Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:25

Een bijrijder nemen voor een groen paard zou ik sowieso nooit doen. Hoeveel zoekende bijrijders zijn er nou helemaal met ruime ervaring in het doorrijden van jonkies? Dat zijn volgens mij nou net de mensen die betaald wórden voor hun kunsten of minimaal de gratis bijrijdadresjes voor het oprapen hebben.

myk_en_shant

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:48

Nogmaals er wordt betaald voor de lessen en niet voor het bijrijden.
Ik ga echt niet gratis les geven, ik heb een bedrijf, ik ben geen non-profit instelling.
De bijrijder huurt mij gewoon in als instructrice, alles komt op papier en in de administratie.

En nogmaals ik ben zelf op dit moment in staat om hem zelf door te rijden, moet ik hem dan nog mogelijk een jaar laten verpieteren om er dan pas er op te stappen. Terwijl ik iemand een kans kan geven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:17

verpieteren?????
Moet zeggen dat ik een 3 jarige in/doorrijden ook niet aanlokkelijk vind.
Snap je punt wel met les, maar ik zie het ook niet als een geweldige kans...
Zitten wel veel nadelen aan.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:07

In mei wordt ie vier en het gaat om doorrijden.

Welke nadelen dan.
Ik zie alleen maar voordelen. Ik ken mijn paard, weet hoe die loopt, weet waar aan gewerkt moet worden.

En daarnaast heb ik niet voor niets mijn papieren gehaald. Weet waar ik mee bezig ben.
Zodra hij boven mijn kunnen gaat lopen en er een andere instructrice nodig is, gebeurd dit heus wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:11

Op de manege lopen ook steeds vaker jonge dieren die nog niet helemaal netjes doorgereden zijn, als 'gevorderde' mag je daar dan op rijden en dan rijd je in principe ook een jong paard door en dan betaal je er ook voor :+

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:52

Daarnaast kijk eens in de sport, vierjarigen mogen dan al starten, die kunnen ook niet ineens een nette proef neerzetten. Moeten ook getraind worden. En die worden meer aan het werk gezet dan mijn ruin.

Ik hou echt wel rekening met zijn leeftijd en ga echt niet onbezonnen te werk.
Maar om hem nog een jaar niets te laten doen, zal niet gebeuren.

Hij is erg werklustig, als je hem te lang niet aan het werk zet, begint hij steeds meer te klooien en te ouwehoeren.
Laat je hem twee a drie keer lopen in de week is hij helemaal happy.

Op dit moment wordt hij zo één à twee keer gereden per week op zijn tempo.
Voornamelijk met balans oefeningen, zodat hij leert op eigen benen te lopen. En eigenlijks alles vanuit de achterhand, van voor doen we nog weinig mee. Puur alleen lichte stuur en begrens hulpen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:52

Ik moest even bijlezen, om even terug te komen op de opmerking van LovesKim; ik vind niet iedere manegeruiter onbekwaam maar als ze naast de manege geen andere ervaring hebben, vind ik ze wel te onervaren voor mijn paarden :o. Privé-paarden zijn gewoon absoluut niet te vergelijken met manegepaarden.

Myk, als je nou een geschikte bijrijdster vind die graag les wil van haar eigen instructrice en ipv les bij jou af te nemen jou een bijdrage geeft, zou je dat dan ook akkoord vinden (na gebleken geschiktheid van de instructrice dan)?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:55

myk_en_shant schreef:
In mei wordt ie vier en het gaat om doorrijden.

Welke nadelen dan.
Ik zie alleen maar voordelen. Ik ken mijn paard, weet hoe die loopt, weet waar aan gewerkt moet worden.

En daarnaast heb ik niet voor niets mijn papieren gehaald. Weet waar ik mee bezig ben.
Zodra hij boven mijn kunnen gaat lopen en er een andere instructrice nodig is, gebeurd dit heus wel.

Nou, ik heb een paard dat even oud is (mei 2010) ik heb een behoorlijk bedrag per maand betaald voor het laten doorrijden (afgelopen winter was ik veel in het buitenland). Ik was heel wat goedkoper uit geweest met een bijrijder, dan had ik de lessen nog makkelijk kunnen betalen zelfs. Maar ik ben toch blij dat ik het een prof heb laten doen, zou dit niet hebben laten doen door een bijrijder, al was de instructie nog zo goed.

Ieder zijn ding natuurlijk. Maar vandaar mijn mening dus.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:46

Ik zou het als klant zien dat ik idd een paard moet opleiden.
Groen op groen vind ik niet zo leerzaam. Daarbij ook rustig opbouwen. Echt onderaan de basis... niet zo spannend rijden en imo extra risico op bokkesprongen.
Les van de eigenaar is ook dubbel. Kan fijn zijn, maar ook vervelend omdat de eigenaar veel meer betrokken is bij het paard.

Voordelen is kijken of je een paard kan opleiden voor je ooit zelf een paard gaat kopen...

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:52

Sees, ze mag idd een andere instructrice, maar één die ik dan uitkies waar ik me goed bij voel. Is ze wel een stuk duurder uit, zij vraagt 30 euro per uur.
Daarnaast wil ik nog steeds 54 euro aan vergoeding.

Sneeuwpop gelukkig kan ik heel goed mijn privé rijden en lessen geven gevoelsmatig gescheiden houden. Doe ik nu ook met de rest van mijn paarden.

Tijdens de lessen is mijn paard een lespaard en geen privépaard.
Als ik dit niet gescheiden kan houden, zou ik nooit goed lessen kunnen geven.
Dan zou ik bij elke gemaakte fout van de ruiter, groen en geel ergeren. Wat dus niet het geval is.

Dit kan simpelweg niet aangezien de lesklanten niet voor niets bij je komen. Ze komen om te leren, niet om afgebekt te worden door iemand die lessen en privé niet kan scheiden.

Ik sta en ben er voor om ruiter en paard te verbeteren en beide naar een hoger niveau te brengen.

Op dit moment doen we ook niets spectaculair qua rijden met Valentino, wat simpele manege figuren, tweede hoefslag rijden, simpele overgangen stap draf, draf stap en halt houden. Echt dus de basis dingen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:07

Ik zou dat dus niet aantrekkelijk vinden. je zegt dat iemand betaalt voor de lessen maar als iemand dan les van een ander wil moet de bijdrage toch betaald worden.

Ik lees dat je recreatief les geeft maar je zoekt voor je paard een ruiter op L niveau...

Ik als ruiter met L2 wedstrijdklassering en verder in training geweest met verschillende paarden) wil geen recreatief les maar les waar ik verder mee kan komen.
Ik betaal liever de 25 euro per half uur priveles bij mijn GP niveau instructrice (zelf losrijden en uitstappen in eigen tijd) dan 20 euro per uur van iemand die recreatiegericht les geeft.

Daarbij las ik 2x per maand priveles voor 54 euro per maand. Dat is 27 euro per les. Niet echt veel goedkoper dan de 30 euro per les van je eigen instructrice toch?

Zeg dan gewoon dat je een bijdrage wilt en in ruil daarvoor 2x per maand gratis les geeft... Dan is het logischer dat er ook betaald moet worden bij les van een andere instructeur. want dat is de praktijk. Wat is jouw eigen niveau? En wat het niveau van je instructrice? Heb ik er overheen gelezen?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:22

Als ze les van een ander wil, dan vraag ik een bijdrage, nu moet je de boel niet gaan omdraaien.

En wat betreft L niveau, zelf rij ik ook op L niveau en merk gewoon dat je dat minimaal nodig hebt voor een goede start op zo jong dier.

En de reden dat ik recreanten les wil geven is simpelweg dat deze ruiters de tijd willen nemen voor hun paard en zonder wedstrijddruk. En voor hun plezier rijden.
Maar niet omdat ik het niet zou kunnen, maar puur dat ik me fijner voel bij deze doelgroep.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:46

Ja. maar vind je lessrn best duud voor iemand op L niveau... Ik draai het niet om. het gaat jou om de bijdrage die je wilt krijgen want ook wanneer je de lessen niet hoeft te geven wil je dat bedrag zien.

En L of M ruiter zit echt niet te spribgen om zoverl te betalen voor les van iemand op hun eigen niveau. Ik heb dit zelf gehad met de eigenaresse van ern pony die ik reed. Het was dat ze me goed kon helpen met houding en zit en proefgericht trainen vlak voor de wedstrijd, maar voor het rijtechnische deel had ik toch echt de clubles (ervaren Z2ruiter en Z jurylid) en mijn priveles van de Gp amazone en Z jurylid. Die lessen waren in verhouding nog goedkoper ook dus vond dat zij zichzelf nogal duur liet betalen in verhouding tot haar eigen niveaucen ervaring... En dat lijkt bij jou ook het geval.

Ik vraag geen vergoeding en heb overwogen een vergoeding voor de les te vragen, maar ondanks dat het meiden zijn die op lager niveau rijden dan ikzelf voelt dat nog raar. Ik kan ze prima helpen. zeker met mijn pony .
Maar goed. het zou zeker niet in me opkomen geld voor les te vragen aan iemand die op hetzelfde niveau rijd of zelfs misschien wel beter terwijl ze mijn jonge paard doorrijden...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:04

Eigenlijk vind ik dat je op L niveau echt geen les moet geven...
Sorry maar op dat niveau gaat er nog zoveel Onbewust fout.
Hoe hoger ik kom, hoe meer ik merk dat ik nog zoveel moet leren. Je gevoel ontwikkelt naarmate de oefeningen moeilijker en verbeterd moeten worden. Fouten die ik eerst niet als fouten zag (had er geen last van) maar als mijn manier, moest ik toch gaan afleren toen het me in de weg begon te zitten.
Maar niet alleen je gevoel, ook je inzicht. (Natuurlijk moet je het beide ook nog kunnen verwoorden)
Ik ben er van overtuigd dat je mensen fouten aan leert op dat niveau. Dit gebeurd ook op menig manege, maar ik zou daar niet aan mee willen doen.
Er zijn al zoveel slechte instructeurs.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:31

Ten eerste ben je mij aan het beledigen terwijl jij niet eens weet hoe ik les geef.
Ik ben geen beginnend L.

En daarnaast vind ik het maar een richtlijn, nee ik ken geen M oefeningen, maar zorg er wel voor dat de basis correct aangeleerd wordt. Dat vind ik veel belangrijker dan die dressuur trucjes.
Zolang de basis niet goed aangeleerd wordt, zal je de M nooit halen.

Heb geen ambitie om hoger te gaan rijden, zou in principe wel aan kunnen, maar geen behoefte aan, aangezien mijn paarden niet op dat niveau lopen. Hoeft ook niet voor mijn lessen.

En nu wens ik dat je mij niet weer zo de grond in trapt, doe ik ook niet bij jou. Dus wens ik ook dat het niet bij mij gebeurd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:43

je moet het niet zien als beledigen... Zo is het niet bedoeld. Het gaat er om dat je hoe verder je komt, je er steeds beter bewust van wordt wat er nog niet goed gaat.
En naarmate je verder komt qua dressuur (of springen) komt het steeds meer aan op je rijtechnische gevoel. Het gaat bij het rijden van de dressuuroefeningen niet eens zozer om de oefeningen, het gaat om de trainingswaarde van de oefeingen en als je basis goed voor elkaar is, dan zijn die oefeningen zo moeilijk niet... Lukt het rijden van de oefeningen niet dan is je basis dus nog niet voldoende in orde. Je hebt nog onvoldoende controle, of je paard is nog niet nagevelijk en/of recht genoeg, of nog niet sterk genoeg, of je zit niet goed en werkt het paard tegen. Om iemand die zelf al op L niveau verder te kunnen helpen zul je zelf er wel een stuk boven moeten staan.
Laatst reed een meisje mijn (voormalige Z1)paard en ze zou op M niveau gereden hebben en ze had moeite met het sturen en aan de buitenteugel/op 2 teugels houden. We probeerden wat oefeningen ala volte openen en sluiten, wijken en schouderbinnenwaarts en omdat ze nogal met de binnenteugel stuurde vroeg ik haar hoe ze schouderbinnenwaarts geleerd had. Gewoon dus met de binnenteugel terugwerkend de hals naar binnen buigen en binnenbeen achter de singel drijven... Tja, die heeft dat toch van iemand zo geleerd gekregen die waarschijnlijk zelf ook niet denderend goede ervaring heeft. Mijn instructeurs van toen zouden de hulpen nooit zo uitleggen...

Ook qua nagevelijkheid en recht op twee teugels lopen heb je vele gradaties en niveaus. Wat in mijn ogen een fijn lopend paard is kan voor een GP ruiter wel een scheef en minder scherp aan de hulpen staand paard zijn wat wel in een houdinkje loopt maar niet 100% lekker los door zijn lijf loopt. Hoe verder je komt, hoe meer je leert, hoe kritischer je wordt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:02

Hm ja Myk nu moet ik Joyce toch wel een beetje gelijk geven :o.

Persoonlijk zou ik als bijrijder liever geen les van de eigenaar willen hebben. Daar zou ik me minder prettig bij voelen. Als je een bedrijfje runt en lesgeeft op je eigen paarden ligt dat wellicht inderdaad anders. Ik zou wel graag les willen hebben van een andere door de eigenaar goedgekeurde instructeur/trice. Overigens zou ik er dan denk ik overigens geen probleem mee hebben om de eigen lessen te betalen en daarnaast een bijdrage te betalen.

Maar, je zoekt minimaal iemand die op L-niveau rijdt, dat is tevens je eigen niveau. Dan vind ik dat je het meer moet zien als betalen voor begeleiding dan daadwerkelijk voor les :o. Want stel je voor dat je iemand treft die Z-niveau is, wat kun jij diegene dan nog leren (gedurende langere tijd)? Ik zou dan inderdaad de begeleiding wel verplichten maar niet zeggen dat ze daarvoor betalen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:09

Daar ben ik het niet mee eens, ik heb zelf ook regelmatig lessen gevolgd bij menig instructeur die zelf op >Z niveau reden, en het is afschrikwekkend wat die mensen je soms aanleren. Het betere trek- en zaagwerk gaan ze niet uit de weg, zelfs ooit eens een schlemiel gehad wiens idee van aan de teugel rijden inhield dat je vanuit stilstand de boel met behoorlijke druk in de krul trok en vervolgens ging lopen. Die man is een bekende (goede) naam in de omgeving en zo ben ik er meer tegengekomen, om van te janken.
Mijn huidige instructrice heeft geen officieel wedstrijdniveau, maar heeft wel de technieken van de zwaardere dressuuroefeningen onder de knie. Die richt zich veel meer op rechtrichten, een paard vanuit de basis ontspannen en in balans laten lopen. Dat vind ik persoonlijk veel belangrijker dan het titeltje van GP ruiter of wat dan ook. Als je kijkt op een gemiddelde wedstrijd zie je onderhalzen in overvloed, paarden die gewoon naar beneden getrokken worden, als dat het niveau vertegenwoordigt, laat het dan maar zitten, dat hoef ik niet :n.

In geval van Myk_en_shant zou ik er dus voor kiezen om iemand geen bijdrage te laten betalen zoals ik al zei, vooral omdat je nu eigenlijk afhankelijk bent van een andere persoon en je best wel een ervaren ruiter nodig hebt om een paard knap in te rijden. Dat kun je evengoed wel verantwoorden naar je andere lesklanten toe.
Merkte het afgelopen zaterdag met de merrie die we aan het heropleiden zijn, had dit keer een van de verzorgsters erop, paard reageert meteen anders en omdat ze nog niet de ervaring heeft om het zelf op te kunnen lossen, gaat het toch heel anders dan wanneer mijn 'collega' erop zit. We hebben het evengoed kunnen oplossen door mijn tips vanaf de grond, maar het was weer even een mooi leermomentje :j.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:15

Hyppolyte, wedstrijdniveau zegt niet alles, dat ben ik met je eens maar ik denk niet dat iemand op bijvoorbeeld B-niveau veel bij te dragen heeft aan het leerproces van iemand die M rijdt, dát was mijn punt ;). Verder ga ik in al mijn posts uit van kundige instructeurs/trices ongeacht het niveau, dat lijkt me logisch.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:33

Reageerde eigenlijk net op de post boven jou, dus mijn post klopt niet helemaal lekker ;). Ik snap wat je bedoelt, maar toch kan je als M of Z ruiter best nog wel wat leren van een B ruiter, maar dan op een ander vlak. Hangt maar net van je benadering af, mijn focus ligt vooral op echte ontspanning en goed ruggebruik, lang en laag en rechtrichten. Als je dat vergelijkt met een gemiddelde Z+ instructeur dan ligt de focus toch veel meer op snel resultaten bereiken en hebben maar weinig mensen het inzicht om te kunnen beoordelen of een paard echt fijn in balans is, zowel verticaal als horizontaal.
Zoals ik al zei zie je op wedstrijden nog steeds veel vaker een paard met een stuwende achterhand, een valse knik (met de bijbehorende aangespannen onderhals), rug wegdrukkend etc. dan een paard wat goed in balans loopt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:42

Je moet uiteraard wel de juiste instructeur uitkiezen...
Ik houd zelf niet van "harde aanpak" en wordt zelf ook snel onzeker. Ik heb dus echt mensen waar ik geen les van wil om de manier van trainen en lesgeven. Het gaat ook niet perse om wedstrijdklassering maar wel om ervaring en inzicht en het kunnen opleiden van paarden naar hoger niveau. En daarnaast nog het kunnen overbrengen op je leerlingen.

Om iemand verder te kunnen helpen in de sport zul je dus zelf een stuk verder moeten zijn in waar iemand naar toe moet werken. Je moet oog hebben voor hoe je een paard en ruiter zo kunt trainen dat het straks door kan stromen naar hogere niveau's bij voorkeur zonder dat het eerst weer dingen af moet leren en gecorrigeerd moet worden. Daarom ging ik zelf liever lessen bij iemand die zelf meerdere paarden opgeleid heeft (en uitgebracht heeft) in de Z dressuur en hoger. Dan weet je dat diegene zijn niveau bewezen heeft en geen Anky in de achtertuin geval is. Zeker wanneer je zelf nog niet zoveel weet kunnen mensen je anders met mooie praatjes heel wat op de mouw spelden. Daarnaast vind ik het belangrijk dat diegene zelf liefst ook nog les heeft of zich bij schoolt. En dan moeten mijn paard en ikzelf ons prettig voelen bij de lessen. liever minder snel resultaat maar wel fijn lessen dan resultaten afdwingen en met een rotgevoel op je paard of allemaal verzet vanuit het paard.

Ik denk dat iemand die op het hoogste niveau paarden en mensen traint en opleidt gewoon beter in 1 lijn naar het eindresultaat kan toetrainen dan dat je bij iemand lest die maar 1 of 2 niveau's boven je zit en die zelf ook nog veel inzicht en ervaring moet op doen.

ik heb meegereden in de orun cursus voor basisinstructeur en daar werd veel te theoretisch en mechanisch lesgegeven met aanwijzingen uit het boekje, en te weinig gekeken naar

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:45

Het effect van de aanwijzingen en je asnpassen aan het indivifurle dier en de ruiter. Ervaring is dan ook je aanpak kunnen veranderen zodat wel het gwwenste doel bereikt wordt, zonder daarmee de groei in de toekomst in de weg re zitten.

Overigens is mijn ervaring niet dat hogere niveau trainers te snel te veel willen. vaak zijn zij veel strenger op de basisvoorwaarden! Immers hoe verdwr je komt hoe belangrijker het wordt dat je paard goed aan de hulpen staat. reageert op steeds kleinere preciezere hulpen en ook snellet. Dat het paatd correct nagevelijk en recht is ( een goede travers rijden met de scheef paard is niet makkelijk) en een goede eenvoudige galopwissel zonder verlies van nagevelijkheid en impuls met een paard dat niet ontspannen over de rug loopt ook niet... Dus hoe verder je komt hoe strenger je wordt op de basis... In de B en L kun je nog redelijk rond sturen met een strak paard. Maar hoe verder je komt hoe meer je tegen dingen aan gaat lopen...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 18-03-14 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:45

Hyppolyte, oké dat verklaart wel eea inderdaad ;).

Ik geloof zeker wel dat eenieder, ongeacht niveau, van een ander kan leren. Maar hoe lang duurt dat? Op een gegeven moment overstijgt het niveau van een Z-ruiter dat van een B-ruiter toch (MITS in dezelfde discipline)?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:59

Slechte instructeurs zijn er genoeg te vinden. En instructeurs met en laag niveau vind ik daar ook onder vallen eigenlijk.
Goed bedoeld, maar mist veel ervaring.

Zo zag ik op een manege een leerling van "de gevorderde les" lesgeven aan de beginners -> dat slaat toch ook nergens op! Terwijl degene die les gaf natuurlijk wel verder was dan de leskindjes en zich daarom ook goed genoeg vond.
Las dat laatst in een ander topic:
In het land der blinden is de 1 oog koning.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:03

Ja dan in principe wel, als je puur kijkt naar de oefeningen die gevraagd worden doorgaans wel. Tenzij je dus weer een instructrice hebt zoals ik, die dus wel alle oefeningen beheerst en op Z+ niveau kan presteren, maar verder geen wedstrijden rijdt. Dan is er dus geen officiële classificatie, dat bedoel ik ook mee te zeggen.

Als ik het even op mezelf betrek dan ligt mijn talent veel meer bij het grondwerk en basiswerk, ik kan best een paard wat rijtechnisch niet goed loopt weer goed rijden, maar ik ga me er inderdaad niet aan wagen om een wedstrijdruiter die Z+ loopt les te geven voor het wedstrijdklaar maken :n. Komt ook omdat mijn interesse daar totaal niet ligt hoor, mijn hart ligt bij het springen en de SGW :)). Maar geef me een totaal geflipt paard waar niemand meer iets mee kan, en dan krijg ik 'm weer op de rails. Dan kan diezelfde ruiter best een hoop van mij leren op gebied van gedrag, omgang, corrigeren en het rechtrichten. Dus de fouten die erin geslopen zijn door de jaren heen, die kan ik er wel weer uithalen.

@joyce, ik ben inderdaad ook niet van die grove manier van rijden, het moet voor alle partijen leuk blijven, paard moet er ook plezier in hebben en vooral pijnvrij gereden worden. Verder heb je absoluut een punt :j.

@superwoman, dat voorbeeld wat je noemt is ook wel vrij extreem, iedereen snapt wel dat dat niet gaat werken :n. Best schandalig ook trouwens op een manege :=.
Er zijn best nog wat nuances in aan te brengen, niet elke hoog geclassificeerde ruiter is een goede instructeur.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 18-03-14 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt