Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 18:36

Denk dat dat je nog tegen zal vallen, en dat ligt overigens ook totaal aan de persoon. Ik denk niet dat je kan stellen dat mensen met eigen paard meer ervaring hebben dan mensen zonder eigen paard.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:13

Dus als je alle mensen die op een manege rijden op telt, denk jij echt dat meerendeel meer ervaring heeft dan alle paardeneigenaren????

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:53

sneeuwpop schreef:
Dus als je alle mensen die op een manege rijden op telt, denk jij echt dat meerendeel meer ervaring heeft dan alle paardeneigenaren????

Dat zeg ik niet. Ik zeg dat je dergelijke conclusies niet kan trekken omdat je daardoor iedereen over 1 kam scheert en dat is niet terecht.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 08:16

Dat is toch altijd, dat je het per persoon moet bekijken....
Alleen vind ik het niet gek dat sommige eigenaren geen mensen met enkel manege-ervaring zoeken..
Kans dat iemand van de manege heel veel ervaring heeft is gewoon niet groot. De meeste moeten nog veel leren en afleren en niet elk paard is daar geschikt voor en niet elke eigenaar wil daar tijd in steken.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:57

Citaat:
Precieze temperatuur van een paard: Kan je zo op internet vinden.
Hoeveel galopsprongen tussen hindernissen: Kan je zo op internet vinden en vereist wat gezond verstand.
Wat je het beste kunt doen bij mok: Kan je zo op internet vinden.
Verschil houding cross/springen: Kan je zo op internet vinden.
Wat er in ruwvoer zit: Is zeer lastige stof, menig eigenaar weet dit niet. Je kan het op internet vinden hoe dit zit, maar zelfs na dat jaar paardenopleiding is het lastig.
Strookbegrazing of korf: Op internet staan de voor- en nadelen. En vereist wat gezond verstand.
Symptomen die paarden krijgen van mineralentekort: Kan je zo op internet vinden.
Welke verschillende manieren je bijgezet kan longeren: Kan je zo op internet vinden.
Paard rechts of links laden: Kan je zo op internet vinden.

Alles wat je opnoemt kun je inderdaad op internet vinden, maar kun jij naar aanleiding van wat je op internet hebt gevonden beoordelen of je te maken hebt met droge of natte mok? En of je die inwendig of uitwendig moet behandelen? De galopsprongen, kun je met de informatie van internet zo je sprongen ook daadwerkelijk uittellen als je op een paard stapt? Kun je een knap parcours bouwen met de theorie die je van internet afplukt? Kun je het verschil zien tussen een speknek en een eiwitnek n.a.v. de info van internet? Weet je precies wat je moet doen bij hoefbevangenheid en weet je dan ook dat niet alles voor elk paard werkt? Je longeren met bijzet is nog het mooiste voorbeeld, als je dat vanaf het plaatje doet dan heb je dikke kans dat je je paard verkloot omdat je geen flauw benul hebt van wat je aan het doen bent, dan heb je dus een paard met een rugprobleem waar je maanden mee bezig bent omdat je hebt bedacht hoe je dat van internet kunt plukken.
Ik heb zelf een paard gehad die in de eerste tijd dat ik haar had echt met verschrikkelijke mok heeft gestaan, alles geprobeerd, internet uiteraard ook geraadpleegd. Uiteindelijk is ze er vanaf gekomen omdat ik wat verder ging kijken dan wat internet bood en kwam ik erachter dat het verband hield met de zuurtegraad van de weide waar ze op stond en sinds ik dat weet, staat ze niet meer met mok. Als ze met mok staat weet ik dat er wat moet gebeuren met het land waar ze op staat. Dat soort dingen leer je simpelweg niet op een manege en meestal ook niet eens als verzorger, maar alleen als eigenaar. Je kunt 100x op internet kijken, maar echt leren doe je pas in de praktijk. Op een manege doe je die ervaring niet op, bij een verzorgpaard soms wel. Dat er toevallig 1 iemand is die een opleiding heeft gedaan voor een jaar, heet een uitzondering.

Citaat:
Maar die voorbeelden die jij noemde kon je ook allemaal opzoeken op Google. En de meeste dingen met paarden kun je op Google opzoeken, en inderdaad, leren paardrijden kan je dan weer niet vanuit Google, maar dit leer je wel op een manege. En als je het eenmaal kan, moet er aan je gesleuteld worden, maar als je een bijrijdpaard krijgt waarbij je totaal geen begeleiding hebt gehad, dan leer je misschien nog wel minder als op een manege. En hetzelfde geld voor een eigen paard, rijd je alleen maar recreatief zonder lessen, leer je minder dan als je les krijgt op een goede manege. Dat maakt de hele 'ik heb een eigen paard/bijrijdpaard' ervaring die je dan zou moeten hebben heel anders, dan kan je beter een manegeruiter voor je bijrijdpaard zoeken. Het ligt echt aan de situatie, er zijn manegeruiters die meer weten dan iemand die een eigen paard heeft.

Ook van een paard waar je weinig begeleid wordt kun je heel veel leren, dan komt het namelijk op je eigen inzichten aan. Van recreatief rijden (wat niet altijd zonder les betekent, de meeste recreatieruiters lessen regelmatig) kun je nog steeds veel meer leren dan wat je op een manege leert, dan leer je namelijk hoe een paard zich gedraagt als ie alleen op pad moet (i.p.v. achter het manegetreintje aansjokken), een eigen paard is zoveel fijngevoeliger dan een manegepaard, daar moet je zo anders mee omgaan.
Ondanks dat ik dus an sich niks tegen manegeruiters heb, onze meiden komen ook vers van de manege, is de kans dat een manegeruiter meer weet dan een paardeneigenaar, echt nihil. Tenzij die manegeruiter zelf een eigen paard heeft gehad, of je een boer treft van het type 'ik heb koeien gehad dus ik kan ook paarden houden'...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:27

Zo'n boer heb ik 2 x gehad.
Alle vrijheid en ook wat verantwoordelijkheid over de verzorging. ( dus zelf hoefsnid regelen, clubles - mijn ouders vonden priveles helaas te duur en van mijn zalkgeld ging dat ook niet) later (baantje)wel nog een poosje priveles gehad gelukkig.

Maar ondanks al die ervaring heb ik nog veel bij geleerd bij mijn eerste pony. Vooral ook andere fouten gemaakt - mede omdat die pony een verleden had. Financieel verantwoordelijk vond ik ook wat zwaarder wegen dan ik me had voorgesteld. (Was net 17 toen ik mijn eerste pony kocht en maandelijks de kosten betaalde naast school en bijbaan)

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:34

ik lees heel vaak dat ze een pony kunnen betalen van een bij baan maar wat voor een bijbaan is dat dan? daar kun je toch nooit een pony van betalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:35

lienieminie: Ligt eraan. Ik betaalde op m'n 18e m'n eerste eigen paard ook van m'n bijbaan - dat was dan wel een bijbaan bij de benzinepomp waar ik alleen op basis van het weekendwerk al 600 tot 800 euro verdiende. Dan is het een eitje, zolang je thuis woont :)

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:52

ja da's waar maar een meisje hier op bokt betaalde het van een albert heijn baantje en dan vraag ik het me af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:54

Tja, misschien is de stalling niet zo gek duur, springen d'r ouders bij in de overige kosten en werkt ze iets meer dan 3 uur per week, bijbaantje is een breed begrip natuurlijk.

Al denk ik niet dat het hier de plek is om te bespreken hoe iemand van een part- time baantje z'n paard kan betalen maar goed :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:52

Marjoow schreef:
Vind ik echt een belachelijke stelling, sorry dat ik het zeg :')
Vriendin van mij heeft een eigen pony gehad, maar ik durf wel te zeggen dat ik meer ervaring heb met paarden en paardrijden dan zij.
Daarbij zijn er een hoop mensen die een paard kopen en dan pas gaan leren rijden, en maar 1 paard leren kennen. Juist door op verschillende paarden te rijden doe je meer ervaring op.

En een paard houden is financieel iets heeeeeeel anders dan ook echt met paarden werken :=

Stelling? Welke stelling?

Hoe vaak moet ik nog zeggen dat ik het heb over de DOORSNEE manegeruiter. Uiteráárd zijn er uitzonderingen maar een stúk minder dan hier altijd beweerd wordt ;).

Daarom staan financieel ook tussen haakjes :)* .

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:30

Er bestaat niet zoiets als een doorsnee manegeruiter. Iedereen is anders. Anders in rijden, anders in doen. Alle maneges zijn anders, andere paarden, andere manier van lesgeven.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:57

Pfff hier kan je uren en dagen over discussiëren maar ik ben ook van mening dat de meeste manege ruiters niet "goed" kunnen rijden. Ik heb er weer zo een...dacht ik probeer het nog een keer en het is een hele lieve meid maar rijden kan ze alleen op de manege manier. Ze krijgt om de week les van mijn instructrice maar moet ze zelf rijden dan hobbelt ze maar wat door de bak heen zoals dat op de manege geleerd word en vraag je haar waarom ze niet haar les oefent krijg je een antwoord dat ze dat ook wel doet maar dat ze het zo altijd geleerd heeft....gaat ze stil staan vraag ik haar wat ze doet zegt ze "ik laat haar nagevelijk worden"...grrr Mijn merrie wordt hier door stront vervelend en ze heeft er al twee keer naast gelegen, mijn merrie doet lekker haar eigen ding want alleen maar rondjes lopen zoals op de manege doet ze dus echt niet. Nog maar weer eens een goed gesprek met haar aan gaan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:05

Bah ik vind het echt naar om te lezen hoe jullie manege ruiters over 1 kam blijven scheren. Ik ben hier weg. Wat een naar gedoe zeg :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:07

Don't get me wrong Marjoow, maar ik heb je verder ook niks 'on topic' toe zien voegen over de stelling / het discussiepunt Verzorgpaarden niet meer gratis.

Enige wat je hebt gedaan is manegeruiters verdedigen, en dat snap ik best, maar als eigenaar mag je blijkbaar niet meer zeggen dat je geen manegeruiter op je paard wil, want dan ben je een vervelende nare eigenaar.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:25

Ik zeg dat ik de meeste manegeruiters niet goed vind rijden, kan de persoon daar iets aan doen? nee die leren het zo op de manege en ik vind dat zeker geen goede manier dus ik gun het iemand om het op mijn paard wel goed te leren maar vaak staan ze daar niet voor open omdat ze op de manege als "gevorderde" worden gezien en bij ons als een beginner. Als al die meiden er voor open hadden gestaan die ik heb gehad waren ze al zoveel verder gekomen maar helaas lijkt het als of ze zich te goed voelen?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:51

chelle_dora schreef:
Don't get me wrong Marjoow, maar ik heb je verder ook niks 'on topic' toe zien voegen over de stelling / het discussiepunt Verzorgpaarden niet meer gratis.

Enige wat je hebt gedaan is manegeruiters verdedigen, en dat snap ik best, maar als eigenaar mag je blijkbaar niet meer zeggen dat je geen manegeruiter op je paard wil, want dan ben je een vervelende nare eigenaar.

Ik haak in op een discussie die op dit moment gaande is.

En ik zeg niet dat de eigenaar naar is, alleen de opmerkingen die hier gemaakt worden waarin manegeruiters over 1 kam geschoren worden, vind ik ontzettend misplaatst en zelfs neigen naar discriminatie.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:51

lienieminie schreef:
ik lees heel vaak dat ze een pony kunnen betalen van een bij baan maar wat voor een bijbaan is dat dan? daar kun je toch nooit een pony van betalen?

Werkte 15 a 20 uur per week (avonden en weekend) en in de vakanties full time.
Kan echt wel.
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 25-03-14 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:56

Marjoow.
Geen discriminatie, maar juist ervaring van verschillende manegeruiters.
Weet ook niet waarom je dat zou willen "verdedigen", want imo komt het alleen maar meer over dat je denkt dat je alles weet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:03

chelle_dora schreef:
Tja, misschien is de stalling niet zo gek duur, springen d'r ouders bij in de overige kosten en werkt ze iets meer dan 3 uur per week, bijbaantje is een breed begrip natuurlijk.

Al denk ik niet dat het hier de plek is om te bespreken hoe iemand van een part- time baantje z'n paard kan betalen maar goed :+

Misschien is het wel makkelijker geld over te houden als je thuis woont bij je ouders, zakgeld/kleedgeld krjgt en een part-time baantje hebt, dan wanneer je op jezelf woont met alle andere vaste lasten er bij en je alles zelf moet betalen van je al dan niet full-time baan...

Toen ik studeerde en mijn verzorgpony overkocht , 15 jaar geleden, kostte mijn stalling 120 euro per maand, hoefsmid 20 euro voor bekappen per 3/4 maanden, 1x per jaar enten a 20? euro (gezamenlijk met hele stal, dus geen voorrijdkosten) en 6x per jaar een wormenkuur en 1x per jaar gebitscontrole/haken vijlen.

Ik vond dat heel erg meevallen als je geen grote dierenartskosten krijgt. Wat het duur maakt zijn (prive)lessen, wedstrijden rijden, dure kleding en setjes-verslaving... Zadel is eenmalig voor flink aantal jaar, hoofdstel gaat ook jaren mee net als halster. Alleen touwen gingen wel eens stuk. Rijd nog steeds met hetzelfde zweepje van 15 jaar geleden... Dat was een goede van kunststof/nylon... Onverslijtbaar!

En nu zoveel jaar verder kost de stalling hier nog steeds zo ongeveer 120/130 euro per maand bij zelf uitmesten... Overal Inflatie, maar de stallingskosten zijn amper gestegen... Vooral de stalhouders hebben het verlies genomen denk ik...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 25-03-14 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:08

joyce B schreef:
chelle_dora schreef:

Misschien is het wel makkelijker geld over te houden als je thuis woont bij je ouders, zakgeld/kleedgeld krjgt en een part-time baantje hebt, dan wanneer je op jezelf woont met alle andere vaste lasten er bij en je alles zelf moet betalen van je al dan niet full-time baan...

Dat ook nog erbij berekend inderdaad.. Zijn zoveel redenen te bedenken :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:26

Inflatatie is hier zeker wel hoor.

Sta nu thuis, maar weet dat de stalprijzen wel omhoog zijn gegaan.

En idd woonde ik toen thuis en werd er verder veel voor mij betaald. Alleen mijn pony moest ik echt zelf doen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:55

sneeuwpop schreef:
Marjoow.
Weet ook niet waarom je dat zou willen "verdedigen", want imo komt het alleen maar meer over dat je denkt dat je alles weet.

Dus bijrijders weigeren omdat het manegeruiters zijn is geen discriminatie?
Mensen weigeren omdat ze moslim zijn is dan toch ook geen discriminatie? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:57

Marjoow schreef:
sneeuwpop schreef:
Marjoow.

Dus bijrijders weigeren omdat het manegeruiters zijn is geen discriminatie?
Mensen weigeren omdat ze moslim zijn is dan toch ook geen discriminatie? :)

Gut gut.. Ik vind het heel fijn dat je voor de mensenrechten en manegeruiterrechten opkomt.. maar vind je jezelf niet een béétje overdreven?

Nou bij deze.. Dan discrimineer ik toch manegeruiters..

Moet je dan doen, zo'n manegeruiter langs laten komen, een keer (of meerdere keren) laten rijden (waar knol vast niet blij van wordt) en dan alsnog de manegeruiter de deur uit sturen omdat het toch niet goed is?
Dan discrimineer je én dan heb je ook nog eens de tijd van zo'n ruiter en van jezelf weggegooit als je op voorhand al wist dat het niks zou worden in combinatie met je paard..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:03

Niet alles is wettelijke discriminatie.
Zou wat zijn. Zet ik een advertentietje op een online datingsite, moet ik met alles wat mij een mail stuurt gaan daten. := No thanks!