Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:17

sneeuwpop schreef:
Ik lees in je profiel het beroep psycholoog...
dat had ik dus echt niet verwacht.
Paardeneigenaren willen vast geld verdienen met hun paarden :-)

Wat heeft mijn mening hierover met mijn beroep te maken als ik vragen mag? Ik vind er niets mis mee als mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten (dat willen we allemaal) maar om het dan een ander te verwijten... tja.

Psychologen zijn net mensen hoor ;) ; de één vind dit, de ander dat. Als ik een bijrijder zou hebben zou ik daar geen geld aan vragen maar zou ik het iemand gunnen die juist wat minder te besteden heeft. Gek misschien maar zo zie ik het.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:10

myk_en_shant schreef:
Hahaha idd het bekende fietssturen. Daar luisteren zelfs mijn lespaarden niet naar. Of ze gaan rechtuit, de andere kant uit of draaien een rondje om hun as heen. Hahaha echt leuk spiegelpaarden, ze laten de ruiter precies zien dat ze wat fout doen.

Dat zie je niet alleen bij manegeruiters... Goed op twee trugels rijden is ook voor ruiters met eigen paard nog best moeilijk.
Ik denk dat de term onbewust onbekwaam hier heel vaak van toepassing is...

sneeuwpop

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:15

Sallandvall, ik had meer begrip verwacht met zo'n beroep.

Maar ik snap niet dat je zegt dat eigenaren voor een duppie op de eerste rang willen zitten, aangezien ze de kosten al hebben en de extra risico's ook als er een bijrijder bij komt.
Dan moet de eigenaar volgens jou ook nog als prive- instructeur optreden en dit natuurlijk allemaal gratis....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:30

Ik denk dat Sallandval gewoon bedoelt dat de eigenaars over de bijrijders klagen dat die veel eisen hebben, maar ik denk dat de eigenaars zelf ook best wel wat op hun eisenlijstje hebben staan.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:35

Tja, vaak komt door slechte ervaringen dat eigenaren een eisenlijst hebben, tenminste bij mij wél.
Maar ik hou het wel in het redelijke en ga geen onmogelijke dingen eisen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:43

Maar weet wel dat als je er geld voor vraagt, dat je eigenlijk een dienst levert aan iemand. Een dienst waar die persoon dan voor betaalt. Vind ik dat die persoon best ook wel eisen mag hebben. Maar als bijrijders een lijstje met 5 voorwaarden op tafel gooien, dan wordt het hoofd nog net niet lachend in de nek gegooid bij de eigenaars.
Sorry dat ik het zo moet stellen, maar ik krijg bij veel mensen in dit topic de indruk (lees: de indruk, dus een idee naar aanleiding van woorden op een scherm) dat bijrijders maar blij mogen zijn dat ze de kans krijgen om zo goedkoop op jouw paard te mogen rijden en iets bespreken is wel mogelijk maar het moet niet te erg van jouw denkrichting afwijken.
Dat terwijl de beste eigenaar-bijrijder relaties gewoon echt gebaseerd zijn op wederzijds vertrouwen en respect. Als je achter iedere bijrijder iets slecht gaat zoeken ('oh nee, die rijdt zo', 'oei die pakt dat anders aan zoals ik zou doen, straks verpest ze mijn paard', 'oh nee manegeruiter', 'oh nee, min 18') dan verbaast het me eigenlijk niet dat het moeilijk is om een goede te vinden. Ik denk dat als je ook een dergelijke controlefreak bent (ben ik ook hoor, daarom geen bijrijder), dat het gewoon beter is om geen bijrijder te zoeken. Want de beste bijrijder is nog niet perfect, die zal altijd anders met je paard omgaan of dingen anders oplossen of dingen doen die je juist helemaal niet wilt. En daar komt het spel van geven en nemen tevoorschijn.
Je moet mensen ook kansen geven.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:02

romyloverrr schreef:
Ik heb voorgisteren een hele leuke verzorger gevonden.
Dus ik ben weer helemaal blij (en mijn pony vind het ook geweldig dat ze weer OHZ aan het werk kan)

Een meisje van 8 (eest vond ik het te jong maar ik wilde het toch een kans geven)
Toen ze aankwam direct allemaal vraagjes gesteld waar ze heel erg eerlijk op antwoorde.
Ze heeft hem uitgebreid gepoest en we hebben haar samen opgezadeld.
Zelf deed ze het als een echte manegeruiter: Singel zo strak mogelijk, neusriem en sperriem aansnoeren.
Maar gelukkig leert ze heel snel en kan ze nu nomaal opzadelen.
Ze was helemaal in de nopjes van mijn zadel en spulltjes, en ging er heel netjes mee om.

Met rijden was mijn pony weer eens erg snel maar dat maakte haar niets uit.
Ze had 1 stamp gegeven met haar aanstappen maar toen mijn ponyging galoperen ipv stappen had ze meteen bgrepen dat ze wat anders is als manegepony's.
Doordat ze haar gedult niet verloor ging het op het einde best goed!
Ze heeft zelfs haar springrecord verbeterd van 30 naar 45 cm :D
Ze kan niet goed rijden maar dat vind ik echt niet erg, het karater vind ik véél belangrijker.

Neem aan dat voorgisteren eergisteren betekend?

Springrecord in 1 dag tijd verbeterd?
Misschien snap ik het niet helemaal, maar hoevaak heeft ze er in die 2 dagen opgezeten? :P

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:09

Haar springrecord zegt ze. Dat meisje komt van een manege, daar zullen ze misschien ook wel eens eens een sprongetje doen, als ze dan bij romylover hoger heeft gesprongen heeft dat meisje haar eigen springrecord verbeterd, niet zo heel ingewikkeld toch? :P

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:18

Daar heb je inderdaad gelijk in. Verkeerd gelezen denk ik.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:00

sneeuwpop schreef:
Sallandvall, ik had meer begrip verwacht met zo'n beroep.

Dat zie je verkeerd; ik heb juist begrip voor beide kanten: mensen die een bijrijder zoeken en mensen die bijrijder zijn. Alleen heb ik geen begrip voor mensen die de ander verwijten wat ze zelf ook doen.

Het geeft niet hoor; mensen betrekken mijn beroep heel vaak in de discussie zodra ik het niet met ze eens ben ;) .

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:37

Ik denk dat ik ook voor onze ruin op zoek ga naar een verzorgster, heb het niet perse nodig maar hij is zo dol op aandacht dat ik het hem wel gun. Wel weer dubbel want waar vind ik een juist persoon die bereid is een kleine bijdrage te betalen....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:56

sallandval schreef:
Tigra_ schreef:
Iedereen moet het leren maar je kan niet verwachten dat iedere eigenaar daar tijd in wil steken.

Zo zie je maar weer dat ook eigenaars voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. De verzorger/bijrijder moet het wel allemaal zo doen als de eigenaar wil maar tijd erin steken is teveel gevraagd.

Tijd is geld :$

Vind dit nogal kort door de bocht.
Iemand met 0 ervaring of met redelijk wat ervaring is een groot verschil.
Daarbij is de kans dat iemand met 0 ervaring na heel wat tijd van de eigenaar er toch vroegtijdig mee gaat stoppen, zodat de eigenaar nooit profijt heeft kunnen hebben van zo'n bijrijder...
Tijd moet je er iig insteken, maar er zit wel verschil in hoeveel tijd voordat de eigenaar en bijrijder op 1 lijn zitten. (wat wel zo prettig is voor het paard)

Heeft imo dus totaal niet met geld te maken, juist omdat de eigenaar (natuurlijk) het meeste betaald en de extra risico's draagt.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:51

Gini, ik vind je post nogal aanvallend geschreven. Blijkbaar heb jij niet zoveel rotte appels getroffen als mij. En neem maar van mij aan, dit zijn er veel geweest.

En ja ze betalen bij mij, maar voor lessen en niet voor het bijrijden.
Dus ik vind niet dat een bijrijder een hoge eisenlijst mag hebben.
En zo hoge en rare eisenlijst heb ik ook niet. Blijkbaar heb je mijn advertentie niet goed gelezen, en daarnaast mijn vorige posts ook niet.

En wat betreft de leeftijd, jij zet toch ook niet een twaalfjarige op een bijna vierjarige van bijna 1.60 hoog die net een half jaar onder het zadel is. Ik in ieder geval niet.

Mijn ervaring is dat de wat oudere jeugd net even wat meer doordenken over de gevolgen, actie / reactie tussen ruiter en paard, en daarnaast hebben ze meer verantwoordelijkheids gevoel dan een jonger persoon. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

En je mag gerust aan mijn andere verzorgsters vragen hoor, ze zullen allemaal bevestigen dat ik absoluut niet demoeilijkste ben en dat ze ontzettend veel vrijheid bij mij hebben.
Tja dat er twee lessen per maand er tegen over staat, nemen ze voor lief.
En ze vinden dit helemaal niet erg, maar eerder fijn en aangenaam.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:09

Sneeuwpop, wat wil je nu precies? Niet iedereen is het met je eens, pech voor je, nergens voor nodig om met die rare opmerkingen en conclusies van je te komen. Ga gewoon een discussie aan en als je het niet kunt winnen moet je betere argumenten bedenken, of eens bedenken dat we het nu eenmaal niet allemaal met elkaar eens kunnen zijn.
Sallandval heeft een punt, hoop mensen willen een hele goede bijrijder, die vervolgens alles doet wat ze vragen, waar zelf geen tijd in hoeven steken en die ook nog eens dik betaalt. Dan vindt men het nog gek dat ze niet kunnen vinden wat ze zoeken... 8)7

Als je niet te star vasthoudt aan alle regeltjes die je als eigenaar hebt bedacht en je ook eens openstelt voor iemand die misschien niet direct aan al je eisen voldoet, dan kun je soms ook gewoon wel eens iemand treffen waar je wel wat aan hebt.

Het is niet allemaal eenrichtingverkeer, zowel eigenaar als bijrijder zullen wel eens moeten schipperen.
Nogmaals, die 2 meiden van ons komen net vers van de manege, waren nog geen 18 en hadden nog geen ervaring met een verzorgpaard en hebben beiden een heleboel moeten leren en ze hadden allebei niet voldoende geld voor de oorspronkelijk gevraagde bijdrage. Maar als je dus dan dus eens verder kijkt dan je neus lang is, de bijdrage wat aanpast, dan blijkt ineens dat je 2 topmeiden hebt die heel veel voor onze beestjes overhebben en helemaal gek zijn met ze. Dan heb je toch uiteindelijk je doel bereikt?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:27

Kijk als je kan schipperen in bepaalde eisen zoals ervaring en de betaling, dat is alleen maar mooi meegenomen voor beide partijen.

Maar dit is helaas niet voor iedereen mogelijk.
Ik ben absoluut tegen absurde eisen, maar niet iedereen stelt absurde eisen, maar eigenlijks de normale dingen.

Kijk niet ieder paard is geschikt om mee op buitenrit te nemen, of ermee te gaan springen. En als een bijrijder nou net deze dingen gaat eisen, dan gaat voor mij de deal niet door.

Daarnaast zou ik zelf ook niet veel in leeftijd naar beneden willen gaan, uiterlijk twee jaar.
Aangezien mijn ruin nog net geen vier is, wil ik hier geen jonge kinderen zonder begeleiding erop hebben.
Dan krijg je jong / jong en groen / groen situatie, dit wil niemand neem ik aan.

Ik zoek ook een verzorgster / bijrijder voor mijn ruin, maar buitenritten zit er echt nog niet in.
Aangezien hij dit nog niet kent.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:48

Ja dat is sowieso iets wat ik niet zo gauw zou doen, een paard wat nog zo jong en groen is zou ik geen bijrijder op zetten, die zou ik dan zelf verder doorrijden. Kijk, een enkele keer onder begeleiding, prima, maar ik zou daar niet vast iemand op willen hebben, zeker niet voor lessen :n, maar dat is mijn persoonlijke gedachte. Voor mij is de training ook juist het naar buiten gaan, dat is de basis, eerst een totaal bomproof paard creëeren die gewoon netjes aan de hulpen staat, lange stukken rechtuit, dat soort werk, pas als dat er goed inzit, dan gaan we bakwerk doen. Werken aan de hand doe ik dan al wel, rechtrichten vanaf de grond, maar met iemand erop gaan we dat pas doen als voor de rest alles in orde is.

Snap ook wel dat je geen 12 jarige erop wilt hebben, maar sommige meiden zijn met 15 al een stuk verder en getalenteerder dan eentje van 18/19, leeftijd is maar een getal en zegt niets over ruiter- en/of paardengevoel of ervaring. Qua geld kun je altijd wel zakken, de vraag is alleen of je dat wilt. Weet dat in jouw geval je nog meer mensen hebt die erop rijden, wat het lastiger maakt, maar het zou alsnog kunnen.

*Edit* heb jouw advertentie nog even doorgelezen, wist niet precies meer hoe de vork in de steel zat, ik zou dus zelf in jouw geval de bijdrage voor die 3jarige laten zitten als je iemand treft met ervaring met jonge paarden doorrijden, ik zou dan dat belang voorop stellen, in dit geval heb je hulp nodig omdat je er zelf niet volledig mee bezig kan, dan zou ik daar dus geen geld voor vragen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:15

Helaas ben ik zelf niet in staat om hem verder door te rijden vanwege langdurige blessure, die zelfs na operatie niet over is.
Ben wel weer voorzichtig aan het rijden op te pakken, maar wel op een paard die verder is doorgereden.

Eigenlijks vind ik 15 jaar nog echt te jong om zonder toezicht alleen te laten rijden op zo'n jong dier. Ook al is hij superbraaf voorzijn leeftijd.
Ik voel me er niet prettig bij en te verantwoordelijk mocht er iets gebeuren.
Aangezien ik niet altijd erbij kan zijn, blijf ook erbij dat ik liever 18+ zoek.
Dan duurt misschien de zoektocht wat langer, maar voel ik me prettiger bij.

Daarnaast overziet een 15 jarige niet een hele situatie, kunnen ze niets aan doen, de hersenen zijn simpelweg niet zo ver.

Buitenritten staan natuurlijk ook op het programma om aan te leren, maar dit doe ik liever samen met een vriendin die dit vaker gedaan heeft. Ik weet wanneer zij erop stapt en dit leert het goed gebeurd en dat ze voldoende ervaring in heeft om op de juiste manier aan te leren.

Op dit moment gaan we alleen kleine stukjes naar buiten, dan houd ik hem vast en de ruiter doet de rest. Op zich doet hij dit braaf, maar is nog wel erg kijkerig en wil nog wel eens opzij springen.

Qua geld kan ik niet gaan zakken, want ze betalen bij mij de lessen en niet voor het bijrijden.
Ten eerste kan jij het niet verantwoorden naar mijn andere bijrijders en ten tweede naar mijn lesklanten.
Want zij moeten dan wel betalen.
Helaas kan ik niet één van mijn lesklanten strikken voor het bijrijden, ze kent hem al en kan netjes rijden. Maar ze woont helaas te ver weg om te kunnen komen.
Edit dit meisje is 16 en heeft genoeg ballen en verantwoordelijkheidsgevoel.

Edit ik zag jouw edit.
Ik kan simpelweg niet iemand gratis les gaan geven, ook al is het ten bate van mijn paard.
Reden zie hierboven.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:59

Hyppolyte, heb zelf ook iemand van de manege gehad en daar veel tijd in gestoken. Had toen ook een paard waarbij dat kon. Wel een goede spiegel, maar geen ongelukken. Dit deed ik als hobby, niet omdat ik een bijrijder nodig had.
Dus je trekt zelf (ook) verkeerse conclusies.

Ging mij erom dat eigenaren voor een duppie op de eerste rij zouden zitten en dat is imo echt geen logica.

SophieXAnni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:44

Ik vind dat dit eigenlijk de realiteit hoort te zijn: de verzorger/ster verzorgt jou paard, en doet ook nog eens klusjes. Maakt zo af en toe een ritje. Vind ik dat je er geen geld voor hoeft te vragen. Zou het een lui meisje of jongen zin die alleen maar komt rijden? Dan mag er best een prijsje voor gevraagt worden hoor! Zo denk ik er gewoon over.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:47

Sophie_flame schreef:
Ik vind dat dit eigenlijk de realiteit hoort te zijn: de verzorger/ster verzorgt jou paard, en doet ook nog eens klusjes. Maakt zo af en toe een ritje. Vind ik dat je er geen geld voor hoeft te vragen. Zou het een lui meisje of jongen zin die alleen maar komt rijden? Dan mag er best een prijsje voor gevraagt worden hoor! Zo denk ik er gewoon over.

Niet op elke stal zijn er klusjes te doen. Dus dat is ook niet altijd een mogelijkheid om er zo iets voor terug te doen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:49

Bij ons zijn er ook geen klusjes te doen dus helaas ben ik daar dus niet mee geholpen, een kleine vergoeding is daarom wel fijn!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:17

Sophie_flame blijkbaar heb je niet veel meegelezen in dit topic, dan had je geweten waarom mensen geld vragen.

Maar om kort door de bocht te zeggen dat eigenaren er allemaal voordeel aan heeft, dus de bijrijder hoeft niet te betalen.

Kijk absurde bedragen ben ik ook absoluut tegen, zolang bedrag en wat je ervoor terug krijgt in verhouding staan, vind ik het alleen maar correct dat een bijrijder een x bedrag betaald.
Daarnaast ben ik sinterklaas niet, voor niets komt de zon op en helaas kost een paard nu eenmaal geld.

Edit ik zag in een andere topic dat je nog maar elf jaar bent en zoekende.
Ik snap best dat je dan geen bijdrage kan leveren en dat je een gratis plekje wil hebben.
Maar er zijn zoveel paardeneigenaren tegen de lamp aangelopen, door slechte bijrijders, dat ze op deze manier de wat serieuzere ruiters aantrekken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:20

Sophie_flame schreef:

Ik heb dus zo'n bijrijd adresje :) ik hoef eigenlijk alleen maar te rijden 2-3x per week, vandaag zijn we naar t strand geweest met de paarden, en dan hoef ik daarna ook niks te doen. Ben ik dan een lui meisje? Ik betaal overigens niks.
Of zou het gewoon met de situatie te maken hebben wat de eigenaar zoekt? ;)

nowway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:28

Sophie_flame schreef:

Uhhh, dit is niet de realiteit? Mensen moeten zelf die paarden betalen tog? Waarom zouden ze dan iemand anders er gratis op laten rijden en hun gang gaan? Ik snap die eigenaars best hoor.

En brechje, ik vind dat je geen lui meisje bent hoor. Het is maar net wat die eigenaar wenst. Veel plezier nog met je verzorgpaardje! Ik denk dat Sophie gewoon ronduit jaloers is! Ik zou er niet zo opletten hoor

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:31

Ik denk dat het inderdaad heel erg te maken heeft met situatie van de eigenaar. Ik rijd de geweldige Andalusische hengst Don Enamorado nu ook voor niks, soms krijg ik zelfs ook nog les voor niks, ik mag ermee naar buiten etc. Dat komt omdat de eigenaresse zelf heel erg veel problemen met haar lijf heeft en het niet red om elke dag alle paarden te doen. Op mijn vrije dag help ik wel met de stallen en de rest omdat ik er eerder ook werkte maar de andere dagen rijd ik alleen.