bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Borg

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:59

Ik vraag zelf 50 euro per maand voor 2-3 dagen per week. Daar word ik niet rijk van, maar een fijn paard met duur tuig gratis ter beschikking stellen gaat me te ver.
Ik hoop nog lang van mijn knul te genieten, maar na hem koop ik geen ander paard meer. Dan zoek ik zelf een bijrijdpaard en ben ik best bereid om ervoor te betalen. Het scheelt namelijk ook een hoop onkosten en verantwoordelijkheid en daar hoor ik eigenlijk niemand over. Wanneer je het treft met je bijrijdpaard, heb je wel de lusten en niet de lasten zoals onverwachte DA-kosten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:02

Ik heb nooit betaald voor mijn bijrijdpaarden. Eigenlijk omdat het tot nu toe altijd zo was dat het om een eerlijke 'deal' ging. De eigenaresse heeft te weinig tijd en is blij dat t paard er uit komt en beweging krijgt en ik vind het leuk om te rijden/verzorgen. Met mijn huidige bijrijdpaardje is dat ook zo, die doe ik één vaste week en soms op oproep als de eigenaresse er niet is.

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:09

ik sta met mijn pony ook op vol pension
en heb ook een bijrijder maar die betaalt ook niet
en wil het ook niet
ze rijd nu al 3 jaar mijn paardje bij en ben heel erg blij met haar
ze is betrouwbaar en kan altijd op haar rekenen
voor de rest mag ze er alles mee als of het haar eigen pony is
een goede betrouwbare verzorg vinden is erg moeilijk
en ben erg dankbaar dat ze me helpt dus daarom wil ik er ook geen geld voor

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:14

Borg schreef:
Ik vraag zelf 50 euro per maand voor 2-3 dagen per week. Daar word ik niet rijk van, maar een fijn paard met duur tuig gratis ter beschikking stellen gaat me te ver.
Ik hoop nog lang van mijn knul te genieten, maar na hem koop ik geen ander paard meer. Dan zoek ik zelf een bijrijdpaard en ben ik best bereid om ervoor te betalen. Het scheelt namelijk ook een hoop onkosten en verantwoordelijkheid en daar hoor ik eigenlijk niemand over. Wanneer je het treft met je bijrijdpaard, heb je wel de lusten en niet de lasten zoals onverwachte DA-kosten.

Daarom nemen de meeste ook een bijrijdpaard.. Word dat dan niet begrepen?
Geen tijd, geld of het niet willen dragen van de verantwoordelijkheid. Waarom moet je bijrijder
betalen alsof het haar paard is, dan nam ze wel een paard toch.. En dit bedoel ik in het algemeen.

In deze discussie kijken maar weinig eigenaren uit het perspectief van de verzorger en daarom komen vooral die rare redenen enzo.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:30

Jessicajoann schreef:
Daarom nemen de meeste ook een bijrijdpaard.. Word dat dan niet begrepen?
Geen tijd, geld of het niet willen dragen van de verantwoordelijkheid. Waarom moet je bijrijder
betalen alsof het haar paard is, dan nam ze wel een paard toch.. En dit bedoel ik in het algemeen.

En juist dáárom is het toch niet zo raar als er om een bijdrage gevraagd wordt?
Als we zo doorgaan heeft niemand straks meer een paard en kan niemand meer bijrijden.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:44

Nou dat zal toch Ook wel mee vallen. Er zijn altijd mensen die een paard voor zichzelf willen en die het kunnen betalen.
Een aantal jaar geleden vielen bijdrages mij niet op omdat het minder was. Toen hadden mensen ook gewoon paarden alleen vroegen ze geen bijdrage..
Dat is wel iets nieuws. Eerste heette het leasen.
Ik vind ook dat je wel wat te zeggen hebt. Als je ergens wat voor betaald heb je wel recht op ' een deugdelijk product'

Als ik als ik zelf zo ver ben dat ik het kan betalen, dus een vaste baan heb en klaar ben met m'n opleiding, neem ik ook eerder een eigen paard omdat ik dat graag wil.. Die zullen er altijd blijven.

Oh ik ben een ramp in verwoorden wat ik bedoel 

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:14

Ik vind 100 voor 4x rijden per week met nota bene een binnenbak echt
niet teveel :n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:18

Tja, ik vind rijden in een binnenbak persoonlijk niet echt leuk (doet me denken aan de manege), ik ben zelf het liefste buiten!!! :D

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:26

Een binnenbak is geen overbodige luxe met het weer van de afgelopen maanden.

Maar nu weer ontopic,
Het ligt 'm eigenlijk ook aan de situatie, om wat voor paard het gaat, wat je er mee kan doen etc.
Ik zelf vind het niet meer dan normaal dan om het halve stalgeld te moeten betalen voor de merrie die ik rijd, die ZZ licht gestart is in het verleden en waar ik alles mee mag doen.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:37

Brainless schreef:
Meloen schreef:
Als ik om bijrijder verlegen zit, zou ik daar wel een vergoeding tegen over zetten.
Enkel om het kaf van het koren te scheiden.
Dan zou ik er zelf niet 'rijk' van willen worden, maar meer iets voor het paard. Zak voer of zak met wortelen... Etc. Een keer een liksteentje. Zoiets. Lijkt mij best reëel.

Dat vind ik dus "raar".
Pas als jij erom verlegen zit (dus op het moment dat je echt een bijrijder nodig hebt) dan moet er voor betaald worden?

Mijn bijrijders hebben mij nooit hoeven te betalen.
1 nam mijn paardje regelmatig mee naar club en dat betaalde zij wel zelf.
Zij betaalde ook de helft mee aan de ijzers.

Mijn andere paardje moet op ijzers en dat betaal ik gewoon zelf.

Dat mag jij natuurlijk raar vinden! Iedereen heeft z'n eigen mening hierover.
Ik ben (wel) van mening dat jij in feite hetzelfde hanteert, het voor de helft betalen van de ijzers.
Bovendien ben ik van mening dat je het voor elkaar doet. Eigenaar zoekt helpende hand, bijrijder zoekt paard.
Helft van de ijzers, iets voor het paard, ik vind dat geen rare vergoeding.
Wel de lusten maar niet de lasten? Naar mijn idee gaat dat niet op.

Áls ik een bijrijder zou zoeken, zou dat bijv. zijn als ik zwanger ben. Dat vind ik een goede reden voor mijzelf om een bijrijder te zoeken.
Ik zou dan wel om bovengenoemde vragen, dus zakje voer, wortelen, liksteen of iets dergelijks.
Alleen al om er voor te zorgen, dat degene die mij paard gaat rijden/verzorgen ook er echt voor de volle 100% voor gaat.
Nu zeg ik niet gelijk dat iemand die niet betaald dat niet doet, absoluut niet. Ik wil niet generaliseren.
Maar, ik denk, dat wanneer iemand er voor moet betalen, dat de kans kleiner is dat degene niet betrokken is, of er niet voor die 100% gaat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:46

Jessicajoann schreef:
In deze discussie kijken maar weinig eigenaren uit het perspectief van de verzorger en daarom komen vooral die rare redenen enzo.

Hoezo? Dat deze geen geld heeft voor een paard, maar wel graag gratis het paard van een ander wil gebruiken (en veelal als leerpaard (of deze nu makkelijk of "moeilijk" is want fouten worden er toch wel gemaakt) , want het niveau van (zoekende) verzorgsters ligt gemiddeld echt niet hoog. :n

Ik heb vroegah zelf ook pony's mogen verzorgen (net als zoveel eigenaren) en denk dat ik dus van 2 kanten het wel begrijp.
Als eigenaar wil ik niet betalen voor de hobby van een verzorgster, want ik moet er (mijn hobby en dus ook de verzorging) zelf ook voor betalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:11

@Superwoman
En ik vind het juist als eigenaar leuk iemand (gratis!) de kans te geven een leuk paard te rijden.

Mijn vorige bijrijdster hoefde geen stallen te mesten, mocht rijden wanneer ze wilde (alleen even melden dat ze gereden had/ of ging rijden) en mocht mijn trailer lenen om naar les/op wedstrijd te gaan (vaak reed ik ook zelf).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:20

Ik heb nooit betaald om bij te rijden en zal ook nooit iemand geld vragen om bij te rijden. Als ik geld neer leg wil ik veel meer inspraak dan een eigenaar zou willen. Omgekeerd wil ik een verzorger geen beslissingen laten nemen over mijn paard. Past mijn wijze niet bij de persoon dan geen concessies van mijn kant. Bij betaling mag je wel wat meer eissen vind ik en daar zit ik niet op te wachten. Bijrijden is voor mij van beide zijden een gunst. Ik zou hoe dan ook nooit afhankelijk willen zijn van het geld van een verzorger.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:07

ben zelf voor ik eigen paarden kreeg ook jaren bijrijdster/verzorger geweest
voor het ene paard kreeg je geld bij , de ander was gratis een volgende betaalde je
al gelang de situatie , mogelijkheden etc

ben net als de meeste andere paarden eigenaren niet geboren met een eigenpaard :D

toen er hier nog 3 stonden en we een bijrijder hadden met oogjes :)*
moest zoiezo in de buurt zijn elke dag en wij kwamen in principe ook elke dag
hadden 1 draakje waar ze weinig mee kon 1 paard waar ze veel van kon leren (en leerde) en
een die nog veel moest leren
belde op "is het goed dat ik die pak of zal ik die pakken ?" en ging dan lekker samen met iemand of alleen
naar buiten of reed even in de bak ,ging lekker zelfstandig aan de slag
altijd in overleg , het kon zelden niet
deze keek dan gelijk of het water nog voldoende en schoon was en of er evt kuil of hooi bij moest
paarden hebben hier onbeperkt voer en wierp een blik op de andere 2 of ze nog op 4 hoeven stonden
bij heel mooi weer en veel tijd of een mogelijk euvel werd er gepoetst of verder gekeken dan de neus lang was
werd ook altijd naderhand op de hoogte gebracht hoe het was gegaan en of de andere 2 nog leefden

iemand waar je als eigenaar ook daadwerkelijk profijt van had, geen zorgen had als ze was geweest
wist dat ze er dan goed bijstonden .. _/-\o_
geen haar op ons hoofd die er over gedacht heeft haar ook maar een cent te vragen , wel kreeg ze af en toe
een kleinigheidje van ons , zij is helaas verhuist

paard kwam heel terug en op adem etc etc dat hebben we ook al anders meegemaakt
nota bene paar keer met mensen die eigen paarden gehad hebben ..
paard over de zeik weer thuis onverzorgt zonder voer nat en niet op adem de wei in
soms kreupel of ziek spullen neer gegooid ergens in een hoek zelfs bitje afspoelen was te veel werk
altijd naar de paarden MOETEN omdat de bijrijder er is ook al ben je der net weg
omdat je graag je paard en spullen heel houd
had toen ook eigenlijk zoiets van dit is al nummer tig ..laat maar zitten ..

maar ook gezien mijn eigen ervaringen als bijrijder en of verzorger en als eigenaar
kan ik me goed voorstellen dat je voor de een wel en de ander niet wil of moet betalen

gratis rijden onder het mom .. je neemt hun toch tijd uithanden en dan zelfs te verrot zijn
om het paard normaal te verzorgen na de rit , laat staan voeren mesten dat komt dan niet eens ter sprake
je merkt dat er veel (manege) ruiters zijn die de manege te duur vinden en dan maar het zelfde zoeken
alleen dan gratis .. dus paard pakken rijden en weer weg wezen liefste in passende outfit
(ja ja hebben ze hier gehad ..heeft u geen bruin dekje .. dat staat mooier bij mijn kleding of mag er een boomzadel op
daar heb je namelijk wel leuke dekjes voor :roll: )

dus de vraag aan de (potientiele) bijrijders ..

waarom willen jullie verzorger/bijrijder worden ?

kijk als het puur een geld kwestie is .. dan kan ik me wel voorstellen dat je niet wil betalen

zelf als bijrijder daar waar ik betaalde had k een eigenpaard zonder de lasten
daar betaalde ik graag voor 8-) zeker als je wat meer vrijheden had dan slechts
die ene dag paard verplicht beweging geven

je had de geneugten van een eigenpaard , goedkoper dan een manege paard huren voor een (buiten) ritje ,
vrijheid van een eigen keuze instructrice , rijden of iets anders doen ,niet op je klok hoeven te kijken
maar niet de last van 7 dagen per week , en de andere kopzorgen zoals DA tandarts onderhoud terrein
aanschaf materialen etc etc

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:42

Brainless schreef:
@Superwoman
En ik vind het juist als eigenaar leuk iemand (gratis!) de kans te geven een leuk paard te rijden.

Waarom moet dat gratis?
Moet zeggen dat ik na een hoop gezeik al helemaal geen zin meer heb in verzorgsters (op 2 leuke na) , maar dat ze bij mij als veel kansen gehad hebben om op goede paarden die goed aan hulpen staan te mogen rijden. (en dan natuurlijk nog het soms helpen tijdens het rijden - zodat ze duidelijk beter gingen rijden)

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 00:56

Even alles snel bijgelezen (voordat mensen gaan zeggen dat het mij niks meer boeit.)
er staan hier verschillende meningen en iedereen heeft wel een beetje 'gelijk' maar ik blijf toch wel bij het betalen.
ik zal voorlopig ook niet zo vaak meer reageren omdat; mijn vader ligt momenteel in het ziekenhuis, dus niet meer zo vaak op bokt! :(:)

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 01:03

Ik vind je aanbod helemaal niet gek hoor!
Alleen ik kan me voorstellen dat niet iedereen bereid is te betalen. Ik was het ook zeker niet van plan toen ik op zoek was naar een verzorg paard! ik hoef ook niks te betalen, maar als ze dat wel zou willen zou ik het nu wel doen denk ik.. Al heb ik niet veel uit te besteden per maand, ik zou daar echt niet meer weg willen! Het bevalt zo goed!

xMuiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:36

Het is helemaal niet zo gek om er geld voor te vragen! ;)
Zelf heb ik ook een eigen lease-paard en daar moet ik ook
aan mee-betalen (mijn moeder least ook mee, dus zij
betaald ook mee). Dat is dus ook met hoefsmid, da kosten etc.
En als je zoveel mogelijkheden hebt, klinkt het al helemaal niet
gek.. Dus, het is goed hoor, zoals je het zegt, vind ik :o

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:15

Het ligt er totaal aan van wat voor bijrijder jij zoekt.
Zoek je iemand die je paard gewoon door veder kan rijden, iemand die gewoon lekker recreatief ermee rijd. Af en toe in de bak rijden met soms een lesje en lekker buiten rijden of een persoon die nog een heeeel hoop moet leren en later een eige paard wilt.

Kijk daar eerst naar en dan pas over de betaling praten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:28

kensha schreef:
Het ligt er totaal aan van wat voor bijrijder jij zoekt.
Zoek je iemand die je paard gewoon door veder kan rijden, iemand die gewoon lekker recreatief ermee rijd. Af en toe in de bak rijden met soms een lesje en lekker buiten rijden of een persoon die nog een heeeel hoop moet leren en later een eige paard wilt.

Kijk daar eerst naar en dan pas over de betaling praten.

Das toch niet logisch wanneer mensen toch niet bereid zijn om te betalen, steek je er tijd en energie in voor niks (en de ander ook)....... én de meeste zoekende verzorgsters nog een héle hoop moeten leren en daar dan mede jouw paard voor gebruiken ;)

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:00

Tuurlijk niet voor niks!
Voor je paard! Jij hebt niet genoeg tijd dus moet je je bijrijder goed inwijden anders komt het soweiso niet goed. En trouwens, een brijrijder of verzorger helpt jou ook uit de brand dus zo raar vind ik het niet dat niet iedereen bereid is te betalen ;)

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:37

natuurlijk is dat niet gek!!! je betaald toch echt zelf al het stallingsgeld en je mag er elke dag komen en gebruik maken van de faciliteiten. Wanneer je minder dagen komt omdat je geen tijd hebt en Als iemand ( de bijrijder) 4 dagen per week gratis een eigen paard heeft en er alles mee mag doen net als een pensiongast en jij alles moet betalen en zij niets, slaat dit nergens op :n . Ze moeten gewoon een deel van het stallingsgeld betalen :) .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:30

Ik vraag me ook af waar een 14 jarige 100euro vandaan moet halen. Ik was een zeer trouwe verzorger vroeger maar als Ik had moeten betalen had niemand dat geweten want mijn ouders zouden daar echt geen geld voor geven.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:04

Mijn ouders ook niet. Die hebben net een gratis zoveelstehands (en veel te grote :+ ) cap voor me geregeld, en daar hield het mee op.
Toch kom ik al 12 jaar bij dezelfde verzorgpony's.

Maar om het gemopper op bijrijdsters recht te trekken; ik ken het ook andersom;
iemand vroeg of ik zijn pony wilde inrijden. Beestje kende níets, nog niet eens het aan een halster meelopen. Ben maanden ieder weekend in mn eentje met die pony bezig geweest, tot eigenaar het genoeg vertrouwde om er zelf op te stappen*. Als dank voor alle moeite, en het risico dat ik nam om op een pony te stappen waarvan eigenaar me totaal niet kon helpen bij het inrijden? 'Dank je wel' Let wel; voor het rijden hoefde ik het totaal niet te doen, reed toen Ascot al een paar jaar.
* Bij alle andere ervaringen met paardje inrijden werd paardje de eerste keren door eigenaar bij het hoofdstel vast gehouden als ik op het zadel ging hangen. Durfde deze eigenaar niet. Deze bleef mooi op veilige afstand :')
Nog een ander voorbeeld; mn eerste verzorgpony; zou nooit verkocht worden! Uren met vriendinnetje daar weiland gemest, pony geleerd biet te eten (luste hij niet) stalletje gemest, pony gepoetst, met pony gewandelt (half jarige shet)... tot ik een half jaar later daar kwam en pony al ingeladen en weg was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:07

Als ik een bijrijder heb, dan vraag ik ook een kleine vergoeding per maand. Niet zozeer omdat ik mijn paard niet kan betalen, maar eerder als zekerheid dat ze goed met mijn dier en spullen zullen omgaan.
Tevens krijgen ze, als ze dat willen, ook nog les van me (ben opleiding tot lesgever aan het volgen, is bijna afgerond).
Ze hoeven ook niks te doen, paard staat volpension dus echt enkel maar poetsen, kroelen en rijden.
Dat is tijdens de wintermaanden.

Vanaf april tot half september/oktober staat mijn paard 24/7 in het land. Tijdens die maanden hoef ik ook geen vergoeding, maar dan wil ik wel dat ze meehelpen bij het verzorgen als het even kan. Voeren doe ik zelf, maar als ze zien dat de waterton bijna leeg is, horen ze die dan wel netjes even vol te pompen (heb waterpomp en grondwatertank). Als ze zien dat er wat gras te lang wordt aan de omheining en tegen de stroomdraad aan dreigt te komen, dat weghalen of melden. Wordt er hooi geleverd, dan vind ik het wel zo ntjes als ze er dan ook zijn om mee te helpen lossen en stapelen.

Maw, ofwel is alles gratis, maar helpen ze mee, ofwel betalen ze kleine som, maar hoeven ze niks te doen. En als er wat leuks is, gaan we lekker samen :)

Heb nou vriendin, die waarschijnlijk gratis bijrijdster wordt uitgenodigd om mee te gaan naar Equitana. Haar ticket betaalt ze zelf, maar ik vraag 0 transport om heen en terug te rijden, toch wel een rit van een paar uur.
Als mijn beste vriend niet meewil naar Aken deze zomer, dan wil ik dat ook aan haar vragen en dan doe ik haar de helft van haar ticket cadeau, ook zonder vervoerskosten. Omdat ik vind dat die meid dat ook wel verdient :)