Betálen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Betálen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:08

Heino schreef:
fenk schreef:
Als ik er ben mest ik de stallen en help ik met andere klusjes zoals verven, bak slepen, onkruid wieden enz. het minste wat ik terug kan doen toch?

Dat dacht ik ook, maar blijkt vies tegen te vallen als ik verhalen om me heen hoor. Eigenaresse van mijn (gratis) verzorgpaard was helemaal verbaasd dat ik zijn tuig schoongemaakt had en ingevet had. Kom op, dat hoort er toch bij? Ik kan niet geloven dat ik dan zo'n uitzondering ben die van de 3 à 4 uur die ze bij 't paardje is maar 1 uur aan het rijden is en de rest verzorgen.

Zo zat de vorige eigenaar bij mij idd ook te kijken. Ik hoefde alleen maar te rijden, maar dat voelde 'kaal' aan, zeg maar. Toen ik daar een keer alleen was heb ik de stal gemest, tuig ingevet en de bak aangeharkt. Ze vonden het erg vreemd, maar ik vind het normaal.

Vandaar dat ik nog steeds het win-win idee erbij heb.

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:01

Ik ben dus een bijrijdster, en vind het niet zo gek als je moet betalen! Ik heb het vroeger nooit gedaan, maar ik vind het niet gek. Ik voel mij niet echt op mijn gemak op een manege, waar je telkens een ander paard moet rijden. Ik wil een band opbouwen met een paard, alleen met dat paard waar ik voor zorg rijden. Ik wil elke keer dat ik kom het paard uitgebreid kunnen poetsen ipv dat het al opgezadeld klaar voor me staat. Daar vind ik niets aan. Ik ben dus weer gaan zoeken naar een particulier paard, en wilde niet meer kwijt zijn dan wat ik op een manege aan les kwijt zou zijn. Ik ben bij iemand hier van bokt terecht gekomen, waar het met de eigenaresse en het paardje zeker klikte, maar waar ik me op de locatie niet echt thuis voelde. Bij haar betaalde ik dus en vond dit geen enkel bezwaar. Inmiddels ben ik naar iemand anders gegaan waar ik me wel thuis voel EN de klik met paard en eigenaresse heb en nu hoef ik niks te betalen. Ik voel me enorm gezegend daarmee!!

Als eigenaar stel jij je paard beschikbaar, waarom zou daar niet een bijdrage voor mogen worden gevraagd? Ook al is het alleen om wat ademvrijheid in de kosten te krijgen? Geen probleem toch?

Danielle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:16

Mijn verzorgpony is van de eigenaar van onze manege. Ze rijd er zelf niet op. Ik en een ander meisje betalen elke maand 100 euro om der op te rijden. Maar dan krijgen we ook lessen erbij. Hoezo ze zoveel geld vraagt weet ik niet precies.. maar aan ons heeft ze wel dikke winst.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:51

Dikke winst? Als een paard maar €200 per maand zou kosten had ik ook allang een eigen paard aangeschaft Knipoog
Daarnaast, je maakt altijd nog zelf die keuze om die €100 per maand te betalen, niemand verplicht je.

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:46

idd met 200 euro per maand dan wist ik het ook wel maar helaas werkt het niet zo

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:06

zoekatje29 schreef:
idd met 200 euro per maand dan wist ik het ook wel maar helaas werkt het niet zo

Ligt eraan waar je woont Knipoog Mijn pony staat voor 140 inclus. gestald en wormenkuren en enting is altijd gezamenlijk dus ook redelijk goedkoop en dan af en toe hoefsmid. Alleen als hij een keer ziek wordt, is het even aanpoten..

Borg schreef:
Tja, het is gewoon de ervaring van mensen om mij heen. ik heb pas 1 bijrijder gehad, zij beviel prima, maar gaat nu studeren in Wageningen

Ik zie het ook om me heen hoor. Veel mooie weer ruiters, die alleen willen hobbelen en plezier willen maken. Serieus rijden is vaak ookal te veel moeite en komen in de regen? Stel je voor dat je haar nat wordt Clown Die zijn je vaak zowat meer tot last dan dat je er baat bij hebt dat zo'n kind op je paard rijdt. En nee niet iedereen is zo, dat weet ik. Ik ben namelijk er zelf een die altijd komt en ik hou absoluut niet van moeilijk doen en kleinzielig doen. Neemt niet weg dat er een hoop verwende snotneuzen tussenzitten die maar vinden dat je 'ff' je paard aan hun moet uitlenen, zodat zij kunnen rijden wanneer zij daar zin in hebben. *zo komen ze vaak over imo*

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:12

Juist, zo'n houding pik ik zelfs niet van mijn eigen dochter. Om verschillende (puber)redenen had zij er anderhalf jaar geleden niet zo'n lol meer in, zat als een zoutzak op het paard, brrrrr. Ze ging maar mooi een andere sport zoeken! Na een jaar is ze af en toe weer gaan rijden, maar dan ook echt rijden en niet hobbelen en trutten.

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:43

waar ik rij is de stalling 325 euro
en dat is de gem prijs hier in de beurt maar dan heb je ook wat

2 binnenbakken een paddock een stapmolen springveld buitenbak kantine uitmesten wordt gedaan

ik hoef zelf niks te betalen voor m'n verzorgpaard maar ik vind het niet meer dan normaal dat ik zo af en toe wat bijdraag

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 07:35

Nou ik heb ook EIGENAREN gekend die alleen mooi weer ruiters waren hoor! Ik heb een paard verzorgd wat 1 keer per maand uit stal getrokken werd, naar de veluwe werd vervoerd en daar werd alleen maar gecrossed, gecrossed, gecrossed. Ik was vervolgens als ze terug kwmaen weer weken bezig om hem weer normaal te krijgen. Dus het kan ook andersom!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:42

Op de lange duur gaan die het niet redden met hun paard. Het wordt vanzelf een 'lastige knol' omdat hij een overschot aan energie heeft. Die wordt vanzelf verkocht.

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:44

O dat zal best, ik weet wel dat ik er een keer mee gevallen ben omdat hij er vandoor ging en ik hem uiteindelijk een straat in heb moeten draaien om hem tot stoppen te dwingen. Ik had niks, paard een schram. Het meisje na mij had minder geluk, zij heeft hetzelfde meegemaakt en er een flinke hersenschudding aan overgehouden. Ik weet niet hoe het verder met hem is afgelopen, hij was zoooo leuk verder... Zonde he?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:19

ik heb nu een paar keer aanbiedingen gehad o mte rijden.
Soms betaal ik dan nog meer als ik nu op de manege betaal, en krijg dan geen les. En nee, het is dan niet ineens van 1x in de week naar 3x in de week. Zie het echt niet zitten om zulke bedragen te betalen.

Nynnnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:41

Hangt wel van de situatie af.
Maar als je bijvoorbeeld ook les enzo krijgt, dan is het wel normaal om te betalen!:)

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:50

Ik vind het raar dat mensen betalen om iemand anders zijn paard te verzorgen. Ik zelf doe het niet, en gelukkig vind de eigenaar het ook onzin, als iemand betaald.

Ik vind dat diegene bij wie je helpt je hoort te betalen.
Jij ruimt de oliebol op enzo. Jij verzorgt hem.
En al helemaal als je niet mag rijden!
(Zoals ik, tenminste bijna nooit)
Daar zit ik niet mee ofzo. Maar ik ga er niet voor betalen, ik kijk wel uit!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:33

Tja, alleen verzorgen is ook wel iets anders dan er ook op mogen rijden.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:03

Ik mag er ook wel op rijden, als ik het vraag.
Maar dan voel ik me opdringerig en het hoeft van mij ook niet elke dag.

De conditie van het paard is ook slecht Knipoog

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:25

Oh, wat heb ik het toch naar m'n zin als bijrijder!

Ouders betalen een bepaald bedrag in de maand, ik heb, ookal zeg ik het zelf, veel vrijheid ( (onderlinge) wedstrijden, buitenrit-maak-mogelijkheden, lessen, spel-avonden e.d!) en een ownijs gaaf/lief paard onder m'n bips te rijden. En nee, ik vind het niet vreemd dat ik hiervoor een maandelijks bedrag voor hoef te betalen!! Ik krijg er genoeg voor terug. En 's winters de stal uitmesten, de boel aanvegen, tuig invetten e.d. is bij mij ook geen probleem.

Verschillende meningen hier, lees al een tijdje mee! Maar voor mij nog steeds logisch om WEL te betalen. Ja

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:25

kiimberliiee schreef:
Ik mag er ook wel op rijden, als ik het vraag.
Maar dan voel ik me opdringerig en het hoeft van mij ook niet elke dag.

De conditie van het paard is ook slecht Knipoog

Misschien is de conditie slecht, omdat er niemand op rijdt? Plus dat je ook kunt longeren e.d.

Maar het gaat hier om het rijden en evt. verzorgen van het van een ander.
Het hangt erg van de situatie af, als je alleen mag poetsen en knuffelen, dan vind ik het ook absurd om ervoor te betalen.
Krijg je echter een leuk gereden paard onder je kont en krijg je veel vrijheid, dan vind ik best dat je wat mag bijdragen. Door middel van klusjes als stallen uitmesten etc. of door een redelijk bedrag. Geen 150 euro om 2x per week te mogen rijden. Maar 50 euro voor 2x per week rijden, vind ik dan best fair.
Maar no way dat ik blij moet zijn als iemand anders mijn paard wil rijden. Mijn paard krijgt alles wat hij nodig heeft sowieso elke dag (weidegang, schone stal en voedsel), dus voor mij hoeft niemand anders te komen. Daar ben ik echt niet de enige in, het gros van de eigenaren kan hun paard wel zelf verzorgen, anders beginnen ze er niet aan. (ga ik vanuit)
Dus ik vind persoonlijk ongelooflijk verwend en hypocriet door te doen als het een gunst van de bijrijders kant is om andermans paard te rijden. Jij wil graag rijden en jij hebt liefde voor paarden, daarom wil je het zelf. Het is eerder een gunst van de eigenaar dat jij gebruik mag maken van hun dure paard en hun dure spullen om jouw grootste hobby uit te oefenen. Daar mag je best iets voor in plaats doen. Sommige mensen hebben dan liever klusjes, anderen willen liever wat geld.
Ik weet wel dat ik vroeger ontzettend blij was als ik die kans kreeg. Was ik dan zo snel dankbaar of zijn er zoveel kinderen/mensen zo verwend geraakt in 2 jaar tijd? Maar goed, ik was ook altijd bij de paarden te vinden en al het geld dat ik had gaf ik daar ook aan uit.. Dat is in mijn ogen echte paardenliefde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:33

ik vind het onzin om te betalen, ik bedoel, de eigenaar zoekt iemand voor zijn paard, de verzorger bied zich aan voor zijn paard. het zou eerder andersom zijn; de werknemer doet werk voor de werkgever. zou is het met echt werk ook dus waarom nu niet?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:50

Keep on dreaming Slapen Slapen Slapen Slapen Slapen Slapen Slapen
Bijrijden is geen aangenomen werk, tenzij je stalruiter bij Anky bent of zo

Bijrijder kan zich geen eigen paard veroorloven en zoekt toch een privepaard om meer te leren en een band op te bouwen.
Eigenaar maakt wat tijd vrij, heeft graag een betrouwbare bijrider achter de hand en gunt iemand voor weinig geld meer rijplezier.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:34

Ik heb een meisje van 8 gevonden dat op mijn shet rijdt. Ze kan meestal maar 1x per week rijden, omdat ik erbij wil zijn, maar verder mag ze samen met haar moeder komen poetsen wanneer ze maar willen. De pony krijgt beweging en aandacht en het meisje is lekker met pony's bezig en leert er het een en ander van. Dus idd een win-win situatie. Daar ga ik dus geen geld voor vragen.

rasta_love schreef:
ik vind het onzin om te betalen, ik bedoel, de eigenaar zoekt iemand voor zijn paard, de verzorger bied zich aan voor zijn paard. het zou eerder andersom zijn; de werknemer doet werk voor de werkgever. zou is het met echt werk ook dus waarom nu niet?

Dit geldt alleen als de bijrijder heel hoog rijdt en het paard dus eigenlijk oprijdt. In andere situaties vind ik dit niet gelden. Ik zoek wel iemand, maar alleen omdat ik het leuk vind voor de pony en daarbij kan iemand anders hier goedkoop lekker rijden. Dan zou ik daar ook nog voor moeten betalen? Nou dan blijft die pony maar lekker in de wei staan hoor, of ik ga er wel een keer extra mee wandelen.

shavanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 23:32

Ik ben dus eigenaar en heb een verzorgster/bijrijdster,zij heb twee vasten dagen in de week dan is het ook echt haar paardje kan ze rijden poesten enz,stal uitmesten doe ik altijd zelf(of moet ziek zijn),ze mag alles gewoon doen met hem,ook wedstrijden als ze dat wil en heb ze een wedstrijd op een andere dag dan die van haar dan krijg ze gewoon een derde dag erbij ,want ik snap ook wel dat de wedstrijden meestal in het weekend zijn dus daar maak ik geen probleem van,en vaak komt ze inplaats van haar twee vasten dagen ook nog vaak op andere dagen dan kan ze lekker met hem tutten nog en gebeurt ook nog vaak dat ik zeg ,joh ga lekker rijden.

Ze betaalt hier 50 euro per maand voor,maar de rest is voor ons,hoefsmid alles ,en als ze een uurtje in de week op een manege paard gaat rijden is ze er 60 euro per maand kwijd dus ze is nu een stuk goedkoper met haar verzorgpaardje en ze kan er ook nog een band mee op bouwen,ze ziet hem dan ook echt als haar eigen paardje Haha! Haha! ze doet hem al 2.5 jaar en hoop dat ze nog heel lang bij ons blijf.

En zo hebben we ook met ons andere paardje sinds 3 maanden een verzorgster erbij ,en ook dat gaat helemaal; geweldig dus wat willen we meer....

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:36

rasta_love schreef:

Want de verzorger doet dit ook echt alleen om geld te verdienen. Sinds wanneer is paardrijden geen hobby meer? Zo iemand als jij moet ik dus echt niet in de buurt van mijn paard hebben hoor. Voor jou zijn paarden niet genoeg passie en hobby om er wat voor over te hebben. Jij wilt graag rijden, anders was je niet op zoek naar een bijrijdpaard. De eigenaar geeft jou de optie om goedkoop te kunnen rijden, band op te kunnen bouwen en veel meer te kunnen leren.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 17:59

Ik vind het eigenlijk ook puur logisch dat een verzorgster een bijdrage in de kosten levert. Als je als eigenaar van het paard niet continu aanwezig kunt zijn, is een verzorgster erg handig. Maar aangezien zij op die dagen het paard verzorgt, en van jouw spullen gebruik maakt, betaalt ze er ook voor. Ik ken ook wat meiden die alleen een bijdrage in de stalling vragen.

edi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:03

ik vind dat het aan de situatie ligt,
als je bijvoorbeeld alleen maar mag komen als het baasje niet kan
en niet mag rijden , en dat soort dingen vind ik niet dat je een bijdrage kan vragen , want dan helpt een verzorgster jou alleen maar.
maar als je ook mag rijden en vaste dagen hebt, vind ik het wel logisch dat je mee betaalt in de kosten