_lies_ schreef:Ik betaal 50 euro per maand voor mijn verzorgpaard, dat bedrag deel ik met een ander meisje.
Nou ja zo werkt het nu eenmaal.
Hoewel ik nogsteeds vind dat wij eigenaren van paarden een dienst verlenen, maargoed.
Ik mag iig wel alles met het paard
Tja, als jij graag een "eigen" paard wil, of in elk geval meer dat gevoel dan op een manege rijden en helpen en meer vrijheid, maar je kunt een eigen paard niet betalen...
Dan is het toch heel mooi dat je voor maar een klein deel van de kosten, toch een beetje het gevoel van een eigen paard hebt?
Ik ben altijd heel blij geweest dat ik andere paarden mocht rijden en verzorgen.
Ik heb in het begin heel veel gewerkt en geholpen om gratis te mogen rijden (elke keer alle stallen uitmesten van 15 pony's zodat ik gratis mocht rijden met mijn verzorgpony) en betaalde dan alleen voor de lessen die ik kreeg van de eigenaresse.
Andrew mocht ik gratis rijden/verzorgen etc. omdat de jongen van wie die was er vaak geen tijd/zin in had, en ik hoefde niet uit
te mesten, maar dat deed ik uit mezelf, net als voeren, wormenkuren geven, erbij zijn met hoefsmid etc.
Heb hem ook overgekocht toen ze hem wilden verkopen, en dat kostte me flink meer geld in de maand dan toen ik hem verzorgde, terwijl er niet veel veranderde in de tijd en energie die ik erin stak en de dingen die ik mocht doen. Ik had nu alleen de uiteindelijke verantwoordelijkheid en kon hem daar stallen waar ik wilde.
Ook daarna steeds gratis mogen rijden, maar heb ook serieus overwogen een paardje te leasen, maar die kosten waren zo hoog, dat ik beter een tweede eigen paardje kon kopen en op de wei zetten. Ik had Andrew al en een tweede eigen paardje in pension, met de verantwoordelijkheid voor dierenartskosten en andere risico's, en de kosten van lessen en wedstrijden, werd te veel, dus heb ik het gehouden bij gratis paarden rijden en dan het geld wat ik zo over hield te stoppen in lessen en wedstrijden.
Heb je een eigen paard, dan heb je ook al die kosten erbij.
Een paard houden kan, als je in een goed gebied woont, vrij goedkoop zijn, maar je hebt altijd veel kosten aan bijkomende zaken als hoefsmid, wormenkuren, entingen en het risico van ziekte of ongelukken. Dan komen daarbovenop nog de kosten voor rijvereniging, lessen en wedstrijden, vervoer!, als je wedstrijden wilt rijden...
Als je een paard voor een ander bijrijd, gratis of tegen (in verhouding kleine) vergoeding, dan weet je waar je aan toe bent qua kosten, en of je dat kunt betalen of niet. Het hangt van persoon tot persoon af hoeveel vrijheden je hebt en wat je allemaal mag en kunt met het paard.
Qua verzorging wordt er vaak niet meer gevraagd dan wat je zou doen als het je eigen paard was... En dan meestal alleen op de dagen dat je afgesproken hebt om te komen. Bij ziekte e.d. blijft de eigenaar verantwoordelijk.
Jij levert misschien een dienst, je arbeid, maar de eigenaar levert jou een kapitaal... Een startkapitaal (het paard) en een heel behoorlijk bedrag aan doorlopende inkomsten die je je bespaart aan kosten en risico's die je zou hebben als je een eigen paard zou kopen...
En je hebt een lange proefperiode
Ik heb Andrew 5 jaar "op proef" gehad
Als het niet klikt, kun je zo een ander paard zoeken.
Verzorgpaarden kunnen verkocht worden. Maar wat houd je tegen om dan zelf je verzorgpaard te kopen? Als je hem niet kwijt wilt? Dat heb ik ook gedaan...
En heb je daar geen geld voor, of niet genoeg tijd voor, dan weet je precies waarom je een paard verzorgt of bijrijdt, en niet een eigen paard hebt...