Ahhh... bijrijdster-frustraties!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: Ahhh... bijrijdster-frustraties!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:44

VVDD > VP

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:55

Heb een beetje het topic doorgelezen.
Wat kunnen verzorgers laks zijn. Dat ze zo tegen de regels ingaan!
Maar ook eigenaren komen hier niet altijd goed uit de bocht.

Heb gelukkig zelf nog niet zoiets meegemaakt. Wel een 'vriendin' die samen met jou een verzorgpaardje wil zoeken. En jou laat zoeken, en zoeken. Ik was op zoek naar een paardje om een band mee op te bouwen. Rijden zou leuk zijn, maar was geen must. Zijn juist andersom.. Zij had al eerder een vz-paardje gehad, maar is daar weggetrapt.

Ik was al heel lang aan het zoeken, en vond steeds niks. Advertentie op markplaats geplaatst, en keek dagelijks naar de advertenties op marktplaats. Ik kreeg redelijk veel reacties, maar alles was gewoon te ver weg, of ik moest er voor betalen. En dat kon ik gewoon nog niet. Uiteindelijk kreeg ik een reactie over een jonge D-pony. het klonk wel goed, dus een afsrpaak gemaakt, en met vaders er naartoe. Het was/is bij een handelaar. Dat is op zich wat minder, maar goed, het is een verzorgpony. bleek het daar te zijn waar 'mijn vriendin' dus niet meer welkom was. Dat was echt een dubbel gevoel. Heb het wel aangenomen. Of tenminste, heb gezegd dat ik het nog even met iemand moest overleggen, maar dat het waarschijnlijk wel goed kwam. Met kloppend hart naar 'die vriendin' geweest, bang dat ze boos zou worden. Zou ik aan de ene kant goed kunnen begrijpen. Gelukkig vatte ze het allemaal heel goed op, en vond het niet té erg. Ben nu dus de verzorger van dat paardje. helaas word hij natuurlijk ook weer verkocht, en komt er weer een andere. Maar ik neem aan dat dat een kwestie van wennen is..

(Sorry voor het hele verhaal :+ )

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:18

Jibbel schreef:
Ik vind het ronduit onbeschoft dat mensen dan komen kijken, het paard dan niet is wat ze zoeken en vervolgens nooit meer wat laten horen. Kom op, je weet van te voren waar je naar gaat kijken en als het dan toch niet blijkt te zijn wat je zoekt (geen klik bijv.) dan is het toch de kleinste moeite om even naar de eigenaar te communiceren dat het toch niet is wat je zoekt?

Daar ben ik het ook helemaal mee eens, maar het ging mij om dat een 'wensenlijstje' schijnbaar iets raars zou zijn. In het begin maakte ik wel de fout door niet genoeg door te vragen wat voor soort karakter het paard had en hoe het paard onder het zadel was. Ook ben ik er door proberen achter gekomen wat ik zocht. Ik had namelijk alleen gereden met instructie, en als je het dan in je eentje moet doen kan dat heel anders zijn.
Echter ik heb altijd laten weten als ìk het paard wel of niet geschikt voor mij achtte. Dat is idd wel het minste wat je kunt doen.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:55

Wij zijn weer een verzorgster kwijt op onze stal, ze gaat voor het paard van haar vriendin zorgen en stopte er afgelopen zondag gelijk mee. Ze heeft wel netjes haar voerweek afgemaakt en zou dan zondag haar sleutel inleveren. Maar zaterdag vertelt ze dat ze zondag niet kan voeren en dat ze iemand anders moet regelen (zo werkt dat gewoon, als je niet kan, dan ruil je je dag met iemand en jij voert dan in de voerweek van de ander). Maar omdat zij niet een dag voert voor iemand anders, heeft niemand haar dag overgenomen. En zelf is ze niet op komen dagen, ze was al onderweg naar weet ik waar -O-
Uiteindelijk hebben we dus met een paar meiden de paarden gevoerd, veel te vroeg, maar ja....je kan die dieren niet zomaar laten staan en afwachten wat er gaat gebeuren.

Zo hadden we ook een meiske, die zet om half 4 's middags (de paarden moeten tussen 5 en half 7 gevoerd worden) op hyves dat ze niet kan, dat iemand het maar even van haar over moet nemen. Maar zoooo werkt het niet!! Als je niet kan, dan regel je zelf een vervanger, niet gewoon op hyves zetten dat je niet kan en hopen dat het goedkomt. 's Avonds had er niemand gereageerd op haar berichtje en toen postte ze heel leuk: 'oh...er heeft niemand gereageerd, dan zal de baas het zelf wel gedaan hebben'. Wat denk je zelf!!! Zoooo respectloos, ze heeft ook van ons allemaal gigantisch op haar flikker gekregen, want zo ga je niet met de paarden om.
Ze kreeg wel vaker tips om de verzorging anders aan te pakken, maar uiteindelijk is ze zelf weggegaan...omdat er altijd zo kattig op haar gereageerd werd -O- Ja, vind je het gek!!
Gelukkig is zij ook exit, want met deze mentaliteit red je het bij ons niet. We zijn dus weer op zoek naar nieuwe mensen, die wel snappen hoe het werkt.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:02

Nadiaaa schreef:
Wij zijn weer een verzorgster kwijt op onze stal, ze gaat voor het paard van haar vriendin zorgen en stopte er afgelopen zondag gelijk mee. Ze heeft wel netjes haar voerweek afgemaakt en zou dan zondag haar sleutel inleveren. Maar zaterdag vertelt ze dat ze zondag niet kan voeren en dat ze iemand anders moet regelen (zo werkt dat gewoon, als je niet kan, dan ruil je je dag met iemand en jij voert dan in de voerweek van de ander). Maar omdat zij niet een dag voert voor iemand anders, heeft niemand haar dag overgenomen. En zelf is ze niet op komen dagen, ze was al onderweg naar weet ik waar -O-
Uiteindelijk hebben we dus met een paar meiden de paarden gevoerd, veel te vroeg, maar ja....je kan die dieren niet zomaar laten staan en afwachten wat er gaat gebeuren.

Ik voer zelf ook op de manege waar ik vrijwilliger ben. Maar dit vind ik toch wel belachelijk. Het lijkt me toch logish dat je er niet vanuit kunt gaan dat maar even iemand anders het overneemt, zonder te ruilen, of daar een afsrpaak over te maken...

NaryaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:05

Ik denk dat iedereen het daar wel mee eens is :=

Sinds deze week verzorgpaardloos. Vertrek overmorgen naar het buitenland en dat wist ik ook wel voordat ik aan Sara begon, maar toch is het afscheid lastig. We zijn elkaar toch wel lief gaan vinden de afgelopen tijd.
Als ik terugkom ga ik misschien wel weer opnieuw op zoek, want ik ben nog lang niet uitgeleerd. Maar ja, de omgeving is niet bepaald heel gunstig, in de Bollenstreek zijn meer ruiters dan paarden, heb ik het idee :+

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:23

Narya...check m'n onderschrift ;)
Ja, blijkbaar zijn er nog steeds meiden die de verantwoordelijkheid met een grote korrel zout nemen. Jammer, want het is erg gezellig bij ons op stal, maar je moet wel serieus zijn.

NaryaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:27

Ik had inderdaad al stiekem even gespiekt, maar ik voldoe helaas niet aan je eisen: ik heb geen ruiterbewijs.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:30

Dat moet je ook een beetje ruim nemen hoor ;)
Als het je leuk lijkt, dan kan je me altijd even contacten hoor :D
Hoe lang ga je naar t buitenland??

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:49

nee, die fries mocht ik niet meer op rijden. Ik zat echt met mijn volle verbazing te kijken van hè, hoe kan dat nou, toen ik met haar naar de stal stapte toen was er helemaal niets aan de hand, maar goed, verleden tijd, heb ook niet erg lang op het paard gereden, maar het is toch wel jammer dat het zo moest lopen.
Met mijn dravertje ben ik echt heel gelukkig. Ben nog nooit zo gek met een paard geweest, laat ik het zo zeggen.
Ookal zag ze er niet uit, paard is paard, of ze nou mooi is of niet, ze blijft hetzelfde paard qua karakter.
Ik heb zelfs een keer gehoord van diegene zelf dat ze een paard niet wou gaan verzorgen. Nee, zegt ben je helemaal gek???!!! dat beest ziet er niet uit, zo kan ik mij toch nooit in het bos etc. vertonen...
dat zijn ookvan die uitspraken die ik ze wel graag weer het hoofd in wil drukken om het netjes te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:27

GITM:
Citaat:
Ja, de meeste verzorgsters en bijrijdsters willen liever een warmbloedig rijpaard, maar is dat bij de meeste paardenbezitters niet net zo?
Ik denk niet dat er veel verschil zit in het aantal warmbloed-eigenaren of het aantal koudbloed-eigenaren. :n
Natuurlijk heeft iedereen zijn voorkeur, daar is niks mis mee.. maar ik ken net zoveel mensen met een koudbloed als mensen met een warmbloed. :)

Inney: Wat fijn dat je op dit moment in ieder geval een leuke verzorgpony hebt. :j
Ik ga zo even je topic bekijken dat in je onderschrift staat. :)

Nadiaaa: Ja, dat vind ik ook erg respectloos!
Dat je overstapt als je een heel goed aanbod krijgt, snap ik wel.
Maar sluit het dan in ieder geval fatsoenlijk af.. :\
Bij zo'n beleid als op 'jouw' stal is het gewoon een kwestie van willen.
En voordat je ook maar ergens aan begint, een balans opmaken en kijken of het mogelijk is.

Narya: Misschien kun je bij terugkomst weer bij je verzorgpaard beginnen?

Ukje: Heb je helemaal gelijk in. :j
Geen één paard is lelijk... en ze willen allemaal maar 1 ding en dat is liefde.
Zulke opmerkingen zou ik nooít maken!
Natuurlijk is het leuk als je complimentjes krijgt, maar het gaat er vooral om wat je zelf voor je paard voelt. :j

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:32

KoudbloedKim: Ja, ik ben er ook erg blij mee. Eigenlijk hoop ik nog op iets vasts. Want wat ik eigenlijk graag wil is een 'vaste' pony/paard om te verzorgen en/of rijden. Waar ik een band mee op kan bouwen. Dat kan ik nu ook wel, maar na een tijdje gaat hij weer weg. En dat is geen leuk vooruitzicht.

(Heb net even in je onderschrift gekeken. Wat zou ik graag willen dat ik dichter bij jouw mooie paardje woonde. :+ )

NaryaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:40

KoudbloedKim schreef:
Narya: Misschien kun je bij terugkomst weer bij je verzorgpaard beginnen?

Dat had misschien wel gekund, maar bij mijn terugkomst ben ik 22 en de club is eigenlijk maar tot 16 jaar, met een gemiddelde leeftijd van een jaar of 10. Ik ben heel lang gebleven omdat ik volkomen verliefd was op Catoo, maar zij is er niet meer en op een gegeven moment wordt je echt te oud voor een club die zich richt op kleine kinderen. Bovendien is daar de begeleiding niet aanwezig om verder te leren. Ik zou bijvoorbeeld graag willen leren longeren aan de dubbele longe of met een pessoa, of werken aan de lange teugel, maar er is niemand om mij dat te leren omdat ik zelf de oudste ben. Dus als ik iets meer wil dan een rondje buiten of in de bak hobbelen dan zal ik verder moeten kijken, ben ik bang.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:09

Hee, Narya, ik ontdek net dat je ook in Zeeland woont!
Ik had met een ad op zeelandnet zo 4 reacties, dus je vindt vast wel een nieuw paardje als je terugkomt uit het buitenland hoor :j

Over die wensenlijstjes... Tsja, je kan nog zoveel willen, zoals bijvoorbeeld een mooie zwarte KWPN met dressuurpotentie, maar misschien dat je uiteindelijk wel de grootste klik hebt met een Fjord in een dikke wintervacht die vooral heel goed is in boscrossen. En persoonlijk zou ik zelf dan kiezen voor de klik, niet voor de mogelijkheden. Maar dat verschilt wel per persoon, denk ik.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:29

Wat ik wel moeilijk vind is het rijden..

Nummer 1 op het wensenlijstje is meestal rijden.. en dat is eigenlijk iets wat ik liever op de (heeele) lange baan schuif.
Sowieso omdat 9 van de 10 niet gewend zijn een paard van een particulier te rijden (en die toch meestal wat heftiger zijn dan een manegepaard) daarnaast ook omdat ik geen zin heb om mn paard opnieuw in elkaar te knutselen als de verzorger 1 dag heeft gereden.

Hoe doen jullie dat en hoe pakken jullie dat aan met afspraken? Moet er nu toch over na gaan denken aangezien vrijdag mijn potentiele verzorgster komt.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:38

Ik vind rijden eigenlijk niet zo belangrijk, ik had in mijn advertentie gezet dat ik een gezelschapspony zocht voor knuffelen en wandelen, maar kreeg toch allemaal reacties van mensen met rijpony's. Eén vrouw heb ik beleefd afgewezen, die wilde hulp bij inrijden en dat ga ik niet doen, ik zou mezelf overschatten als ik zou zeggen dat ik dat kon.

Ik zou rijden rustig opbouwen, afspreken dat er altijd eerst gelongeerd wordt om het heetste eraf te krijgen, in het begin nog niet laten galopperen onder het zadel, er de eerste keren ook steeds bij blijven of er desnoods eerst zelf op gaan...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:40

Jibbel ik vind wel dat je een beetje laat aan dat nadenken begint. De afspraak met de verzorgster staat al en ik neem aan dat zij verwacht ook te mogen rijden.
Als jij daar niet achter staat moet je eigenlijk niet aan een verzorgster beginnen.
Want de verzorgster alleen de lasten en niet de lusten gunnen is niet eerlijk.

Ook vind ik het onredelijk dat je verwacht je paard weer opnieuw in elkaar moet zien te knutselen als je verzorgster een dag heeft gereden.

Zelfs al zou je verzorgster een stuk minder goed / anders rijden dan jij. Het paard weet heus wel het verschil tussen de ene ruiter en de andere en past zich daarop aan.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:43

lindsey schreef:
Jibbel ik vind wel dat je een beetje laat aan dat nadenken begint. De afspraak met de verzorgster staat al en ik neem aan dat zij verwacht ook te mogen rijden.
Als jij daar niet achter staat moet je eigenlijk niet aan een verzorgster beginnen.
Want de verzorgster alleen de lasten en niet de lusten gunnen is niet eerlijk.

Ook vind ik het onredelijk dat je verwacht je paard weer opnieuw in elkaar moet zien te knutselen als je verzorgster een dag heeft gereden.

Zelfs al zou je verzorgster een stuk minder goed / anders rijden dan jij. Het paard weet heus wel het verschil tussen de ene ruiter en de andere en past zich daarop aan.

Nou, sorry hoor, maar echt niet iedere verzorgster wil meteen rijden. En als een verzorgster dat wel meteen verwacht en beledigd is dat het niet meteen mag, is het imo een verwend nest.

Ik denk dat als Jibbel netjes uitlegt dat ze liever eerst even aankijkt hoe alles op de grond gaat, de verzorgster het dan heus wel begrijpt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:47

Jibbel:Als er iemand op een van mijn paarden kruipt en ik moet de keer daarop de boel corrigeren dan is het voor mij klaar.Paard mag op hetzelfde niveau blijven...vooruitgang is super maar achteruitgang is voor mij niet bespreekbaar.
Ga niet mijn paard iedere keer weer in elkaar plakken omdat de bijrijder niet kan rijden,dat vind ik niet eerlijk tegenover het paard.

Mijn paarden hebben echt geen hoog niveau maar lopen wel veel over de weg,een handige ruiter is een pré.Als er wordt getwijfeld kunnen daar grote ongelukken van komen en ook daar zit ik niet op te wachten.
Dat leg ik van te voren ook zeker uit...

Mijn huidige bijrijder vind tutten en knuffelen trouwens ook heerlijk en houd ook van variatie,rijden is leuk maar er zijn nog zoveel andere leuke dingen te doen.Dat vind ik heel fijn want ben zelf ook zo :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:50

@ Lindsey: ik vind dat je erg aanvallend en hard uit de bocht komt en dingen aanneemt en daaruit conclusies trekt die totaal niet aan de orde zijn..

De afspraak staat, maar de potentiële verzorger en ik hebben van te voren uitgebreid contact gehad over hoe en of wat. Ze is ervan op de hoogte dat er sowieso voorlopig niet gereden (kan) worden. T.z.t. zou ze wel graag willen rijden en dat heb ik voor nu even open gelaten of dat wel of niet gaat gebeuren.

Ik vraag alleen om ervaringen, hoe jullie dat afgesproken/aangepakt hebben met je verzorgers.

En waarom zou ik niet aan een verzorger moeten beginnen als ik twijfel over het rijden? Iemand die alleen maar komt om te rijden, kan wat mij betreft meteen zijn biezen weer pakken. Verzorgen betekent verzorgen. Dat je mag rijden is een cadeautje. Zo is dat bij mij ook altijd geweest.

Overigens is het in het verleden al meerdere malen gebeurd dat er anderen op dit paard reden (toen was ze nog niet van mij) en dan was ik wel degelijk lang bezig om haar weer naar mijn hand te zetten. Vergis je niet in de invloed die een andere ruiter op je paard kan hebben. En dat heeft niets te maken met het aanpassingsvermogen van je paard aan de ruiter. (maar wel met de mogelijkheden en beperkingen van de ruiter die erop rijdt)

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:56

Ibbel je moet doen wat jou zelf het beste lijkt maar niet teleurgesteld zijn als de bijrijdster binnen 2 maanden stopt omdat blijkt dat ze toch niet mag rijden. Veel bijrijders gaan eerst accoord met alleen maar verzorgen omdat ze hopen in de toekomst toch te mogen rijden. Weet jij zeker dat jij dat niet wil dan kun je daar maar beter meteen duidelijk over zijn. Dan bespaar je zowel je zelf als je verzorgster een teleurstelling.
Laatst bijgewerkt door lindsey op 05-01-10 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:56

@ jibbel: ik kan je geen ongelijk geven. Ik heb ook altijd horen zeggen dat een paard goed genoeg weet wie er op zijn rug zit en zich daarnaar houdt/gedraagt. Maar toen ik nog een verzorgster had, toen was mijn paard ronduit onhandelbaar. Het is een heel lief paard, maar heeft een sterk karakter. Bij de bijrijdster kon ze gewoon haar zin doen, en aangezien ze dit bij mij niet kon, was ze echt "kwaad" Steigeren, bokken, 180° terug draaien,... 't kwam allemaal aan bod. Sorry maar dit werd me te gevaarlijk en daarvoor hou ik geen paard en zeker geen verzorgster om ipv een paard dat wat extra aandacht en beweging krijgt een rotbok te krijgen die me bij de eerste de beste gelegenheid wil afflikkeren omdat ze haar zin niet krijgt...

Ik weet heel goed wat ik wil en verwacht, maar zie voorlopig nog geen nieuwe verzorgster/bijrijdster zitten. veel succes aan allen die wel de stap durven wagen en hopelijk pakt het goed uit.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:15

Voor de pony die ik doe, was rijden juist echt een must (hence the name bijrijdster). Neemt niet weg dat ik daarnaast ook 'm verzorg; inclusief uitmesten en voer klaarzetten. Ik neem gewoon de taken over van de eigenaresse op de dagen dat ik kom.
Het is gelukkig echt een lieverd die eigenlijk gewoon altijd graag wilt werken. Bovendien geeft de eigenaresse mij regelmatig les. Niet iedereen die op een paard van een particulier rijdt en dit nooit eerder heeft gedaan, verpest het dier.

@Jibbel
Persoonlijk zou ik de mogelijkheid om te rijden niet bespreken, en nu het toch gebeurt is, zeggen dat rijden geen optie is. Ik denk wat lindsey zegt, dat je verzorgster dan toch een verwachting heeft qua rijden. Als je na een tijdje het aandurft, zou je kunnen vragen of ze het misschien leuk vind om een keertje een lesje van jou te krijgen op het paard. Als je ziet dat het goed gaat, zou je dit dan vaker kunnen gaan doen. Denk dat het voor jouw verzorgster dan een positieve verrassing zal zijn, omdat je het altijd hebt afgewezen.
Een andere optie is dat je meteen aangeeft dat het na een half jaar mogelijk is om zo nu en dan (2 keer per maand ofzo) onder jouw begeleiding te rijden (als je ziet dat dit goed gaat haar meer vrijheid bieden).

@melsh
Persoonlijk maakt het mij geen reet uit of het een chique KPWN met papieren is of een Tinker of een Fjord in wintervacht; uiterlijk van een paard boeit me niet zo. Maar het moet op beide fronten klikken; in de verzorging en onder het zadel (in mijn geval dan, want ik rijd de pony ook). Een paard dat er totaal geen lol aan beleeft om dressuurmatig gereden te worden, dan wordt het toch lastig, want dan hebben zowel het paard als ik er geen plezier in. Ik ben zelf ook geen boscrosser of een springruiter, dus dat kan ik het paard ook niet echt bieden. En ik hoef echt geen wedstrijddier hoor (de pony die ik nu rijd is niet eens B-niveau), ik heb ook niet de ambitie om de pony naar M of Z niveau te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:56

Inney: Kan ik me voorstellen.. ik vind het zelf ook altijd vreselijk als er op mijn werk paarden weer werden verkocht.
Je probeert je niet te hechten, maar het gebeurd toch.

Narya: Lastig, vooral als je veel om een pony geeft.
Ik hoop dat je bij terugkomst iets geschikts vindt. :j
Heb even in je profiel gekeken en het ziet er wel heel gezellig uit!

Melsh: Ben ik het helemaal mee eens. :j

Jibbel: Ik heb liever wel dat een eventuele verzorgster Kim ook bij gaat rijden.
Maar het moet voor haar niet op de eerste plaats komen.
De dingen er omheen, zoals verzorgen en longeren/grondwerk, is minstens net zo belangrijk.
Maar als ik zie dat iemand echt een klik heeft met Kim, maar eigenlijk niet op haar kan rijden, dan vind ik dat ook prima.
Zolang ze het maar gezellig hebben samen en van elkaar leren. :j

Lindsey: Deel 1 ben ik niet met je eens... een verzorgster die niet mag/kan rijden kan al heel blij zijn met verzorgen, wandelen of longeren.
Als iedereen perse moet rijden kan iemand die een kreupel paard of minishet heeft geen verzorger vinden.
Deel 2 ben ik het wel mee eens... een paard weet vaak heel goed wie er op zijn rug zit.
Je kunt ook niet verwachten dat iedereen rijdt zoals jezelf.

Tinky12: Ben ik het ook mee eens... twijfelen + verkeer is absoluut geen goede combinatie.

lizaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:36

Koudbloedkim:
Heb jij ondertussen al wat meer succes?