Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:54

Maar het gaat toch niet om gelijk of ongelijk hebben? Ik was ook manege ruiter. Een echte... Toen ik op een stal ging helpen, wist ik dat ik niet op die paarden zou gaan rijden: dat was toch wel ff een ander kaliber dan de manege pony's.. Toch ben ik er ook zo ingerold: eerst wat uitstappen, daarna na het rijden eigenaar ik ook stukje draven: mèn, wat een verschil! Een los paard onder je kont, of een manege pony... Daarna eens wat lessen op hun paarden gehad, en toen was ik 'klaar'' met de manege. Heb er echt een leuke tijd gehad, maar nu kon ik de stap maken echt te leren rijden, dus besteedde ik liever daar mijn geld aan.

Maar ik ben nog steeds blij dat ik toendertijd deze kans heb gekregen. Maar wat ik dan niet begrijp, is dat er zoveel mensen een bijrijdpaard zoeken, die dus alleen manege ervaring hebben. Dat verschil is zo groot, waarom geen 'genoegen' nemen met op een privéstal helpen? Dan is daarna de stap niet zo heel groot om ook privépaarden te gaan rijden. De eigenaar kent je al, weet waar ie investeert. Dat is toch weer wat anders dan wanneer mensen een bijrijder zoeken, en mensen met alleen manege ervaring reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:04

Marocje: Daar kan ik me dus alleen maar bij aansluiten.

Even ter vergelijking; mijn bijrijdster is ook een manegeruiter en dat wist ik, maar wél met de ervaring met verzorg en bijrijdpaarden. En ja, ik heb ook meiden erop gehad (uitgenodigd dan in ieder geval) die ook recht van de manege afkwamen, maar in de mails klonk het dan alsof ze toch wel behoorlijk konden rijden, en dat viel dan reuze tegen. Op dat moment moest ik kiezen, en tja, dan ga ik niet alleen voor degene met een leuke klik, maar ook met degene die ik het 'minste' hoef te leren om het maar even banketstaaf te zeggen.
Onlangs ook nog een meisje van de manege bij m'n pony gelaten (maar dan niet om te rijden, alleen verzorgen) en dan merk je dus dat ze met de verzorging gewoon nergens wat van weten maar ook niet de moeite doen om het te leren; voor dat soort meiden zou het inderdaad beter zijn om als 'tussenstap' eens per week te helpen inderdaad op een pensionstal; paarden buitenzetten, helpen met voeren, allemaal dat soort dingen om wat inzicht te krijgen. Het is wel de bedoeling (lijkt mij) dat je als verzorgster ook zelf wat met het paard mag doen, dus dat je zelf mag losgooien, poetsen, tutten en klieren met de pony/'t paard en dat je niet continu de eigenaar op je lip hebt om te vertellen hoe je het moet doen, en bij veel (let op, bij veel dus niet bij alle dus ik discrimineer niet) ontbreekt het gewoon aan de ervaring omtrent het verzorgen; dan zullen ze nog zo mooi kunnen rijden, als je vervolgens de verzorging eromheen niet kan houdt het natuurlijk ook snel op.

Is geen verwijt naar 'alle manegeruiters' maar wel naar de maneges die dit soort dingen niet meer leren, en ik vind dus marocje's idee zo'n slechte niet; kom je recht van de manege af, vraag dan of je een middagje per week bij wijze van mag helpen op een stal met buiten zetten, wandelen of uitmesten & voeren. Ten eerste leer je zo de mensen en de paarden kennen, mensen leren jou kennen, en jij leert wat de verzorging daadwerkelijk inhoudt, want er zijn weinig maneges waar je de paarden ook uit moet/mag mesten, los mag gooien en mee mag wandelen.

En tja, mede door mijn bovenstaande ervaringen zal ik dus niet meer zomaar iemand bij m'n pony laten die alleen ervaring heeft op de manege; voor mijn pony is alleen manege ervaring in de les gewoon niet genoeg, het is geen suffe pony, maar eentje met een behoorlijke mening en ze gaat met je aan de haal als ze vind dat zij dat kan; en aangezien het om een wat kleinere en kortere pony gaat moet ik het toch van de jongere meiden hebben (oh wat klinkt dat twisted zeg) en die hebben met enkel manege ervaring vaak gewoon niet de ervaring om de pony ook te kunnen verzorgen, en ik vind het niet erg om te begeleiden maar ik ga er geen 5 maanden bij blijven om iemand te leren hoe ze ermee moeten wandelen zonder dat ze omver worden getrokken. En dat is echt niet omdat mijn pony niet opgevoed is, maar omdat die meiden gewoon de handigheid er niet in hebben en ik leen mijn pony niet uit om dat te leren op eigen houtje met kans op ongelukken.

En ja, ik weet dat er altijd kans op ongelukken is, die kans hou ik echter voor iedereen graag zo klein mogelijk :+ Als dat dan discriminatie is, so be it.

Marjo

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:03

Maar je moet ergens beginnen toch? Niet iedereen heeft die luxe van een privestal in de buurt. Of de luxe van de TIJD om naar een privestal te gaan.

En het overgrote deel van de paardenwereld is manegeruiter en heeft leren rijden op een manege. Ik vind het gewoon belachelijk om iemand af te slaan op basis van het feit dat hij alleen maar op een manege heeft gereden. Vriendin van mij rijd ook alleen nog maar op een manege, maar krijgt daar wel alle nieuwe en jonge paarden onder haar kont en rijd er zo mee weg. Dat betekent toch ook wel wat? Maar als jij haar al gelijk afslaat omdat het een manegeruiter is, zal het een gemiste kans zijn omdat ze dus misschien juist goed op jouw paard past ;)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:16

Mijn bijrijdster komt ook van de manege dus afslaan doe ik het zeker niet maar het vervelende is dat er op de manege gezegd wordt dat je ver gevorderd bent en dan krijg je in eens een jong net beleerd privé paard onder je kont en valt dat ver gevorderde dus behoorlijk tegen! Als ik dan zeg dat ze wel les moet nemen omdat ze nog niet zo ver is om alleen een jong paard te rijden krijg je als antwoord "ja maar ik ben ver gevorderd dus dat kan ik wel" tja....dat valt bij mij verkeerd en dit is al meerdere keren voorgevallen dus niet alleen bij mijn huidige bijrijdster. Als ze er voor open staan om te leren vind ik het geen probleem maar het lijkt wel of een aantal manegeruiters denken dat ze het allemaal wel kunnen?

Ook ik leer nog elke dag bij en heb les ik wil me verbeteren, als ik dan mijn bijrijdster zie hobbelen dan denk ik waarom heb je les? ze rijd maar rondjes door de bak en doet niets maar zij vind dat ze het geweldig doet want dit deed ze ook zo op de manege in de ver gevorderde groep. Als mijn merrie tegenstribbelt en ik vraag haar wat ze eigenlijk aan het doen is? ja ik rij haar nagevelijk! euhhh dat doe je niet door te trekken of wel?

Dit is maar een klein voorbeeld van wat ik heb mee gemaakt en dat is vervelend, als er bij mij een manege ruiter zich meld die graag wil verzorgen/bijrijden en ze staan er voor open om te leren en ook echt te doen wat er gevraagd word zou ik het geen probleem vinden maar ik heb nu denk wel 12 meiden gehad die geen een van alle iets wilde doen om zich te verbeteren....dus na al die tegen vallers ga je niet graag weer voor een manege ruiter en nee niet omdat ze allemaal zo zijn maar omdat je niet weet wat je nu weer krijgt en het niet meer aan durft!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:19

Nee marjoow, dat betekend imo niks. Het gaat om jonge paarden die uitgezocht zijn door de manege. Dat zijn echt geen sensibele karakterpaarden. Daarbij weet een manegeruiter de helft van zijn fouten niet. Je kan het paard opleiden met " een fietsstuur" zoals iemand dat hier zo mooi noemde. Zo wil ik mijn paard niet, dat moet ik corrigeren omdat dat de andere oefeningen in de weg zit. De manegeruiter weet niet dat hij dat niet goed heeft gedaan...
En dat is nog maar 1 voorbeeld van een veelgemaakte fout.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:24

sneeuwpop schreef:
Nee marjoow, dat betekend imo niks. Het gaat om jonge paarden die uitgezocht zijn door de manege. Dat zijn echt geen sensibele karakterpaarden. Daarbij weet een manegeruiter de helft van zijn fouten niet. Je kan het paard opleiden met " een fietsstuur" zoals iemand dat hier zo mooi noemde. Zo wil ik mijn paard niet, dat moet ik corrigeren omdat dat de andere oefeningen in de weg zit. De manegeruiter weet niet dat hij dat niet goed heeft gedaan...
En dat is nog maar 1 voorbeeld van een veelgemaakte fout.

Ah, fijn dat jij weet wat voor paarden er bij ons op de manege komen :')

Maar om je even uit die droom te helpen, dat zijn het dus wel. Naast onze manege zit namelijk een handelsstal. Een heleboel paarden die binnenkomen worden ook weer verkocht.
Dus geen enkele droom of fout, ze kan gewoon rijden.

Maargoed dit begint een welles nietes spelletje te worden. Ik vind het nog altijd jammer dat jullie manegeruiters over 1 kam scheren en niet verder kijken naar niveau en kunnen van de ruiter zelf ipv het oordelen van de manege.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:27

Marjoow schreef:
sneeuwpop schreef:
Marjoow.
Geen discriminatie, maar juist ervaring van verschillende manegeruiters.
Weet ook niet waarom je dat zou willen "verdedigen", want imo komt het alleen maar meer over dat je denkt dat je alles weet.

Dus bijrijders weigeren omdat het manegeruiters zijn is geen discriminatie?
Mensen weigeren omdat ze moslim zijn is dan toch ook geen discriminatie? :)

Marjoow, waar gáát dit in vredesnaam over :? ?

Ik heb heel duidelijk, rustig en netjes (en volgens mij alle posters hier) uitgelegd waarom een manegeruiter niet geschikt is voor mijn paard en hoe ongelofelijk onverantwoordelijk ik zou zijn om er een manegeruiter op te laten rijden zonder toezich want dat is uiteindelijk wel mijn doel. Niks geen discriminatie, heel duidelijk onderbouwd waarom ik het niet wil.

En er bestaat wel degelijk iets als een doorsnee manegeruiter. Dat zit 'm namelijk in het woordje doorsnee ;). Ik had ook gemiddelde manegeruiter op kunnen schrijven. En natuurlijk is iedere manegeruiter anders maar je kunt wel een dwarsdoornede nemen en uitkomen op een gemiddelde. Er zullen er vast een paar zijn die uitblinken en die ik wel met een gerust hart zonder toezicht op mijn paard kan laten rijden maar ik heb niet de tijd noch de zin om die te gaan zoeken. En het blijft altijd een zoektocht naar de goede combinatie, garanties heb je toch niet.

Ik heb overigens nooit in de advertenties iets gezegd over manegervaring hoor. Ik heb alleen gevraagd om zelfstandig, 20+ en meerdere jaren ervaring. Iedereen krijgt dezelfde kans maar ervaring leert dat ik toch uitkom bij mensen die een eigen paard hebben gehad of (komt ie weer :D) langdurig (financieel) verantwoordelijk zijn geweest voor een paard.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:42

Tuurlijk en de beste ruiters komen naar die handelsstal om daar een paard te kopen.
Is anky al geweest voor zo'n geweldig opgeleid sensibel paard?

Ieder zijn mening... scheelt wel dat je mening veranderd naaate je zelf meer ervaring krijgt.

Ik heb paarden van groen naar het Z gereden en juist daarom weet ik mijn beperkingen. Weet ik dat ik nog heel veel fouten maak, weet ik dat er paarden zijn waar ik niet op zal stappen omdat ze te moeilijk zijn voor mij.
En ik heb lan geleden ook de manege ervaring gehad en daar mocht ik ook op de jonge en moeilijke paarden rijden....
Momenteel rijd er nog iemand op onze brave jonge pony met enkel manege ervaring en deze heeft bijzonder veel begeleiding nodig.......... net als die andere nanegeruiters die op de moeilijke jonge paarden mochten rijden......dus overtuigen dat manegeruiters zo goed kunnen rijden gaat gewoon echt niet lukken.

Het is gewoon een niveau waar je wel wat verschil in zit, maar een winstgevend L proefje zit er in het gros van de manrgeruiters echt niet in. Een winstgevende B proef zal al moeilijk zijn.. .

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:45

Wat is dat nou weer voor een rare opmerking? Is een handelsstal pas goed als Anky er een paard heeft gekocht?

Weetje, steek je vooroordelen ergens waar je er zelf nog wat aan hebt, want dit ben ik echt zat. Manegeruiters zijn slecht en komen nog geen L proef rond. Bah, wat een nare ongefundeerde vooroordelen zeg. Kan het niet eens meer een mening noemen. Puur onwetendheid :n

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:21

Niks niet onwetendheid. Puur ervaring en dan het gemiddelde nemen.

Ik ben tot 5 jaar geleden zelf ook altijd manegeruiter geweest. Heel veel plezier gehad :) Ook het type wat op de moeilijke paarden gezet werd, jonge beesten uitgeprobeerd, handelspaarden gereden, het jonge spul van de instructeur etc. Alle manege-instructeurs die ik heb gehad waren zelf hoog in de sport (minimaal Z1 dressuur, t/m ZZ-Zwaar en Z-springen) dus ook niet de minste. Daarnaast ook sinds mijn 12e bijrijdpaarden privé, maar dat wel zonder les. Durf wel te zeggen dat ik een boven gemiddelde manegeruiter was. Heb veel (héél veel!) maneges gezien door heel NL, niet een daarvan zou voor mij gemiddeld gezien het niveau afleveren wat ik voor een bijrijder zou willen zien.
En dan nog...heb ik pas écht geleerd dat er nog verschrikkelijk veel te leren is sinds ik zelf een paard heb. Waar ik dan nu ook met net zo veel plezier mee bezig ben (voor de rest van mijn leven, vrees én hoop ik :') ).

En ook dat zal niet voor iedereen zo gelden. Ik ken natuurlijk ook de paardeneigenaren die werkelijk geen kaas gegeten hebben van paardrijden en zich ook niet eens beseffen dat ze nog veel te leren hebben. Maar _gemiddeld gezien_ is het percentage van die types hoger onder de manegeruiters dan onder de paardeneigenaren. _gemiddeld gezien_ is het niveau van manegeruiters ook echt beduidend lager dan mensen die meer privé-kilometers op de teller hebben. Dus _gemiddeld gezien_ zit aan een manegeruiter meer werk. Moet je als eigenaar maar net voor open staan. Dus wanneer je meerdere reacties hebt en minder zin/tijd voor uittesten/begeleiding, is het logisch dat je in eerste instantie naar de mensen met meer ervaring op de conto kijkt.

Ik ben er trouwens zo een die pertinent niet aan een manegeruiter begint als bijrijder. Paard is niet geschikt voor een té groot leerproces, kwetsbaar paard waar me niet te ondoordacht mee omgesprongen moet worden (áls ze stuk gaat, wil ik dat zelf schuld zijn en niet een bijrijder kwalijk kunnen nemen!), zelf geen tijd voor begeleiding en ook geen zin in om iemand te begeleiden aangezien dat wanneer er een bijrijder komt, dat zal zijn om voor mij de zorg te ontlasten. So shoot me.

That said: 95% van de paardeneigenaren zou ik ook niet uitnodigen om mijn mutseflutsie bij te rijden, dus het verschil is hier welgeteld 5%. Dat dan ook wel weer :+
Laatst bijgewerkt door Vientje op 26-03-14 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:24

vooroordelen of nare ervaringen?
De maneges in mijn omgeving staan nou niet echt bekent als de plekken waar de nieuwe talenten vandaan komen. En ik hoef die mensen totaal niet op mijn paard. Er zal vast wel ergens een goede manege zijn waar wel goed lesgegeven word. Maar niet in deze buurt. Aangezien ik er niet vanuit ga dat een persoon die op afstand x buiten die "mindere manege zonde" zit die afstand gaat overbruggen naar mijn paard, kan ik er vanuit gaan dat als er een manegeruiter uit deze omgeving op mijn fictieve advertentie reageerd waarschijnlijk wel uit de "mindere manege zonde" komt.

Je kan wel leuk roepen dat het discrimineren is, maar kennelijk voldoe je niet aan de eisen van de eigenaar die hij/zij vast niet voor niks heeft gesteld.
Zo mocht je op de club waar ik eerst stond niet onder de 16 jaar alleen het terrein op. Eigenaren die verzorgsters/bijrijders zochten wilden dus iemand van 16+ zodat ze niet zelf mee moesten. Je kan het discriminatie op leeftijd noemen, maar wat heeft zo'n eigenaar aan een 16- persoon als hij/zij dan toch alsnog die dag zelf naar stal moet komen om te gaan "babyzitten"?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:39

Marjoow schreef:
Wat is dat nou weer voor een rare opmerking? Is een handelsstal pas goed als Anky er een paard heeft gekocht?

Weetje, steek je vooroordelen ergens waar je er zelf nog wat aan hebt, want dit ben ik echt zat. Manegeruiters zijn slecht en komen nog geen L proef rond. Bah, wat een nare ongefundeerde vooroordelen zeg. Kan het niet eens meer een mening noemen. Puur onwetendheid :n

Op mij reageer je dan vervolgens niet :(. Ik snap werkelijk waar niet waar deze frustratie vandaan komt :o. Ik, en de andere posters ook, hebben heel duidelijk en netjes uitgelegd waarom de doorsnee manegeruiter over het algemeen geen optie is als bijrijder. Ook hebben we verschillende keren uitgelegd waaróm we geen tijd hebben die (paar) goede, ervaren manegeruiters er tussenuit te pikken.
Ik heb ook al aangegeven dat iedereen bij mij dezelfde behandeling krijgt maar dat de ervaring leert dat ik steeds uitkom bij mensen met meer ervaring dan de doorsnee manegeruiter. Wat is nou het probleem?

Ik heb ook een meisje met niet meer dan 4 jaar manege-ervaring als bijrijdster gehad voor de shet. Daar heb ik veel tijd en energie in gestoken, dat kan ook niet anders want er zijn nu eenmaal weinig volwassen ervaren ruiters die nog op een shet kunnen :). Die rijdt nu meerdere paarden bij ons op stal en heeft ook privéles. Die heeft zo énorm veel geleerd in 4 jaar tijd bij ons op stal wat ze nooit in die tijd op de manege had geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:19

Marjoow schreef:
Maar je moet ergens beginnen toch? Niet iedereen heeft die luxe van een privestal in de buurt. Of de luxe van de TIJD om naar een privestal te gaan.

En het overgrote deel van de paardenwereld is manegeruiter en heeft leren rijden op een manege. Ik vind het gewoon belachelijk om iemand af te slaan op basis van het feit dat hij alleen maar op een manege heeft gereden. Vriendin van mij rijd ook alleen nog maar op een manege, maar krijgt daar wel alle nieuwe en jonge paarden onder haar kont en rijd er zo mee weg. Dat betekent toch ook wel wat? Maar als jij haar al gelijk afslaat omdat het een manegeruiter is, zal het een gemiste kans zijn omdat ze dus misschien juist goed op jouw paard past ;)

Ja, als je enkel de manege hebt gezien moet je ongetwijfeld ergens beginnen, maar niet bij mijn pony dan als je geen verstand hebt van het verzorgen van een paard, simpel zat.

Als je overigens geen tijd hebt om naar een prive stal te gaan, heb je in mijn ogen ook niks te zoeken bij een verzorg/bijrijdpony, want daar is dan toch ook geen tijd voor? Althans, ik weet niet waar jouw paard staat, maar de mijne staat niet op de manege dus moet je alsnog evengoed naar een privé stal. Als je daar de tijd niet voor op kunt brengen, houdt het snel op, want een dier heeft tijd nodig.

Tja, het betekent ongetwijfeld wel wat, maar weet je hoeveel manegemeisjes roepen dat ze alle jonge en wilde paarden van de manege mogen rijden?
Die ik vervolgens op mijn merrie heb gezet, en dat was geen gezellig proefritje, zowel voor hun niet als voor mijn merrie niet, en dan was ze nog geeneens begonnen met draken.

Maar goed, ik steek m'n vooroordelen lekker in m'n reet, want dat mag je hier gewoon zeggen hoor, steek jij dan alsjeblieft je idiote frustraties bij jezelf en je vriendin.
Kan het van jou ook geen mening meer noemen, puur jehova gedrag wat jij vertoont.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:22

Nou Chelle en Vientje hebben wel een punt het gemiddelde eigen paard is niet te vergelijken met een doorgewinterd manegepaard.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:26

Marjoow, misschien moet je toch eens wat beter de posts door gaan lezen en het je niet zo persoonlijk aantrekken. Er is een wezenlijk verschil tussen jouw mening, onze mening en gewoon de simpele waarheid.
Als je inderdaad naar het gemiddelde niveau van een al dan niet self-proclaimed gevorderde manegeruiter kijkt, dan is dat helaas bedroevend laag, die kunnen inderdaad nog geen proefje rijden :n. Helaas staan er dan vervolgens ook nog eens een heleboel niet open voor de instructies van de eigenaar of instructeurs.
Dat er uitzonderingen tussen zitten is gelukkig ook zo en dat is heel fijn, maar zoals het woord al zegt, zijn dat uitzonderingen. De paarden die op een manege staan worden uitgezocht op hun meegaande karakter, zelfs de 'moeilijke' manegepaarden zijn minder sensibel dan het gemiddelde privépaard.

Als je alle posts goed had doorgelezen, dan had je gezien dat eigenlijk iedereen hier wel degelijk manegeruiters als verzorgers heeft gehad, maar dat ze door de slechte ervaringen hebben besloten dat niet meer te doen. Vanaf dat moment is het geen vooroordeel meer, maar een oordeel gebaseerd op de eigen ervaringen. Ze hebben dus wel degelijk de manegeruiters de kans gegeven, maar doen dat nu niet meer, omdat ze hun paard te waardevol vinden.

Ook onze eigen meiden zijn met hun manege ervaring typische manegeruiters, gelukkig zijn dit er 2 die wel graag willen leren en ze hebben beiden aangegeven dat er een wereld voor ze is opengegaan. Die andere meid daarentegen was echt een stereotype manegeruiter zoals ze hier veelvuldig beschreven worden, die rijden gerust je paard naar de filistijnen. Wij hebben nu een paard ter correctie staan, die meiden mochten daar in eerste instantie niet op omdat ze de fijngevoeligheid nog missen om een dergelijk paard te rijden, iets wat ook echt heel duidelijk merkbaar was toen ze er wel een keertje op mochten (met mij ernaast), reactie van het paard was meteen veel heftiger dan normaal en zij konden dat nog niet af laten vloeien. Nu hebben zij het allebei in zich om daar wel verder mee te komen, omdat er talent en paardengevoel in zit. Die ander komt daar echt van het leven never nooit niet op :n.

Dat niet ieder paard geschikt is voor iedere ruiter, maar je hebt ook nog steeds paarden die specifiek niet geschikt zijn voor manegeruiters, omdat die veel te gevoelig zijn voor de manier van rijden zoals ze dat op de manege gewend zijn. Die kunnen dan gerust gevaarlijk worden en dat wil je niet.

Dit alles neemt niet weg dat ook iemand met een eigen paard heel lomp kan zijn in het rijden, daar ken ik helaas ook genoeg voorbeelden van.

trouwens, als je geen tijd hebt voor het helpen bij een stal dan heb je ook geen tijd voor een bijrijdpaard...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:34

Nouja mijn verzorgpaard staat op een kleinschalige pensionstal,chelle_dora & hyppolyte. Hij staat daar in vol pension en ik kom er 4 a 5 keer per week. per keer ben ik zo'n 2uur bij hem. Dat is niet te vergelijken met helpen op een privestal, want daar word wel wat meer verwacht dan 4 a 5x per week 2 uurtjes komen ;)
Dat slaat dus ook werkelijkwaar nergens op.

Manegeruiters KUN JE NIET OVER 1 KAM SCHEREN. Er ís geen gemiddeld niveau omdat elke manege anders les geeft er ís geen gemiddeld niveau omdat elke ruiter verschilt.

Dus zet jij in je advertentie dat je iemand zoekt met min. zoveel jaar ervaring en een minimale leeftijd, prima. Zet jij in je advertentie dat manegeruiters niet hoeven te reageren, ben je in mijn ogen compleet verkeerd bezig.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:11

Marjoow schreef:
.

Manegeruiters KUN JE NIET OVER 1 KAM SCHEREN. Er ís geen gemiddeld niveau omdat elke manege anders les geeft er ís geen gemiddeld niveau omdat elke ruiter verschilt.

Dus zet jij in je advertentie dat je iemand zoekt met min. zoveel jaar ervaring en een minimale leeftijd, prima. Zet jij in je advertentie dat manegeruiters niet hoeven te reageren, ben je in mijn ogen compleet verkeerd bezig.

Je geeft het zelf al aan dat ieder manege anders is en zolang ik zie dat bij ons in de buurt op de manege ieder paard loopt met elastiek of tiedeman teugel ben ik best wel bereid om te zeggen dat deze mensen niet op mijn paarden komen. En dan scheer ik de manege ruiter maar over een kam. So it be. Heb er hier verschillende gehad die al jaren op de manege reden en toen ik vroeg om mijn kleinste makkelijkste paardje te poetsen wisten ze niet hoe. Misschien is dat dan een verklaring voor mijn oordeel.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:13

Funnygirl schreef:
Marjoow schreef:
.

Je geeft het zelf al aan dat ieder manege anders is en zolang ik zie dat bij ons in de buurt op de manege ieder paard loopt met elastiek of tiedeman teugel ben ik best wel bereid om te zeggen dat deze mensen niet op mijn paarden komen. En dan scheer ik de manege ruiter maar over een kam. So it be. Heb er hier verschillende gehad die al jaren op de manege reden en toen ik vroeg om mijn kleinste makkelijkste paardje te poetsen wisten ze niet hoe. Misschien is dat dan een verklaring voor mijn oordeel.

En als je ze dat dan gewoon léért? Op de manege waar ik rijd worden ook veel hulpteugels gebruikt. Heb ik ze nodig op mijn verzorgpaard? Nee, dat is mijn gezonde verstand die me daar zelf over na laat denken ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:15

Niet iedereen wilt zijn paard als leerpaard opgeven. ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:16

Gini schreef:

Want iemand even kort uitleggen hoe je een paard fatsoenlijk poetst is zo erg :')

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:16

Beter in je advertentie zetten dat ze ervaring met eigen paarden hebben, dan schop je niemand tegen het zere been denk ik zo

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:17

Marjoow schreef:
Gini schreef:

Want iemand even kort uitleggen hoe je een paard fatsoenlijk poetst is zo erg :')

hihihi denk je niet dat we een bijrijder zoeken die dit allemaal al kan? als je niet eens kan poetsen hoe kan je dan rijden? _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:19

Marjoow schreef:
Gini schreef:

Jij bent werkelijk waar ongelofelijk zeg, jij zet in je eentje wel het gros van de manegeruiters voor banketstaaf. Er wordt net gesproken over rijden zonder hulpteugels, en dat niet iedereen zijn paard daar dus voor leent om dat te leren en dat begin jij over poetsen?

En ja. Ik ken een manegeruiter die werkelijk waar niet snapt dat je een paard moet poetsen als ze in de paddock hebben gerold en dan dus gepoetst moeten worden voor ze hun deken weer om krijgen.

En ja, die manegeruiter heb ik dus weggestuurd, want als ik iemand moet blijven vertellen hoe alles moet kan ik het net zo goed zelf doen. Als je niet zelfstandig genoeg kan zijn en onvoldoende inzicht hebt, kan je beter op de manege blijven namelijk, dan heb je dat soort moeilijkheden niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-03-14 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:20

Wij hebben door de weeks opzadeldiensten.
Hoef je niet te mesten, maar je moet soms wel pony's binnen zetten, voeren, vegen, kinderen helpen op/afzadelen, helpen op/afstappen etc.
Leren ze super veel van, en het maakt de stap kleiner.
Het is dan voor een paar uurtjes in de week, en ze vinden het vaak nog leuk ook.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:22

Marjoow schreef:
Gini schreef:

Jep, want de enige reden waarom ik mij zou kunnen bedenken dat ik ooit een bijrijder wil, is als ik zelf tijd te kort heb om voldoende met mijn paard bezig te zijn. Handje vasthouden en uitleggen hoe die moet poetsen (seriously :+ ) heb ik dan dus geen tijd voor.

En nog eerlijker, iemand die niet kan poetsen of opzadelen komt sowieso niet op de rug van mijn paard, sowieso niet.