goldenarrow schreef:Precieze temperatuur van een paard: Kan je zo op internet vinden.
Hoeveel galopsprongen tussen hindernissen: Kan je zo op internet vinden en vereist wat gezond verstand.
Wat je het beste kunt doen bij mok: Kan je zo op internet vinden.
Verschil houding cross/springen: Kan je zo op internet vinden.
Wat er in ruwvoer zit: Is zeer lastige stof, menig eigenaar weet dit niet. Je kan het op internet vinden hoe dit zit, maar zelfs na dat jaar paardenopleiding is het lastig.
Strookbegrazing of korf: Op internet staan de voor- en nadelen. En vereist wat gezond verstand.
Symptomen die paarden krijgen van mineralentekort: Kan je zo op internet vinden.
Welke verschillende manieren je bijgezet kan longeren: Kan je zo op internet vinden.
Paard rechts of links laden: Kan je zo op internet vinden.
Ik snap wat je bedoelt hoor, maar de voorbeelden die je geeft zijn voorbeelden die je dus wel gewoon op internet kan vinden. Wat ik heb geleerd bij een bijrijdpaard? Hoe ik moet longeren, hoe ik een jong paard op kan leiden, bepaalde dingen in het rijden zelf (en dan ook door goed les en niet door de eigenaar zelf), hoe ik tuig moet onderhouden (al gaven ze daar op mijn manege wel cursussen in). Wat ik op de opleiding geleerd heb; Hoe ik de hartslag kan controleren, hoe ik moet temperaturen, hoe ik moet bandageren, hoe ik het makkelijkst de manen kan trekken, hoe ik moet omgaan met paarden die uit koppigheid de trailer niet opwillen, etc.
En ook een openhartoperatie leer je eerst uit de boeken, dan oefen je dat op een pop, daarna assisteer je bij zo'n operatie en dan mag je het ooit een keer zelf doen.
Ik heb trouwens maar 1 jaar die paardenopleiding gedaan en nu doe ik iets compleet anders. Ik heb in dat jaar best veel geleerd, maar het merendeel ging niet over paarden, maar bijvoorbeeld over koeien. Ik heb heel veel van Bokt geleerd en ook van andere paardensites. Ik heb geleerd uit tijdschriften en van professionals (instructeurs, hoefsmid, DA). Ik heb ook op de manege dingen geleerd.
En toen ik mijn eigen paard had en ik iets zag dat me opviel, toen ben ik als eerste op internet gaan kijken wat het kon zijn.
Je kunt het best opzoeken maar in de praktijk brengen is nog steeds héél iets anders. Natuurlijk heb je voor sommige dingen theoretische kennis nodig maar je hebt swat aan die kennis als je het niet in de praktijk kunt brengen/hebt gebracht. Iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten, kan duizenden filmpjes hebben bekeken van hoe je een SGW moet rijden maar uitrijden zal hij/zij hem nooit als hij/zij voor het eerst op een paard stapt. Ik neem aan dat we daar geen discussie over hoeven te voeren en dat je wel begrijpt wat ik bedoel
?
Het gezegde is niet voor niets: al doende leert men
.
Een manegeruiter zonder extra ervaring heeft gewoon minder ervaring met dingen dan iemand die langdurig (financieel) verantwoordelijk is (geweest) voor een paard.
De dingen die jij overigens hebt geleerd op de opleiding vind ik dan wèl weer echt de basis van de basis
(muv evt het trailerladen) ...