijd en zin heb om die 'ene' (let op de haakjes, dus met een knipoog ;)) goede manegeruiter te vinden. En ja ook iemand met jaren ervaring dmv eigen paarden kan niet bij mij of mijn paard passen maar de ervaring leert dat die kans een stúk kleiner is.

Een manege is een bedrijf en ze verdienen hun geld met het geven van lessen NIET met geven van gratis uitleg over koliek/verzorging/mok e.d.

En inderdaad, ik vind het een vréselijke dooddoener maar ik spreek je over een aantal jaar nog wel als je een aantal jaar eigen paarden hebt gehad en manegeruiters als bijrijder hebt gehad :o. Je kúnt er nu simpelweg niet op dezelfde manier over oordelen als een eigenaar ;).

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:47

Het punt is dat de mensen hier al tig keer een manegeruiter de kans hebben gegeven, dat schijn je maar niet te willen begrijpen, het houdt een keertje op met de kansen de je krijgt en dat je daarmee in een uitzonderlijk geval toevallig nét iemand misloopt die perfect was geweest, dan is dat dan maar een keertje jammer. Je doet net alsof iedereen die geen manegeruiter erop wil hebben, dat nooit de kans heeft gegeven en dat is niet het geval. Zelfs een ezel stoot zich in het gemeen niet 2x aan dezelfde steen, waarom blijf jij dan eisen dat mensen dat dus wel zouden moeten doen (let wel, ten koste van hun eigen paard). Je leent ook geen spiksplinternieuwe fiets uit aan iemand die net voor het eerst zonder zijwieltjes heeft leren fietsen, of een dikke porsche aan iemand die net zijn rijbewijs heeft, daarvoor hebben ze teveel waarde.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:49

Wat doe jij trouwens als je bij je verzorgpaard bent dat je dat in 1,5 uur redt?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:58

hyppolyte schreef:
Wat doe jij trouwens als je bij je verzorgpaard bent dat je dat in 1,5 uur redt?

poetsen en rijden ;) Paardje staat vol pension :)
Ik rijd meestal 3 kwartier ongeveer :)

hyppolyte schreef:
Het punt is dat de mensen hier al tig keer een manegeruiter de kans hebben gegeven, dat schijn je maar niet te willen begrijpen, het houdt een keertje op met de kansen de je krijgt en dat je daarmee in een uitzonderlijk geval toevallig nét iemand misloopt die perfect was geweest, dan is dat dan maar een keertje jammer. Je doet net alsof iedereen die geen manegeruiter erop wil hebben, dat nooit de kans heeft gegeven en dat is niet het geval. Zelfs een ezel stoot zich in het gemeen niet 2x aan dezelfde steen, waarom blijf jij dan eisen dat mensen dat dus wel zouden moeten doen (let wel, ten koste van hun eigen paard). Je leent ook geen spiksplinternieuwe fiets uit aan iemand die net voor het eerst zonder zijwieltjes heeft leren fietsen, of een dikke porsche aan iemand die net zijn rijbewijs heeft, daarvoor hebben ze teveel waarde.

De vergelijkingen hier zijn zo krom...

Ook met al die ervaringen, waarbij ik kan begrijpen dat je huiverig word met manegeruiters, vin ik nog steeds dat je mensen een kans moet geven. En met een kans bedoel ik niet langs laten komen of laten rijden, gewoon het mailtje lézen en niet afhaken bij het woordje manege. Dat is het enige wat ik vraag.

En ik vraag mij ook werkelijk af of je een ruiter vind voor je paard als je er strenge eisen aan vast zet zoals dat het geen manegeruiter mag zijn. Volgens mij zijn er nog altijd meer manegeruiters dan paardeneigenaren etc. :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:09

Marjoow, ik red het in 1.5u ook never nooit dus dan hoef jij aan verzorging verder weinig te doen gok ik (uitmesten/vegen/binnen -en buitenzetten/voer&water controleren/spullen invetten/paard afspoelen/voeren etc etc etc)?

Eigenaren hóeven helemaal niemand een kans te geven, daar zijn ze eigenaar voor ;). Ik geloof maar zo dat alle lieve en verstandige eigenaren die hier in het topic actief zijn wel zo menselijk zijn dat áls ze de ervaring in de advertentie niet verder gespecificeerd hebben en ze kríjgen een mail van een manegeruiter, dat ze die dan heus op een nette, correcte manier zullen afwijzen dmv een reactie :j.

Alle bijrijders hier zijn óf al eerder bijrijder geweest (= gemiddeld meer ervaring dan de gemiddelde manegeruiter) óf hebben een eigen paard gehad (= gemiddeld meer ervaring dan de gemiddelde manegeruiter). We hebben een paar jonge meiden direct van de manege gehad die de shet en het oude baasje reden, gouden meiden allebei :j. Maar tóen, door gebrek aan ervaring, nog niet geschikt om de andere paarden zelfstandig te rijden. Nu inmiddels zouden ze de meeste paarden wel zelfstandig kunnen rijden, iig in de bak maar dat komt dus omdat ze langdurig hebben bijgereden en op die manier het reilen en zeilen van de andere paarden hebben meegekregen.

Overigens ben ik van mening dat hoeveel ervaring iemand ook heeft, een lesje hier of daar geen kwaad kan.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:15

Dan nog vind ik het knap dat je dat in die tijd redt... ik ben al gerust 3 kwartier bezig met zadelen, heel soms als ik een mega speedy ritje wil doen dan ben ik in een kwartiertje klaar. Maar in 1,5 uur aankomen, paard pakken, zadelen, rijden en weer verzorgen na het rijden ben ik gemiddeld toch veeeeeeeeel meer tijd kwijt. En onze bijrijdsters gelukkig ook :j. Doe je er verder helemaal niks mee dan? Hoelang heb je dit verzorgpaardje ondertussen al? En, aangezien je geen antwoord hebt gegeven op mijn eerdere vraag, merk je dan echt geen verschil tussen het verzorgpaard en een manegepaard?

Die vergelijkingen zijn helemaal niet zo krom, zo ongeveer iedereen die net zijn rijbewijs heeft denkt dat ze geweldig kunnen autorijden (terwijl de statistieken toch echt heel duidelijk zijn op dat gebied), maar de praktijk wijst toch heel anders uit, je auto knalt nog een paar keer uit met het optrekken, je zet de koppeling soms niet heel goed in en dan hoor je zo'n fijn geluidje vanuit de versnellingsbak. Pakt nog even een stoeprandje mee omdat je de breedte van de auto nog niet geheel goed had ingeschat en tikt ook nog even een paaltje omver met inparkeren vanwege dezelfde reden.
Als je dat vertaalt naar een paard heb je dus een paar keer de verkeerde hulp gegeven, trek je 'm iets te hard in de mond, komt ie een keer omhoog, zet zijn rug vast, ontstaat er een kreupelheid omdat je 'm nog niet goed genoeg aanvoelt en je iets te lang bent doorgereden. Alleen dan gaat het om een levend wezen met zijn gevoeligheden en dan richt je soms best wel veel schade aan, weliswaar onbedoeld, maar het gebeurt toch.
Daarnaast moet je er dus toch nog een hoop tijd in steken en de mensen die juist iemand willen zodat ze zelf tijd te kort komen die gaan dat dus niet doen. Dus die haakt terecht af bij het woordje manegeruiter.

Wij vinden het leuk om zo intensief met onze meiden bezig te zijn, maar wij zijn daarin weer de uitzonderingen tussen de paardeigenaren en niet het gemiddelde.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:17

Nee, vol pension is inderdaad dat ik niet of te mesten vegen etc. Kleine stal. Ja een keer per jaar doe ik samen met de eigenaresse de kast opruimen. Ik zie niet waarom ik me daarvoor moet verantwoorden?

Les kan nooit kwaad. Dat is toch de reden dat Anky ook nog lest? :)