Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:46

@chelle_Dora: Nee oké, dan is het goed. Ik dacht dat je bedoelde dat ik het niet zou kunnen, in die trant. Ik dacht al: Hoe kan ze nou weer weten dat ik niet weet hoe je zoiets om doet :)

@Sees: Maar ik vind het knap dat je bijrijdpaard/eigen paard je kan vertellen wat er in ruwvoer zit, dat heb ik de mijne nog nooit horen doen! En wij leren op de manege ook hoeveel sprongen er tussen hindernissen zitten en het verschil tussen houdingen.

Je leert alles met praktijkervaring inderdaad, en als je een eigen paard hebt gehad waar weinig mee gebeurd is, weet je het ook niet. Trouwens, Google is je beste vriend, alles wat je opnoemt kan ook op Google worden opgezocht en daarvoor hoef je nog niet eens op een paard gezeten te hebben! :)

Ik begrijp ook wel dat mensen liever iemand hebben met meer ervaring, maar ook manegeruiters kunnen veel ervaring hebben. Ligt er enkel aan hoe de manege in elkaar steekt. Niet iedere manege is hetzelfde, en ik heb het vrij goed getroffen.

myk_en_shant

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:52

Degelijk kan je paard vertellen of het ruwvoer goed is of niet.
Niet met letterlijke woorden, maar wel met z'n prestaties en lichaam.
Krijgt hij te weinig, valt hij af, te veel dan komt hij aan.
Zit er te weinig voedingsstoffen in en krijgt te weinig mineralen, dan zie je dit aan zijn vacht, ontlasting en soms opgetrokken buik.

Idem geld dit voor brok etc. Daarnaast kun je merken zodra je paard te veel krijgt dat hij te veel energie opbouwt en krijg je van die bommetjes.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:00

Het gaat niet helemaal over het ruwvoer. En dan nog weet je niet meteen wat het probleem is, en waar het aan ligt. Want het kan ook liggen aan bijvoorbeeld een verkeerde plant te hebben gegeten, of te weinig beweging. Vachtproblemen hebben niet altijd direct met voer te maken en te veel energie opbouwen kan ook dmv te weinig beweging, of gewoon de lente in de bol te hebben. Mijn paard (en manegepaarden) zijn 's winters ook algemeen drukker dan in de zomer.

Het gaat trouwens niet eens over het feit of ze hij dat kan vertellen of niet, ook jij hebt het moeten leren en ik weet zeker dat als je voor het eerst ziet dat de buik opzwelt, je het opzoekt op Google of je vraagt het na. Je paard zelf vertelt je niet 'Het ruwvoer is niet goed, daarvan word mijn vacht dof'. Je moet zelf uitzoeken wat het probleem is, en dat kan je niet wanneer je het nog nooit hebt meegemaakt/gezien.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:09

Natuurlijk moet iedereen het een keer leren en je bent nooit uitgeleerd. Maar niet iedere eigenaar kan dat bieden. Want ja ik weet dat er mensen zijn die het door schade en schande geleerd hebben. Zelf alles uitvogelen soms gaat het goed, soms wat mis. Maar dat risico wil ik niet nemen met mijn paard. En zo zullen er meerdere zijn die er de niet in kunnen of willen steken. Zeker in situatie waarbij een verzorger echt helemaal alleen staat. Is er nog een pensionstal kunnen ze eventueel iemand anders om raad vragen maar aan huis of op een eigen weide of hele kleine stal vind ik dat allemaal anders.

Zoals ik eerder zei je moet de juiste situatie treffen. Maar je kan niet verwachten dat iedereen eigenaar standaard open staat voor een ruiter die alleen ervaring heeft op de manege.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:01

Volgens mij is het bijna standaard dat mensen zeggen dat "hun" manege wel heel goed is. ..... maar goed, die geweldige manege ben ik nog nooit tegen gekomen en die geweldige ervaren ruiter van de manege ook niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:23

ik heb leren rijden op "verzorgpony's"
Was bij een mevrouw die lessen gaf op haar pony's en als je hielp met verzorgen mocht je ook af en toe/regelmatig gratis rijden. Daar kreeg je het verzorgen met de paplepel ingegoten en het ware ook geen brave manegepony's.
We moesten uitmesten, voer klaarzetten/pulp weken, voeren, water geven, pony's naar buiten en binnen doen, poetsen/hoeven uitkrabben, zelf op en afzadelen, wandelen naar de bak of naast een beginner meelopen op buitenrit of in de bak. lesgeven aan beginners en met groepje of alleen op buitenrit en begeleiden van anderen op buitenrit.
Wormenkuren geven, helpen als de dierenarts of hoefsmid komt en evt. medicijnen geven en bijv. lopen als er 1 koliek had, insmeren tegen de jeuk bij zomereczeem en wondjes verzorgen. We pasten als 13/14 jarigen hele dagen tot een weekend op de pony's als de eigenaresse weg ging. Dat geeft al een flinke basis!

Aan de andere kant vond ik de pony's op onze plaatselijke manege ook elk hun eigen karakter en leuke of moeilijke kanten hebben. Je kunt met goed les echt wel wat leren bij een manege, alleen het echte dressuurrijden met meer gevoel leerde ik pas toen ik ouder was en echt goed priveles kreeg. En met de betere kwaliteit pony's/paarden leer je qua rijtechnisch gevoel ook net weer andere dingen dan met een toch lichamelijk meer beperkt dier...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:38

Idd, je leert best heel wat op een manege, maar na de manege komt er nog veel meer..
Tenmiste, das mijn ervaring.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:46

Je houdt van paarden, wil leren rijden, hup naar de manege. Dan zijn er die daar dik tevreden mee zijn en daar blijven hangen, er zijn er ook die hongeren naar meer en die hun horizon verbreden met hetzij verzorg hetzij bijrijdpaarden. En dan ga je elke keer verder en verder met leren en ervaren. Zo zie ik het eigenlijk een beetje. Manege is het beginnetje, het allereerste beginnetje.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 08:27

Het grote verschil tussen manege en die vrouw was wat we allemaal met die pony's mochten en moesten doen. je kon je er hele dagen vermaken en er was genoeg werk te doen en je kreeg veel meer vrijheid en verantwoordelijkheid. Soms op het onverantwoordelijke af achteraf gezien nu met blik van volwassene. Maar goed. Wij waren wel met een serieus en verantwoordelijk stel meiden maar als er iets mis gaat ben je eigenlijk te jong...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:49

LovesKim schreef:
@chelle_Dora: Nee oké, dan is het goed. Ik dacht dat je bedoelde dat ik het niet zou kunnen, in die trant. Ik dacht al: Hoe kan ze nou weer weten dat ik niet weet hoe je zoiets om doet :)

@Sees: Maar ik vind het knap dat je bijrijdpaard/eigen paard je kan vertellen wat er in ruwvoer zit, dat heb ik de mijne nog nooit horen doen! En wij leren op de manege ook hoeveel sprongen er tussen hindernissen zitten en het verschil tussen houdingen.

Je leert alles met praktijkervaring inderdaad, en als je een eigen paard hebt gehad waar weinig mee gebeurd is, weet je het ook niet. Trouwens, Google is je beste vriend, alles wat je opnoemt kan ook op Google worden opgezocht en daarvoor hoef je nog niet eens op een paard gezeten te hebben! :)

Ik begrijp ook wel dat mensen liever iemand hebben met meer ervaring, maar ook manegeruiters kunnen veel ervaring hebben. Ligt er enkel aan hoe de manege in elkaar steekt. Niet iedere manege is hetzelfde, en ik heb het vrij goed getroffen.

Ik heb de indruk dat niet helemaal begrijpt wat ik bedoel :o. Niemand heeft ooit een open hart operatie leren uitvoeren dmv Google en YouTube, snap je nu wat ik bedoel ;)?

Hoe je het ook wendt of keert of hoe goed je manege ook is, je hebt gewoon minder ervaring dan iemand met de volledige (financiële) verantwoording voor een paard.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:17

Sees schreef:
LovesKim, toen ik van de manege kwam, kon ik rijden en de basis verzorging op me nemen, that's it. Van wat de precieze temperatuur is van een gezond paard, hoeveel galopsprongen er tussen hindernissen moeten zitten, wat je het beste kunt doen bij mok, het verschil in houding tijdens een cross of een reguliere springwedstrijd, wat er precies in het ruwvoer zat wat er gevoerd werd, of je nu beter aan strookbegrazing kan doen of een korf om kan doen, wat voor symptomen paarden krijgen van specifieke mineralentekorten, op welke verschillende manieren je bijgezet kunt longeren, of je je paard rechts of links moet laden etc etc etc had ik werkelijkwaar geen kaas gegeten :D.

Precieze temperatuur van een paard: Kan je zo op internet vinden.
Hoeveel galopsprongen tussen hindernissen: Kan je zo op internet vinden en vereist wat gezond verstand.
Wat je het beste kunt doen bij mok: Kan je zo op internet vinden.
Verschil houding cross/springen: Kan je zo op internet vinden.
Wat er in ruwvoer zit: Is zeer lastige stof, menig eigenaar weet dit niet. Je kan het op internet vinden hoe dit zit, maar zelfs na dat jaar paardenopleiding is het lastig.
Strookbegrazing of korf: Op internet staan de voor- en nadelen. En vereist wat gezond verstand.
Symptomen die paarden krijgen van mineralentekort: Kan je zo op internet vinden.
Welke verschillende manieren je bijgezet kan longeren: Kan je zo op internet vinden.
Paard rechts of links laden: Kan je zo op internet vinden.

Ik snap wat je bedoelt hoor, maar de voorbeelden die je geeft zijn voorbeelden die je dus wel gewoon op internet kan vinden. Wat ik heb geleerd bij een bijrijdpaard? Hoe ik moet longeren, hoe ik een jong paard op kan leiden, bepaalde dingen in het rijden zelf (en dan ook door goed les en niet door de eigenaar zelf), hoe ik tuig moet onderhouden (al gaven ze daar op mijn manege wel cursussen in). Wat ik op de opleiding geleerd heb; Hoe ik de hartslag kan controleren, hoe ik moet temperaturen, hoe ik moet bandageren, hoe ik het makkelijkst de manen kan trekken, hoe ik moet omgaan met paarden die uit koppigheid de trailer niet opwillen, etc.

En ook een openhartoperatie leer je eerst uit de boeken, dan oefen je dat op een pop, daarna assisteer je bij zo'n operatie en dan mag je het ooit een keer zelf doen.

Ik heb trouwens maar 1 jaar die paardenopleiding gedaan en nu doe ik iets compleet anders. Ik heb in dat jaar best veel geleerd, maar het merendeel ging niet over paarden, maar bijvoorbeeld over koeien. Ik heb heel veel van Bokt geleerd en ook van andere paardensites. Ik heb geleerd uit tijdschriften en van professionals (instructeurs, hoefsmid, DA). Ik heb ook op de manege dingen geleerd.
En toen ik mijn eigen paard had en ik iets zag dat me opviel, toen ben ik als eerste op internet gaan kijken wat het kon zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:16

goldenarrow schreef:
Precieze temperatuur van een paard: Kan je zo op internet vinden.
Hoeveel galopsprongen tussen hindernissen: Kan je zo op internet vinden en vereist wat gezond verstand.
Wat je het beste kunt doen bij mok: Kan je zo op internet vinden.
Verschil houding cross/springen: Kan je zo op internet vinden.
Wat er in ruwvoer zit: Is zeer lastige stof, menig eigenaar weet dit niet. Je kan het op internet vinden hoe dit zit, maar zelfs na dat jaar paardenopleiding is het lastig.
Strookbegrazing of korf: Op internet staan de voor- en nadelen. En vereist wat gezond verstand.
Symptomen die paarden krijgen van mineralentekort: Kan je zo op internet vinden.
Welke verschillende manieren je bijgezet kan longeren: Kan je zo op internet vinden.
Paard rechts of links laden: Kan je zo op internet vinden.

Ik snap wat je bedoelt hoor, maar de voorbeelden die je geeft zijn voorbeelden die je dus wel gewoon op internet kan vinden. Wat ik heb geleerd bij een bijrijdpaard? Hoe ik moet longeren, hoe ik een jong paard op kan leiden, bepaalde dingen in het rijden zelf (en dan ook door goed les en niet door de eigenaar zelf), hoe ik tuig moet onderhouden (al gaven ze daar op mijn manege wel cursussen in). Wat ik op de opleiding geleerd heb; Hoe ik de hartslag kan controleren, hoe ik moet temperaturen, hoe ik moet bandageren, hoe ik het makkelijkst de manen kan trekken, hoe ik moet omgaan met paarden die uit koppigheid de trailer niet opwillen, etc.

En ook een openhartoperatie leer je eerst uit de boeken, dan oefen je dat op een pop, daarna assisteer je bij zo'n operatie en dan mag je het ooit een keer zelf doen.

Ik heb trouwens maar 1 jaar die paardenopleiding gedaan en nu doe ik iets compleet anders. Ik heb in dat jaar best veel geleerd, maar het merendeel ging niet over paarden, maar bijvoorbeeld over koeien. Ik heb heel veel van Bokt geleerd en ook van andere paardensites. Ik heb geleerd uit tijdschriften en van professionals (instructeurs, hoefsmid, DA). Ik heb ook op de manege dingen geleerd.
En toen ik mijn eigen paard had en ik iets zag dat me opviel, toen ben ik als eerste op internet gaan kijken wat het kon zijn.

Je kunt het best opzoeken maar in de praktijk brengen is nog steeds héél iets anders. Natuurlijk heb je voor sommige dingen theoretische kennis nodig maar je hebt swat aan die kennis als je het niet in de praktijk kunt brengen/hebt gebracht. Iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten, kan duizenden filmpjes hebben bekeken van hoe je een SGW moet rijden maar uitrijden zal hij/zij hem nooit als hij/zij voor het eerst op een paard stapt. Ik neem aan dat we daar geen discussie over hoeven te voeren en dat je wel begrijpt wat ik bedoel ;) ?

Het gezegde is niet voor niets: al doende leert men ;).

Een manegeruiter zonder extra ervaring heeft gewoon minder ervaring met dingen dan iemand die langdurig (financieel) verantwoordelijk is (geweest) voor een paard.

De dingen die jij overigens hebt geleerd op de opleiding vind ik dan wèl weer echt de basis van de basis :o (muv evt het trailerladen) ...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:25

Sees schreef:
LovesKim schreef:

Ik heb de indruk dat niet helemaal begrijpt wat ik bedoel :o. Niemand heeft ooit een open hart operatie leren uitvoeren dmv Google en YouTube, snap je nu wat ik bedoel ;)?

Hoe je het ook wendt of keert of hoe goed je manege ook is, je hebt gewoon minder ervaring dan iemand met de volledige (financiële) verantwoording voor een paard.

`
Nee, maar ik hoop ook niet dat je zelf een open hart operatie gaat uitvoeren bij je paard :} Dat is best een overdreven voorbeeld dat je nu geeft. :P Ik bedoel ermee te zeggen dat je alles op internet kan opzoeken. Je zal maar weinig bijrijders vinden die alles weten over paarden..

En dat laatste klopt ook niet want ik heb een eigen paardje, rijd enkel in de springles op de manege :)

@Sneeuwpop: Maar ben jij zelf wel dan die 'geweldige' ervaren ruiter? Voor mij bestaat er geen 'geweldige' ervaren ruiter, want zelfs Anky maakt fouten. Ik ga op de rest niet in, volgens mij woon jij dan ook niet in het juiste deel van Nederland. De manege waar ik rijd is ook niet perfect, maar heb er heel veel geleerd en ben er ook nog niet uitgeleerd. ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:34

LovesKim, ik geef ook andere voorbeelden. Je leert ook niet autorijden door op YT te kijken. Je leert geen doedelzak te spelen door er alleen over te lezen. Je begrijpt volgens mij best wat ik bedoel ;).

En dat laatste klopt wel want ik zeg manegeruiters zonder extra ervaring. Daar val jij met een eigen paard toch niet onder?

Ik snap overigens niet wat sneeuwpop haar eigen ervaring hier mee te maken heeft? Ze zegt alleen dat er na de manege nog zóveel meer komt en ik (en velen met mij in dit topic blijkbaar) kunnen dat alleen maar beamen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:46

Sees ik reageer op deze quote van Sneeuwpop.

sneeuwpop schreef:
Volgens mij is het bijna standaard dat mensen zeggen dat "hun" manege wel heel goed is. ..... maar goed, die geweldige manege ben ik nog nooit tegen gekomen en die geweldige ervaren ruiter van de manege ook niet.

Maar die voorbeelden die jij noemde kon je ook allemaal opzoeken op Google. En de meeste dingen met paarden kun je op Google opzoeken, en inderdaad, leren paardrijden kan je dan weer niet vanuit Google, maar dit leer je wel op een manege. En als je het eenmaal kan, moet er aan je gesleuteld worden, maar als je een bijrijdpaard krijgt waarbij je totaal geen begeleiding hebt gehad, dan leer je misschien nog wel minder als op een manege. En hetzelfde geld voor een eigen paard, rijd je alleen maar recreatief zonder lessen, leer je minder dan als je les krijgt op een goede manege. Dat maakt de hele 'ik heb een eigen paard/bijrijdpaard' ervaring die je dan zou moeten hebben heel anders, dan kan je beter een manegeruiter voor je bijrijdpaard zoeken. Het ligt echt aan de situatie, er zijn manegeruiters die meer weten dan iemand die een eigen paard heeft.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:50

LovesKim schreef:
Sees ik reageer op deze quote van Sneeuwpop.

sneeuwpop schreef:

Maar die voorbeelden die jij noemde kon je ook allemaal opzoeken op Google. En de meeste dingen met paarden kun je op Google opzoeken, en inderdaad, leren paardrijden kan je dan weer niet vanuit Google, maar dit leer je wel op een manege. En als je het eenmaal kan, moet er aan je gesleuteld worden, maar als je een bijrijdpaard krijgt waarbij je totaal geen begeleiding hebt gehad, dan leer je misschien nog wel minder als op een manege. En hetzelfde geld voor een eigen paard, rijd je alleen maar recreatief zonder lessen, leer je minder dan als je les krijgt op een goede manege. Dat maakt de hele 'ik heb een eigen paard/bijrijdpaard' ervaring die je dan zou moeten hebben heel anders, dan kan je beter een manegeruiter voor je bijrijdpaard zoeken. Het ligt echt aan de situatie, er zijn manegeruiters die meer weten dan iemand die een eigen paard heeft.

Amen, dat is helemaal waar!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:51

Dan nog slaat je reactie nergens op loveskim.
Jij zegt dat er goede maneges zijn en ervaren manegeruiters.

Dat heb ik vaker gehoord maar nog nooit gezien.

Blijkbaar neem je het nogal persoonlijk op, gezien die reactie :-)

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:58

Ik begin me nu toch daadwerkelijk af te vragen waar de mensen met eigen paard hun ervaring vandaan hebben gehaald voordat ze aan een eigen paard begonnen?
Volgens mij begint iedere ruiter hetzelfde of zie ik t verkeerd?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:03

Bij verzorgpaard en toen ervaring opgedaan bij eigen paard. Onderweg veel fouten gemaakt, dus vind ik het niet gek dat sommige eigenaren niet graag verzorgsters willen mrt weinig ervaring.
Fouten zijn vaak ook extra risico's. Hier ging laatst nog een hoofdstel stuk, maar pony had ook kunnen vallen en ernstige schade kunnen hebben. Gelukkig was het hek dicht, want op de weg wil je dat al helemaal niet....
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 21-03-14 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:06

Ja maar voordat je een vp hebt heeft toch niemand veel ervaring

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:09

Nee, idd. Zo denk ik ook.
Op de manege leer je veel (je lan immers nog "niks" als je gaat beginnen),maar er is zoveel te leren dat dit nog relatief heel weinig ervaring is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:10

sommige mensen met eigen paard hebben ook amper ervaring in het echte verzorgen en herkennen en behandelen van ziekten en/of wondjes. Zie maar hoeveel verwaarloosde pony's staan met veel te lange hoeven, die geen of te lage dosering wormenkuur krijgen en die in geen jaren een goede gebitscontrole gehad hebben... Herkennen van lichte koliek of beginnende hoefbevangenheid of peesblessures en lichtere kreupelheden gebeurt ook niet altijd... Er worden ook genoeg paarden gewoon doorgereden waar ik zelf mee naar fysio of dierenarts zou gaan.

Als je volpension staat wordt er soms ook veel uit handen genomen door de staleigenaar...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:21

LovesKim, we kunnen er nog uren over discussiëren maar gemiddeld genomen heeft iemand die langdurig zelfstandig (financieel) verantwoordelijk is (geweest) voor een paard meer ervaren dan de standaard manegeruiter.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 18:16

Vind ik echt een belachelijke stelling, sorry dat ik het zeg :')
Vriendin van mij heeft een eigen pony gehad, maar ik durf wel te zeggen dat ik meer ervaring heb met paarden en paardrijden dan zij.
Daarbij zijn er een hoop mensen die een paard kopen en dan pas gaan leren rijden, en maar 1 paard leren kennen. Juist door op verschillende paarden te rijden doe je meer ervaring op.

En een paard houden is financieel iets heeeeeeel anders dan ook echt met paarden werken :=

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 18:32

Een hoop mensen? Hoeveel zijn dat er van het aantal mensen met een paard?
Tuurlijk is het voor iedereen ooit zijn eerste x geweest...en daar veel van geleerd.
Op een paar na, zullen de meeste eigenaren relatief snel ervaring op doen ;-)