Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:03

Tuurlijk. iemand aan de kant ziet de dingen soms scherper dan wanneer je er op zit. Alleen moet diegene dan wel weten hoe het correct gaande paard, de correct zittende en hulpen gevende ruiter en de correct gereden oefeningen er uit zien. scheef over de schouder naar de hoefslag lopen is nog geen correct wijken... En versnellen in de draf is geen middendraf.
Om even op het gemiddelde bijrijders niveau te blijven. En inderdaad. die basisdingen kun je met een basisinstructeursdiploma over het algemeen prima onderscheiden. Maar het is niet voor niets basidinstructeur of kandidaat-instructeur... Het is het eerste papiertje in een hele reeks van opleidingen tot volledig bevoegd instructeur. De meeste instructeurs houden op na dat eerste papiertje. Er is maar een klein deel die het hele traject afmaakt.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:08

Naar mijn weet had ik al in een eerder post al aangegeven wanneer een ruiter boven mijn niveau komt er een ander instructrice gezocht wordt.

Maar aangezien mijn paard nog lang niet zover is....
Ik wil niet dat hij binnen een half jaar al richting M niveau gereden wordt.
Ik wil mijn paard de ruimte en tijd geven om de dingen aan te leren. Dus lees zonder druk, maar in alle rust.
Het is een jong dier en wil hem de tijd geven volwassen te worden met de juiste begeleiding.

En nu stop ik met mezelf te verdedigen. Ben een beetje zat aan het worden.
Ik doe de dingen zoals ik doe, ben je er niet mee eens, pech gehad.

_PatriciaH

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:13

Het wordt wel een lange discussie zo, iedereen heeft een punt denk ik en je moet gewoon doen wat bij jou het prettigst voelt / het beste past.
Ik vraag ook een kleine vergoeding en je wil niet weten hoeveel reacties ik krijg of ze mogen komen en dan zeggen ze dat ze geen bijdrage kunnen betalen....het is gewoon lastig te begrijpen soms en ik snap goed dat mensen graag willen maar niets is gratis en mijn paarden en spullen ook niet.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:17

Idd, _PatriciaH zo denk ik er ook over.
Ik doe waar ik mij prettig bij voel en zie wel waar we eindigen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:26

Uiteraard doet iedereen waar die zich prettig bij voelt, maar ik zie dit topic gewoon als een klankbord. Dat eigenaren zien waar de pijnpunten bij de bijrijders liggen en andersom. En soms komt er dan zo iets voorbij waarbij je denkt 'he, ja, zo had ik er nog niet naar gekeken, dat klopt'.
Daarom vind ik het ook heel jammer dat mijn vorige bericht heel wat pagina's terug als aanvallend op jou is overgekomen myk_en_shant, want zo was het absoluut niet bedoeld. Excuseer dus nog daarvoor. Ik zeg ook absoluut niet dat iedereen naar mij moet luisteren of dat mijn bericht waarheid is. Maar misschien dat het bij iemand een eye opener geweest is van 'ah ja, daar zit wel een punt in'. Of misschien ook niet, kan.
Dat vind ik juist het leuke aan deze discussie, er is geen gelijk of ongelijk. Je kan gewoon even in het "andere kamp" kijken. Waar lopen eigenaars tegenaan en waar lopen bijrijders tegenaan en hoe kunnen we dan van elkaar leren.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:18

Ging het is al goed, vergeven en vergeten.

Natuurlijk is het goed om visies van andere kampen te horen. Alleen sommigen weten het niet op een juiste manier te verwoorden. Dan krijg je boze reacties terug en dan wordt het er niet gezelliger op.

Maar ik sta volledig achter mijn eigen visie en handel er naar.
En ik krijg altijd goede respons van mijn klanten, en ze vinden mijn manier van lesgeven erg fijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:26

Je voelt je nogal aangevallen myk en sant. Dat is niet nodig.
Je weet nu iig dat anderen er anders over denken.
Dat je er wsl zelf ook anders over denkt wanneer je ook meer ervaring hebt.

Wedstrijdervaring is idd niet alles, echter heb ik wel ervaren dat je een hoop kan leren. Op wedstrijd is alles net even lastiger en merk je sneller dat je nog moet werken aan stukjes basis. Doelstelling van wedstrijdrijden is niet voor iedereen hetzelfde.

Ik vind het juist fijn om een beoordeling te krijgen die niet van mijn betaalde instructeur is...
Gewoon controle dus. En ja ik wil niet als laatste eindigen, dan zou ik het dus niet goed genoeg doen. Maar ik zie een wedstrijd dus niet als doel op zich. Ik wil gewoon mezelf verbeteren en minder fouten maken voor mijn paard. Ook voor hem moet het leuk zijn.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:37

Ik voelde mij idd aangevallen, ik werd gelijk als een slechte instructrice bestempeld terwijl geen van jullie ooit een les van mij gehad hebben.

Ik houd tijdens mijn lessen ook echt bij mijn niveau. En ga echt niet boven mijn niveau lesgeven, want dan weet ik zeker dat ik fouten ga maken.

Maar als ik bij mensen zie waarbij het in de basis al niet goed gaat.
Dan ga ik liever met dat soort dingen prutsen om weer goed te krijgen.

Voor hoger niveau werk zoeken ze maar een ander. De beginselen goed krijgen dat vind ik juist de uitdaging.

Net zolang puzzelen aan een paard totdat je de juiste manier vind om het paard lekker ontspannen nageeflijk te krijgen.

Mijn ervaring is wat bij het ene paard super werkt, is voor een ander paard totaal niet gepast.
De basis blijft het zelfde alleen de manier waarop kan verschillen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:48

Zoals ik al had geschreven kwam ik later pas fouten tegen in de basis waarvan ik eerder niet wist dat ze fout waren.
Je bouwt op de basis, dus als je daar fouten maakt, kom je die later tegen. Ik ben er dus van overtuigd dat jij nog onbewust (dus daar kun je nog niks aan doen, behalve verder trainen) bent van veel van je fouten die je dus wel over brengt naar lesklanten.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:59

Dat is jouw overtuiging, houdt nog niet in dat die overtuiging juist is en dat je het andere mensen fout aanleert. Je blijft je leven lang leren, zeker in het paardenwereldje, dus je kunt over 10 jaar een hele andere mening en hele andere inzichten hebben (ook als doorgewinterde instructeur), houdt niet per definitie in dat wat je nu doet ook fout is, alleen dat je het anders aan zou pakken.
We blijven allemaal helaas maar mensen en ieder mens maakt fouten, ook de mensen met heel veel ervaring.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:58

Myk, ik bedoelde het niet vervelend overigens. Je gaf aan dat je moeite hebt met het vinden van een bijrijder en nu jij uitgelegd hebt hoe de vork in de steel zit, kan ik me dus voorstellen dat er misschien bijrijders zijn die afhaken :o.

Ik zou verplicht les nemen totaal geen probleem vinden, het betalen van een bijdrage ook niet. Maar verplicht lesnemen bij de eigenaar vind ik minder :o. Misschien dat daarom anderen daar ook zo over denken en daarom niet reageren op de advertentie (ik doe maar een gooi hoor)?

Ik heb van veel verschillende instructeurs/trices les gehad met verschillende niveau's en in verschillende disciplines en van iedereen (ongeacht niveau) heb ik wat geleerd hoor :j.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:26

Ik heb ook veel geleerd van de verschillende instructeurs. Niet alleen goede dingen, maar wel geleerd ;-)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:32

Soms kun je ook heel veel leren van iemand die het niet goed doet, weet je namelijk meteen hoe het niet moet :') (zoals ik met die kromtrek Z-ruiter)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:32

Sees ik zou echt jammer vinden als dat de reden zou zijn dat ze afhaken.

De lessen van mij zijn echt niet bedoelt als een zeer controlerende iets, natuurlijk wil ik enigszins controle houden, dat is logisch. Iedere eigenaar is zuinig op zijn paard en wil dat er correct mee omgegaan wordt.
Maar de lessen zijn meer bedoeld voor op weg te helpen bij problemen.
En absoluut niet om de bijrijder te beklemmen.

Daarnaast heeft een bijrijder bij mij echt veel vrijheid, willen ze wat nieuws proberen is dit in overleg mogelijk en kom ik als de tijd voor heb zelfs helpen.

Komt de tijd dat ruiter en paard qua niveau boven mijn kunnen uitkomt, kijken we naar een instructrice die dit niveau wel heeft.

Naast mijn lessen mogen ze van mij part nog lid worden van de club. Dit voor eigen kosten uiteraard.
Heb daar jaren gereden, dus qua lesstijl komt het overeen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:00

chelle_dora schreef:
LovesKim, niemand scheert hier iemand over 1 kam. Als dat zo is, scheer jij eigenaren net zo goed over 1 kam.

Dat iemand voordoet hoe de martingaal om moet, is toch helemaal niet zo vreemd? Leuk dat jij het wél hebt geleerd, maar op veel maneges leer je het dus niet. Als ze je gewoon wat had aan laten modderen was het waarschijnlijk ook niet goed geweest :+

Ik heb mooi 'vergelijkingsmateriaal' gehad nu. 2 meiden, allebei van de manege, de een wél met ervaring met verzorging en de ander dus duidelijk niet; is niet erg, je moet altijd leren, alleen de mentaliteit van véél manegeruiters is wel heel anders ten opzichte van manegeruiters met verzorg/eigen paarden ervaring.
Ik zou jou dan ook niet echt onder de gemiddelde manegeruiter scharen omdat je moeder een eigen paard heeft en je dus daar wel ervaring mee hebt.

Zelf begin ik er niet meer aan, aan meiden die 'vers' van de manege komen, mijn pony leent zich voor dat soort meiden niet als leenpony en ik leen me niet meer als opvoedjuf voor mens en paard. Zoals Tigra terecht zegt, op de manege zelf leer je gewoon te weinig over omgang met paarden en niet ieder paard kan goed tegen een 'beginner' als het om de omgang gaat.

.

Of ik lees fout, of ik lees nu dat je zegt dat ik er niks van terecht had gebracht als ik het niet geleerd had.

Iedereen moet dingen leren. Als ik alle eigenaren over één kam zou scheren, zou ik ook slecht over mezelf praten. Verlies situatie voor mezelf ;)

Als je slechte ervaringen hebt gehad met manegeruiters, snap ik dat je het niet echt ziet zitten. Maar ik vind het apart dat hier wordt gezegd dat je helemaal níét weet hoe je met paarden om moet gaan. Ik wist voor mijn paard ook hoe je een paard opzadelde, verzorgde, stallen uitmestte, voerde, hooi gaf, wei deed uitmesten en paard uit de wei deed halen. Dat zijn echt geen klusjes waarover je een jaar doet om te leren. Daarbij vind ik dat iedereen hier net doet alsof hun paarden top zijn. Ik beledig niemand, maar ik vind het een beetje jammer dat eigenaren het idee hebben dat mensen perfect op hun paarden moeten kunnen rijden. Een manege ruiter die goed les heeft gehad, heeft meer paarden onder hun kont gehad als iemand met een eigen paard. Bij élk paard is het uitvinden hoe het paard werkt. Als je voor de eerste keer op een paard zit, kan niemand er zomaar mee wegrijden en knallen als een gek. Iedereen moet de juiste knoppen op dat paard vinden. En als je al met het idee naar een ruiter gaat kijken van 'het is maar een manegeruiter' begrijp ik dat je alles fout gaat vinden wat diegene doet, maar ook iemand die ervaring heeft gehad met bijrijdpaarden zal moeten uitvinden hoe jou paard in elkaar zit. En je ontwikkelt ook zelf hoe je rijd, 70% van de manegeruiters zal zagen, trekken, verkeerde hulpen geven en ga zo maar door, maar er is nog 30% over die het wel goed doet. En ook die 30% kan verkeerde hulpen geven, maar ik weet zeker dat iedereen wel eens foute hulpen geeft, en als dat dan net die eerste keer is op jou bijrijdpaard (wat vrij logisch is, aangezien je het paard niet kent en niet weet hoe hij werkt) dan hoeft het toch niet te betekenen dat je die persoon meteen laat gaan? Zagen is iets heel anders, maar ik zie ook héél vaak op wedstrijden hoe ruiters hun eigen paarden in de krul zagen, daar schrik ik me ook een hoedje van.

Ooh, en Chelle_Dora, deze post was niet helemaal voor jou bedoeld ;) Maar wou alleen even vragen hoezo je zei dat het als ik het zelf had moeten doen niet goed was geweest. Een martingaal heeft twee ringen en een riem dat om de singel moet, dat is echt niet zo moeilijk om te zien, toch? ..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:13

Nee, ik lees het anders Loveskim, helemaal niet negatief bedoeld: Maar waarschijnlijk: als de eigenaar je je gang had laten gaan (en in dit geval had je alles goed gegaan) was het (de situatie dus) ook niet goed: want de eigenaar liet jou alles doen en keek niks na, hielp niet of toonde niet de intentie om te helpen.. Dan had je hier (in dit topic) dus misschien juist gezegd:" ze ging ervan uit dat ik alles al wist en liet me maar aanmodderen, wat hulp of suggesties geven was ook fijn geweest'.

Of iets in die trant..

En dat zegt niks over manege ruiters oid, maar over de betrokkenheid van de eigenaar toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:48

Marocje schreef:
Nee, ik lees het anders Loveskim, helemaal niet negatief bedoeld: Maar waarschijnlijk: als de eigenaar je je gang had laten gaan (en in dit geval had je alles goed gegaan) was het (de situatie dus) ook niet goed: want de eigenaar liet jou alles doen en keek niks na, hielp niet of toonde niet de intentie om te helpen.. Dan had je hier (in dit topic) dus misschien juist gezegd:" ze ging ervan uit dat ik alles al wist en liet me maar aanmodderen, wat hulp of suggesties geven was ook fijn geweest'.

Of iets in die trant..

En dat zegt niks over manege ruiters oid, maar over de betrokkenheid van de eigenaar toch?

Zo bedoelde ik hem dus ook, meer als in, als de eigenaar je zelf had laten aanklooien (of het nou goed of slecht was gegaan) dan daar ongetwijfeld ook weer commentaar over gekomen dat de eigenaar inderdaad alles maar liet doen en zelf geen poot uit stak. Ik zeg niet dat jij zo bent (voordat dat zo overkomt) maar zijn er ook genoeg die dan achteraf dat weer verwijten.. Vandaar..

En ach, ik ben dan blijkbaar een domme eigenaar want ik zou begod niet weten hoe een martingaal om moet, want ik gebruik die dingen niet, dus tja, ik zou dan wel zo'n kneus zijn die het verkeerd omdoet :+

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:36

Meeste eigenaren hebben ook ooit op de manege gereden en dus op verschillende paarden gereden .
Zelf ook meer paarden gehad (gelijkertijd) en dan kun je je fouten wel goed tegen komen.
Op een manege vind ik de "spiegel" veeeel minder duidelijk en vind ik de toegevoegde waarde ook veel minder.

Ik zeg nergens dat manegeruiters slecht zijn. Ik weet gewoon uit ervaring dat de meerderheid nog heeel veeel moet leren.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:55

En dan is het dus ook maar net wat je als eigenaar in een bijrijder zoekt....Als je iemand zoekt die gewoon een aantal dagen zelfstandig van je over kan nemen, dan is iemand met alleen manege-ervaring gewoon niet geschikt. Zelf heb ik geen bijrijdster omdat ik graag iemand wil begeleiden en om tijd in te investeren, maar juist om mijzelf wat vrije tijd te gunnen. Ik mag hier schijnbaar in mijn handjes knijpen want hier kost het geen enkele moeite om voor 2 dagen een leuke, serieuze bijrijdster te vinden die trouw is, fijn met mijn paard om gaat, wil bijspringen als dat nodig is én ook nog eens een bijdrage wil betalen! Daarintegen krijgt ze van mij ook veel vrijheid en niet allerlei regeltjes, mag gewoon naar buiten en lessen en in overleg op wedstrijd. Zij betaald dus vind ik dat je dan niet al te moeilijk moet zijn. Als je dat niet kán, moet je gewoon geen bijdrage vragen: want dan hebben ze zich gewoon aan jouw eisen te houden. Als ze betalen, betalen ze gewoon voor een 'dienst' . Natuurlijk is er best wel eens een 'dingetje' zoals spullen niet schoon terug leggen, of als ik het zadel net heb schoongemaakt en ingevet en dan op buitenrit gaan en er zit weer modder op. Dan zucht ik ook heus wel eens, maar dat weegt niet op tegen de dingen die wél allemaal goed gaan en dan besef ik heel goed dat zij betaald. Als dat niet zo zou zijn, dan vind ik dat je het recht hebt om daarover te 'zeuren' maar ik doe dat gewoon niet . Kan je dat allemaal niet, dan moet je als eigenaar geen bijdrage vragen in mijn ogen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:56

myk_en_shant schreef:
Sees ik zou echt jammer vinden als dat de reden zou zijn dat ze afhaken.

Tja, ik zou er dus wel op afhaken denk ik :o. Ik heb eigen paarden en als ik zou gaan bijrijden zou ik het waarschijnlijk wel fijn vinden om les te krijgen maar dan liever niet van de eigenaar. Les van de eigenaar is toch ongemakkelijker dan iemand 'vreemds' die je betaalt.

Dat je in het begin begeleidt vind ik niet meer normaal. Dat je daarna af en toe nog afspreekt om de vorderingen te bespreken of om te kijken bij de les van je bijrijder vind ik ook niet meer dan normaal maar blijvend les van de eigenaar :n...

Anyway, je klinkt verder wel als een fijne eigenaar hoor dus ik hoop dat je snel iemand vindt :j.

LovesKim, toen ik van de manege kwam, kon ik rijden en de basis verzorging op me nemen, that's it. Van wat de precieze temperatuur is van een gezond paard, hoeveel galopsprongen er tussen hindernissen moeten zitten, wat je het beste kunt doen bij mok, het verschil in houding tijdens een cross of een reguliere springwedstrijd, wat er precies in het ruwvoer zat wat er gevoerd werd, of je nu beter aan strookbegrazing kan doen of een korf om kan doen, wat voor symptomen paarden krijgen van specifieke mineralentekorten, op welke verschillende manieren je bijgezet kunt longeren, of je je paard rechts of links moet laden etc etc etc had ik werkelijkwaar geen kaas gegeten :D.

De meeste manegeruiters zonder extra ervaring naast de manege in de vorm van bijvoorbeeld een bijrijdpaard, zijn echt nog 'verzorgingsmaagden' en als je dan zoals DatBenIkNou zegt, iemand zoekt die op de afgesproken dagen de volledige zorg op zich neemt, heb je daar dus minder aan. Tenzij je de tijd en zin hebt om iemand zelf helemaal wegwijs te maken hierin. Dat is alles wat ik wilde zeggen ;). Er is niets mis met manegeruiters, IK vind ze voor nu alleen minder geschikt voor mijn paarden en ik heb geen tijd om die ene goeie manegeruiter er uit te filteren.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:31

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik die dingen ook niet van een bijrijdpaard hebben heb geleerd hoor. Waar ik het wel heb geleerd; school (deed toen dier- en veehouderij) en zelf zoeken op internet als ik iets wilde weten. Maar daar is geen eigenaar aan te pas gekomen.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:02

goldenarrow schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik die dingen ook niet van een bijrijdpaard hebben heb geleerd hoor. Waar ik het wel heb geleerd; school (deed toen dier- en veehouderij) en zelf zoeken op internet als ik iets wilde weten. Maar daar is geen eigenaar aan te pas gekomen.

Bjj mij ook niet. Je moet het toch allemal een x zelf ervaren voordat je wat leert! Ik heb dan toendertijd wel het geluk gehad dat ik van de manege doorstroomde naar een bijrijdpaardje (alhoewel heb in mn hele leven maar 2 maanden op een manege gereden) dus ja ook geen "manege" ervaring haha. Ben blij dat t gelopen is zoals t is...eigem paard gehad en daar leer je toch t meest van

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:34

Sissi, maar je leert het wel door het paard van de eigenaar ;). Logisch dat de eigenaar haar/zijn paard niet aan bloot wil stellen denk ik :o.

GoldenArrow, de meesten doen niet per se een opleiding in paarden én de praktijk kan nog anders uitvallen. Kennis doet men op door de praktijk niet (uitsluitend) door te lezen ;).

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:02

Sees schreef:
Sissi, maar je leert het wel door het paard van de eigenaar ;). Logisch dat de eigenaar haar/zijn paard niet aan bloot wil stellen denk ik :o.

GoldenArrow, de meesten doen niet per se een opleiding in paarden én de praktijk kan nog anders uitvallen. Kennis doet men op door de praktijk niet (uitsluitend) door te lezen ;).

Hoe bedoel je precies?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:00

Een manegeruiter is vaak nog onervaren, veel eigenaren vinden dat risico dus te groot en willen liever geen onervaren manegeruiters óf je moet als eigenaar de tijd en zin hebben om iemand te begeleiden.

Dat er bij geen eigenaar aan te pas zou komen komt vind ik eerlijk gezegd mismanagement van de eigenaar :o.