Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:08

Gini schreef:
Niet alles is wettelijke discriminatie.
Zou wat zijn. Zet ik een advertentietje op een online datingsite, moet ik met alles wat mij een mail stuurt gaan daten. := No thanks!

Hahahaha :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:09

Nee, gewoon niet zulke enorme vooroordelen aannemen. Gewoon de kans nemen.

En ja ik vind het behoorlijk overkomen als discriminatie.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:11

Ja, het is discriminatie: als ik s ochtends kies tussen paarse of zwarte sokken, ben ik al het discrimineren. Discriminatie is niets meer dan 'onderscheid maken'. En dat is echt niet altijd verkeerd (bedoeld).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:14

Ik ben niet tegen manegeruiters, maar als een eigenaar die nu niet op zijn of haar paard wilt is dat toch diens goed recht?
Net hetzelfde als ik een instructrice wil die minimum Z gereden heeft.
Of een hoefsmid die traditioneel bekapt en niet natuurlijk.
Of een osteopaat die aangesloten is bij ICREO.
Of een holistische dierenarts in plaats van regulier.

Dat zijn voorkeuren, niet zozeer vooroordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:14

Nou, veel eigenaren kiezen er (in mijn ogen terecht) voor om niet iedereen lukraak op hun paard te laten.

Ik weet niet hoe jouw paard erop reageert, maar toen ik in 1 week tijd 3 ruiters op m'n pony moest laten (want iedereen wil wel zo snel mogelijk langskomen en weten of ze mogen blijven) die alle 3 nou niet even goed konden rijden, had ik een strontvervelende pony die toen vervolgens bij mij zei 'zoek het maar uit, ik doe even niet mee'.

Als ik reacties krijgt van meiden van 10 die net een jaar rijden, dan laat ik die niet bij m'n pony komen, al betalen ze de hoofdprijs, ik doe het niet. Ze moeten er niet alleen mee rijden, maar ook mee om kunnen gaan, en ik heb geen zin in ongelukken, niet voor zo'n meisje en al helemaal niet voor m'n eigen pony. Dan maar 'manegeruiters discrimineren' (want dan discrimineren we óók op leeftijd) maar ik heb dat liever dan m'n pony die er niet heel happy van wordt. Anders had ik d'r wel als manegepony ingezet.

Maar jouw paard zal het ongetwijfeld heel leuk vinden, continu een ander op z'n rug, waarbij de een wel goed zit en waarbij de ander niet weet dat je van de teugels af moet blijven en niet moet stuiteren, maar mijn pony doet het daar niet zo goed mee :+

Marjo

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:37

Dat zeg ik ook weer niet. Jullie moeten even lézen wat er staat. Natuurlijk mag je iemand weigeren op je paard, maar ik vind de reden "omdat je manegeruiter bent" gewoon nergens op slaan.
En als je nou een fatsoenlijke reden geeft om iemand niet als verzorgster te nemen, prima. Maar ga niet op voorhand al manegeruiters weigeren alleen omdat ze op een manege rijden.

Ik ben ook manegeruiter en de eigenaresse van mijn verzorgpaard is volgens mij erg tevreden over mij ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:39

Dus??????
Jij denkt dat je goed kan rijden of ???? Ik snap echt je bedoeling niet?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:41

sneeuwpop schreef:
Dus??????
Jij denkt dat je goed kan rijden of ???? Ik snap echt je bedoeling niet?

Jemig he, waar gaat de discussie nou over? Kom op.

Ga nou eens lézen, mijn hemel :roll:

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:44

Kunnen we het gewoon on topic houden, volgens mij gaat het erom waarom vzpaarden niet meer gratis zijn tegenwoordig, en niet of je nou wel of geen manegeruiter op je paard wilt hebben...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:04

Marjoow schreef:

Als je solliciteert kijkt men naar je CV, staat daar "LBO" als hoogst afgeronde opleiding terwijl men zoekt naar iemand met "HBO-niveau" dan wordt je ook niet uitgenodigd op gesprek. Onafhankelijk of je misschien best net zo intelligent zou kunnen zijn en die functie misschien wel zou kunnen met wat extra training/begeleiding.

geen discriminatie maar 1e selectie op basis van CV/ervaring

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:14

joyce B schreef:
Marjoow schreef:

Als je solliciteert kijkt men naar je CV, staat daar "LBO" als hoogst afgeronde opleiding terwijl men zoekt naar iemand met "HBO-niveau" dan wordt je ook niet uitgenodigd op gesprek. Onafhankelijk of je misschien best net zo intelligent zou kunnen zijn en die functie misschien wel zou kunnen met wat extra training/begeleiding.

geen discriminatie maar 1e selectie op basis van CV/ervaring

Dat is iets totaal anders dan manegeruiter versus ja, hoe noem je iemand die geen eigen paard heeft en geen manegeruiter is?

Aangezien LBO en HBO een totaal andere opleiding is, je hierbij afstudeert en een diploma ontvangt is dat wel even wat anders dan het hierboven genoemde verschil. Appels met peren.

Ervaring is niet af te meten aan waar je leert rijden, waar je nu rijd, hoe lang je al rijd etc.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:39

Voor een groot deel wel hoor.
Iemand die nog geen jaar rijdt, kan nooit de ervaring hebben van iemand die 10 jaar rijdt ( beide regelmatig rijden natuurlijk)
En ik kan redelijk voorspellen hoe een manegeruiter van manege x rijdt en van manege y die hier beide in de buurt zijn.
En zelfs als iemand prives heeft gehad van een instructeur die ik ken, weet ik ook een hoop over die rijstijl....
Kan ik dus prima op sellecteren...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:41

Sissi87 schreef:
Kunnen we het gewoon on topic houden, volgens mij gaat het erom waarom vzpaarden niet meer gratis zijn tegenwoordig, en niet of je nou wel of geen manegeruiter op je paard wilt hebben...

Na 173 pagina's mogen we toch even een zijsprongetje nemen zolang het niet te ver van het hoofdonderwerp afdwaalt. ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:21

heeft toch ook indirect te maken met die vraag? Waarom vragen mensen geld? Omdat hun paard door een minder ervaren bijrijdster voor hunzelf bijvoorbeeld minder fijn te rijden wordt, gecorrigeerd moet worden de keer er op en ze er tijd in moeten stoppen om een bijrijdster te begeleiden op het paard.

Ik heb afgelopen weekend weer ervaren hoe slecht sommige kinderen leren rijden op sommige plekken...
Sturen gaat al zeer moeizaam, binnenteugel naar je toe halen en buitenteugel in boogje en dan heb je bij mijn soepele bejaarde pony dus geen stuur en mijn voormalige Z paard snapt er al helemaal niets van en doet alles behalve rechtuit lopen en afwenden waar dat moet O:)
Dus dan begin je met meiden met 3 jaar rijervaring? met de basis van sturen met contact houden op twee teugels, kijken en schouders meedraaien waar je heen wilt en hand van de hals in plaats van teugel korter maken of naar je toe trekken.
En dan komt het sturen met de benen er ook nog bij... Beetje veel voor de eerste keer...
Deze meiden (12/13) kunnen dus inderdaad alleen onder begeleiding rijden (geeft niet, zijn lieve meiden, maar kost wel veel tijd). Vorige meisje (zelfde leeftijd, kwam helaas al 2 maanden niet meer) reed echt beduidend beter. Haar kon ik zelfstandig haar gang laten gaan met rijden.

Jaren rijervaring hoeven inderdaad niet alles te zeggen. Maar wat iemand naast manegelessen heeft gedaan en waar ze les hebben gehad kan, naast aanleg, wel veel uitmaken...

Ik begon pas met 11/12 jaar te rijden (groep 8). En na 1 tot 1,5 jaar reed ik met verzorpony in het donker alleen lang de weg en door het dorp naar de manege (40 minuten enkele rit) om in de gevorderde manegeles mee te rijden en dan weer alleen terug, gaf ik les aan beginners en begeleidde buitenritten en organiseerde ponykampen. En met mij nog meer meiden daar.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:58

Ik ben zelf ook manegeruiter, en ik zeg niet dat ik een geweldige ruiter ben (ik zou in principe een B proefje neer kunnen zetten, maar nog niet perfect). Wat ik wel jammer vind, is dat als eigenaren een manegeruiter geen kans geven. Dus niet eerst proefrijden en dan beoordelen, maar direct in het mailtje denken: manegeruiter? Weg ermee!
Dát is wel over een kam scheren.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:38

Ik vind het absoluut liggen aan wat voor soort paard je hebt.

Toen mijn oudje nog gereden werd heb ik wel manegeruiters erop gelaten. Maar zij is zo braaf, daar kon je in de bak een peuter erop zetten en loopt nog braaf haar rondje.
Maar diezelfde manegeruiter mocht niet met haar naar buiten. Want daar veranderde mijn braaf goed luisterende haf in een stuiterende enthousiaste racemonster.

Shanti één van m'n andere Haflingers hoef je echt geen manegeruiter zonder goede begeleiding erop te zetten. Shanti pikt bij de ruiters precies hun fouten eruit en neemt een loopje met ze en gaat flink klooien.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:50

Dat ben ik wel met je eens :j
Ik zou zelf, als manegeruiter, ook niet op een sensibele 3-jarige stappen oid.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:51

Gini schreef:
Sissi87 schreef:

Na 173 pagina's mogen we toch even een zijsprongetje nemen zolang het niet te ver van het hoofdonderwerp afdwaalt. ;)

ja hoor, maar dit is echt een gebed zonder end...dus vandaar ook beter on topic blijven denk ik maar...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:20

Maakt toch niet uit? Zolang de discussie verder vriendelijk verloopt is het toch geen probleem?

@marjoow, nu moet je niet gaan overdrijven, de manegeruiters worden hooguit over een kam geschoren, maar om dat nou discriminatie te noemen gaat echt te ver, aanstelleritis heet dat. Iedere eigenaar mag zelf bepalen wie ze al dan niet op hun paard laten, de meeste oordelen zijn gebaseerd op de ervaringen die ze hebben opgedaan. Zoals gezegd is niet ieder paard geschikt voor een manegeruiter of een beginner, als je je paard een beetje kent dan hou je daar dus rekening mee. Sommige paarden worden inderdaad strontvervelend van een verkeerde ruiter. Heb het zelf begin vorig jaar nog meegemaakt, eigenaar was even afhankelijk van de bijrijder vanwege blessure en dat grietje kon echt dat beest niet knap rijden, die begon dus allerlei rottigheid uit te halen, ging kreupelen omdat ie nogal last had van scheefheid en ongeacht hoeveel tijd je in dat kind stak, echt niets kwam door, het enige waar ze mee bezig was, was of ie wel mooi liep en of ze wel goed zat (vanuit manege aangeleerd).
Uiteindelijk ben ik daar zelf maar opgestapt om hem weer in het gareel te krijgen en hem weer recht te krijgen.

Wat ik hier merk is dat jullie toch aardig onderschatten hoeveel schade een ruiter aan kan richten bij een paard. En dat is nou net waarom sommige mensen huiverig zijn om een manegeruiter op hun paard te zetten. Die zijn vaak zo bezig met de verkeerde dingen dat ze jiet openstaan voor iets anders.
Mensen krijgen bij mij altijd een kans, maar als het niks is dan is het gewoon dikke pech. Die meiden die wij hebben, staan open voor alles en willen heel graag leren, dan tref je het, maar lang niet iedere manegeruiter wil graag leren.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:29

sneeuwpop schreef:
Voor een groot deel wel hoor.
Iemand die nog geen jaar rijdt, kan nooit de ervaring hebben van iemand die 10 jaar rijdt ( beide regelmatig rijden natuurlijk)
En ik kan redelijk voorspellen hoe een manegeruiter van manege x rijdt en van manege y die hier beide in de buurt zijn.
En zelfs als iemand prives heeft gehad van een instructeur die ik ken, weet ik ook een hoop over die rijstijl....
Kan ik dus prima op sellecteren...

Precies, je zegt het zelf al. Iemand die geen jaar rijd, en iemand die 10 jaar rijd vallen allebei onder de noemer "manegeruiter".
Ruiter van manege X en ruiter van manege Y, zijn allebei manegeruiter en worden dus over 1 kam geschoren.
Zolang jij bereid bent om niet direct iemand af te slaan omdat hij manegeruiter is, maar wel verder wilt lezen over de ervaringen, hoor je mij niet klagen.
Maar als je iemand bij voorbaat al afslaat omdat hij een manegeruiter is dan vind ik dat echt heel kwalijk.

[edit] En iemand die langer rijd, hoeft niet béter te rijden. Sommigen blijven steken op 1 niveau en anderen zullen zichzelf telkens overtreffen. De een heeft er talent voor en de ander is ontzettend klunzig. De een heeft theoretische kennis en denkt voor zichzelf terwijl een ander achter de groep aan hobbelt.

hyppolyte: jij mag het aanstelleritis noemen, ik vind het nog steeds discriminatie. Dat is mijn mening, en daarbij míjn goed recht.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:34

hyppolyte schreef:
Maakt toch niet uit? Zolang de discussie verder vriendelijk verloopt is het toch geen probleem?

@marjoow, nu moet je niet gaan overdrijven, de manegeruiters worden hooguit over een kam geschoren, maar om dat nou discriminatie te noemen gaat echt te ver, aanstelleritis heet dat. Iedere eigenaar mag zelf bepalen wie ze al dan niet op hun paard laten, de meeste oordelen zijn gebaseerd op de ervaringen die ze hebben opgedaan. Zoals gezegd is niet ieder paard geschikt voor een manegeruiter of een beginner, als je je paard een beetje kent dan hou je daar dus rekening mee. Sommige paarden worden inderdaad strontvervelend van een verkeerde ruiter. Heb het zelf begin vorig jaar nog meegemaakt, eigenaar was even afhankelijk van de bijrijder vanwege blessure en dat grietje kon echt dat beest niet knap rijden, die begon dus allerlei rottigheid uit te halen, ging kreupelen omdat ie nogal last had van scheefheid en ongeacht hoeveel tijd je in dat kind stak, echt niets kwam door, het enige waar ze mee bezig was, was of ie wel mooi liep en of ze wel goed zat (vanuit manege aangeleerd).
Uiteindelijk ben ik daar zelf maar opgestapt om hem weer in het gareel te krijgen en hem weer recht te krijgen.

Wat ik hier merk is dat jullie toch aardig onderschatten hoeveel schade een ruiter aan kan richten bij een paard. En dat is nou net waarom sommige mensen huiverig zijn om een manegeruiter op hun paard te zetten. Die zijn vaak zo bezig met de verkeerde dingen dat ze jiet openstaan voor iets anders.
Mensen krijgen bij mij altijd een kans, maar als het niks is dan is het gewoon dikke pech. Die meiden die wij hebben, staan open voor alles en willen heel graag leren, dan tref je het, maar lang niet iedere manegeruiter wil graag leren.

Maar niet elke manegeruiter is een beginner, er bestaan ook manegeruiters die wél willen groeien en leren. Maar íedereen moet ergens beginnen en de meeste beginnen op een manege. Dus niet elk paard geschikt voor een manegeruiter? Nee dat gaat niet op. Niet elk paard is geschikt voor elke rúiter. Dat gaat wel op ;) Want iedereen is anders en iedereen rijd anders.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:54

Mag ik dan weer de situatie van een andere kant bekijken/inbrengen? :)
Ik ben van "nature" een manegeruiter die geregeld privélessen heeft gehad op vz/privépaarden. Waaronder Shanti van myk_en_shant. Dus ik weet waar ze over praat.
Af en toe rijd ik nog eens een manege les. De instructrice vroeg me op wie ik wou rijden. Ik noemde één van de "kinderpony's" op omdat het me wel "grappig" leek. Ze grinnikte wat en jahoor ik mocht op de kinderpony. Nou ik kan je wel vertellen dat ik me net weer een beginner voelde, ze ging finaal met me aan de haal. En waarom? Ik vermoed omdat ik altijd op één en dezelfde (met soms iets afwisseling, maar dat paard rijd ik straks 10 jaar, meestal met 2 vingers in mn neus) paard heb gereden.
Les daarna weer op die pony en ze liep de sterren van de hemel..
Waar mijn post dus om draait is het feit dat sommige bokkers het vooroordeel over manegeruiters hebben. Ik heb wel degelijk van deze "kinderpony" geleerd. En dat in 2 lessen.... Oké mijn nichtje rijd ook zo op haar weg, krijgt nog niet alles voor elkaar, maar bij haar bokt ze niet, gallopeert gewoon door, juist, omdat ze niks van haar vraagt, mn nichtje is 11.. Dit is wat die pony dus ook altijd doet, lekker niksen beetje rondhobbelen. En ik krijg haar wél aan het lopen. En nee, niet omdat ik zoveel heb geleerd van die 20 privélessen in mijn verleden maar door die groepsles. Ze ging niet voor niks met me aan de haal de eerste keer..
Natuurlijk weet ook ik dat er maneges zijn waar je niet zo goed les krijgt, maar ook vind ik dat manegeruiters een kans moeten krijgen.
Als ik toen der tijd als 13 jarig manege/pennymeisje niet mijn huidige vz pony's had gehad was ik een hele ervaring armer geweest..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 07:52

Marjoow, manege ervaring is imo een niveau. Jij lijkt zelf de conclusie te trekken dat het een soort van scheldwoord is ofzo

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:08

Het gaat om de ervaring.
ik vraag aan mensen om iets te vertellen over hun rij en verzorgervaring. Dat kan aantal jaren rijervaring zijn op manege en/of elders, eerdere verzorgpaarden, wat ze doen in de lessen en evt wedstrijdniveau.
De eerste selectie gaat op papier/via de mail. Daarna laat je proefrijden en dan kies je diegene die het beste bij je paard en bij jezelf past.
Als je elke keer niet uitgekozen wordt kun je vragen waarom niet. Ligt het aan je leeftijd? Ligt het aan je ervaring op papier? Ligt het aan je manier van reactie schrijven of aan de wensen/eisen die je hebt? Of wil je geen bijdrage geven of geen les nemen wat wel de wens van de eigenaar is...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:37

Er zijn nog genoeg eigenaars die geen problemen zien in manegeruiters hoor.
Ik ben zo ook opgepikt en meteen de jonge paarden ingestuurd.
Dus ik voel niet de nood om die paar eigenaars die geen manegeruiters willen te overtuigen van hun ongelijk.