Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:19

Mindim schreef:
Ragdollcat schreef:
Toen ik bijrijdster was van een paard betaalde ik gewoon de halve stallingsgeld en dan mag ik alles ermee doen wat ik wil en ik mag er elke dag op rijden als ik wil, dus ik vind in dit geval wel netjes en eerlijk.

Ik heb zo'n leuke tijd gehad.

Maar je hebt ze helaas tegenwoordig die belachelijk veel geld vragen voor 1 a 2 daagjes in de week. Terwijl je ze uit de brand helpen door het dier te verzorgen.

En ze helpt jou door je een paard ter beschikking te stellen ;)

Juist, ik had er veel plezier van, ik mocht elke dag komen rijden en verzorgen. Juist dankzij deze ervaring wist ik dat een eigen paard wel in mijn leven pastte en dat ik het wel leuk vond om elke dag je paard te verzorgen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:23

Mijn ruitertje betaalde 5 euro als ik haar les gaf, als ze dan zelf nog wilde rijden kon ze gewoon heen gaan, gratig en voor niets :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:26

Ragdollcat schreef:
Juist, ik had er veel plezier van, ik mocht elke dag komen rijden en verzorgen. Juist dankzij deze ervaring wist ik dat een eigen paard wel in mijn leven pastte en dat ik het wel leuk vond om elke dag je paard te verzorgen.

In hoeverre is het dan alleen iemand uit de brand helpen. Bijrijders doen het voornamelijk omdat ze het zelf leuk vinden en niet om een eigenaar uit de brand te helpen. Dat dat hier steeds wordt aangedragen, vind ik daarom ook wat raar of het een bijrijder daaarom te doen is. Of men de eigenaar nu uit de brand helpt of niet, het doel van een bijrijder is paardrijden.

Maar wanneer men het vervelend vind om te betalen voor een bijrijdpaard, dan gaat men toch gewoon naar de manege of blijf je wachten op die topknol waarop het gratis mag? Succes met zoeken voor diegenen.
En ook op koudbloeden valt een hoop te leren, op de een of andere manier wil men dat niet en gaat men alleen nog voor een kwpnér.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:26

loveidefix schreef:
Mijn ruitertje betaalde 5 euro als ik haar les gaf, als ze dan zelf nog wilde rijden kon ze gewoon heen gaan, gratig en voor niets :D

Dat is ook een mooie constructie :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:27

vuurneon schreef:
loveidefix schreef:

Ik denk dat vele eigenaren geen instructeurs zijn.
Ik heb het wel over volwassen bijrijders trouwens, niet over kindertjes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:29

Mindim schreef:
In hoeverre is het dan alleen iemand uit de brand helpen. Bijrijders doen het voornamelijk omdat ze het zelf leuk vinden en niet om een eigenaar uit de brand te helpen. Dat dat hier steeds wordt aangedragen, vind ik daarom ook wat raar of het een bijrijder daaarom te doen is. Of men de eigenaar nu uit de brand helpt of niet, het doel van een bijrijder is paardrijden.

Maar wanneer men het vervelend vind om te betalen voor een bijrijdpaard, dan gaat men toch gewoon naar de manege of blijf je wachten op die topknol waarop het gratis mag? Succes met zoeken voor diegenen.
En ook op koudbloeden valt een hoop te leren, op de een of andere manier wil men dat niet en gaat men alleen nog voor een kwpnér.

Jij hebt echt veel pech gehad met bijrijders :(:) jammer!
Gelukkig heb ik in de omgeving en bij stalgenoot vooral goede ervaringen; die echt geen topknol zochten maar gewoon een leuk dier om recreatief mee bezig te gaan en een enkeling ook op wedstrijd. En belangrijker; die ook kwamen als het even regende, -15 graden was of juist bij 35 graden ook kwamen kijken. Rotte appels heb je overal natuurlijk... En het is wel zuur dat jij alleen maar die kreeg.

Als ik een gratis bijrijdpaard zou zoeken, ben ik ook echt niet veeleisend :)

Anoniem

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:30

Het zijn de ervaringen bij ons op stal, niet alleen van mij hoor :D
Maar idd, ben over het algemeen weinig te spreken over bijrijders.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:31

Mindim schreef:
vuurneon schreef:

Ik denk dat vele eigenaren geen instructeurs zijn.
Ik heb het wel over volwassen bijrijders trouwens, niet over kindertjes.

Ik ben idd geen instucteur, maar ik kan kindjes wel op een leuke en spelende manier leren rijden,
en iedereen die zelf rijd kan wel uitleggen hoe je netjes een volte rijden, welke hulpen enz..
Gewoon beetje het beginnetje, goede been lichtrijden enz, nette overgangen rijden, kleine hulpen geven ;)
Maargoed,, mijn ruitertje is dan ook 9 :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:32

Precies, voor kindertjes is dat toch een mooie constructie! Voor ouders ook leuk betaalbaar :)

(En het is zelf ook best leuk om te doen :) )

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:33

Mindim schreef:
Ragdollcat schreef:

Ik rij op het paard van de boerin waar mijn shet bij staat. Hier help ik haar wel degelijk mee uit de brand want ze is al zwanger van de 2e en heeft het veeeel te druk om nog wat met paard lief te doen. Neemt niet weg dat ik dolgraag op haar paard rij hoor :P

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:34

vuurneon schreef:
Precies, voor kindertjes is dat toch een mooie constructie! Voor ouders ook leuk betaalbaar :)

(En het is zelf ook best leuk om te doen :) )

Vreselijk leuk hahaha... De logica van kindjes en hoe ze ''stoute'' ponys aanpakken is geniaal :+
Ze durven ook zo veel! ik heb een keer schrik training gedaan. Zonder zadel door plassen draven.
Zeg ik wil je in galop? (als geintje), en hup weg springt ze hahahah nooit zo gelachen :P

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:36

Ik bied mijn pony ook te lease aan.
En ja ik vraag er geld voor, waarom? omdat niemand klusjes wil doen... alleen willen rijden en de pony z springen is en m dressuur en zoals ik met mijn vorige bijrijdster zag gaat mijn pony kwa niveau ook achteruit maar zij leert er wel weer een hele hoop van :)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:38

Ik heb ook nog nooit voor een verzorg- of bijrijdpaard hoeven te betalen en ik heb vroeger toch echt heel wat paardjes verzorgt of gereden. Die mensen waren er juist blij mee dat ik ze kon aflossen op dagen dat het nodig was.

Zelf zou ik ook totaal geen geld vragen, als ik een verzorgster of bijrijder zoek doe ik dit met een reden. Het is mijn paard, dus mijn verantwoordelijkheid. Als ik het niet kan betalen zonder financiële hulp (nou betalen mijn ouders mijn paard nog, maar ook al zouden ze dit niet doen geldt dit nog) moet ik geen paard nemen, simpel als dat. Mocht de verzorger of bijrijder echter met mijn paard willen lessen of wedstrijden rijden, betaalt deze dit uiteraard zelf. Maar verder? Kom zeg, het is mijn paard = mijn kosten.

Maar goed, als deze mensen betaald willen worden ervoor moeten zij dat doen. 25 euro gaat inderdaad nog redelijk, maar sommige mensen vragen inderdaad way too much.

enne, voor bijrijders zal het misschien niet 'uit de brand helpen' zijn, maar voor de eigenaar dan waarschijnlijk wel degelijk. Mocht ik niemand hebben die mijn paard verzorgt op werkdagen (ik werk op schooldagen) dan ben ik hartstikke happy met iemand die het dan die keren over wil nemen. Of zij dit nou hetzelfde ziet of niet. Profiteren we er allebei van, toch? Zij mag paardrijden en ik ben wel degelijk geholpen. Bewust of onbewust.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:39

Ik heb zelf ook een verzorgster en vraag er niks voor. Ben allang blij dat zij mijn pony 1 dag in de week doet en als ik op vakantie ben. Het is mijn pony en dus mijn verantwoordelijkheid, heb je een paard maar er geen tijd voor neem er dan ook geen 1. Je betaald toch ook niet als je in dienst van een stal bent? Dan krijg je juist geld toe. Ik zie dit een beetje het zelfde, iemand helpt mij bij het verzorgen en de andere (minder leuke) klusjes. Ik blij, zij blij en pony blij ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:46

plovesb schreef:
Ik heb zelf ook een verzorgster en vraag er niks voor. Ben allang blij dat zij mijn pony 1 dag in de week doet en als ik op vakantie ben. Het is mijn pony en dus mijn verantwoordelijkheid, heb je een paard maar er geen tijd voor neem er dan ook geen 1. Je betaald toch ook niet als je in dienst van een stal bent? Dan krijg je juist geld toe. Ik zie dit een beetje het zelfde, iemand helpt mij bij het verzorgen en de andere (minder leuke) klusjes. Ik blij, zij blij en pony blij ;)

Met alle respect, wat een ongelofelijke onzin. Een paard neem je niet voor even die neem je ( in het ideale geval) voor het leven. En er zou zomaar iets kunnen voorkomen dat het leven je wat voorschotelt waardoor je even wat minder of geen geld of even wat minder tijd voor hem hebt. Als je een paard al 10 jaar hebt en even wat minder in tijd komt te zitten, moet je dan maar verkopen? Moet je al helemaal niet aan een paard beginnen als je niet op zijn minst weet dat je de komende 10 jaar een vaste baan hebt? En dan nog: een baan kun je kwijtraken. Een paard kun je kwijtraken. Moet je je hele leven achter de geraniums doorbrengen en niets durven omdat je bang bent dat je er ooit geen tijd meer voor gaat hebben?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:51

En ik zou onder geen enkele voorwaarde een bijrijder nemen om mijn paard maar te kunnen onderhouden.

Overigens qua tijd maakt het niet uit; ik ga nu al weinig heen door omstandigheden. Maakt voor hem niet veel uit; hij heeft eten, drinken, weiland en een geweldige paardenvriend! Qua tijd kun je er wel makkelijk een mouw aan passen.

Onzekerheid is er altijd inderdaad, daar laat ik mij niet echt door leiden. Kan morgen ook dood neervallen bij wijze van :+
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-10-12 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:54

Cassidy schreef:
plovesb schreef:

Met alle respect, wat een ongelofelijke onzin. Een paard neem je niet voor even die neem je ( in het ideale geval) voor het leven. En er zou zomaar iets kunnen voorkomen dat het leven je wat voorschotelt waardoor je even wat minder of geen geld of even wat minder tijd voor hem hebt. Als je een paard al 10 jaar hebt en even wat minder in tijd komt te zitten, moet je dan maar verkopen? Moet je al helemaal niet aan een paard beginnen als je niet op zijn minst weet dat je de komende 10 jaar een vaste baan hebt? En dan nog: een baan kun je kwijtraken. Een paard kun je kwijtraken. Moet je je hele leven achter de geraniums doorbrengen en niets durven omdat je bang bent dat je er ooit geen tijd meer voor gaat hebben?

Ieder zo zn eigen mening toch? Ik heb die van mij gezegd jij die van jou.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:55

@ vuurneon: mee eens. Zoals al eerder aangegeven, een bijrijder neem je omdat je tijd tekort hebt. Al dan niet tijdelijk. Maar als het financieel niet uitkan, dan kun je beter verkopen, omdat een bijrijder je paard naar de vernieling kan rijden, ineens kan stoppen of helemaal niet betalen, en je met grote financiele problemen kan laten zitten.
Een blessure van je paard, al dan niet tijdelijk, kan je paard onverkoopbaar maken. En persoonlijk wil ik daar financiele compensatie voor zien!

@plovesb: op grond van je profiel maak ik uit dat je nog op school zit. Al dan niet als leerkracht. Laat ik zo zeggen dat ik in je opmerking weinig levenservaring bespeur. Of anders een bijzonder beperkte horizon...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-10-12 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:56

Interessante visie cassidy :j
Zo heb ik het nog nooit bekeken eerlijk gezegd

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:04

Maar daarom neem ik aan dat je als eigenaar toch ook niet de eerste de beste die zich aanbiedt aanneemt. Als er iemand mijn paard wil bijrijden moet ik eerst zeker weten dat hij of zij een klik hebben en dat deze genoeg verstand heeft van paarden. Ik, persoonlijk, zal nooit een manegeruiter of iemand met weinig ervaring erop zetten, in ieder geval niet als het voor dagen is dat ik er niet ben. Tenzij de manegeruiter natuurlijk wel veel ervaring heeft, die heb je ook.

Daarbij kunnen blessures altijd opkomen. Mijn pony is een jaar kreupel geweest, maar dat was in het weiland gebeurt. Moet ik daardoor maar de boer (eigenaar/verhuurder van het weiland) om geld vragen, omdat mijn paard daar voor een lange tijd geblesseerd is geraakt? Nu weet ik dat het een beetje een kromme vergelijking is, maar zo zie ik het. Een blessure kan altijd gebeuren, maar ik laat dan ook niet Jan en alleman op mijn paard rijden. Ik wil eerst vertrouwen hebben in de persoon en ik geloof dat veel eigenaren dit ook willen. Een persoon die onverantwoord over komt zal er bij mij niet ingaan.

Maar we hebben allemaal een andere mening en het gaat natuurlijk om jouw paard, wat jij ermee doet is dus niet mijn probleem. En met 25 euro per maand kan ik nog wel mee in gaan, maar ik zie vaak zat mensen die 100 per maand vragen, wat ik persoonlijk een beetje belachelijk vindt. Veel van die paarden staan niet eens op een stal maar gewoon op een stuk weiland. Nou, mijn moeder betaald misschien 150 euro in de maand voor ons weiland en af en toe hooi of wat bijvoer, het zou toch helemaal krom wezen als wij dan bijvoorbeeld 100 euro gingen vragen. En deze personen komen meestal maar 2/3 keer in de week. Kunnen ze net zo goed een paard leasen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:32

Een goede bijrijder vinden is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Dus ja , moeilijk te vinden. Niet alleen omdat je qua omgang nog met elkaar door een deur moet kunnen, maar omdat je - idd - een financiele bijdrage gaat vragen.

Een blessure, ontstaan op het land, daar hoor je mij niet over zeuren.
Maar een bijrijder die je paard zo naar de vernieling rijdt dat je vervolgens veel geld kwijt bent om hem te laten corrigeren, of een permanente blessure krijgt die echt is ontstaan door verkeerde belasting of verkeerde behandeling, daar kun je goed ziek van zijn.
Waar een blessure door is ontstaan kun je achteraf nooit zeggen.
Maar omdat je dat achteraf nooit kunt zeggen, wil ik een financiele compensatie. Just in case....
en voor de goede orde, stalgeld op mijn stal is 300 Euro per maand. Mijn vraag voor 3 dagen in de week voor een bijrijdpaard met voldoende capaciteiten en goed gereden niveau is 150 Euro. Take it, or leave it....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-10-12 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:41

Cassidy schreef:
Een goede bijrijder vinden is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Dus ja , moeilijk te vinden. Niet alleen omdat je qua omgang nog met elkaar door een deur moet kunnen, maar omdat je - idd - een financiele bijdrage gaat vragen.

Een blessure, ontstaan op het land, daar hoor je mij niet over zeuren.
Maar een bijrijder die je paard zo naar de vernieling rijdt dat je vervolgens veel geld kwijt bent om hem te laten corrigeren, of een permanente blessure krijgt die echt is ontstaan door verkeerde belasting of verkeerde behandeling, daar kun je goed ziek van zijn.
Waar een blessure door is ontstaan kun je achteraf nooit zeggen.
Maar omdat je dat achteraf nooit kunt zeggen, wil ik een financiele compensatie. Just in case....
en voor de goede orde, stalgeld op mijn stal is 300 Euro per maand. Mijn vraag voor 3 dagen in de week voor een bijrijdpaard met voldoende capaciteiten en goed gereden niveau is 150 Euro. Take it, of leave it....

Je neemt me de woorden uit de mond. Niets meer aan toe te voegen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:45

Ik zie anders zat goede bijrijders en er zijn ook meer dan veel mensen die wel hartstikke tevreden zijn over hun bijrijder. En aangezien een blessure kan gebeuren... het is een levend wezen, dat altijd een verkeerde beweging kan maken. Ik vraag me af hoe jij kan oordelen of de bijrijder je paard naar de knoppe rijdt en als je dat van iemand hoort, dat dat pas is als het paard al geblesseerd is. Hoor ik dit van iemand in de omgeving krijgt de bijrijder echt regelrecht een ticket naar huis hoor, nog voordat mijn paard iets mankeert.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:53

Dankje Sees! Ik doe mijn best, maar het gaat heel aardig, al zeg ik het zelf! :j

Cassidy schreef:
@ vuurneon: mee eens. Zoals al eerder aangegeven, een bijrijder neem je omdat je tijd tekort hebt. Al dan niet tijdelijk. Maar als het financieel niet uitkan, dan kun je beter verkopen, omdat een bijrijder je paard naar de vernieling kan rijden, ineens kan stoppen of helemaal niet betalen, en je met grote financiele problemen kan laten zitten.
Een blessure van je paard, al dan niet tijdelijk, kan je paard onverkoopbaar maken. En persoonlijk wil ik daar financiele compensatie voor zien!

Ik vind dit een behoorlijke tunnelvisie. Ik kan me best voorstellen dat als je dit hebt meegemaakt, je wel twee keer nadenkt voor je weer begint aan een bijrijder. Maar het kan ook echt anders. Als je als volwassen mensen afspraken maakt kan ik me niet voorstellen dat de bijrijder niet gebruik maakt van een "opzegtermijn". Een paard in de vernieling rijden vind ik te ongenuanceerd. Dat je niet weet waar het vandaan komt, natuurlijk, maar paardlief kan zich ook verstappen op land/in de paddock. Als je als eigenaar geen bijrijder hebt, ga ik er vanuit dat er een financieel "potje" is, voor dit soort onvoorziene omstandigheden (dat zou ik in ieder geval doen). Daarbij zou ik, als ik een bijrijder zou vragen, in het begin veel aanwezig zijn, zodat ik hem/haar in de gaten kan houden, en hij/zij zal verplicht les moeten nemen. En natuurlijk kan een bijrijder zich altijd anders gedragen als jij erbij bent dan niet, maar ik heb een redelijke mensenkennis, en mensen waar ik geen goed gevoel bij heb, komen niet in de buurt van mijn paard.

Dat gezegd hebbende, ik beschouw mezelf als een goede bijrijder. Ik kan dat wel van mezelf zeggen. Ik behandel Fuego als mijn eigen paard en neem absoluut mijn verantwoording. misschien is daarom mijn visie niet geheel objectief. Ik wil dus ook zeggen dat ik het erg spijtig vind voor de mensen die nare ervaringen hebben met bijrijders, want echt, zo zijn "we" niet allemaal...

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:53

Ik heb heeeeeel lang moeten zoeken tot ik een bijrijdster vond die ik goed genoeg vond... maar ik was ook wel super kritisch.
Bij mij op stal staan ook heel veel mensen die super tevreden zijn met hun bijrijdster en dat is toch ook fijn voor ze? Maar de een is iets sneller tevreden dan de ander, ik hoop dat mijn paard nog een aantal jaren in de sport mee kan draaien, en daar trainen we ook hard naar toe, een bijrijdster die ons daarbij kan helpen is moeilijk te vinden.
Wat betreft het rijden, ik voel het meteen aan mn paardje als er iemand anders op heeft gezeten. En daarbij houden mijn stalgenoten ook wel een oogje in het zeil.... En wat betreft de blessures, tuurlijk kan dat altijd gebeuren, maar als je je bijrijdster ook (lang) buiten laat rijden met je paard is de kans net iets groter dat ie zich verstapt o.i.d dan in de bak.